9) Hallituksen esitys laiksi kiinteistöverolain muuttamisesta
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Erityisesti tässä hallituksen
esityksessä vaivaa se, että siinä esitetään
kiinteistöverojen alarajojen nostoa. Toki, kun kunnalla
on itsemääräämisoikeus tämän
veromuodon osalta, niin tällä tavalla sitä vesitetään.
Myönnän, että erittäin monessa kunnassa
myös tulevalle vuodelle kiinteistöveroprosentteja
nostetaan. Kuitenkin on muistettava se, joka näkyy myös
ainakin kahdessa vastalauseessa, että tämä veromuoto
ei ota huomioon verovelvollisen maksukykyä ja toki ne,
joilla muutenkin menee huonommin, joitten tulotaso on heikko, maksavat
tavallaan suhteellisesti enemmän. Toki myös paikkakunnasta
riippuvainen tämä on. Niin kuin perusteluissa
todetaan, kasvukeskusten osalta maapohjalla on hyvin keskeinen merkitys,
vieläpä suurempi painoarvo monessa tapauksessa
kuin itse rakennuksella.
Sosialidemokraatit ovat useaan kertaan esittäneet sitä,
että kuntien taloutta vahvistettaisiin valtionosuuksien
kautta eli tällä tavalla todella kunnat saisivat
kipeästi kaipaamiaan varoja. Nyt esimerkiksi ensi vuodelle,
kun hallituspuolueitten taholta on mainostettu tässä salissa
moneen kertaan, että niin ja niin paljon valtionosuudet nousevat,
tosiasiallinen nousu on erittäin pieni. Siellä on
kompensaatiota esimerkiksi kunnallisverotuksen perusteitten muuttamisesta
ja sitten nämä indeksitarkistukset.
Kaiken kaikkiaan tämä laki ei ole onnistunut, (Puhemies:
2 minuuttia!) ja tavallaan näillä nostoilla pannaan
kunnanvaltuutetut tekemään likainen työ.
Eivät ihmiset, kuntalaiset, niin tyhmiä ole, etteivät älyä,
mistä tässä on kyse.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kiinteistöveron nostaminen
tarjoaa kunnille mahdollisuuden parannella talouttaan. Ongelmana
on se, että kuntien taloutta pitäisi saada kuntoon
myös päinvastaisella tavalla eli menoja merkittävästi
vähentämällä. Kuntien taloudessa tuntuu
olevan rakenteellinen alijäämä, joka
ei kestä sen enempää talouskasvun kuin
taantumankaan aikana. Jos tarkastelukohdaksi otetaan vuodet 2000—2008,
kaksinkertaistuivat kuntien valtionosuudet, vero- ja toimintatulot.
Tästä huolimatta kunnat velkaantuivat. Velkaantuminen kiihtyy
tietysti myös taantuman aikana. Koska lakiesitys koskee
kiinteistöveron ala- ja ylärajoja, seuraa siitä,
että monet kunnat joutuisivat nostamaan omaa kiinteistöveroprosenttiaan
siitäkin huolimatta, miten ne itse haluaisivat rahoittaa
taloutensa. Vaikka siis ylärajaa nostetaankin, voisi alarajaa
pitää nykyisellään. Asuintontin
kiinteistöveroprosentti olisi puolestaan irrotettava yleisestä kiinteistöveroprosentista.
Arvoisa puhemies! Kiinteistöverotus kohdistuu vapaa-ajan
asuntoihin, joita verotetaan ankaramman veroprosentin mukaan. Vapaa-ajan
asumisen kiinteistöverotuksen tulisi kohdistua järkevässä suhteessa
vapaa-ajan asumisen käyttämiin kunnan palveluihin.
Mökkien keskimääräinen käyttöaika
on noin 2—6 kuukautta vuodessa.
Ympäristöministeriö on selvittänyt
mahdollisuuksia kiinteistöveron porrastamiseen energiatehokkuuden
ja lämmitystavan mukaan. Kiinteistöveron kehittämistä palvelemaan
enemmän ilmastonmuutoksen hillitsemistä tulisi
harkita. Porrastaminen voisi tapahtua myös kiinteistön päästöjen
ja ympäristöä säästävän
rakennustavan mukaan. Onkin syytä kysyä, milloin
hallitus tuo esityksen uudenlaisesta kiinteistöverosta, joka
nivoutuu ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ja ympäristönsuojeluun.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Kiinteistövero puhututtaa aina, ja
siitä ollaan perustellusti vähintään
kahta eri mieltä.
Hallitus on tuonut esityksen kiinteistöverorajojen
nostamisesta, ja me mietimme verojaostossa aika pitkäänkin
juuri sitä, miksi tällainen esitys on tuotu, etenkin
kun nykyrajojen puitteissa pystyy moni kunta vielä liikkumaan.
Moista tarvetta rajojen nostoon ei olisi ollut.
Joku asiantuntija esitti, että vain ylärajaa
olisi nostettu alarajan pysyessä samana. Kun kuunneltiin
asiantuntijoita, niin kuultiin myös se, että ne kunnat,
jotka perivät alarajalla olevia kiinteistöveroja
ja joiden on pakko nyt tämän esityksen jälkeen
nostaa omaa kiinteistöveroaan, ovat kuntia, jotka eivät
ole sellaisessa taloudellisessa ahdingossa, että kunnan
kassaan pitäisi saada välttämättä enemmän
sitä veroa. Taas niissä kunnissa, jotka tarvitsisivat
veroeuroja kassaansa, löytyisi joko liikkumavaraa tai ne
tarvitsisivat kenties liikkumavaraa yläpäästä,
eikä tällä alarajan nostolla sinänsä tulla
auttamaan kuntatalouden akuuttia tilannetta.
Ongelma tulee tietysti sitten siinä kohtaa, jos ylärajaa
nostetaan. Monet kunnat ovat jo sinne ylärajan rajoille
menneet. Jos ylärajaa nostetaan, kiinteistövero
on hyvä veromuoto kerätä varoja, mutta
moni käyttää sitä niin kutsuttua
mummonmökkiongelmaa eli kiinteistövero ei mittaa
veronmaksukykyä siinä tilanteessa elikkä se
ei erottele, oletko pienituloinen vai isotuloinen, vaan maksat kiinteistöveron
kiinteistöön perustuvan veron pohjalta.
Sitten kun mietitään, miksi hallitus tuo tällaisia
erilaisia veroesityksiä, niin ei voi päätyä kuin yhteen
tulokseen: hallitus on antanut omille kannattajilleen huikeita verohelpotuksia,
ja tällaisilla veronkorotuksilla nyt sitten paikataan sitä syntynyttä aukkoa.
Käytännössä laitetaan tavalliset pienkiinteistön
omistajat ja vuokralla asuvat maksamaan hallituksen huonon talouspolitiikan veropolitiikan
linjauksia.
Sosialidemokraatit ovat jättäneet vastalauseen
tähän esitykseen: sekä hallintovaliokunnassa
eriävä mielipide että valtiovarainvaliokunnassa
vastalause. Olennainen pointti niissä on juuri se, että tässä suhdannetilanteessa,
kun kaikkein pienituloisimmilla ihmisillä on jo nyt hankaluutta
taloustaantumassa, asumiskustannukset ovat olennainen osa ihmisten
toimeentulosta menevistä kustannuksista. Tätä kautta,
jos asumiskustannukset tulisivat nousemaan, niin me emme ole valmiit
sitä hyväksymään.
Kiinteistövero on kuitenkin kehitettävissä oleva
veromuoto. Kuten sanottu, sillä saadaan kerättyä aika
paljonkin rahaa. Mutta sitä tulee kehittää osana
isompaa kokonaisuutta ja silloin ottaa huomioon, että siitä tehdään
sosiaalisesti oikeudenmukaisempi, ja silloin pystytään
kehittämään sitä samalla myös
ekologisesti kannustavampaan suuntaan. Tätä kautta
täytyy lähteä miettimään
sen kehittämistä, eikä niin, että pelkästään
rajoihin puututaan.
Kuten ed. Kähkönen totesi täällä,
yksi aivan olennainen osa on se, että perustuslaissa turvataan
kuntien itsehallinto tässä kohtaa tai että kunnilla
on itsemääräämisoikeus tiettyihin
verokertymiin ja muuta. Kuinka paljon kunnilla todella on silloin
tällaista itsemääräämisoikeutta,
itsehallintoa, jos valtion taholta tullaan kuitenkin määrittämään
ne tietyt puitteet, missä mennään?
Meillä on myös toisenlaisia esimerkkejä kuntien
puolelta, kun sanotaan, pitäisikö ruveta normeeraamaan
entistä enemmän, jotta kunnat taas laittaisivat
varoja niihin paikkoihin kuin on tarkoitus laittaakin. Nämä asiat
eivät ole ihan yksinkertaisia, mutta tulemme esittämään
asian kakkoskäsittelyn kohdalla tämän
lakiesityksen hylkäämistä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä on tämän
nykyhallituksen linja, että lasketaan hyväosaisten
veroja eikä anneta niitä rahoja kunnille, jotta
kunnat selviäisivät niistä velvoitteistaan,
joita kunnille lain mukaan kuuluu eli hoitoja ja kunnallisia palveluita.
(Ed. Kallis: Niin justiin!) Varallisuusveron kautta sitten otetaan
varoja taikka kiinteistöveron kautta sitten pakotetaan kunnat
veroprosenttien nostoon ja kiinteistöveron nostoon. Sen
vielä olisi jotenkin ymmärtänyt, jos
ylärajaa nostetaan, mutta kun alarajaa mennään
nostamaan, niin se koskee silloin myös kaikkein pienituloisimpia
ihmisiä. Kun Suomi on sen verran lähellä Jäämerta,
niin kaikkien on pakko asua jossain, asuu sitten vuokralla tai omassaan.
Niinpä kiinteistöveron korotus vaikuttaa näihin
kaikkiin. Tämä ei ota ihmisen maksukykyä huomioon.
Sen takia tämä onkin semmoinen kohtuuton vero.
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä vastustaa tällaista
asumiskustannuksia nostavaa kiinteistöveron korotusta.
Mieluummin valtionosuuksia olisi pitänyt korottaa ja antaa
sitä kautta rahaa. Mutta niin kuin perinteisesti on tällä hallituskaudella
ollut, niin valtio ulkoistaa kaiken veronkorotuksen, lisää kansalaisten rasitusta
ja antaa kuntien tehdä niin sanotun likaisen työn.
Me tulemme esittämään, että lakiesitys
hylätään.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Edellinen eduskunta käsittämättömässä viisaudessaan poisti
varallisuusveron. Nyt hallitus on nostamassa asuntojen kiinteistöveroa.
Tämä on tavallaan yksi varallisuusveron muoto,
ja tällä varallisuusverolla pistetään
maksamaan varallisuusveroa myöskin ne ihmiset, joilla ei
varallisuutta ole, elikkä vuokra-asujat, jotka eivät
omista kiinteistöjä ja joilla ei ole varallisuutta,
mutta he joutuvat tätä kautta maksamaan varallisuusveroa. Tämä on
erittäin epäsosiaalinen veromuoto, kun asuntojen
kiinteistöveroa korotetaan tällä tavalla.
Asiantuntijakuulemisen mukaan peräti 184 kuntaa joutuu
korottamaan veroprosenttiaan tämän alarajan nostamisen
vuoksi. Elikkä yli puolet Suomen kunnista joutuu korottamaan
asumisen kiinteistöveroa. Tätä ei kyllä voi
pitää oikeana. Näissä kunnissa
asuu 3,6 miljoonaa suomalaista. Näin ollen myöskin
tätä taustaa vasten tämä hallituksen
esitys on mielestäni kyllä täysin virheellinen.
Tässä siirretään veroja myöskin
hyvin pienituloisille ihmisille, koska asuminen on yksi välttämättömyys
elintarvikkeiden elikkä ruuan lisäksi.
Kiinteistöverojen tuotto vuonna 2008 oli 923 miljoonaa
euroa. Tämän veronkorotuksen vähimmäismäärä,
elikkä kun nostetaan sen verran kuin pakko on nostaa, kun
näitä rajoja muutetaan, merkitsee noin 50 miljoonan
euron lisätuottoa kunnille. Jos taas käytetään
kaikkia mahdollisuuksia, elikkä nämä ylärajat
otetaan käyttöön kaikissa kunnissa, niin
se tietää kunnille lisää tuloja
500 miljoonaa euroa. Mutta on muistettava, että tämä jakautuu
kyllä todella hyvin epäsosiaalisesti.
Varallisuusvero poistettiin, mutta tätä kautta vuokralla
asujat, joilla ei ole tämmöistä kiinteistövarallisuutta,
joutuvat myöskin tämän varallisuusveromuodon
maksumiehiksi. Asumiseen kohdistuvat kiinteistöverot, eli
maapohjan osalta yleinen kiinteistöveroprosentti ja asuinrakennusten
osalta vakituisten asuntorakennusten veroprosentti, lisäävät
asumisen kustannuksia. Kiinteistövero ei sellaisenaan ota
huomioon asianomaisen maksukykyä. Veroa omassa asunto-osakeyhtiössä asuva
maksaa yhtiövastikkeessa ja vuokralainen vuokrassa. Omakotiasukas
taas maksaa veron verottajalle.
Hallituksen esityksellä lisätään
asumiskustannuksia ja samalla lisätään
sellaista verotusta, joka ei ota veronmaksajan maksukykyä huomioon, kuten
jo aikaisemmin totesin. Näin ollen emme näe perusteita,
että kiinteistöveroja erityisesti asuinrakennusten
kohdalla korotetaan. Tulemme, kuten täällä jo
ed. Kangas totesi, asian toisessa käsittelyssä esittämään,
että tämä hallituksen esitys hylätään.
Kunnat tarvitsevat lisätuloja, mutta ne olisi tullut kattaa
valtionosuuksia korottamalla, jolloin myöskin olisi voitu
paremmin ottaa huomioon veronmaksajien veronmaksukyky. Nythän
tässä hallituksen esityksessä tätä veronmaksukykyä ei
lainkaan oteta huomioon.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tätä kiinteistöveroproblematiikkaa
voidaan tarkastella monelta eri kannalta. Yksi on kuntien itsehallinnon
näkökulma, johon täällä on
hieman viitattu. Kunnat voivat tuloveroprosenttinsa määrätä ihan
mille kohtaa tahansa nollan ja sadan väliin, mutta kiinteistöveron
osalta — myönnän kyllä, että olin
itse silloin hallituksessa, kun tämä järjestelmä luotiin — harkittiin,
että asetetaan tietyt rajat, joissa kuntien pitää pysyä,
ja sitten siltä pohjalta nämä rajat ovat
olemassa. Ne olivat ehkä jonkin verran alhaisemmat silloin
15 vuotta sitten kuin tällä hetkellä,
mutta nyt niitä on jatkuvasti hieman nostettu.
Jälleen on sitten esillä hallituksen esitys,
jolla nostettaisiin näitä rajoja eli korjattaisiin
kiinteistöveroa korottamalla kuntien taloutta, joka on laajasti
syvässä ahdingossa. Pidän kyllä tuloveroa
sinänsä parempana muotona, koska se perustuu aina
tuloihin ja tuloista voi maksaa veroa helpommin kuin pelkästä omistamisesta,
ja varsinkin sen vuoksi, että tämä kiinteistövero
kohdistuu niin keskeisesti sekä vuokra-asumiseen että omistusasumiseen.
(Ed. Kuoppa: Sehän ei edellytä edes omistamista!)
Meidän on jokaisen pakko asua jossakin. Voin sanoa, että pakko
ei ole polttaa tupakkaa, pakko ei ole omistaa autoa jne., mutta
asuminen on näissä oloissa suunnilleen välttämätöntä.
Hallituksen linja on nyt ikävä kyllä se,
että myös esimerkiksi niitten hyvin pienituloisten eläkeläisten
verotusta kiristetään, joilla ei ole vaihtoehtoa
tälle. Heitä ei ehkä veroteta tuloverolla
mutta kiinteistöverolla entistä enemmän. Tämä ei
tosiaan ota tosiaan tuloja, varallisuutta eikä velkoja
huomioon (Puhemies: 2 minuuttia!) ja on tässä mielessä kyllä epäsosiaalinen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Johannes Koskinen.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Paasio hyvin kuvasi
tämän problematiikan, joka liittyy tähän
kiinteistöveron korotukseen ja sen vaikutuksiin. Täällä esimerkiksi ed.
Laxell toi puheenvuorossaan esille tämän, että nousukauden
aikana kunnilla on ollut mahdollisuus pistää rahaa
talteen ja parantaa talouttaan, mutta täytyy sekin muistaa,
että silloin hyvinä aikoina kunnille säädettiin
myös erinäisiä tehtäviä valtionhallinnon
suunnalta. Niitä on täytynyt sitten niillä paremman
ajan tuloilla myös yrittää kattaa. Kyllä tässä vahvasti
paistaa läpi tämä ajatus, että hyvätuloisten
verotusta on kevennetty ja nyt sitten kunnat laitetaan kiristämään
niin kunnallisveroa kuin myös kiinteistöveroa,
elikkä täällä ovat veronkorotukset
molemmilta suunnilta hyvin vahvasti tulossa. Ongelmat koskettavat
lähinnä juuri pienituloisia.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on moni edustaja
todennut, että kiinteistövero ei ota maksukykyä huomioon.
Tämä pätee ilmeisesti kaikkiin muihin
veroihin kuin tuloveroon. Ei maksukykyä oteta huomioon
autoverossa, ei tupakkaverossa, ei perintöverossa, ei otettu varallisuusverossa
silloin, kun se oli. Ainoastaan tuloverossa maksukyky huomioidaan.
Mutta se on valitettavaa, ettei maksukykyä oteta huomioon,
ja se voi joissakin tapauksissa johtaa ihan kohtuuttomuuksiin.
Kun lakia valmisteltiin ja käsiteltiin verojaostossa,
niin kävi ilmi, että täällä Helsingissä on asuntoalue,
Paloheinän asuntoalue, missä on rintamamiestaloja,
jollaisessa pariskunta on asunut ehkä 40 vuotta, 50 vuotta,
ja sille tulee 1 500 euron kiinteistövero. Voi
vain kuvitella, miltä tuntuu, kun pienituloinen pariskunta,
joka useimmiten siellä on, tai leski saa 1 500—1 600
euron kiinteistöveron. Se on varmasti kohtuuton. Mutta
laki on tällainen juuri sen takia, että kiinteistöveroprosentti
määräytyy erikseen tontin osalta ja erikseen
rakennuksen osalta.
Mutta kuitenkin voi kyllä sanoa, että vaikka nämä prosentit
ovat 0,2 ja 0,3 ja 0,5, niin todellisesta arvosta, käyvästä arvosta,
se kiinteistövero jää kuitenkin johonkin
0,1:een, 0,2:een. Laskekaa oman talonne tai vapaa-ajan mökin
osalta, niin tulette huomaamaan, että kyllä se
loppujen lopuksi on aika pieni. Mutta tämä ei
tarkoita sitä, että olisin sitä mieltä,
että kiinteistövero on kaikin tavoin ja kaikissa
suhteissa hyvä. Niin kuin jo mainitsin, se saattaa johtaa
ja johtaakin eräissä tapauksissa aivan kohtuuttomiin
tilanteisiin.
Tässä hallituksen rivit tuntuvat olevan jonkin verran
sekaisin. Olen ymmärtänyt, että se, mitä kristillisdemokraatit
vastalauseessa esittävät, eli se, ettei alarajaa
nostettaisi, on saanut tukea hallituspuolueitten edustajilta, ja
odotan mielenkiinnolla äänestystä. Ehkä ne
hallituspuolueiden rivit ovat vielä pahemminkin sekaisin.
Ed. Paasio totesi, mitä alarajan korottaminen merkitsee.
Se merkitsee sitä, että pakotetaan 184 kuntaa
nostamaan kiinteistöveroa asuntojen osalta ja 28 kuntaa
pakotetaan nostamaan yleistä kiinteistöveroa eli
sitä veroa, joka määräytyy tontin
ja muun rakennuksen osalta.
Arvoisa puhemies! Meillä on myöskin ponsi, joka
käsittää niitä epäkohtia,
joihin voimassa oleva laki voi eräissä tilanteissa
johtaa. Se voi johtaa siihen, että kahden lähes
identtisen talon, kahden lähes identtisen rakennuksen,
yhtä vanhojen, yhtä suurten, samasta materiaalista
rakennettujen, samassa korttelissa sijaitsevien, kiinteistöveron
välillä voi olla monen sadan prosentin ero. Ja
miksi? Sen takia, että se veroprosentti, joka kiinteistölle
määrätään, määräytyy
sen mukaan, missä käytössä on
enin osa pinta-alasta. Esimerkiksi jos liikehuoneistoja on 300 neliötä ja
asuinpinta-alaa 299, niin koko kiinteistölle määrätään vero
sen ankaramman veroprosentin mukaan. Jos olisi ollut päinvastoin,
asuntoja 300 neliötä, liikehuoneistoja 299, niin
se olisi määräytynyt sen lievemmän
prosentin mukaan, ja ero voi olla tuhansia euroja.
Tämä ei koske yksinomaan liikehuoneistoja
ja asuinhuoneistoja. Se alkaa koskea myöskin tavallisia
kerrostaloja muuttotappiokunnissa, missä kerrostaloa on
ruvettu myymään vapaa-ajanasunnoiksi. Sanotaan
nyt, että Kemijärvellä, Kaskisissa iso
talo myydään entisille kaskislaisille ja kemijärveläisille.
Jos näitten käyttöön tulee yli 50
prosenttia pinta-alasta, silloin koko taloa verotetaan kiinteistöverotuksessa
sen ankaramman prosentin mukaan, mikä johtaa siihen, että ne, jotka
pysyvästi siinä talossa asuvat, maksavat ehkä kolme
kertaa enemmän kiinteistöveroa kuin muutoin maksaisivat.
Paritalossa tämä tuntuu todella kohtuuttomalta,
jos toinen huoneisto ei ole pysyvässä asumiskäytössä vaan
esimerkiksi vapaa-ajanasuntona ja on pinta-alaltaan puoli neliötä suurempi
kuin tuo toinen. Eli näihin asioihin haluamme puuttua ja
esitämme siitä ponnen.
Taisi olla ed. Paasio, joka puhui ekologisesta verotuksesta,
että kiinteistöverotuksessa tulisi tällainenkin
ottaa huomioon. Näinhän asuntoministeri on esittänyt.
Minä vaan pelkään, että tämä rokottaisi
vielä ankarammin niitä mummonmökkejä ja
niitä vanhoja taloja vaikkapa siellä Paloheinän
asuntoalueella. Rakennukset on rakennettu vuosikymmeniä sitten,
ja jos näitten rakennusten arvoon vaikuttaisi energiatehokkuus,
niin silloin vero nousisi vielä enemmän, enkä pidä sitä ihan
hyvänä ratkaisuna.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totesin omassa puheenvuorossani juuri tähän
ekologiseen kannustavuuteen viitaten, että tämän
tulee olla osa isompaa kokonaisuutta, jossa tulee huomioida myös
sosiaalisesti oikeudenmukainen tilanne, mikä tarkoittaa
siis veronmaksajan veronmaksukykyä. Ekologisesti kannustavuus
ei ollut pelkkä elementti, kuten ed. Kallis viittasi, jotta
ei tule tällaisia tilanteita, jolloinka koetaan epäoikeudenmukaisia
tilanteita jälleen kerran varallisuutta verotettaessa vaikka. Sitä varten
osaksi isompaa kokonaisuutta eri elementit huomioiden tätä veromuotoa
tulee jatkokehittää.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä ed. Paasion puheenvuoron jatkoksi,
että kun sitten uusia muotoja, uusia kriteereitä otetaan
käyttöön kiinteistöverotuksen
puolella, niin toki on aivan selvää, että asunnon
rakentamisvuodet myös huomioidaan. Se on selvää,
että mitä vanhempi talo, niin ei siellä sillä tavalla
ole pystytty kiinnittämään, ei materiaalienkaan
puolesta ja muutenkaan, välttämättä huomiota
siihen, että tämä asunto olisi sitten
myös tässä muodossa energiaa säästävä.
Ei kaikkia asuntoja voi samalle viivalle panna siinä vaiheessa,
kun näitä uudistuksia ja tosiaan kriteereitä määritellään.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Asuminen on Suomessa kallista EU:nkin mittapuun
mukaan, ja sille ei pidä enää yhtään
laittaa lisää rasitusta. Ekologinen näkökulma
ja jalanjälki pitää ottaa huomioon energiaratkaisuissa
ja näin, mutta ei sitä pidä sille pihtiputaanmummolle
laittaa nyt lisää rasitukseksi ja pienituloisille
ihmisille. Tässä pienituloiset eläkeläiset
ja muuten pienituloiset ihmiset joutuvat nyt maksumiehiksi, ja siihen
ei pidä laittaa yhtään enää rasitusta.
Tässä ovat nämä jätevesiasiat,
mitkä nyt ovat maaseudulla ja haja-asutusalueilla. Siellä on
nyt kyllä, voisiko sanoa, ketun vapaus kanatarhassa. Siellä rahamiehet
nyt rahastavat hyvin pienituloisilla ja ymmärtämättömillä ihmisillä,
ja sillä ei tätä maailmaa pelasteta,
jos ne mummojen jätevedet sitten pistetään 10 000—20 000
euron puhdistuslaitoksiin.
Satu Taiveaho /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Paasio toi edellä jo
esiin, niin sosialidemokraatit ovat ekologisen verouudistuksen yhteydessä aina
painottaneet sosiaalista oikeudenmukaisuutta niin, että kun
ekologisesti ja ympäristön kannalta, ilmastonmuutoksen
kannalta on pakko toteuttaa ekologista verouudistusta, niin ne korotukset
on huomioitava pienituloisimmille esimerkiksi etuuksien parannuksina,
etteivät pienituloiset joudu kohtuuttomiin rasituksiin
näissä yhteyksissä. Itse kannatan lämpimästi
ajatusta, että vietäisiin tätä kiinteistöveroakin
ekologisempaan suuntaan ja huomioitaisiin energiatehokkuus. Mutta
olen huolissani siitä, että pienituloisilla ei
ole samoja mahdollisuuksia toteuttaa energiatehokkuutta parantavia
hankkeita omakotitaloihinsa, kun taas suurempituloisilla on, joten
se huoli itsellänikin on, ja se on kyllä sosialidemokraateilla
tässä ollut hyvin vahvasti esillä, niin
kuin ed. Paasio toi esiin.
Mitä ed. Kankaan jätevesiasetuksen mukaisiin
toimiin tulee, niin sosialidemokraatit siinäkin yhteydessä vaativat
nimenomaan, että sosiaalisin perustein tulee olla tukimuoto
olemassa, mitä voivat hakea pienituloisimmat, etteivät
joudu kohtuuttomaan asemaan, ja se onneksi saatiin silloin läpi.
Pietari Jääskeläinen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ovat sosiaalisen, taloudellisen
ja ekologisen kestävän kehityksen kannattajia
hyvin jyrkästi. Me vastustamme kiinteistöveron
nostamista hyvin epäoikeudenmukaisena. Vero on täysin
sama niin rikkaalle kuin köyhällekin. Esimerkiksi
pienituloisimpien, kuten 580 eurolla kuukaudessa kituuttavan kansaneläkeläisen,
osalta nyt jo korkean veron nostaminen merkitsee, että tämä voi
olla hyvin kohtalokasta. Edessä voi olla verottajan takia ehkä oman
asunnon pakkomyynti. Meillä pitäisi olla vähintään
yhtä oikeudenmukainen järjestelmä kuin
Ruotsissa. Siellä vakituisen asuintalon kiinteistömaksu
saa olla enimmillään 4 prosenttia bruttotuloista.
Perussuomalaiset esittävät hallituksen esityksen
hylkäämistä hyvin epäoikeudenmukaisena.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minä kyllä pelkään
kovasti sitä, että tuodaan uusia elementtejä kiinteistöveroon.
Se johtaa siihen, että niissä taloissa, joissa
energiatehokkuus on huono, ei katsota ollenkaan, onko maksukykyä vai
ei. Niille tulee suurempi vero kuin aikaisemmin. Se on nähty autoveroasiassa,
miten meni. Ne, jotka saastuttavat, maksavat enemmän riippumatta
maksukyvystä ja kaikesta muusta, ja pidän sitä muuten ihan
oikeudenmukaisena, mutta kiinteistöveroon en halua sitä teidän
kauniista puheenvuoroistanne huolimatta, koska minä en
usko, että jos se toteutuu ja nämä asiat,
mistä nyt puhutte, otettaisiin huomioon, se johtaisi siihen,
että hyvin rakennettujen, vähäpäästöisten
talojen vero laskisi ja sitten muitten nousisi.
Mitä tulee näihin rakentamisvuosiin, niin
kyllä se otetaan jo kiinteistöverotuksessa huomioon,
mutta tässäkin on eräs epäkohta.
Minä olen melko varma, että kukaan teistä ei
pidä oikeana sitä, että Helsingin Mannerheimintiellä sijaitseva
rakennus on tässä kiinteistöverotuksessa
ihan saman arvoinen kuin Kaustisen Köyhäjoella
sijaitseva samanlainen rakennus, mutta käytännössä se
on saman arvoinen kiinteistöverotuksessa.
Satu Taiveaho /sd:
Herra puhemies! Näitä ehdotuksia kiinteistöveron
ala- ja ylärajojen korotuksista ei voi millään
perustella eikä millään tavalla hyväksyä.
Ne kohdentuvat raskaimmin omakotiasumiseen ja vaikeuttavat ennen
kaikkea niiden kaikkein pienituloisimpien omakotiasujien
asemaa ja tilannetta. Tässä taloudellisessa tilanteessa
ei miltään osin ole järkevää lisätä asumisen
kustannuksia. Omakotitalohan on usein tavallisen kansalaisen, työntekijän
suurin säästö, kovalla työllä työllä ja
säästämisellä hankittu omaisuus.
On kohtuutonta, että sitä niin kovasti verotetaan
ja nyt vielä sitten ollaan tätä verotusta
nostamassa. Sosialidemokraatit ovat koko ajan esittäneet,
että muulla tavoin, ennen kaikkea valtionosuuksia lisäämällä,
tulisi tätä kuntatalouden tilannetta helpottaa
sen sijaan, että lähdetään tällaisiin
toimiin, joita tässä nyt esitetään.
Pienituloisten eläkeläisten osalta tämä on
erityisen hankala, ja täytyy todeta, että se on
myös ristiriidassa muiden tavoitteiden kanssa, esimerkiksi
sen tavoitteen, että mahdollisimman pitkään
jokainen ikäihminen voisi asua omassa kodissaan, niin kauan
kuin se on turvallisesti mahdollista. Tämän kaltaisten
maksujen korotukset hankaloittavat tätä toista
tavoitetta, jonka varmasti kaikki jaamme. Olisi hyvä, että jokainen voisi
mahdollisimman pitkään asua omassa kodissaan.
Mitä sitten vielä tulee tähän
ekologiseen verouudistukseen ja siihen, että kiinteistöverossa huomioitaisiin
energiatehokkuus nykyistä paremmin — siitä äsken
jo debatoitiin kovasti — totean vielä sen, että aina
tulisi ekologinen verouudistus huomioida sitten sosiaalisesti oikeudenmukaisesti
niin, että pienituloisempien etuuksia samassa suhteessa
parannetaan, etteivät he joudu kohtuuttomuuksiin näissä tilanteissa.
Haluan nostaa tähän keskusteluun vielä yhden asian,
joka on se, että tällä hetkellä minun
mielestäni on pikkuisen hankalaa se, että tukia
saa vain silloin, jos vanhan rakennuksen muuttaa energiatehokkaammaksi.
Mutta uudisrakentamisen pitäisi olla se kaikista tärkein.
Okei, rakennusmääräykset kohdistuvat
tietysti uusiin rakennuksiin, mutta esimerkiksi maalämpöpumpun asentaminen
on todella iso investointi muutenkin rakennusprojektin yhteydessä.
On hullunkurista, että aina nykyisin uusiinkaan taloihin
ei pystytä toteuttamaan näitä hankkeita,
koska uusiin rakennuksiin ei ole saatavissa mitään
tukea näihin hankkeisiin.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tässä yhteydessä on
tämä hallituksen esitys asetettava koko talouden
ja hallituksen tekemien veroratkaisujen ja talouspoliittisten ratkaisujen
taustaa vasten. Tilanteessa, jossa jo vuoden 2008 alkusyksystä selvästi
oli nähtävissä, että maa tulee
todella järisemään myös Suomessa
kansainvälisen finanssikriisin seurauksena ja että talouskriisi
tulee pahenevana työttömyyskriisinä ja
myös sosiaalisena kriisinä koskettamaan myös
maatamme, hallitus toteutti Säätytalossa huhtikuussa 2007
tehdyt veroratkaisut kirjan mukaan oikein kolkkapoika-asenteella
tarkastelematta sitä, mitä ympäristössä tapahtui.
Syöksyvän talouden tilanteessa todella tehtiin inflaatiotarkistusten
päälle 870 miljoonan euron veronkevennykset. Ruuan
arvonlisävero, joka 500 miljoonaa euroa olisi voitu suunnata
sosiaalietuuksien tasokorotuksina huomattavasti vaikuttavammin pienituloisten
ja ostovoiman kannalta ja lapsiperheitä tukevalla tavalla,
ajettiin hallitussopimuksen mukaan läpi. Ja tänään äänestimme
erittäin merkittävästä asiasta,
eli ministeri Kataisen hutaisusta tammikuulta, eli työnantajan
kansaneläkemaksun, kelamaksun, poistamisesta, joka merkitsee
perusetuuksien saattamista 1 100 miljoonan euron osalta
talousarvion ja hallituksen ja maan velanoton varassa olevaksi asiaksi.
Tätähän katettiin kyllä jo keväällä muun
muassa metsäteollisuudelle tulleella noin 150 miljoonan
euron nettoenergiaveronkorotuksella, joka oli erittäin
sopimaton toimenpide tässä vakavassa talouden
ja metsäteollisuuden kriisissä.
Hallitus on selvästi siirtämässä kunnille
tämän talouden maksun, likaisen työn.
Kunnat ulkoistavat ja yksityistävät ja joutuvat
nostamaan jakoveroa, joka sosiaalisesti ei ole oikea verotusmuoto
kriisitilanteessa. Poikkeuksetta kunnat, varsinkin taloudellisissa
ja työllisyysvaikeuksissa olevat kunnat joutuvat nostamaan
veroäyriä. Nyt sitten eräänä osana
kiinteistöverosta tehdään ikään
kuin osa kuntarahoitusta tuntuvillakin nimenomaan asuinrakennuksen
veroprosentin alarajan nostoilla, kuten täällä on
kuvattu. Erittäin epäsosiaalisesti tätä veropohjaa
ja rahoitusta haetaan, ei todella veronmaksukyvyn ja varallisuuden
huomioon ottavalla tavalla, kuten veroratkaisut pitäisi
tehdä, vaan tässä on kyseessä selkeästi regressiivinen,
voimakkaimmin pienituloisiin kohdistuva verotusmuoto.
Kiinteistövero ei ole todella progressiivinen. Se kohtelee
omassa talossa asuvia, pientä eläkettä saavia
ja lapsiperheitä todella tässä tilanteessa voimakkaammin,
niitä ihmisiä, jotka ovat esimerkiksi juuri kovimman
työttömyysuhan alaisina. Jälleen tuntuu,
että jos ei sosialidemokraatteja ole paljon haluttu kuunnella,
niin ei myöskään EU-komissiota. Komissio
on useaan otteeseen viitannut jäsenmaihin, että ne
pehmentäisivät tämän kriisin
sosiaalisia vaikutuksia tukemalla työttömien perheitä ja
nimenomaan sosiaalisin tukitoimin. Nämä kaikki
tällaiset toimenpiteet toimivat päinvastoin tässä tilanteessa.
Nyt tällä esityksellä ehkä arvioidaan
kerättävän 50 miljoonaa euroa tilanteessa,
jossa kuntien alijäämä noussee 850 miljoonaan
euroon ensi vuonna. Kaiken kaikkiaan meillä paikallishallinnon
ennätys ilmeisesti EU:ssa tulee myös siinä, että paikallishallinnon
velka noussee 8 prosenttiin bkt:stä, mahdollisesti velka-alijäämä jopa
15 miljardiin euroon. Nämä ovat varsin rajuja
lukuja tilanteessa, jossa kunnat ovat kuitenkin tämän sosiaalisen
kriisin ja työttömyyskriisin etulinjassa. Ne vastaavat
kansallisen perusturvallisuuden kannalta keskeisistä sosiaali-
ja terveydenhuollon ja opetustoimen palveluista.
On erittäin järkyttävää kuntatasolla
törmätä nyt siihen tilanteeseen, miten
lapset kouluissa oirehtivat meidän kriisiämme.
Kuunnelkaa, hyvät edustajatoverit, opettajia. Koskaan ei
ole ollut näin paljon vakavia viestejä kuin kouluyhteisöstä tulee
tänä päivänä. Nämä oppilasryhmäkokojen
suurentamiset ja kouluavustajien määrien vähentämiset
osana kuntatalouden tervehdyttämistä tulevat iskemään
erittäin vakavalla tavalla sosiaalisen turvallisuuden ja
sisäisen turvallisuuden kannalta vastaan. Näissä asioissa,
jos missä, toivoisi kyllä, että eduskunnassa
olisi kunnallispuolue merkittävin puolue myös
päätöksenteossa.
Hallituspuolueiden edustajat, te olette olleet Kuntaliitossa
tekemässä yksimieliset esitykset kuntarahoituksen
ja kuntien valtionosuuksien lisäämiseksi. Kuntaliitto
on esittänyt tälle vuodelle 100 miljoonan euron
välitöntä valtionosuuden nostoa, ensi
vuodelle muistaakseni 250 miljoonan euron nostoa, mikä toki
on vähemmän kuin sosialidemokraatit ovat esittäneet,
mutta Kuntaliitto on esittänyt myös harkinnanvaraisten
avustusten nostamista, johon uskon kyllä myös
hallituspuolueiden edustajien budjettikäsittelyssä ensi
vuoden osalta jossain määrin päätyvän. Nämä ovat
kuitenkin sellaisia tärkeitä ensiaputoimenpiteitä,
joissa sosiaalisen turvallisuuden ja kuntien peruspalvelujen kannalta
on mentävä eteenpäin.
On kyllä myöskin tässä yhteydessä jo
sanottava, että nyt keskustelun pitää kääntyä kyllä näennäisistä lukusarjoista
oikeisiin asioihin, päätösten taustoihin.
Hyvin helposti hallituspuolueet ovat pystyneet viemään
keskustelua siihen, millä, sosialidemokraatit, rahoitatte
tämä miljardin euron, jota te esitätte.
Tällä keskustelulla koko ajan pyritään
unohtamaan se, että tämä hallitus käyttää 13
miljardia euroa velanottoon, ja voi kysyä, mihin: hyvätuloisten
ja varakkaiden ihmisten miljardien veronkevennyksiin tilanteessa, jossa
työttömyys kärjistyy. (Ed. Lintilän
välihuuto) — Jos verojaoston puheenjohtaja voisi
tutustua myöskin julkisiin tilastoihin, jotka valtiovarainministeriön
johdolla tehdään. Koskaan eivät tuloerot
ole Suomessa kasvaneet niin paljon kuin tällä hetkellä kasvavat.
Teidän ratkaisunne on tukea varakkaiden veronkevennyksiä,
luoda pelitilaa sillä ja sitten panna kunnat maksamaan
perusturvallisuuden heikentämisenä, leikkauksina,
jakoveron, kunnallisveron nostona ja kiinteistöveron nostona,
mikä nosto on regressiivinen, pienituloisiin voimakkaammin
kohdistuva veromuoto.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä ed. Rajamäki
oli oikeassa monessa asiassa. Mutta kun te puhutte veronkevennyksistä varakkaille,
niin sellaista kevennystä ei ole olemassa, koska varallisuusvero on
poistettu. Mutta jos te tarkoititte hyvätuloisia, niin
ymmärrän sen osittain.
Mutta, ed. Rajamäki, kun on pohdittu tätä ja katsottu,
mitä tämä 1,1 miljardin veronkevennys merkitsee,
niin se merkitsee käytännössä todellista
verohelpotusta ja veronkevennystä noin 500 miljoonaa euroa.
Muu osa on kompensaatiota siitä, että esimerkiksi
eläkeläisverotus kevenee jne. ja kompensoidaan
kunnille jnp. Eli todellinen veronkevennys on noin 500 miljoonaa,
ja te puhutte miljardeista. Minä luulen, että jos
pysyy suurin piirtein oikeassa luvussa, niin se sanoma menee paremmin
perille.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Rajamäki puhui epäsosiaalisesta
verotuksesta ja ei huomioi varallisuutta. Ihan muistutuksena nyt
ed. Rajamäelle, että te olitte valtioneuvoston
jäsen siinä hallituksessa, joka poisti varallisuusveron
sosialidemokraattisen valtiovarainministerin johdolla. (Ed. Saarinen:
Vastustitteko?) Tämä oli kiistämätön totuus.
Näin te teitte.
Te sanotte, että veronkevennykset kohdistuvat suurituloisiin.
Päinvastoin, veronkevennykset ovat selkeästi kohdistuneet
keski- ja pienituloisiin, ja nyt ensi vuodelle tuleva perusvähennyksen
nosto on selkeästi sellainen toimenpide, joka nimenomaan
pieni- ja keskituloisten verotusta helpottaa. Sosialidemokraattien
ollessa hallituksessa sitä ei saatu koskaan läpi,
ei koskaan läpi. (Ed. Rajamäki: Teidän
kanssanne!) Mielenkiintoista, että kokoomus—keskustahallituksessa
se saadaan vietyä läpi.
Se pitää muistaa, mistä puhutaan.
Tällä hetkellä puhutaan kiinteistöverotuksesta.
Kiinteistöverotus on kunnille hyvä rahoitustapa.
Hallitus omalla esityksellään antaa kunnille mahdollisuutta
oman verotuksen ja palveluiden rahoittamiseen. Lipposen hallituksen
aikana (Puhemies: Minuutti!) lähdettiin selkeälle
ansiotulon kevennyksien linjalle. Sitä samaa linjaa on
jatkanut Vanhasen ykkönen ja kakkonen, ja sitä tulee
jatkaa.
Toinen varapuhemies:
Minuutti kulunut! Vaikka selitystarpeita on kovasti, niin koetetaan
pysyä tässä minuutin rajassa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Totuus on se, että tuloverotus ei kevene
ensi vuonna valitettavasti, paitsi aivan pienituloisimmilla, jotka
hyötyvät tästä perusvähennyksestä.
Pitää muistaa se, että tuloverotuksen
kevennys kompensoi työttömyysvakuutusmaksun nousua,
ja kun katsomme, kuinka paljon kunnat korottavat veroja, niin totuus
on se, että tulos on plus miinus nolla veronmaksajien kannalta.
Se on totta, että tuloerot ovat muutaman viime vuoden aikana
kasvaneet, mutta se johtuu siitä, että Lipposen
aikana luotiin edellytyksiä sille kasvulle, mutta varsinaisesti
valtiovarainministeri Heinäluoman aikana tuo ero alkoi
voimakkaasti kasvaa. Vasta nykyisen hallituksen aikana, kun suurituloisten
tulot tänä vuonna, ensi vuonna putoavat reippaasti,
varmasti tämä erojen kasvu tulee supistumaan.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Todellakin ed. Rajamäen puheenvuoro
sisälsi niin paljon faktaa ja fiktiota sekaisin, että en
oikein pysynyt itsekään kärryillä,
mitä hän oikein tarkoittaa. Mutta nämä valtavat
miljardit, mitä hän esitti, niin aivan kuten ed.
Lintilä purki sen tilanteen osuvasti, siellä oli
kyllä todella, voi sanoa, asioita sotkettu onnistuneesti.
Mutta mitä tulee verolinjauksiin ja Matti Vanhasen
kakkoshallituksen sosiaaliseen politiikkaan, mitä on harjoitettu,
niin pieni- ja keskituloisia on suosittu, perhepolitiikkaa on viety
hyvin eteenpäin, takuueläke tulee, ei ole leikattu kansaneläkkeen
perusosia eikä muuta eikä varsinkaan varallisuusveroa
poistettu, elikkä tällaisia tekoja. Toivon, että pysyttäisiin
tosiasioissa eikä esitettäisi puolitotuuksia.
Toivon hartaasti, että nämä tosiasiat
huomioidaan ja ennen kaikkea se, että kun maa on talouskriisissä,
niin valtio kantaa siitä kuitenkin ylivoimaisesti suurimman
vastuun, kunnat vain pieneltä osin.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Lintilä muisteli vanhoja ja antoi
puheenvuorossaan ymmärtää, että ikään kuin
varallisuusvero olisi poistettu keskustan sitä vastustaessa
ja ed. Lintilän ikään kuin äänestäessä sitä vastaan.
Tiedustelen, miten hän mahtoi siinä äänestyksessä käyttäytyä henkilökohtaisesti.
Henkilökohtaisesti en äänestänyt
sen varallisuusveron poistamisen puolesta.
Sitten tähän kiinteistöveroon. Ensinnäkään
se ei kunnioita kunnallista itsehallintoa. Se pakottaa kunnat nostamaan
veroäyriään tai kiinteistöveron
alarajaa. Liikkumavaraa olisi näilläkin välyksillä noin
400 miljoonaa euroa, jos kunnat haluaisivat käyttää täysimääräisesti
tätä liikkumavaraa. Se ei ole tietysti kunnallisvaltuutetuille kovin
mieluisa päätös olla korottamassa kiinteistöveroja,
mutta siellä on kunnilla liikkumavaraa. Sitä tässä suhdannetilanteessa
ei olisi tarve eikä olisi oikein järkevääkään
mennä korottamaan, ei ainakaan eduskunnan päätöksillä.
(Puhemies: Minuutti!) Tehkööt kunnat sitten niin
kuin haluavat.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! En missään vaiheessa puheenvuoroani
sanonut sitä, etteikö keskusta olisi ollut mukana
tässä. (Ed. Saarinen: Panitko hanttiin?) Muistutin
vain siitä, että tämä ratkaisu tehtiin
sosialidemokraattisen valtiovarainministerin esityksestä,
hallituksen esityksestä, ja sosialidemokraatit olivat tämän
esityksen takana enkä ollut niitä, jotka olisivat
livenneet riveistä tässä, kun sitä hallituksen
yhteisenä esityksenä vietiin läpi, toisin
kuin ed. Saarinen teki.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Lintilälle haluan todeta, että kun
asuntojen kiinteistöveroa nyt on pakko nostaa 184 kunnassa,
niin se merkitsee sitä, että tämän
tyylinen varallisuusvero tulee myöskin niitten maksettavaksi,
joilla ei ole varallisuutta, eli vuokra-asujien. He joutuvat maksamaan
tämän muotoista varallisuusveroa, elikkä asumiskustannukset
tulevat nousemaan. Tässä mielessä tämä ei
ole ollenkaan sosiaalinen, ei ota huomioon veronmaksukykyä jnp.
Sitten mitä tulee näihin suurituloisten ja
pienituloisten asiaan, niin haluan muistuttaa, että esimerkiksi
pääministerin tulotasolla veronalennus ensi vuonna
on pitkälti toistatuhatta euroa. Noin 20 000 euroa
vuodessa ansaitsevan pienipalkkaisen työntekijän
veronalennus on, jos oikein muistan, noin 280 euroa. Elikkä suurituloisille
on annettu tuhansia euroja ja pienituloisille muutamia kymmeniä tai
satoja euroja.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Minusta oli oikein hyvä, että varallisuusvero
poistettiin. Minä äänestin sen puolesta.
Valtio menetti noin 80 miljoonaa euroa, mutta tilalle tuli osinkovero;
osingot menivät verolle, ja se tuottaa valtiolle 600—700 miljoonaa
euroa vuodessa. Erittäin hyvä. Saimme 600—700
miljoonaa euroa, menetimme 80 miljoonaa euroa. Mutta se siitä.
Ed. Sasi, kyllä minä luulen, että te
tiedätte, että verot kevenevät ensi vuonna.
Te olette kuitenkin ollut jaostossa niin monta kertaa kuuntelemassa, että tiedätte,
että osa siitä 1,1 miljardista eurosta on kompensaatiota,
osa on sitten todellista veronkevennystä. Kyllä houkutus
liioitella ja välillä vähätellä asioita
on erittäin suuri tässä salissa, mutta
kyllä kannattaisi kuitenkin pyrkiä esittämään
faktoja.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskonen, totesitte äsken jotenkin
näin, että kunnat kantavat vain pieneltä osin
vastuuta nykyisestä tilanteesta. Eli minä tulkitsen
ainakin teidän puheenvuoronne niin, että kuntien
on syytäkin nostaa tuloveroprosenttejaan ja kunnat eivät
tarvitse lisää valtionosuuksia, ja tämäkin
esitys on hyvä. Miten muuten asian voi tulkita?
Ed. Kallis, todennäköisesti te aivan tahallanne tulkitsitte
tavallaan väärin puheenvuoroni, kun totesitte,
että rakennusvuodet otetaan jo nytkin huomioon kiinteistöverotuksessa.
Toki minä sen ymmärrän. Tarkoitin aivan
muuta eli sitä, mikä on tilanne silloin tiettynä vuonna,
kun kiinteistöjä on rakennettu. Mutta itsekään
en kannata sitä, että kiinteistöverorasitusta
lisätään. Kyllä rakennusluvissa
voidaan ottaa huomioon tietyt säännöt,
jotta ei tehdä sellaisia tuulentupia.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Sosialidemokraatit ovat edellyttäneet,
että veronmaksukyky ja varallisuus on otettava paremmin
huomioon. Tässä suhteessa ja vakavassa tilanteessa
myös edellisen hallituksen tulopoliittiseen ratkaisuun
liittyneet varallisuus- ja pääomaveroasiat ja
-ratkaisut on uudelleenarvioitava ja veroja on nostettava.
Toinen asia. Me tarvitsemme tässä tilantees- sa
täsmätoimia emmekä hehtaaripyssyjä.
Tämä 1 100 miljoonan euron kansaneläkemaksun
poistaminen työnantajilta on erikoinen ratkaisu, kun pitäisi
todella työllisyyden ja sosiaalisen turvallisuuden puolesta
tehdä panostuksia myös pienyritysten toiminnan
edellytysten parantamiseksi. Ja on aivan totta tämä painotus,
että nimenomaan suurituloisimmat ovat tarpeettomasti tässä vaikeassa
tilanteessa hyötyneet näitten inflaatiotarkistusten
päälle tulleista veronkevennyksistä. Näitä pitäisi
painottaa oikealla tavalla.
Ed. Lintilä, te ette ylpeänä kertonut,
mikä suuri saavutus teiltä jäi aikaansaamatta:
yrittäjien ja maatalousyrittäjien vapauttaminen
kokonaan perintöverosta oli hallituksen esityksenä,
mutta se ei kaatunut sosialidemokraattien vastustukseen, vaan perustuslain
ja Suomen kansalaisten tasapuolisuuden ongelmaan, jolloin hallitus
veti sen pois.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Hallintovaliokunnassa käsittelemme
tuulivoimaloita, varsinkin niitä, jotka tulevat merelle.
Ilmeisesti niitten verotus on hieman epäselvää,
eli olisi tärkeätä, että se
kunta, jonka edustalla voimalat tulevat sijaitsemaan, saa niistä myös
kiinteistöveron.
Sitten kiinteistöjen verotusarvosta sen verran, että ...
Niin kuin ed. Kallis toi esille, varsinkin syrjäseuduilla
on tilanteita, että verotusarvo on paljon suurempi kuin
käypä arvo, mitä kiinteistöstä saa.
Tämä tilanne pahenee, ja se on mielestäni
vääryys niitä kohtaan, jotka siellä kiinteistön
omistavat.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä tämän lain
perusteluista. Siellä kehutaan tätä kiinteistöveroa
ja todetaan jotenkin näin, että se pienentää paineita
tuloverotuksen suuntaan. Täällä monissa
puheenvuoroissa on juuri todettu, mitenkä tämä kiinteistövero — toki
on muitakin veromuotoja — ei huomioi tosiaan maksajan veronmaksukykyä,
niin kuin ed. Kallis totesi. Kyllä minusta olisi paljon
reilumpaa ja sosiaalisempaa hankkia kunnille tuloverotuksen puolelta
nämä lisä-äyrit ja lisäeurot.
Arvoisa puhemies! Asumiskustannuksiin liittyy myös
jätevesiasetus, johon muutamissa edustajien puheenvuoroissa
puututtiin. Nyt määräaika lähenee,
ja on turha toivoa, ja en ainakaan usko, että hallituksen
puolelta riittävästi näitä tukieuroja
tulee, kun näissä kiinteistöissä tehdään muutoksia.
Toivon, että tässä kuitenkin helpotuksia
tulisi. On aivan epärealistista ja minusta kohtuutonta
vaatia joillakin syrjäisillä mummonmökeillä tekemään
näitä erittäin kalliita investointeja.
Ne ovat kohtuuttomia. Asukkailla ei ole varaa siihen, ja varmasti
näissä tapauksissa ei vaaranneta pohjavettä,
vaikka heidän annettaisiin asua elämänsä loppuun
saakka näissä kiinteistöissä nykyisillä järjestelmillä.
Tässä kohden pitäisi olla kohtuus ja
suhteellisen samanlaiset pelisäännöt
koko maassa.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Ihan lyhyesti tästä esityksestä.
Kyllähän tässä nyt niin
on käymässä — niin kuin täällä hyvin
monet, erityisesti sosialidemokraattiset edustajat ja ed. Mikko
Kuoppa, ovat perustelleet tätä ehdotusta kuntien
osalta — että kunnat pakotetaan tässä korottamaan
kiinteistöveroja. Näin on tapahtumassa hyvin,
hyvin monessa kunnassa. Kun ei varmasti ehkä kehdata tai kunnilla
ei ole poliittista rohkeutta nostaa veroprosenttia niin korkeaksi
kuin ehkä tarvetta olisi, niin kiinteistöveroa
nostetaan sitten vielä voimakkaammin. Näin on
käymässä esimerkiksi Jyväskylässä,
omassa kunnassani. Kiinteistöveron korotuksella kaupunki
tulee keräämään, jos ja kun
tämä laki menee läpi ja kun valtuusto
talousarvion hyväksyy, vajaat 5 miljoonaa euroa enemmän
kiinteistöveroa ensi vuonna kuin tänä vuonna.
Sen lisäksi korotetaan vielä veroprosenttia todennäköisesti
0,5 prosenttia, joka tarkoittaa noin 9:ää miljoonaa
euroa. Elikkä kuntalaisten verorasitus kasvaa omassa kunnassani
näin ollen näillä toimenpiteillä semmoiset
15 miljoonaa euroa. Tämä kyllä osittain
johtuu siitä, että hallitus on toteuttanut sellaista
politiikkaa, joka pakottaa kunnat tekemään näin.
Kun täällä puhutaan veronkevennyksistä — ed.
Kallis, te puhuitte faktoista — niin faktaa on myöskin
se, että tänä vuonna veronkevennykset kohdistuivat
euromääräisesti erittäin voimakkaasti
suurituloisiin. (Ed. Kalliksen välihuuto) — On
kyllä, mutta erilaisessa suhdannetilanteessa kuin esimerkiksi
Lipposen hallituksen aikaan tehtiin veronkevennyksiä. — Nyt
olisi ollut mahdollisuus ottaa huomioon jo aikoja päiviä sitten, niin
kuin täällä on käynyt ilmi,
että me syöksyimme lamaan.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Täällä usein puhutaan
kunnallisen itsehallinnon tärkeydestä, ja meidän
perustuslakimmekin lähtee siitä näkökulmasta.
Nyt me olemme sellaisen päätöksen äärellä,
että eduskunnan päätöksellä,
todennäköisesti äänestämällä,
tullaan puuttumaan kunnalliseen itsehallintoon sillä tavalla,
jota en voi kannattaa, eli kunnat pakotetaan korottamaan veroja,
on siihen sitten kunnallistalouden kannalta asianomaisessa kunnassa
tarvetta tai ei, ja tunnetuin seurauksin, että se osuu
pienituloisiin, köyhiin ihmisiin kaikkein rankimmin.
Jotenkin olisi ollut ymmärrettävää ja
loogista, että kiinteistöverotuksessa ylärajoja
olisi korotettu. Se olisi antanut mahdollisuuksia niille kunnille,
joilla on kiinteistöveron osalta korotushalua ja -tarpeita.
Se olisi antanut niille liikkumavaraa, mutta tätä logiikkaa
hallitus ei ole halunnut esittää, eivätkä eduskunnassakaan
sitten hallituspuolueet halunneet siihen suuntaan tätä muuttaa.
Henkilökohtaisesti olen tässä suhdannetilanteessa
ollut sitä mieltä, että ei ole aihetta
puuttua näihin kiinteistöveron rajoihin, ei sen
paremmin ala- kuin ylärajaankaan. Pidän kuitenkin
kiinteistöveroa edelleen sinänsä hyvänä ja
kehittämiskelpoisena veromuotona. Veron korotus olisi pitänyt
tehdä suhdannepoliittisesti parempana aikana ja laajemman
verouudistuksen yhteydessä. Ylipäänsä yhtä palikkaa
siirtämällä veropolitiikassa voidaan
kyllä kohdata karhu, kun on lähdetty sutta pakoon.
Tällaisen suuremman verouudistuksen yhteydessä kiinteistöveroa
olisi voitu kehittää sosiaalisesti oikeudenmukaisempaan
ja ekologisesti kannustavampaan suuntaan, ihan niin kuin täällä tänään
on jo todettukin. Siihen olisi voitu luoda tarpeellisia lykkäys-
ja huojennusjärjestelmiä. Tässä mielessä kiinteistöverojen
korotus ei olisi vaatinut siis minkäänlaisia muutosesityksiä tässä vaiheessa
jo sitäkin taustaa vasten puntaroituna, että suurin
osa kunnista voi tänä päivänäkin
liikkua kiinteistöveroasteikolla vielä aika vapaasti, koska
voimassa olevan lainkin puitteissa tätä liikkumavaraa
on kuntataloutta vahvistaen mahdollisuus käyttää 400
miljoonan euron edestä, jos kunnat niin haluavat.
Ymmärrän hyvin kuntapäättäjien
tuskaa ja kuntatalouden ongelmia. Tämä ei ole
kunnallisvaltuutetuillekaan kovin mieluisa veromuoto, kun se on
siellä kunnallisen itsehallinnon toimivallassa, käyttää maksimaalisesti.
400 miljoonan euron liikkumavarakin omalta osaltaan todistaa sitä,
että tämä hallituksen esitys tässä suhdannetilanteessa
on epäkelpo ja aiheeton. Tulen äänestämään
tämän hallituksen esityksen hylkäämisen puolesta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Voidaan sanoa, että kiinteistövero
on hyvä vero, ja siitä syystä se on hyvin
olennainen osa kaikkien maitten verojärjestelmää.
Jos me katsomme esimerkiksi ympärillä olevia
maita, niin Ruotsi on maa, jossa perinteisesti on luotettu varsin
laajasti kiinteistöveroon. Erityisesti sosialidemokraattien
ollessa hallituksessa kiinteistöveroa korotettiin äärimmäisyyteen asti,
niin että veroprosentti oli noin 1,5. Niin sanottu villaskatt
oli veromuoto. Vasta kun porvarihallitus tuli valtaan sosiaalidemokraattien
jälkeen, niin tuota kiinteistöveroa on selvästi
alettu alentaa Ruotsissa, koska se oli herättänyt
suurta vastusta kansalaisten keskuudessa. Mutta kuten sanottu, kiinteistövero
suhteellisen korkeana on olennainen osa sosialidemokraattista hyvinvointiyhteiskuntavaltiota
ja yksi tapa rahoittaa tuota valtiota.
Mutta tosiaan, kun katsotaan muitakin Euroopan maita, niin kiinteistövero
on niissä käytössä ja useimmiten
selvästi korkeampana kuin Suomessa. Myöskin Yhdysvalloissa
kiinteistövero on kuntien olennainen rahoituslähde.
Kun verojaostossa saatiin selvitystä, niin siellä voitiin
todeta, että Suomen nykyinen kiinteistövero on
tasoltaan vielä selvästi eurooppalaista keskitasoa
alhaisempi. Mikä on myönteistä kiinteistöverossa,
on se, että se antaa kunnille vakaan tuoton, ja selvää on
myöskin se, että kiinteistöveroa ei voi
millään välttää. Ei
löydy sellaista keinoa, sellaista porsaanreikää,
jolla kiinteistöveron voisi välttää.
Kiinteistövero on myöskin sillä tavalla
hyvä veromuoto, että se vahvistaa kunnallista
itsehallintoa. Kunnilla täytyy olla omaa rahoituspohjaa.
Niillä pitää olla omaa päätäntävaltaa
siinä, kuinka paljon kerätään
kuntalaisilta verotuloja, joilla sitten pyritään
ehkä parempi- tai huonompitasoinen palvelutaso kunnassa
ylläpitämään. Kiinteistövero
tästä syystä on luonnollinen osa tuota
kuntien päätöksentekopalettia.
Sitten olennaista on myöskin se, että kiinteistövero
on tietyllä tavalla kuitenkin vastike niistä palveluista,
joita kiinteistön omistaja saa kunnalta. Meillähän
aikaisemmin oli katumaksu. Kaikki kiinteistöt maksoivat
katumaksua siitä syystä, että jonkun
täytyy rakentaa kadut, pitää yllä niitä ja
kaavoitusalueella pitää päästä katua
pitkin jokaiseen kiinteistöön. Kunta joutuu vastaamaan tästä,
ja siinä suhteessa tietyllä tavalla on perusteltua,
että jos meillä on varsin hajanaisesti rakennettu
omakotialue, siellä maksetaan jonkin verran korkeampaa
kiinteistöveroa kuin tiiviisti rakennetulla keskusta-alueella,
koska kunnalle kustannukset siitä hajalleen rakentamisesta
ovat huomattavasti korkeammat kuin keskustan tiiviistä,
korkeasta rakentamisesta.
Mitä tulee sitten sosiaalisuuteen, niin tietysti on
selvää, että progressiivinen tulovero
on sosiaalisempi kuin kiinteistövero, mutta kiinteistöverollakin
on oma sosiaalinen dimensionsa. Otan nyt kaksi esimerkkiä.
Kimi Räikkönen, jolla on useamman miljoonan
arvoinen talo Suomessa, asuu Sveitsissä, ei maksa tuloveroja
lainkaan Suomeen, mutta kiinteistöveroa hän maksaa
kuitenkin suhteellisen merkittävän määrän
siitä useitten miljoonien omaisuudesta, mitä hänellä Suomessa
on. Eli meilläkin on kuitenkin tapa verottaa niitä urheilijoita,
jotka eivät halua maksa verojaan Suomeen, ja se on se,
että jos heillä kiinteistö Suomessa, niin
he joutuvat maksamaan kiinteistöveroa.
Takaan, että Kimi Räikkönen maksaa
siitä talostaan huomattavasti korkeamman veron kuin mökin
mummu Pihtiputaalta. Se on selvästi suhteessa siihen kiinteistön
arvoon, ja silloin, jos olet rikkaampi, sinulla on suurempi kiinteistö, maksat
huomattavasti korkeampaa veroa kuin jos olet köyhä ja
sinulla on hyvin pieni, vaatimaton mökki. Eli se on suhteessa
sinun sosiaalisiin olosuhteisiisi, mutta niin kuin sanottu, niin
siinä suhteessa vero on kuitenkin kohtalaisen oikeudenmukainen.
Ed. Kuoppa on siinä oikeassa, että jos asuu vuokralla,
niin silloinkin joutuu maksamaan, mutta se on osa sitä asumiskustannusta, jonka
ihmiset joutuvat maksamaan, koska se, joka asuu vuokralla, myöskin
saa ne katu- ja muut palvelut, joita kunta hänelle antaa.
Arvoisa puhemies! Mitä sitten tulee hallituksen esitykseen,
niin täytyy sanoa, että tietysti se, että ylärajaa
nostetaan, lisää kuntien harkintavaltaa, kunnallista
itsehallintoa. Se, että alarajaa nostetaan, on hyvä kysymys,
koska voidaan sanoa, että on täysin selvää,
että jos meillä on vero, sillä pitää olla
jonkinlainen alaraja, koska muuten jotkin kunnat saattaisivat valita
nollaverokannan ja poistaa veron omalta osaltaan käytöstä. Jos
yhteiskunta haluaa, että meillä on tietty vero käytössä,
niin silloin on luonnollista, että sillä on alaraja.
Mutta olen henkilökohtaisesti sitä mieltä,
että tuo vaihteluväli saisi olla kunnille varsin
suuri, jotta kunnan päätöksentekijät,
jotka demokraattisesti valitaan, voisivat tuon tason oman tahtonsa mukaisesti
valita. Voi sanoa, että oikeastaan nyt on sillä tavalla
hassua, että kun näitä verokantoja muutetaan,
niitä muutetaan prosentin sadasosan tarkkuudella. Eräässä keskusteluvaiheessa
toin esille sen, että on sinänsä perusteltua,
että olisi päädytty ratkaisuun, jossa
yleinen kiinteistöverokanta olisi ollut minimissään
0,5 ja vakituisen asunnon osalta 0,25, ja olisi pysytty siinä.
Sitten tarvittaessa, jos kunnissa on paineita, ylärajaa olisi
nostettu tulevaisuudessa, mutta mielestäni pohjana tämä olisi
sinänsä kyllä käynyt.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan kiinnittää huomiota
siihen, että mielenkiintoista on se, että myöskin
ydinvoimalaitosten osalta veroa korotetaan 2,5 prosentista 2,85
prosenttiin. Kun jotkut täällä salissa
väittävät, että ydinvoima ei
ole kannattavaa, niin täytyy sanoa, että ydinvoimahan on
melkoinen lypsylehmä niille kunnille, joissa nämä voimalaitokset
ovat, ja osoittaa sen, että ydinvoima on myöskin
kuntatalouden kannalta erittäin arvokas verojen lähde.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Erinomaisena veroasiantuntijana tunnettu ed.
Sasi taisi jotenkin erehtyä, kun hän kuvaili,
että haja-asutusalueilla verotusarvot ovat korkeampia sen
tähden, kun kunnallistekniikan rakentaminen on siellä kalliimpaa.
Kyllähän verotusarvot käyttäytyvät,
ed. Sasi, juuri päinvastoin. Kaatopaikan lähettyvillä verotusarvot ovat
huomattavasti matalampia kuin kaupunkien, taajamien keskustoissa.
Tässä mielessä kiinteistövero
on ikään kuin piiloprogressiivinen verotusarvojen
korkeuden vuoksi. Tämän rekisteröin ed.
Sasin erinomaisen hyvästä puheenvuorosta, tarkoittiko
hän todella, että logiikka kulkee näinpäin.
Mielestäni se kulkee päinvastoin, että verotusarvojen
korkeasta arvosta johtuen taajamien keskustassa verot ovat korkeampia
ja haja-asutusalueilla tai jossain syrjäisessä paikassa,
käytin esimerkkinä kaatopaikan läheisyyttä, verotusarvot
ovat hyvin matalat ja silloin kiinteistöverokin on matala.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kiinnitin samaan asiaan huomiota kuin ed. Saarinen.
En tiedä, sanoiko ed. Sasi väärin, kun
hän totesi, että syrjäseuduilla kiinteistövero
on korkeampi. Nimenomaan tontin verotusarvot ovat asutuskeskuksissa,
kasvukeskuksissa, huomattavasti korkeammat kuin monissa maalaiskunnissa.
Tämä lienee aivan selvää, ainakin
mitä minä olen asiantuntijoita kuullut, ja myöskin
Omakotiasujien liiton mukaan nimenomaan tontin verotusarvot ovat
aika korkeita ja nostavat silloin myöskin oman asunnon kiinteistöveron
tavattoman korkeaksi.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sen verran särähti korvaan erityisasiantuntijan,
tai miksi nyt ed. Sasia sanoisi tällä alalla,
kaunis lause, että tämä on ihana vero,
kun ei tätä voi välttää — veroja,
joita ei voi välttää. Se sopii kyllä tämän
hallituksen sapluunaan tässä tasaverotuksessa,
eli esimerkiksi Tampere on surullisenkuuluisa siitä, että sinne
on hankittu asiantuntijaksi kunnan saneerausta tekemään
ja ulkoistamaan Destian yksi pääjehuista, jonka
ainoa asiantuntemus on siinä, että löytää juuri
ne porsaanreiät, joista voi taas vetää välistä ennen
kuin yksityistetään tai juuri semmoisia firmoja
saadaan aikaan, joista voi saada pääoman, ettei
voi välttää kukaan yksilö. Sama
juttuhan meillä on kaikissa: verot, mitkä ovat
tulleet sähköön, vesimaksuihin kunnalla
ja kaikki. Tämä on surullista, että tasaveroa
ajetaan sillä, että kun ihmiset eivät
voi välttää, niin kaikkien on pakko maksaa
tasavero.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajien Saarinen ja Kuoppa huomio oli sinänsä hyvä,
mutta haluaisin kuitenkin puolustaa kantaani sillä, että siellä,
missä asutaan omakotitaloissa, on suurempi tontti ja tietysti
tonttimaan arvo on yleisen kiinteistöveron mukainen eli
aikaisemmin 0,5, jatkossa 0,6. Sen sijaan se rakennus, joka siinä päällä on,
on sitten puolen veron arvoinen suurin piirtein. Tietysti siellä,
missä on tiiviimpää rakentamista, on rivitaloja
esimerkiksi, silloin sen tontin ala on pienempi ja kuitenkin sen
tontin osuus siitä kiinteistöverosta on suhteellisen
suuri, mikä tarkoittaa sitä, että jos
rakennetaan tehottomasti suurilla tonteilla, siellä varmasti
kiinteistövero on jonkin verran korkeampi.
Sitten vertailu keskustaan on sinänsä hyvä. Tietysti
siellä rakennusten arvo on suuri, tontin arvo on lähtökohtaisesti
koon johdosta pienempi, mutta tietysti, koska sen arvo on korkeampi, niin
se saattaa olla taas suhteellisen merkittävä. Se
on totta, että keskustan ja haja-asutusalueen vertailu
ei ole kauhean helppoa, mutta samalla etäisyydellä keskustasta
olevalla alueella rakentamistapa vaikuttaa siihen, mikä veron
määrä on.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Lauri Kähkönen äsken
puheenvuorossaan epäili, että valtio ei velkaannu,
kunnat ovat huomattavimpia velkaantujia, tai ajatusmalli meni ainakin
näin. Valtio kuitenkin, kuten sanoin silloin, kantaa päävastuun
velanotosta, kun ensi vuoden budjettia tehdään;
se on noin 13 miljardia. Kunnat toki velkaantuvat myös
ja joutuvat korottamaan tuloveroprosenttia, mutta se on luonnollista,
koska tuloverokertymät ja myös yhteisöverokertymät
romahtavat, kun yritystoiminta ei nyt toimi, ja syyn me kaikki tiedämme.
Mutta sitten pari huomiota. Pitkän aikavälin verokehitys
on Suomessa ollut sellainen, että ansiotuloverotusta on
pyritty keventämään, jotta kannustettaisiin
ihmisiä työhön. Ympäristöveroja
ja sitten kiinteistöveroja pikkuhiljaa on nostettu ylöspäin,
ja viime vuosien suuntaus on ollut ihan selkeä, että ympäristöveroja
pyritään korottamaan, jolla kulutuskäyttäytymistä pystytään
tehokkaasti ohjaamaan parempaan suuntaan.
Verot kiristyvät joka tapauksessa lähivuosina, kun
aletaan valtionvelkaa maksaa takaisinpäin. Kun käytiin
budjetin lähetekeskustelua, niin huomasin sen kyllä yllätykseksi,
että suurin osa kansanedustajistakin on sitä mieltä,
että verotusta voi kiristää ja kaikki
suomalaiset lähes ovat samaa mieltä, että verotusta
voidaan kiristää ja tuloverotustakin. Minusta
se on ihan terve ilmiö. Velat on aina joskus maksettava.
Ja pitää muistaa, että nyt käsittelyssä oleva
kiinteistöverolaki on sellainen lakiesitys, joka kantaa
oman vastuunsa tähän kuntien tulokertymään.
Aivan oikein, näitä ylä- ja alarajoja
korotetaan, ja kunnat sitten omassa harkinnassaan päätyvät,
mihin päätyvätkään.
Mutta joka tapauksessa lienee ainoa vero tästä kiinteistöverosta
... (Ed. Kähkönen: Ei se omaa harkintaa ole, jos
on alarajaa nostettu!) — Voimalaitosvero taitaa olla ainoa
vero, joka nostetaan yleensä sinne maksimiin. Niitä voimalaitoksia
taitaa olla kunnissa niin vähän pitkin Suomea,
että siitä ei kannata nyt sen enempää välittää.
Mutta lopuksi, arvoisa puhemies, totean vain, että kunnat
ovat hyvin vastuullisia veronkantajia ja ne eivät halua
asukkaitaan sen kummempiin ongelmiin saattaa, mutta palveluista
on pidettävä huoli, ja se on kuntien vastuu nimenomaan.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minä luulen, että yleisesti
voidaan sanoa, että kiinteistövero on kuitenkin
sen kiinteistön varallisuusarvoon nähden aika
pieni. Ihan tätä keskustelua varten yritin laskea,
mikä on meikäläisen kiinteistön,
omakotitalon, kiinteistöveroprosentti. Se on noin 0,2 prosenttia
käyvästä arvosta. Vapaa-ajanasunnon kiinteistövero
on noin 0,1 prosenttia käyvästä arvosta.
Ja minä luulen, että tämä pätee
aika lailla ja aika yleisesti kaikkiin muihinkin kiinteistöihin.
Mutta on se ongelma, mikä on tullut myöskin monta
kertaa esille. Eräissä tapauksissa kiinteistövero
tulee kohtuuttomaksi ja nimenomaan siitä syystä,
että tontin arvo on suuri. Kun mainitsin tuon Paloheinän
alueella rintamamiestalossa asuvan lesken, jolle tulee 1 600
euron kiinteistövero, niin se varmasti tuntuu kohtuuttomalta.
Mutta en minä tiedä, onko se nyt niin kauhean
suuri prosentti sen kiinteistön käypään
arvoon nähden, kun kerrottiin, että tontti on
1 500 neliötä ja ilmeisesti kaava antaa
hyvän rakennusoikeuden. Mutta kun hän joutuu sen
maksamaan, niin silloin se on todella suuri.
On aika paljon puhuttu myöskin näistä veronkevennyksistä,
onko sellaisia vai ei. Tosiasia on, että ensi vuonna veroaste
on varmasti bkt:hen nähden suurempi kuin tänä päivänä,
en hetkeäkään sitä epäile.
Se johtuu monestakin syystä, mutta korkeampi se tulee olemaan.
Vaihtoehtoja verotuksessa on aina olemassa, ja kun totesin ... (Puhemies:
2 minuuttia!) — No, en malta olla mainitsematta tätä viimeistä asiaa.
(Puhuja siirtyy puhujakorokkeelle.)
Toinen varapuhemies:
Odotamme mielenkiinnolla puheenvuoron jatkoa.
Arvoisa puhemies! Kun ed. Sasille mainitsin, että se
todellinen veronkevennys ensi vuonna on tuloverotuksessa 500 miljoonaa
euroa, niin siinäkin yritin laskea, paljonko se tekee asukasta
kohti. Se tekisi asukasta kohti noin 95 euroa. Jos tämä 500
miljoonaa euroa palautettaisiin kunnille valtionosuuksina ja tasaisesti — eihän
se tasaisesti tapahdu, mutta laskuesimerkissä on kuitenkin
yksinkertaistettava ja lähden siitä, että se
menisi kunnille asukasluvun perusteella — niin se ainakin
minun omassa kotikaupungissani Kokkolassa, kuten sen ympäristökunnissakin,
merkitsisi summaa, joka on yhtä kuin 1 veroprosentti. Eli
kunnallisveroprosenttia voitaisiin laskea yhdellä prosenttiyksiköllä,
jos tämä 500 miljoonaa ei menisi tuloveronkevennyksiin vaan
annettaisiin kunnille. Vastaavasti niissä kunnissa, missä suunnitellaan
veronkorotusta vaikkapa yhdellä prosenttiyksiköllä,
sitä ei tarvitsisi toteuttaa.
Voi kysyä, kumpi vaihtoehto olisi parempi: olla alentamatta
tuloveroa 500 miljoonalla vai heittää se sama
summa kunnille, niin ettei oikeastaan yhdenkään
kunnan tarvitsisi veroa korottaa. Jos kuntalaiset saisivat valita,
niin en kyllä jaksa uskoa, että muu vaihtoehto
tulisi kysymykseen kuin tämä, että otetaan
se kunnalle, ettei kunnallisveroa tarvitse nostaa.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Ainoa logiikkahan on tietysti tämän
hallituksen linja tässä. Toki olen samaa mieltä ed.
Sasin kanssa, että kiinteistövero on hyvä muoto,
mutta siinä pitäisi olla joku suhteellisuus, koska
millään mittarilla tämä nykyajan
verotus ei ole mitään muuta kuin moraalitonta,
eettisesti epäkelvotonta, kristillisesti epäkristillistä ja
pohjoismaisen demokratian perusarvoja syövä.
Tämä tasaveromalli, mitä ajaa nykyinen
hallitus, on täysin hallitseva kaikilla tasoilla, ja jokainen
tajuaa myös sen, että vähän
parempituloista tuommoinen kiinteistövero nyt ei paljon
hetkauta, mutta pienemmille, niin kuin on sanottu, se on kohtuutonta,
varsinkin kun nämä samat kunnat näissä vesiveroissaan,
kaikissa vastaavissa, sähköt, nyt kun tämä Helsinki
näyttää mallia tietulleissa, kun nämä kaikki
väylät — ed. Sasin mukaan ei voi välttää tiettyjä veroja — pannaan
veronalaiseksi, niin silloin tasavero ajetaan tähän maahan,
ja tämä on todella oikeastaan aika törkeätä valmistelua
sille, että putsataan nämä potit tästä näin
kaikki, mistä voidaan sitten saada tämmöistä tasaveron
kaltaista jokaiselta ja lisätä vielä tätä kuilua,
joka on lisääntynyt tässä Suomen hyvätuloisten
ja huonotuloisten välillä.
Tämä temppuna tässä vaiheessa
on täysin nykyhallituksen linjassa, ja toivon, että tämä olisi yksi
naula lisää tämän hallituksen
arkkuun. Tässä on tietty logiikkansa, mutta sitä ei
kannata sitten niin kuin epäloogisesti ruveta selittelemään jonain
muuna kuin mitä se on. Luulisi, että tyhminkin
tajuaa, mikä tämä linja on ja mihin tämä asettuu
siinä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevaan
asiaan kiinteistöverosta liittyen voi todeta, että veronsaajille
elikkä kunnille kysymys on yhdestä veromuodosta.
Aikanaanhan kiinteistövero tunnettiin nimellä katumaksu,
mutta koska tämä nimenä ei tosiasiassa oikein
kuvannut tuota käytäntöä, millä se
alun perin markkinoitiin, katumaksuna, niin sitten se muuttui kiinteistöveroksi.
Kun kunnissa tehdään tulevan vuoden talousarviosuunnitelmia
tai on jo tehty hyvin pitkälti, niin silloin kiinteistövero
on yksinkertaisesti yksi keino, jolla kunta koettaa vaikeassa taloustilanteessa
etsiä tuloja. Itsekin olen istunut Keuruun kaupungissa
tällaisia ryhmätyöpalavereita, joissa
on etsitty keinoja menojen vähentämiseksi mutta
myös tulojen lisäämiseksi, ja siellä on
aina ollut kiinteistövero yhtenä kysymyksenä,
jossa lähestulkoon korkeimpiin mahdollisiin lukemiin kiinteistöveroprosentit
on haluttu sijoittaa sen vuoksi, että kunta saa verotuloja.
Elikkä tämä lähtökohta
täytyy asiassa tiedostaa, kun käsittelemme kiinteistöveroa,
että siitä on tullut yksi verotuksen muotoa ja
käsite katumaksu on jo kauan sitten unohtunutta historiaa
käytännössä.
Valitettavasti kiinteistövero saattaa varsinkin joissakin
tapauksissa olla suhteettoman korkea veronmaksajan tulotasoon nähden.
Voi olla, että muun muassa siinä ed. Kalliksen
mainitsemassa esimerkissä, jossa vanhus, leski, asuu omakotitaloa,
rintamamiestaloa, jolla on arvokas tontti, tilanne on se, että tämän
lesken tulot ovat suhteellisen pienet. Ja voidakseen realisoida
tonttinsa arvon, hän joutuisi luopumaan myymällä kodistaan,
ja tätä hän ei varmasti eri syistä haluaisi
tehdä. Eli muun muassa tuon kaltaisessa tilanteessa, jossa
pienituloinen henkilö, esimerkiksi eläkeläinen
tai leskieläkeläinen, omistaa tutun ja rakkaan
kotikiinteistön, kiinteistövero saattaa olla hyvinkin
suuri menonlisäys perheen taikka henkilön taloudessa.
Edelleen kotipaikkakunnaltani Keuruulta viime syksynä,
vuosi sitten, tuli erittäin paljon kielteistä kritiikkiä siitä,
että kiinteistöverot ovat nousseet, koska verottaja
korotti kiinteistöjen arvoja. Ilmeisesti aiemmin ne olivat
jääneet jälkeen, mutta sitten korjattiin
lähemmäksi reaalisia arvoja, ja tämä merkitsi
kiinteistöveroprosenttien korotuksen rinnalla tuntuvaa
veronkorotusta, kun se arvo, jonka perusteella verot määritettiin,
myöskin nousi.
Eräs kysymys tähän liittyen on sitten
entiset maatilakiinteistöt, jotka ovat jääneet
asumattomiksi. Nämä ovat kuitenkin olleet asuinkäytössä olleita
kiinteistöjä, ja nyt Veronmaksajain Keskusliiton
lakimiehen mukaan nämä eivät olekaan
siirtyneet vapaa-ajan asunnoksi, jos niitä ei varsinaisesti
semmoisina käytetä, vaan ne voidaan edelleen katsoa
aiemman asuinkäytön pohjalta asuinkiinteistöiksi,
ja silloin nämä veroprosentit ovat alhaisemmat.
Toivon, että myös kiinteistöveromäärittelyissä veroviranomaisilla
olisi oikeaa tietoa ja että kansalaisilla olisi oikeaa
tietoa siitä, minkä pohjalta verotus määräytyy,
jotta tarvittaessa voisi pyytää myös
veronoikaisuja.
Yleiskeskustelu päättyi.