3) Laki vaalilain ja Suomen perustuslain 25 §:n muuttamisesta
Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tässä juuri käydyt
vaalit ovat takana ja hallitusneuvottelut ja hallitusohjelma, niin
kuin olemme tässä kuulleet muiden lakiesitysten
yhteydessä siitä jo keskustelua. Mutta olen tehnyt
tämän lakialoitteen sen vuoksi, että juuri nyt
on sopiva ajankohta tehdä muutoksia, jos halutaan niitten
jollakin tavalla vaikuttavan tulevien vaalien demokraattisempaan
jakautumiseen eli kansalaisten äänien demokraattisempaan
jakautumiseen.
Tämän kuluneen kevään aikana
vaalien tuloksen jälkeen eniten keskustelua on käyty
ehkä kuitenkin ihan oikein alhaisesta äänestysprosentista,
joka oli 67,9, mutta on keskusteltu myös siitä, että meidän
tapamme laskea kansalaisten antamat äänet ja muuttaa
ne sitten paikoiksi täällä eduskunnassa
eri puolueiden välillä on epäoikeudenmukainen.
Löysin ihan tällaisen mielenkiintoisen yksityiskohdan,
missä nämä kaksi asiaa on liitetty yhteen.
Emeritusprofessori Voitto Helander on verrannut sitä, millä tavalla
eri vaalipiireissä äänestysinnokkuus
liittyy sitten siihen, millä tavoin paikat jakautuvat.
Eli kun näissä pienemmissä vaalipiireissä on
hyvin paljon vaikeampaa saada suhteellisella äänimäärällä kansanedustajapaikkaa,
niin Helander on todennut, että vaalipiirin koko on selvässä yhteydessä äänestysaktiivisuuteen.
Alhaisimmiksi kokonaiskeskiarvot äänestysprosentin
osalta siis ovat jääneet vuosina 1991—2007
pidettyjen viisien eduskuntavaalien osalta Etelä- ja Pohjois-Savon
sekä Pohjois-Karjalan vaalipiireissä. Nämähän
ovat juuri ne samat vaalipiirit, joissa tämä niin
kutsuttu äänikynnys on kaikkein korkein, mikä tarkoittaa
sitä, että puolueen pitää suhteellisesti
saada enemmän ääniä niissä kuin
näissä muissa.
Hallitusohjelmaan on nyt kirjattu sitten muotoilu: "Vaalijärjestelmää uudistetaan
nykyisen vaalipiirijaon pohjalta. Uudistuksen perustana on vaalialuejärjestelmä,
joka kattaa koko Suomen ja pitää sisällään
vaaliliittokiellon - -." Mutta kaikesta tästä todetaan
sitten, että hallitus antaa näitä esityksiä ainoastaan
siinä tapauksessa, että kaikki hallituspuolueet
ovat näistä asioista yksimielisiä.
No, näistä meidän vaalijärjestelmämme
epäoikeudenmukaisuuksista on puhuttu hyvin pitkään,
jo varmaan pari vuosikymmentä, mutta joka kerta nämä esitykset
ovat kaatuneet siihen, että suuret puolueet eivät
ole niitä hyväksyneet, ja syykin on selvä:
Muutetaan vaalijärjestelmää ihan miten
tahansa, niin lopputuloksena on se, että suurempien puolueitten
paikkamäärä putoaa. Ja tämä on
sitten mennyt, tämä tavallaan hyvin itsekäs
eduskuntapaikkojen jakautuminen on mennyt sen ohitse, että täällä osattaisiin
arvostaa kansalaisten antamia ääniä ja
kansalaisten tahtoa. Ja jos on kyseessä ollut kokoomuksen,
keskustan tai sosialidemokraattien paikkojen väheneminen,
niin epäoikeudenmukaista ja yleisestikin epädemokraattiseksi
todettua ääntenlaskutapaa ei ole haluttu muuttaa,
koska riskinä on ollut paikkojen menetys.
Jos nyt katsotaan näitä käytyjä eduskuntavaaleja,
niin suurissa vaalipiireissä, kuten esimerkiksi nimenomaan
Uudellamaalla, hyvinkin pienellä äänimäärällä tulee
valituksi eduskuntaan. Pienimmällä äänimäärällä on
tullut valituksi perussuomalaisten Pirkko Ruohonen-Lerner, 1 058 ääntä,
ja toiseksi pienimmällä henkilökohtaisella äänimäärällä vihreiden
Merikukka Forsius, 2 479 ääntä.
Sitten taas henkilökohtaisten äänimäärien
tasolla tarkasteltuna Pohjois-Karjalasta vihreiden Tarja Cronberg
jäi rannalle melkein 7 800 äänellä,
ja samoin Varsinais-Suomessa kristillisten Sari Essayah myös
samanlaisella äänimäärällä jäi
rannalle.
Sinänsä jos katsotaan, että tämä meidän
suhteellinen vaalien laskutapa suosii pikemminkin puolueiden kokonaiskannatusta
kuin sitä, että yksittäisten ehdokkaitten
yksittäiset äänimäärät ratkaisisivat
sen paikan, niin ei toisaalta pidä ihmetellä sitä,
että näinkin voi käydä, eli
puolueen kokonaiskannatus ratkaisee sen, tuleeko valittua eduskuntaan
vai ei. Itse asiassa olen kyllä sitä mieltä,
että liikaa myöskään ei ole
syytä lähteä siihen suuntaan, että pelkästään
henkilökohtaiset äänimäärät
ratkaisisivat, vaan kyllä demokratiaan kuuluu myös
se, että toimitaan ryhmissä ja toimitaan puolueissa,
ja silloin puolueiden kokonaiskannatuksen tulee myös näkyä näissä vaalituloksissa.
Ongelmana on kuitenkin se, että vaalipiirien kokoerot
vaikuttavat suuresti siihen, kuka tulee valittua ja mikä puolue
täällä eduskunnassa sitten tulee suurimmaksi
tai toiseksi suurimmaksi tai ylipäätänsä saa
paikan. Ja kuten olemme nähneet, aika suoraviivaisesti
sitten siitä kansalaisten antamasta valtakirjasta seuraa
myös hallituksen kokoonpano ja myös hallituksen
ohjelma ja se, mitkä puolueet siellä istuvat.
Eli vaikka meillä on tällainen hyvin epädemokraattinen
ja yleisesti niin tutkijoiden kuin tiedotusvälineiden taikka
vaikka kansalaisten ja poliitikkojenkin keskuudessa tunnustettu
epäkohta vaalituloksen laskutavassa, niin mitään
muutosta ei ole tapahtunut, ja mielestäni sellainen pitäisi
nyt tehdä.
Vielä ennen kuin lyhyesti esittelen omaa lakialoitettani,
niin lyhyesti selvitän tätä. Vaalien jälkeen
professori Heikki Paloheimo teki laskelman neljällä eri
tavalla siitä, mitä olisi tapahtunut, jos meillä olisikin
ollut toisenlainen vaalijärjestelmä kuin tämä tämänhetkinen
dHondtin systeemi. Ja näissä oikeastaan aika
suoraviivaisesti voidaan todeta, että kolme suurinta puoluetta
menettävät paikkoja riippumatta laskutavasta tähän
nykyiseen verrattuna, sekä keskusta, kokoomus että SDP
enimmillään viisi paikkaa ja vähimmilläänkin
sitten yhden paikan. Mielenkiintoista tässä on
se, että kaikista näistä järjestelmistä,
jotka yleisesti ottaen muualla Euroopassa mielletään
hyvin paljon demokraattisemmiksi kuin tämä meidän
nykyinen, se tapa, joka vähiten tätä tulosta
muuttaa, on nyt sitten se, joka on kirjoitettu tähän
hallitusohjelmaan. Eli itse asiassa tämän hallitusohjelman
mukaisen kirjauksen mukaan tapahtuu kaikkein vähiten muutoksia
ja kaikkein vähiten sitten otetaan huomioon kansalaisten ääniä,
vaan pidetään kiinni tästä nykyisestä järjestelmästä,
joka takaa yliedustuksen suuremmille puolueille.
Toivoisin kuitenkin, että perustuslakivaliokunta lähettäisi
myös tämän lakialoitteen ja toivottavasti
sen pohjalta käydyn keskustelunkin työskentelyn
pohjaksi ministeriöön valmistelua varten, ja toivoisin,
että myös tämä tasauspaikkajärjestelmä,
joka tässä omassa lakialoitteessani on, otettaisiin
vakavammin pohjaksi kuin mitä nyt hallitusohjelmaan on
kirjattu. Tasauspaikkajärjestelmän olennaisin
ero ehkä näihin pelkästään
laskutavan muutoksiin on se, että halutaan kuitenkin selvästi
pitää erillään ehdokkaiden henkilökohtaiset äänimäärät,
ja se, että puolueet toimivat joukkueina, ja sillä tavalla
kuitenkin koko valtakunnassa halutaan tämän tasauspaikkajärjestelmän
mukaan tehdä mahdolliseksi valtakunnallisen kannatuksen
näkyminen suoraan täällä eduskuntatyössä ja
hallitustyössä ja yleensä niissä päätöksissä,
jotka sitten kohdistuvat kaikkiin kansalaisiin.
Eli tämän lakialoitteen mukaan Manner-Suomessa
nykyisen 199 kansanedustajapaikan sijasta valittaisiin 179 kansanedustajaa
nykyisistä vaalipiireistä, ja nämä olisivat
kiinteitä vaalipiiripaikkoja, ja 20 kansanedustajaa valittaisiin
tasauspaikoilta. Ahvenanmaan vaalipiiri säilyisi nykyisellään.
Tämän lisäksi tässä ehdotetaan
kolmen prosentin äänikynnystä tasauspaikkojen
jakoon osallistumisen edellytykseksi ja vaaliliittojen sivuuttamista
tasauspaikkojen jaossa. Tämä sen vuoksi, että ei
kuitenkaan ole tarkoituksenmukaista liiallisesti eduskuntatyön
lopputuloksessa sitten painottaa satunnaisia, eri puolilla Suomea
ehkä aktiivisestikin toimivia pieniä ryhmittymiä,
vaan kyllä demokratiaa on myös se, että kansalaisten
asioita ajetaan hyvin vakavasti niin, että myös
eri puolueet muodostavat riittävän suuria kokonaisuuksia.
Toiseksi tasauspaikkoja jaettaisiin vain puolueille, jotka ovat
saaneet kiinteiden vaalipiiripaikkojen jaossa vähemmän
paikkoja kuin mihin vaalin kokonaiskannatus ne oikeuttaisi.
Näiden edellytysten täyttyessä puolueille
laskettaisiin sitten erikseen valtakunnalliset tasausluvut. Tasauspaikat
jaettaisiin tasauspaikkoja saavan puolueen sisällä puolueen
kaikissa vaalipiireissä vielä valitsematta
olevien ehdokkaiden kesken heidän vaalipiirissään
saamansa vertausluvun suuruuden
mukaisessa järjestyksessä.
Toivon todellakin, että tämä esitys
otetaan aivan yhtä vakavasti pohjaksi kuin nämä muutkin. Tässä on
sitten sellainen ero verrattuna hallitusohjelmaan, että tämä selvemmin
antaisi enemmän paikkoja pienemmille puolueille ja selvemmin
ottaisi huomioon koko valtakunnassa puolueen saaman kannatuksen,
kun toisaalta tämä hallitusohjelman kirjaus taas
mahdollisimman vähän yrittää puuttua
siihen suurten puolueitten yliedustukseen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Lapintien aloitteessa
on ihan hyviä aineksia sillä tavalla, nyt kun
kuitenkin tullaan käymään keskustelua
ja tekemään jotain uudistuksia mahdollisesti vaalilain
osalta.
Tuolla hallitusohjelmassakin on nyt jo kirjattu se linjaus,
joka on hyvä, jotta nykyiset vaalipiirit säilytetään.
Nimittäin kun tuolla Itä-Suomessa on tästä käyty
keskustelua ja pohdittu eri tilanteissa, jopa joissakin vaalipaneeleissakin
käytiin tätä keskustelua siitä,
jotta pitäisikö laittaa suurempia vaalipiirejä,
niin minusta se linjaus, jotta tehtäisiin ennemmin tämmöinen
tasauspaikkajärjestelmä, olisi paljon parempi
kuin lähteä tekemään rajoiltaan
suurempia vaalipiirejä. Siinähän tapahtuu
sillä tavalla, jotta se kynnys sitten ainakin uusien ehdokkaiden
läpimenoon on tosi iso. Ja tietysti, jos katsoo köyhempiä ehdokkaita, joilla
ei ole varaa hirveisiin mainoksiin tai kiertämiseen, niin
suuri vaalipiiri on niille ehdokkaille edullinen, joilla on jo ennestään
jotain mediajulkisuutta, näkyvyyttä jonkun jutun
takia, tai sitten on rahaa käytössä,
jotta voi kaikissa paikallislehdissä mainostaa ja prosyyrejä levittää laajoille alueille.
Sen takia en missään tapauksessa kannata sitä ajatusta,
niin kuin joskus jotkut ovat täälläkin heittäneet,
että tehdään isompia vaalipiirejä.
Ainakaan meidän seudulla se ei olisi mitenkään
järkevää, koska välimatkat ovat
pitkät puhumattakaan tietysti tuolla jossakin, jos pohjoisessa
tehtäisiin hirveän isoja vaalipiirejä.
Mutta meillä ennen kaikkea, jos katsoo Itä-Suomea,
niin koko Itä-Suomi vaalipiirinä olisi semmoinen,
jotta siinä vaan rikkaat pärjäisivät
tai semmoiset, jotka ovat muutoin hankkineet näkyvyyttä.
Se tässä ed. Lapintien aloitteessa on hyvä puoli,
että tässä haetaan sitä, jotta
kansanvalta toteutuisi. Nimittäin, eikö yleensä,
kun se on valtakunnallinen vaali kuitenkin, pitäisi lähteä siitä ajatuksesta
noin lähtökohtaisesti jo alun perin, jotta ihmisten ääniä ei
menisi hukkaan? Tässäkin järjestelmässä vielä on
tietysti omat puutteensa olemassa, mutta tämä jonkun
verran parantaisi sitä, koska tämä nykyinen
järjestelmähän tekee juuri sen, niin
kuin ed. Lapintie totesi, että siinä menee aika
paljon ääniä hukkaan pienpuolueilta ja
joissakin tapauksissa aika isoiltakin puolueilta. Kun katsoo näitä eri
laskelmia, mitä on ollut mahdollisuus katsoa, niin siellä on yllättäviä heittoja
muuten tapahtunut, ja joiltakin isoiltakin puolueilta menee monta,
lähes kymmenentuhatta ääntä jossakin
hukkaan sen takia, että puuttuu vain muutama ääni.
Sen takia minusta tämmöinen koko valtakunnallinen
tasausjärjestelmä olisi siinä hyvä,
jotta siinä katsotaan se kansan tahto ainakin tarkemmin
kuin nykyjärjestelmässä.
Sen takia toivon, että hallitus, kun valmistelee tätä kysymystä,
ottaa huomioon tämän aloitteen. Uskoisin kyllä tämän
vaalilakikysymyksen olevan koko eduskunnassa ja laajemminkin semmoinen
kysymys, että siitä ei tule hallitus—oppositio-kysymystä vaan
sitä katsotaan koko Suomen kannalta, eikä tämä ole
mikään sillä tavalla poliittinen kysymys.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Mitähän se tuo ed. Esa
Lahtela tulikaan tuossa lopussa lausahtaneeksi, että tämä ei
olisi poliittinen kysymys? Kyllä tämä nyt
taitaa olla aika rankasti poliittinen kysymys.
Tästä erittäin hyvin tehdystä ja
pohjapaperiksi sopivasta aloitteesta voi poimia sivulta 5 taulukon,
joka kertoo, miten valtavan poliittinen tämä asia
oikeastaan on. Kun katsoo tässä näitä vertailuarvoja,
niin mikä niitten poliittinen merkitys on? Kun vertaa tämän
nyt puhetta pitävän eduskunnan koostumukseen siellä suurimpia
paikkamääriä pitävien puolueitten
osalta, niin yksi ainut edustajapaikka ratkaisee sen, mikä on
suurin puolue, pääministeripuolue, tällä hetkellä,
ja kun vertaa sitä tähän taulukkoon sivulla
5, niin siellä näkyy, että siinä olisi
aivan todella kokonaan toisenlainen konstellaatio täällä salissa
ja toisenlainen hallituksen vetovastuu jnp. (Ed. Ukkola: Ei olisi
vihreilläkään kuin 11 paikkaa!) — Ja
vihreille ei tapahtuisi nyt tässä yhtään
mitään, nyt tässä sattumalta-laskelmassa.
Mutta siis joka tapauksessa tämä on mitä suurimmassa
määrin poliittinen kysymys. Kun nyt tätä keskustelua
on viimeisen viikon aikana käyty, niin se ei ole pelkästään
suurimpien puolueitten asia nykykatsannossa, nykysovelluksen voimassa
ollessa, vaan kysymys on myöskin pienimpien puolueitten
kohdalla aivan täsmälleen siitä samasta.
Se veto-oikeus, mikä hallitussopimukseen liittyy, ei ole
suinkaan suurimpien puolueitten veto, vaan se on pienimmän
hallitusosapuolen veto, joka on sisällytetty
hallitussopimukseen, niin kuin hyvin selväksi
on käynyt.
Myöskin toisessa asiassa olen ed. Esa Lahtelan kanssa
hiukan eri mieltä eli siinä, mikä on nyky-Suomessa
vaalipiiriin kokoon liittyvä hallittavuus. Hän
oli sitä mieltä, ymmärsin tuon äskeisen
puheenvuoron sillä tavalla, että olisi kauhistus,
jos Pohjois-Karjala, Pohjois- ja Etelä-Savo yhdistettäisiin
yhdeksi vaalipiiriksi. Se olisi hänen mielestään
liian suuri. No, sitten meidän täytyy tällä logiikalla
kyllä ehdottomasti Oulun vaalipiiri pistää kahtia,
koska Oulun vaalipiiri on tällä hetkellä pinta-alaltaan
18 prosenttia Suomen pinta-alasta, ja sitten vielä kun
mennään astetta pohjoisemmaksi Lapin vaalipiiriin,
niin sitten mennään jo yli viidenneksen Suomen
pinta-alasta kattavalle alueelle, ja kuitenkin Lapin vaalipiiristä ja
Oulun vaalipiiristä valitut kansanedustajat, ne, jotka
nyt sitten sattuvat aina tulemaan valituiksi, pystyvät
toki hallitsemaan tuonkin alueen. On se työn takana!
Tässä juuri tuskailimme näitä selitysreissuja 7.5.,
että yhden ainoan puolentoista tunnin takia koko aamuyöstä seuraavaan
puoleenyöhön menee sen yhden ainoan selitysreissun
tiimoilta, olet matkalla koko ajan. Mutta siitä huolimatta
se kuuluu asiaan. Se kuuluu demokratiaan. Tähän leikkiin
ei pidä ryhtyä, jos ei siihen ole valmis. Näin
se vaan on.
Samoin sitten vielä yksi ajatus, jossa olen ed. Esa
Lahtelan kanssa vähän eri mieltä tässä lähestymistavassa,
on se, että jos siis 7 800 äänellä ei pääse
läpi, niin se on tietysti aika hurja juttu, kun vielä kaksi
tämmöistä tapausta on nyt noteerattavissa
näitten vaalien tiimoilta. Mutta vielä: Sehän
tarkoittaa sitä, että se lista ei ole saanut riittävästi ääniä kaiken
kaikkiaan, elikkä se kokonaisäänimäärä on
jäänyt suhteellisesti vallitseviin olosuhteisiin
nähden liian pieneksi. Elikkä olisi pitänyt
olla enemmän ja parempaa äänisaalista kerääviä kavereita
mukana siinä potin keräyksessä, niin
että olisi se minimäärä saatu,
elikkä se nyt taisi olla 12 000 ääntä,
että se olisi saatu kokoon. Elikkä nyt se vaan
kasaantuu yhdelle, ja siinä se tuntuu ihan hurjalta ja
epäoikeudenmukaiselta joka suhteessa, että näin
on. Sen takia minusta pitää niitä vaalipiirien
pinta-aloja nostaa, niin että kerätään
enemmän väkeä sinne alueelle, niin että äänikynnys
saadaan laskemaan.
Nämä tasauspaikkajärjestelmät
ovat hyviä ratkaisuja, myöskin nämä aluepohjaiset
tuloksienlaskujärjestelmät, mutta nokanvalkaisuun
tässäkin tarvitaan aineksia ja pitäisi
seuraavat vaalit tehdä jo ihan toisenlaisissa olosuhteissa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lapintien tekemä lakialoite on
paikallaan sen vuoksi, että me tarvitsemme nyt vakavan
keskustelun vaalipiirijaostamme ja vaalitavastamme. Hallitusohjelmaankin
tämä on kiteytetty. Olen kuitenkin eri mieltä siitä mallista,
jota tässä tarjotaan. Ed. Lapintie omassa perustelupuheenvuorossaan
viittasi siihen — kuten täällä useissa muissakin
puheenvuoroissa on viitattu — että nämä henkilökohtaiset äänimäärät
eivät vastaa toisiansa valittujen kohdalla, mikä tietysti
pitää paikkansa, mutta jos me haluamme pitää suhteellisesta
vaalitavasta kiinni, niin me emme voi itse asiassa sitoakaan sitä kansanedustajan
paikkaa niihin henkilökohtaisiin äänimääriin
oikeastaan kenenkään kohdalla. Meillä on
malleja enemmistövaalitavoista ympäri maailman,
joissa sitten nämä henkilökohtaiset äänimäärät
tulevat ratkaisevammiksi, mutta ne jos mitkä, nämä enemmistövaalitavat,
ovat järjestelmiä, jotka suosivat suuria puolueita,
muutamia puolueita. Jos tässä halutaan pienten
puolueiden asialla olla, niin silloin kannattaa kyllä tästä suhteellisesta
vaalitavasta pitää kiinni.
No, mitä tehdä? Täällä ehdotetaan
nyt tätä tasauspaikkajärjestelyä,
ja eräät edustajat, kuten Esa Lahtela, tässä myöskin
tukivat sitä. Itse minä näkisin uudistuksen
kyllä lähtevän liikkeelle siitä,
että me karkeasti ottaen rakennamme vaalipiirit sellaisiksi,
että ne vastaavat kokonaisäänimääriltään
toinen toisiaan. Silloin me pääsemme tästä ilmiöstä irti,
joka koskee tätä äänikynnystä,
ja silloin suhteellinen vaalitapa toimii hyvin. Tähän
uudistukseen jos mennään, että me suurennamme
vaalipiiriä, tarvittaessa ehkä sitten panemme
jonkun vaalipiirin, kuten Uudenmaan vaalipiirin, vaikkapa kahtia,
jotta saadaan suhteellisesti samankokoiset vaalipiirit, niin tämän ehdottomana
edellytyksenä täytyy olla myöskin se,
että vaaliliittoja ei sallita. Jos me pääsemme irti
tästä äänikynnysilmiöstä eli
se on samankaltainen ympäri maan, niin silloin myöskin äänestäjille
täytyy olla selvää, että jos
he äänestävät tiettyä puoluetta,
niin myöskin tuolle puolueelle se ääni
loppujen lopuksi menee eikä jollekin mahdollisesti vaaliliitossa
olevalle kokonaan toiselle puolueelle. Tämän täytyy
olla tämän uudistuksen tausta.
Ed. Esa Lahtela viittasi siihen, että tämä on huono
esimerkiksi Itä-Suomen osalta, jossa syntyy ... (Puhemies:
2 minuuttia!) — Oikeastaan minulla on vain yksi lause.
Vai tulenko sanomaan sen yhden lauseen sinne vielä? Mitä puhemies
arvioi?
Puhemies:
Pyydän puhujaa siirtymään korokkeelle.
Niin, se ainoa lauseeni liittyy siihen, että jos viitataan
tähän ongelmaan, että vaalipiiri tulee
pinta-alaltaan suureksi ja sitten erilainen mainostaminen tulee
hankalaksi, niin tosiasiassa kyllä vaalikampanjan kannalta, kun
itse omasta kokemuksesta myöskin puhun, se väestömäärä on
ykkösasia. Kyllä se väestömäärä ratkaisee
sen, kuinka kallis vaalikampanja syntyy. Nimittäin jos
on paljon väkeä yhdessä, vaikka pienessä,
maantieteellisesti pienessä, vaalipiirissä, niin
kyllä niitä paikallislehtiä riittää, niitä riittää joka
kyläkunnalle, ja silloin yhtä lailla se tulee
hyvin kalliiksi esimerkiksi juuri Uudenmaan vaalipiirin osalta tätä kampanjaa
koko vaalipiirin alueella käydä. Eli siis mallin
pitäisi olla se, että vaalipiirit olisivat väestöpohjaltaan lähestulkoon
homogeenisia, ja sitä kautta reformoitakoon tätä vaalipiirijakoa,
ja vaaliliitto tulisi kieltää.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaalikäytännöstä vaalien
yhteydessä aina käydään keskusteluja
ja esitellään mielenkiintoisia vertailuja, kulloinkin
eri näkökohdista katsoen. Kuitenkin lienee niin,
että tämä meidän nykyinen käytäntömme,
d’Hondtin vaalijärjestelmä, on kaikkein
demokraattisin vaalijärjestelmä. Ainakaan itse
en maailmalta tunne demokraattisempaa ja toimivampaa järjestelmää kuin
tämä on. Edelleen, vaikka kaikki järjestelmät
ovat vaikeita kansalaisille selostaa, tämä on
kuitenkin moneen muuhun vaihtoehtoon nähden helposti selostettavissa.
Puolueet tai vaaliliitot saavat tietyn määrän ääniä,
ja me kaikki täällä salissa olevat tiedämme,
millä tavalla muodostuvat nämä vertausluvut,
ja sitten vertauslukujen suuruusjärjestyksessä valitaan
niin monta valittavaa kuin vaalipiirissä tai kunnallisvaaleissa
kunnassa valittavia on.
Tämä on kuitenkin aika yksinkertainen järjestelmä,
jossa tietysti käy sitten sillä tavalla, että juuri
tästä puolueen tai vaaliliiton saamasta äänimäärästä johtuen
voi olla niin, että henkilökohtainen äänimäärä on
jollakin valitsematta jäävällä korkeampi
kuin jossakin toisessa valituksi tulleella johtuen tästä vertauslukukäytännöstä.
Itsekin olen pari kertaa saanut äänimäärän
niin, että sitten vertausluku oli pienempi, ja en ole tullut valituksi
eduskuntaan. Olisin voinut osoittaa monia silloin eduskuntaan valituksi
tulleita, jotka tulivat pienemmällä äänimäärällä valituiksi
kuin millä itse jäin sitten valitsematta.
Tämä d’Hondtin järjestelmä on
monessa suhteessa toimiva. Jos mentäisiin lakialoitteessa
esitettyyn tasauspaikkajärjestelmään,
niin ainakaan minä en ymmärrä, kuinka
tämä voitaisiin äänestäjille
ja kansalle selittää. Se olisi vaikea selittää peruskoulussa
ja lukiossa äänestäjille, saatikka sitten
niissä infotilaisuuksissa, missä selitettäisiin äänioikeutetuille,
mitenkä vaalijärjestelmä todellisuudessa
toimii. Jos nyt on tietty ongelma siinä, että vertausluvun
jäädessä riittämättömäksi
voi olla henkilökohtainen äänimäärä suurempi kuin
jollakin valituksi tulleella, ja tämä on joillekin
vaikea ymmärtää, niin kun d’Hondtin
järjestelmään perustuu, niin sieltä se
selviää. Sitten tämän tasauspaikkajärjestelmän
myötä, minä ymmärrän,
oltaisiin todellisessa monimutkaisuuden viidakossa.
Näen tämän nykyisen käytännön
sikäli hyväksi, että me saamme kansanedustajia
eri puolilta maata, edustajat ovat ainakin siitä vaalipiirin
alueelta. Vaalipiirien kokohan meillä vaihtelee, niin kuin
me kaikki tässä salissa olevat hyvin tiedämme,
maantieteellisesti ja väestömäärältään.
Keski-Suomi, josta itse olen, on tietysti maantieteellisesti jo
laaja — kyllä sielläkin vaalityössä ihan tarpeeksi
rahaa kuluu ja ihan tarpeeksi joutuu luontoa autolla liikkuessaan
saastuttamaan — mutta kuitenkin siinä on tuommoinen
sittenkin eheä kokonaisuus, ja pääosa
vaalipiireistä on saman tyyppisiä. Silloin esimerkiksi
Keski-Suomesta valitut kymmenen edustajaa ovat Keski-Suomesta. Vaarana
meillä on joskus ollut se, että maakuntakeskus
saa valituista suuren osan, mutta näissä vaaleissa
myöskin seudut menestyivät edelliskertaa paremmin.
Näkisin, että tämä alueellisuus,
maakunnallisuus, osaltaan kärsisi tasauspaikkajärjestelmän myötä,
samalla kun sitä olisi vaikea selittää monimutkaisuuden
johdosta. Minäkin olen yrittänyt paneutua tähän
tasauspaikkajärjestelmään, mutta minä en
oikein ole vielä itse pystynyt ymmärtämään,
millä tavalla se toimisi. Ja tämä korostaisi
silloin puoluepoliittisuutta, kyllä tässä selkeästi
puoluepoliittinen aloite on. Mutta kärsisikö tässä kenties
alueellinen edustus, tätä minä joudun
tässä kyselemään; kävisikö niin,
että esimerkiksi kun Keski-Suomesta meillä nyt
on kymmenen kansanedustajaa, saisimmekin yhdeksän taikka
kahdeksan. Tätä olisi aika ongelmallista selittää sitten,
että kun se vaan nyt meni, kun oli tuo puolue x, joka onnistui
saamaan tasauspaikkoina, ja silloin menisikin niitä maakuntaamme
muutoin tulevia paikkoja. Tämä taas olisi uusi
ongelma ja vaikeus selvittää. Kyllä tietty vaalijärjestelmän
yksinkertaisuus on hyvä asia.
Minä uskon, että yksinkertaisuus on myös
eräs sellainen asia, jolla kansalaisten äänestysaktiviteettia
voidaan korostaa. Jos systeemi on kovin monimutkainen, niin äänestysaktiviteetti
ei varmastikaan nouse vaan laskee, samoin jos vaalipiirit tulevat
kovin etäisiksi. Esimerkiksi kun eurovaaleissa koko maa
on vaalialueena, tämä vieraannuttaa äänestäjiä.
Meillä on todella huolestuttavan alhainen äänestysprosentti
eurovaaleissa, ja samalla vaalityöntekijöitten
on aika hankalaa edes teoriassa tavoittaa kaikkia potentiaalisia äänestäjiä.
Eurovaaleissa voisi harkita perustellustikin jotain muuta aluejakoa
kuin koko maata.
Jos sitten alueellisuus haluttaisiin turvata, se toteutuisi
käytännöllä, joka on Isossa-Britanniassa,
jossa on yhden parlamentaarikon vaalipiiri. Sillä olisi
turvattu alueellisuus hyvin, ja se ehkä olisi sellainen
muutos, jota, jos muutoksia halutaan tehdä, voisi ajatella.
Mutta tämä ei sitten taas turvaisi puoluepoliittista
jakoa pienempien poliittisten näkemysten kannalta kuin
aivan satunnaisesti.
Elikkä kun näitä malleja ajattelee,
niin en ainakaan itse voi osoittaa toimivampaa järjestelmää,
jossa turvataan alueellisuus, puoluepoliittinen edustavuus, selkeys,
kuin tämä meidän nykyinen järjestelmämme.
Tästä syystä, vaikka itse olen jäänyt
järjestelmän ansiosta rannalle, ymmärrän
demokratian vertauslukuineen. Siitä huolimatta, että tämä oli
kohdallani totta, hyväksyn tämän d’Hondtin
järjestelmän ja pidän sitä nykyisellään
parhaimpana toimivana mallina.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Haluaisin vaan vielä tämän
käydyn keskustelun pohjalta painottaa, että kyllä tämä tasauspaikkajärjestelmä on
suhteellinen laskentatapa. Siinä ei suinkaan siirrytä mihinkään
enemmistölaskentatapaan, jossa pelkästään
ehdokkaan saama äänimäärä olisi
se ratkaiseva, vaan tarkoituksena on nimenomaan alentaa äänikynnystä tai
tehdä se tasavertaiseksi eri puolilla maata mutta säilyttää suhteellisuus.
Totta on myös, että osittain tämä alueellisuus, ehkä sen
painottaminen, ei ole tasauspaikkajärjestelmän
ensisijainen tavoite, vaan kyllä siinä on tavoitteena
ottaa huomioon puolueen koko valtakunnassa saama kannatus ja sillä tavalla
sitten jakaa näitä tasauspaikkoja. Mutta tarkoituksena
todellakaan ei ole painottaa pelkästään
yksittäisen ehdokkaan omaa äänimäärää vaan
nimenomaan tätä pienten puolueitten aliedustusta
poistaa ja isojen puolueitten yliedustukseen puuttua, koska ne vääristävät
demokratiaa, ja sen lisäksi sitten taata tämä suhteellisuus,
mikä minunkin mielestäni on kyllä demokraattinen
tapa laskea, enkä ollenkaan kannata pelkästään
tällaista enemmistövaalia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kahteen asiaan: Ensistäänkin
ed. Kimmo Kiljunen totesi ihan tietysti sen, jotta kumpi on tärkeämpi,
onko väestömäärä vai
alueen pinta-ala. Minusta niitä pitää kyllä katsoa
molempia rinnan siinä mielessä, että jos
ajatellaan tuota itäistä Suomea ja vaikka Pohjois-Karjalaa,
josta nyt tällä hetkellä meitä on
kuusi edustajaa, väestömäärä on
laskenut niin pieneksi, että sehän tarkoittaa
sitä, jotta jos sitten vertaa Uuteenmaahan ja vaikka tähän Helsingin
seutuun, niin ilmeisesti pitäisi jakaa kyllä tosi
pieniin vaalipiireihin, jotta päästäisiin samaan
väestömäärään.
Sen takia minä näen, että kyllä tässä jonkun
tyyppinen remontti pitää tehdä. Jos lähdetään
tuosta ed. Oinosen kehumasta nykyisestä järjestelmästä,
mikä tällä hetkellä on käytössä,
johonkin poikkeamaan, niin joku tämän tyyppinen
siinä pitää olla, mutta ei semmoisiin
valtavan isoihin vaalipiireihin pidä lähteä,
koska kyllä siinä tulee se pinta-ala kalliimmaksi
kuitenkin. Jos katsoo Itä-Suomea, niin sehän tarkoittaa
aika laajaa aluetta, jos lähdetään tämmöiseen
johonkin. Jos esimerkiksi äänioikeutettuja on
vaikka 250 000, niin se tekee hurjan ison alueen sinne,
ja sehän tarkoittaa kyllä kalleutta
ja tarkoittaa myös sitä, jotta sitten uusien
ihmisten tai köyhempien ihmisten on yhä hankalampi
päästä sieltä julkisuuteen,
joka tarkoittaa myös läpimenoa, eli
uusien ja köyhempien ehdokkaiden läpipääsy
on mahdottomuus.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! On tapana sanoa, että aloite on hyvä.
Sanon tämän siinä mielessä,
että saadaan tämä asia keskusteluun. En
ole itse ihan vakuuttunut siitä, että sinänsä tasauspaikkajärjestelmä olisi
se toimivin tulevaisuuden järjestelmä, mutta joka
tapauksessa yksi niitä varteenotettavia, joita tulee selvittää.
Tätä kysymystähän on tutkittu
ja selvitetty monissa työryhmissä ja yksittäisten
selvitysmiesten toimesta. On selvää, että nykyinen
järjestelmä ei ole toimiva. On väärin
se, että joissakin vaalipiireissä äänikynnys,
kuten näissä pienissä vaalipiireissä,
on niin tavattoman korkea ja joissakin liian alhainen. Meidän
on tälle järjestelmälle tehtävä jotain.
Siinä mielessä olen ed. Lauri Oinosen kanssa eri
mieltä, että nykyinen järjestelmä voisi
olla se kaikkein paras. Mielestäni näin ei ole. Elikkä vaalijärjestelmän
uudistaminen ja myöskin vaalipiirijaon muuttaminen pitää toteuttaa tällä vaalikaudella.
Hallituspuolueiden edustajilta mielellään
kysyisin, mitä tarkoittaa, kun hallitusohjelmaan pöytäkirjamerkintänä on
kirjattu: "Hallitusohjelman linjausten mukaan valmisteltu eduskuntavaalijärjestelmän
uudistusta koskeva lakiesitys voidaan antaa eduskunnalle vain sillä edellytyksellä,
että hallituspuolueet ovat esityksestä yksimielisiä."
(Ed. Pulliainen: Vastasin jo siihen!) — En ollut salissa
silloin, ed. Pulliainen, jos olette vastannut. — Minä kummaksun
tätä tekstiä sillä tavalla — tavoite
on lähtökohtaisesti oikein — että ikään
kuin tässä ei keskusteltaisi muiden kuin hallituspuolueiden
kesken, unohdettaisiin oppositio täysin siinä,
miten vaalijärjestelmää tulisi uudistaa.
Näin asianlaita ei tietenkään voi olla,
vaan parlamentaarisen valmistelun kautta asian pitää edetä.
Nykyinen järjestelmä kaipaa uudistusta.
Ed. Johannes Koskinen merkittiin läsnä olevaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Reijo Laitiselle vastaan vain sillä ymmärryksellä,
mikä on tullut hallitusohjelmaa luettaessa. Se, mikä on
kirjoitettu, on kirjoitettu juuri niin kuin asian on haluttu olevan.
Elikkä jos hallitus antaa esityksen, niin hallituksen esityksestä on
silloin hallituspuolueitten oltava yksimieliset, mutta jos halutaan
asiasta parlamentissa käydä keskustelua,
niin sitähän tässä käydään.
Mutta olen edelleenkin sitä mieltä, että tämä meidän
nykyinen järjestelmämme esitetystä kritiikistä huolimatta
on kuitenkin demokraattisin, mitä on käytettävissä.
En näkisi aihetta tämän muuttamiseen.
Tämä on vielä semmoinen, että kansa
voi tämän kohtuudella ymmärtääkin.
Keskustelu päättyi.