Valta kuuluu kansalle

    Valta kuuluu kansalle

    Suomi on tasavalta,
    jota hallitaan demokraattisesti.
    Demokratia tarkoittaa,
    että valta kuuluu kansalle eli meille kaikille.
    Joka neljäs vuosi suomalaiset valitsevat eduskunnan.
    Eduskunta päättää maan asioista.

    Eduskunta valitsee maalle pääministerin.
    Pääministeri johtaa maan hallitusta.
    Hallitus valmistelee ja toteuttaa päätökset,
    jotka eduskunta on tehnyt.
    Eduskunta voi erottaa hallituksen
    jos se ei ole tyytyväinen hallituksen toimintaan.

    Kansa valitsee vaaleilla myös Tasavallan presidentin
    hoitamaan maan asioita.
    Presidentin tärkein tehtävä on maan ulkopolitiikan johtaminen
    yhdessä hallituksen kanssa.
    Tasavallan presidentti on myös puolustusvoimien ylipäällikkö.

     Katso esite: