valtakuuluukansalle.jpg

Valta kuuluu kansalle

Suomi on tasavalta,
jota hallitaan demokraattisesti.
Demokratia tarkoittaa,
että valta kuuluu kansalle eli meille kaikille.
Joka neljäs vuosi suomalaiset valitsevat eduskunnan.
Eduskunta päättää maan asioista.

Eduskunta valitsee maalle pääministerin.
Pääministeri johtaa maan hallitusta.
Hallitus valmistelee ja toteuttaa päätökset,
jotka eduskunta on tehnyt.
Eduskunta voi erottaa hallituksen
jos se ei ole tyytyväinen hallituksen toimintaan.

Kansa valitsee vaaleilla myös Tasavallan presidentin
hoitamaan maan asioita.
Presidentin tärkein tehtävä on maan ulkopolitiikan johtaminen
yhdessä hallituksen kanssa.
Tasavallan presidentti on myös puolustusvoimien ylipäällikkö.