Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Riksdagens justitieombudsmans berättelse år 2018 (B 11/2019 rd): Ärendet har lämnats till arbetslivs- och jämställdhetsutskottet för eventuellt utlåtande till grundlagsutskottet. Tidsfrist: 30.9.2019.
Utskottet har hört
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet har behandlat berättelsen med fokus på laglighetskontrollen gällande arbetskraften och utkomstskyddet för arbetslösa.
I den här ärendekategorin väcktes 272 klagomål och 273 avgjordes under året. Största delen gällde arbets- och näringsbyråernas förfarande. Det rörde sig oftast om behandlingstiden, särskilt utfärdandet av arbetskraftspolitiska utlåtanden, och om kundservicen, bland annat rådgivning och svar på förfrågningar. Av de avgöranden som gjordes gällde 162 arbetslöshetsförmåner. Ungefär hälften gjordes i påskyndat förfarande. Sammanlagt ledde 25 procent (69 st.) av avgörandena till att biträdande justitieombudsmannen vidtog åtgärder.
Arbets- och näringsbyråerna ska ge ett arbetskraftspolitiskt utlåtande utan ogrundat dröjsmål, dock senast 30 dagar efter att sökanden har lämnat in den utredning som är nödvändig för att ett utlåtande ska kunna ges eller då tidsfristen för att lämna in utredningen har gått ut. Under berättelseåret gav biträdande justitieombudsmannen nästan 30 avgöranden i ärenden där tidsfristen hade överskridits.
Vid biträdande justitieombudsmannens inspektion visade det sig att den berörda byrån hade kunder som fortfarande väntade på att bli intervjuade då det hade gått mer än tre månader sedan de blivit arbetslösa och fått en sysselsättningsplan. Utskottet ser det som viktigt att de arbetslösa arbetssökande oberoende av var de bor har möjlighet att få kompetent service i rätt tid och tillträde till sysselsättningsfrämjande service.
Utskottet påpekar för grundlagsutskottet att arbetskraftsförvaltningen är ett område där en betydligt större andel av alla klagomål har lett till åtgärder än inom de andra förvaltningsområdena. Myndigheternas agerande har här direkt inverkan på exempelvis utbetalningen av grundtrygghetsförmåner till arbetslösa. Utskottet anser att god förvaltningspraxis och kvalitet på arbetskraftsmyndigheternas kundservice bör garanteras jämlikt i hela landet.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet föreslår
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var