17) Hallituksen esitys laeiksi eräiden koulutusta koskevien
lakien sekä opetushallituksesta annetun lain 4 §:n
muuttamisesta
Margareta Pietikäinen /r:
Herr talman! Det lagförslag om utvärdering
som föreligger avviker från de ställningstaganden
kulturutskottet tidigare gjort i frågan. Kulturutskottet
konstaterade i sitt utlåtande den 15 juni 2001 att man
borde bilda en fristående utvärderingsenhet, ett
skilt råd, vid utbildningsstyrelsen. Utskottet betonade vikten
av att utvärderingsenheten skall vara oavhängig
i förhållande till övriga instanser.
Utredningsman Jarmo Visakorpi har föreslagit att utvärderingsverksamheten
bör vara knuten till undervisningsministeriet och inte
till utbildningsstyrelsen. Jyväskylä universitet
bör enligt honom vara verksamhetsort för utvärderingsrådet
och sekretariatet. Han har i sin rapport inte speciellt granskat
den svenskspråkiga utbildningens särbehov. Frågan är:
Hur skall utvärderingen av svenska skolor skötas?
I praktiken betyder den modell han föreslår en
betydande förlust för den svenska utvärderingen.
Denna Visakorpis rapport som har kritiserats ligger alltså som
grund för lagpropositionen. Lagpropositionen utgår
ifrån att utvärderingsenheten placeras i Jyväskylä.
Puhemies! Hallituksen esityksen mukaan tarkoituksena on, että arviointineuvosto
olisi kokoonpanoltaan asianomaisen koulutuksen järjestäjien
ja oppilaitosten, opetushallinnon, opettaja- ja opiskelijajärjestöjen
sekä työelämän osapuolten ja
muiden sidosryhmien organisaatio. Neuvoston asettaisi määräajaksi
opetusministeriö. Arviointineuvostossa käsiteltävien
asioiden valmistelua ja toimeenpanoa varten olisi sihteeristö. Sihteeristö-
ja toimistotehtävät hoidettaisiin Jyväskylän
yliopistossa virkatyönä. Arviointineuvoston sihteeristö,
pääsihteeri, eri sektoreiden pääsuunnittelijat
sekä muu henkilöstö olisivat määräaikaisessa
virkasuhteessa Jyväskylän yliopistoon.
En hyväksy tätä ehdotusta. Miksi
asettaa yksi yliopisto muita parempaan asemaan? Miten esimerkiksi
ruotsin kielen arviointitoiminta hoidettaisiin täysin suomenkielisessä yliopistossa?
Mielestäni
sivistysvaliokunnan ehdotus on parempi vaihtoehto, ja yksikkö tulisi
sijoittaa opetushallituksen yhteyteen. Jyväskylän
yliopisto ja Åbo Akademi ruotsinkielisten koulujen arvioinnin
osalta tulisi sen sijaan kytkeä hankkeeseen asiantuntijatahoina.
Toivon sivistysvaliokunnan harkitsevan tarkoin tätä vaihtoehtoa
lakiehdotusta käsitellessään.
Markku Markkula /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta käytiin
varsin laaja, osittain julkinenkin keskustelu valtioneuvoston, maamme hallituksen,
budjettiriihikäsittelyn yhteydessä. On tärkeää,
että todella asiaa ei hoidettu poliittisena ratkaisuna,
vaan siten, että valtion budjetissa olisi tästä Jyväskylän
yliopiston ajatellusta roolista erillinen maininta. On tärkeää,
että tämä jo silloin sai perusteellisen
käsittelyn osakseen valtioneuvoston poliittisella tasolla
ja että nyt asia on lainsäädännöllisesti
tänne käsittelyyn tuotu.
Haluan korostaa sitä, että tuossa arvioinnissa, jonka
sivistysvaliokunta nyt luontevasti joutuu tekemään
ja valmistelemaan asian mietintönä tänne
suureen saliin, siinä pitää kyllä paneutua
ja mennä itse lakienkin tasolla hieman syvemmälle siihen,
miten arviointi järjestetään. Nyt tämä asia ikään
kuin teknisesti hoidetaan useisiin lakeihin tehtävillä muutoksilla
ja sitten säädetään tarkemmin
asetuksella määriteltäväksi.
On tärkeää, että valiokunta
valmistellessaan näkee, että tämä on todella
laaja koulutuspoliittinen ratkaisu nimenomaan, miten arviointi tukee
koulutuksen tavoitteiden saavuttamista, miten se tukee opetuksen järjestämistä ja
ennen kaikkea, miten arviointi on oppimista edistävä uusi
väline kaiken kaikkiaan.
Pidän tärkeänä sitä,
että arviointi toteutetaan aika pitkälti verkostomaisesti
käyttäen parhaita suomalaisia voimia ja kansainvälisiä voimia
tämän toteuttamisessa. Tässä valossa
näyttää hyvältä se,
että Jyväskylän yliopisto olisi se keskeinen
ydinpaikka tämän toiminnan organisoinnissa. Mutta
on tärkeää, että eduskunta ottaa
verkostomaiseen toimintamuotoon ja sen jatkokehittämiseen
hyvin selkeän, oman kannan.
Margareta Pietikäinen /r:
Puhemies! Ed. Markkulan kanssa olen samaa mieltä arvioinnin tärkeydestä.
Kuitenkin kyseenalaistan yhä edelleen sijaintipaikan. Nythän
tilanne on se, että Jyväskylä nimenomaan
on muun muassa vastuussa opettajankoulutuksesta. Silloin mielestäni
on tavallaan myöskin ongelma se, että yliopiston,
joka kouluttaa opettajia, samalla pitäisi olla se, joka arvioi
myöskin koko maan opettajankoulutusta ja opettajien kykyä opettaa.
Minusta meidän on syytä sivistysvaliokunnassa
käydä läpi myöskin tätä problematiikkaa.
Markku Markkula /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmasti on tärkeää paneutua
tähän huolella, mutta eduskunnan aikaisemmissa
linjauksissa keskeinen määritelmähän on
ollut nimenomaan itsenäisyyden korostaminen, itsenäisyyden
korostaminen myös suhteessa Opetushallitukseen. Kiistatta
nyt tällä ratkaisulla tämä itsenäisyys
suhteessa Opetushallitukseen korostuu aivan erityisesti. Mutta näen
kyllä hyvin mahdollisena ja tärkeänä sen,
huolimatta pelosta, jonka ed. M. Pietikäinen esitti Jyväskylän
yliopiston suhteesta kasvatustieteelliseen opetukseen ja opettajankoulutukseen,
että tässäkin suhteessa itsenäisyys
voidaan kyllä hoitaa, vaikka Jyväskylän
yliopisto, niin kuin aikaisemmassa puheenvuorossani totesin, olisi
tämän toiminnan pääpaikka, paikka,
josta verkostomainen asiantuntijoiden yhteistyö sitten
organisoidaan. Tietenkin valmistelussa pitää ottaa
erittäin vahvasti huomioon kaikki se asiantuntemus, mikä Opetushallituksessa
ja arviointityössä toistaiseksi on ollut ja joka
nyt pitää saattaa myös tämän uuden
organisoitavan toiminnan perusresurssiksi.
Keskustelu päättyy.