Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Verksamhetsberättelse 2024 dataombudsmannens byrå (B 11/2025 rd): Ärendet har remitterats till förvaltningsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Dataombudsmannen utarbetar en årlig rapport om sin verksamhet enligt artikel 59 i dataskyddsförordningenEuropaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning). Förvaltningsutskottet konstaterar i verksamhetsberättelsen för 2024 att arbetsbelastningen vid dataombudsmannens byrå fortsätter att öka. Antalet anhängiggjorda ärenden uppgick under verksamhetsåret till 13 284. Den största ärendegruppen var liksom under tidigare år anmälningar om personuppgiftsincidenter. Under året anmäldes sammanlagt 7 152 personuppgiftsincidenter, vilket är mer än 250 anmälningar mer än året innan och sammanlagt bildar de 54 procent av alla ärenden som anhängiggörs. Utöver de ärenden som blir anhängiga ökar den nya lagstiftningen både inom EU och i hemlandet, vilket väntas leda till att antalet ärenden vid dataombudsmannens byrå ökar ytterligare.
Förvaltningsutskottet anser att det är viktigt att ta hänsyn till personalens ork och välbefinnande när arbetsmängden ökar. År 2024 ökade antalet anställda vid dataombudsmannens byrå jämfört med året innan och uppgick i slutet av året till 60 personer. Enligt utredning till utskottet stärks resurserna för dataombudsmannens byrå ytterligare med cirka 20 nya anställda under 2025—2026. Verksamhetsberättelsen lyfter fram (s. 19) byråns utvecklingsåtgärder, bland annat att effektivera beslutsverksamheten och beredningen av ärenden som lämnas till påföljdskollegiet för behandling samt att använda sållningsförfarandet för anmälningar om personuppgiftsincidenter och för ärenden som gäller den registrerades rättigheter. Av verksamhetsberättelsen framgår att avsikten är att utvidga sållningsförfarandet även till andra verksamhetsområden.
Förvaltningsutskottet anser att resurserna och de utvecklingsåtgärder som vidtagits är viktiga. Utskottet vill dock betona att när arbetsmängden ökar måste man samtidigt fokusera allt mer på att utveckla verksamheten. Förvaltningsutskottet upprepar i enlighet med sitt betänkande om berättelsen för 2023 (FvUB 21/2024 rd — B 13/2024 rd) att man i ett läge där resurserna inte kan ökas oändligt bör sträva efter att effektivisera verksamheten genom andra möjliga metoder. Därför uppmuntrar förvaltningsutskottet fortfarande dataombudsmannens byrå att utnyttja nya teknologiska möjligheter och vidta andra motsvarande åtgärder för att öka arbetets genomslag.
Förvaltningsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var