Allmänt
Regeringen föreslår att bestämmelserna om uppsägningsgrunder som har samband med arbetstagarens person i arbetsavtalslagen (55/2001) och lagen om sjöarbetsavtal (756/2001) ändras. Genom propositionen genomförs den föresats i regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpos regering som avser undanröjande av hinder för sysselsättning.
Enligt propositionen räcker det i fortsättningen med ett sakligt skäl för att upphäva ett arbetsavtal på en grund som har samband med arbetstagarens person, medan uppsägningen för närvarande förutsätter vägande sakskäl. Det föreslås att bestämmelserna om de omständigheter som ska beaktas vid bedömningen av uppsägningsgrunder ska preciseras. Vidare föreslås det att arbetsgivarens skyldighet att utreda om det är möjligt att undvika uppsägning genom att erbjuda arbetstagaren annat arbete begränsas till att gälla situationer där arbetstagarens arbetsförutsättningar har förändrats under anställningsförhållandet.
Syftet med ändringarna är att sänka tröskeln för uppsägning som har samband med arbetstagarens person. Syftet är att stärka särskilt små och medelstora företags verksamhetsförutsättningar och sysselsättningsförmåga.
I sitt utlåtande konstaterar grundlagsutskottet att de föreslagna bestämmelserna är betydelsefulla framför allt med avseende på 18 § 3 mom. i grundlagen Enligt momentet får ingen avskedas från sitt arbete utan laglig grund. Grundlagsutskottet anser att lagförslagen kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning. Anmärkningarna i utskottets utlåtandet behandlas nedan i betänkandet.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet ställer sig bakom propositionens mål och anser det vara viktigt att förbättra särskilt små företags möjligheter att anställa arbetstagare. Utskottet tillstyrker lagförslagen utan ändringar, men med följande anmärkningar.
Uppsägningströskeln
Arbetsgivarens rätt att säga upp ett arbetsavtal på grunder som har samband med arbetstagarens person har begränsats i arbetsavtalslagen och i lagen om sjöarbetsavtal. För närvarande får arbetsgivaren säga upp ett arbetsavtal endast av vägande sakskäl som beror på arbetstagaren eller som har samband med arbetstagarens person. Som sådana sakskäl kan anses allvarligt brott mot eller åsidosättande av sådana förpliktelser som följer av arbetsavtalet eller lag och som är av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet samt en väsentlig förändring av de personliga arbetsförutsättningar på grund av vilka arbetstagaren inte längre kan klara av sina arbetsuppgifter.
Kravet på vägande skäl vid uppsägning i kombination med kravet på att uppsägningen ska bero på allvarligt åsidosättande av sådana förpliktelser som är av väsentlig betydelse för anställningsförhållandet har enligt propositionen lett till att tröskeln för uppsägning på grunder som har samband med arbetstagarens person blivit relativt hög. Enligt en jämförelse gjord av Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling OECD är de finländska villkoren för uppsägning på grund av person de femte strängaste bland OECD-länderna när man granskar uttryckligen den delindikator som beskriver villkoren för uppsägning på grund av person.
Regeringen föreslår en ändring i hur allvarliga de orsaker som ligger bakom uppsägningen ska vara. I propositionen föreslås ingen ändring i vilka orsaker som överhuvudtaget kan utgöra uppsägningsgrund. Exempelvis betydelsen av arbetstagarens underprestation som ett förfarande som berättigar till uppsägning kvarstår på samma sätt som för närvarande.
Dessutom föreslås det i propositionen noggrannare bestämmelser än för närvarande om omständigheter som ska beaktas vid bedömningen av huruvida en uppsägningsgrund föreligger eller inte. Hur allvarligt arbetstagarens förfarande eller allvarliga förändringarna i arbetsförutsättningarna är ska alltid beaktas i denna helhetsbedömning. Dessutom innehåller de föreslagna bestämmelserna i 7 kap. 2 § 2 mom. i arbetsavtalslagen och 8 kap. 2 § 2 mom. i lagen om sjöarbetsavtal exempelförteckning över andra omständigheter som ska beaktas vid helhetsprövningen och som kan variera i varje enskilt fall. Beaktandet av de omständigheter som nämns i förteckningen och vikten av respektive omständighet beror enligt propositionen å andra sidan på hur allvarlig den förhandenvarande situationen är. Även andra omständigheter än de som nämns i momentet kan behöva beaktas vid helhetsbedömningen.
Vid arbetslivs- och jämställdhetsutskottets sakkunnigutfrågning har det framförts olika åsikter om nivån på den nuvarande tröskeln för uppsägning på personbaserade grunder och propositionens inverkan på uppsägningströskeln. Sakkunniga har bland annat uttryckt oro över att även en liten överträdelse vid den praktiska tillämpningen kan leda till uppsägning, förutsatt att orsaken inte är diskriminerande.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet konstaterar att syftet med propositionen är att sänka tröskeln för uppsägning på personbaserade grunder. Uppsägning på personbaserade grunder förutsätter dock också i fortsättningen sakliga skäl, och ett ringa skäl kan inte anses sakligt på det sätt som avses i bestämmelsen.
Grundlagsutskottet behandlar i sitt utlåtande bedömningen av hur allvarligt skälet till uppsägning är i förhållande till kravet på bestämmelser i lag enligt 18 § 3 mom. i grundlagen. Enligt utskottets uppfattning framgår bedömningen av hur allvarligt skälet är dock inte tillräckligt tydligt med avseende på grundlagens 18 § 3 mom. om kravet på bestämmelser i lag, utan den blir beroende av motiveringen. Av konstitutionella skäl bör regleringen enligt grundlagsutskottet preciseras exempelvis med det omnämnande som endast ingår i propositionsmotiveringen (s. 60), att brister eller fel av ringa betydelse i arbetstagarens verksamhet inte utgör ett sakligt skäl till uppsägning. Vid bedömningen av hur allvarligt skälet är kan man enligt grundlagsutskottet fästa uppmärksamhet vid den omständighet som nämns i motiveringen till lagen (s. 62), nämligen att samma allvar hos arbetstagarens förfarande inte ska krävas om det är fråga om upprepad verksamhet som vid enskilda förseelser. (GrUU 55/2025 rd, stycke 9)
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet har bedömt preciseringen utifrån inkomna uppgifter. Utskottet anser att det inte är problemfritt att precisera regleringen på det sätt som grundlagsutskottet föreslår i sitt utlåtande. Att ringa skäl skrivs in på lagnivå kan i tillämpningspraxis styra uppsägningströskeln till en onödigt låg nivå. Dessutom beaktar formuleringen inte nödvändigtvis i tillräcklig utsträckning situationer där arbetstagarens klandervärda förfarande består av enskilda gärningar över en längre tid och där de enskilda gärningarna betraktas som ringa och inte är tillräckliga som uppsägningsgrund, men där helheten är sådan att uppsägningströskeln kan anses vara uppfylld. Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet anser att det därför inte är ändamålsenligt att precisera regleringen. Utskottet betonar det som sägs ovan och som av propositionen framgår som lagstiftarens intention, nämligen att ett ringa skäl inte kan anses sakligt på det sätt som avses i bestämmelsen.
Utskottet betonar att uppsägningen inte heller i fortsättningen får påverkas av diskriminerande skäl. Detta konstateras för tydlighetens skull också i de föreslagna 7 kap. 2 § 1 mom. i arbetsavtalslagen och 8 kap. 2 § 1 mom. i lagen om sjöarbetsavtal. Bestämmelserna hänvisar till förbuden mot diskriminering i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) och diskrimineringslagen (1325/2014). Utskottet betonar också att uppsägningsskyddet inklusive presumtionen om diskriminering för arbetstagare som är gravida eller familjelediga enligt 7 kap. 9 § i arbetsavtalslagen och 8 kap. 8 § i lagen om sjöarbetsavtal kvarstår.
Vid utskottets utfrågning framförde sakkunniga bedömningar av hur den föreslagna regleringen påverkar hurdant förfarande på arbetstagarens fritid, till exempel i sociala medier, kan överskrida uppsägningströskeln. Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet konstaterar att arbetstagarens förfarande på fritiden redan nu kan ha varit orsak till uppsägning på grund av person. Även i fortsättningen bedöms uppsägningsgrunden med beaktande av särdragen i varje enskilt fall, men bedömningen av förfarandets allvarlighet är något lättare än för närvarande.
Termer och de föreslagna bestämmelsernas struktur
Vid arbetslivs- och jämställdhetsutskottets sakkunnigutfrågning och i grundlagsutskottets utlåtande (GrUU 55/2025 rd, stycke 10) har det fästs uppmärksamhet vid att ordalydelsen i den bestämmelse som föreslås i 7 kap. 2 § 1 mom. i arbetsavtalslagen och 8 kap. 2 § 1 mom. i lagen om sjöarbetsavtal avviker från de uttryck som används i internationella förpliktelser (giltigt skäl, giltig grund, grundlöshet). Grundlagsutskottet konstaterar att ett möjligt uttryck utifrån internationella avtal kunde vara ”giltigt skäl” i stället för ”sakligt skäl” i 7 kap. 2 § i arbetsavtalslagen och 8 kap. 2 § i lagen om sjöarbetsavtal.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet konstaterar att även om ordalydelsen i den föreslagna bestämmelsen avviker från de uttryck som används i internationella förpliktelser, är den nivå av minimiskydd som internationella förpliktelser garanterar tryggad även i fortsättningen. De ordalydelser som används i internationella förpliktelser är allmänt hållna och till exempel i Sverige måste en uppsägning grunda sig på sakliga skäl. Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet anser att en harmonisering av begreppen i den nationella regleringen med termerna i den internationella regleringen skulle innebära en risk för att uppsägningströskeln blir onödigt låg. Om samma terminologi används kan det ge upphov till tolkningen att avsikten är att nivån på uppsägningströskeln nationellt ska motsvara den internationellt godkända nivån av minimiskydd. På de grunder som anges ovan anser utskottet att det inte är motiverat att harmonisera termerna.
Grundlagsutskottet fäster dessutom i sitt utlåtande uppmärksamhet vid att den föreslagna regleringen blir mycket svårbegriplig och tungläst. Enligt utskottets uppfattning blir regleringen tydligare om det i en separat paragraf föreskrivs om den samlade bedömningen, de omständigheter som ska beaktas vid den och procedurkraven. (GrUU 55/2025 rd, stycke 11 och 12)
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet konstaterar utifrån inkomna uppgifter att bestämmelsernas struktur bedömdes i samband med beredningen av propositionen. Indelningen av bestämmelserna i olika paragrafer slopades för att undvika oklarheter. Uppsägningströskeln består förutom av kravet på sakligt skäl också av en helhetsbedömning och processuella faktorer som gäller arbetsgivaren, varning och skyldighet att erbjuda annat arbete. Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet anser att det faktum att alla delfaktorer som påverkar tröskeln för uppsägning tas in i samma paragraf ger lagtillämparen en klar uppfattning om alla faktorer som påverkar tröskeln och utskottet anser därför att det inte är ändamålsenligt att ändra bestämmelsernas struktur.
Förändrade arbetsförutsättningar och omplaceringsskyldighet
För närvarande är arbetsgivaren skyldig att innan en arbetstagare sägs upp på grunder som har samband med arbetstagarens person utreda om det är möjligt att undvika uppsägning genom att placera arbetstagaren i andra arbetsuppgifter. I propositionen föreslås det att arbetsgivaren i fortsättningen ska vara skyldig att utreda möjligheterna till omplacering av arbetstagaren endast innan arbetsgivaren säger upp en arbetstagare på en grund som bygger på förändringar i arbetstagarens arbetsförutsättningar.
Sakkunniga har lyft fram arbetsgivarens roll när det gäller att upprätthålla arbetstagarnas kompetens och därmed deras arbetsförutsättningar. Dessutom har sakkunniga bedömt hur inskränkningen av omplaceringsskyldigheten förhåller sig till lojalitetsskyldigheten.
Med lojalitetsskyldighet avses avtalsparternas ömsesidiga skyldighet att i sin egen verksamhet i skälig utsträckning beakta motpartens intressen och rättigheter. Lojalitetsplikten gäller också arbetsavtalsförhållanden, där den både har ansetts gälla som en allmän arbetsavtalsrättslig princip och uttrycka vissa bestämmelser i arbetsavtalslagen, såsom 2 kap. 1 §, enligt vilken arbetsgivaren bland annat ska se till att arbetstagaren kan klara sitt arbete även när företagets verksamhet, det arbete som utförs eller arbetsmetoderna förändras eller utvecklas.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet konstaterar att arbetsgivarens allmänna skyldigheter förblir oförändrade och att också omplaceringsskyldigheten kvarstår i situationer där arbetstagarens förutsättningar att arbeta har förändrats väsentligt och arbetstagaren därför inte längre klarar av sitt arbete. Utskottet påpekar också att arbetstagarens sjukdom, skada eller olycksfall i arbetet är förbjudna uppsägningsgrunder, om inte arbetstagarens arbetsförmåga på grund av dem har minskat väsentligt och så långvarigt att det inte skäligen kan förutsättas att arbetsgivaren fortsätter avtalsförhållandet. Utskottet anser det motiverat att det inte längre finns någon skyldighet att omplacera arbetstagare i situationer där arbetstagaren bryter mot eller försummar sina skyldigheter och där arbetstagaren själv kan påverka sina förutsättningar att arbeta.
Varningsförfarande
I propositionen föreslås inga ändringar i varningsförfarandena. Vid arbetslivs- och jämställdhetsutskottets sakkunnigutfrågning föreslogs det att det i lagen föreskrivs om att varningen ska ges i skriftlig form. Å andra sidan har sakkunniga framfört att bestämmelsen om varningsförfarande bör ändras så att det i lagen föreskrivs om situationer där arbetsgivaren inte behöver ge en ny varning.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet konstaterar att varningsförfarandet har bedömts som en del av beredningen av propositionen och anser att den valda regleringslösningen är motiverad. Utskottet betonar att kompetens i de faser och former som hör till varningsförfarandet är en del av arbetsgivarkompetensen.
Propositionens konsekvenser
De konsekvenser som propositionen syftar till är att sänka tröskeln för uppsägning på personbaserade grunder, förbättra sysselsättningsförmågan särskilt hos små och medelstora företag samt att förbättra företagens produktivitet genom ökad omsättning på arbetskraft, dock utan att obefogat äventyra arbetstagarnas anställningstrygghet. I propositionen bedöms det att den föreslagna sänkningen av uppsägningströskeln kan öka arbetskraftens omsättning måttligt, vilket i sin tur bedöms öka företagens produktivitet. Propositionen bedöms inte ha mer än ringa sysselsättningseffekter.
Enligt utredning till utskottet uppstår propositionens konsekvenser för produktiviteten genom att den bedöms öka både uppsägningar och rekryteringar, vilket ökar arbetskraftens rörlighet och påskyndar dess omfördelning. Det innebär att arbetstagarna kan övergå till uppgifter och arbetsplatser där deras kompetens utnyttjas bättre. Resultatet bedöms bli en effektivare användning av arbetskraften och en förbättrad produktivitet. Även om propositionen inte bedöms ha någon större effekt på sysselsättningen är det möjligt att de positiva effekterna för företagen också återspeglas i en ökning av sysselsättningen. Detta gäller åtminstone i den mån företagen upplever att den nuvarande uppsägningströskeln är för hög och ändringarna skulle öka arbetsgivarnas benägenhet att anställa. Enligt propositionen anser särskilt småföretag att de rättsliga riskerna vid uppsägning utgör ett betydande hinder för anställning.
Under sakkunnigutfrågningen uttrycktes oro för att diskrimineringen på grund av graviditet kommer att öka till följd av den sänkta uppsägningströskeln. Jämställdhetsombudsmannen har konstaterat att risken för att diskrimineringen döljs ökar om uppsägningströskeln sänks.
Enligt propositionen har de föreslagna ändringarna inte identifierats ha några särskilda diskriminerande konsekvenser. Enligt tillgängliga uppgifter är diskriminering på grund av graviditet och familjeledighet mycket sällsynt vid uppsägningar som grundar sig på arbetstagarens person. Jämställdhetsombudsmannens byrå får årligen endast enskilda anmälningar om misstankar om diskriminering vid uppsägning som grundar sig på arbetstagarens person. Kvinnor i barnafödande ålder framträder inte heller tydligt i arbetsförmedlingsstatistiken när man analyserar fall där arbetstagare har sagts upp på personbaserade grunder. På denna grund bedöms det i propositionen att de föreslagna ändringarna sannolikt har högst en mycket liten inverkan på diskrimineringen på grund av graviditet och familjeledighet.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet anser att diskrimineringen på grund av graviditet och familjeledighet är ett allvarligt fenomen och ser mycket allvarligt på oron för ökande diskriminering. De ovannämnda bestämmelserna i arbetsavtalslagen och lagen om sjöarbetsavtal om särskilt uppsägningsskydd för gravida och familjelediga samt diskrimineringsförbuden och diskrimineringspresumtionerna i jämställdhetslagen och diskrimineringslagen erbjuder för sin del rättsligt skydd mot diskriminering på grund av graviditet och familjeledighet. Utskottet anser dock att det är viktigt att följa och bedöma vilka konsekvenser den föreslagna regleringen har för diskriminering på grund av graviditet och familjeledighet och för det rättsliga skyddet. (Utskottets förslag till uttalande 1)
Dessutom har det vid arbetslivs- och jämställdhetsutskottets sakkunnigutfrågning framförts att de föreslagna bestämmelsernas öppenhet och flertydighet ökar den rättsliga osäkerheten och sannolikt leder till att uppsägningar bestrids i domstol oftare än tidigare. Å andra sidan har det vid utfrågningen ansetts viktigt att det i propositionsmotiven konstateras att syftet med ändringen är att sänka tröskeln för uppsägning och sysselsättning. Detta har ansetts styra framtida rättspraxis särskilt vid tolkningen av olika gränsfall.
Arbetslivs- och jämställdhetsutskottet konstaterar att innehållet i grunderna för att avsluta ett anställningsförhållande enligt arbetsavtalslagen av hävd har grundat sig på allmänna klausuler och att kraven har utformats också genom rättspraxis. Det är inte möjligt att på lagnivå uttömmande beakta alla situationer som kan uppstå i verkligheten. I lagförslaget har man strävat efter att öka den rättsliga säkerheten genom mer detaljerade bestämmelser än för närvarande, men även i fortsättningen kommer tolkningarna att utformas med tiden genom rättspraxis. Det står klart att syftet med ändringarna är att även framöver sänka tröskeln för uppsägning jämfört med nuläget. (Utskottets förslag till uttalande 2)
Vid arbetslivs- och jämställdhetsutskottets sakkunnigutfrågning framfördes det också att uppsägningströskeln skiljer sig beroende på om personen har ett arbetsavtalsförhållande eller ett tjänsteförhållande. Regeringen föreslår ändringar endast i uppsägningsgrunderna för ett anställningsförhållande. Propositionen gäller inte tjänstemän eller tjänsteinnehavare. Utskottet anser det viktigt att följa de praktiska effekterna av propositionen, särskilt i fråga om huruvida ändringarna faktiskt sänker uppsägningströskeln i enlighet med propositionens mål, och att utifrån detta bedöma behovet av att utvidga ändringarna till att även omfatta arbete i tjänsteförhållande. (Utskottets förslag till uttalande 3)
Avslutningsvis vill arbetslivs- och jämställdhetsutskottet betona att avsikten med propositionen inte är att ändra rättsläget vid uppsägning av ekonomiska orsaker och produktionsorsaker. De ändringar som föreslås i 7 kap. 3 § i arbetsavtalslagen och 8 kap. 3 § i lagen om sjöarbetsavtal ändrar inte innehållet i regleringen. Också den nuvarande rättspraxisen behåller sin styrande betydelse för tillämpningen av bestämmelsen.