Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Kansalaisjärjestöt ovat
joutumassa erittäin ahtaalle palvelujen tuottajina. Syynä eivät
ole ainoastaan EU:n sisämarkkinasäännöt
ja kuntien kilpailusäännöt, vaan myös
Raha-automaattiyhdistyksen uudet linjaukset ja verottajan uudet
tulkinnat. Näiden mukaan kansalaisjärjestöt
eivät voisi tuottaa palveluja, jotka ovat pitkäkestoisia ja
ammattimaisia. Tulevan hankintalain odotetaan myös määrittelevän,
että kansalaisjärjestöt eivät
voisi tuottaa palveluja, joita mahdollisesti voisi tuottaa joku
yritys.
Onko hallituksen tarkoitus eliminoida kansalaisjärjestöt
palvelujen tuottajina, ja jos ei, niin mitä hallitus aikoo
tehdä tilanteen korjaamiseksi?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kolmas sektori, jos tätä käsitettä sallitaan
käyttää, on erittäin tärkeä palveluiden
tarjoaja ja tuottaja. Se on sitä tänään, ja
minä uskon, että se on varmasti sitä jollakin
tavalla myöskin tulevaisuudessa.
Nyt on vain niin, että Euroopan unioni on osaltaan
hyväksynyt direktiivin, joka määrittelee
sitä, millä tavalla erilaiset julkiset hankinnat
suoritetaan. Nimenomaan nämä direktiivin määräykset
muodostavat tietynlaisen raamin, jonka puitteissa me nyt yritämme
hakea sellaisen ratkaisun, joka voisi turvata niin laajalti kuin
suinkin kolmannen sektorin mahdollisuudet palvelujen tarjoajana.
Me paraikaa käymme tällaista keskustelua paitsi
komission suuntaan myöskin eräiden sellaisten
maiden suuntiin, jotka ovat olleet kolkuttelemassa näitä rajoja
eri tavalla eri kohdasta. Näillä toimilla tässä yritetään
varmistaa kolmannelle sektorille tässä niin laaja
liikkuma-ala kuin suinkin mahdollista on.
Tarja Cronberg /vihr:
Arvoisa puhemies! Käsittääkseni
on kyse suomalaisen verottajan määrittelemästä erosta
yleishyödyllisen toiminnan ja yritystoiminnan välillä.
Käsittääkseni tässä on
suomalainen tulkinta, joka ohjaa tätä kehitystä.
Mutta kysyisin samalla myös siitä, onko hallitus
arvioinut, mitä tämä tulee merkitsemään
kuntien palvelutuotannolle ja julkisen sektorin palvelukysynnälle
tulevaisuudessa. Erityisesti käsittääkseni
on kyse ikääntyneden ja vammaisten kodinhoidosta
ja myös moniongelmaisten ihmisten palvelutuotannosta.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Verottajan tulkinnan osalta täällä asianomainen
ministeri vastaa, ja ehkä jotain on tehtävissä silläkin
puolella.
Mitä nyt tulee siihen, mikä on tilanne tällä hetkellä,
mitä kilpailunormit sanovat nykyisestä, vallitsevasta
tilanteesta, niin itse asiassa tällä hetkellähän
raja on 2 000 euroa, jonka yli menevältä osalta
periaatteessa pitäisi jo kilpailuttaa. Tämä kaikki,
tämä nykyinen hivenen epäselvä tilanne — vaikka
raja on tuo 2 000, se on kuitenkin vähän
liukuva ja vähän epäselvä — on
johtanut siihen, että tuomioistuimet ovat tukkeutuneet näitten
asioitten setvimiseen. Joka tapauksessa tarkoitus on, että näitä rajoja
nostetaan tuntuvasti.
Minun esitykseni on se, että tavaroiden ja palveluiden
osalta se on 15 000 euroa ja sosiaali- ja terveyspalvelujen
osalta 30 000 euroa, ja neuvotteluteitse se voi nousta
vielä 50 000 euroonkin. Tässä mielessä se,
mitä hankintalaki tullessaan tuo, ei noin yleisesti ottaen
suinkaan heitä markkinoilta pois tämäntapaisia
toimijoita, vaan pikemminkin päinvastoin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Cronbergin kysymys on erittäin
ajankohtainen muun muassa dementiayhdistysten osalta, ja kun ministeri
Pekkarinen vastasi, minä haluaisin kysyä joltakin
asianomaiselta ministeriltä: Onko käytännössä mahdollista
se, että esimerkiksi Raha-automaattiyhdistys ei rahoita
enää tästä eteenpäin
dementiayhdistyksen toimintaa, mikä johtaa siihen, että vanhukset,
joita on tämän tuen turvin pystytty hoitamaan,
joutuvat sairaalaan ja ovat tavallaan väärissä paikoissa?
Pitääkö suomalaisen järjestelmän
tulkita niin tarkkaan EU-direktiivejä, että niistä ei
voi poiketa näinkin tärkeässä asiassa?
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies! On totta, että verohallinto on antanut
ohjeen, joka on ollut hiukan epätäsmällinen
mutta jota ehkä myöskin on ymmärretty
osittain väärin. Tähän on nyt
puututtu. Olemme sosiaali- ja terveysministeriön kanssa
käyneet neuvotteluja ja olemme samaa mieltä siitä,
että mikäli on kysymys yleishyödyllisyydestä ja
se on määritelty niin kuin tähän
asti on määritelty, niin se riittää,
plus se, että kunta on todennut sen palvelutarpeen. Elikkä siinä ei
pitäisi tulla muutoksia.
Mutta ettei tulisi lisää väärinymmärryksiä, niin
järjestämme ensi kuussa tällaisen tiedotustilaisuuden
näille osapuolille, plus olemme STM:n kanssa yhdessä laatimassa
tällaisen lomakkeen, joka olisi käytettävissä jokaisessa
kunnassa, että kaikki ymmärtäisivät
varmasti tämän asian oikein ja osaisivat myöskin
menetellä oikein. Elikkä mitään
suuria muutoksia ei pitäisi olla tulossa.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tietojeni mukaan Euroopan unionin direktiivi sallii
sen, että näissä hankintalain mukaisissa
kilpailuttamistilanteissa voidaan sallia erityiskohtelu yhteyksissä,
joissa esimerkiksi kolmannen sektorin toimijalla on tällainen
erityinen eettinen tehtävä, ympäristönäkökulma
tai yleisemmin tällainen sosiaalinen yhteiskuntavastuu.
Ja nyt kysymys kuuluu: Aikovatko hallitus ja vastuuministeri nyt
käyttää hyödyksi tämän
EU-direktiivin salliman erityiskohtelun?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minä vielä korostan, että tässä on
tavallaan kaksi asiaa rinnakkain, jotka tavallaan uhkaavat tätä kolmatta
sektoria. Toinen on tämä yleishyödyllisyydestä johtuva
rajankäynti, johonka minusta äsken saatiin ihan
hyvä vastaus, ja toinen on sitten se kaikki, mikä seuraa
tästä direktiivistä.
Olin äsken sosialidemokraattisessa eduskuntaryhmässä asiasta
keskustelemassa, ja ymmärtääkseni senkin
tapaamisen, ja sanon sen tässä samalla tavalla,
viesti on se, että me haemme sellaisen ratkaisun, mikä näiltä osin
on suinkin mahdollista. Minä en osaa vannoa, tuleeko se käytäntö olemaan
ihan juuri tätä, mikä on ed. Gustafssonin
tulkinta asiasta, mutta me haemme sellaisen tulkinnan, mikä antaa
meille niin laajan mahdollisuuden hyödyntää kolmatta
sektoria kuin suinkin mahdollista. Tämä on se,
mitä voin luvata, ja aika näyttää,
mihin päädytään.