Syftet med tobakslagen i Finland är att användningen av tobaksprodukter och andra nikotinhaltiga produkter som innehåller för människor giftiga ämnen och orsakar beroende ska upphöra.
Den betydande höjning som regeringen föreslår är motiverad, eftersom regeringen tidigare har föreslagit sådana inkonsekventa ändringar i tobakslagen som inte i tillräcklig utsträckning främjar uppnåendet av syftet med tobakslagen.
Centern föreslog i sin reservation till den tidigare ändringen av tobakslagen (ShUB 8/2024 rd — RP 38/2024 rd) sådana ändringar som kunde ha skyddat unga människor från att börja röka, minskat användningen av tobaksprodukter, de skador som användningen av tobaksprodukter och det beroende som uppstår samt på lång sikt förbättrat folkhälsan. Regeringen gick dock inte med på att skärpa tobakslagen på detta sätt. Därför behöver vi en kraftigare prisstyrning.
Centern vill också lindra beskattningen av förvärvsinkomster för medelinkomsttagare betydligt kraftigare än vad regeringen gör. För att främja syftet med tobakslagen och flytta tyngdpunkten i beskattningen är vi bland annat beredda att höja punktskatten på tobak med sammanlagt cirka 100 miljoner euro mer än vad regeringen Orpo föreslår.
Enligt budgetpropositionen beräknas det inflyta 1,115 miljarder euro i skatt 2026, varvid en höjning av skatteintäkterna med cirka 9 procent täcker en tilläggshöjning på 100 miljoner euro.
En ytterligare höjning av punktskatten på tobak är motiverad också därför att kostnaderna för tobaksrelaterade skador enligt Institutet för hälsa och välfärd beräknas uppgå till cirka 1,3 miljarder euro. Det överstiger i nuläget intäkterna från tobaksskatten.
Således måste de som inte röker fortfarande bidra till kostnaderna för de negativa effekter som användningen av tobaksprodukter medför, trots att tobaksskatten under det senaste årtiondet har skärpts och klyftan mellan utgifterna och intäkterna har minskats. Det bör också noteras att kostnaderna för tobaksrelaterade skador under flera årtionden har varit högre än skatteintäkterna.
En minskning av tobaksrökningen skulle på lång sikt medföra hälsofördelar för medborgarna och samtidigt påverka kostnaderna för hälso- och sjukvården. En större skattehöjning är motiverad både av ekonomiska och hälsomässiga skäl.
Centern påpekar också att det nuvarande statsministerpartiet Samlingspartiet medan partiet var i opposition i sin alternativa budget för 2023 föreslog en höjning av tobaksskatten med 400 miljoner euro. Trots det har man bara genomfört en del av höjningen.
Regeringen kompletterade i sista minuten sin ursprungliga proposition så att punktskattefriheten på snus och rökfria nikotinprodukter som införs som resandeinförsel från en annan EU-medlemsstat begränsas till 1 000 gram vardera i stället för 200 gram.
Regeringen föreslog tidigare under remissbehandlingen en gräns på ett kilogram, men flera remissinstanser ansåg att den föreslagna gränsen på 1 000 gram för skattefri resandeinförsel var för hög och föreslog att gränsen sänks betydligt.
Alla hälsoorganisationer ställde sig bakom den lägre gränsen. Även vissa organisationer som representerar handeln, turism- och restaurangbranschen samt skattebetalarna samt vissa aktörer som representerar nikotinpåssektorn understödde en sänkning av gränsen för resandeinförseln jämfört med förslaget. Dessa ansåg bland annat att en begränsning av resandeinförseln skulle styra konsumenterna att köpa nikotinpåsar i Finland.
Utifrån remissbehandlingen sänkte regeringen i sin egentliga proposition gränsen till 200 gram tills den genom den kompletterande propositionen åter höjdes till ett kilogram. Samtidigt som det bereds en tilläggshöjning av tobaksskatten bör regeringen ytterligare bedöma gränserna för skattefri införsel av tobaksprodukter för att skatteintäkterna bättre ska styras till Finland.