4) Laki ehdokkaan vaalirahoituksen ilmoittamisesta annetun lain
muuttamisesta
Annika Lapintie /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä lakialoite vaalirahoituslain
muuttamisesta liittyy myös vaalien demokraattisuuteen,
ja ajankohtakin on valittu sillä tavoin, että nyt
on ainakin neljä vuotta aikaa muuttaa tätä lakia,
jos katsotaan demokratia sen arvoiseksi, että aletaan tehdä töitä ja
sitten tämä lakiehdotus olisi viimeistään
ensi eduskuntavaaleihin mennessä valmis.
Aikanaan, kun vaalirahoituslakia ylipäätänsä ruvettiin
Suomeen säätelemään, yhtenä syynä siihen
olivat Euroopan neuvoston vaalisuositukset. Niissä tätä rahoituslakia
perustellaan korruption torjunnalla. Euroopan neuvostossa ymmärretään
korruptio laajassa merkityksessä, ja tällaisessa
yhteydessä korruptio tarkoittaa, että muut kuin
asia- ja arvoseikat vaikuttavat päätöksentekoon.
Tämä on minunkin mielestäni ja ehkä teidän
kaikkien muidenkin mielestä ihan käypä määritelmä korruptiosta.
Toisaalta sitten maailmalla toimii tällainen Transparency
International -järjestö, joka hyvin usein suomalaisessa
lehdistössä tulee esille ja siitä kirjoitetaan.
Syynä on se, että Suomihan on Transparency Internationalin
tilastoissa yleensä ykkösenä sen suhteen,
paljonko maassa esiintyy korruptiota.
Nyt kuitenkin tämän samaisen Transparency Internationalin
Suomen osaston toimijat ovat useammassakin yhteydessä esittäneet kritiikkiä Suomen
vaalirahoitusjärjestelmää kohtaan. Transparency
Suomi -järjestön puheenjohtaja, oikeustieteen
tohtori Antti Pihlajamäki muun muassa on todennut, että hänen
mielestään tilanne on Suomessa takapajuinen. Suomessa
ollaan muuten pitkällä avoimuus- ja julkisuuskäytännöissä,
mutta puolueiden ei tarvitse ilmoittaa, mistä ne saavat
rahansa vaaleihin tai toimintaan ylipäätänsä.
Kuitenkin tällainen puoluetoiminta ja yleensä poliittinen
demokraattinen päätöksenteko on merkittävää julkista
valtaa ja esimerkiksi virkamiesten vastaanottamia etuuksia seurataan huomattavasti
tarkemmin, koska epäasiallisen etuuden tarjoaminen ja vastaanottaminen
on laissa kriminalisoitu. Pihlajamäen mukaan pitäisikin
vaatia tarkempia vaalikuluselvityksiä ja tällaisten
yhteisten sääntöjen rikkojille pitäisi
koitua kunnon seuraamukset. Tämä nyt ei ole ihan suoraa
sitaattia, mutta tässä käyn läpi
hänen haastatteluaan tammikuulta 2007. Hänen mielestään
poliittisten toimijoiden seurantaa pitäisi tiukentaa myös
säätämällä ehdokkaiden
ja puolueiden lahjonta rikokseksi, kuten monissa muissa Euroopan
maissa. Suomessa ainoastaan istuvan kansanedustajan lahjonta on
ollut rangaistavaa vuodesta 2002.
Tämänhetkisen vaalirahoituslakimme suhteen
olen ainakin itse ollut huomaavinani, että melko ylimalkaisetkin
ilmoitukset katsotaan nykyisen lain vaatimukset täyttäviksi.
Sen lisäksi, kun ei ole säädetty sen
enempää millekään julkiselle
viranomaiselle, kuten esimerkiksi oikeusministeriölle,
oikeutta valvoa sitä, että ilmoitukset ovat lainmukaisia,
eikä myöskään ole säädetty
rangaistavaksi sitä, että näitä lain
säännöksiä ei noudateta, niin
eipä ole ihme, että osa näistä ilmoituksista
on hyvinkin ylimalkaisia.
Itse olen ollut kovasti ihmeissäni siitä,
että vaikka vaalirahoituksesta ja sen julkisuudesta on kyllä ollut
keskustelua tiedotusvälineissä julkisuudessa ja
ainakin itse olen törmännyt siihen myös
vaalikentillä ja erityisesti vaaliehdokkaitten välillä,
niin oikeusministeriön vaalijohtajan myös julkisuuteen
antamien mielipiteiden mukaan — hänkin pitää yhtenä suurimpana
puutteena sitä, että osa ehdokkaista tekee ylimalkaisia
ilmoituksia — tämä kuitenkin katsoo,
että rangaistukset eivät sovi lain luonteeseen
ja niitä olisi vaikea valvoa, siis rangaistus siitä,
jos ei anna oikeaa ilmoitusta.
Arto Jääskeläinen toteaa, että jos
vaalirahoituksesta alettaisiin riidellä lakituvassa, se
alentaisi kansalaisten arvostusta politiikkaa kohtaan. Itse olen
kyllä sitä mieltä, että kansalaisten
arvostus politiikkaa kohtaan kärsii paljon enemmän
siitä, että rahalähteet jäävät
hämärän peittoon ja voi syntyä epäilys
siitä, että jokin muu kuin tämän
Euroopan neuvoston korruptiomääritelmän
mukainen seikka eli jokin muu kuin arvo- tai asiaperuste voisi vaikuttaa
poliitikkojen tekemään päätökseen.
Eli mielestäni on paljon vahingollisempaa se, että ei
valvota vaalirahoitusta, ja erityisesti se, että se ei
ole julkista, kuin se, että siitä sitten voisi
joskus seurata riitaa raastuvassa. Itse asiassa aina, kun puhutaan
tästä vaalirahoituslaista tai puhutaan ilmoittamisvelvollisuudesta,
kuulee vasta-argumenttina sen, että ei kai siinä mitään
pahaa ole, jos halutaan rahoittaa poliittista toimintaa. Ei minunkaan
mielestäni siinä ole mitään
pahaa. On ihan paikallaan, jos yritykset haluavat tukea yhteiskunnallista
toimintaa tai yhdistykset tai ketkä tahansa, yksittäiset
kansalaisetkin. Se ei ole ongelma, vaan se on ongelma, että se
ei ole julkista. Juuri julkisuus tekisi sen, että ei ole
syytäkään epäillä,
että emme täyttäisi näitä korruption
vastaisuuden määritelmiä ja myös
korruption suhteen emme olisi ihan maailman ykkösiä.
Hallitusohjelmassakin tämä vaalirahoitus on otettu
yhtenä osana mukaan. Tänne hallitusohjelmaan on
kirjattu näin: "Euroopan neuvoston alainen Group of States
against Corruption - - suorittaa vuonna 2007 Suomessa maatarkastuksen
koskien vaali- ja puoluerahoituksen toimivuutta. Hallitus arvioi
vaali- ja puoluerahoituksen laki- ja menettelymuutostarpeet Grecon
antaman suosituksen jälkeen." Eli itse asiassa jos tällaista
on tiedossa, että tänne Suomeen tullaan katsomaan kansainvälisen
korruption vastaisen järjestön toimesta meidän
vaalirahoitustamme, niin kyllähän siinä meidän
omienkin hälytyskellojen pitäisi soida, että mikäs
meissä nyt mahtaa olla vialla, vaikka muutoin olemme todellakin
ykkösenä vähiten korruptoituneitten maitten
listalla.
Lyhyesti tämän oman lakialoitteeni sisältö,
ja toivon todella, että perustuslakivaliokunta vakavahenkisesti
suhtautuu tähän, ottaa sen käsiteltäväksi
ja ainakin nyt ensi töikseen lähettää sen
oikeusministeriöön tiedoksi mahdollisia valmisteluja
varten tai ainakin vähintään kommenttia varten.
Eli nykyisen vaalirahoituksen ilmoitusvelvollisuuden säännökset
ovat puutteellisia, ja suuri ongelma on se, että laki mahdollistaa
huomattavan ulkopuolisen tuen paloittelemisen ilmoitusvelvollisuusrajaa
pienempiin lahjoituksiin ja tukiin, joiden antajien nimiä ja
tukisummia valitun ehdokkaan ei tarvitse erikseen eritellä,
vaikka ulkopuolinen tuki olisi huomattava.
Yksi esimerkki voivat olla nämä viime vuosina
hyvinkin paljon lisääntyneet erilaiset vaalirahoituksen
keruuseminaarit, joiden yhteydessä yritys voi maksaa 500
euroakin yhdestä lipusta päästäkseen
kuuntelemaan muutaman tunnin luentoa. Yksi kysymys on tietenkin
ne ilmaiset luennoitsijat, mikä rooli heillä ja
heidän tuellaan tässä vaalityössä on.
Ehkä suurin ongelma on kuitenkin se, että jos
yksi yritys ostaa vaikkapa kymmenen 500 euron lippua, niin silloinhan
puhutaankin jo huomattavasta summasta.
Eli mielestäni ei ole ongelma se, jos useat lahjoittajat
lahjoittavat pieniä summia, mutta jos yksi lahjoittaja
lahjoittaa ison summan, sekään ei sinänsä ole
ongelma, mutta silloin mielestäni kansalaisilla on oikeus
tietää, että tämän
kansanedustajan vaalikampanjan on rahoittanut se ja se yhdistys
tai yritys tai yksityishenkilö. Eli ehdotan sellaista muutosta
vaalilakiin, että jos eduskunta- ja kunnallisvaaleissa
lahjoitusten yhteissumma on yli 5 000 euroa, niin silloin
on myös erikseen ilmoitettava kunkin tällaisen
pienemmän eli yli 200 euron arvoisen yksittäisen
tuen antajan nimi ja hänen antamansa tuen määrä.
Se on tämän lakialoitteen ehkä olennaisin
sisältö sen lisäksi, että esitän
tätä ilmoitussummaa alemmaksi ja myös
ehdotan ehdokkaan vaalirahoituksen ilmoittamisesta annetun lain
muuttamista siten, että oikeusministeriölle annetaan
oikeus valvoa vaalirahoituksen ilmoitusvelvollisuuden täyttymistä ja
ilmoitusvelvollisuuden rikkomisesta voidaan tuomita rangaistuksena
sakkoa.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ed. Lapintien
lakialoite on minusta todella tärkeä ja todella
merkittävä. Ainut puute tässä on,
että tämä on perusteluiltaan tarkoituksenhakuinen,
mutta ei se mitään. Tämä tulee
perustuslakivaliokuntaan, ja siellä asiaa voidaan tarkastella,
jos siltä tuntuu. Pulmana on ihan oikein se, että vaalirahoitus
on jokseenkin julkista, osittain julkista, mutta puoluerahoitus
ei lainkaan julkista. Minkä vuoksi tämä lakialoite
keskittyy vain pelkästään ehdokkaan vaalirahoituksen
julkistamiseen ja ilmoittamiseen? Minkä vuoksi ei ole samassa
yhteydessä haluttu tehdä semmoista lakialoitetta,
joka putsaa tämän ongelman, mahdollisen korruption,
täydellisesti myös puoluerahoituksessa? Se on
ihan totta, että puolueiden ei tarvitse kertoa, mistä ne
rahat saavat, mistä vasemmistoliitto saa rahat, mistä sosialidemokraattinen
puolue saa rahat, mistä kokoomus saa rahat. Minusta on
ihan oikein, että nämä tiedot kerrottaisiin.
Koko ajan perusteluissa puututaan siihen, että yritykset
antavat tukea, mutta niin antavat ammattiyhdistysliikkeetkin. Sitä me
emme koskaan saa tietää, millä summalla
ammattiyhdistykset ovat esimerkiksi ed. Lapintietä tukeneet
tai jotakin muuta tänne tullutta ehdokasta.
Joskus vuonna 1991, kun olin täällä,
puhuttiin sellaisista ehdokkaista, jotka kyllä ay-liike
panee kuriin uhkaamalla, että ei tule seuraavissa vaaleissa
sitten rahaa, jos et äänestä näin
ja näin. Tämähän on minusta
sitä pahimman laatuista korruptiota. Tässä lakiesityksessä sanotaan,
että äänestäjät eivät
saa tietää, kenelle valituksi tulevat joutuvat
kiitollisuudenvelkaan saamiensa tukien ja lahjoitusten vuoksi. Minä nyt
kyllä haluaisin tietää, kuinka monta
kansanedustajaa on täällä ay-liikkeen
rahoilla. Minä voin esimerkiksi ... (Ed. Rönni:
Entäs yritysten antamilla rahoilla?) Me kaikki tiedämme,
että nämä rahat ja rahalahjoitukset ja
nämä täytyy yksilöidä jossakin
vaiheessa. Minun mielestäni aivan hyvin voitaisiin yksilöidä se,
ovatko ne tulleet yksityisiltä ihmisiltä vai keneltä ne
ovat tulleet. Minusta avoimuus täytyy olla tässäkin
asiassa. Siinä mielessä tämä lakialoite
on mielestäni ihan perusteltu, mutta tämä on
aivan kertakaikkisen puutteellinen. Tämmöisenä tätä ei
missään nimessä voi hyväksyä,
vaan tähän täytyisi saada lisää tai
tämä täytyisi jotenkin muuttaa. Elikkä minä kehotan, että ed.
Lapintie tekee uuden aloitteen, jossa otetaan myös ne asiat,
mistä minä olen huomauttanut, huomioon.
Siihenkin varmasti ed. Lapintie voi vastata, että esimerkiksi
hän puuttuu näihin vaaliseminaareihin. Niitähän
on pidetty. Isoja herroja on käynyt puhumassa myös
sosialidemokraattien vaalitilaisuuksissa, eikä siinä mitään.
Jokainen tietää ja näkee, että näin
kerätään varoja kansanedustajan vaalityöhön.
Jos mennään asian toiseen puoleen, vaalityö on
kyllä mennyt aivan älyttömän
kalliiksi. Siinä on Ukkola saanut pulittaa omista rahoistaan
melkoisen summan, ja kaikkien muidenkin osalta varmasti näin
on, että omaa rahaa tähän on täytynyt
panna. Minä uskon, että ainakaan kovin monen kansanedustajan tukena
eivät yritykset tällä hetkellä ole.
Sitä en tiedä, miten ne puolueisiin suhtautuvat.
Minulla on omakohtainen kokemus nyt viime vaaleista, että tukea
ei kyllä tule sen takia, että yritykset eivät
halua enää leimautua. Sitä paitsi kaupathan ajavat
jo kauppakeskuksista taikka näitten kauppakeskusten ulkopuolellakin
kampanjoivan kansanedustajan ulos, koska eivät halua leimautua. Sama
se näkyy myös näissä tuissa.
Eivät ne halua leimautua.
Minusta tämä 200 euroa, mikä tässä on
esitetty, että sen yli menevät lahjoitukset, jos
lahjoitusta kertyy 5 000 euroon saakka yhteensä,
pitäisi ilmoittaa, on hieman liian pieni. On kuitenkin
sellaisia ihmisiä, jotka haluavat antaa muutaman sata euroa
enemmän, tai jos sitä tulee esimerkiksi näistä taulujen
myynneistä, niin minusta se nyt ei sillä tavalla
ole paha asia. Tärkeintä olisi, että näkisi,
mistä lähteistä rahat tulevat. Ovatko
ne taulujen myynti, ovatko ne seminaarit, mistä lähteistä nämä varat
ovat tulleet? Minä toivoisin, että tämä järjestöpuoli
joutuisi ilmoittamaan. Niin me saisimme tietää,
keitä ne ovat tukeneet näissä vaaleissa,
ketkä täällä olevat kansanedustajat
ovat järjestöjen juoksupoikia, ay-liikkeen juoksupoikia.
Minusta tämä olisi ensiarvoisen tärkeää.
Olen valmis tukemaan tätä, jos tämä lakiesitys
avaisi tämän solmun, mutta minäpä epäilen,
että ei avaa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Jos kansainvälinen vaalitarkkailija
tulisi seuraamaan Suomen vaaleja, eurovaaleja tai eduskuntavaaleja,
ja kiinnittäisi huomiota suomalaiseen vaalikäytäntöön,
niin epäilemättä kansainvälinen
vaalitarkkailija voisi kysyä vähintään
kahteen ilmansuuntaan olevia asioita, joita kannattaisi tarkastella.
Toinen on vaalirahoitus, joka on tässä jo tullut
esille, ja toinen on median rooli, tiedotusvälineiden rooli
ja siihen liittyvät mahdolliset puolueelliset elementit.
Nämä olisivat siltä kokemuspohjalta,
mikä minulla on kansainvälisestä vaalitarkkailusta,
niitä asioita, joihin varmasti Suomen vaaleja seuratessani
joutuisin kiinnittämään huomiota ja käymään
niitä läpi.
Nyt meillä on agendalla tämä vaalirahoituskysymys.
Vähän hämmästelin ed. Ukkolan
puheenvuoroa kylläkin. (Ed. Pulliainen: Se oli perusteellinen!)
Asia on nimittäin siinä määrin
vakava, että minusta on vähän vaikeata,
jos puheenvuoron sisältö on suurin piirtein tämän
kaltainen, että mikä on vasemmistoliiton rahoitus
ja mikä on sosialidemokraattien rahoitus ja mikä on ammattiyhdistysliikkeen
antama rahoituspohja tai joidenkin järjestöjen
antamat tuet ja koko ongelma on tässä, koko ongelma
on tässä. Minusta olisi ollut tasapuolisempaa
ja järkevämpää, että ed.
Ukkola olisi puheenvuoronsa rakentanut sillä tavalla, kun
me näimme tämän vaalikampanjan aikana,
millä puolueilla oli rahoituksellisesti ylivoimaisesti
vahvimmat kampanjat, että olisi nyt suunnannut osoitetta
sinne suuntaan. Olisi ollut ainakin luontevaa, että jossakin
kohdassa olisi yhden kerran mainittu sana "kokoomus", kertaakaan
ette maininnut sanaa "keskusta", joka on muuten suurin puolue Suomessa,
ja vihreätkään eivät tulleet
mainittua. Silloin, jos katsottaisiin, mistä näiden
suurten puolueiden, oikeistolaisten suurten puolueiden, vaalirahoitus
tulee, niin sieltä olisi varmasti tullut muitakin elimiä,
järjestöjä, esille kuin ammattiyhdistysliike.
Se termi ei varmaan ole ainoa tässä. Silloin olisi
varmaan puhuttu elinkeinoelämän järjestöistä yleisemmin,
yrityksistä — sanoitte kyllä yritykset
lähinnä vasemmiston puoluerahoituksen taustaa
eritellessänne — tai yrittäjäjärjestöistä.
Yrittäjäjärjestöthän
olivat ainakin monella paikkakunnalla erittäin vahvasti
nostaneet muun muassa kokoomuslaisia ehdokkaita näkyville,
jolloin tietenkin tässä ongelma on. Halusin vain
sanoa, että tätä asiaa olisi kannattanut
lähestyä äskeisessä puheenvuorossa
jossain määrin monipuolisemmin. Asia on tärkeä.
Arvoisa puhemies! Minä haluaisin tästä vaalirahoituksesta
nostaa yhden seikan esille, joka nyt vasta vaalien jälkeen
on ollut julkisessa keskustelussa vahvasti esillä. Olisin
suonut, että se olisi ollut ennen vaaleja vahvassa keskustelussa
esillä. Se liittyy vaalirahoitukseen eli yllättävää kyllä liittyy
tähän taloon ja tämän talon
antamaan tukeen eli avustajajärjestelmään.
Olen enemmän kuin hämmästynyt, että vaalien
jälkeen me rupesimme avaamaan sitä ongelmakohtaa,
että avustajajärjestelmää on
selkeästi käytetty myöskin vaalirahoituksen
taustana. En tiedä johtuiko se, että se ei ollut
julkisessa sanassa esillä ennen vaaleja, siitä,
että pääsääntöisesti
sellaisten puolueiden edustajat ovat tässä suhteessa
olleet ongelmallisissa tilanteissa, joihin ed. Ukkola omassa puheenvuorossaan
ei viitannut. Sen sijaan esimerkiksi oikeusministerin vaalirahoituksessa
ollut ongelma, selkeä ongelma, oli koko vaalienalusviikon
vahvasti esillä. Minä en tiedä, onko tämä syy
sille asialle. Tästä asiasta ei keskusteltu, mutta
se on asia, joka on syytä keskustella. Ja minä voin
sanoa näinpäin sen asian: Minun ei olisi ollut
vaikea kuvitella tilannetta, minun ei olisi ollut vaikea kuvitella
tilannetta, että olisin neljän vuoden aikana kansanedustajana
toimiessani pyytänyt itse asiassa avustajapalvelut ostopalveluna
ja ostanut vaaliyhdistykseltäni; ei olisi ollut minkäänlaista
ongelmaa. Vaalipäällikköni tai joku muu
henkilö olisi voinut sitten antaa minulle tarvittavaa avustajapalvelua.
Mahdollisesti olisin sitä korvannut, mutta vaaliyhdistys
olisi saanut joka tapauksessa 2 500 euroa kuukaudessa rahoitusta
eduskunnan puolelta, ja sitten, kun vaalit tulevat vastaan, ed.
Ukkola ja muut, vaaliyhdistys olisi tehnyt juuri sitä työtä,
mitä varten se on perustettukin. (Ed. Ukkola: En minä ole
ottanut siihen kantaa!) — Minä nyt debatoin teidän
kanssanne. Kun te debatoitte niin selkeästi tiettyyn ilmansuuntaan,
niin minä käyn tätä debattia
nyt tältä osin teidän kanssanne. Mutta
täällä on kokoomuslaisia kovin vähän
muita paikalla tai muita hallituspuolueiden edustajia.
Ongelma ei ole tässä mielessä puoluepoliittinen,
vaan se on tämän talon ongelma. Tässä olemme
kyllä hyvin vaikeassa kulmassa kiinni, jos selkeästi
avustajajärjestelmää, ei voi sanoa, käytetään
väärin, koska tämä on säädöksissä oleva
mahdollisuus eli voidaan ostaa ostopalveluja, mutta moraalisesti
tässä toimitaan kyllä sellaisilla vesillä,
jossa selkeästi tämä avustajajärjestelmä joutuu
kyseenalaiseksi ja me, enemmistö kansanedustajista, joilla
on olemassa avustajat, jotka tekevät todella sitä avustajan
työtä ja ovat meille tarpeellisia, joudumme hyvin
suureen vaikeuteen, jos koko avustajajärjestelmä joutuu
kyseenalaiseksi siitä seikasta johtuen, että osittain tätä järjestelmää on
käytetty myöskin suoraan tai epäsuoraan
vaalirahoitukseen. Tämä on se suuri ongelma. Tässä suhteessa
tässä talossa täytyy nyt katsoa peiliin
ja meidän täytyy tätä avustajajärjestelmää pakosta
uusia.
Minusta pitäisi ehdottomasti poistaa koko ajattelutapa
siitä, että meillä on ostopalveluja ylipäätään
mahdollisuus hankkia. Ja ennen kaikkea, kun meille tähän
taloon hankitaan näitä avustajia — he
saavat 1 990 euroa kuukausipalkkaa ja 2 500 euroa
maksetaan ostopalveluihin — niin vähin, mitä voitaisiin
tehdä, että me saisimme sieltä kunnollisia
avustajia, olisi nostaa se heidän peruspalkkansa 2 500
euroon. (Ed. Laitinen: Vähintään, kyllä!)
Tällöin me saisimme tänne muitakin kuin
harjoittelijoita ja opiskelijoita. Saisimme avustajiksi ansioituneita,
tehokkaita sihteereitä, joita me tarvitsemme. Omasta kokemuksestani
voin sanoa, että kun huippusihteerin saa avustajakseen,
niin avustaja, hämmästyttävää kyllä,
tekee valtavasti sellaisia asioita, että minä en
olisi tajunnut, mitä avustaja voi tehdä. Tässä meillä olisi
paljon kehittämisen varaa koko talon puitteissa. Tätä avustajajärjestelmää kehitetään
sen avustajajärjestelmän ehdoilla, mutta ei tähän
suuntaan, niin kuin tässä nyt nähdään,
että meillä on myöskin jopa vaalirahoitukseen
liittyvää ongelmanasettelua tässä kulmassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolan äsken käyttämä puheenvuoro
ei minua lainkaan yllättänyt. Sehän oli
täsmälleen samanlainen, melkein yksi yhteen, kuin
hänen vuosina 1991—1995 eduskunnassa pitämänsä puheet.
(Ed. Ukkola: Hyvä!) Niissä oli aina yksi kärki:
se oli Suomen Sosialidemokraattinen Puolue ja siihen sitoutunut
eduskuntaryhmä. Vähän sai vasemmistoliittokin
nokkiinsa, mutta erikoisesti demarit olivat kärkenä,
ja missään muualla ei ongelmia maailmassa sitten
olekaan. Elikkä on hienoa, että linja on säilynyt
ja elämän turuilla ei ole kolhuja tullut, niin
että on voinut linjansa säilyttää.
Arvoisa puhemies! Tässä vaalirahoitusasiassa on
kehitys menossa todella huolestuttavaan suuntaan. Täällä yleisessä tiedossa
on, että edustajaehdokkaat ovat käyttäneet
esimerkiksi 160 000 euroa näihin vaaleihin, ja
rinnakkain on kuulemma erään tiedon mukaan kaksi
tapausta, joista toinen tuli tänne edustajatoveriksemme
ja toinen ei tullut, elikkä tämä sijoitus
meni pieleen. Jos sijoitus mitoitetaan suhteessa vaalikauteen, mikä tarkoittaa
siis sitä, että jos kysymys on itse hankituista
varoista, niin yli 3 000 euroa kuukaudessa nettorahoja
on käytettävissä tämän
rahoituksen hoitamiseen, joko siis ennakkohoitamiseen niin, että on
ne rahat käytettävissä, tai sitten, jos
ne ovat velkaa, hoitamiseen sitten sen vaalikauden aikana. Mutta
jos ne ovat vaan hoidettavissa sen vaalikauden aikana velan lyhentämisinä ja
korkoina, niin sitten tietysti seuraavia vaaleja varten pitää olla
vielä toinen mokoma elikkä yli 6 000
euroa per kuukausi. Täytyy sanoa, että jos tässä pelataan
ihan pelkästään ansaituilla varoilla,
niin henkilö, joka tällä tavalla satsaa
tähän toimeliaisuuteen, on todellinen altruisti,
ja toisaalta jos liiketoiminnallisesti ajatellaan, niin hänet
pitäisi julistaa välittömästi
liiketoimintakieltoon. Eihän tässä ole
mitään järkeä. Siis tästä ei
voida tulla mihinkään muuhun johtopäätökseen
kuin siihen, että pitää saada amerikkalainen järjestelmä.
Sikäli kuin minä sitä olen oikein ymmärtänyt,
siinä ainakin pyritään niitten rahavirtojen
tsekkauksessa mahdollisimman suureen avoimuuteen, elikkä rahat
kulkevat jonkun paikan kautta, josta voidaan selvittää,
mistä ne rahat ovat kotoisin, koska sitten on kysymys kymmenistä miljoonista
dollareista ja niitten virroista.
Henkilökohtaisesti olen kokenut tämän
aika huikeana yrityksenä. Ensimmäiset vaalit vuonna 1987:
Vaalikuluni olivat tismalleen 0 markkaa, ei yhtään
vaalitilaisuutta, ei yhtään vaali-ilmoitusta,
ei mitään, ja kiitos sen, että oli hyvä joukko kilpailijoita,
joista lähimmäksi päässeen voitin parillasadalla äänellä,
tulin sitten valituksi tänne. Nollasta nyt 32 500:aan,
vähän reippaasti. Raportti on annettu. Kokonaissummasta
500 euroa yhdeltä järjestöltä,
jonka olen siinä raportissa ilmoittanut, ja kaikki muu
itse hankittua rahaa. Elikkä siis toisin sanoen tämä trendi
kun jatkuu, niin eihän tästä tule yhtään
mitään. Siis tähän ei ole mitään
muuta pelastusta kuin se, että on täydellinen
avoimuus: se, että ilmoitetaan aivan tismalleen. Olkoon
poliittinen suuntautuneisuus mikä tahansa, niin kaikki
ilmoitetaan, mistä ne nappulat ovat tulleet. Silloin tulee
esille se, että rajat tulevat vastaan selvästi
ja sellaiset luonnolliset rajat, että me emme halua julkisuutta
sillä tavalla, että me olemme olleet rahoittamassa,
mikä kerta kaikkiaan laittaa töyssyt tähän,
puskurit tulevat vastaan.
Mitä enemmän tähän suuntaan
mennään, siis 160 000 euroa per vaalit,
sitä lähemmäksi tulevat sitten sairaalloiset
ilmiöt, olkoot ne ihan mistä suunnasta tahansa,
ja sitten vielä on tullut kuvaan mukaan se, kuten meidänkin
vaalipiirissämme, että kerskutaan sillä,
mitenkä on kerätty niitä rahoja jnp.
Se on ehkä asianomaisten henkilöitten mielestä fiksua,
mutta minusta se ei kuulu asiaan. Siihen kuuluu sitten se, että ilmoittaa
täsmälleen, mistä ne rahat ovat kotoisin.
Aivan sama, ed. Ukkola, koskee tietysti puoluetta, aivan sama juttu.
Siinä me olemme samaa mieltä. Tähän
suuntaan pitäisi mahdollisimman pian mennä joko
ed. Lapintien aloitteen pohjalta tai muuten.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tästä vaalirahoitusilmoittelusta
on tietysti nyt saatu kokemuksia, mitä se mahtaa ollakin
sitten, ja niin kuin ed. Lapintie tuossa kävi läpi,
niin nykyinen systeemi on mikä on. Minä luulen,
että tässä kuitenkin jatkoa ajatellen
tapahtuu sillä tavalla, että siellä aina
on semmoisia tapauksia, että vaikka henkilö ilmoittaisi,
että hän maksaa kaikki — lähinnä viittaan
tuonne ed. Ukkolan suuntaan, kun ed. Ukkola tänne demareihin
ja vasemmistoliittoon päin suuntasi sormensa — niin
kyllä minä ainakin olen ymmärtänyt,
että tuolla yrittäjäpuolella kyllä osataan
hoitaa nämä pelit sillä tavalla, että niitä ei
näy missään ja voidaan ilmoittaa vaikka
omana rahoituksena kaikki, jos tämmöiseen mennään.
Siinä mielessä aina tulee olemaan varmasti semmoisia
tapauksia, että kaikki ei paljastu, mutta minulle kyllä käy
se, että ilmoitetaan kaikki.
Niin kuin tässä ed. Pulliainen totesi, joku
semmoinen järjestelmä, missä on kaikki
avointa, lienee kaikkien etu, mutta siinä jouduttaisiin
perustamaan kokonaan oma järjestelmänsä,
ihan uusi systeeminsä, joka todennäköisesti
voisi kyllä johtaa sen tyyppiseen hommeliin, kuten äsken
totesin, että aina jotkut osaavat pelata toisella tavalla sen
homman. Joka tapauksessa raha jostakin tulisi sinne ja mainontaa
tapahtuisi. Mutta tänä päivänähän
enemmän on ongelma siinä, että meillä tiedonvälitys
on määrättyjen tahojen hallussa, ja ainakin
kun meillä katsoo omaan maakuntaan, niin kyllä siellä paljon
enemmän sitä ilmaista mainontaa tuli joidenkin
ehdokkaiden osalle sillä tavalla, että ykköslehti
Karjalainen laittoi sinne hyvinkin isoja juttuja ehdokkaista, ja
niiden arvoa ei kukaan kyllä pysty mittaamaan rahassa,
ja toisaalta sitten joitakin ehdokkaita jopa iskettiin ilkeillä kirjoituksilla.
Siinä mielessä se puoli tässä on
kokonaan hallitsematon tekijä.
Sitten olen eri mieltä kyllä ed. Kimmo Kiljusen
kanssa siitä, kun hän totesi, että ei
voisi ostopalvelua käyttää. Itselläni
on ainakin avustajana henkilö, jonka työ on ostopalveluna
ostettu, ja on sovittu, että hän ei osallistu
vaalityöhön, niin kuin ymmärsin myös
eduskunnan ohjeiden mukaan, että nämä avustajat
eivät saisi olla vaalityössä mukana.
Kun katsoo sitten täällä paikalla olevaa
avustajaa ja ostopalveluna olevaa avustajaa, niin kyllä paikalla
oleva avustaja saa käyttöönsä kaikki
koneet ja värkit täällä, mutta
jos avustajan työ on ostopalveluna ostettu, niin sitten
hän joutuu itse kustantamaan kaiken. Siinä mielessä he
ovat ihan eriarvoisessa asemassa, että ei voi puhua samana
päivänäkään niistä asioista.
Ja jos heidät laitetaan rinnan, niin todennäköisesti
ostopalveluna oleva henkilö tulee eduskunnalle halvemmaksi
kuin täällä oleva henkilö, jos
lasketaan kokonaiskustannus.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Taitaa olla onnittelujen paikka ensimmäisestä istunnosta
puhemiehen penkillä ja aloittamassa kautta.
Arvoisa puhemies! Tässä kyllä tuntuu,
että vaivutaan taas muinaisuuteen. Minä ajattelin, että nämä puheet
olisivat jo vähentyneet, mutta jo 90-luvulta on näitä syytöksiä tullut
ja talutusnuorassa olijoita. Onneksi ed. Pulliainen palautti ed.
Ukkolan nyt sitten oikealle tasolle, missä mennään.
(Ed. Ukkola: Ei palauttanut!) — Taikka kertoi meille muille
siitä, mikä on ollut tilanne silloin 90-luvulla
teidän kohdallanne, ja se jääköön
siihen.
Muutamia kommentteja tähän lakialoitteeseen:
Siinä mielessä olisin kyllä valmis
kannattamaankin sitä, koska minun mielestäni tämä nykyinen
kampanja ja nykyinen tilanne on mennyt täysin mahdottomaksi.
Siis tänne taloon ei kohta enää tule
alle 100 000 kampanjalla kukaan. Se ei ole kyllä demokratian
kannalta läheskään oikein, siinä ei
ole tolkun hiventäkään. Minä olisin
valmis vetämään tähän
tiukan rajan. Vedetään joku euromäärä rajaksi,
parikymmentätuhatta euroa, ja kaikista pitää tehdä selitys.
Tiedän, että esimerkiksi lehdistö suhtautuu
tähän tietysti huutaen, että ei missään
tapauksessa, koska heidän tuloissaan tämä näyttelee
todella suurta osuutta. Mutta jos ajatellaan, että tänne
pitäisi kaikkien pystyä pyrkimään,
niin jos ruvetaan 100 000:ta ja 150 000:ta keräämään
... Minä tiedän, että meilläkin
rannalle jäi semmoisia, jotka olivat 100 000 käyttäneet.
Parikin semmoista ehdokasta tiedän, että eivät
anna mitään ilmoitusta, mutta varmasti on käytetty
100 000 euroa siihen kampanjaan.
Sitten voi miettiä, minkälainen mahdollisuus on
todella semmoisilla ihmisillä, jotka olisivat halukkaita
ja joilla ei ole näitä järjestöjä taikka muita
tukijoita takana niin paljon, kun se ammattiyhdistysliikkeen tukikin
taitaa olla melko olematonta nykypäivänä.
Minä luulen, että kovin moni ei sitä kovinkaan
paljon saa valitettavasti, sielläkin on siirrytty tämmöiseen
epäpoliittiseen. SAK:kin ilmoitti, että se tukee
kaikkia, vaikka en ole koskaan kuullut, että yhdenkään
SAK:laisen työntekijän etuja kokoomus esimerkiksi
ajaisi pätkääkään taikka
keskusta, kyllä ne hoitavat ihan muitten asioita täällä talossa.
Kyllä tässä pitäisi olla
jonkinlainen katto. Olen sitä miettinyt, pitäisikö siitä tehdä aloite, että vedettäisiin
joku viiva, minkä alle pitäisi jäädä jokaisen
kampanjan. Sitten hyvin tarkkaan seurattaisiin ja siitä pitäisi
antaa selkeä selvitys. Selvitettäisiin myöskin
vähän lehdistä, minkä verran
mikin maksaa. Kyllä nämä toverit yleensä hoitavat
toistensa puolesta sen, että äkkiä tarkkaillaan,
minkä verran on mainoksia, ja osataan laskea palstamillit
ja se, paljollako saadaan, niin aika nopeasti saadaan tieto, jos
joku meinaa mennä ylitse, että mikä pelin
henki on, ja siihen ilman muuta joku sanktiojärjestelmä.
Mutta puuttuisin myöskin vähän pariinkin
ed. Kimmo Kiljusen esille ottamaan asiaan, jotka olivat minusta
ihan oikean suuntaisia. Esimerkiksi meillä edelliset neljä vuotta
Aamulehti oli oppositiossa koko ajan. Se kirjoitti tasan tarkkaan
kaiken aikaa niin, että teimme me mitä vaan, niin
hallituksen toimet olivat täysin päin metsää,
mitään hyvää ei tullut. Mutta
kyllä nyt alkoi tulla jo vaalien jälkeen. Nyt
hallituksen muodostamisen yhteydessä on koko sivun mainoksia
ja kuvia näkyy siinä ja hymyillään,
milloin puheenjohtaja, milloin mikin ministeriryhmä. Nyt
ei varmasti niin huonoa päätöstä hallitus teekään
seuraavien neljän vuoden aikana, että siitä kielteisesti
kirjoitettaisiin kyseisessä lehdessä. Ja kun tämä sama
vallitsee ympäri maata kaikissa lehdissä, kun
omistajapohjat tiedetään, ei voi olla ihmettelemättä,
kuinka paljon ilmaista mainosta ja kuinka monella euroa sitä asiaa
eteenpäin viedään. Kyllä siinä käytetään
suuria summia.
Nyt esimerkkinä voin sanoa, että meidän
puolueen puheenjohtajaa on hyvinkin kielteisessä kuvassa
käsitelty jo koko viime syksyn ja talven aikaan ilman pienintäkään
syytä. Mutta tehtävänsä se on
tehnyt, että tavallisetkin ihmiset tuolla toreilla tulivat
sanomaan, ja kun kysyi, että mistä syystä,
oletteko koskaan tavannut tai mistä tämä imago
johtuu, "no, lehdistä on luettu", sanottiin, niin kyllä tämä on
ihan puhtaasti median rakentamaa kuviota.
Samaten olen ed. Kiljusen kanssa samaa mieltä siitä,
että avustajajärjestelmän väärinkäytökset,
jotka kohdistuvat myöskin tänne suuntaan etupäässä,
taikka ei niinkään väärinkäytökset, vaan
lainausmerkeissä, kuten ed. Kiljunen sanoi, pitää perata.
Minä en kannata ollenkaan näitä ostopalveluita.
Unohdetaan koko juttu. Olen siinä eri mieltä kuin
ed. Lahtela.
Ed. Pulliaisen puheisiin yleensä voi yhtyä lähestulkoon
kaikessa. Nytkin jälleen huomattavassa osassa olen samaa
mieltä siinäkin, että ilmoittaa pitää.
Nythän tässä päästään
aika pienillä ilmoituksilla näistäkin
eväistä, mitä on tehty. En toivoisi lakialoitteen
läpimenoa tällaisenaan mutta että vähän
väännettäisiin lisää rajoja
ja katsottaisiin vähän tarkemmin, miten toimitaan.
Sillä saadaan läpinäkyvyyttä.
Silloin tänne on ihan tavallisellakin ihmisellä vielä tulevaisuudessa mahdollisuus
tulla, ettei tarvitse olla satojatuhansia omaisuutta, taikka tulot
sitä luokkaa, että niistä on varaa näpistää joskus
säästöönkin jotain. Mutta nykyisessä tilanteessa
2 000—2 500 euron kuukausituloa saava
duunari ei tänne kyllä ihan pienillä eväillä pääse.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ed. Ukkola kyseli, miksi en ole vaatinut, että kaikki erilaiset
yhdistykset ilmoittaisivat, mitä ovat lahjoittaneet. Tämä nykyinen
lakihan sanoo tässä näin, että ensiksikin
ehdokkaan tulee mainita omat varat, toiseksi ehdokkaan ja hänen
tukiryhmänsä tai muun hänen tukemisekseen
perustetun järjestön saama tuki ryhmiteltynä yksityishenkilöiltä,
yrityksiltä, puoluejärjestöiltä ja
muilta vastaavilta päätahoilta saatuun tukeen.
Kun minusta tämä luettelo on jo ihan hyvä ja
siinä ovat myös nämä ammattiyhdistysjärjestöt,
en katsonut tarpeelliseksi tehdä siihen mitään
muutosesitystä.
Nyt, kun ed. Ukkola tämän kuulee, niin hän varmasti
voi sitten ilomielin kannattaa tätä minun esitystäni.
Uutta tässä minun esityksessäni verrattuna
nykyiseen lakiin on nimenomaan se, että tätä ilmoitettavan
summan alarajaa lasketaan, ja sen lisäksi, jos joltakin
taholta yhteensä saatu rahasumma kasvaa, sitten pitää ilmoittaa nämä erilliset
pienemmätkin summat. Eli yritän nyt peräänkuuluttaa
juuri sitä tilannetta, että järjestetään
rahankeräystilaisuus, jossa 500 euron hintaisten lippujen,
jotka sinänsä sellaisinaan eivät tulisi
ilmoitettavaksi, myynnistä saatu tuotto onkin huomattava,
ja olisi hyvä tietää, onko yksi ja sama
yritys tai vaikka esimerkiksi ammattiyhdistysosastokin ostanut niin
paljon niitä lippuja, että se yhteissumma muodostuu
suureksi.
Sitten kaikkein olennaisin tai yhtä olennainen toinen
osio on, että oikeusministeriö velvoitetaan valvomaan
näiden ilmoitusten oikeellisuutta, että ne pitävät
paikkansa, ja jos käy ilmi, että ne eivät
pidä paikkaansa, niin siitä sitten tulee sakkorangaistus,
jos on kierretty tätä lakia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä aloitteella, vaikka
hyvään tähdätään,
ei valitettavasti kuitenkaan perusongelma eikä itse ongelma
korjaudu saatikka poistu. Ongelmahan on se, että vaaleissa
tarvitaan rahaa. Tämä on se perusongelma, joka,
niin kuin täällä monessa puheenvuorossa
on tullut esille, aina kasvaa. Tähän pitäisi
voida kiinnittää vakavaa huomiota.
Vaalien jälkeen me jokainen tiedämme, ainakin
pääosa meistä, että posti tuo
laskuja — ja vielä on aikaa postin tuoda näitä vaalilaskuja — en usko,
(Ed. Pulliainen: Paljonko on tulossa?) että kukaan pystyy
vielä lopullisia vaalibudjettejaan välttämättä kertomaan.
Mutta tämä on sitä karua todellisuutta:
vaalit maksavat ja ehdokkaille itselleen. Pitäisi löytää keino,
jolla vaalirahan tarvetta voitaisiin ainakin erittäin tuntuvasti
vähentää, mahdollisesti poistaa kokonaan,
mutta se lienee mahdottomuus. Kun huumekauppaa koetetaan maassa
estää, silloin koetetaan ennalta ehkäistä huumeitten
ostotarve. Jos vaalikuluja halutaan estää, pitäisi
poistaa noitten vaalikulujen tarvetta. Meillä on todella
mennyt tilanne vaalien jälkeen yhä huonompaan
suuntaan (Ed. Rönni: Valitaan eduskunta ilman vaaleja!)
ja pitäisi harkita, mitä tässä olisi
tehtävissä ihan eri poliittisten puolueitten kesken.
Meillä Keski-Suomessa on jo useamman kerran ollut semmoinen
poliittisten piirijärjestöjen keskenään
sopima käytäntö, että ulkomainontaa ei
sallita muualla kuin niissä kuntien virallisissa ilmoitustauluissa,
joita on. Ja jos tähän päästään, niin
se on ihan hyvä. Poikkeuksena on sallittu televisiomainonnasta
uskonnollisista syistä kieltäytyville sitten tietty
ulkomainonta, mutta tämä on ollut vain pieni poikkeus.
Tätä on noudatettu. Tosin sillä oli vain
kielteinen seuraus; se johti entistä suurempaan lehti-
ja televisiomainontaan. Olisiko päästävissä siihen,
että sovittaisiin käytännöt,
että lehtimainonta kiellettäisiin, televisio-
ja radiomainonta kiellettäisiin. (Ed. Lahtela: Se olisi
oikein!) Tällöin tällä pohjalla
saataisiin olennaisimmat vaalikulut pois. (Ed. Rönni: Nyt puhutte
asiaa!) Ongelmaksi jäisi sitten, että aina löytyisi
jotkut keinot sitten uhrata tähän vaalityöhön
edelleen rahaa. Miten näitä rajoitettaisiin? Mutta
näitäkin voitaisiin pohtia. Paljon olisi autettu
tätä ongelmaa, jos lehtimainonta, televisiomainonta
ja radiomainonta kiellettäisiin tai sovittaisiin tärkeimpien
puolueiden kesken tästä periaatteesta. (Ed. Laitinen:
Perustuslain vastaista! Ilmaisun vapaus!) Siitä voisivat
puolueet sopia aivan samalla käytännöllä kuin
ovat nyt piirijärjestöt Keski-Suomessa sopineet
ulkomainonnan osalta. Muuten se ulkomainonta oli köyhän
ehdokkaan, niin kuin minun, tapa. Yhdellä minimikokoisella
maakuntalehden etusivuilmoituksen hinnalla pystyi käytännössä paperoimaan
hyvinkin näyttävästi ulkomainonnalla
koko maakunnan.
Elikkä syy, tämä vaalimainonnan tarve,
pitäisi ensiksi eliminoida. Tiedän hyvin, että ajatukseni
on epärealistinen, mutta se olisi se syy, millä voitaisiin
poistaa niitä kysymyksenasetteluita, joita tänään
täällä on syntynyt. Millä tavalla
sitten kansalaiset saisivat valittavista ehdokkaista tietoa, niin
varmasti siinä tulisi sitten muu aktiviteetti esille. Uskon,
että lehdet pärjäisivät, televisiot
pärjäisivät, koska tulevathan ne toimeen
vaalien välisenkin ajan, jos tästä mainonnasta
luovuttaisiin. Ja onko sitten tämä mainonta, jossa
ei myydä todellisia asioita vaan luodaan imagoa ja mielikuvia
erilaisten mainostoimistojen enemmän tai vähemmän
epäonnistuneitten kikkailujen jälkeen, onko sekään
luomassa asiaa sitten todellisuudessa sille perustalle, mitenkä vaaleissa käyttäydytään
ja äänestetään. Tämä perusongelma,
vaalirahan tarpeen poistaminen, olisi se asia. Minä uskon,
kun edustajakollegat näin hymyillen katsovat, he ovat hyvin
tyytyväisiä, jos tämä perusongelma
voitaisiin poistaa, (Ed. Lahtela: Juuri näin!) niin silloin
ei tulisi niitä vaalilaskuja niin paljon kuin niitä tulee,
ja ainakin minä itse voin sanoa, että ne kaatuvat
kyllä pääosin ehdokkaan itsensä maksettavaksi.
Näin valitettava, kova todellisuus on. Ei niitä sponsoreita
ikävä kyllä löydy. Olen kysellyt,
mutta on sanottu, että me emme osallistu politiikkaan.
On vielä sanottu, että minä kyllä sinua äänestän,
mutta en minä mitään poliittista rahaa
anna. Tämä on se perusvastaus. Ja tämä on
se todellisuus varmasti aika monenkin kohdalla.
Mutta palaan sitten täällä nostettuun
kysymykseen tästä avustajien palkkauksesta. Minusta
olisi jatkoa ajatellen yksinkertaisesti selkein käytäntö se,
että jos kansanedustajalla on avustaja, niin kuin hyväksi
on nähty, tämä avustaja olisi yksinkertaisesti
eduskunnan palkkalistoilla ainoana vaihtoehtona, jolloinka eduskunta
maksaisi palkan sinne edustajan maakuntaan, jos edustajan avustaja
työskentelee siellä, ja hankkii hänelle
sinne nämä tarvittavat työskentelyvälineet ja
tällä tapaa. Syy, miksi tuo ostopalvelun hinta on
kalliimpi — sehän voi olla pääkaupungissa vaikka
eduskunnan nurkallakin tämä ostopalveluavustaja — johtuu
siitä, että tämän yhdistyksen
tulisi maksaa nämä sosiaaliturvamenot ja vastaavat
tälle yhdistyksen palkkaamalle. Mutta minusta olisi selkeä ja
rehti menettely, että avustaja, olipa hän
työssä missä tahansa, saa eduskunnalta
palkan ja sillä selvä ja tarvitsemansa työvälineet.
Uskon, että tämä poistaisi tuon yhden ongelman.
Tuulikki Ukkola /kok:
Herra puhemies! Ed. Pulliaisen ajatus siitä,
että tämä vaalirahoitus olisi täydellisesti
julkista, on periaatteessa ihan hyvä. Ainut heikko puoli
siinä on, että sen jälkeen kyllä tänne
tulisi vain rikkaat. Ei olisi enää edes niitä 50:tä euroa
maksavia tukijoita, joita minulla oli pilvin pimein, ei nyt pilvin
pimein, mutta useita kymmeniä, jotka antoivat sen 50 euroa
ja sillä siisti. Näillä pienillä puroilla
se tukiryhmä pystyi sitten keräämään
sen, minkä keräsi. Totta kai siinä oli
tauluja ja muitakin, mutta hyvin suuri osa niistä tuli
näistä pienistä puroista. Minusta jopa
tämä 200 euroa on ehkä hieman liian pieni. Jos
nyt otettaisiin lähtökohdaksi, että tämä aloite toteutuisi,
se pitäisi ajatella ehkä hieman suuremmaksi tai
sitten korottaa sitä rajaa, minkä jälkeen pitäisi
erikseen ilmoittaa. Nyt rajaksi esitetään 10 000
euroa ja 5 000 euroa. Voisiko se olla sitten suurempi?
Minä nyt toistan sen, minkä sanoin äsken
puheessa, että periaatteessa tämä on
ihan tärkeä asia ja tärkeä aloite.
Tätä täytyy nyt katsoa, kun se perustuslakivaliokuntaan
tulee, tekeekö hallitus sitten oman esityksensä vai
yritetäänkö jotenkin aloitteen kautta
tätä edistää ja korjata näitä pulmia.
Sellaisen asian vielä sanoisin, että älkää hyvät ihmiset
alkako sorkkia täällä mediaa. Siitä tulee vaan
paha mieli jatkossa teille kaikille. Sananvapaus on sen verran tärkeä asia,
että minkäänlaisia rajoituksia, jos sitä nyt
tarkoititte, on kyllä ihan turha taikka toivotonta yrittää.
Silloinhan me vasta, ed. Lapintie, olemme Euroopan neuvoston hampaissa,
jos tällaisia tänne yritetään ujuttaa.
Toinen asia on, että media kirjoittaa, mitä kirjoittaa,
ja sillä siisti.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin ed. Rönni tuossa aikaisemmin
sanoi, niin tämä vaalirahoitushomma on mennyt
kyllä aika mahdottomaksi. Rahaa joutui laittamaan itsekin kymppitonneja,
että tänne pääsi, vaikka arveli halvemmalla
jo vanhalla julkisuusarvollakin ratsastavan, mutta ei.
Tällä menolla nyt sitten jatkossa käy
niin, että niillä, joilla on paljon laittaa, on
sponsoreita ja monesti yritykset taustalla ja vain rikkailla ja
hyvätuloisilla porvareilla on varaa käydä semmoista
kampanjaa, missä on mahdollisuus päästä läpi.
Sehän on nyt jo nähtävissä tämän
kokoomuksen vaalivoiton osalta, että tähän
suuntaan on menty, ja medialla ja markkinoilla oli iso osuus nyt
vaalikampanjoissa, ja asiasisällöt ja muut jäivät
hiukan niin kuin taka-alalle. Se on mennyt tämmöiseksi
markkinoinniksi, niin kuin kaikki asiat, ja mitä nyt lehdissä ja
televisiossa yleensäkin esitetään, että kampanjat
ja markkinointi ovat niin kuin yhtä ja samaa. Tietysti
sitten semmoiset, joilla yrityksiä on ollut taustalla,
kärsivät ehkä siitä, koska monet
yritykset eivät sitten halua julkisuutta eivätkä halua
esittää sitä, kenenkä takana
ovat ja minkä puolueen, mutta itsekin kärsisin
varmasti siitä. Nyt tuli ammattiyhdistysliikkeeltä 100
euroa avustusta tähän vaalikampanjaan, ja yrityksiltä tuli
kuitenkin monikymmenkertainen määrä apuja.
Mutta noin yleisesti kannatan rahoituksen tarkempaa tutkimista
ja erittelyä.
Mitä ostopalveluun tulee, niin se on minusta ihan kannatettavaa,
koska monet edustajat, ainakin tässä meikäläinen
uutena, tarvitsee myös apua tuolla paikallisesti omassa
kunnassa tai vaalipiirissä, eli sitä voisi käyttää.
Nyt kuitenkin näillä täällä olevilla
avustajilla on vaan se 12 päivää mahdollisuus
olla.
Ja avustajilta semmoinen viesti, että hekin voisivat
päästä saunaan joskus.
Keskustelu päättyi.