7) Laki perintö- ja lahjaverolain 11 ja 14 §:n muuttamisesta
Lauri Oinonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässäkin on aloite, jossa
itse asiassa palaan viime valtiopäivien loppusuoralla tekemääni
asiaan. Olen kiitollinen siitä, että hallitusohjelmassa
on otettu huomioon aloitteessa esitetyt asiat, ja jään
odottamaan hallituksen esitystä, toivottavasti mahdollisimman
pikaisesti. Toivon, että perintö- ja lahjavero
lähiomaisilta poistetaan mahdollisimman nopeasti, kuten aloitteessa
on tuotu esille, ja toteutetaan se, mitä hallitusohjelmassa
on muutoinkin luvattu.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Ihan lyhyesti täältä puhujapöntöstä,
mutta kun saattaa olla, että kestää yli
2 minuuttia, niin sen takia tänne tulin.
Ed. Lauri Oinonen on tehnyt lakialoitteen perintö-
ja lahjaveron muuttamisesta. Aloite on aiheellinen. Perintö-
ja lahjaveron osaltahan viime vaalikaudella käytiin keskustelua
siitä, että sitä tulisi muuttaa, ja siitä tehtiin
useita lakialoitteita. Muun muassa valtiovarainvaliokunnan verojaostossa
asiaa epävirallisesti käsiteltiin ja eräät
verojaoston jäsenet tekivät ehdotuksen lain muuttamiseksi.
Olisi ollut tarpeen jo viime vaalikaudella tätä lakia
uudistaa, muuttaa, ennen kuin mentiin varallisuusveron poistamiseen.
Tämä nykyinen perintö- ja lahjavero
on perustaltaan vuodelta 1947. Sen jälkeen vuosikymmenien
saatossa siihen on tehty vain pieniä muutoksia, eikä laki
vastaa tänä päivänä todellisuutta. On
välttämätöntä, että perintöveron
alarajaa nostetaan 3 400 eurosta ylöspäin.
Tosin en ole lakialoitteen tekijän, ed. Oinosen, kanssa
samaa mieltä siitä, että perintöveroa
uudistettaisiin siten, että ensimmäisen perintöveroluokan
kohdalla, kun vero poistetaan, alaraja nostetaan aina 2 miljoonaan
euroon saakka.
Tässä esitetään myöskin
sitä, että metsäomaisuuteen kohdistuva
perintövero tulee myöskin poistaa lähiomaisilta.
Uuden hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattu seuraavaa: "Perintöveroa
kevennetään verotettavan perinnön alarajaa
nostamalla sekä lesken ja alaikäisten lasten asemaa
helpottamalla." Edelleen todetaan: "Perheyrittäjyyden edistämiseksi poistetaan
perintö- ja lahjaverotus kokonaan yritysten sekä maa-
ja metsätilojen sukupolvenvaihdoksilta." Edelleen hallitusohjelmassa
todetaan se, että alarajaa perintö- ja lahjaveron
osalta nostetaan siten, että siihen käytetään
150 miljoonaa euroa, mutta tässä hallitusohjelmassa
ei todeta, mille tasolle tämä alaraja nousee.
Täällä todetaan edelleen myöskin,
että luovutaan perintö- ja lahjaverosta kokonaan
yritysten sekä maa- ja metsätilojen sukupolvenvaihdoksissa
ja siitä jää verotuloja saamatta 15 miljoonaa
euroa vuositasolla.
Niin kuin totesin, perintöveroa on uudistettava, ei
poistettava sitä kokonaan. Mutta hivenen kyseenalaista
minun mielestäni on se, että esimerkiksi metsätilojen
osalta sukupolvenvaihdostilanteessa perintövero poistuu
kokonaan. Tilanne on nimittäin Suomessa sen kaltainen,
että jos en väärin muista, niin yli 50
prosenttia metsätilojen omistajista, siis maapinta-alalla
laskettuna, on kaupunkilaisomistajia, etupäässä varakkaita kaupunkilaisomistajia.
Tässä on selkeä tulonsiirto nyt sitten
tälle ryhmälle olemassa.
Sen sijaan perheyrittäjyyden edistämiseksi
on varmasti perusteltua sukupolvenvaihdostilanteessa poistaa perintövero.
Meillä on nyt kokemusta siitä, että on
ollut hyvin paljon Suomessa sukupolvenvaihdostilanteita yritysten
osalta ja vaihdokset eivät ole voineet esimerkiksi tästä verotilanteesta
johtuen toteutua, ja onpa jopa käynyt sitten sillä tavalla,
että ei ole löytynyt myöskään
ulkopuolista ostajaa yritykselle eikä yritykselle jatkajaa.
Yrittäjyyden edistämiseksi ja yritystoiminnan
edistämiseksi on syytä harkita todellakin, että perheyritysten
osalta sukupolvenvaihdostilanteessa perintövero poistettaisiin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Laitista, että keskustelua
aloitteeni johdosta on näin haluttu käydä.
Pidän tärkeänä, että hallitusohjelmassa
on asiaan otettu myönteinen kanta, ja toivon, että tässä päästäisiin
riittävän suureen alarajaan siinä, mistä lähiomaisilta
sitten perintöveroa alkaa mennä, että kansalaisten
perusomistusoikeus asuntoon — ja mitä normaaliin
perhevarallisuuteen kuuluu yleensä — säilyisi
niin, että tästä ei menisi vielä perintöveroa.
Toivon, että tuo raja ensimmäisen veroluokan kohdalla
voisi olla riittävän suuri, koska kyllä se
luo yhteiskuntaan tiettyä vakautta, että perheillä on
koti ja että siitä ei sitten läheisen
menetyksen jälkeen tarvitse lesken muuttaa pois tai tule
sitten muita ongelmia. Minä toivon, että tähän
hallituksen esitykseen ja siitä aikanaan käytävässä keskustelussa,
lausunnossa ja mietinnössä sitten kiinnitetään
riittävästi huomiota. Haluan tässä asiassa
luottaa hallituksen esitykseen.
Ed. Laitiselle sanoisin tämän metsäomaisuuden
osalta. Tämä osaltaan sivuaa myöskin äsken käytyä edellisen
kohdan keskustelua, puun saamista markkinoille. Jos otetaan huomioon
se, että tukkipuu kasvaa 75—120 vuotta ennen kuin
sitä Suomessa voidaan myydä, niin silloin siitä maksetaan
keskimäärin kolmeen kertaan perintövero omaistenkin
kesken elikkä siinä on aika lailla verotettu omaisuus
jo näiltä lähtökohdilta käsin. Osaltaan
tämä perintövero on myöskin
tuommoinen kustannuksia lisäävä tekijä silloin,
kun ajatellaan metsätaloutta, ja osaltaan se vaikeuttaa myöskin
sukupolvenvaihdoksia nykyisellään. Mutta ennen
kaikkea se vaikuttaa kielteisesti siihen, että ei saada
hyödynnettyä sitä mahdollisuutta, mikä metsissä on.
Eräs esimerkki on synnyinpitäjästäni
Multialta. Sen metsätalousyrittäjä osoitti,
että kun saatiin — ei suinkaan parhaassa kunnossa
oleva metsä eikä parhaalla maapohjalla oleva metsä — 32
hehtaarin alue käyttöön sukupolvenvaihdoksessa,
niin valtio sai muina veroina kaksinkertaisesti sen, mitä siitä perintöverona
tällä hetkellä valtio sai. Tämä aktivoi
niin paljon puukauppatuloja, aktivoi koneyrittäjiä,
kuljetusta, aktivoi edelleen metsän istutuksia ja hoitotoimia,
että näkisin, että tuo metsän
sisällyttäminen tässä on todella
hyvin hallituksen taholta myös nähty.
Tämä summa, minkä perintöveron
ylärajaksi tässä aloitteessani olen keskustelun
virittämiseksi tuonut, on korkea, kieltämättä on
sitä, mutta kävin siitä muutamien perheyrittäjien,
keskisuomalaisten sellaisten, kanssa keskustelua ja silloin he totesivat,
että se ehkä voisi olla tuolla tasolla. He perustelivat
sitä, että se helposti muodostuu yritysvarallisuudesta,
ja pitivät tärkeänä sitä,
että kun edellinen sukupolvi, joka on luopumassa, nykyisin
usein vähän niin kuin hiipuvasti, tiedostamattaan
tai tiedostetusti, ajaa yritystä alas, niin se nuorempi
polvikin näkee, että eipähän
tuossa kannata yrittää eikä jatkaa, ja
näin ollen menetetään sitten hyvin usein
se yritys, menetetään työpaikat ja koko
yhteiskunta kokee menetyksiä. Elikkä keskisuomalaiset
perheyrittäjät, joiden kanssa keskustelin, näkivät,
että rajaa voisi ajatella tuohon.
Kun hallituksen esitys tulee, niin nähdään, mitä siellä sitten
asiaan sisältyy, mutta pitäisin tärkeänä asioitten
joustavaa sujumista eri sukupolvien välillä ja
oikeudenmukaisuutta, niin että se, mikä kodissa
ja perheessä on omaksi koettu, yhdessä vaalittu,
ylläpidetty, voisi siirtyä myöskin seuraavalle
sukupolvelle ilman perintöveroa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Oinonen esitti minulle tätä aloitetta
tuossa noin viikko sitten, en laittanut nimeäni tähän,
koska minä tuon rajan, mistä perintövero
lähtee maksuun, näen aika korkeaksi. Meillä Itä-Suomessa oltaisiin
paljon iloisempia jo pienemmästäkin summasta.
Kun katsoo koko kertymää, perintöveroahan
kerätään joku 500 miljoonaa euroa, niin
kuitenkin jostakin se raha on kerättävä.
Kun luin huolissani tuota hallitusohjelmaa, niin siellä todettiin,
jotta ollaan laittamassa lisää bensiinille veroa
ja dieselpolttoaineelle ja sähkölle, vielä kotitaloussähkölle,
niin jostakin se kerätään se raha ja
sen takia pitää asettaa vastakkain myös
niitä kysymyksiä, mikä tässä on
järkevää ja mistä raha otetaan.
Sen takia näkisin hyvänä sen, jotta vaikka
tätä rajaa saisi nostettua semmoisen tavanomaisen
omaisuuden tasolle siten, että se olisi suojassa verolta,
niin sekin olisi jo hyvä, joka tarkoittaa omakotitaloa
mahdollisesti, joku mökki siinä ja tavallinen
kulkupeli, normaali auto, ja veneenhän totta kai ainakin
Itä-Suomessa pitää olla veroton. Jotain
sitä luokkaa. Toivoisi nyt hallituksen lähtevän
kuitenkin semmoisesta ajattelusta, että kun luin tuota
hallitusohjelmaa, niin siinä todetaan vähän
siihen malliin, jotta pitää olla aktiiviviljelijä tai
maatalouden harjoittaja tai metsätalouden harjoittaja.
Jotta ei tehtäisi kuitenkaan hirveän isoa epätasa-arvoa siinä,
että voi olla sen aktiiviviljelijän poika taikka
sisarukset ja se toinen maksaa hurjan korkeaa veroa ja toinen ei
sitä maksa, että ei tehtäisi tämmöistä omituista
hommaa vaan nostetaan nyt kohtuullisesti kuitenkin sitä alarajaa
perintö- ja lahjaverotuksen osalta, joka on verovapaata,
ja sitten katsotaan erikseen tämä yritystoiminta, mitä sinne
voi tehdä. Mutta minulle välttäisi vähän
pienempikin raja, mitä tässä ed. Oinosen aloitteessa.
Mutta toivon mukaan sinne tehdään kuitenkin nyt
jotain muutoksia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Lahtela kiinnitti tärkeisiin
asioihin huomiota. Todellakin katson, että on tarpeen,
että juuri asunto, koti, normaalit perheen varallisuudet
pitää saada tämän lähiomaisten
perintöveron poiston pariin. Sitten en myöskään
näkisi, että mitään tuommoisia
ongelmallisia sanontoja, kuten käsite aktiivi, määritellään.
Näitä toivon mukaan ei hallituksen esityksessä ole,
vaan ne ovat sitten selkeät ja koskevat tasapuolisesti
kaikkia.
Keskustelu päättyi.