Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö koskee sairausvakuutustaksojen muuttamista. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi yksityisestä terveydenhuollosta annettua lakia ja sairausvakuutuslakia. Ehdotetaan säännöksiä, jotka koskevat sairaankuljetuspalvelujen tarjoamiseksi tarvittavaa lupaa ja sairaankuljetusajoneuvolla tehdyn matkan korvaustaksan vahvistamista.
Suomessa on kuitenkin yksi ja vieläpä valtion hallinnoima ja taloudeltaan valvoma asuinalue, missä sairausvakuutus ei korvaa sairaankuljetusmatkaa kaikissa tilanteissa. Se paikka on noin 900 asukkaan saari Helsingin edustalla. Kun potilas kotiutuu sairaalasta ja tarvitsee kuljetuksen, niin katsotaan matkan olevan kotiutumismatka ja sairausvakuutuslain perusteella se korvataan kokonaan yhdensuuntaisena 9,25 euron omavastuuosuuden yli menevältä osalta. Lain mukaan vakuutetun matkakustannukset korvataan sen mukaan, kuinka paljon matka olisi tullut maksamaan käytettäessä halvinta kulkuneuvoa. Matkakustannukset korvataan kuitenkin erityisajoneuvon käytöstä aiheutuvien kustannusten perusteella, jos vakuutetun sairaus, vaikea vamma tai liikenneolosuhteet edellyttävät erityisajoneuvon käyttöä. Matkat kartuttavat vuotuista maksukattoa myöskin saaristo-olosuhteissa 157,27 euron yli menevältä osalta.
Kuitenkin Suomenlinnassa asuvien liikenneolosuhteet edellyttävät joko erityisajoneuvon käyttöä tunnelin kautta taikka sitten taksimatkaa. Ongelmaksi on muodostunut se, että asukas joutuu itse maksamaan tämän ajoneuvon kuljetuksen lautalla saamatta siitä Kelan korvausta tai ilman, että se kerryttää maksukattoa. Yhden tällaisen matkan todellinen kustannus muun muassa Kelalle määräytyy 1 tunnin ja 20 kilometrin matkan pohjalta, ja tällä hetkellä hinta on noin 150 euroa. Kuitenkin näitä ambulanssimatkoja tehdään saareen suurimmaksi osaksi aikataulutettuina kiireettöminä kuljetuksina muun muassa dialyysin, sytostaattihoitojen tai poliklinikkakäyntien johdosta. Mikäli kuljetuksessa voisi käyttää autoa lautalla kuljetettuna, se helpottaisi asiakkaan ja pelastuslaitoksen työtä, koska muuten muun muassa auto täytyy vaihtaa matalaksi, yhdystunneliin mahtuvaksi ambulanssiksi, ja mikäli yhdystunnelia ei voi lainkaan käyttää, niin ambulanssilla ei lainkaan pääse saareen. Näitä ongelmia on varsinkin talviaikaan ja silloin, kun pumput ovat jostain syystä rikkoutuneet tunnelissa.
Tällä hetkellä valiokunta onkin maininnut asiasta mietinnössään ja todella odottaa, että asia selvitetään tarkemmin siinä vaiheessa, kun terveydenhuoltolakia ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevaa lakia muutenkin tarkastellaan.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämän ehdotuksen keskeisin sisältö on se, että sairaankuljetusluvan myöntäminen jatkossa perustuisi yksityisestä terveydenhuollosta annettuun lakiin, mikä vastaisi paremmin sairaankuljetuksen asemaa osana terveydenhuoltoa kuin nykyinen lupakäytäntö. Tässä yhteydessä valiokunnassa kannettiin huolta siitä, että ensihoito- ja sairaankuljetusjärjestelmän uudistuksen yhteydessä tulisi erityisesti panostaa siihen, että palvelujen saatavuus ja laatu turvattaisiin. Tässä yh- teydessähän myös luovutaan sairaankuljetuslupien tarveharkinnasta, mikä periaatteessa voi merkitä nykyistä suurempaa sairaankuljetuspalvelujen kysynnän ja tarjonnan vaihtelua eri alueilla. Mutta tätä on toki syytä huolellisesti siellä alueilla seurata.
Yleiskeskustelu päättyi.