25) Laki kuntajakolain 4 §:n muuttamisesta
Ahti Vielma /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Maamme kuntajaotuksen uusimisesta on
keskusteltu useita vuosikymmeniä, ja juuri tällä hetkellä tuo
keskustelu käy vilkkaana, joillakin seuduilla jopa kiivaana.
Kunnat ovat joutuneet tilanteeseen, josta vanhoilla keinoilla
ja vanhalla kuntajaotuksella ei enää selvitä.
Erittäin laajalti tilanne jo tiedostetaan, ja ilahduttavaa
kehitystä kuntaliitosten osalta on tapahtunut tai on parhaillaan
tapahtumassa. Edelleenkin esitetään kuitenkin
myös vastustavia mielipiteitä aivan välttämättömienkin
kuntaliitosten osalta. Hyvin kuvaavaa on se, että muutosvastarintaa
näissä tapauksissa ovat olleet synnyttämässä jopa
samat henkilöt vuosikymmenten ajan eikä kunnallinen
demokratia ole voinut toimia kuntalaisten edun mukaisesti. Pelkään
pahoin, että vireillä oleva kuntauudistusprosessi
kaatuu monella alueella tuohon samaan vastarintaan, ellei valtiovallalla
ole lainmukaista oikeutta painavista syistä tehdä omaa
ratkaisuaan.
Olen perustellut kuntajakolain 4 §:n muuttamista juuri
edellä mainitsemillani painavilla syillä. Keskusteluissa
kuntajaon muuttamisesta on aivan liian vähälle
huomiolle jäänyt se, että voimassa olevista
hallinnollisista rajoista johtuva virheellinen yhdyskuntasuunnittelu
johtaa kalliisiin ja toimimattomiin virheinvestointeihin: investointeihin
väärille alueille kaiken rakentamisen osalta,
tarpeettomiin ja suuriin liikennekustannuksiin, energiatuotannon
epätaloudelliseen käyttöön,
tonttipulaan, virkistysalueiden muuttamiseen rakennusmaaksi, palvelujen
puutteelliseen ja kalliiseen organisointiin jne. Näitä voisi luetella
vielä paljon paljon enemmän. Esimerkkejä edellä kuvatuista
ongelmista löytyy maastamme runsaasti.
Koska takanani on pitkä kunnallinen ura, joka on alkanut
jo 60-luvun lopulla Pääkaupunkiseudulla Espoon
palveluksessa ja jatkunut Keski-Suomessa Jämsän
kautta Jyväskylään, olen joutunut tai
päässyt hyvin läheltä seuraamaan
keskusteluja kuntaliitoksista yli kolmen vuosikymmenen ajan. On
suorastaan hätkähdyttävää,
että täällä eduskunnassa kuntajako-ongelmista
puhuttaessa olen havainnut, että olen noita samoja puheita
kuunnellut jo yli 30 vuotta sitten esimerkiksi Helsingin seudun
ongelmia käsiteltäessä.
Miksi ei ole sitten tapahtunut mitään? Kokemusperäinen
vastaukseni on se, että kunnallinen demokratia ei toimi
tapauksissa, joissa yksityinen tai tietyn ryhmän poliittinen
etu ja yhteiskunnan kokonaisetu ovat vastakkain. Hyvin pieni avainryhmä voi
vuodesta toiseen estää kauaskantoisenkin päätöksen
teon, ja laskun maksajia ovat veronmaksajat.
Kun tarkastelemme tämänhetkistä kuntarakennetta
muun muassa edellä kerrotuilla paikkakunnilla, voimme todeta,
että se on monella alueella rakenteellisesti ja toiminnallisesti
hajanainen ja sen vuoksi kalliisti rakennettu. Käyttökustannukset
ovat korkeat, toiminta hankalaa ja monelta osin jopa mahdotonta.
Näiden suunnittelu- ja rakentamisvirheiden vuoksi on tuhlattu
varoja valtavia summia. Luonnollisestikaan ei pidä aliarvioida
niitä toiminnallisia säästöjä,
joita kuntaliitoksilla saavutetaan. Niihin verrattuna moninkertainen
määrä varoja tuhlataan ja on jo tuhlattu kuitenkin
juuri mainitsemieni virheellisen suunnittelun ja rakentamisen vuoksi,
johon juuri väärä kuntajaotus on johtanut.
Arvoisa puhemies! Kuntajakolain 3 §:ssä on lueteltu
yleiset edellytykset kuntajaon muuttamiseksi. Sen mukaan kuntajakoa
voidaan muuttaa, jos muutos 1) edistää palvelujen
järjestämistä asukkaille; 2) parantaa
alueen asukkaiden elinolosuhteita; 3) parantaa alueen elinkeinojen
toimintamahdollisuutta; 4) tai edistää kuntien
toimintakykyä ja toiminnan taloudellisuutta. Laissa on
siten hyvät perustelut kuntaliitoksille, ja noilla perusteilla
tehdyt liitokset ovat poikkeuksetta onnistuneet.
Valitettava tosiasia on kuitenkin se, että voimassa
olevan lain puitteissa nuo hyvät perustelut eivät
ole riittäneet aina, vaan moni hyvä hanke on kaadettu
aivan epäoleellisten ja hyvin usein pelkästään
poliittisten valtapyrkimysten vuoksi. Aivan muutama poliitikko on
saanut tällä tavalla turvattua oman tuolinsa jatkossa.
Tällaisissa tilanteissa valtioneuvostolla tulisi olla oikeus
ratkaista asia kuntalaisten edun mukaisesti ja tehdä pakkoliitospäätös
edellä mainittujen painavien syiden perusteella. Korostan
sitä, että nimenomaan painavien syiden perusteella,
ja vapaaehtoinen, lain mukainen linja olisi se peruslinja.
Arvoisa puhemies! Edellä esitetyin perusteluin olen
tehnyt tämän lakialoitteen kuntajakolain 4 §:n
muuttamisesta seuraavasti:
"Eduskunnan päätöksen mukaisesti
lisätään 19 päivänä joulukuuta
1997 annetun kuntajakolain (1196/1997) 4 §:ään
uusi 3 momentti seuraavasti:
4 § Erityiset edellytykset uuden kunnan perustamisessa
ja kunnan lakkauttamisessa.
Painavasta syystä uuden kunnan perustamista tai kuntien
lukumäärän vähentämistä koskeva päätös
voidaan tehdä tämän pykälän
1 ja 2 momentin estämättä."
Näin yksinkertaisella lain täsmennyksellä tämä asia
tulisi jatkossa paremmin hoidettua.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Minulla ei ole niin pitkää kunnallista
virkamiesuraa takanani kuin ed. Vielmalla, vaikka minullakin sitä jonkin
verran on, mutta eduskuntauraa on sitten vähän
enemmän.
Ed. Vielma on tehnyt sinänsä mielenkiintoisen
lakialoitteen asiasta, josta hän on paljon puhunut vuosien
mittaan ja viime aikoina tietysti erityisesti, kun Vanhasen hallitus
on saanut koko kuntakentän nyt niin sekaisin, että jotakin
täytyy tässä tehdä.
Tässä aloitteessa ja niin kuin perusteluista kuulimme
ehkä ed. Vielmalla on hieman tällainen suuruuden
ihannoinnin levy päällä, ja kyllä me
toisaalta olemme nähneet, että ei se suuruus sinänsä ole
se ratkaisu kuntatalouden ja -palveluiden ongelmiin. Joissain tapauksissa
ja muun muassa siinä, minkä ed. Vielma tuntee
ja itsekin aika hyvin tunnen, varmasti kuntaliitos olisi ollut jo
kauan sitten ihan perusteltu ja olisi nytkin hyvin perusteltu, mutta
sitä ei ole saatu usein tällaisissakaan selvähköiltä näyttävissä tapauksissa aikaiseksi.
Miten sitten pitäisi asiassa menetellä, eli
onko pakkoliitos hyvä menettelytapa joissakin tilanteissa?
Varmaan sillä saadaan niitä ongelmia ratkaistua,
mitkä tässä kuntajakolain 3 §:ssä ovat ikään
kuin sisäänkirjoitettuna, mutta kyllä meillä on
sellaista kokemusta tai ehkä ei niinkään
kokemusta mutta arvelua siitäkin, että ei pakolla
välttämättä kovin hyviä ratkaisuja
saada.
Ymmärtääkseni joskus 35 vuotta sitten
Kotkan seudulla tehtiin eräällä tavalla
pakkoliitos. En tiedä, miten tuo meni käytännössä.
Sen jälkeen liitokset ovat olleet, ne liitokset, jotka
valtioneuvosto on hyväksynyt ja vahvistanut, vapaaehtoisia.
Eräs tuore tapaus oli Kuoreveden liittäminen Jämsään,
joka tapahtui siten, että Kuoreveden kunnallisessa kansanäänestyksessä kuntalaiset
vastustivat, mutta valtuusto teki siitä huolimatta myönteisen
päätöksen, ja kun valtuusto on se, joka
päättää, valtioneuvosto vahvisti
tällaisen kuntalaisten enemmistön tahdon vastaisen
kuntajakopäätöksen eli kunnan liittämisen isompaan
kaupunkiin.
Ed. Vielma väitti, että kuntaliitokset ovat
aina onnistuneet. Se nyt ei ehkä ihan aina pidä paikkaansa.
Kyllä meillä on ainakin ongelmia muutamilla seuduilla
ollut kuntaliitosten osalta. Mitä sitten seuraisi, jos
pakkoliitoksiin mentäisiin, se on tietysti kysymys, jonka
näkisimme vasta sen jälkeen, kun sellaisia olisi
tehty.
Täällä perusteluissa todetaan, että "Kunnallisen
itsehallinnon kunnioittaminen on keskeisimpiä periaatteita
lainsäädännössämme".
Näin meillä on, ja kun kaivoin esille Suomen perustuslain,
niin siellä 121 §:ssä on sanottu 1 momentissa:
"Suomi jakaantuu kuntiin, joiden hallinnon tulee perustua kunnan
asukkaiden itsehallintoon." 2 momentti kuuluu: "Kuntien hallinnon yleisistä perusteista
ja kunnille annettavista tehtävistä säädetään
lailla." Tästä lähtökohdasta
voi sanoa, että meillä on myös perustuslaillinen
pohja kunnalliselle itsehallinnolle.
Kun tässä lakialoitteessa kunnan pakkoliitospäätöksen
teko annettaisiin valtioneuvostolle — ilmeisesti valtioneuvostolle,
nyt ei ole tämän 4 §:n 1 momenttia
tässä, mutta tänä päivänä ainakin
päätöksen tekee valtioneuvosto — niin
joutuu kyllä kysymään, onkohan tämä lakialoite
perustuslain kanssa sopusoinnussa, ja epäilen, että voisi
olla, että tämä täytyisi käsitellä perustuslain
säätämisjärjestyksessä.
Täällä on nyt vain yksi allekirjoittaja
lakialoitteessa, niin että aika kova työ on saada
sille riittävästi tukea.
Mutta asia, joka tähän sisältyy,
on tietysti keskustelun arvoinen, ja toivoisi, että sitä keskustelua
käytäisiin kunnallisen toiminnan tulevaisuudesta
myös täällä eduskunnassa tulevina
aikoina vähän enemmän. Nythän
tehdään valmisteluja tuolla hallinnossa. Kuntiakin
yritetään kuulla. Otetaanko kuulemista huomioon,
sitä emme nyt tiedä.
Mutta varmasti tilanne on se, että kuntajaotuksessa
tulee tapahtumaan lähivuosina merkittäviä muutoksia,
ja jo tällä hetkellä lähes kaikkialla maassa,
kaikissa maakunnissa, on kuntaliitosselvityksiä lähdössä käyntiin
ennennäkemätön määrä.
Tässä mielessä ei tarvita välttämättä pakkoliitoksia.
Liitoksia voi syntyä sen pakon aiheuttamana, jonka sai
Lipposen ykköshallitus aikaan, kun teki kuntien valtionosuusuudistuksen,
jolla tietynlaiset kunnat ajettiin taloudelliseen ahdinkoon, ja
nyt, kun Vanhasen hallitus on lisännyt kuntien taloudellista
ahdinkoa, tätä kautta syntyy pakkoliitosten kierre
maassa. Voi olla, että tämä pakkoliitosongelma
toteutuu niinpäin, että vähän
vauraampia, isompia kuntia joudutaan pakottamaan, jotta ne suostuvat
ottamaan osakseen pienemmät tai köyhemmät
naapurinsa, jotka ovat taloudellisessa katastrofissa, eli suostuvat
maksamaan niiden velat ja pitämään niitä jollakin
tavalla pystyssä. Eli pakko kääntyykin
aivan toisenlaiseksi kuin mitä on tähän
asti kuntien pakkoliitoksista puhuttu ja mitä tässäkin
tarkoitetaan. Meillä on todella kuntasektori nyt aivan
sekaisin ja hallitukselta odotetaan linjauksia, jotka sitten selkiyttävät
tämän.
Mutta, herra puhemies, ylivoimaisesti suurin ongelma on se,
että valtio on vienyt kunnilta taloudellisen pohjan. Ansiotulovähennyksen
käyttäminen sillä tavalla, että kuntien
veroprosentin efektiivinen vaikutus on pudonnut voimakkaasti, indeksitarkistusten
jatkuva leikkaaminen, yhteisöveron leikkaaminen ja pakkolaina
ja eräät muut tekijät ja se, että uusia
tehtäviä on kunnille tullut, ovat ajaneet kunnat
sellaiseen tilanteeseen, että siitä ei selvitä edes
pakkoliitoksilla eikä kuntaliitoksilla muutoinkaan. (Ed.
Kuoppa: Rahaa!) Ellei uutta rahaa tule, niin palvelut joudutaan
ajamaan alas ja Suomi ei sen jälkeen ole ainakaan siinä mielessä enää tasavalta.
Vanhasen hallituksella onkin valtavan suuri vastuu tässä tilanteessa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Toimi Kankaanniemi korosti sitä,
että tässä aloitteessa ei ole kuin yksi
nimi, niin se johtuu siitä, että minä en
ole keneltäkään pyytänytkään.
Tämä on hiukan itseriittoinen sanonta, mitä nyt
sanon. Minä vain sanon, ettei hyvää asiaa
tarvitse kuorossa lausua, sen voi sanoa yhdelläkin suulla.
Ed. Kankaanniemi puhui tässä kunnallisen itsehallinnon
kunnioittamisesta ja perustuslaista. Nyt ollaankin äärimmäisten
kysymysten edessä: Kun vähän aikaisemmin
te puhuitte pienten ihmisten puolesta omien budjettiesitystemme
tai -muutostenne puitteissa, kumpi ompi tärkeämpi, tämä kunnallinen
itsehallinto, perustuslaki vai Suomen kansalainen? Kumpaa pitäisi
muuttaa, Suomen kansalaista vai kuntajaotusta, jos tulee tiukka
paikka? Kuntajaotusta, jotta sillä suomalaisella ihmisellä olisi
hyvä olla.
Jos mietitään, mikä on kunnan tehtävä,
niin kunnan tehtävä on toimia niin, että kunakin
ajankohtana olemassa olevilla ihmisillä olisi mahdollisimman
hyvä olla. Se on yhdellä virkkeellä kunnan
määritelmä, johon sisältyy se,
että jos väestö kasvaa jonakin ajankohtana
tai väestö vähenee jonakin ajankohtana,
niin aina pitää pitää huoli
siitä, että palvelut ovat kunnossa. Se on kunnan
keskeinen tehtävä. Sitten on tietysti paljon paljon
muuta yritystoiminnan hyväksi tehtävää työtä ym.
Mutta avainkysymys on se ja tässäkin aloitteessa,
pidetäänkö valtapoliittisista kuvioista
niin kiinni, että se koituu ihmisten tappioksi, pidetäänkö jostain
hallinnollisesta rakennelmasta, rajoista, kiinni niin, että se
on ihmisten tappioksi. Ei lintu tuolla näe rajaa ollenkaan,
kun se lentää ja katselee vähän
tuolta korkeammalta. Ja kuntalainen, joka ajaa rajan yli, ei tiedä siitä rajasta
käytännössä yhtään
mitään eikä hän välitä siitä kovin
paljon, jos hän saa palvelut ja hyvät palvelut.
Se on se pääasia.
Sitten kun ed. Kankaanniemi sanoi, että minä ihailen
suuruutta, niin en suinkaan, minähän puhuin vielä loppujen
lopuksi pienten kuntien liitoksesta. Jyväskylä on
tällä hetkellä noin 100 neliökilometriä,
Helsinki on tänä päivänä noin
190 neliökilometriä maa-alueiltaan. Otetaan siihen viereen
Kuopio, joka on osannut alueena hoitaa nämä asiat.
Kuntaliitoksia on tapahtunut paljon paljon aikaisemmin; siellä on
yli 1 000 neliökilometriä. Otetaan vielä seuraavaksi
esimerkiksi Rovaniemi, joka vuosikymmenten taistelun ja vastustajien
toiminnan jälkeen on saanut aikaan kuntaliitoksen. Se on
yli 8 000 neliökilometriä alueeltaan
ensi vuoden alusta lähtien.
Ja näiden kaikkien rinnalle otetaan sitten Espoon sisällä oleva
Kauniainen. 70-luvun alussa, kun oli niin sanottu Auran palokuntahallitus, Aura
asetti ensimmäiseksi silloisen Kaupunkiliiton toimitusjohtajan
L. O. Johansonin selvittämään, mitä alueita
Espoosta ja Vantaasta voitaisiin liittää Helsingin
kaupunkiin, siis vuonna 1971 muistaakseni, 34 vuotta sitten. Me
teimme kuukausikaupalla työtä ja hyvää työtä,
arvioimme kiinteistöjä, mitä on arvojen
siirto ym., kaikki yksityiskohdat perin juurin, ja silloin se pantiin
vihreän veran alle ja siellä se on tänäkin
päivänä. Jos me katsomme 35 vuoden jälkeen,
minkälainen on Espoon kaupungin rakenne, se ei olisi alkuunkaan
sen näköinen, jos silloin olisi tehty järkeviä päätöksiä.
Minä kysyn nyt, kun ed. Kankaanniemi puhui suuruuden
ideologiasta, että se olisi minun periaatteeni: Kauniaisten
kohtalo, kämmenen kokoinen pläntti Uudellamaalla
keskellä Espoota, niin kuin Monaco, verokaupunki Suomessa,
miksi sen pitää siellä olla, yksi Espoon
keskuksista mitä parhaimmalla tavalla, esimerkkinä vaan?
No sitten jos mennään Keski-Suomeen eli meidän
alueellemme, siis ed. Kankaanniemen ja minun alueelle, kotiseudulle,
siellä on erittäin hyvä esimerkki, miten
liitettiin pieni 4 000 asukkaan Säynätsalo
Jyväskylän kaupunkiin ilman, että oli
edes yhteistä maarajaa. Syy oli se, että kun sama
yhtiö omisti käytännössä kaksi
vaneritehdasta, toinen oli Jyväskylässä keskellä kaupunkia,
toinen Säynätsalossa, niin 4 000 säynätsalolaista
ihmistä ymmärsivät heti, että he
halusivat turvata oman vaneritehtaansa, ja olivat valmiita kuntaliitokseen,
kun vaneritehdas siellä säilyi ja Jyväskylästä poistui.
Keskellä kaupunkia Jyväskylässä on
nyt komea asuntoalue ja työpaikka-alue sen kuntaliitoksen
seurauksena, josta keskustelu käynnistyi vuonna 1987, toisin
sanoen 18 vuotta sitten.
Nämä ovat niin pitkän ajan vaativia
asioita, että jos valtiovallalla ja kaikilla muilla ei
ole oikeat instrumentit toimia, niin me jahkailemme vielä tässäkin
salissa vuosikausia ilman, että mitään
merkittävää tapahtuu. Niin kuin sanoin
peruspuheenvuorossani, on paljon vireillä hyviä kuntaliitoksia,
mutta sitten on vaarana se, että säilyy tiettyjä vaikeita
ongelmia, joista yksi on Jyväskylän kaupunki ja
maalaiskunta. Haluan tältäkin puhujakorokkeelta
sanoa, että pieni kourallinen sosialidemokraatteja on estänyt
vuosikymmenet tämän kuntaliitoksen, ja sen tietää sosialidemokraattinen
puolue. Mutta miksi asialle ei tehdä mitään?
Miksei tehdä sellaista lakia, että tämäkin
ongelma voitaisiin poistaa?
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! En minä nyt ed. Vielman kanssa ole
niin kovin vahvasti eri mieltä. Tarkastelin tätä lakialoitetta hieman
perustuslainkin näkökulmasta. Kun meillä on
perustuslakiin kirjoitettu tämä kunnallisen itsehallinnon
periaate, niin tietysti on syytä miettiä, mitä se
sisällään pitää. Saattaa
olla niin, että Kauniaisissa kuitenkin nämä kuntajakolain 3 §:n
neljä eri kohtaa toteutuvat eli siellä on hyvät
palvelut ja elinolosuhteet ovat hyvät ja elinkeinojen edellytykset
ovat kunnossa jne. Eli sellaista syytä ei ole kuin näissä muissa
on. En tiedä, löytyisikö sitten ed. Vielman
ajatuksissa tämä painava syy liittää Kauniainen
Espooseen ja Espoo Helsinkiin ja Vantaa ja kaikki nämä yhteen.
Entä sitten muuallapäin? Keski-Suomessakin Säynätsalo
oli vähän oma tapauksensa sinänsä,
ja siinä tämä suuri yritys tietysti saneli
sen ratkaisun pitkälti ja johti siihen, että näin
kävi. Hyvä näin. Säynätsalolaiset
ovat nyt maksamassa sitten Jyväskylän raskaita
velkoja, mitä siellä on syntynyt, ja niitä saneerauksia
kokemassa, mitä siellä syntyy. Jyväskylän
maalaiskunnassa on tietysti talous ahtaalla, ja jos se liitetään
Jyväskylän kaupunkiin, niin se on iso ja velkainen
kaupunkikokonaisuus, jossa sitten pannaan varmaan niitä sivukylän
kouluja entistä enemmän kiinni ja palvelut eivät
siitä sillä lailla parane kuin tämä kuntajakolain
3 § edellyttää. Mutta siitä olisi muuten
hyötyä varmaan jossakin Palokassa, Vaajakosken—Jyskän
suunnalla ja kaupunkilaisille, kun he saisivat lisää velan
kantajia.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Luonnollisestikaan minun ei keskisuomalaisena
kansanedustajana pidä antaa ohjeita Helsingin seudun kuntien
rakenteen muuttamisesta, mutta kun nyt sattumalta tiedän
sen, niin vastaan tähän Kauniaisten kysymykseen.
Kun silloin tämä hanke, josta kerroin, pantiin vihreän
veran alle, muodostettiin Espoon kaupungin yleiskaavassa kaupunkiin
viisi keskusta. Ne ovat kolmenkymmenen vuodenkin jälkeen vielä keskeneräisiä.
Silloin olisi aivan luonnollinen yksi keskusta ollut Kauniainen,
mutta rajat estivät sen, Tapiola olisi ollut toinen. Piti
luoda Matinkylä, Kivenlahti, Soukka, Leppävaara
ja Muurala. Muistan nämä oikein hyvin. Tapiola
jäi erikseen ja Kauniainen omaksi kunnakseen silloin. Eli
toisin sanoen tämä on vaikuttanut aivan perusrakenteeseen.
Silloin puhuttiin, rakennetaanko metroa vai ei. Ja tänäkin
päivänä puhutaan, rakennetaanko metroa
vai ei.
Mitä tulee Jyväskylän kaupungin ja
maalaiskunnan velkoihin, niin aivan oleellinen syy on juuri tämä raja.
Tuplajärjestelmiä rakennetaan kahta puolta, päällekkäisiä järjestelmiä joka
alalla: terveydenhuollossa, koulupuolella, sosiaalipuolella, elinkeinoelämän
puolella, energiapuolella jnp.
Keskustelu päättyy.