Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lakialoitteellani 9/2007 vp olen
uudistanut saman kysymyksenasettelun, joka oli edellisillä valtiopäivillä niiden
ollessa jo aivan loppusuoralla. Jo tuolloin oli nähtävissä tiettyjä vaikeutumisia
maan puuhuollossa. Venäjältä tuleva puuntuonti
on tulevaisuudessa ehtymässä, ellei jopa pääosiltaan
tyrehtymässä. Joka tapauksessa tietyt vaikeutumisen
merkit ovat selvästi nähtävissä.
Suomen kansantaloudelle on hyvin olennainen asia, että koko
metsäklusteri voi toimia mahdollisimman täysipainoisesti
alusta loppuun saakka. Metsäklusteri Suomessa työllistää suoraan
ja välillisesti varsin paljon. Edelleenkin voidaan sanoa,
että metsä on Suomen talouden vankka selkäranka.
Onneksi on kyse sellaisesta asiasta, joka uudistuu luontaisesti,
ja sen takia metsäsektori ja metsäklusteri on
avainasemassa. Metsähän työllistää jo
tuolla metsässä ja sitten erittäin paljon
kuljetuksissa, niin metsässä tapahtuvissa kuljetuksissa
kuin maanteillä ja rautateillä tapahtuvissa kuljetuksissa.
Ja jos Venäjän puuntuonti Suomessa ehtyy tai tyrehtyy,
tulee entistä tärkeämmäksi se,
että meidän tieverkkomme ja rautatieverkkomme
on riittävässä kunnossa pidentyville
puutavaran kuljetusmatkoille ja lisääntyville
kuljetustonnistoille. Tietysti on vaikea ennakoida, missä määrin
Venäjän puukauppa, puuntuonti Suomeen, muuttuu,
mutta joka tapauksessa suomalaiset metsät mahdollistavat
nykyistä huomattavastikin suuremmat hakkuut. Kun puuta
saataisiin markkinoille noin 10 miljoonaa kuutiota enemmän
kuin nyt, bruttokansantuote kasvaisi noin 600 miljoonaa euroa. Tällä on
merkittävät vaikutukset koko kansantaloudelle
juuri kuljetuksissa, työssä metsissä, myös
metsien uudistamistyössä ja koko metsien hoidossa,
ja tämä saa rahaa liikkeelle maakunnissa, maaseudulla,
antaa työtuloja, yrittäjätuloja, ja tällä on
taas myönteiset välilliset kerrannaisvaikutukset.
Kotimaisen puun kestävä ja monipuolinen käyttö synnyttää siis
elämänsykettä kautta koko maan. Lähes
kaikissa maakunnissa metsäsektorin arvonlisäys
on suurin tai toiseksi suurin verrattuna muihin toimialoihin. Metsäsektori
työllistää suoraan ja välillisesti
lähes 200 000 suomalaista. Näiden työpaikkojen
säilyttäminen vaatii yhteisiä ponnisteluja,
joilla on mahdollista turvata riittävästi raaka-ainetta
niin metsäteollisuuden tarpeeseen kuin myös bioenergiankin
tuottamiseen. Jos kotimaasta ei saada riittävästi
puuta markkinoille, metsäteollisuutta uhkaa nopeasti raaka-ainepula.
Jos tämä puuhuolto vaikeutuisi raaka-ainepulan
vuoksi, se johtaisi tuotannon ja työpaikkojen vähenemiseen.
Pahimmassa tapauksessa Suomessa jouduttaisiin sulkemaan teollisuuslaitoksia,
sulkemaan sahoja monella pienellä paikkakunnalla, joista
synnyinpitäjäni Multia on erittäin hyvä esimerkki.
Paikallinen Multian Saha on keskeisin työnantaja samalla,
kun sen yhteydessä toimii myös keskustaajamaa
lämmittävä, bioenergialla toimiva lämpölaitos.
Elikkä meidän tulee pitää huolta
siitä, että Suomessa sahat ja puuta jalostava
niin mekaaninen kuin kemiallinen teollisuus kaikissa muodoissaan
voi jatkossakin hyvin, voi tarjota työtä ja toimeentuloa.
Puuta jalostava teollisuus, muun muassa paperiteollisuus, on tärkeä metalliteollisuuden
ja myöskin it-teollisuuden työnantaja. Paperikoneiden
valmistus on vahva tekijä erityisesti kotimaakunnassani
Keski-Suomessa. Samalla tähän liittyy laaja tutkimus-
ja kehitystoiminta. Jotta suomalaiset puuta hyväksi käyttävät tuotteet
ovat tulevina vuosikymmeninäkin vahvasti maailmanmarkkinoilla,
tarvitaan juuri tuotekehittelyä, tutkimustoimintaa, ja
tähänhän metsäteollisuus on
aivan äskettäin luonut Metsäklusteri
Oy:n, jonka kautta pyritään yhdessä maan tutkimusta
edustavien tahojen ja yliopistojen ja korkeakoulujen kanssa kehittämään
juuri uusia innovatiivisia puuta käyttäviä tuotteita
eri muodoissaan, jotta Suomen asema puutuotteitten viejänä kansainvälisesti
kiristyvillä ja yhä enemmän kilpailun
pariin tulevilla markkinoilla voisi säilyä ja
vahvistua. Avainasemassa siinä tilanteessa, kun Venäjän
puuntuonti ehtyy tai tyrehtyy, on se, että puuta
saadaan Suomessa liikkeelle.
Henkilökohtaisesti väitän, että pullonkaula
on kauppatilanteessa, jossa nykyisin menee myytävästä puusta
28 prosentin pääomatulon mukainen myyntivero.
Tämä on yksi sellainen tekijä, joka ei
ainakaan edistä puukauppaa. Me kaikki tiedämme,
että nyt päätehakkuuseen erityisesti tulevasta
metsästä, mutta myös osaltaan muustakin
metsästä on maksettu vuosikymmenien ajan pinta-alaveropohjaista
metsän tuloveroa. On ollut 13 vuoden siirtymäkausi,
jonka osa metsänomistajista valitsi 1990-luvun puolivälissä.
Se aika päättyi vuoden 2005 lopussa. Jos kuitenkin ajatellaan
tukkipuun kasvua, niin olkoonpa tuo 13 vuoden siirtymäaika
ollut kumman verojärjestelmän puitteissa tahansa,
niin myytävään puuhun, joka esimerkiksi
tänä päivänä myytäisiin
ja vielä pitkälti tulevaisuudessakin, kohdistuu
kaksinkertainen tulovero.
Tämä on sellainen pullonkaulatilanne, joka
ei ole omiaan edistämään puun myyntiä.
Siksi aloitteeni keskeinen tarkoitus olisi löytää veronalennus,
jolla aktivoitaisiin puun myyntiä, puun saamista liikkeelle,
turvattaisiin suomalaisen teollisuuden raaka-aineen saanti, turvattaisiin
työpaikat ja turvattaisiin myöskin vientimarkkinat
ja turvattaisiin myös se, että Suomessa metsäteollisuus
voi edelleen käyttää metalliteollisuutta,
turvattaisiin kuljetuksen työpaikat. Vaikutus kansantalouteen
on paljon laajempi kuin pelkän metsäklusterin
osalta on laskettavissa. Ja väitän, että suomalaiset
metsät riittävät, kun puu saadaan liikkeelle.
Ja väitän, että jos tämä pattitilanne,
mikä nyt kohdistuu puukauppatilanteeseen kaksinkertaisen
verotuksen muodossa, muutettaisiin siten, että kohdistuisi
veronalennus, niin tämä aktivoisi niin paljon,
että ainakaan puupulan johdosta ei yhtään
paperitehdsta, sellutehdasta eikä sahalaitosta olisi tarvis
sulkea. Jos sulkemisiin jouduttaisiin, niin syyt olisivat jossakin
muualla.
Tämän vuoksi toivon, että aloitteeni
voisi olla synnyttämässä keskustelua,
jolla myönteisellä tavalla saataisiin suomalainen
puu liikkeelle. Tämä alennus, joka kohdistuisi
puukauppatilanteeseen, olisi myös siinä suhteessa
positiivinen, että se ei lisäisi puun ostajalle
hintapaineita. Jos kohdistettaisiin veronkorotuksia, niillä olisi
tämä kielteinen vaikutus, että se lisäisi
hintapaineita puun hintaan ja vaikuttaisi pahenevassa tilanteessa
kaikille osapuolille kielteisesti.
Arvoisa puhemies! Toivon, että aloitteeni synnyttää keskustelua
ja jatkovalmistelun, jonka pohjalta voidaan aktivoida puukauppatilannetta ja
pitää huolta siitä, että yhtään
sahaa tai puuta jalostavaa tehdasta ei tarvitse sulkea, niin että työpaikat
ja vientimarkkinat myös säilyvät.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinonen jatkaa sitä kiitettävää linjaa,
mitä hän on edustajakautenaan toteuttanut, elikkä tekee
varsin paljon aloitteita, jolloin päästään
asioista keskustelemaan.
Tässä aloitteessa nostatte varsin tärkeän
asian esille. Meillä on todella suuri ongelma metsäteollisuuden
osalta: miten tyydyttää meidän metsäsektorimme
raaka-aineen saanti. Tällä hetkellähän
tilanne on se, että kotimaasta raaka-aineen tarpeesta tulee
noin 80 prosenttia ja 20 prosenttia on tuontia. Venäjän-tuonnin
tyrehtyminen on se suuri ongelma ja probleemi koko meidän
metsäsektorimme osalta, ja tähän täytyy
tietenkin löytyä ratkaisu, niin että meidän
tulevaisuutemme metsäteollisuuden raaka-aineen saannin
osalta turvataan. Se on selvä juttu.
Samalla on myöskin tässä yhteydessä todettava
se, että on pidettävä huoli siitä,
että meidän metsäraaka-ainettamme, sellaista
raaka-ainetta, mitä teollisuus tarvitsee, ei ohjata polttamiseen elikkä energiatuotantoon.
Tässä on tärkeää olla hereillä.
Se, onko tämä oikea tapa ratkaista tätä kysymystä,
mitä ed. Oinonen tässä nyt sitten ehdottaa veropoliittisena
toimenpiteenä, on tietysti toinen juttu. Ehkä se
saa puun myynnin paremmin liikkeelle kuin tähän
mennessä, mutta toisaalta kyllä varmasti myöskin
puun hinnalla on merkitystä, sillä, millä hinnalla
sitä sitten ollaan valmiita ostamaan. Mutta kysymys on
hyvin ajankohtainen ja ongelmallinen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä ed. Lauri Oinonen
on uudistanut aloitteen, jonka hän teki viime eduskuntakaudella.
Silloin pohdin tätä kysymystä, onko tässä semmoinen
elementti, niin kuin tuossa edellinen puhuja ed. Laitinenkin totesi,
jotta laittaisiko tämä puun liikenteeseen. Sinällään
tässä ed. Oinosen aloitteessa on se hyvä logiikka,
kun täällä todetaan se, jotta tämä metsän
kasvu kuitenkin, kun katsoo paksumpaa puuta, on 70—120
vuotta ja siitähän on maksettu jo vero aikanaan,
kun siirtymäkausi tässä on ollut veropolitiikassa
olemassa. Siinä mielessä semmoinen tietynlainen
kaksoisverotus tässä on olemassa. Mutta luulen
sillä tavalla kuitenkin olevan tällä hetkellä,
jotta tämän tyyppiseen ajatteluun, että lähdettäisiin
nyt takaisinpäin dumppaamaan tätä verotusta,
voi olla aika pienet mahdollisuudet.
Mutta siinä, mitä tässä edelliset
puhujat ovat todenneet Venäjän puun puolesta,
jotta se mahdollisesti tulee jopa loppumaan, saa nähdä,
miten neuvottelut etenevät, koska siinä on tällä hetkellä ollut
kontakteja siihen suuntaan, että mahdollisesti tämä koivukuitupuu
voisi tulla Suomeen jatkossa ainakin pienemmillä veroilla
kuin siellä on kaavailtu. Jos se 50 euron kuutiovero toteutuu,
niin sehän tarkoittaa, että koivukuitu loppuu,
ja se tarkoittaa sitten ainakin itärajan osalta mahdollisesti
muutaman tehtaan kiinnilaittoa sellupuolella.
Siinä Venäjän puussa joka tapauksessa
nämä puutullit tulevat vaikuttamaan hintakehitykseen. Silloin
uskon, jotta joka tapauksessa hinta nousee niin paljon, että se
verokin on mahdollista maksaa. Silloin tämä ed.
Oinosen aloite tulee kyllä tarpeettomaksi siltä osin,
että jos katsoo reaalisen hinnan, niin todennäköisesti
kuitenkin jatkossa puutavarayhtiöt joutuvat nostamaan puun
hintaa. Sitä on jo nyt tapahtunut jonkun verran, mutta
jatkossa, kun alkaa tulla ihan oikein puute, todennäköisesti
hinta tulee nousemaan vielä nykyisestä.
Keskustelu päättyi.