6) Hallituksen esitys laiksi Suomen Akatemiasta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen Akatemialla on keskeinen ja vakiintunut
asema maamme tutkimus- ja innovaatiojärjestelmässä tieteen
ja tutkimuksen suuntaamisessa ja kehittämisessä.
Akatemia on onnistunut tehtävässään
erittäin hyvin. Nyt toteutettavilla muutoksilla halutaan
ennen kaikkea tukea Akatemian kasvavaa tiede- ja tutkimuspoliittista
asemaa ja mahdollistaa tiede- ja tutkimussektorin eri osapuolten
mahdollisimman tuloksekas yhteistyö.
Esityksen yhtenä tavoitteena on saattaa Suomen Akatemiaa
koskevat säädökset nykyisen perustuslain
edellyttämälle tasolle. Sillä pyritään myös
vahvistamaan Akatemian hallitusta ja sen asemaa Akatemian strategisessa
ohjauksessa ja tätä kautta vahvistamaan Akatemian
asemaa tiedepolitiikkaa luovana organisaationa.
Hallituksen esittämät perustuslaista johtuvat muutosesitykset
ovat valiokunnan mielestä perusteltuja, ja hallituksen
kokoonpanoon ja pääjohtajan asemaan esitetyt muutokset
ovat linjassa uudessa yliopistolaissa tehdyn yliopistojen hallitusten
rakennemuutoksen kanssa. (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Vahasalo, täällä on nyt niin
voimakasta häiriöpuhetta, että ei tahdo
oikein kuulua puhe tänne eikä sinne. Pyydän
nyt rauhoittumaan tämän keskustelun sujuvaksi
eteenpäin viemiseksi. — Ed. Vahasalo, olkaa hyvä.
Merkittävin muutosesitys on se, että tutkimusvirkojen
sijasta Akatemia tulisi rahoittamaan akatemiaprofessori- ja akatemiatutkija-
nimikkeisiä tutkijan tehtäviä. Tutkijat
olisivat työsuhteessa asianomaiseen yliopistoon tai muuhun tutkimuksen
suoritusorganisaatioon. Tutkijatehtäviin liittyvät
haku- ja valintaprosessit samoin kuin tehtävien toimenkuvat
säilyisivät entisel-lään. Tutkimusviroissa
siirtymävaiheessa olevien siirtyminen uusimuotoisiin tehtäviin
turvattaisiin.
Ehdotuksen saaman laajan kritiikin vuoksi valiokunta on erityisen
aktiivisesti ja perusteellisesti perehtynyt ehdotetun muutoksen
merkitykseen Akatemian rahoittamalle maamme huippututkimukselle.
Keskeinen huolemme on ollut muutoksen vaikutus tutkimuksen riippumattomuuteen
ja tutkijoiden akateemiseen vapauteen. Valiokunta on joutunut ottamaan
arvioinnissaan huomioon myös keväällä 2009
hyväksytyn laajan yliopistolain uudistuksen. Yliopistot
eivät lain voimaantulon jälkeen vuoden 2010 alusta enää kuulu
valtio-organisaatioon ja yliopistojen virkasuhteinen henkilökunta
siirtyy työsuhteeseen.
Valiokunnan enemmistön mielestä nyt esitettävät
Akatemian virkojen siirrot yliopistoihin ovat luonnollinen jatke
yliopistouudistukselle ja sille luottamukselle itsenäisten
yliopistojen toimintaa kohtaan, jota laaja yliopistouudistus on osoittanut.
Tutkijanvirkojen säilyttäminen edelleen hallinnollisesti
erillään itsenäisistä yliopistoista
olisi selvässä ristiriidassa yliopistouudistuksen
perusajatuksen kanssa.
Huippututkimuksen edistäminen kaikin tavoin on jatkossakin
mitä suurimmassa määrin yliopistojen
edun mukaista. Ei voida lähtökohtaisesti olettaa,
että uudistuksen seurauksena yliopistot heikentäisivät
tutkijoiden työoloja. Suomen Akatemian ja yliopistojen
välisen yhteistyön saumattoman jatkumisen vuoksi
on välttämätöntä, että uudistukset
toteutetaan samanaikaisesti.
Valiokunta korostaa akatemiaprofessoreiden ja -tutkijoiden tieteenteon
ja tutkimuksen vapauden takaamista sekä periaatteessa että käytännössä.
Uudistus ei saa merkitä sitä, että Akatemian rahoittama
maamme huippututkimus joutuisi kärsimään
hallintotehtävien lisääntymisestä tai laajentuvasta
opetusvelvollisuudesta. Tämä on tarkoitus varmistaa
Akatemian rahoituspäätöksiin sisältyvillä ehdoilla.
Valiokunta ehdottaa hallituksen esityksen 9 §:n täydentämistä säännöksillä,
joilla vahvistetaan ehtojen sitovuutta ja akatemiaprofessoreiden
ja -tutkijoiden itsenäistä asemaa ja tutkijanvapautta.
Yliopistouudistus merkitsee valiokunnan arvion mukaan käytännössä sitä,
että nykyinen virkoihin perustuva akatemiatutkijoiden järjestelmä ei
voi jatkua ongelmitta. Palvelussuhteiden erilaisuus loisi ongelmia
nimenomaan tutkijoille ja tutkijanuran jatkuvuudelle. Nykyisen käytännön
jatkaminen aiheuttaisi palvelussuhteiden määräaikaistumista
potentiaalisesti kaikkein tuotteliaimmassa vaiheessa oleville huippututkijoillemme.
Valiokunta korostaa voimakkaasti tutkijanuran kehittämistä.
Yhtenäiset palvelussuhteet saman työnantajan palveluksessa
edistävät selkeästi pitkäjänteistä ja
tuloksellista tutkijanuraa. Työsuhde yliopistoon varmistaa
myös yliopistoyhteisön jäsenille kuuluvan
mahdollisuuden osallistua yliopistoa koskevaan päätöksentekoon.
Jatkossa erityisinä ongelmakohtina valiokunta näkee
siirtymisen akatemiatutkijana yliopistosta toiseen ja nykyisen sijaisuusjärjestelmän
tyyppisen
menettelyn jatkumisen ehdotetun uudistuksen jälkeenkin.
Valiokunta pitää välttämättömänä,
että käytännössä näihinkin
tilanteisiin löydetään ratkaisut siten,
että Akatemialle osoitetut määrärahat
voidaan käyttää täysimääräisesti
tieteen ja tutkimuksen edistämiseen.
Arvoisa herra puhemies! Valiokunta korostaa, että nyt
toteutettavalla uudistuksella on suuri merkitys maamme tieteen ja
tutkimuksen kehittymiselle. On välttämätöntä,
että hallitus seuraa Suomen Akatemiaa koskevan lainuudistuksen toteutumista
sekä vaikutuksia ja antaa asiasta selvityksen sivistysvaliokunnalle
vuoden 2012 kevätistuntokaudella.
Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa. Valiokunnan mietintöön
sisältyy vastalause.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kuten kävi esille jo hallituksen
esityksen lähetekeskustelusta, niin silloin kun Suomen
Akatemia -laki tehtiin, olin silloinkin jo pelissä mukana
ja kirjoitin rinnakkaislakiesityksen, koko roskan. Silloin vielä ammattitaito
riitti siihen. Ei teidän kanssanne nyt kai jaksa keskustella
niistä asioista. Sittemmin jouduin toteamaan, että se
esitys, joka Olavi Granön johdolla oli tehty, osoittautui paremmaksi
kuin omani. Tunnustin sen reilusti, että pieleen meni oma
esitykseni sillä tavalla, että jos sitä olisi
toteuttanut, tulos olisi ollut käytännön
tasolla huonompi. Elikkä tässä perspektiivissä arvioin,
arvoisa puhemies, nyt tätä mietintöä. En
palaa niihin asioihin, jotka lähetekeskustelussa toin esille.
Minua edelleenkin nyppii tässä asiassa se,
että kun arvoisa valiokunta toteaa Yleistä-kappaleen alussa,
että "Suomen Akatemialla on keskeinen ja vakiintunut asema
Suomen tutkimus- ja innovaatiojärjestelmässä,
tieteen ja tutkimuksen suuntaamisessa ja kehittämisessä",
niin, arvoisa puhemies, tähän ei viitata mitään
parannusta täällä, vaan sanotaan, että se
on linjassa yliopistouudistuksen kanssa. No, se varmaan pitää paikkansa,
kun se on vähän torso juttu koko homma. Mutta
tällaisissa hankkeissa, jos joissakin, pitäisi
sen vaihtoehdon olla vielä parempi, mutta siitähän
tässä asiassa ei ole kysymys. Ja se asia tulee
hyvin esille siinä, että täällä on
joitakin kohtia, jotka varmasti arvoisa valiokunnan puheenjohtaja
tai joku muu selvittää, miksi näin.
Ensinnäkin täällä puhutaan,
minä otan sitaatin: "Uudistus ei saa merkitä sitä,
että Akatemian rahoittama maamme huippututkimus joutuisi kärsimään
hallintotehtävien lisääntymisestä tai laajentuvasta
opetusvelvollisuudesta." Mikä on se opetusvelvollisuus,
jota tässä laajennetaan? Eiväthän
ne akatemiaprofessorit opeta, ei heillä ole opetusvelvollisuutta
minun tietääkseni pätkänkään
vertaa. Tässä on nyt joku täydellinen ajatusvirhe
tullut valiokunnalla, tai sitten on kopipeistattu joku paperi, jonka
ympäristö on hävitetty pois. Mutta sitähän
sattuu paremmissakin perheissä näin.
Se on hyvä asia, että on ruvettu kantamaan
todella huolta opetuksen ja tutkimuksen vapaudesta ja tätä 9 §:ää on
ryhdytty rustaamaan, kun sillä vain olisi käytännössä jotakin
merkitystäkin, mutta siihen ei kylläkään
tämä hengentuote annan minkäänlaista
vastausta. Kiinnitän huomiota sivulle 4, jossa yllättäen
tuleekin kyse yliopistoyhteisössä toimimisen oikeutuksesta
ja vaikuttamisesta yliopistoyhteisön päätöksentekoon.
Kun just annetaan 9 §:llä täydellinen
vapaus olla sen ulkopuolella, niin yhtäkkiä se
kääntyykin eduksi, että saa olla mukana
siinä yliopistoyhteisön päätöksenteossa,
jonka olen aina tiennyt. Minä olen yliopistomaailmassa
ollut 50 vuotta duunissa ja tiedän, että sehän
vaatii aina valmistautumisen, se vaatii aina keskittymistä siihen
asiaan, ja nyt sitten yhtäkkiä se, mikä ensin
sanotaan näinpäin, yhtäkkiä muljahtaakin
toisinpäin. No, tämähän on politiikkaa,
eihän tämä sen ihmeellisempää ole.
Sen saa selittää jokainen omalla tavallaan ja
myöskin valiokunta in corpore.
Sitten nämä siirtymiset jätetään
kokonaan auki hartaalla toivomuksella siitä, että asia
jollakin tavalla lutviutuu. Eihän sitä tällä tavalla
tämmöisiä uudistuksia voi tehdä,
joissa siirrytään työsuhteeseen vielä kaiken
lisäksi. Ja urahomman jatkot aivan samalla tavalla jätetään
totaalisesti auki, että kyllä se siellä suttaantuu,
kun oikein mukavia ollaan.
Arvoisa puhemies, 50 vuoden kokemuksen perusteella totean, että se
ei ole sellainen paikka, jossa vain suttaantuu. Se on kiivasta taistelua
reviiristä ja paikasta auringosta, ja yhä hullummaksi
se on näitten vuosikymmenten aikana tullut.
Sitten vielä, arvoisa puhemies, yksi asia. Täällä puhutaan
Suomen Akatemialle tulevien rahojen käyttämisestä täysimääräisesti
tieteen ja tutkimuksen edistämiseen. Hyvä, mutta
tämä koko hommahan on lähtenyt käyntiin
sen takia, että opetusministeriön tuottavuusvelvoite
hoidetaan Akatemian vakansseja lakkauttamalla.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen puhui tästä opetuksesta
ja näin. Nämä Akatemian tutkijat ovat
pelänneet sitä, että kun he tulevat työsuhteisiin
yliopistoihin, he joutuvat tekemään niitä samoja
hallinnollisia tehtäviä ja opetustehtävää, koska
he ovat siellä työsuhteessa niin kuin muutkin,
sillä perusteella. Valiokunnassa haluttiin korostaa sitä,
että näitten Akatemian tutkijoitten ja professorien
asema kuitenkin ja ne tehtävät säilyvät
niin kuin aikaisemminkin, vaikka viroista luovutaankin, että se
ei muuta kuitenkaan heidän tehtävänkuvaansa,
mikä heillä on, ja sen vuoksi sanoimme, mitä sanoimme.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä sivistysvaliokunta on tietenkin
tässä mietinnössään
tehnyt parhaansa. Mutta niin kuin ed. Pulliainen ja minä itse,
jotka olemme eduskunnan yliopistoryhmän jäseniä,
olemme moneen kertaan sanoneet, olisi ollut parempi jättää tämä Akatemian
muutoslaki lepäämään ja katsoa,
miten yliopistolaki toteutuu. Siitä olemme kyllä aika
pahoillamme, että tämä on hyväksyttävä näin
nopeasti ennen kuin yliopistolaki on voimassa.
Sanna Lauslahti /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Yhdyn ed. Asko-Seljavaaran näkemyksiin,
ja mielestäni tässä on laki, jota ei olisi
pitänyt viedä tässä aikataulussa
läpi. Perusteluissa todetaan, että halutaan saada
oikeudellisesti yhdenvertainen asema, jotta yliopistojen väki
ja Akatemian väki olisivat samassa kerroksessa, mutta valitettavasti
tässä luodaan uusi tapa tehdä kahden
kerroksen väkeä, jossa meillä on a) ensin
yliopiston oma väki omilla työsuhde-ehdoillaan,
b) Akatemian tutkijat ja professorit, joiden osalta on hyvin selkeästi
erilaiset henkilöstön rekrytointi-, päätöksenteko-
ja arviointiperusteet, jotka tulevat taas Akatemian puolelta. Joiltain
osin voi kysyä, miksi tämä muutos tehdään,
koska nykymallilla, verkostomaisella organisoinnilla, tämä olisi
varmasti toiminut aivan yhtä hyvin.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä kuultiin valiokunnan puheenjohtajan
suulla se, että tämä älytön
toteamus on tänne lisätty sen takia, kun akateemikot tai
siellä työssä olevat, eivät
akateemikot vaan kyseisillä pesteillä olevat,
ovat alkaneet pelätä, että he joutuisivat
tekemään samoja hallinnollisia juttuja kuin yliopistoissa
professorit ja opettajat, ja tässä tämän
juju on. Tällä hetkellä yliopistoissa
todella inhotaan ja vihataan jo nyt tätä yliopistolakia.
Siis tosiaan olisi pitänyt katsoa, kuinka se toimii, ennen
kuin tätä tehdään, niin kuin
täällä on sanottu. Kun itse pääsin
katsomaan, mitä proffat joutuvat tekemään
tällä hetkellä yliopistoissa, niin se
on karmeata: Kaikki tavalliset sihteerien hommat on siirretty opettajille,
proffille ja muille, ja heidän aikansa menee kaikkeen siihen
täysin epäolennaiseen, että eivät syyttä akateemikot
ole pelänneet. Mutta tosiaan tämä on
naurettavaa, että on täytynyt korostaa ... (Puhemies:
Minuutti on mennyt!)
Jukka Mäkelä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On itsestäänselvää,
että Suomen Akatemialla on erinomaisen tärkeä merkitys
koko meidän tutkimusjärjestelmässämme,
ja on erinomaisen tarkasti pidettävä huoli siitä,
että jatkossakin sen mahdollisuudet ja kilpailukyky kovenevassa
kansainvälisessä kilpailussa ovat vähintään
yhtä hyvät.
Mutta haluaisin tähän keskusteluun näin
sivistysvaliokunnan näkökulmasta, joka on erittäin perusteellisesti
tätä vaikeaa kysymystä käynyt
läpi, tuoda sen elementin, että kun yliopistolain myötä siirryttiin
tilanteeseen, että yliopistoväki on työsuhteessa,
niin ikään kuin tämmöistä normaalitilannetta
ei ollut enää olemassa. Aikaisemmin Akatemian
tutkijat ja professorit ovat olleet virkasuhteessa valtioon ja virkavapauden
aikana voineet siirtyä sitten Akatemian palvelukseen. Tässä tilanteessa
ei enää sellaista mahdollisuutta ole olemassa.
Tämä olisi tarkoittanut sitä, että siirryttäessä yliopistosta
Akatemian tutkijaksi tai professoriksi työsuhde yliopistoon
(Puhemies: Minuutti on jälleen mennyt!) olisi pitänyt
päättää. Sen takia tämä on
yksi isompi peruste tälle asialle.
Harri Jaskari /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Uskon, että ed. Jukka Mäkelän
esittämä epäkohta olisi kuitenkin voitu
korjata ja muuttaa ja hoitaa, koska itse olen ollut Akatemian tutkijana
ja tiedän sen hyödyn. Hyvin toimiva organisaatio,
tieteellinen organisaatio — miksi me haluamme tieten tahtoen
sitä muuttaa? Vaikka tässä valiokunnan
esityksessä sanotaan, että se ei muuta mitään,
niin kun tulee uusi työsuhde, kyllä se käytännössä helposti
sitä tekee. Minä ainakin itse tutkijana näin
silloin Akatemian tutkijan puolen, se oli tietynlainen edistysaskel,
uralla eteneminen, vieminen eteenpäin, ja se on se peruspointti,
onko syytä muuttaa hyvin toimivia kuvioita. Aina täytyy
korjata huonosti toimivia kuvioita.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara, ed. Lauslahti ja ed.
Jaskari, kaikki kolme, jotka tuntevat asian hyvin — yhtä hyvin
kuin ed. Pulliainen — kuitenkin sanovat, että on
nyt hyväksyttävä tämä huono,
heidän mielestään huono, lakiesitys,
hallituksen esitys. Eikö kuitenkin olisi niin, ed. Asko-Seljavaara,
että meillä kansanedustajilla on vapaa tahto,
meidän pitäisi pystyä tekemään
päätökset oman tietämyksemme
perusteella? Tällä tavalla me kuitenkin, ja te
tässä asiassa erityisesti, joka olette asiantuntija,
alistumme tai alistuisimme sitten hallituksen esityksen alle.
Edustajat Pulliainen, Asko-Seljavaara jne., jotka ovat itse
toimineet professoreina tai Akatemian tutkijoina, niin kuin ed.
Jaskari, tuntevat asiaa, kritisoivat tätä, mutta
kuitenkin ollaan hyväksymässä — aika
ristiriitaista kuitenkin.
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä yhdyn myös näihin
epäileväisiin tuomaksiin. Jos ajattelee viimeistä 50—60:tä vuotta,
miten Suomen Akatemiaa on muutettu, miten sitä on kohdeltu,
niin tuntuu siltä, että nyt on kyllä surullinen
muutos ja väärään suuntaan.
Tämähän on hallinnollinen uudistus pelkästään.
Täällä valiokunnan kannanotossa sanotaan,
että Akatemia on onnistunut tehtävissään
erittäin hyvin ja nyt toteutettavilla muutoksilla halutaan
vaan tukea lisää, mitään muuta
ei kerrota. Jos se on erittäin huolellisesti Suomessa toteutettu,
miksi sitä organisaatiota muutetaan? Sen pitäisi
näkyä tästä paperista, ja, arvon
ministeri, se ei täältä kyllä näy.
Se on surullista.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oli sattuva kuvaus tämä "kahden
kerroksen väkeä". Siitähän tässä on
kysymys. Siis kun laitoksesta tulee uusi instituutio, tilapäinen
instituutio, niin se tässä inhimillisessä maailmassa
joutuu raivaamaan itsellensä tilaa. Minä olen
ollut suurten laitosten johtajana, dekaanina pitkään
yliopistossa ja selvitellyt ja selitellyt näitä asioita
päätyönäni joskus maailmassa.
Mikä koskee sitä, että jos ei ole jotakin,
niin tyhjä ei laajene mihinkään, sellaista
se vaan sattuu olemaan.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Kommentoin tässä ensin
ed. Jukka Mäkelän nostamaa työsuhteisiin
liittyvää kysymystä.
Ed. Mäkelälle: On ihan yhtä hankalaa,
kun meillä on itsenäiset yliopistot, joissa kukin
on työsuhteessa, tehdä muutoksia eri yliopistojen välillä.
Ne ovat itsenäisiä. Virkoja ei enää siirrellä eikä virkavapaita
ole. Ongelma on ihan yhtä suuri kuin se on nykyisin tai
nykyisen järjestelmän kautta ratkaistavaksi.
Me käsittelemme tänään lakia,
jonka puolesta on hyvin vaikea lähteä puhumaan
varsinkaan pitkällisen valiokuntakäsittelyn jälkeen,
jossa pääosin kritiikkiä tuli niiltä virkamiehiltä,
jotka ovat olleet osallisina lain valmistelussa.
Yliopistojen osalta tuli vastaan se, että tämä laki
ei ollut laki, joka on pakko saada läpi, vaan kysymys on
siitä, että mitään kiirettä lailla
yliopistojen näkökulmasta ei olisi ollut.
On todettava, että meillä tulee eduskuntaan hyvin
paljon erinomaisia hallituksen esityksiä. Valitettavasti
meille tulee joskus tämmöisiä, voisi
sanoa, kuivahtaneita kukkasia, jotka eivät ole välttämättä niin
erinomaisia. Tämä on yksi niistä, joiden
puolesta tosiaan on vähän hankala lähteä puhumaan.
Tämän lain osaltahan kysymys on siinä,
että muilta osin laki on ihan hyvin perusteltu lukuun ottamatta
näiden akatemiatutkijoiden ja -professorien virkojen
osalta. Laissa muutetaan nykyaikaisesti toimiva verkostomainen toimintamalli perinteiseen
organisointimalliin. Voidaan kysyä, onko tämä esitys
tältä vuosituhannelta.
Kyse ei ole mistä tahansa organisaatiosta. Suomen Akatemia
on tutkimusjärjestelmämme merkittävimpiä toimijoita.
Suomen Akatemialla, kuten on jo aikaisemmin tullut esille, on keskeinen
ja vakiintunut asema tutkimus- ja innovaatiojärjestelmässämme.
He ovat hyvin arvostettuja.
Akatemian merkitys myös tutkimuksen rahoittajana on
kasvanut. Rooli kansainvälisessä tieteellisessä yhteistyössä ja
tiedepolitiikassa on lisääntynyt voimakkaasti.
Toimintaa on arvioitu lainkin perusteluiden mukaan huomattavan myönteisessä valossa.
Miksi me muutamme näin myönteisiä arviointeja
saavan organisointimallin?
Lain ajoitus ei ole mielestäni myöskään
oikea, kuten ed. Asko-Seljavaara totesi. Miksi se tehdään
nyt, kun yliopistouudistus on juuri toimeenpanovaiheessa? Miksi
ei olisi odotettu muutama vuosi, jonka jälkeen olisi voitu
arvioida Akatemian ja yliopistojen välistä suhdetta,
sen jälkeen kun yliopistojen toiminta olisi saatu vakiinnutettua
ja nähty, kuinka akatemiavirat ovat osana yliopistoja?
Tuntuu, että lain läpivienti on tietyille virkamiehille
pakkomielle. Järkiperusteet jäävät vähäisiksi.
Lain takana ovat olleet lähinnä valmistelevat
virkamiestahot.
Lain valmistelujen osalta on todettava, että sieltä puuttuu
täysin tutkimuspoliittinen pohdinta. Mitä lisäarvoa
virkojen siirtäminen tuo tutkimukseen ja tutkimuksen kehitykseen
ja myös Suomen asemaan globaalissa ympäristössä?
Lisäksi analysoinnit eri vaihtoehdoista on jätetty täysin
tekemättä. Ainakaan niitä ei pysty lain
perusteluista lukemaan. Todennäköisesti lain lopputulos
on päätetty ennen työryhmiä ja
lain kirjoittamista. Hallinto on ollut pääasia
lain perusteluissa.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunnan käsittelyssä ollut
Suomen Akatemiaa koskeva hallituksen esitys aiheutti käsittelyn
aikana melkoista hämmennystä, ja tätä hämmennystä varmaan
kuulimme myös edellisessä, ed. Lauslahden puheenvuorossa.
Välillä tuntuikin siltä, ettei kyseessä oleva
lakiesitys saanut puolelleen juuri ketään, ei
edes hallitusryhmistä. Esitystä ei pidetty tarpeellisena.
Kukaan ei oikein osannut perustella, miksi esitys tulisi viedä läpi.
Asiantuntijakuulemisessa tuli selkeästi esille, että mikään
tutkimus tai tiedepoliittinen etu ei perustele akatemiatutkijan
viroista luopumista. Nykytila, jossa kaikilla akatemiatutkijoilla
ja akatemiaprofessoreilla on yksi työnantaja, on ollut
hyvä, selkeä ja toimiva malli. Ainoastaan se,
että yliopistouudistus vaatii tätä muutosta,
ei mielestämme ole riittävä peruste lain
muuttamiselle.
Arvoisa puhemies! Tutkijanvirkojen perustamisen tavoitteena
on ollut tutkimustyön edellytysten parantaminen yliopistoissa
ja valtion tutkimuslaitoksissa sekä niiden välisen
yhteistyön kehittäminen. Tämän
takia tutkijat sijoitettiin Suomen Akatemian alaisuuteen tarkoituksellisesti erilleen
yliopistojen ja valtion tutkimuslaitosten hallinnosta. Suomen Akatemian
akatemiaprofessorit ja akatemiatutkijat ovat kansainvälisesti tunnettuja
huippututkimuksen tekijöitä, ja Akatemialla on
hyvä maine tutkijayhteisön piirissä. Ulkomailla
Akatemian toimintarakennetta on pidetty myös mallina nykyaikaiselle
tiedehallinnolle. Akatemian viroissa on rehellisesti saanut keskittyä tutkimukseen.
Ne ovat olleet tärkeä keino pitää huippututkijat
kotimaassa ja myös houkutella muualle lähteneitä tulemaan
takaisin. Akatemiatutkijan virat ovat tällä hetkellä myös tärkein
väline nuorten tutkijoiden urakehityksen tukemiseksi. Virat
ovat erittäin tavoiteltuja ja kilpailtuja sekä tärkeitä tutkijan
uran alkuportaita.
Ministeriön puheenvuoroissa valiokunnassa toistettiin
yliopistouudistuksen merkitystä tämän
lain osalta, mutta tosiasiassa yliopistojen muuttuminen itsenäisiksi
oikeushenkilöiksi ei edellytä akatemiatutkijan
virkojen siirtämistä. Perusteluna ei tietenkään
voi hyväksyä etenkään tuottavuusohjelmaa,
jonka on nähty aiheuttaneen suurta vahinkoa valtionhallinnossa.
Yliopistoilla on suuri koulutusvastuu, ja ne joutuvat ottamaan toiminnassaan
huomioon myös aluepolitiikan. Akatemiassa virkojen hakumenettely, virkoihin
valinta ja huolehtiminen viranhoidon edellytyksistä ovat
valtakunnallisesti keskitettyjä. Tällä on
suuri merkitys sekä järjestelmän vakauden
että resurssien ohjauksen näkökulmasta.
Arvoisa puhemies! Ikävää tässä lain
käsittelyssä on ollut ensinnäkin se,
että jälleen kerran saimme eteemme hallituksen
esityksen, jossa esityksen perustyö oli puutteellista,
mikä on täällä tullut esille
monessa puheenvuorossa, ja myös lakiehdotuksen valmistelua
kiirehdittiin sivuuttamalla siitä eri vaiheessa annetut
kriittiset kannanotot.
Puutteellisuus näkyy jo alkukäsittelyn hämmennyksenä niin
täällä salissa puheenvuoroissa kuin myös
sivistysvaliokunnassa. Perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten
haluttiin sivistysvaliokunnassa lisätä maininta
valtioneuvoston nimittämistoimivallasta sekä pääjohtajan
nimeämisestä. Lisäksi tutkijan tehtävistä lisättiin perustuslakivaliokunnan
lausuntoon viitaten lisättäväksi uusi
momentti, jolla rajattiin työnantajien direktiovaltaa työsuhteessa
tai sen irtisanomisessa saman sisältöisesti kuin
yliopistolaissa. Sivistysvaliokunnan käsittelyssä viime
metreillä hallituksen esitykseen tuotiin ministeriön
taholta muutoksia, joilla pyrittiin vahvistamaan Suomen Akatemian
tutkijoiden itsenäisyys. Kuitenkin näillä pykälämuutosesityksillä,
jotka koskivat työnantajien sitoutumista rahoitukseen,
saatiin aikaan päinvastainen tilanne. Muutosesitys toi toisen
suuntaisen ongelman. Työnantajan eli yliopiston pitää sitoutua
Akatemian rahoitusehtoihin jopa osana työsopimusta. Yliopistoista
tulisi siis työnantajia ilman työnantajaoikeuksia.
Arvoisa puhemies! On todella vahingollista, että hallitus
ja hallituspuolueet luovat esityksillään näin
naurettavia tilanteita. Onko kerrassaan niin vaikea myöntää,
että kaikkein järkevintä ja tuloksellisinta
olisi säilyttää akatemiatutkijoiden nykyinen
asema? Suomen Akatemiaa tulisi edelleen arvostaa huippututkimuksen
tekijänä nykyisen toimintarakenteen ansiosta.
Sivistysvaliokunnan vaatimus lainuudistuksen vaikutusten seurannasta
ja selvityksen antamisesta ei vakuuttanut vielä riittävästi.
Siksi esitämmekin, että lakiehdotus tulee hylätä.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys Suomen Akatemiasta ja sivistysvaliokunnan
siitä antama mietintö ovat, aivan kuten täällä on
kuultu, jatkoa yliopistolain uudistamiselle.
Tämä lakimuutos on otettu kentällä ristiriitaisesti
vastaan. Itsekin olen kahdessa eri vaiheessa tehnyt esityksen, että tätä lain
säätämistä siirrettäisiin
vähän tuonnemmaksi, että nähtäisiin
vähän tuon uuden lain kokemuksia. Mutta nyt tuo uudistus
on tehty, ja yliopistolain uusimisen lisäksi tässä painavana
perusteena on se, että näin Suomen Akatemiaa koskeva
säädöstö saadaan Suomen perustuslain
mukaiseksi ja samalla myöskin koko tutkimussektorin tiivis
yhteistyö tehostuu. Nämä ovat tärkeitä syitä.
Valiokunnan puheenjohtaja kävi tässä äsken yksityiskohtia
hyvin kattavasti läpi, ja näihin kantoihin on
helppo yhtyä. Se, että tähän
mietintöön sisältyy lausuma, on hyvä asia.
Erityisesti henkilöstö tarvitsee nyt vankkaa tukea
ja selkänojaa sille, että virkasuhteet muuttuvat
työsuhteiksi. Sitä olisin toisaalta toivonut,
että Akatemian väki olisi saatu hiomaan tätä lakia
paremmaksi sen sijaan, että se jyrkkä vastustus
tässä oli heidän taktiikkanaan, ja se
ei kyllä toiminut.
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää sivistysvaliokuntaa siitä ansiokkaasta
ja perusteellisesta pohdinnasta, jolla olette monipuolisesti käyneet
läpi tätä hallituksen esitystä Suomen
Akatemiasta. Kaikkein keskeisimpänä viestinähän
mietinnössä ja käsittelyssä nousi
esiin nimenomaan se tahto, että akatemiatutkijoiden ja
-professoreiden työnkuva ja sen sisältö on
pystyttävä turvaamaan tässä uudessa
tilanteessa, ja sehän on ollut pontimena koko tälle
lakimuutokselle ja nimenomaan sille, miksi tämä nyt
tässä hetkessä tehdään.
Usein on noussut esiin kysymys, miksi halutaan
muuttaa toimivaa järjestelmää, mutta
sitä halutaan muuttaa juuri sen takia, että nyt
uudes-sa tilanteessa, kun yliopistot tulevat työnantajiksi,
pystyttäisiin varmistamaan se, että tutkimuksen
edellytykset säilyisivät akatemiatutkijoilla ja -professoreilla
mahdollisimman hyvinä.
Tällä hetkellähän tilanne
on vielä se, että kaikki ovat valtion viroissa,
niin yliopiston työntekijät kuin Akatemian työtehtäviä hoitavat,
mutta ensi vuoden alusta tilanne on toinen. Suomen Akatemiahan rahoittaa
vuosittain noin 6 000:ta tutkijaa, mutta heistä 250
on Akatemian omilla palkkalistoilla. Muiden osalta palkkalistat
ovat siellä yliopiston puolella jo tälläkin
hetkellä.
Akatemiaprofessoreiden työnkuva on varsin vapaa. Pääasiassa
he vetävät omissa yliopistoissaan huippututkimusyksikköjä ja
näiden ympärille muodostuneita tutkijaryhmiä.
Akatemiatutkijoiden osalta taas tehtävää voidaan
pitää eräänlaisena professorikouluna.
Nämä ovat hyvin haluttuja tehtäviä,
ja todellakin tälläkin hetkellä sopimuksiin
sisältyy edellytys siitä, että tutkijat
antavat opetusta yleensä 5 prosenttia työajastaan, maksimissaan
10 prosenttia työajasta, joten tällä hetkellä asia
on jo sopimuksessa säädetty.
Nythän muutoksessa tarkoitus on, että vaikka he
ovat jatkossa oman yliopistonsa tai suorituspaikkansa palkkalistoilla,
tehtävänkuva säilyy nykyisellään,
ja tämä varmistetaan Akatemian ja suorituspaikan
välisellä sopimuksella. Jo tälläkin
hetkellä suorituspaikka samoin kuin rahoituksen hakija
sitoutuu siihen, että hän tekee juuri niitä tehtäviä,
joihin on tuon rahoituksen saanut, ei esimerkiksi muita hallinnollisia
tai opetustehtäviä.
Opetusministeriö aikoo myös varmistaa omalta
osaltaan tätä asiaa sillä tavalla, että kun
teemme vuosittaisen tulossopimuksen Suomen Akatemian kanssa — Akatemiahan
on yksi opetusministeriön virastoista — kirjaamme
myös akatemiaprofessoreiden ja tutkijoiden rahoitusperiaatteet
tähän keskinäiseen tulossopimukseemme.
Uskon, että kyllä akatemian toimikunnat, joita
parhaillaan ollaan nyt nimittämässä seuraavalle
kolmivuotiskaudelle — sen jäsenethän
tulevat tutkijayhteisön ehdotusten perusteella nimitetyiksi — sopimuksia
tehdessään samoin kuin Akatemian hallitus varmistavat
tämän kysymyksen säilymisen.
Todella tutkijoiden kannalta olennaista on se, että nimikkeet
ja tehtävänkuvat säilyvät, samoin arviointi
ja päätöksentekoprosessi säilyvät
siten, että jatkossakin akatemiaprofessorin ja -tutkijan tehtävä on
mahdollista saada vain laatuun perustuvan kilpailun kautta. Nämä haku-,
arviointi- ja päätöksentekoprosessit
säilyvät edelleen Akatemian vastuulla entisenlaisina.
Aivan lopuksi tästä tuottavuusohjelmasta vielä,
kun ed. Pulliainen viittasi siihen, että tällä haluttaisiin
hoitaa opetusministeriön tuottavuusohjelmaa. Eihän
se näin ole. Jos ajattelisimme, että nämä henkilöt,
jotka nyt siirtyvät valtion viroista yliopistojen palkkalistoille,
voitaisiin laskea valtion tuottavuusohjelmaan, niin sehän
olisi todella massiivinen luku. 33 000 valtion työntekijää siirtyy
ensi vuonna yliopistojen palkkalistoille, mutta ei sitä katsota
tuottavuusohjelman toteuttamiseksi, vaan kyse on aivan muusta. Ja
kun niiden 33 000:n päälle siirtyisivät
nyt nämä 250 henkeä, jotka ovat Akatemian
rahoituksella tällä hetkellä Akatemian
viroissa, niin ei tavoitteena ole todellakaan se, että tällä tuottavuusohjelmaa hoidettaisiin,
vaan päinvastoin varmistettaisiin se, että tutkimuksen
edellytykset säilyvät jatkossakin korkealla tasolla.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministerin usko on vahva. Olisi mielenkiintoista
tietää, mikä nyt kyllä on mahdotonta,
olisiko ministerin näkökulma erilainen, jos meillä olisi
nyt edelleenkin ministerinä ministeri Sarkomaa ja nykyinen
opetusministeri olisi edelleen kansanedustajana, koska hallituspuolueiden
kansanedustajat täällä ovat suhtautuneet
varsin kriittisesti tähän hankkeeseen, niin kuin
ministerikin on kuullut tämän istunnon aikana.
Tiedän, että opetusministeri Virkkunen on pätevä henkilö,
mutta olisiko kansanedustaja Virkkunen ilman ministeripostia samaa
mieltä kuin täällä ovat olleet
professori, kansanedustaja Pulliainen, professori, kansanedustaja
Asko-Seljavaara ja esimerkiksi ed. Lauslahti, joka myöskin
on tohtorin tutkinnon tehnyt? (Puhemies: Minuutti!) Näin
ollen tämä kysymys kuuluu, onko tämä nyt
hallinnolliseen asemaan liittyvä vai nimenomaan substanssikysymys.
Inkeri Kerola /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täytyy kyllä sanoa
näin ulkopuolisena valiokunnasta, että ihmetyttää tä-mä keskustelu,
jota täällä valiokunnan jäsenten keskuudessa
käydään, ja erityisesti se, että ministeri
Virkkunen opetusministerin tehtävässä ei
ole ehkä saanut sitä viestiä vietyä valiokunnan
tasolle niin kuin olisi halunnut, koska tämä ristiriitainen
käsittely on ilmiselvää tässä salissa.
Arvoisa puhemies! Tärkeintä on kuitenkin se — olkoon
tämä laki susi jo syntyessään
tai hyvä käsiteltäväksi — että tutkijoiden
asema säilyy, tutkimuksen vapaus taataan ja ennen kaikkea kansainvälinen
taso suomalaisessa tutkimuksessa voi edistyä niin, että olemme
silläkin alalla edelleen kilpailukykyisiä. Minusta
se on kaikista tärkein ja jaloin päämäärä.
Toivon, että kun tämä selvitys tästä laista
aikanansa tulee, niin tätä pidetään
kirkkaimpana tähtenä myös siinä selvityksessä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensin ed. Kerolalle: jos tämä olisi
susi, niin se olisi hyvä asia, ja tämä ei ole
sitä vaan kokonaan jotain aivan muuta.
Arvoisa ministeri! Minä kehotan teitä jälleen kerran
aivan vakavasti pyytämään pöytäkirjatoimistosta
puheenne version ja kaikessa hiljaisuudessa lukemaan sen ja miettimään,
mitä tuli sanottua. Nytkinhän on tilanne sillä tavalla,
että tilaustutkimukset tehdään kontrahdin
mukaan. Akatemia olisi voinut nykyisen lain mukaan tehdä kontrahdin
yliopistoyhteisön kanssa, että nyt tulee akatemiaprofessoreita
tämmöinen määrä ja nyt
heille tilat jnp., ihan niin kuin tilaustutkimuksissakin merkitään
tilakustannukset ja kaikki mukaan. Eihän siinä tällaista
tarvita. Meillä oli yliopistoryhmässä ministeriön
johtava virkamies, joka sanoi, että tämä liittyy
tuottavuusohjelmaan ja siksi tämä on pakko hoitaa.
Teidän kannattaa omia virkamiehiänne haastatella.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Oikeastaan on helppo jatkaa edellisen edustajan
pohjalta, koska justiin tämä tuottavuuskysymys
tässä mielestäni liittyy tähän sillä lailla,
että vaikka ministeri sujuvasti asian esittää,
niin silti kokoomuksen taholta on kysytty ja itse olen saanut siitä hyvin
paljon yhteydenottoja yliopistotaholta, joka on tunnetusti hyvin kokoomuslainen,
miksei tätä prosessia ole pysäytetty.
On pakko epäillä, että tässä jotenkin
kokoomuksen ja keskustan kohdalla tämä kaikista isoimpien
yrittäjien tuottavuusohjelma heidän päässään
ja haltuunotto konkretisoituu niin, että tässä kuitenkin
tämän sanahelinän sisältö on
se, että otetaan jotenkin Akatemiakin haltuun, kuriin,
otetaan sitä akateemista vapautta pois, jotta saataisiin
tuottava paketti tästä koko yliopistouudistuksesta.
Kaikki kunnia ministerin sanahelinälle, mutta siksi se
valitettavasti jää.
Jukka Mäkelä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin ministeri ja joku muukin tässä taisi
todeta, ed. Kerola, totta kai tavoitteena pitää olla
tutkimuksen tason ja tutkimuksen vapauden ylläpitäminen.
Sen takia sivistysvaliokunta nimenomaan keskittyi siihen, että edelleenkin
näissä sopimuksissa, mitä Akatemia tekee,
pystytään varmistamaan tutkimuksen taso ja sen
akateeminen vapaus. Meidän asiantuntijakuulemisessamme,
joka sivistysvaliokunnassa oli hyvin laaja, eräs asiantuntija
määritteli sen niin, että häntä hieman
hävettää tämän asian
saama kohu tässä ympäristössä.
Yliopistojen näkövinkkelistä ja yliopistojen
pitkän tähtäimen kehittymisen kannalta
ja tutkijoiden urien kehittymisen kannalta olisi aika kohtuuton
tilanne, jos me väittäisimme täällä niin,
että jos haluat tutkijana kehittyä, sinun pitää aina
erota yliopistosta.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä ei varmaan ole akateemista
keskustelua, sen pohtiminen, ovatko tutkijat Suomen Akatemian alaisia
vai yliopistojen alaisia. Varmaan puolensa ja puolensa asialle löytyy.
Se, mikä on tässä yllättävää,
mikä näkyy niin kovin monissa arvioissa tästä hallituksen
esityksestä, on se, että tämä on
niin kovin kiireellä tehty ja selkeästi myöskin
puutteellisesti valmisteltu. Minulla on yksi ainoa kysymys ministerille, haluaisin
siihen vastauksen: Miten te arvioitte, kuinka tämä hallituksen
esitys nivoutuu ja sitoutuu tähän yliopistolakiin,
joka on juuri aikaansaatu? Onko se tavallaan sen takia niin nopeasti
aikaansaatu, tämä uusi hallituksen esitys, että on tarve
ikään kuin vahvistaa sitä tehtyä yliopistolakia
ja siihen nivoutuu tämä paine?
Opetusministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Jos aivan suoraan tähän
kysymykseen valmistelusta vastaan, niin tässä todella
tätä lakia valmisteli työryhmä,
jossa oli mukana Suomen Akatemian edustus, opetusministeriön
edustus, kolme yliopistoa ja yksi sektoritutkimuslaitos, ja työryhmän
tehtävänä oli tehdä esityksensä suoraan
lainsäädännön muotoon, ja se
valmistui kuluvan vuoden tammikuussa. Sen jälkeen luonnos
oli lausuntokierroksella ja siitä pidettiin kuulemistilaisuus,
ja se sai kyllä varsin myönteisen vastaanoton
tuolloin. Esitys oli siis työryhmässä yksimielinen,
ja myös hallituksen esitys on yksimielinen. Mutta se on
aivan totta, että nyt tämän vuoden aikana,
kun esitys on eduskunnassa ollut, julkisuudessa on käyty
tästä hyvin paljon keskustelua, ja mielestäni
siinä on näkynyt juuri se huoli, että varmistetaanhan
tässä jatkossakin se, että tutkijoiden
työpanos kohdistuu tutkimukseen, mihin se on tarkoitettu.
Mielestäni se keskustelu on ollut aivan perusteltua ja
oikein, koska se on nimenomaan tässä tavoitteena
jatkossakin. (Ed. Kimmo Kiljunen: Liittyykö yliopistolakiin?)
Suurimmat syyt tässä, minkä takia
lakiuudistusta tehdään, ovat toisaalta perustuslain
uudistus ja Akatemiasta tehdyt kansainväliset arvioinnit
vuosilta 2004 ja 2006, joidenka johdosta näitä muutoksia
tehtiin, mutta ajallisesti se haluttiin nimenomaan nivoa nyt yhteen
sen kanssa, että yliopistolaki muuttuu ja yliopistoista
tulee työnantajia. Se oli suurin syy, miksi halutaan ajoittaa nyt
vuodenvaihteeseen tämäkin uudistus, koska tällä hetkellähän
yliopistotyönantaja ja henkilöstöjärjestöt
käyvät parhaillaan neuvotteluja uudesta tilanteesta
ja uusista työsuhteen ehdoista ja on perusteltua, että tämä kysymys
on nyt myös samanaikaisesti esillä ja kaikki yhtä aikaa
siirtyvät vuoden alusta yliopistojensa palkkalistoille. Sopimukset
tältä osin on Akatemian nyt uudistettava näiden
tutkijoiden kanssa, joiden tehtävät, viisivuotiskaudet,
ovat parhaillaan meneillään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On surullista, että eduskunta tekee
sellaista päätöstä, josta täälläkin
salissa olevien puheenvuoron käyttäjien enemmistö toteaa,
että se on huono ja tämän käsittely
pitäisi lykätä ja ainakin nyt sitten keskeyttää.
Tähän ovat lukuisat hallituspuolueiden kansanedustajat,
nimenomaan sellaiset, jotka tuntevat akateemista maailmaa, kiinnittäneet huomiota,
samoin asian hyvin tunteva sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja
Tuomo Hänninen. Sen lisäksi tässä on
opposition yhteinen vastalause, jossa asia esitetään
selkeästi ja ehdotetaan lakiehdotuksen hylkäämistä.
Ainoastaan, voisi sanoa, valiokunnan puheenjohtaja ja aivan muutama
valiokunnan jäsen ottavat myönteisen kannan tähän
asiaan ministerin lisäksi.
Ei ole mitään syytä laatia lakia,
joka etukäteen sisältää näin
paljon kysymysmerkkejä ja johonka nimenomaan tämän
vuoden aikana, kun asia on ollut esillä, on niin monelta
taholta ja nimenomaan tutkijoiden näkökulmasta
kiinnitetty vakavaa huomiota, pitäisikö tämä asian
eteenpäin vieminen kuitenkin pysäyttää.
Akatemiatutkijat ovat maan arvostetuimpia, muun muassa akatemiaprofessori
Ilkka Hanski on tästä hyvä esimerkki,
on monia muitakin tämän ekologian tutkijan lisäksi.
Näin ollen valiokunnan selvitysvaatimus, että asiaa
selvitetään, myöhemmin palataan siihen
tarvittaessa, on kyllä hurskas toive, kun jo nyt tiedetään,
että tähän liittyy valuvika. Näin
ollen tämä pitäisi kansanedustajien äänestämällä nyt
torjua.
Tuomo Hänninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusasen puheenvuoroon liittyen itse olen
tämän lain takana, ja keskustan osalta myöskin
koko sivistysvaliokuntaryhmä ja käsittääkseni
koko eduskuntaryhmä on tämän takana.
Mutta valmisteluvaiheessa oli tilanteita, joissa olisin lisäaikaa
ollut vailla, mutta kun sitä lähdettiin käsittelemään,
se tehtiin niin hyväksi kuin mahdollista.
Jukka Mäkelä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varapuheenjohtaja Hänninen tässä jo
totesi, että ed. Tiusanen lukee nyt sivistysvaliokunnan
enemmistön kantaa omalla tavallaan. Sinänsä pidän
ed. Tiusasen näkemystä perusteltuna tämänkin
asian hylkäämisestä, koska vasemmistoliittohan
esitti jo yliopistolain hylkäämistä.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusaselle pitää todeta
se, että tämä lakiesitys kattaa paljon
muutakin kuin pelkästään nämä virka-
ja työsuhteet. Täällä on paljon
muutakin sellaista asiaa, jonka takia tätä ei olisi
syytä lykätä.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Näihin kolmeen puheenvuoroon viitaten
totesin sen, minkä ed. Hänninenkin totesi, että hän
on aikaisemmin todennut, että asiaa olisi pitänyt
lykätä, sen valmistelua vahvistaa. Ymmärrän
toki, että hallituspuolueiden kansanedustajat ovat nyt
sitten alistumassa tähän hallituksen esitykseen,
mutta asia on kuitenkin niin, että eduskunnan ei tarvitse
nauttia hallituksen luottamusta, vaan asiahan on päinvastoin.
Tässä mielessä kyllä eduskunnan
pitäisi se kansanedustajan vapaus ja nimenomaan toimintaetiikka
ylläpitää ja olla vapaa myöskin
olla eri mieltä, jos todella ollaan.
Tähän, miten täällä tulkitaan,
olen kuullut puheenjohtajan puheenvuoron, ed. Jukka Mäkelän puheenvuoron,
mutta myös lukuisia muita hallituspuolueiden edustajien
puheenvuoroja, jotka suhtautuvat kielteisesti nimenomaan tähän
kohtaan tässä laissa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kollegat! Olen oikein iloinen siitä,
että tämä lakiesitys on täällä,
koska tämä liittyy niin selkeästi ei ainoastaan
tähän yliopistolakiin, mutta muuten maassamme
vallalla olevaan bisnesajatteluun, tuottavuus-, tuottoajatteluun
ja haltuunottoajatteluun, että on hyvä, että tässä nyt
selkeästi kohdistuu tämän kaltainen kirjelmä Suomen
sivistyneimpään porukkaan, fiksuimpiin ihmisiin
ja muuta, jotka nyt nousevat selkeästi vastarintaan. Jopa
eduskunnassa olen havainnut, että hallituspuolueissakin
on repeytymistä tapahtumassa, että vanha Lincolnin
lause siitä USA:ssa, ettei kaikkia voi koko aikaa hööpöttää,
saavuttaa tässä kulminaationsa.
Itse olen havainnut tämän psykologian alalla, että esimerkiksi
kun Suomeen on perustettu aina vaan lisää konsulttifirmoja,
niin kieltä — eduskunnassahan se on tunnettua — toisiamme
vastaan käytämme, ainakin toisten puolueitten
ihmisiä vastaan koko ajan häikäilemättä väärin.
Taisi olla ed. Kiljunen, joka aikoinaan minulle sanoi, että sehän
on suomalaisen politiikan perusmetodi eikä mikään
autoritäärisen fasismin metodi. Mutta nyt kun
se on siirtynyt kaikkeen tässä yhteiskunnassa,
media on pikkutekijä tässä, niin näkee,
että tämmöiset konsulttifirmat käyttävät
häikäilemättä psykologiaa koko
ajan siihen, että sanaa käytetään
indoktrinoivasti, manipuloivasti ja ihmistä ja ihmisen
hyvinvointia vastaan. Nyt kun tässä on tehty tämmöinen
aika huonosti valmisteltu tekele, niin kun tämä kohdistuu
akateemisia ihmisiä kohtaan, sivistyneistöön,
fiksuja, viisaita, jotka toki ovat vähän "absentminded"
eli hajamielisiä, niin kuin Englannissa "absent" on, siis poissaolevan
mielisiä sen takia, että heille on ollut se akateeminen
vapaus totta ja he ovat saaneet keskittyä siihen, missä he
ovat parhaita ja mikä kaikilla meillä ihmisillä on
siunaus, että meistä otetaan sitten kaikki irti
ja meidät todella työstetään
siinä asiassa, missä me olemme hyviä,
niin se on ollut hyvä juttu, niin nyt kun joku on tutkiskellut
tätä paperia, niin on herännyt tämmöinen
jälkikäteinen myöhäinen keskustelu
sitten vähän siitä enemmän ja
enemmän, mikä tämä nyt oikein
sitten onkaan.
Kuten äsken tuossa sanoin, olen kuullut ja olen saanut
yhteydenottoja aika paljonkin ja kuullut kokoomuksen omalta taholta,
että tämä olisi pitänyt vetää aikaisempaa
jo pois, koska tämä on tavallaan häpeä,
että tämmöistä niin kuin tuodaan
tänne, koska tämä läpinäkyvyydessään tavallaan
paljastaa liikaa siitä, että meidän nykyinen
hallituksemme jyrää armottomasti tämän tuottavuusohjelmiinsa
liittyvän paketin läpi.
Ja tässä on, minä väitän,
kulminaatiopiste. Media ei uskalla tavallaan sanoa tähän
mitään. Meitä se uskaltaa kyllä pilkata,
kansanedustajien arvohan ja arvonanto on viety aika hyvinkin, mutta
tässä nyt media ei uskalla edes ruveta lyömään
akateemisia ihmisiä ja professoreja, koska siinä ei
rahakaan auta, kuka tässä saattaa olla oikeassa.
Eli lyhyesti vielä tähän sanon sen,
että tosiaan tämä on tavallaan ihan okei-paperi,
mutta se, mikä tämän toiminnallinen sisältö on
ja mihin tämä käytännössä liittyy
ja miten tämä sitten käytännössä toteutetaan,
niin tosiaan täällä ed. Lauslahti ja
pari muutakin taisi sanoa sen, että olisi pitänyt
katsoa ensin, kuinka tämä uudistettu yliopistolaki
toimii, koska sen edessä ovat ainakin Tampereella professoritkin
aikamoisen kauhuissaan, että kaikennäköiset
juoksupojan ja sihteerin ja muut vastaavat tehtävät
joutuvat nykyään tekemään, vaikka
niillä hienot tietokoneet onkin. Kun minäkin näin
sen uskomattoman tekeleen, mihin nykyään hiostetaan
ne ihmiset, joilla olisi ihan muutakin tekemistä, kun niitä opiskelijoitakin
on suhteessa yhteen professoriin enemmän kuin koskaan ja
professoritkin ovat aika arvostettuja ja fiksuja, heilläkin
olisi ihan muuta tekemistä, niin tämä liittyy
tähän samaan hiostus-, haltuunotto- ja tuottavuusohjelmaan
aikamoisen vahvasti ja olisi ilman muuta pitänyt katsoa
ja seurata sitä, mitä tästä tulee.
Minä tietenkin jotenkin yhdyn tähän
vastalauseeseen, mikä täällä on,
ainakin jossain, tai voin minä nyt yhtyä siihen
ihan kokonaankin ja jatkan tosiaan sen ihmettelemistä,
kuinka hyvä säkä meillä kansanedustajilla
ja oppositiolla on käynytkin, että ainakin nyt
tältä pohjalta lopultakin saattaa käydä niin,
että yliopistoväki herää muuhunkin
kuin ainoastaan sellaiseen kummalliseen luuloon siitä,
että yhteiskuntaan ei tarvitse enää palata,
kun on kerran päässyt sitä tarpeeksi
korkealle karkuun.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan alkuun haluan todeta, että olen
allekirjoittajana vastalauseessa, jossa koko sivistysvaliokunnan oppositio
on mukana ja sen allekirjoittanut. Perustelut näkyvät
vastalauseesta, ja kannatan ed. Peltosen esittämää tämän
lakiehdotuksen hylkäämistä.
Aikoinaan, kun tutkijavirat perustettiin ja Akatemian toiminta
aloitettiin, oli tavoitteena nimenomaan, että tutkimustyön
edellytyksiä parannetaan ja nimenomaan kehitetään
kaikkea sitä, millä voidaan tukea sitä,
että tutkija voi tehdä sitä tutkimustyötä,
edetä, kehittyä, ja ne työolosuhteet,
toimintaympäristöt, eivät saa olla hidastamassa
sitä. Siis tämän takia aikoinaan tutkijat on
sijoitettu Suomen Akatemian alaisuuteen, nimenomaan tarkoituksellisesti
erilleen yliopistojen ja valtion tutkimuslaitosten hallinnosta,
ja nyt ollaan sitten lähtökohtaisesti muuttamassa
tätä ajatusta.
Täällä on jo tullut esille se, mistä me
Suomessa saamme olla ylpeitä, että nämä Suomen
Akatemian akatemiaprofessorit ja -tutkijat ovat yltäneet
kansainvälisen huippututkimuksen tekijöiksi ja
meillä Suomessa heidän myötään
on hyvä maine. Meillä on paljon hyviä huippututkimuksen
tekijöitä, joita nyt sitten yliopistouudistuksen
myötä ollaan tietenkin peräänkuuluttamassa lisää,
ja heitä tietenkin tarvitaan. Mutta tästä rakenteesta,
mistä on jo todettu, että sen tulos on hyvä,
ei ainakaan asiantuntijoitten myötä tullut mitään
sellaista, että siihen rakenteeseen, yliopisto- ja korkeakoulutuksen
ja tutkimuksen rakenteeseen toimintaympäristössä,
olisi esitetty kritiikkiä, että sitä pitää muuttaa.
Ja näin ollen tietysti olimme hyvinkin monet, eivät
pelkästään opposition jäsenet
vaan myös hallituksen edustajat, aika hämmentyneitä niistä asiantuntijoitten erilaisista
arvioista.
Olen kyllä sitä mieltä, että kyllä opetusministeri
Virkkusen ja opetusministeriön myötä valiokunnalla
on ihan perusteet, ja tämä asia, tämän hallituksen
esityksen sisältö, mitä hallitus tavoittelee
tällä, niin olen kyllä ymmärtänyt,
että se meille — ainakin itselleni, nyt jos puhun
sitten vaikka pelkästään itseni puolesta — kyllä selväksi
tuli. Siinä mielessä se, että tässä ollaan
nyt lausumassa jotakin uutta tai ollaan nyt ristiriitaisia — siis
valiokunnan jäsenetkin esittävät, hallituksen
edustajatkin esittävät täällä vastaan
valiokunnan enemmistöä — ei minusta ole
tässä nyt perustelu, etteikö se olisi
tullut siellä valiokunnassa esille, vaan ihan lähtökohtaisesti
ne näkemykset ja asiantuntevat, hyvin vahvasti asiantuntevat näkemykset,
jotka tulevat niiltä tahoilta, jotka ovat olleet sisällä tässä itse
toiminnassa eikä vain pelkästään
nyt tämän, ymmärrän, ettei pelkästään
tämän hallituksen esityksen valmistelussa, että eivät
pelkästään niin kuin sen myötä asiat
ole nousseet esille, vaan jo ihan sen historian kautta, mikä Akatemialla
on, ja sen nyt myös tähän aikaan suhteuttamisen
myötä. Olen itsekin täällä eduskunnassa
tässä yliopistoryhmässä, josta
ed. professori Asko-Seljavaara hyvin toi esille sen, että se
on ollut siellä esillä, että tässä ei
olisi tarvinnut mennä tämän suuntaisesti
esitystä tekemään, vaan olisi odotettu
yliopiston uudistumisen näitä alkuvaiheita ja
mitä se olisi tuonut ja tehty sitten.
Ja nimenomaan haluan vielä sanoa, että se, miksi
ehkä kriittisyyttä syntyy, osoittaa enemmänkin
sitä analyyttisyyttä, asioitten kohtaamista, että verrataan
asioita sisällöllisesti ja eri puolilta tarkastellaan,
kun nyt tässä on ehkä vähän noussut
esille sitä, että tämän taustalla
kuitenkin on lähtökohtaisesti virkamiesesittelyssä ollut tämä tuottavuusohjelma
ja se, että pitää saada myös
Akatemia samalla tavalla kuin yliopistot yhden työnantajan
alle ja työsuhteeseen. Tietenkin sivistysvaliokunnan käsittelyssäkin
tuli ristiriitaisia lausuntoja, ja ymmärrän hyvin
nekin lausunnot, joissa sanottiin, että täällä myös
ehkä Akatemiankin puolelta on voitu lausua joku toisenlainen
kanta. Totta kai meillä on Suomessa vapaus sanoa.
Mutta joka tapauksessa nykytila, jossa kaikilla akatemiatutkijoilla
ja akatemiaprofessoreilla on yksi työnantaja, on selkeä ja
toimiva. Jos akatemiaprofessorin ja akatemiatutkijan tehtävät siirtyvät
hallituksen esityksen mukaisesti hallinnollisesti yliopistoille,
niiden itsenäinen asema heikkenee. Tämän
näen yhtenä hyvin tärkeänä asiana,
että me emme tähän suuntaan menisi. Mikään
tutkimus- tai tiedepoliittinen etu, tämä on itselleni
ainakin tärkeää, että mikään
tutkimus- tai tiedepoliittinen etu ei perustele akatemiatutkijanviroista
luopumista. Ja näenkin, niin kuin se tässä vastalauseessa
on, että hallituksen esityksen perustyö on ollut
puutteellista ja lakiehdotuksen valmistelua on kiirehditty eikä ihan
kestävästi ole perusteltu, että nyt tämän
yliopistouudistuksen kylkeen se vaan pitää liittää.
Olisin nähnyt tärkeänä, että Akatemia,
se sisältö, se työ, mitä siellä tehdään,
ja sen tarkoitus ja tavoite olisivat olleet se, mitä tällä olisi
vahvistettu.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Minä en ymmärrä näitä lykkäys-
ja keskeytyspuheenvuoroja sen takia, että ajatus oli alkuperäisesti
kyllä se, että tämä olisi tuotu
yhtä jalkaa ja päätetty täällä sen
yliopistolain kanssa. Mehän valiokunnassa todella tarkkaan
tähän paneuduimme, ja sen vuoksi se on vasta nyt
täällä. Että jos joku tykkää,
että on kiireellä tehty, niin kyllä valiokunnassa
sitten yritettiin paikata tätä puolta kaikin mahdollisin
tavoin ja kaikki konkreettiset asiatkin yritettiin kaivella, miten
tätä sitten sovelletaan käytäntöön,
että kaikki sujuisi hyvin. Ja tässä on
kysymyksenä paljon muutakin kuin vaan tämä virkasuhde,
työsuhdekuvio, esimerkiksi se, että pääjohtaja
ei ole enää hallituksen puheenjohtaja vaan jäsen
ja että hallituksen ulkopuolisten jäsenten määrää lisättiin
kahdesta kolmeen, muun muassa näitä ja paljon
muuta. Eli tässä on nyt vähän
hämärtynyt tämä kokonaisuus.
Täällä on todisteltu sillä tavalla
väärin, että asiantuntijat valiokunnassa
olisivat kaikki olleet vastaan, mutta kyllä oli asiantuntijoita,
Akatemian tutkijoita, jotka olivat muuta mieltä. He tykkäsivät,
että ei tässä heidän tehtävänsä ja
asemansa muutu, vaikka viroista työsuhteisiin mentäisiinkin.
Minä ymmärrän sen hyvin, että viroista
luopuminen on kipeä asia, on sitten missä tahansa hommissa,
niin se on kovaa. Mutta ne dubiot ja pelot, mitä täällä nyt
esitetään, niiden ei ole lain mukaankaan mahdollista
toteutua. Me teimme muutoksia pykäliin varmistaaksemme
juuri tämän asian, ja nyt niitäkin muutoksia
ja lisäyksiä on moitittu siitä, että yliopistosta
(Puhemies: 2 minuuttia tulee nyt täyteen!) tulee marionettityönantaja,
mutta sitä marionettityönantajan rooliahan tässä haluttiinkin.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti arvoisalle valiokunnan puheenjohtajalle:
Te ette luetellut yhtään ainutta parannusta, ette
pienintäkään, vaan jollakin tavalla sanoitte,
että yritetään turvata jotakin. Porvarihallituksenkin
pitäisi olla edistyksellinen jossakin, tämä on
pelkkää taantumista todella.
Raija Vahasalo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mitä ed. Pulliaisen mielestä olisi
pitänyt sitten tehdä? Täällä vaan
esitetään kritiikkiä, mutta ei kerrota,
mikä se vaihtoehto olisi ollut. (Ed. Kimmo Kiljunen: Ei
mitään!) Tässä juuri haluttiin
turvata näitten akatemiatutkijoitten ja -professorien asema,
sitähän te vaaditte ja sitähän
nyt tehdään.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Säilyttämällä nykyinen rakenne
täydellisesti nykyisenlaisena ja tekemällä vaan
yliopistojen ja Akatemian kanssa keskinäisiä sopimuksia
niin kuin tehdään tilaustutkimussopimuksia. Valmis
kaava on olemassa. (Ed. Vahasalo: Mitäs kehittämistä se
on?)
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä itse olen entinen Akatemian
tutkija ja sitä kautta tietysti koen vähän
jääviksi tähän asiaan reagoinnin,
mutta kun se on niin kaukana historiassa omalta puoleltani, uskallan
ottaa tähän kantaa.
Arvostan sitä, mitä ministeri tässä sanoi,
kun hän selkeästi ilmoitti ja totesi, että tämä on
tämän yliopistolain jatke. Ed. Jukka Mäkelä täällä totesi,
että ne edustajat, jotka tässä salissa
ovat äänestäneet yliopistolakia vastaan,
loogisesti äänestävät myöskin
tätä esitystä vastaan. Arvoisa puhemies,
minä kuulun loogisesti tähän joukkoon.
Minusta yliopistolakiesitys jo alun pitäen on ollut huono.
Sillä on ollut omat tavoitteensa. Tavoitteet ovat hyvin
selkeästi nähtävissä 25 vuoden
kuluttua, kun olemme siirtyneet korkeakoulujärjestelmään,
joka pääsääntöisesti
on yksityinen. Maailmalla on esimerkkejä juuri tällaisista
yksityispohjaisista korkeakoulujärjestelmistä, jotka
keskittyvät tieteenaloittaisesti, keskittyvät alueellisesti
ja jättävät sitten monen muun tyyppisen
yliopistotoiminnan heikoille. Panostetaan huippuihin ja silloin
tapahtuu luonnollisesti niin, että sinne jää myöskin
heikompaa.
Suomalainen korkeakoulujärjestelmä, juuri sellaisena
kuin se on ollut, on ollut vahva ja toimiva. Tässä tavallaan
hyvin loogisesti porvarihallitus etenee omaa tietänsä,
jossa rakentamalla pala kerrallaan edetään kohti
aivan toisen tyyppistä ylipistojärjestelmää kuin
tällä hetkellä. Siinä, kuten
ed. Vahasalo täällä juuri sanoi, yliopistojen
hallintoon on tullut rahoittajatahoja mukaan, taloudellinen ääni
kuuluu, ja se vaikuttaa myöskin toiminnan sisältöihin.
Minusta oli hyvin erikoinen ed. Vahasalon toteamus siitä,
että tällä halutaan turvata nimenomaan
tutkijoiden asema (Ed. Vahasalo: Sitähän halutaan!)
muuttamalla tutkijoiden asemaa. Mikä turvaaminen se on,
kun hyvä järjestelmä, joka toimii, halutaan
muuttaa? Miten se logiikka toimii, että sillä turvataan
asema, kun se asema muutetaan? Tässä tilanteessa
hyvin selvästi näemme kyllä, missä kainalossa
se ketunhäntä on ja mikä on tässä tavoitteena.
Tämä on täysin (Puhemies: 2 minuuttia!)
looginen jatko sille yliopistolaille, joka on täällä aikaansaatu
ja joka sinänsä on murentamassa olennaisesti nykyisen
korkeakoulujärjestelmän.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietinnössä todetaan:
"- - saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena." Kyllä tämä johtopäätös
kuulostaa aika merkilliseltä, kun mietinnön allekirjoittaneista
useat ovat täällä käyneet toteamassa,
että tätä lakia ei olisi tarvittu lainkaan,
tai pitävät sitä erittäin huonona.
Kun suurin ongelma nyt näyttää liittyvän
nimenomaan tähän virkojen siirtoon, akatemiavirkojen
siirtoon yliopistoihin, mitä ei suinkaan nähdä näiden
tutkimusvirkojen turvaamisena, niin ihmettelen, miksi tätä kohtaa
ei sitten voitu irrottaa esityksestä ja toteuttaa vain
ne muutokset, jotka ovat perustuslain edellyttämiä ja
joihin puheenjohtaja Vahasalokin on täällä viitannut, näihin
tarpeisiin. Nykyinen järjestelmä, jossa kaikilla
akatemiatutkijoilla ja -professoreilla on yksi työnantaja,
on toiminut hyvin. Olisi myös toivottavaa, että jos
esityksen takana on tuottavuusohjelma, mitä useat hallituspuolueidenkin edustajat
ovat täällä väittäneet,
niin se myös reilusti kerrottaisiin. Miksi ihmeessä sitä ei
rohjeta sanoa ääneen?
Yleiskeskustelu päättyi.