4) Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain 8 ja 9 §:n muuttamisesta
Ulla Anttila /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vihreiden vaihtoehtoinen budjettiesitys julkistettiin
eilen. Tämä budjettiesitys pitää sisällään
esityksiä, joilla lisätään valtion
tuloja jäteveron ja alkoholiveron osalta, ja myös harmaan
talouden ja eräiden muiden menokohtien vähentämisen
kautta arvioidaan lisätoimenpitein saatavan valtiolle lisää tuloja.
Lisäksi tämä vaihtoehtoinen budjettiehdotus
pitää sisällään lisää menoja
useisiin eri menokohtiin, niin että moniin ongelmiin, joita
hallituksen budjettipolitiikka pitää sisällään,
pystytään puuttumaan.
Arvoisa puhemies! Käsittelen nyt omassa puheenvuorossani
erityisesti vammaiskysymyksiä, siviilikrisiinhallinnan
asioita ja jäteveroon liittyviä kysymyksiä.
Nyt käsittelyssä oleva lakialoite vaikeavammaisten
avustaja-asioista on ollut vihreiden vaihtoehtoisessa budjettipolitiikassa
mukana jo useamman vuoden ajan. Tänä vuonna tätä aloitetta on
tarkennettu niin, että se pitää sisällään
sekä sen, että vaikeavammaisten henkilökohtainen avustajajärjestelmä muutetaan
subjektiiviseksi oikeudeksi, että sen, että valtio
ryhtyy maksamaan tämän vaikeavammaisten henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän kustannukset kokonaisuudessaan.
On erittäin valitettavaa, että vammaispolitiikassa
ei ole toteutettu mitään merkittäviä uudistuksia
viimeisen kymmenen vuoden aikana. Vaikka kymmenen vuotta sitten
tuli voimaan perusoikeusuudistus, joka periaatteessa vahvisti kaikkien
henkilöiden, niin vammaisten kuin vammattomienkin, yhdenvertaisuutta,
niin sitä poliittista tahtoa vammaisten ihmisten tasa-arvon
lisäämiseksi valitettavasti ei ole löytynyt. Rahaa
pitäisi löytyä lisää.
Avustajajärjestelmässä on tällä hetkellä hyvin
suuria eroja: Osa kunnista myöntää avustajapalvelut
vaikeavammaisille henkilöille verrattain helpostikin, osa
kunnista puolestaan pidättyy myöntämästä näitä palveluita.
Tämän epäkohdan korjaamiseksi olisi hyvin
tärkeää, että valtionosuus kasvaisi
joko sataprosenttiseksi, kuten tässä aloitteessa
esitetään, tai selkeästi suuremmaksi
kuin se on tällä hetkellä. Tällä tavoin
päästäisiin eroon tästä suuresta
kuntakohtaisesta vaihtelusta ja lisättäisiin tosiasiallisesti
vammaisten henkilöiden tasa-arvoa muihin nähden.
Tämä asia on ollut esillä muidenkin
ryhmien puolelta, ja tiedän, että kysymys vaikeavammaisten
avustajasta on tärkeä hyvin monelle kansanedustajalle,
ja olisi ensiarvoisen tärkeää, että hallitus
liikkuisi eteenpäin tässä asiassa, niin
että saataisiin aikaan merkittävä uudistus.
Nyt näyttää valitettavasti siltä,
että koska meneillään on ollut selvitystyö kehitysvammalainsäädännön
ja vammaispalvelulainsäädännön
yhdistämisestä, niin tämä kysymys
vaikeavammaisten avustajajärjestelmän kehittämisestä on jäänyt
tämän yhdistämishankkeen jalkoihin eräällä tavalla.
Koska ongelmat ovat ilmeiset, katson, että tämä kysymys
voitaisiin tuosta aiemmasta uudistuksesta erillisenä säätää jo
varhemmassa vaiheessa, ja sitten, jos myöhemmin lainsäädännöt
yhdistetään, tuo hanke pitää toteuttaa niin,
että myönnetään merkittävät
lisämäärärahat.
Arvoisa puhemies! Suomi on sitoutunut merkittävästi
EU:n kriisinhallinnan kehittämiseen. Suomi on sitoutunut
sotilaalliseen kriisinhallintaan ja nopean toiminnan joukkoihin.
Sotilaallista kriisinhallintaa käsittelevä lainsäädäntöesitys on
tällä hetkellä valiokuntakäsittelyssä eduskunnassa.
On valitettavaa, että sotilaallisen ja siviilikriisinhallinnan
resurssien välillä on hyvin suuri ero. Molempia
puolia tarvitaan. Mutta on erittäin ikävää,
että siviilikriisinhallinnan resursseja ei ole haluttu
lisätä siihen tahtiin kuin olisi tarvetta. Siviilikriisinhallintaa
edistämällä voidaan ennalta ehkäistä kriisejä,
ja tämä on tärkeää sekä Suomen
politiikassa että myös EU:n yhteisen ulkopolitiikan
osalta.
Viime vuonna eduskunta hyväksyi lain, jossa säädettiin
siviilikriisinhallinnan järjestämisestä. Siviilikriisinhallinta
pääosin siirtyi sisäministeriön
alaisuuteen. Nyt käsittelyssä olevassa budjettiesityksessä siviilikriisinhallinnan
koulutuksen määrärahoja ei ole. Vihreiden
vaihtoehtobudjetti pitää sisällään
määrärahat siviilikriisinhallinnan koulutukseen.
On melkoinen ongelma, jos sisäministeriö omassa
politiikassaan pitää tärkeämpinä kaikkia
muita kysymyksiä kuin tätä siviilikriisinhallintaa.
Tämä johtaa siihen, että pysyvästi
näitä määrärahoja ei
ole riittävästi.
Näin ollen pitää vakavasti miettiä,
onko sitten tarpeen, että nämä siviilikriisinhallinnan
toiminnot siirretään ulkoministeriön
alaisuuteen, jolla on luontaisesti tarvetta huolehtia siitä,
että riittävät voimavarat on siviilikriisinhallintaa
varten. Ulkoministeriö joutuu nimittäin käytännössä organisoimaan
hyvin monia siviilikriisinhallintahankkeita osana Suomen ulkopolitiikan
hoitamista.
Melkoinen häpeätahra on myös se,
että presidentti Ahtisaaren toimistolle ei ole myönnetty määrärahoja.
Vihreät esittävät määrärahaa
presidentti Ahtisaaren Cmi-toimistolle. Kuten Suomenkin lehdistö hyvinkin
ansiokkaasti on uutisoinut, presidentti Ahtisaaren rooli Acehin
rauhanprosessissa oli ratkaiseva. Vuosikymmeniä jatkunut
konflikti on nyt saatu päätökseen. Aseriisunta
etenee Acehissa. Tämäntapaisiin projekteihin Suomen
kannattaa sijoittaa. On inhimilliseltä kannalta hyvin suuri
saavutus, että Acehiin on tulossa rauha, ja olisi tärkeää,
että muita vastaavanlaisia rauhanprosesseja Suomi pystyisi edistämään
joko presidentti Ahtisaaren toimesta tai niin, että neuvottelijoina
ja neuvottelujen edistäjinä toimivat jotkut muut
henkilöt kyseisessä toimistossa. Pidän
hyvin tärkeänä, että nämä määrärahat
löydetään jo tämän
syksyn aikana joko niin, että valtiovarainvaliokunta tekee
päätöksen siitä, että määrärahoja
korotetaan, tai sitten niin, että maan hallitus tuo erilliset
esitykset, joiden pohjalta valiokunta nämä lisäykset
tekee.
Arvoisa puhemies! Ilmastonmuutoksen kannalta on välttämätöntä,
että verotusjärjestelmää muutetaan
siihen suuntaan, että haitallisten kasvihuonekaasujen päästöt
tulevat kalliiksi, oli sitten kyse yhdyskuntajätteestä tai
energiapolitiikasta. Vihreä eduskuntaryhmä esittää lakialoitteessaan
jäteveron korottamista. Jätevero laajennettaisiin
koskemaan tässä aloitteessa teollisuuden omia
yksityisiä kaatopaikkoja ja lisäksi myös
muun jäteveron osalta korotettaisiin tasoa. Tällä hetkellä muihin
Pohjoismaihin nähden jäteveron taso on Suomessa
alhainen, ja eri työryhmissä on havaittu, että tämä linjaus,
jonka mukaan nämä yksityiset kaatopaikat eivät
ole jäteveron piirissä, on erittäinkin
ongelmallinen ympäristön kannalta. Koska jätevero
säädettiin jo viime vuosikymmenellä ja
koska tämä kysymys yksityisten kaatopaikkojen
saattamisesta jäteveron piiriin oli jo tuolloin esillä,
pidän tärkeänä, että tässä asiassa
vihdoin päästäisiin uudistuksiin ja tämä laajennus
saataisiin toteutetuksi.
Arvoisa puhemies! Nämä aloitteet, jotka esittelin,
ovat käsittelyssä täällä eduskunnassa
joko lakialoitteina tai osittain näinä talousarvioaloitteina.
Toivon, että ne tulevat hyväksytyiksi valtiovarainvaliokunnan
käsittelyssä.
Rosa Meriläinen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä oleva
lakialoitepaketti liittyy vihreiden vaihtoehtobudjettiin, joka on
siis tasapainotettu eli menoille kyetään esittämään
myös tulot. Siten pyydän panemaan merkille, että ne
aika mittavat panostukset köyhyyden vähentämiseen
ja kunnallisiin palveluihin on varsin helppo myös rahoittaa.
Eli vaatimukset sosiaalisesti vastuuntuntoisemmasta politiikasta
eivät ole haihattelua, vaan täysin toteuttamiskelpoista
politiikkaa.
Vihreät esittävät köyhyyden
vähentämiseen ja kuntien palvelutuotannon turvaamiseen
664:ää miljoonaa euroa, joka on merkittävä summa, isoimpina
kuluerinä kuntien palvelutuotannon turvaamiseen osoitettu
450 miljoonan euron lisäraha ja sitten työmarkkinatuen
korottaminen, joka maksaisi Vattin laskelmien mukaan 100 miljoonaa
euroa. Näiden lisäksi esitetään
korotusta myös äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan
vähimmäistasoon, elatustukeen ja opintorahaan.
Kuntien palvelutuotanto on siitä herkullinen budjettikohta,
että vaalien allahan sosiaali- ja terveys- ja koulutuspalveluihin
panostaminen on kaikkien puolueiden huulilla, mutta todellisuudessa
istuva hallitus on kuitenkin nähnyt veronalennukset tärkeämmäksi
menokohteeksi. Kuitenkin kansalaisten enemmistö selkeästi
on valmis maksamaan veroja sitä vastaan, että saadaan
laadukkaita ja edullisia palveluja kaikille. Uskon siis, että tällä vihreiden
linjalla on vahva kansalaisten tuki.
Arvoisa puhemies! Työmarkkinatuen korotus ei jostain
kumman syystä ikinä oikein tahdo löytää tietään
seksikkäimmäksi kohteeksi parantaa sosiaaliturvaa,
mutta kuitenkin ei ainoastaan vihreiden mielestä vaan myös
sosiaalitoimiston ja sosiaalityöntekijöitten,
köyhyyden ammattilaistenkin, näkökulmasta
työmarkkinatuki on liian alhainen. Siitä selvänä osoituksena
on se, että yli puolet työmarkkinatuen saajista
saa myös toimeentulotukea. Tämä on itse
asiassa toinen kohta, missä voi sanoa, siis tämän
palvelutuotannon lisäksi, että valtio siirtää itselleen
kuuluvia menoja kuntien maksettavaksi. Eli jos kaikki yhtäläisesti
myönnämme, että työmarkkinatuen
taso ei ole riittävä, koska tarvitaan myös
toimeentulotukea työmarkkinatuen ohella, niin eikö olisi
reilumpaa suoraan korottaa työmarkkinatukea, jonka valtio
maksaa, eikä ajaa näitä ihmisiä kuntien sosiaalitoimistojen
asiakkaiksi? On myös ihmisten kannalta fiksumpaa ja reilumpaa,
että heitä ei juoksuteta useammissa jonoissa,
vaan sen perustoimeentulon, tässä tapauksessa
työmarkkinatuen, saisi yhdestä paikasta, ja sitten
ainoastaan, mikäli olisi tarvetta harkinnanvaraiseen toimeentulotukeen,
mentäisiin sosiaalitoimen asiakkaaksi; tämmöisessä tapauksessahan
on usein myös tarvetta muullekin sosiaalityölle.
Se, että työmarkkinatukea korotetaan, sehän korottaa
sitten samalla myös näitä muita työttömyysetuuksia,
peruspäivärahaa ja ansiosidonnaista. Tämä on
ehkä yksi syy, minkä takia on joskus ollut vaikea
löytää tukea työmarkkinatuen
korotukselle, kun katsotaan, että kun se kohdistuu sitten
myös kaikkiin työttömiin tämän
kytkennän kautta, niin se ei ole reilua. Sitten taas toisaalta
ei ole poliittista realismia tätä työmarkkinatuen
ja ansiosidonnaisen kytkyä poistaa, koska siitä varmasti
ammattiliitot pillastuisivat. Mutta tällä nykyiselläkin
mallilla, mikä maksaisi, tämä vihreiden
malli, 100 miljoonaa euroa, siihen tosiaan helposti rahoitus on
löydettävissä. Itse asiassa, jos oikein
täytyisi, niin minä itse löytäisin
vielä paljon enemmänkin niitä tulokohteita
budjetin sisältä, sellaisia asioita, joihin tällä hetkellä käytetään
enemmän rahaa kuin mielestäni olisi tarpeen, ja
verojenkin osalta liikkumavaraa olisi enemmän kuin me budjetissamme
olemme esittäneet.
Kuitenkin on selvää, että kun tehdään
tulonsiirtoja kaikkein köyhimmille ihmisille, se yleensä on
sellaista rahaa, joka menee suoraan kiertoon. Siitä ei
jää mitään säästöön.
Vähillä rahoilla elävät elävät
kädestä suuhun, ja tämä on sen tyyppistä ostovoiman
parantamista, joka ei jää sukanvarteen todellakaan,
vaan menee kulutukseen.
Kunnallisiin palveluihin panostaminen taas työllistää suoraan.
Jos nyt, kun hallitus on tehnyt huikeita veronalennuksia ja saanut
aika säälittävän määrän
työpaikkoja aikaiseksi, voidaan todeta, että ikään
kuin työllisyydellä ja kasvulla perustellut veronkevennykset
eivät ole olleet kovin tuloksellisia, niin siihen nähden,
jos todella käytettäisiin oikein merkittäviä panoksia
kunnallisiin palveluihin, niin tämähän
menisi suoraan työllisyyteen, koska nämä ovat
juuri työpaikkoja, joita nämä kunnalliset
palvelut tarkoittavat: lastentarhanopettajia, sairaanhoitajia, opettajia, ihan
oikeita kunnollisia työpaikkoja. Tai kunnollisia ja kunnollisia,
täytyy muistaa, että meillä todellakin
tämmöisiä perusteettomia määräaikaisuuksia
harrastetaan varsin paljon julkisella sektorilla, erityisesti sosiaali-
ja terveystoimessa ja myös opetustoimessa, joten kyllä siellä tämmöistä laadullistakin
petraamista on.
Mutta todella, arvoisa puhemies, puheeni pääviesti
oli siis se, että köyhyyden vähentämiseen ja
kunnallisten palvelujen parantamiseen löytyy helposti rahaa,
jos on vain tahtoa. Vihreillä on.
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten tässä edellä onkin
jo todettu, tänä iltana istunnossa käsiteltävät
lakialoitteet ovat osa vihreiden tämän
vuoden vaihtoehtoista talousarvioehdotusta, jossa olemme vastanneet
kysymyksiin, mistä tulot kerätään
niihin menoihin, joita olemme tässä vaihtoehtobudjetissamme
esittäneet.
Ehkä tässä yhteydessä voi
todeta senkin hieman surullisen tosiasian, että kaikki
oppositioryhmät eduskunnassa eivät tämän
tyyppiseen harjoitukseen ole ryhtyneet. Nähdäkseni
kristillisdemokraateilta vaihtoehtobudjetti on tullut useina vuosina.
Hehän ovat olleet jo hyvin pitkään oppositiossa,
ehkä harjoitus on tässä tehnyt mestarin.
Sen sijaan esimerkiksi kokoomuspuolue vaihtoehtobudjettia jostain
syystä ei ole pystynyt esittämään,
ja noin demokratian toimivuuden ja äänestäjän
oikeusturvan kannalta tietenkin olisi hyvä asia, jos kaikki
oppositiopuolueet oman talousarvioesityksensä laatisivat.
Ehkä näistä yleisistä linjoista
sen verran, että mehän olemme, vihreä eduskuntaryhmä,
esittäneet sen väitteen jo pitkään,
että yleiset kautta linjan taulukoihin laitettavat runsaat
veronalennukset työllisyyspolitiikkana eivät ole
kovin tehokkaita. Jos nyt katsoo tämän hallituksen
saldoa — 3 miljardia veronalennuksia, 13 000 syntynyttä työpaikkaa — varsinaisesta
kustannustehokkuudesta tässä yhteydessä ei
varmasti voi puhua. Tällä tavalla laskettuna yhden
työpaikan hinta olisi yli 200 000 euroa. Jos tähän
rinnalle otamme esimerkiksi kotitalousvähennyksen, jonka
puolesta vihreät pitkään puhuivat, ennen
kuin se aikaiseksi saatiin, ja hyvä, että aikaiseksi
saatiin, esitetyissä arvioissa kotitalousvähennyksen avulla
syntyneen työpaikan hinta olisi jotain 20 000
ja 30 000 euron välillä, eli tästäkin
esimerkistä voi nähdä sen, että veropolitiikalla
voidaan vaikuttaa työllisyyteen joko tehokkaasti tai sitten
vähemmän tehokkaasti.
Arvoisa puhemies! Näistä lakialoitteista,
jotka tänä iltana ovat käsittelyssä,
tulopuolelle kuuluu alkoholiverotuksen korottaminen. Tämä on esitys,
joka liittyy verotuloihin, mutta itse asiassa mitä tiiveimmin
myös sosiaali- ja päihdepolitiikkaan. Vihreä eduskuntaryhmä teki
rinnakkaisesityksen jo silloin, kun tämä alkuperäinen alkoholiveron
alennusesitys oli eduskunnassa. Me olimme silloin sitä mieltä,
että ei olisi syytä luopua siitä suomalaisen
alkoholipolitiikan pitkäaikaisesta periaatteesta, että pyritään
ohjaamaan kulutusta pois väkevistä viinoista mietojen juomien
suuntaan. Tästä syystä olimme valmiit hyväksymään
ne alennukset, joita olueen ja viiniin tehtiin, mutta emme hyväksyneet
tiukan viinan alkoholiveron alentamista.
Tämä on tietenkin vaikea kysymys, kun päätöksiä tehtiin
siinä yhteydessä, kun Viro liittyi Euroopan unionin
jäseneksi. Mutta silloin oli ja tällä hetkellä on
ehkä vielä painavammat perusteet sille, että tämän
kotimaisen politiikan pitäisi ohjata kulutusrakenteeseen,
joka ei kannusta väkevien alkoholijuomien juomiseen, koska
kun sitten tämä tottumus muodostuu, se vaikuttaa myös
siihen, minkälaisia juomia itse asiassa maamme rajojen
ulkopuolelta tuodaan.
On tietenkin selvää, että tämän
alkoliveron alennuksen vaikutukset ovat olleet juuri niin surullisia,
traagisia ja myös julkista taloutta vakavasti rasittavia
kuin tuon veron käsittelyn aikana ennustettiinkin. Sehän
oli sellainen esitys, jossa esimerkiksi kuolemantapausten määrän
kasvu oli hallituksen esitykseen dokumentoitu. Se näyttää toteutuneen,
että alkoholin suurkuluttajilla esimerkiksi ryyppyputkien
pituudet ovat kasvaneet, koska sellaisissa tilanteissa juodaan juuri niin
kauan kuin rahaa on. Lastensuojelussa, kuntien sosiaalityössä nämä haittavaikutukset
näkyvät voimakkaasti. Erityisen huolestuttavaa
on ehkä se, että kun tarkastellaan nuorison juomatottumuksia,
tämä vahvojen alkoholijuomien suosiminen veropolitiikassa
näkyy siinä, että nuoriso on selvästi
siirtynyt juomaan viinaa siinä, missä he ehkä aikaisemmin
juodessaan joivat esimerkiksi siideriä ja keskiolutta.
Alkoholin haitat tulevat näkymään
eri kohdissa terveydenhuoltojärjestelmäämme,
sosiaalipolitiikan eri osa-alueilla vielä pitkään.
Mielestämme olisi ehdottoman perusteltua, kuten myös useista
muista puolueista on ehdotettu ja kuten muun muassa peruspalveluministeri
Liisa Hyssälä on ehdottanut, että väkevien
alkoholijuomien veroja korotettaisiin.
Arvoisa puhemies! Olennaisen osan vihreätä vaihtoehtobudjettia
muodostaa vihreän eduskuntaryhmän köyhyyspaketti.
Tässä paketissa esitetään, kuten
ed. Meriläinen puheenvuorossaan hyvin seikkaperäisesti
selvitti, mitkä ovat ne perusteet, että esitämme
työmarkkinatuen korottamista. Me emme suinkaan ole ainoita,
jotka tätä ovat vaatineet eduskunnassa. Kyllä riviedustajien
piirissä muun muassa sosialidemokraattisessa ryhmässä tästä asiasta
on puhuttu pitkään, ja perusteet tulivat muun
muassa ed. Meriläisen puheenvuorossa.
Sen lisäksi esitämme opintotuen korottamista. Tämä on
varmasti kaikille selvää, että opiskelijat ovat
sellainen ryhmä, jonka sosiaalietuuksiin on puututtu hyvin
niukasti. Nyt kun hyvällä tavalla eduskunta viime
syksynä korjasi opiskelijoiden asumistuen normivuokraa
ylöspäin, on aika aloittaa keskustelu ja tehdä päätöksiä opintotuen korottamisesta.
Opintotuki ei ole indeksiin sidottu etuus, joten sen ostovoima,
jos siihen ei kosketa, heikkenee koko ajan. Sitä on viimeksi
leikattu vuonna 95, joten korotukselle varmasti olisi jo aika.
Hallituksen köyhyyspaketissa jostain syystä, jota
itseni on jopa hieman vaikea ymmärtää,
ei reagoitu niihin tutkimustuloksiin, siihen evidenssiin, jota lapsiperheiden
tuloerojen kasvusta ja lapsiperheiden köyhyyden lisääntymisestä on viime
aikoina esitetty. Lapsiperheiden piirissä tuloerot ovat
kärjistyneet itse asiassa voimakkaammin kuin minkään
muun väestöryhmän piirissä,
eli lasten keskuudessa tuloerot ovat kasvaneet voimakkaasti. Osalla
lapsiperheistä menee erittäin hyvin, heidän
tulonsa ovat kehittyneet erittäin myönteisesti.
Toisaalta on selkeästi erotettavissa ne ryhmät,
joilla näin ei ole käynyt. Kysymys on pikkulapsiperheistä,
kysymys on suurista perheistä, ja ennen kaikkea tulokehitys on
ollut erittäin heikkoa yksinhuoltajaperheillä.
Vihreän eduskuntaryhmän piirissä pohdimme sitä,
mitkä olisivat niitä oikeita ja riittävän
täsmällisiä toimenpiteitä, joilla
pystyttäisiin puuttumaan lapsiperheiden tilanteeseen, ja
tähän on oikeastaan kaksi esitystä. Toinen
on pienimmän äitiys-, isyys- ja vanhempainpäivärahan
korottaminen. Esitämme sitä korotettavaksi työmarkkinatuen
tasolle. Tämä nyt purisi erityisesti siihen, että pikkulapsiperheiden
köyhyys on lisääntynyt. Nykyään
myös hyvin suuri osa vanhemmista saa nimenomaan näitä pienimpiä päivärahoja, viidennes
äideistä on
minimiäitiyspäivärahan saajia. Kysymys
ei pienimmän päivärahan saajien kohdalla
ole mistään marginaalisesta ryhmästä,
viidennes äideistä on paljon. Tämän
alimman äitiyspäivärahan korottaminen
olisi hyvä asia muun muassa siitä syystä,
että se ehkä helpottaisi sitä mahdollisuutta,
että perheet jo opiskeluaikana voisivat hankkia lapsia.
Toinen esitys, joka koskee lapsiperheitä ja joka koskee
erityisesti yksinhuoltajaperheitä, on elatustuen korottaminen.
Tällä esityksellä pyrimme nimenomaan
vaikuttamaan siihen, että yksinhuoltajaperheet ovat se
ryhmä, jossa tulokehitys on ollut viimeisten 10—15
vuoden aikana kaikkein heikointa. Elatustuki myös maksetaan
lapsille, eli tässä ikään kuin
vaikutettaisiin suoraan näiden lasten asemaan. Elatustuen
korottamisesta, siitä että siihen on puututtu,
on myös pitkä aika, joten tämä olisi
perusteltua siinäkin mielessä. Sen lisäksi
elatustuki myös vaikuttaa siihen, mikä on etävanhemman
maksaman elatusavun keskimääräinen summa,
joten tällä pystyttäisiin vaikuttamaan
myös niiden perheiden tuloihin, jotka eivät saa
tätä kunnallista elatusapua.
Yksinhuoltajien suhteen tietenkään kysymys ei
ole vain sosiaalietuuksista vaan myös heidän työmarkkina-asemastaan.
Toivottavasti tänä syksynä tässä talossa
jatkuu kiivaana ynnä pontevana keskustelu vanhemmuuden
kustannusten jakamisesta, koska on selvää, että myös
yksinhuoltajien aseman heikkeneminen työmarkkinoilla on
voimakkaasti vaikuttanut heidän tuloihinsa.
Eero Akaan -Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite n:o 113,
joka on vihreän eduskuntaryhmän tekemä,
on erittäin hyvä lakialoite. Sen takia haluan
muutamalla sanalla kommentoida sitä. Taustahan tälle
koko vammaisuus—vaikeavammaisuus-problematiikalle ja subjektiivisille
oikeuksille ja näiden ihmisten kaikenlaiselle auttamiselle
on itse asiassa aika lailla sad story, surullinen tarina, koska
koko tämä sali tietää, mistä on
kysymys, koko Suomen eduskuntalaitos tietää, hallitus
tietää, niin tiesi edellinenkin hallitus omasta
mielestään, mutta silti ei mitään
tapahdu.
Tämä lakialoite alkaa aivan oikein, että "Vammaisten
henkilöiden sosiaaliturvaan ei ole kymmeneen vuoteen tehty
merkittäviä parannuksia". Ed. Ulla Anttila aloittaa
aivan oikein Vamyjen puheenjohtajana tämän aloitteensa
esittelyn. Sen sijaan selvityksiä, arvon puhemies, kyllä on
tehty tästä asiasta. Vammaisliike on tehnyt lukuisia omia
selvityksiä, virallisesti on tehty työryhmän kautta
selvitys kaikista vammaispalveluista, ja koko sen työn
yhteissynteesinä on muotoutunut yksi asia, josta koko vammaisliike
on, kuten sanottu, samaa mieltä.
Numero yksi, uno, on tämä: vaikeavammaisten
henkilökohtaisen avustajan muuttaminen subjektiiviseksi
oikeudeksi. Sanotaan, että se maksaa paljon. Selvityksiä ei
Suomessa ole missään, kuinka paljon on vaikeavammaisia
tässä maassa. Ainakaan kukaan asiantuntija ei
sosiaalivaliokunnan kuulemisissa tälläkään
kaudella ole pystynyt sitä minulle kertomaan. Silti väitetään,
että näiden ihmisten hoito maksaa liikaa. Subjektiivinen
oikeus on sana, jolle osa tässä salissa olevista
edustajista on aivan allergisia, heillä on iso oppi siitä,
että sitä ei kenellekään ihmiselle
pidä Suomessa enää antaa. Silloin tämmöiset
marginaaliryhmätkin sijoitetaan jonnekin aivan muualle.
Tämä lakialoitehan yrittää nyt
purkaa tätä omalla tavallaan.
Tähän samaan lakialoitteeseen liittyy sitten muun
muassa oma lakialoitteeni, jonka kokoomuksen ryhmä on tehnyt
ihan samasta ongelmasta. Se tulee varmaan parin viikon kuluttua
tänne keskusteluun, koska se on jo jätetty sisälle.
Siihen liittyy myöskin talousarvioaloite, ja nyt Vamyjen
kautta me teemme yhteisen kirjallisen kysymyksenkin tästä asiasta,
jotta saisimme agendalle kunnolla tämän.
Omia teitäni olen saanut selville, että niin
isossa kaupungissa kuin Espoossa, jossa on 230 000 asukasta,
on vaikeavammaisia henkilöitä 436 — anteeksi,
436 on Helsingin luku, Espoossa on 138 ja Vantaalla 266, mutta osa
heistä on 20-tuntisia ainoastaan. Kyllä on mielenkiintoista,
että tässä maassa, jossa optiot lentelevät
ja vaikka mitkä, muutaman sadan hengen erityisryhmiä ei pystytä hoitamaan,
niin kovaa on politiikka Suomessa. On vähän vaikea
sanojaan oikeastaan oikealla lailla kohdentaa tähän
kaikkeen, jotta herättäisiin lopullisesti. Ministeri
Hyssälän kanssa olen monet kerrat tästä jutellut,
ja oma käsitykseni on, että hän aivan
hyvin tietää, mistä on kysymys, mutta
hän on sitoutunut johonkin, jota on jossain sovittu, jonka
mukaan tätä asiaa ei missään
tapauksessa näy otettavan esille.
Minusta ehdottomasti tässä pitäisi
pyrkiä siihen, että viimeistään
seuraavissa hallitusneuvotteluissa tämä asia olkoon
sisällä, on kuka tahansa meistä siellä,
niissä ryhmissä. Nimittäin olkoot sen
kokonaisvaikutukset vuositasolla 10 miljoonaa euroa tai 40—50
miljoonaa euroa, se ei merkitse yhtään mitään,
me tiedämme sen kaikki, verrattuna siihen, miten paljon
enemmän näiden ihmisten elämä rasittaa
kuntataloutta, valtiontaloutta ja näiden ihmisten omaa
taloutta, kun ne asiat ovat järjestämättä.
Tänä aikana, kun tämän olisi
näinpäin voinut järjestää,
arvon puhemies, niin mitä tehdään? Kuljetuspalveluilla
järjestetään asia niinpäin, että sotketaan
lisää näiden ihmisten arkipäivää. Minä en
usko, että se tieto ei ole tullut tänne oikein.
Siitä vaan ei välitetä, vaikka juhlapuheissa sanotaan,
että siitä nimenomaan välitetään.
Tämän kaiken takana ovat aika kovat arvostusasiat,
joissa oma elämä, poliittinen sitoutuminen, poliittiset
arvostukset, jotkut tämmöiset seikat menevät
ehdottomasti yli sen tiedon, mitä nämä ihmiset
omista työryhmistään ovat kiltisti tuoneet,
monet kerrat käyneet täällä esittelemässä asioita,
ja heidänhän on jopa vaikea tulla tähän
taloon. Täytyy Könkkölän oven
kautta tulla sisälle, ja luulen, että kaikki edustajat
eivät edes tiedä, missä Könkkölän
ovi on, saatikka miten se saadaan auki ja miten sieltä sitten
löydetään näihin lähetystöjen
vastaanottotiloihin. Tässä on erittäin
paljon tämmöistä, jonka me nyt salissa olijat
suurin piirtein kaikki tiedämme. Me harrastamme tätä kokonaisuutta,
ja meidän harteillamme on tämän asian
hoitaminen jatkossa. Se on enemmän kuin selvä asia.
Yksi asia vielä, arvon puhemies, tähän
on se, että nyt, kun tämä selvitysmies
Paaran selvitys on tullut ulos ja nähdään
se kokonaisuus, jossa on tarkoitus yhdistää vammaispalvelulaki
ja kehitysvammalaki, niin kyllä minä ainakin suhtaudun
lähes pelonsekaisella varovaisuudella tähän uuteen
yhteensovitukseen. Näyttää siltä,
että sen takana ei ole mitään muita kuin
lähes makrokansantaloudellisia asioita kulutusten tasaamiseksi ja
menojen tasaamiseksi eikä ollenkaan tällaista alhaaltapäin,
ruohonjuurelta, tapahtuvaa selvitystä, miten kehitysvammaisille
käy, jos he joutuvat saman lain alle, miten vaikeavammaisille käy,
jos he joutuvat saman lain alle. Erityistä määritelmää ei
vieläkään ole tässä maassa,
kuka on vaikeavammainen, kuka on vammainen ja kuka on vanhus, jolla
on sen laatuisia toimintahäiriöitä, että hän
saattaa tarvita samanlaisia palveluita. Ne ovat itse asiassa kaikki
eri lainsäädäntöjenkin alla.
Tämä haasteena ei ole ollenkaan liian iso, mutta
tämä ehkä kohdistuu liian pieneen ryhmään,
jolloin poliittinen mielenkiinto siihen ei riitä. Meidän,
jotka olemme tämän alan asiantuntijoita, tämä asia
on hoidettava. Sen takia hyvin lämpimästi kannatan
tätä lakialoitetta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite 113, josta juuri edellisen
puheenvuoron käyttäjä ed. Akaan-Penttilä puhui, on
todella hyvä ja aiheellinen. Aivan oikein, eivätkö vain
ne kulut synny ja muodostu kunnissa nyt, kun ei ole henkilökohtaista
avustajaa? Näin ollen tämä vaikeavammaisille
tarkoitettujen palvelujen kehittäminen, niin että jokaisella
vaikeavammaisella olisi oikeus henkilökohtaiseen avustajaan,
on kaiken puolin perusteltu.
Ennen vuoden 2003 eduskuntavaaleja tämä asia
oli esillä monessa paikassa. Nyt tuli saliin juuri ed.
Seppo Lahtela, ja muistan olleeni samassa tilaisuudessa ed. Seppo
Lahtelan kanssa Kouvolassa, jossa myös käsiteltiin,
se oli vammaistilaisuus, näitä asioita. Yleensä kaikki,
eikö niin, ed. Seppo Lahtela, ehdokkaat — silloin olimme
ehdokkaita — liputtivat vaikeavammaisten tässä tapauksessa
subjektiivisen oikeuden puolesta eli oikeuden puolesta henkilökohtaiseen
avustajaan. Se oli yleinen käsitys. Mutta sitten se on
jälleen unohtunut.
Ed. Akaan-Penttilä, joka siis käytti erittäin
hyvän puheenvuoron, viittasi seuraaviin noin puolentoista
vuoden kuluttua oleviin hallitusneuvotteluihin. Hallitusohjelmissa
nytkin on monta hyvää asiaa, jotka eivät
vain ota toteutuakseen. Se ei siis riitä, että ne
ovat siellä hallitusohjelmassa. Olisi tärkeätä,
että se, mihinkä kandidaatit sitoutuvat ollessaan
vaalikiertueilla, tulisi myös käytännöksi,
kun valitaan eduskuntaan.
Näistä toteutumattomista asioista mainitsen kaksi
ympäristökysymystä, nimenomaan avomeriolosuhteissa
ja vaikeissa jääolosuhteissa toimintakykyisen
kemikaali- ja öljyntorjunta-aluksen sekä kansallisen öljyntorjunnan
osaamiskeskuksen. Kummatkin odottavat toteutumistaan.
Puhemies! Vihreä ryhmä on tehnyt hyviä aloitteita.
Käsittelen lyhyesti muutaman omalta puoleltani.
Lakialoite 123, ed. Anni Sinnemäki on ensimmäisenä allekirjoittajana
ottanut kantaa alkoholi- ja alkoholijuomaveroon. On aivan selvää,
kun tiedettiin etukäteen, että joitakin satoja
kuolemantapauksia lisää tulee tämän
veron alentamisen kautta ja kaikkein halvinta humalajuomista on
juoda kirkkaita vahvoja alkoholeja, että siinä sekä itsemurhat,
väkivalta, rattijuopumus, haimatulehdukset, esimerkiksi
erilaiset suolistoperäiset katastrofit jne. lisääntyvät,
ja silloin puhuttiin, kun tämä asia oli akuutti,
600:kin vuotuisesta lisäkuolemasta. Siitä huolimatta
hallitus lähti tälle liberalisoinnin tielle eikä pannut
painoa näille tutkimustuloksille. Eli kannatan periaatteessa
ed. Sinnemäen esitystä, tai kai myös
käytännössä. (Naurua)
Edelleen ed. Ulla Anttila on tehnyt lakialoitteen jäteverolain
muuttamisesta. Asiahan oli vahvasti esillä myös
edellisen eduskunnan aikana, edellisen ympäristöministerin
ja häntä edeltäneen ympäristöministerin
aikana. Tiedän, että ministeri Hassi yritti tätä asiaa;
valitettavasti se ei toteutunut. Tämä on asia,
joka ei ole reilu eri kaatopaikanpitäjien näkökulmasta,
ja ei myöskään tämä tilanne,
kuten se on nykyisellään, vähennä jätteiden
syntyä, vaikka pitäisi kaatopaikkakäytäntöjen
osalta olla tämä ennalta ehkäisevä vaikutus.
Haluaisin ihan lyhyesti lopuksi todeta vielä ed. Janina
Anderssonin lakialoitteen 129. Se on asiallinen ja kannatettava,
kuten käytännössä nämä kaikki
vihreän ryhmän nimissä olevat lakialoitteet.
Mutta tähän ed. Janina Anderssonin lakialoitteeseen
toteaisin, että Suomi edelleenkin rankaisee siviilipalvelusmiehiä eli
on tämä ihmisoikeuskysymys sen lisäksi,
mitä tämä lakialoite tarkoittaa, edelleen
avoinna ja olemme tässä mielessä huono
maa. Eduskunta on äänestänyt asiasta,
enkä usko, että isänmaallisuus silloin voitti,
kun se kanta tuli päätökseksi, että siviilipalvelusmiehiä edelleenkin
rangaistaan ylipitkällä palveluvelvoitteella.
Mutta vielä lopuksi sitten eräs huomio. Näistä hyvistä aloitteista
huolimatta ja vaikka ne toteutuisivat, tämä vinoutuma,
joka tällä hetkellä yhteiskunnassa vallitsee
ja näkyy nimenomaan palveluissa kuntatasolla, kaikkien
ihmisten jokapäiväisessä elämässä,
ei muuttuisi. Vinouma on se, että kun kunnat ovat taloudellisesti
huonossa tilassa, useimmat kunnat ovat vaikeuksissa, niin ne maksattavat
nämä vaikeudet lapsiperheillä, vanhuksilla,
sairailla, vammaisilla, ihmisillä, jotka tarvitsevat palveluja.
Palveluja viedään alta.
Kouluja lakkautetaan. Tämäkin talo on tuomassa
oman kortensa kekoon niin, että pienkoulujen erityinen
valtionapu häviää, eli seuraa suuria
yksiköitä, pitkiä matkoja, suuria luokkakokoja,
ryhmäkokoja.
Pitempää odottamista terveyskeskuslääkärin vastaanotolle.
Tässä haluaisin todeta, että tämä meidän
paljolti kaikkien tukema hoitotakuu ainoastaan velvoittaa kansanterveyslain
mukaisen avohoidon puolella siihen, että hoidon tarpeen arviointi
pitää suorittaa kolmen päivän
sisään siitä, kun potilas on ottanut
yhteyttä. Mutta sitä, milloin pääsee
lääkäriin, ei nyt ollenkaan määritellä,
vaan se lääkäriinpääsy
voi olla sitten kolmen kuukauden kuluttua. Se menee tällä hetkellä jokapäiväisen
realismin piikkiin, sitä se on valitettavasti.
Myöskin kun kunnat ovat saaneet nyt hoitotakuun toteuttamisen
vuoksi lisälaskuja, kun on leikattu leikkausjonoja, aivan
oikein, eri sairaanhoitopiireissä, niin kunnat sitten tekevät
jopa miinusmerkkisiä lisätalousarvioita ja sitten
pakottavat erilaisiin todella vaarallisiin ratkaisuihin, muun muassa
neuvolatoiminnan heikentämiseen ja sen vähentämiseen
jne. jne.
Ja tämä koulujen lopettaminen ja lakkauttaminenhan
on sellainen käyttökelpoinen tapa hankkia lyhytnäköisiä säästöjä.
Tosiasiassa ne tulevat muutaman vuoden jälkeen viiveellä moninkertaisina
kuluina takaisin.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme täällä vihreän
eduskuntaryhmän jättämiä lakialoitteita,
jotka liittyvät ensi vuoden talousarvioon. Tässä ajattelin
käyttää puheenvuoron vaikeavammaisen
oikeudesta henkilökohtaiseen avustajaan.
Arvoisa herra puhemies! Henkilökohtainen avustaja on
välttämätön, jotta vaikeavammainen ihminen
voisi elää mahdollisimman samanlaista elämää kuin
muutkin. Avustajajärjestelmä on myös
ainoa itsenäinen tukimuoto, jolla tosiasiallisesti voidaan
turvata vaikeavammaisen henkilön lailliset ja itsemääräämisoikeudet.
Vaikeavammainen ihminen tarvitsee apua lukuisissa arkisissa toimissa,
kuten pukeutumisessa ja peseytymisessä, mutta henkilökohtainen
avustaja auttaa myös suoriutumaan viranomaisasioinnista, opiskelusta
ja jopa ansiotyöstä. Henkilökohtaisen
avustajan epääminen johtaa pahimmillaan elämänlaadun
heikkenemiseen, syrjäytymiseen ja jopa laitostumiseen.
Kunnilla on kunnallisen itsehallinnon nojalla tiettyjen palvelujen
ja tukitoimien turvaamisessa paljon harkintavaltaa. Vammaisen ihmisen asuinpaikka
vaikuttaa merkittävästi siihen, minkä tasoisena
hän saa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja ja tukitoimia.
Puitelakityyppisen lainsäädännön
voimassa ollessa ihmisille ei voida aina turvata heidän
tarpeidensa mukaisia palveluja. Osa tällaisista palveluista
on kuitenkin sellaisia, että ne ovat perusedellytys vammaisten henkilöiden
arkipäivän suoriutumiselle.
Määrärahojen puutteeseen vetoaminen
henkilökohtaisen avustajan epäämisessä on
kuitenkin kyseenalainen perustelu. Tosiasiassa henkilökohtaisen
avustajan myöntäminen vaikeavammaiselle on kunnan
kannalta kaikkein edullisin ratkaisu vammaisen ihmisen palvelujen
tuottamisessa. Monien muutoin erillisten tahojen tuottamien palvelujen,
kuten esimerkiksi kuljetuspalvelujen, tarve vähenee ja
mahdollisesti jopa voi loppua kokonaan, jos vammaisella on apunaan
toinen, ammattitaitoinen ihminen. Tietysti voisi luetella vaikka
kuinka paljon tämmöisiä asioita, mitkä sitten
vähenevät, jos saataisiin henkilökohtaiset
avustajat kaikille vaikeavammaisille.
Janina Andersson /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensiksi haluan kiittää ed. Akaan-Penttilää ja
ed. Tiusasta ja ed. Risikkoa siitä, että he ovat
perehtyneet todella tähän ed. Ulla Anttilan tekemään
aloitteeseen ja tässä on tämmöinen
erittäin myönteinen yhteistyö yli puoluerajojen,
joka toivottavasti tuo myös hedelmää.
Juuri tämä, kun tehdään yhdessä — eikä niin,
että vaan kilpaillaan toistemme kanssa vaan ollaan yhteistyössä — on
ainoa tapa saada asioita täältä eteenpäin.
Toivon todella, että kaikki te viisaat pääsette
mukaan seuraavaan hallitukseen tekemään sitä vammaispoliittista
ohjelmaa ja se myös toteutuu ja siihen löytyy
rahoitus.
Sitten haluaisin vastata ed. Tiusaselle, kun hän sanoi,
että täältä puuttuu tämä tärkeä kuntien
rahoitus. Mehän puhumme nyt kokonaisuudesta, ja vihreässä vaihtoehtobudjetissa,
joka siis on tämän näköinen,
on 450 miljoonaa euroa kunnille. Meillä suurin yksittäinen
rahallinen satsaus on juuri kunnille juuri tämän
takia, mitä ed. Tiusanen puhui täällä siitä,
että kuntapalvelut ovat todella tärkeät
ja tämä tukiverkko ja se, mikä suojaa
meitä, suojaverkko, kun käy huonosti.
Muun muassa kotipalvelu perheille, joilla on raskasta aikaa,
on nyt aivan, aivan melkein olematonta, niin minimissään,
että harva edes tietää, että semmoinen
on olemassa, kun vielä kymmenen vuotta sitten tuhannet
perheet saivat tätä apua, myös kunnilta.
Meillä on menossa myös huonompaan suuntaan yhteiskunta
siinä, että tukiverkko ei olekaan niin tiheä kuin
se on ollut ja mihin me olemme tottuneet. Mutta kokonaisuuteen tämä meidän
vaihtoehtobudjettimme myös vastaa.
Ärade talman! När vi nu förberedde
den här gröna, alternativa budgeten så var
vårt mål att svara mot långsamt växande
hot, att se också in i framtiden och inte bara på det
som händer här och nu. Vi är illa rädda
för att regeringen tyvärr mera håller
på och släcker eldsvådor än
funderar på vad som är de hot som kommer sakta,
men är desto värre.
Ni har kanske alla redan hört det här exemplet,
men jag tar det än en gång: Ni vet att när man
sätter en groda i eldhett, kokande vatten så hoppar
den genast bort, dess självbevarelsedrift säger
att jag dör om jag blir kvar i det här heta vattnet.
Men om man lägger en groda i ljummet vatten och så småningom
hettar upp det så dör grodan i vattnet utan att
inse att det skulle löna sig att hoppa bort. Det här
gäller för vår sak, ofta långsamt
kommande hot gäller också oss människor.
Vi ser dem inte förrän de är för
nära, förrän det är för
sent att stoppa dem. Och det är nu som vi måste
göra det medan vi ännu har tid, om vi har tid.
Ett sådant här exempel är växthuseffekten
som jag hoppas att vi är överens om att vi måste
börja åtgärda med verkligt radikala åtgärder.
Tyvärr har till exempel miljöminister Enestams
eget parti, Sfp, en mycket aktiv man som heter Jarl Ahlbäck — han
kallar sig miljöpolitiker och miljöexpert — och
han tvivlar ännu starkt på att växthuseffekten överhuvudtaget
finns. Och när man tvivlar så här starkt
och fortsätter med att säga att inte är
det riktigt helt säkert, så leder det till att
vi är försiktiga i våra åtgärder.
Vi satsar inte så starkt som vi borde göra så länge
tvivlen finns också i de kretsar som rör sig nära
våra höga politiker som borde ta det mest radikala
ansvaret här.
Jag hoppas att alla dessa tvivlare som tycker att vi inte skall
ta i förrän vi är helt säkra
också bär sitt ansvar om det visar sig att de
hade fel. Tyvärr, tyvärr, tyvärr så är
det cynismen och det här att se ner på realismen
som har varit en trend. Nu börjar det vända igen
i vårt samhälle och man kanske ser att det skulle
gälla att se på helheten och inte bara på enskilda
människors nytta och ekonomiska vinning.
En annan långsam trend är Östersjöns
eutrofiering och den är vi mycket medvetna om. För båda
de här, både växthuseffekten och Östersjöns
eutrofiering, har vi i vår alternativa budget vissa åtgärder
som i varje fall borde vidtas, plus mycket mera.
En annan långsam trend som tyvärr är
mycket oroande är att klassamhället sakta kommer
tillbaka och det gäller speciellt bland barnen. Barnfamiljerna
i dagens Finland är mera delade än de har varit
på många tiotals år och det är
en skrämmande utveckling att vissa barnfamiljer har det ekonomiskt
mycket bättre än förr och vissa igen en
hel del sämre. Då är det speciellt den
här jämförelsen som är stor.
Jag hoppas innerligen att våra barn inte känner
det på sig och inte lider av det, men det är nog
ganska tungt speciellt för föräldrarna
när man inser att man inte kan ge sina barn det som de
flesta andra barn har möjlighet till. Det är mycket
stor skillnad på vad familjerna kan erbjuda sina barn och
då är det ännu tyngre för föräldrarna
att upprätthålla en positiv och förväntansfull
stämning inför framtiden i sin familj när
alla föräldrar skulle vilja vara så bra
de kan. Det är inte pengarna som är avgörande,
men när det är mycket stora skillnader så blir
det nog väldigt tungt för föräldrarna
att få sina barn att känna att de har samma möjligheter
i samhället som andra vänner och kamrater har.
Speciellt när vi talar om ensamförsörjare,
som ledamot Sinnemäki redan tidigare talade om, så gäller
också den utvecklingen att vår arbetsmarknad har
blivit så svår för människor
som vill bära ansvar för sin familj. Snuttarbeten,
butikerna öppna till kl. 21 på kvällen
och om du inte har mycken utbildning, har fått dina barn
och är ensamförsörjande mamma med kanske
tre barn, så de jobb som du erbjuds är i första
hand just försäljare där din arbetstid är
till 21 på kvällen.
Jag har i min egen bekantskapskrets flera mammor som säger
att de redan nu har det tungt och jobbigt med sina barn och vill
se till att de skall växa upp till ordentliga och bra vuxna
människor. Då skulle de inte vilja öka
den här risken med att tvingas jobba på kvällen
och kanske komma halv tio och hämta sina barn från
dagis eller ha barnen ensamma hemma på kvällen
när de är på jobb, det förstår
jag innerligen väl. Då är kanske valet
att dra sig bort från arbetsmarknaden ganska lockande fastän
man ekonomiskt hamnar illa ut när man tänker att ännu
värre är det om jag får lite, lite mera
pengar men mina barn är vind för våg
på kvällarna.
Arvoisa puhemies! Tähän yhteen aloitteeseen,
joka on minun nimissäni, siviilipalvelusmiesten asumiskustannusten
korvaamiseen. Tämä on meillä ollut valitettavasti
jo monta vuotta vaihtoehtobudjetissamme. Kun meillä on monta
uuttakin aloitetta, niin tämä on tämmöinen
pitkän jakson mukanakulkija. Se on ollut myös
ed. Sinnemäen nimissä jossain vaiheessa.
Tämä on niin pitkän ajanjakson jo
ollut tässä ylipäätään
esillä, että jo vuonna 2000 työministeriö selvitteli
asiaa ja huomasi, että noin yksi kolmasosa, ainoastaan
yksi kolmasosa, siviilipalvelusmiesten asumiskustannusten korvaamisesta oli
toiminut moitteitta. Elikkä tämä ei toimi
tällä hetkellä. Silloin työministeriö yritti
saada muutosta siihen, että ainakin osittain valtio olisi
korvannut, mutta hallitus ajoi karille tämän työministeriön
yrityksen, ja edelleen tämä ongelma jatkuu.
Esimerkiksi se päiväkoti, jossa minun nuorimmainen
lapseni on, piti tässä semmoisen vanhempainillan,
jossa pohdittiin, kuinka tärkeää on saada
myös miehiä mukaan päiväkotipäivään,
ja sitten pohdittiin, että yksi erittäin hyvä vaihtoehto olisi
ollut siviilipalvelusmiehen saaminen päiväkotiin.
Me olimme kaikki siitä erittäin iloisia ja innostuneita,
kunnes tuli mieleen, että niin, se asuminen — eihän
meillä ole mitään paikkaa tarjota tälle
sivarille, missä hän voisi asua. Ja niin se taas
kariutui.
Siellä on monta kertaa ennenkin tullut sama hyvä idea
vanhempainilloissa, ja se on aina kariutunut samaan asiaan. Emme
kehtaa tehdä niin kuin jotkut tai aika monetkin tekevät,
että vaan sanovat, että sinun pitäisi
suostua siihen, että me emme tee lakisääteistä korvausta
sinulle, se vaan hoidetaan jollain lailla niin, että hoida
se itse. Tämä nyt tekee sen, että vaikka
siviilipalvelusmiesten paikkoja olisi paljon paljon enemmän, niihin
olisi tarvetta monessa paikassa, asumiskustannukset ovat esteenä.
Toivomme, että tähän nyt todellakin saisimme
muutosta näiden monien vuosien jälkeen, ettei
tarvitsisi joka vuosi kertoa samaa asiaa täältä korokkeelta,
kun esittelen meidän vaihtoehtobudjettiamme, vaan sekin
voitaisiin täältä sanoa, että sen
hoidimme.
Voin lopettaa siihen, kun näen ed. Sarkomaan täällä,
että me voimme ainakin iloita siitä, että yhden
asian olemme olleet hoitamassa, tämän septitankkien
rahoituksen, että järjestelmä tulee toimivaksi.
Jollei nyt ihan jotain kummallista tapahdu, niin se ainakin on hoidettu.
Elikkä aina jotakin voi täällä saada
aikaiseksi, mutta kovin hitaasti asiat etenevät.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vihreän liiton eduskuntaryhmän
aloite liittyy erittäin tärkeään
asiaan eli siihen, miten vaikeavammaisen kansalaisen palvelut oikeasti
järjestetään ja rahoitetaan. Aloitteessa
ehdotetaan vaikeavammaisten avustajapalveluiden rahoituksen siirtämistä kokonaan
valtiolle. Henkilökohtainen avustaja on välttämätön
vaikeavammaisen elämän helpottamiseksi. Avustajan
myöntäminen vaikeavammaiselle saattaa olla kunnan
kannalta jopa edullisempi ratkaisu kuin tarjota erilaisia palveluita
eri toimijoiden toteuttamina.
Samanaikaisesti aloitteen kanssa ollaan muuttamassa kehitysvamma-
ja vammaispalvelulakeja. Lait on tarkoitus yhdistää yhdeksi
vammaispalvelulaiksi. Uusi laki tulisi voimaan viimeistään
vuonna 2009. Tavoitteena on vammaisten positiivisesta erityiskohtelusta
lähtevä laki, jossa vammaisten henkilöiden
nykyiset oikeudet turvataan.
Arvoisa herra puhemies! Miksi tämän lain valmistelu
kestää niin kauan, että toimenpiteet
työnnetään seuraavan hallituksen harteille?
Sosiaali- ja terveysministeriön lainvalmistelukone tuntuu köhivän
pahasti. Selvitysmies Paaran mukaan vammaisten henkilöiden
osallistumista ja yleispalveluiden saatavuutta haittaavia esteitä pyritään
poistamaan vuosina 2006—2008. Pystyyköhän
STM toteuttamaan tätäkään?
Hallitus ehdottaa vuoden 2006 talousarvioesityksessä vammaiskerrointa
kunnan yleisen valtionosuuden maksatusperusteisiin. Onkohan tuo riittävän
suuri kerroin, että se takaisi vammaispalvelujen rahoituksen?
Lisäksi selvitysmies Paara esittää valtion
rahoitusosuuden korottamista erillisrahoituksella. Vaihtoehtona
on ensinnä, että kunnille maksetaan vammaisten
henkilöiden palvelusopimuksiin sidottua henkilökohtaisesti
korvamerkittyä reppurahaa, tai toiseksi, että kunnille
maksetaan jälkikäteen 50 prosenttia vammaispalvelujen
vuosikustannuksista kunnan tilinpäätöstietojen
perusteella. Koska kunnilla on jälkikäteismaksuista
huonoja kokemuksia, kannatan henkilökohtaisesti palvelusopimuksiin
perustuvaa korvamerkittyä rahaa.
Vammaisasioihin perehtyneenä en kuitenkaan kannata
vihreiden aloitetta. Arvoisa herra puhemies! Olen sitä mieltä,
että kuntien on otettava vastuu vammaisista. Vammaispalvelujen
rahoitus toteutuu parhaiten korottamalla vammaiskerrointa sekä toteuttamalla
vammaisten palvelusopimuksiin perustuva erityisrahoitus. Lisäksi odotan
yhdistettyyn vammaispalvelulakiin seuraavaa pykälää:
"Vaikeavammaisella henkilöllä, joka tarvitsee
runsaasti toisen henkilön apua kotona jokapäiväiseen
elämään liittyvissä asioissa tai
kodin ulkopuolella asioiden hoitamisessa, opiskelussa, harrastuksissa,
työssä ja yleensä yhteiskunnallisessa
osallistumisessa, on oikeus henkilökohtaiseen avustajaan.
Henkilökohtaisen avustajan valitsee vammainen henkilö yhdessä läheisensä sekä kunnan
sosiaalitoimen kanssa. Avustajan palkkaaminen kuuluu kuntien erityisen
järjestämisvelvollisuuden piiriin."
Jään odottamaan hallituksen toimenpiteitä selvitysmies
Paaran ehdotusten toteuttamiseksi.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana tuosta lakialoitteesta
123. Laillistettuna viinakauppiaana 30 vuotta jo toisessa polvessa
olen alkoholin kanssa joutunut todella paljon tekemisiin ja huolestuneena
olen seurannut, mihin tässä maassa mennään,
ennen kaikkea tietysti ravintoloitten osalta, joissa työtäni
olen tehnyt. Tuo alkoholielinkeinojen toimintaedellytysten ja työpaikkojen
turvaaminen on merkittävän kova asia minusta Suomelle.
Meillä työllistetään noin 73 000
ihmistä hotelli- ja ravintola-alalla kokonaisuudessaan.
Se on valtava määrä. Yli 7 prosentin
osuus kotitalouksien kulutusmenoista liittyy tänä päivänä hotelli-
ja ravintola-alan elinkeinoon, kokonaisvaltaisesti koko kenttään.
Tietysti läheskään kaikki näistä työntekijöistä eivät
ole paikoissa, joissa anniskelua harjoitetaan. Näitten
anniskeluravintoloitten henkilökunnan määrä lienee
tuolla 20 000—25 000:n paikkeilla.
Tuo ratkaisu, kun veroa alennettiin, oli varmasti vaikea monelle.
Päällimmäinen kysymys tietysti on ...
Minä en usko siihen, että ... Kulutusta voi ohjata
verotuksella, mutta ei vähentää. Veron
rukkailu edestakaisin minusta olisi tolkutonta, ja pitäisi
miettiä verotuksen keinoja, joilla hyvää ruokaa
tarjoavat ravintolat pakahtuisivat asiakkaista. Se varmasti vähentäisi
juomista ja lisäisi kaikkia verotuloja.
Yksi keskeinen kysymys on harmaan talouden torjuminen. Ammattimainen
alkoholin tuonti olisi taatusti lisääntynyt, jos
me emme olisi alkoholiveroa madaltaneet. Rikollisuus tältä osin olisi
lisääntynyt. En usko, että kulutus olisi
vähentynyt. Merkittävää on myös
verotulojen pysyminen Suomessa. Kun rajat aukenivat, tuonti olisi
vienyt verotuloja entisestään pienemmiksi. Nythän
alkoholin myynti on pienentynyt Alkon vähittäismyynnissä,
ja sen merkitys olisi ollut vielä merkittävästi
suurempi kuin se tänä päivänä on.
Terveysriskit ovat ongelma, jota ei tällä veron alentamisella
pystytä ratkaisemaan. Minusta Suomessa on kaksi asiaa,
missä me olemme metsäläisiä ja
hoitaneet kulttuurimme huonosti. Yksi on liikenne, suomalaista liikenneopetusta
ei ole osattu oikealla tavalla julistaa, ja toinen asia on alkoholipolitiikka.
Tämä on ollut liian kauan pyhä tabu.
50—60-luvulla alkoholia juotiin puupinon takana, autotalleissa
ja sitä mukaa, kun sitä joskus 80-luvulla sisälle
tuotiin. Nyt sitä juodaan puistoissa ja muilla julkisilla
paikoilla pahimmassa vaiheessa. Tämä politiikka
tässä on ollut kyllä äärimmäisen
huono.
Ravintolaliikkeitä ja niitten verotusta pitäisi järkevöittää.
Valvotussa paikassa anniskelun suorittaminen on erinomaisen hyvä asia
monien näkökantojen kannalta, joissa työllisyys
on yksi keskeisimpiä asioita. Itse olen sitä mieltä,
että väkevän alkoholin veroa ei olisi
pitänyt pudottaa niin paljon. Olen edelleenkin sitä mieltä,
että vaikkakin mietojen kulutus on valtavasti kasvanut
ja absoluuttisena alkoholina merkittävää,
niin kaikesta huolimatta väkevien alkoholien veronalennusten
osuutta olisi voinut jättää pienemmäksi.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä kiittää niitä muiden
ryhmien edustajia, jotka ovat tukeneet vihreiden aloitteita, ja
erityisesti tukea on tullut tähän vaikeavammaisten avustaja-asiaan.
Kiinnitän huomiota siihen, että tätä uudistusta
vaikeavammaisten avustajajärjestelmän kehittämiseksi
ei ole saatu aikaiseksi, vaikka asiasta on tehty useita eri selvityksiä.
Hieman kitkerästi voin todeta, että selvityksien
puutteesta siis uudistus ei ole kiinni, ja toisaalta, kun ottaa
huomioon sen, että on hyvin paljon poliitikkoja, jotka
pitävät uudistusta tärkeänä,
niin mietin kovasti, mistä on kiinni se, että tätä uudistusta ei
ole saatu eteenpäin. Onko kyse siitä, että vammaisia
henkilöitä ja erityisesti vaikeavammaisia on lopulta
niin vähän, että he eivät ole
poliittisesti merkittävä voima tässä maassa,
ja koska tällä tavoin on, niin poliittista tahtoa
ei ole riittävästi?
Toivoisin tietenkin, että perusoikeusajattelu leviäisi
ja tätä kautta haluttaisiin myös valtion puolelta
vahvemmin rahoittaa näitä avustajapalveluita,
koska suuri ongelma on juuri se, että koska kunnista monet
epäävät nämä avustajapalvelut
vedoten omiin taloudellisiin ongelmiinsa, niin nämä erot
eri kuntien välillä avustajapalvelujen myöntämisessä ovat
niin suuret. Tähän ongelmaan liittyen vihreät
ovat halunneet ratkaista kysymyksen sataprosenttisella valtion rahoituksella.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kovin on hiljaista tämä oppositiopuolueiden
varjobudjettien käsittely, mutta sitäpä tärkeämmät
aiheet täällä on.
Aivan aluksi haluan todeta myönteisen asian — ehkä lohduttelen
kollegojakin sillä — että oppositiopolitiikalla,
uskon, voi saada jotain aikaiseksi. Niin kuin täällä ed.
Andersson totesi, Itämeren suojelun kannalta merkittävät
voimavarat septitankkien tyhjennykseen saatiin tämän
vuoden talousarvioon. Myöskin työsuhdematkalippuasia,
sen verokohtelumuutos, jonka eteen sinivihreä koalitio
on täällä eduskunnassa tehnyt kovasti
työtä, on erittäin hyvä asia.
Se ei pelkästään ilahduta meitä vaan
ympäristöä, tulevia sukupolvia.
Sitten, arvoisa herra puhemies, kun puhutaan varjobudjetista
täällä, en syvemmin kommentoi kuin kahta
asiaa, ihan yleistä talouspoliittista ideologista linjaa
tässä vihreiden varjobudjetissa, ja hyvin olen
huolissani tästä linjasta, jonka vihreät ovat
ottaneet, eli tästä keskituloisten kurittamisesta.
Kovasti on totuttu jo täällä porvaripuolella,
kokoomuksen puolella, siihen, että keskusta ja demarit
ovat käsi keskituloisten ja ennen kaikkea kaupunkilaisten
taskulla, mutta käsittääkseni vihreät
ovat varjobudjetissaan tasapainottaneet budjettia sillä,
että he peruisivat osan keskituloisille tulevista tuloveronalennuksista.
Hyvin ikävää on se, että yleensä täällä talossa
väliinputoajiksi jäävät keskituloiset.
Puhutaan hyvin hyvätuloisista ja sitten hyvin pienituloisista,
ja valtaosa suomalaisista — sairaanhoitajat, opettajat, lastentarhanopettajat,
poliisit, tämä joukko — jää kaiken
keskustelun ulkopuolelle.
Tämä punamultahallitus on kunnostautunut sillä,
että kiinteistöveron korotusta valmistellaan.
Se tulisi tuloista riippumatta kaikkien asumiskustannuksiin. Päivähoitomaksujen
korotusta suunnitellaan, se tulisi keskituloisille. Helsingissä yli
puolet maksaa korkeinta päivähoitomaksua. Asuntolainojen
verovähennysoikeuden rajoitusta on väläytelty
punamullan puolelta. Ennen vaaleja vihreätkin sitä silloisen
puheenjohtajan ed. Soininvaaran suulla väläyttelivät.
Hyvin paljon on tullut asioita, jotka heikentäisivät
tavallisten keskituloisten asemaa.
Arvoisa puhemies! Haluan tämän nostaa esille
siksi, että meillä Pääkaupunkiseudulla
on vakava huoli siitä, että tavallisilla helsinkiläisillä ei ole
enää varaa asua omassa kotikaupungissaan. Joukoittain
lapsiperheet muuttavat pois. Nyt juuri kun esimerkiksi todella tiukalla
olevat perheet, joilla on ne asuntolainat, opintolainat ja korkeat asumiskustannukset
ja jotka miettivät ehkä sen toisen, kolmannen
lapsen hankkimista ja ajattelevat, että nyt tulisi pieni
helpotus, jos vähän tuloveroa alennettaisiin,
vihreät ovat alennuksen ilmeisesti perumassa. Kyllä olen
tästä erittäin yllättynyt, että tämmöinen
kaupunkivastaisuus on tarttunut myöskin vihreisiin. En
tiedä, onko tämä uuden puheenjohtajan
myötä vaiko mistä tämä linjanmuutos
tullut. Olen siitä hyvin pahoillani, mutta onneksi tämän
asian suhteen ette ole hallituksessa ja hallitus tekee viisaampaa
veropolitiikkaa sikäli.
Arvoisa herra puhemies! Vaikeavammaisten henkilökohtaisesta
avustajasta on tehty aloite niin kokoomuksen piiristä kuin
vihreidenkin piiristä, ja tästä voimme
olla samaa mieltä. Eduskunnan Vamyt-työryhmässä,
jossa ed. Ulla Anttila on tehnyt erittäin erinomaista työtä,
on ollut ilo olla mukana. Tavoitteemme oli, että hallitusohjelmaan
olisi tullut tämän henkilökohtaisen avustajan
oikeus, sen kirjaaminen tiukemmin lainsäädäntöön,
ja olemme hieman pettyneitä, että se ei ole tullut.
Tästä on hyvin erilaisia näkemyksiä salissakin
esitetty, mutta olen vakaasti tätä asiaa harkinnut
ja pohtinut ja olen kyllä sitä mieltä,
että tämä aloite on perusteltu. Ed. Akaan-Penttilä on
tehnyt vastaavan lakialoitteen, ja itse olen tehnyt talousarvioaloitteen.
Kovasti täytyy tehdä työtä,
että tämä asia toteutuisi, koska kyllä on
niin, että henkilökohtainen avustaja on aivan
välttämätön, jotta vaikeavammainen
henkilö voisi elää mahdollisimman samanlaista
elämää kuin me muutkin. Avustajajärjestelmä on
ainoa itsenäinen tukimuoto, jolla tosiasiallisesti voidaan
turvata vaikeavammaisen henkilön lailliset ja itsemääräämisoikeudet. Kyllä on
niin, että kun ollaan eriarvoisessa asemassa kunnissa,
niin se pahimmillaan johtaa siihen, että vaikeavammaisen
ihmisen elämänlaatu heikkenee. He voivat syrjäytyä ja
joutua jopa laitokseen, ja sen takia henkilökohtainen avustaja on
saatava subjektiiviseksi oikeudeksi eli kunnan erityisen järjestämisvelvollisuuden
piiriin kuuluvaksi tukitoimeksi.
Tästä on tosiaan kokoomuksen lakialoite ja
talousarvioaloite. Haluan tässä esittää kannatukseni
myöskin vihreiden vastaaville aloitteille ja toivon todella,
että ministeri Hyssälä tässä asiassa etenisi.
Kunnissa on tiukka tilanne, mutta asioita on vaan priorisoitava.
Ainakin omalta osaltani haluan tätä kannattaa.
Haluan myöskin todeta sen, että kokoomus on tehnyt
oman ohjelmansa, vammaispoliittisen ohjelman, joka on puoluehallituksessa
hyväksytty ja tulee parin viikon päästä puoluevaltuustoon,
jossa aiomme tämän vielä sitten koko
puoluevaltuuston voimalla hyväksyä, niin että tämä on
kokoomuksen yhteinen näkemys.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Veropolitiikasta: Kun hallitus tänä syksynä esittää veronalennuksia
yhteensä 840 miljoonalla eurolla ja me olemme halukkaita
niistä hyväksymään 550 ja jättämään
tekemättä 290, niin tästä voi
tietenkin hyvin laskea, että täytyy olla melkoisen
hyvätuloinen keskituloinen, että ei saisi näitä veronalennuksia. Vihreät
ovat tehneet paljon töitä sen eteen, että tämä monena
vuotena käytetty erityisesti pieni- ja keskituloisiin — tässä tapauksessa
keskituloiset ovat olleet tuloiltaan 100 000 euroon asti
vuodessa — kohdistuva kunnallisverotuksen ansiotulovähennys
ei menisi kuntien kukkarosta, vaan valtion kukkarosta.
Nyt olemme saaneet tavoitteemme läpi varmasti myös
sen takia, että Kuntaliitto asettui sitä tukemaan,
ja nimenomaan tämän takia nyt pieni- ja keskituloisille
suunnatut veronalennukset, jotka olemme valmiita hyväksymään,
eivät mene kuntien kukkarosta. Eli uskoisin, että tässä suhteessa
olemme esimerkiksi nimenomaan Helsingin eteen tehneet järkevää ja
relevanttia (Puhemies koputtaa) työtä.
Lisäksi: tässä salissa voi tuntua
helpolta käyttää samat rahat kahteen
kertaan. Ed. Sarkomaakin on täällä esittänyt
asioita, jotka maksavat rahaa. Jostain ne rahat on otettava, niin
että olisi hyvä myös osata laskea aina
silloin tällöin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin kommentoida ed. Sinnemäen
lakialoitetta 123, jossa siis puhutaan tästä alkoholiveroalennuksesta,
sillä olen täsmälleen samaa mieltä teidän
kanssanne siitä, että tämä laki, jonka
eduskunta hyväksyi viime vuonna, on suurin virhe, mitä tämä eduskunta
on tehnyt. Siitä on ollut aivan arvaamattomia seurauksia
tämän kansan terveydelle.
Tässä on Helsingin terveysasemien lehti, jossa
nyt kerrotaan esimerkiksi säilöönotettujen henkilöiden
määrästä. Se on moninkertaistunut, samoin
kuin alkoholikuolemat. Kun aikaisemmin, kun juotiin olutta ja viinejä,
mittauksessa oli 1,2 promillea alkoholipitoisuus, nyt se vaihtelee 2:sta
3:een, jopa 4:ään ja 5 promilleen, ja todellakin
se tulee erittäin kalliiksi. Päihdeasiain neuvottelukunta
muun muassa on tehnyt esityksen, että alkoholiveroa väkevien
viinojen osalta nyt nostettaisiin, mutta mitään
vastinetta siihen ei ole tullut.
Kyllä nyt tämän eduskunnan on herättävä ja nostettava
se väkevien alkoholijuomien vero ylemmäksi ja
ainakin vähitellen, koska muuten tämän
kansan terveys romahtaa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta on erittäin hyvä,
että oppositiopuolueet esittävät vaihtoehtobudjetteja,
ja ennen kaikkea olen tyytyväinen, että oppositioryhmien
esittämät vaihtoehtobudjetit ovat tasapainossa.
Tämä tarkoittaa sitä, että eduskunnalla
on aivan selkeästi vaihtoehtoja. On hallituksen esitys,
ja me tiedämme, mikä on painopiste hallituksen
budjetissa. Painopiste on veronalennuksissa ja vaatimattomassa köyhyyspaketissa.
Vihreät ovat esittäneet, että lisätään
verotuloja jäteverolla, alkoholiveroa kiristetään
ja tuloveroa ei alenneta niin paljon kuin hallitus esittää.
Vihreät ovat esittäneet, että näitä rahoja
käytetään sitten eri tarkoituksiin. Kristillisdemokraatit
ovat pitkälti samaa mieltä. Ne tarkoitukset, mihin
näitä rahoja haluatte käyttää,
esiintyvät myöskin meidän vaihtoehtobudjetissamme,
josta me tulemme myöhemmin kertomaan.
Mitä tulee tähän viinaveroon, nyt
en huomannut, että vihreät olisivat esittäneet,
kuinka paljon verotuloa tämä tuo mukanaan, kun
väkevien juomien hinta nostetaan entiselle tasolle. Minä en sitä vastustaisi,
mutta pidän kristillisdemokraattien esitystä selvästi
parempana. Siinä varovaisesti nostetaan kaikkien alkoholijuomien
hintaa 15 prosentilla, mikä käytännössä tarkoittaisi
sitä, että Koskenkorva-pullon hinta nousisi noin
70 sentillä ja viinipullon hinta 30 sentillä.
Ja minä olen täysin vakuuttunut siitä,
että kukaan ei lähde Viroon hakemaan viinaa sen
takia, että hinnat Suomessa nousevat niin paljon kuin äsken
mainitsin, eli kukaan ei voi väittää,
että tämä lisäisi matkustajien
alkoholin maahantuontia. Se lisäisi kyllä valtion
kassaan tuloa, ja se myöskin vähentäisi
alkoholin kulutusta, ei kuitenkaan niin paljon kuin me toivomme.
Kun alkoholiveron alennus hyväksyttiin puolitoista
vuotta sitten, niin kyllä eduskunta edellytti, että hallitus
seuraa tilannetta ja ryhtyy toimenpiteisiin, jos tilanne riistäytyy
käsistä. Tässä me olemme kuulleet,
mitä meidän ylläpitämämme Stakes
on asiasta lausunut. Olemme lehdistä saaneet lukea, mitä mieltä poliisi
on, ja kiistaton tosiasia on se, että ongelmat ovat lisääntyneet enemmän
kuin saatoimme kuvitella. Kun Viro on nostanut omaa alkoholiveroaan
5 prosentilla ja tehnyt periaatepäätöksen,
että vuosittain nostetaan 5 prosentilla, niin ihmettelen
suuresti, ettei hallitus ole tuonut esitystä alkoholiveron
korottamiseksi, varsinkin kun osa hallituksen ministereistä ravaa
ympäri Suomea kertomassa, miten paljon tuhoa alkoholiveron
alennus on tuonut mukanaan, ja vaatii, että veroa pitäisi
korottaa. Siis kansa luulee, että oppositio vastustaa tätä, kun
ministerit esittävät korotusta. Minun mielestäni
tämä kristillisdemokraattien esitys alkoholiveron
korottamiseksi olisi vaaraton siinä mielessä,
että se ei lisäisi sitä matkustajatuomista,
mutta se toisi kyllä lisää rahaa valtion
kassaan ja vahinkojen määrä vähenisi.
Haluan vielä todeta, että silloin puolitoista vuotta
sitten meidän olisi pitänyt kulkea yhtä jalkaa
Ruotsin kanssa. Ruotsihan ei alentanut. Täällä sanottiin,
että se on vain ajan kysymys, milloin Ruotsi alentaa. Ruotsin
valtiovarainministeri olisi halunnut alentaa, mutta onneksi sieltä löytyi
sellaisia voimia, jotka näkivät, että tämä tuo mukanaan
ongelmia, ja tässä kiitokset Ruotsin ympäristöpuolueelle
ja vasemmistoliitolle, jotka eivät hyväksyneet
sosialidemokraattien esitystä, että alennettaisiin.
Kun Suomi nyt korottaisi, me auttaisimme myöskin Ruotsia,
me auttaisimme Norjaa, ja me voisimme yhteispohjoismaisella aloitteella myöskin
vahvasti puhua Euroopan unionissa matkustajatuomisten kiintiön
alentamiseksi. Täällä sanotaan, että se
on epärealistista. Ruotsissa sitä pidetään
realistisena ja siellä laidasta laitaan ollaan sitä mieltä,
että se olisi se tehokkain toimenpide. Mutta toivon mukaan
nyt, kun Kokoomuksen — oletan — aika suuri enemmistö on
tätä mieltä, Vihreä Liitto on
tätä mieltä, Kristillisdemokraatit ovat
tätä mieltä, oletanpa, että Vasemmistoliiton
enemmistö on sitä mieltä, ja luulenpa,
että Keskustan suuri enemmistö ainakin kentällä on
sitä mieltä, että pitäisi korottaa,
syntyisi sellaisia paineita, että tulisi edes maltillinen
korotus.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Vihreiden aloitteissa on paljon erittäin
kannatettavia asioita sisällä, ja ihan erityisesti
haluan mainita tämän subjektiivisen oikeuden henkilökohtaiseen
avustajaan vaikeavammaisten kohdalla, mitä hyvin lämpimästi
kannatan. Haluan muistuttaa siitä, että kun puhutaan
vaikeavammaisen oikeudesta avustajaan, niin silloin ei puhuta mistään
elämän ylellisyyksiin kuuluvasta asiasta vaan
aivan perustavista perusoikeuksista ja arjen selviytymisestä.
Silloin puhutaan mahdollisuudesta normaalisti pukeutua ja syödä ja
liikkua, asioida muiden ihmisten joukossa ja toki myös työn
tekemisestä. Todellakin toivon lämpimästi sitä,
että tämä asia vihdoin etenisi, ja muistutan myös
siitä, että viime vaalikaudella eduskunnan sosiaali-
ja terveysvaliokunta lausunnossaan, ei lausumassaan mutta lausunnon
sisällä, otti kantaa tämän subjektiivisen
oikeuden puolesta.
Sitten iloitsen myös siitä, että vihreät
ovat tähän alkoholiveron korotukseen ottaneet
kantaa. Haluan tässä muistuttaa myös,
että ministeri Hyssälä muutama viikko
sitten julkisti Helsingin Sanomissa erittäin hyvän
kolumnin, jossa hän vaati alkoholiveroa korotettavaksi
heti. Hän totesi näin: "Tutkimusten ansiosta tiedämme,
että alkoholiverotus, vähittäismyyntimonopoli
ja mainonnan kieltäminen ovat kustannustehokkuudeltaan
parhaita keinoja vähentää alkoholiongelmaa.
Tällä tiedolla ei ole mitään
arvoa, jos kieltäydymme toimimasta sen mukaan. - -
Polttavin kysymys on vielä vailla vastausta. Olemmeko valmiit
yhteisvastuuseen?" Vihreät ovat valmiita. Kristillisdemokraatit
ovat valmiita. Toivottavasti tätä yhteisvastuuta
löytyy myös hallituksen sisältä.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Tervehdin myöskin monen muun edustajan
tavoin ilolla tätä vihreiden esitystä henkilökohtaisen
avustajan osalta. Keskityn omassa puheenvuorossani enemmän
tikittäviin viinapulloihin kuitenkin, mutta toivon, että edellä mainittu
vihreiden esitys saa laajemmin tuulta alleen.
En unohda sitä yötä, kun kymmenvuotias
tyttö juoksi soittamaan ovikelloamme ja pyysi päästä sisälle,
kun isä ja äiti tappelivat. Hän kertoi isän
lyöneen äitiä ja halusi soittaa poliisille
ja mummille. "Aina kun isä juo, tapahtuu tällaista", tyttö sopersi
oven takana. Tämä tapaus sattui kohdalleni joitakin
vuosia sitten, mutta näitä tapauksia on lisääntyvässä määrin
suomalaisessa yhteiskunnassa tapahtumassa.
Me emme voi syyttää hallitusta siitä,
että osa suomalaisista päihtyy viinasta niin rajusti,
mutta alkoholiverotuksella hallitus voi kuitenkin ohjata merkittävästi
kansalaisten alkoholin kulutusta. Vappuna 2004 toteutettu alkoholiveron
lasku väkevien kohdalta on aiheuttanut selkeästi
lisääntyviä ongelmia Suomessa. Alkoholin
aiheuttamat poissaolot työpaikoilta ovat lisääntyneet, perheväkivalta
on selkeästi nousussa, lasten huostaanotot ovat lisääntyneet.
Nämä ovat haasteita koko suomalaiselle yhteiskunnalle,
sen kansantaloudelle ja kilpailukyvylle.
Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos arvioi, että litran
lisäys alkoholin keskikulutuksessa merkitsisi tuhatta uutta
pahoinpitelyrikosta eli noin 4 prosentin kasvua pahoinpitelyihin.
Useissa EU-maissa hyvinvointia edistetään alkoholipolitiikalla,
jossa huomioidaan tämä terveysperuste. Monilla
mailla tavoitteena on ollut viime vuosina kääntää alkoholin
kulutus laskuun. Keinoina on käytetty korkeaa alkoholiverotusta,
saatavuuden rajoituksia ja alkoholimainonnan kieltoa.
Valitettavasti Suomessa hallituspuolueet, keskusta ja demarit,
ovat kulkeneet tässä asiassa vastavirtaan. Nykyinen
punamultahallituksen alentama vero, jonka seurauksena valtion tulopuoli
ohenisi lähes 300 miljoonaa euroa, on ollut mielestäni
tuhoisa tie. Punamultahallituksen päätös
nosti alkoholiverotuksen viime vuonna kaikkien aikojen uuteen ennätykseen,
niin kuin tässä salissa tänä iltana
on kuultu. Kulutuksen kasvuvauhti on aiempaan nähden lähes
viisinkertaistunut, ja absoluuttisena alkoholina mitattuna, niin kuin
olemme jo tänään kuulleet, suomalaiset
joisivat 53,7 miljoonaa litraa alkoholia vuodessa. Jokaista suomalaista
kohti se tekisi 10,3 litraa eli reilun viinapullon viikossa.
Aiemmin tuo 10 litraa oli merkittävä rajapyykki,
ja on yleisesti hyväksytty fakta, että päihteiden
liikakäyttö on nyt ja lähitulevaisuudessa
suomalaisten vakavin terveysuhka. Meistä aikuisista suomalaisista
90 prosenttia silti käyttää alkoholia.
Suuri osa juo alkoholia onneksi kohtuullisesti tai hyvin vähän.
Viinahan on viisasten juoma, niin kuin vanha sanonta sanoo. Valitettavasti
alkoholin suurkuluttajia kuitenkin on 250 000—500 000
eli 6—12 prosenttia aikuisväestöstä.
Kulutuksen lisääntyminen on näkynyt
jo hyvinkin lyhyellä aikajänteellä suurkuluttajien
entistä huonompana kuntona katkaisuhoitoasemilla ja avohoitopaikoissa.
Päihdetyöntekijät raportoivat Tampereella
reilu viikko sitten, että entistä nuoremmista
katkokävelijöistä ja jalattomista on
tullut lisääntyvä haaste katkaisuasemilla. Kouluterveystutkimuksen
mukaan kolme neljästä 15—16-vuotiaasta
nuoresta oli kokenut humalan ja vain 9 prosenttia oli oman ilmoituksensa mukaan
täysin raittiita.
Päihdehuoltolain mukaan kunnan on huolehdittava siitä,
että päihdehuolto järjestetään
sisällöltään ja laadultaan sellaiseksi
kuin kunnassa esiintyvä tarve edellyttää.
Valtakunnallisen alkoholiohjelman 2004—2007 mukaan päihdehuollon
resursoinnissa on otettava huomioon päihteiden käytössä tapahtuneet
muutokset. Hallitus ei ole mielestäni huomioinut viinaveron
kevennyksestä aiheutuvien alkoholihaittojen laskua kunnille.
Lastensuojelu ja päihdesairaalat nielevät yhä suuremman
osan meidän kuntiemme menoista.
Keväällä julkaistu Suomea käsittelevä peruspalveluraportti
painotti, että tasapäinen säästäminen
näyttää vain pahentavan kuntien ongelmia palvelutuotannossa.
Erityisesti raportissa tuotiin esiin huolta päihdehuollosta.
Samalla nostettiin esille alkoholiverotuksen keventämisen
aiheuttama alkoholin kulutuksen lisääntyminen
ja päihdepalvelujen tarpeen nouseminen kunnissa. Todettiin,
että viime vuonna joka neljännen kunnan päihdehuollon
määrärahat loppuivat jo alkusyksystä eikä osassa
kuntia ollut minkäänlaista katkaisuhoitoa tarjolla.
Kaikista Suomen 432 kunnasta vain 75:llä on raittiustyölain
mukainen tai muu ehkäisevää päihdetyötä tekevä päätoiminen
viranhaltija tällä hetkellä. Työntekijät
kohtaavat päihdeongelmaisia myös pienissä ja
keskisuurissa kunnissa päivittäin, ja kuntien
yksinäiset sosiaalijohtajat ja sosiaalityöntekijät
tekevät parhaansa muiden kiireidensä ohessa. Kotipalvelun
ja kotisairaanhoidon työntekijät ratkaisevat hyvin
vaikeita akuutteja ongelmia joka päivä kunnissa.
Hoitoon ohjaaminen törmää hoidon portaiden
puuttumiseen useasti. Usein ainoana päihdeongelmaisten
hoitopaikkana on terveyskeskuksen katkohoito, mikäli siellä sattuu
olemaan tilaa.
Arvoisa puhemies! Päihdehaitat ja -ongelmat ovat tikittävä aikapommi
lisääntyneen alkoholin kulutuksen aikana. Ellei
niihin puututa nyt, ongelmat näkyvät sosiaali-
ja terveyshuollon määrärahoissa tulevina
vuosina jopa kymmenkertaisina. Iloitsen siitä, että näinkin
laajasti oppositioryhmät ovat kantaneet asiasta huolta,
ja toivon ed. Kalliksen tavoin, että myöskin hallituspuolueiden
rintamasta löytyy riittävä joukkue, jolla saadaan
alkoholivero nousuun.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä kahdessakin
eri kohdassa tänä iltana keskustellaan alkoholijuomaveron
korotuksesta, ja ajattelin käyttää nyt
tässä vaiheessa oman puheenvuoroni, koska olen
itse tehnyt tästä talousarvioaloitteen ja olen
tekemässä lakialoitetta.
Arvoisa herra puhemies! A-klinikkasäätiö, Elämäntapaliitto,
Sininauhaliitto, Terveys ry ja Terveyden edistämisen keskus
ry sekä eräät muut sosiaali- ja terveysalan
järjestöt ovat vaatineet, että tehokkaimmaksi
alkoholipoliittiseksi keinoksi todettu alkoholiverotus otetaan uudelleen
käyttöön. Olen samaa mieltä:
Alkoholiveroa tulee korottaa takaisin ennalleen väkevän
viinan osalta.
Järjestöjen ja tutkijoiden näkemysten
ja kokemusten mukaan nyt on saavutettu sellainen haittojen taso,
jota ei voida ylittää. Veroalen jälkeiset
akuutit alkoholihaitat ovat jo nyt nähtävissä. Alkoholin
kokonaiskulutus on kasvanut voimakkaasti. Suurin myynnin kasvu on
tapahtunut nimenomaan väkevien viinojen kohdalla, ja oluen hintakilpailu
on johtanut siihen, että oluesta on tullut vähittäiskauppojen
niin kutsuttu sisäänheittotuote. Suurkuluttajat
ovat lisänneet juomistaan.
Stakesin kyselytutkimus vuonna 2004 sisältää paradoksin.
Samaan aikaan kun alkoholin myynti on kasvanut, raportoidaan kulutuksen
ja haittojen vähenemistä. Tutkijoiden mukaan tämä viittaisi
siihen, että alkoholin hinnanalennus on oletusten mukaisesti
purrut suurkuluttajiin ja syrjäytyneisiin, jotka ovat lisänneet
kulutustaan ja joita ei kyselytutkimuksella tavoiteta.
Muun muassa järjestöt raportoivat kentältä selkeää tilanteen
pahenemista. Katkaisuun, hoitoon ja erilaisiin psykososiaalisiin
tukipalveluihin tulevat ihmiset ovat huonommassa kunnossa kuin aiemmin,
humala on pahempi, ja pärjääminen on
muutenkin heikompaa. Ja kuten tässä aikaisemmissa
puheenvuoroissa on tullut esille, kuntien taloudellisesta tilanteesta
johtuen yleensä päihde- ja alkoholihaittojen ehkäisy-
ja hoitopalvelut ovat valitettavasti vähentyneet. Lisäksi on
muistettava, arvoisa herra puhemies, että alkoholihaitat
tuskin koskaan kohdistuvat vain käyttäjään
itseensä, vaan uhkaavat myös läheisten
ja lähiympäristön terveyttä ja
hyvinvointia.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä tämän
eduskunnan nyt on otettava käsiinsä tämä alkoholiveropolitiikka,
koska kaikkihan tiedämme, että alkoholin juominen
on riippuvainen sen saatavuudesta — siis viinejä ei maitokauppoihin — ja
myöskin hinnasta. Sen takia, kuten kaikki aikaisemmatkin
puhujat ovat sanoneet, niitten väkevien juomien verotusta
on nyt lähdettävä kiristämään.
Olen eri mieltä ed. Kalliksen kanssa siinä,
että oluen hinnalla olisi jotain merkitystä. Se
voi ehkä tuoda vähän lisärahaa
valtion budjettiin, mutta se on tarjoustuote kaikissa päivittäistavarakaupoissa,
ja kaupat jopa maksavat meille siitä, että me otamme
sen mäyräkoiran mukaamme. (Ed. Kallis: Sen takia
sitä hintaa pitää korottaa!) — Niin, mutta
sitä pitäisi korottaa niin paljon, koska päivittäistavarakauppiaat
haluavat asiakkaat sinne sisään sen oluen avulla,
ja sen takia se veronkorotus ei varmasti tule puremaan.
Mutta kansanterveyden kannalta meidän on kerta kaikkiaan
pakko nostaa väkevien viinojen hintaa. Muuten meille kyllä käy
huonosti. Kansantalous pelastuu, mutta kansanterveys on mennyt.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä jatkaa tästä,
minkä ed. Asko-Seljavaara äsken sanoi. En ole
tosin ihan varma, pelastuuko siinä sitten enää kansantalouskaan
loppuviimeksi, jos kansanterveys menee.
Haluan myöskin liittyä niiden edustajien joukkoon,
jotka ovat sitä mieltä tässä,
että alkoholiverotusta tulee tarkistaa ja tulee tarkistaa
nimenomaan ylöspäin. Ymmärrän
kyllä sen, että silloin, kun tämä asia
ratkaistiin, oli erittäin tärkeää estää se
uhka, että suurimittainen maahantuonti tulee Viron suunnasta,
mutta kokeilemalla pitää löytää se
oikea veron taso. Tällä hetkellä voidaan
aivan hyvin kokeilla vähän korkeampaa tasoa, koska
ne kiistattomat haitat ovat näkyvissä, kuten ed.
Kärkkäinen aivan erinomaisesti omassa puheenvuorossaan
kertoi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, ymmärsinkö minä oikein
vai väärin. Tarkoittiko ed. Asko-Seljavaara sitä,
että vain väkevien juomien veroa pitäisi
nostaa mutta ei oluen veroa? (Ed. Asko-Seljavaara: Kyllä,
ei oluen!)
Tosiasia on kuitenkin se, että nuoret laskevat, mistä saavat
halvimman humalan. Näin he ovat tehneet 50 vuotta sitten,
40 vuotta sitten, 30 vuotta sitten, 20 vuotta sitten, 10 vuotta
sitten ja tänään. Jos me nostamme vain
väkevien juomien alkoholiveroa ja jätämme
esimerkiksi viinien tai oluen veron nostamatta, niin silloin kansa
siirtyy näihin juomiin, mistä tulee halvin humala.
Kyllähän jo tänä päivänä nähdään,
että oluen myynti on se, joka on kasvanut, ja se on kasvanut
sen takia, että se on suhteellisesti ottaen niin edullista. Ainoa
oikea tie minun mielestäni on se, että kaikkien
alkoholijuomien hintoja nostetaan ja niin, että jonkin
verran kalliimmaksi tulee humala väkevistä kuin
näistä muista.
Keskustelu päättyy.