Senast publicerat 08-05-2021 11:49

Betänkande UtUB 5/2016 rd RP 63/2016 rd Utrikesutskottet Regeringens proposition till riksdagen om godkännande av tredje tilläggsprotokollet till den allmänna överenskommelsen rörande Europarådets privilegier och immunitet och med förslag till lag om sättande i kraft av de bestämmelser i tilläggsprotokollet som hör till området för lagstiftningen

INLEDNING

Remiss

Regeringens proposition till riksdagen om godkännande av tredje tilläggsprotokollet till den allmänna överenskommelsen rörande Europarådets privilegier och immunitet och med förslag till lag om sättande i kraft av de bestämmelser i tilläggsprotokollet som hör till området för lagstiftningen (RP 63/2016 rd): Ärendet har remitterats till utrikesutskottet för betänkande. 

Sakkunniga

Utskottet har hört 

  • enhetschef Kaija Suvanto 
    utrikesministeriet.

PROPOSITIONEN

Regeringen föreslår att riksdagen godkänner tredje tilläggsprotokollet till den allmänna överenskommelsen rörande Europarådets privilegier och immunitet. Genom tilläggsprotokollet kompletteras bestämmelserna i överenskommelsen med avseende på utvecklingsbanken, där Finland är medlem. I tilläggsprotokollet beviljas utvecklingsbanken privilegier och immuniteter som förutsätter riksdagens samtycke för att godkännas och träda i kraft i Finland 

Vidare föreslås det att Finland gör ett förbehåll som gäller fastställande av skiljedomar till artikel 3 andra stycket i tilläggsprotokollet. 

Tilläggsprotokollet trädde i kraft internationellt i mars 1963. För Finlands del träder tilläggsprotokollet i kraft den dag Finlands anslutningsinstrument deponeras. I propositionen ingår ett förslag till lag om sättande i kraft av de bestämmelser i tilläggsprotokollet som hör till området för lagstiftningen. Lagen avses träda i kraft så fort Finlands anslutningsinstrument har deponerats, vid en tidpunkt som fastställs genom förordning av statsrådet 

UTSKOTTETS ÖVERVÄGANDEN

Syftet med tredje tilläggsprotokollet till den allmänna överenskommelsen rörande Europarådets privilegier och immunitet är att fastställa utvecklingsbankens rättsliga ställning och de privilegier och immuniteter för banken och dess organ och anställda som anses nödvändiga för att banken oavhängigt ska kunna fullgöra sina uppgifter. Protokollet innehåller särskilt bestämmelser om behöriga domstolar och skiljeförfarande, immunitet i samband med rättsligt förfarande, egendomens och tillgångarnas okränkbarhet, beslag, kvarstad och utmätning, lokalers och arkivs okränkbarhet, användning av medel och befrielse från skatt. Tredje tilläggsprotokollet trädde i kraft internationellt 1963. 

Finland blev medlem i utvecklingsbanken 1991. Vid den tidpunkten innehöll bankens stadga ingen förpliktelse att ansluta sig till tredje tilläggsprotokollet. Senare, år 1999, skrevs denna förpliktelse in i stadgan. Därför anser utrikesutskottet det ändamålsenligt att också Finland ansluter sig till protokollet. Europarådets sekretariat och utvecklingsbankens direktör har enligt uppgift uppmanat medlemsländerna att godkänna tilläggsprotokollet. 

De befrielser från skatt och tull som ingår i tilläggsprotokollet beräknas ha marginella effekter för de offentliga finanserna eller ekonomin i övrigt. Banken har inget kontor eller någon sådan betydande verksamhet i Finland som kan förväntas ge skatteintäkter och följaktligen har befrielserna från skatt och tull betydelse varken för statsfinanserna eller för den kommunala ekonomin. För bankens vidkommande kunde skattefriheten aktualiserats främst i form av befrielse från mervärdesskatt vid anskaffningar som banken gör i Finland. 

Tilläggsprotokollets privilegier och immuniteter gäller i praktiken en ytterst begränsad personkrets i Finland. Med avseende på personbeskattningen i Finland skulle privilegierna och immuniteterna åtnjutas av de finländska ledamöterna i bankens förvaltningsråd och direktion samt bankens finländska anställda. Vid den tidpunkt då betänkandet lämnas är dessa personer enligt uppgift tre till antalet. 

Propositionen innehåller också ett förslag om ett förbehåll till tilläggsprotokollet i fråga om förfarandet för att fastställa en skiljedom (artikel 3 andra stycket), eftersom förfarandet inte är förenligt med Finlands lagstiftning. I Finland regleras verkställighet av en skiljedom som har meddelats av en skiljedomstol i en främmande stat i lagen om skiljeförfarande, som i sin tur bygger på New York-konventionen om erkännande och verkställighet av utländska skiljedomar (FördrS 7 och 8/1962). 

Enligt uppgift till utskottet är det ytterst osannolikt att verkställighet av en sådan skiljedom som avses i tilläggsprotokollet söks i Finland. Utskottet instämmer med statsrådets ståndpunkt att det inte är ändamålsenligt att ändra den nationella lagstiftningen och att avvika från New York-konventionen med tanke på en situation som sannolikt aldrig uppstår. Därmed är det motiverat att göra ett förbehåll på föreslaget sätt. 

Slutsatser 

Sammantaget anser utskottet att propositionen behövs och fyller sitt syfte. Utskottet tillstyrker med de ställningstaganden som framgår av betänkandet tilläggsprotokollet och förbehållet samt lagförslaget utan ändringar. 

FÖRSLAG TILL BESLUT

Utrikesutskottets förslag till beslut:

Riksdagen godkänner tilläggsprotokollet och det föreslagna förbehållet i proposition RP 63/2016 rd. Riksdagen godkänner lagförslaget i proposition RP 63/2016 rd utan ändringar. 
Helsingfors 12.5.2016 

I den avgörande behandlingen deltog

ordförande 
Antti Kaikkonen cent 
 
vice ordförande 
Pertti Salolainen saml 
 
medlem 
Sirkka-Liisa Anttila cent 
 
medlem 
Paavo Arhinmäki vänst 
 
medlem 
Seppo Kääriäinen cent 
 
medlem 
Tom Packalén saf 
 
medlem 
Antti Rinne sd 
 
medlem 
Veera Ruoho saf 
 
medlem 
Stefan Wallin sv 
 
medlem 
Matti Vanhanen cent 
 
medlem 
Ben Zyskowicz saml 
 
ersättare 
Eero Heinäluoma sd 
 
ersättare 
Ilkka Kanerva saml 
 
ersättare 
Jaana Pelkonen saml. 
 

Sekreterare var

utskottsråd 
Tiina Larvala.