Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajat täällä salissa
varmasti muistavat, että hiukan aikaa sitten käsittelimme
juuri oppilas- ja opiskelijahuoltolakia tai yleensä sen
uudistamista, koska sellaista kokonaislakiahan meillä ei
ole aikaisemmin ollutkaan olemassa.
Hyvä oppilashuoltolaki on hyvin tärkeä,
ja on tietysti tärkeää, että se
käsiteltiin ja saatiin voimaan, mutta joitain pieniä yksityiskohtia
jäi täsmentämättä,
ja tämä esitys, mikä on nyt käsittelyssä,
koskee juuri näitä muutamia kohtia.
Esityksessä ehdotetaan, että oppilas- ja opiskelijahuoltolakia
muutetaan siten, että perusopetuslain mukaisessa rekisteröidyn
yhteisön, säätiön tai valtion
järjestämässä opetuksessa olevat oppilaat
siirtyisivät kunnan järjestämien opiskeluhuollon
psykologi- ja kuraattoripalvelujen piiriin. Myös sivistysvaliokunta
kiinnitti lausunnossaan asiaan huomiota ja totesi, että oppilaan
oikeuksien turvaamiseksi ja nykyisin yleensä noudatetun
käytännön vahvistamiseksi sekä nykytilan
selkeyttämiseksi olisi tarkoituksenmukaista säätää koulukuraattori-
ja koulupsykologipalveluista siten, että niihin olisi oikeus
kaikilla oppilailla riippumatta siitä, mikä taho
heidän opetuksensa järjestää.
Yksityisissä ja valtion kouluissa olevien oppilaiden
siirtyminen kunnallisten psykologi- ja kuraattoripalvelujen piiriin
selkeennyttää palvelujen järjestämistä ja
helpottaa viranomaisten keskinäistä yhteistyötä toimintamallien
ollessa yhtenäisiä koulutuksen järjestäjistä riippumatta.
Esitys myös mahdollistaa yhteisten toimintakäytäntöjen
vakiinnuttamisen koko maahan ja vahvistaa viranomaisten tarjoamia
palveluja. Viranomaisten on myös mahdollista nykyistä selkeämmin seurata
ja arvioida opiskelijahuollon palvelujen saatavuutta, riittävyyttä,
vaikuttavuutta ja laatua eri puolilla maata, ja tähän
kohtaan on nimenomaisesti haluttu muutosta.
Yksityisissä ja valtion peruskouluissa olevien oppilaiden
saattaminen kunnallisten psykologi- ja kuraattoripalvelujen piiriin
vahvistaa lasten ja nuorten tasa-arvoista ja yhdenvertaista mahdollisuutta
käydä koulua ja saada varhaista tukea koulunkäyntiin
liittyviin ongelmiin.
Suomessa koulutuksen on pitkään katsottu kuuluvan
kaikkien perusoikeudeksi ja jokaiselle on turvattu mahdollisuus
edetä opinnoissa oman motivaation ja lahjakkuuden mukaisesti.
Viimeaikainen kehitys on osin heikentänyt lasten ja nuorten
mahdollisuuksia käyttää täysimääräi- sesti
hyväkseen koulutusjärjestelmän tarjoamia mahdollisuuksia.
Arvoisa puhemies! Nykyisin sukupuoli ja aiempaa useammin myös
vanhempien koulutustausta ja sosioekonominen tausta sekä vanhem-pien
tulot näyttävät määrittävän
nuoren koulutuspolkua. Se on huolestuttavaa. Epätasa-arvoisuus oppilas-
ja opiskelijahuollollisen tuen saamisessa voi tietenkin johtaa myös
koulutukselliseen epätasa-arvoon. Tänä päivänä olemme
kuulleet, että myös hallitus on reagoinut jälleen
kiitettävästi tähän tasa-arvokysymykseen
koulutusasioissa ja opetusministeriö on myöntänyt
yli 26 miljoonaa euroa haettavaksi koulutuksen tasa-arvoon.
Arvoisa puhemies! Oppilas- ja opiskelijahuoltolain tavoitteena
on turvata opiskelijahuollon pitkäjänteinen toiminta
oppilaan ja opiskelijan tukena varhaiskasvatuksesta aina aikuisuuteen asti.
Tämä esitys poistaa edellä kuvatun ristiriitatilanteen,
mikä on syntynyt sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön
asettamista edellytyksistä järjestää sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluja.
Monet yksityiset opetuksen ja koulutuksen järjestäjät
järjestävät sekä perusopetusta
että lukiokoulutusta. Tällä hetkellä lukio-opiskelijat ovat
kunnallisten psykologi- ja kuraattoripalvelujen piirissä opetuksen
järjestäjän vastatessa perusopetuksen
oppilaiden psykologi- ja kuraattoripalveluista. Järjestelmä on
tietenkin toiminnallisesti hankala sekä kunnalle että koulutuksen järjestäjälle
ja estää järjestelmän kehittämisen yhtenä toiminnallisena
kokonaisuutena, mikä on ollut uuden oppilas- ja opiskelijahuoltolain
keskeinen tavoite. Kaiken kaikkiaan tämä esitys
selkeyttää tilannetta merkittävästi
myös tältä osin.
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että oppilas-
ja opiskelijahuoltolakia muutettaisiin siten, että perusopetuslain
mukaisessa rekisteröidyn yhteisön, säätiön tai
myös valtion järjestämässä opetuksessa
olevat oppilaat siirtyisivät kunnan järjestämien
psykologi- ja kuraattoripalveluiden piiriin. Tämä esitys
on osa koulurauhapakettia, joka jo aikoinaan hyväksyttiin,
ja sen viimeinen vaihe tulee nyt tänään
käsittelyyn.
Tällä hetkellähän yksityisissä ja
valtion peruskouluissa olevat oppilaat ovat opetuksen järjestäjän
järjestämien psykologi- ja kuraattoripalveluiden
piirissä. Nykyinen tilanne on kuitenkin eittämättä haasteellinen
siksi, että näiden yksityisten terveydenhuollon
palveluiden tuottaminen, kuten esimerkiksi psykologipalveluiden
tuottaminen, on jo luvanvaraista. Yksityiset opetuksen järjestäjät
eivät ole hakeneet aluehallintovirastolta lupaa näiden
palveluiden järjestämiseen. Käytännössä kouluilla
voi olla myös varsin suuria vaikeuksia täyttää niille
asetetut terveydenhuollon palveluiden järjestämisen
edellytykset.
Sen vuoksi nyt tässä käsittelyssä olevassa
ehdotuksessa esitetään, että kaikki perusopetuksen oppilaat
koulutuksen järjestäjästä riippumatta olisivat
yhdenvertaisessa asemassa psykologi- ja kuraattoripalveluiden suhteen.
Tämä uudistus, jos mikä, tulee lisäämään
oppilaiden yhdenvertaisuutta riippumatta siitä, kuka tuota
koulutoimintaa järjestää. Sen lisäksi
tämä poistaa sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön
edellyttämän hankalan tilanteen, mikä on
johtanut siihen, että niitä psykologipalveluita
on järjestetty myös ilman terveydenhuollon lainsäädännön
edellyttämää lupaa.
Arvoisa puhemies! Tämä muutos myös
selkeyttää tilannetta niiden opetuksen järjestäjien kohdalla,
jotka järjestävät sekä perusopetusta että lukiokoulutusta.
Tällä hetkellähän lukion opiskelijat
ovat kunnallisten psykologi- ja kuraattoripalveluiden piirissä opetuksen
järjestäjän sitten vastatessa perusopetuksenkin
oppilaiden palveluista. Kahtiajakautunut järjestelmä on
toiminnallisesti hankala sekä kunnalle että opetuksen
järjestäjälle ja estää järjestelmän
kehittämistä yhtenä toiminnallisena kokonaisuutena.
Tästä muutoksesta aiheutuu noin 2,8 miljoonan
euron kustannukset, joista valtion rahoitusosuus on noin 1,4 miljoonaa
euroa ja vastaavasti kunnan osuus on myös noin 1,4 miljoonaa
euroa. Omalta osaltani olen tyytyväinen, että myös nämä yhteisöjen,
säätiöiden ja valtion järjestämän
opetuksen oppilaat saadaan nyt yhdenvertaiseen asemaan näiden
oppilashuoltopalveluiden suhteen.
Keskustelu päättyi.