16) Hallituksen esitys eduskunnalle liikuntalaiksi
       
         					
      
      
         
         Puolustusministeri Carl Haglund
         
         Arvoisa puhemies! Arvon edustajat! Uusi liikuntalaki. Ensiksi
            vähän taustaa. Taustalla on etenkin se, että on
            haluttu päivittää tätä nykyistä puitelakia,
            jossa suuri yhteiskunnallinen muutos on se tosiasia, että liian
            harva suomalainen liikkuu ja on liian monia suomalaisia, jotka sitten
            eivät liiku. Toisaalta on myös hyvä muistaa,
            että on monia, jotka liikkuvat erittäin paljon,
            mutta heidän osuutensa väestöstä on
            ihan liian pieni, ja tämä sitten heijastuu meidän
            ter-veydenhuollon kustannuksiin.
         
         
         Tässä laissa on myös pyritty siihen,
            että on voitu alleviivata liikunnan peruspalveluluonnetta
            etenkin kunnallisissa palveluissa. Tässä tosin on
            haasteena se, että on samalla pyritty siihen, että kuntien
            tehtäviä ei lisätä, koska olemme kaikki
            varmasti yhtä mieltä siitä, että kunnilla
            on aivan tarpeeksi tehtäviä jo ennestään.
         
         
         Tässä on myös pyritty huomioimaan
            liikunnan ja urheilun kentän muutoksia ja etenkin nuorten
            omatoimista liikuntaa, joka on kasvamaan päin, joskaan
            ei sitten koko väestön osalta, vaan osa nuorista
            liikkuu enemmän omavaraisesti eikä perinteisin
            muodoin. Tässä on sitten tämän
            lisäksi myös muun muassa valtion liikuntaneuvoston
            tehtäviä ja niiden suuntaamista vähän tarkistettu.
         
         
         Sitten asiat, jotka eivät muutu suhteessa nykylakiin — näin
            kokonaisuutenahan tämä ei ole kovin radikaali
            muutos nykyiseen lainsäädäntöön, joka
            on 90-luvun lopulta. Tämä on edelleen siis puitelaki,
            jossa säädetään vastuunjaosta
            eri toimijoiden kesken sekä valtionavustusten perusteista.
            Ja näitä avustuksia, joihin viittaan, tullaan myös
            jatkossa rahoittamaan veikkausvoittovaroin. Nämä muutokset,
            mitä on tehty, ovat pääosin täsmennyksiä ja
            päivityksiä.
         
         
         Mutta on myös joitain konkreettisia muutoksia. Lain
            tavoitteissa, 2 §:ssä, on huomioitu aikaisempaa
            selkeämmin liikunnan mahdollistaminen kaikille väestöryhmille
            ja sen merkitys meidän hyvinvoinnillemme ja terveydellemme. Tavoitteeseen
            on myös lisätty liikunnan ja huippu-urheilun rehellisyyden
            ja eettisyyden periaatteiden edistäminen sekä eriarvoisuuden
            vähentäminen liikunnassa. Nämä tavoitteet
            otetaan tietenkin myös huomioon sitten järjestöjen
            avustusharkinnassa.
         
         
         Lakiin on myös lisätty hajanaisen käsitekentän
            yhtenäistämiseksi määritelmät
            liikunnasta, huippu-urheilusta ja terveyttä ja hyvinvointia edistävästä liikunnasta
            lain soveltamisalalla.
         
         
         Sitten tosiaan kunnan peruspalveluluonnetta on tarkennettu ja
            tässä on painotettu etenkin liikuntapalvelujen
            saatavuutta ja terveyttä ja hyvinvointia edistäviä asioita
            kaikille kansalaisille. Tässä on myös
            sitten asioita, jotka liittyvät liikuntapaikkojen ylläpitoon,
            toimialojen ja kun-tien väliseen yhteistyöhön
            ja niin edelleen.
         
         
         Mitä tulee valtion liikuntaneuvostoon, joka on monille
            edustajille tuttu, niin tässä on pyritty etenkin
            nyt painottamaan sitä, että valtion liikuntaneuvoston
            arviointitehtävä kohdistuu koko valtioneuvoston
            toimintaan ja kattaa sitten myös muun muassa STM:n hallinnonalan,
            kun arvioidaan sitä vaikuttavuutta, mitä tällä liikuntapolitiikalla
            on, ja tässä on tietenkin vahva kytkentä sitten
            tähän terveyttä edistävään
            liikuntaan.
         
         
         Sitten lopuksi vähän näistä valtionapukelpoisuuksista.
            Tässäkään ei ole mitään
            suuria muutoksia, mutta tässä on nyt tietenkin
            haluttu tuoda näitä lain täsmennettyjä tavoitteita
            myös tänne kelpoisuusvaatimuksiin siltä osin
            kuin ne ovat lain tasolla ja myös sitten alleviivattu sitä,
            että liikunnan edistäminen ja näiden
            tavoitteiden mukainen toiminta on se, joka on edellytys valtionapukelpoisuudelle.
            Sitten tässä on myös mahdollistettu se,
            mikä nyt varmaan ei kovin usein tule ajankohtaistumaan,
            että teoriassa valtionapukelpoisuus voidaan myös
            päättä vastaisuudessa, eli siis evätä,
            kun se tällä hetkellä on aika pysyväluonteista.
            Ja kun sitten katsotaan näitä harkintaperusteita,
            niin tässä on muun muassa sitten yhdenvertaisuusasioita,
            tasa-arvoa ynnä muita, painotettu aikaisempaa enemmän.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tässä lyhykäisyydessään esittely
            tästä päivitetystä liikuntalaista. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Sinuhe Wallinheimo /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! En halua olla nyt ylidramaattinen, mutta silti
            on pakko todeta: Valtion liikuntaneuvosto, lukuisat liikunnan ja
            urheilun asiantuntijat sekä OKM:n liikuntayksikkö ovat
            kuluneen vaalikauden ajan valmistelleet tätä 15
            vuotta odottanutta liikuntalain kokonaisuudistusta. Työ on
            ollut raskas ja vienyt siihen osallistuneilta todella paljon aikaa.
            Nyt kun se on vihdoin valmistunut, on sen sijoittuminen täysistuntolistalla
            minulle pienoinen järkytys. Sen sijaan, että lakia
            olisi käsitelty esimerkiksi heti täysistunnon
            alussa, on se listattu nyt sijalle 16. Toivon syvästi,
            että tämä sijoitus ei kuvasta tämän
            talon näkemystä liikunnan asemasta yhteiskunnassa
            ja politiikassa ylemmällä tasolla.
         
         
         Luottamusta siihen, että liikuntaan oikeasti panostettaisiin
            muualla kuin kauniissa juhlapuheissa, ei kuitenkaan vahvista, että hallituksen kokoonpanojen
            muuttuessa juuri urheilu on joutunut luopumaan omaan hallinnonalaansa
            yksiselitteisesti keskittyvästä ministeristä,
            ja tämä ei ole epäluottamuslause ministeri
            Haglundia kohtaan. Liikunta- ja urheilupolitiikan jääminen
            poliittiseksi kauppatavaraksi kertoo paljon niistä vähättelevistä arvoista,
            joita tälle hallinnonalalle edelleen tässä maassa
            ikävä kyllä asetetaan. Toivottavasti
            ensi keväänä aloittavassa uudessa hallituksessa
            tähän tilanteeseen saataisiin radikaali muutos
            parempaan.
         
         
         Mitä sitten, arvoisa puhemies, tulee itse tähän päivitettyyn
            lakiin ja sen painopisteisiin, lakiuudistus osaltaan selkeyttää tilannekuvaa,
            mutta osaltaan jättää vielä kysymyksiä auki.
            Esityksen nykytilan arvioinnissa tuodaan poikkeuksellisen ansiokkaasti
            esille sitä ongelmakenttää, johon minun
            mielestäni pitäisi kaiken aikaa panostaa enemmän.
            Kyse on meillä vallitsevan, jo nyt meidän hyvinvointiyhteiskuntaamme
            uhkaavan liikkumattomuuden epidemian taltuttamisesta. Miten tulevien
            sukupolvien oletetaan selviävän entistä pidemmistä työurista,
            kun nyt kyseisellä sukupolvella on vaikeuksia selvitä jo
            opiskeluista muun muassa heikon kunnon takia?
         
         
         Arvoisa puhemies! Ehkä suurin kritiikkini lain sisältöön
            on se fakta, että vieläkään
            ei näköjään ole väliä,
            käytetäänkö valtionavut siihen
            tarkoitukseen, mihin ne on tulosohjauksessa myönnetty,
            esimerkiksi käytetäänkö lasten
            ja nuorten liikuntarahat tähän tarkoitukseen vai
            johonkin muuhun. Lisäksi en ymmärrä kirjausta,
            että OKM:llä on oikeus lopettaa jonkun järjestön
            valtionapuoikeus. Mitä järjestöjä kirjaus
            koskee? Koskeeko tämä esimerkiksi myös
            aluejärjestöjä? Tähän
            kohtaan haluaisin selvennystä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Perusteluissa määrittelyt liikunnasta,
            kuntoliikunnasta, terveysliikunnasta menevät mielestäni
            päällekkäin, ja tutkijatkin ovat olleet
            jo hieman ihmeissään uudesta jaottelusta. Minusta
            liikunta olisi voinut edelleen olla yläkäsite
            pitäen allaan lapset, nuoret, huippu-urheilun ja terveysliikunnan.
            Nyt jaottelu on valitettavasti turhan monimutkainen.
         
         
         Arvoisa puhemies! On rehellistä myös myöntää,
            että tämä laki on pelkkä puite
            varsinaiselle toiminnalle liikkumattomuuden kukistamiseksi ja urheilupolitiikan
            tehokkuuden kasvattamiseksi. Jotta laki saavuttaisi sille asetetut
            kunnianhimoiset tavoitteet, tulee sen takana olla kaikkien sitä soveltavien
            ja sivuavien tahojen. Paljon hyvää saataisiin
            aikaan jo sillä, että erinäisten selvitysten
            tekemisen sijasta pelkästään valtionhallinnon
            poikkihallinnollisesta liikuntayhteistyöstä tulisi
            vihdoin totta. Tarve liikunnan poikkihallinnolliselle edistämiselle
            on tunnustettu jo vuosikymmeniä ja sitä on määrätietoisesti
            pyritty edistämään, mutta tulokset ovat
            olleet silti laihoja. Liikunnallisen näkökulman
            edistämiseen ei ole löytynyt riittävästi
            henkilö- ja talousresursseja.
         
         
         Lisäksi järkevän yhteistyön
            kehittämistä ovat haitanneet sektorikohtaiset
            luutuneet asenteet ja käsitykset liikuntaa kohtaan. Esimerkiksi
            matka siihen, että liikunnan rooli tärkeimpänä osiona ennalta
            ehkäisevässä terveydenhuollossa tunnustettaisiin
            sote-asiantuntijoiden keskuudessa, on pahasti kesken.
         
         
         Uskon, että iso liikuntamyönteinen ryhtiliike valtionhallinnossa
            johtaisi ennen pitkää myös toisen ison
            epäkohdan poistumiseen. Tällä tarkoitan
            kunnille jaettavan liikuntarahan käyttöä. Tällä hetkellä lähes
            kaikki kunnat käyttävät näitä rahoja
            muiden menojen paikkaamiseen kuntalaisten liikuntaan panostamisen
            sijasta. Jos kunnat näkisivät myös valtionhallinnon
            ottavan liikkumattomuushaasteen nykyistä enemmän
            tosissaan, voisi kynnys rahojen käyttämiseen muuhun
            kuin liikuntaan olla nykyistä korkeampi.
         
         
       
      
         
         Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Uuden liikuntalain tavoitteena on edistää eri
            väestöryhmien mahdollisuuksia liikkua ja harrastaa
            liikuntaa, väestön hyvinvointia ja terveyttä sekä fyysistä toimintakykyä,
            lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä, liikunnan kansalais- ja
            seuratoimintaa sekä huippu-urheilua. Lakiesityksessä korostetaan
            myös liikunnan ja huippu-urheilun rehellisyyttä ja
            eettisiä periaatteita sekä eriarvoisuuden vähentämistä liikunnassa.
            Erittäin tärkeitä tavoitteita, joihin
            pyritään monella tavalla, taholla ja tasolla.
         
         
         Liikuntalaki on tarpeellinen muun muassa siksi, ettei kaikissa
            kunnissa ole sisäistetty liikunnan merkitystä peruspalveluna.
            Toki jokainen meistä itse päättää,
            liikkuuko vai ei, mutta kun-tien tulee mahdollistaa monipuolisia
            liikuntamahdollisuuksia joko itsenäisesti tai yhteistyössä järjestöjen
            kanssa kaikille väestöryhmille.
         
         
         Olen saanut tänään kaksi palautetta
            tästä lakiesityksestä, ja molemmissa
            on sama huoli eli se, että lakiesityksessä mainitaan
            vain valtakunnalliset liikuntajärjestöt mutta
            ei alueellisia liikuntajärjestöjä. Edellisessä lakiversiossa
            ne olivat vielä mukana. Kysynkin ministeriltä:
            miksi alueellisia liikuntajärjestöjä ei
            mainita enää tässä lakiesityksen
            versiossa?
         
         
         Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä noin
            puolet työikäisistä ja neljännes
            eläkeikäisistä suomalaisista liikkuu
            kestävyyskunnon kannalta riittävästi.
            Liian vähäinen fyysinen aktiivisuus on maailmanlaajuisesti
            neljänneksi suurin ennenaikaisen kuolleisuuden aiheuttaja.
            Viime aikoina on paljon puhuttu siitä, että runsas
            istuminen lisää kuoleman riskiä. Suomalainen
            aikuinen viettää keskimäärin
            76 prosenttia valveillaoloajastaan paikallaan, pääasiassa
            istuen. Reipasta tai rasittavaa aktiivisuutta on vain muutama prosentti
            valveillaoloajasta. Tutkimuksissa on todettu muun muassa se, että kokonaisistumisajan
            noustessa yhdellä tunnilla päivässä kokonaiskuolleisuuden riski
            kasvaa 2 prosentilla. Paljon päivittäin istuvia,
            kuten meitä täällä eduskunnassa
            olevia, suositellaankin vähentämään
            istumista liikunnan lisäämisen ohella.
         
         
         Liikunnan terveydelliset hyödyt on pystytty kiistatta
            todistamaan lukuisissa tutkimuksissa. Jos ajatellaan Suomessa esiintyviä yleisiä kansansairauksia,
            niin liikunnan avulla voidaan ennaltaehkäistä,
            hoitaa ja kuntouttaa muun muassa diabetesta, masennusta, erilaisia
            muistisairauksia sekä sydän- ja verisuonisairauksia.
         
         
         Erityisesti ikäihmisten liikunnalla on suuri merkitys
            kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämisessä sekä toimintakyvyn
            ylläpitämisessä. Säännöllinen
            kävelyharrastus puolittaa ikäihmisen riskin sairastua
            muistisairauteen. Liikunnan avulla voidaan ennaltaehkäistä myös
            ikäihmisten kaatumisia ja niistä seuraavia murtumia.
            Kaatumisten akuutti sairaanhoito aiheuttaa noin 400 miljoonan euron
            vuosittaiset kustannukset. Kolmasosa kaatumisista on ehkäistävissä ja
            ainakin neljäsosa murtumista. Säästöpotentiaali
            on siis pelkästään kaatumisten osalta
            jo 100 miljoonaa euroa vuodessa. Diabeteksen osalta liikkumattomuuden
            hinnan arvellaan tutkimusten perusteella olevan 725 miljoonaa euroa
            vuodessa. Samansuuntaisia lukuja saadaan muidenkin sairauksien kohdalla.
            Kun huomioidaan kaikki terveydenhuoltoon tulevat kustannukset, niin
            liikkumattomuuden hinta on miljardeissa.
         
         
         Laki ei toki pakota ketään liikkumaan, mutta toivottavasti
            tämä laki tulee selkeyttämään
            eri tahojen vastuita liikunnan järjestämisessä.
            Erittäin myönteistä on vahvistaa liikunnan
            peruspalveluluonnetta ja kaikkien kansalaisten oikeutta liikkua
            ja harrastaa liikuntaa. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Pauli Kiuru /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä uudeksi
            liikuntalaiksi. Nykyinen liikuntalaki on vuodelta 1998, joten päivitykset
            ovat tarpeen. On sinänsä mukava nähdä,
            että meillä on täällä liikuntaministeri
            ja samalla puolustusministeri puolustamassa liikunta-asiaa, joten
            tässä on ikään kuin kahden organisaation
            tuki takana.
         
         
         Lain päätavoitteena on liikkumisen harrastamisen,
            väestön hyvinvoinnin, kansalais- ja seuratoiminnan
            sekä huippu-urheilun edistäminen. Suomalaiset
            liikkuvat terveyden ja hyvinvoinnin kannalta liian vähän.
            Liiallinen istuminen on todettu terveysriskiksi, johon on alettu
            tutkimustulosten myötä kiinnittää aiheellisesti
            kasvavaa huomiota. Muun muassa UKK-instituutti on nostanut hälyttäviä tutkimustuloksia
            esille istumisen vaaroista, ja sitähän me olemme
            täällä eduskunnassakin tänään
            tehneet oman terveytemme vaarantaen, ellei ole sitten otettu pieniä mikrotaukoja
            väliin. Liian vähäisen liikunnan ja kohtuuttoman
            runsaan istumisen kustannukset ovat yhteiskunnalle miljardiluokkaa.
            Liikunta-aktiivisuus on yhteydessä vähentyneisiin
            sairauspoissaoloihin ja terveydenhoitokuluihin.
         
         
         Urheilualaan liittyvän työllisyyden osuus EU:ssa
            on yli 2 prosenttia. Suomessa liikunnan ja huippu-urheilun taloudellinen
            merkitys on vuodessa noin 3 miljardia euroa. Pelkästään
            kuntien liikuntapalveluissa työskentelee viitisentuhatta henkilöä.
            Liikuntapaikkoja on Suomessa 32 000 kappaletta. Liikuntajärjestöihin
            kuuluu Suomessa 1,1 miljoonaa jäsentä. Kunnallisten
            avustusjärjestelmien piirissä on 6 000—7 000
            urheiluseuraa. Seurojen palkattoman vapaaehtoistyön laskennallinen
            arvo on yli 1,1 miljardia euroa. Merkittävästä asiasta
            on siis kaiken kaikkiaan yhteiskunnallisesti kysymys.
         
         
         Yrittäjyyteen on kiinnitettävä kasvavaa
            huomiota myös liikuntasektorilla. Liikunta-alan yrittäjillä on
            tärkeä rooli julkisten sekä järjestöjen tarjoamien
            palveluiden rinnalla. Liikuntapalveluja tuottavat yritykset työllistävät
            noin 8 100 henkilöä. Kasvupotentiaalia
            on aivan varmasti. Liikuntamatkailu on kansainvälisesti
            kasvava trendi, ja Suomella on varmasti paljon annettavaa ulkomaisille
            turisteille myös liikunnan alalla.
         
         
         Liikuntaa ei pidä nähdä vain yhden
            hallinnonalan asiana. Se on integroitava osaksi yhteiskunnallista
            terveys- ja hyvinvointipolitiikkaa. Opetus- ja kulttuuriministeriön
            tehtävänä on jatkossakin vastata liikuntapolitiikan
            yleisestä johdosta, ja kuntien tehtävänä on
            luoda edellytykset paikalliselle liikkumiselle. Liikuntaneuvostolla ja
            järjestöillä sekä seuroilla
            on myös jatkossa tärkeä rooli.
         
         
         Viime vuonna käsittelimme vanhuspalvelulakia. Hyvästä laista
            olisi tullut vieläkin parempi, jos siinä olisi
            selkeämmin huomioitu ikäihmisten oikeus ulkoiluun
            ja liikuntaan. Kyseisen lain esittelytekstissä ja pykälissä mainittiin
            hyvinvointi 78 kertaa ja omavalvonta 27 kertaa. Sen sijaan kuntoilu
            mainittiin 0 kertaa, ulkoilu 2 kertaa ja liikunta 4 kertaa. Liikunnan
            integroiminen hallinnonalat ylittäen ei ole siis helppoa
            lainsäädännössäkään.
            Hyvät asiat tahtovat usein hukkua byrokratiasanojen taakse.
         
         
         Alueellisten liikuntaneuvostojen asettamisesta päättäisivät
            liikuntalakiesityksen mukaan maakuntien liitot. Näin on
            hyvä. Valmistelun aikana oli myös toisia vaihtoehtoja
            esillä, mutta ne on nyt sitten sieltä poistettu.
            Lakiesityksen mukaan kuntien tehtäviä ei lisätä,
            eikä lain toimeenpanolla ole vaikutusta valtion liikuntabudjetin kokonaismäärään.
            Kustannusneutraalius on tässä taloudellisessa
            tilanteessa oikea linja. Vaikka toki mielelläni liikuntaan
            kohdentaisin lisää varoja, realisti täytyy
            olla.
         
         
         Lopuksi, arvoisa puhemies: Lakiesitys täsmentää valtionapukelpoisuuden
            ehtoja. Liikunnan ja urheilun kentässä tapahtuu
            jatkuvia muutoksia, uusia lajeja ilmaantuu nopeasti lajivalikoimaan.
            Perinteitäkin tärkeämpää on
            yhteiskunnan kyky tarjota mahdollisuuksia ja tukea liikkumiselle.
            Lajilla on toissijainen merkitys, ensisijaista on liike ja kansalaisten
            toiveisiin reagoimi-nen. 10 §:n kohdalla on valiokunnassa
            syytä perehtyä aluejärjestöjen
            valtionapukelpoisuuteen. Pykälässä sitä ei
            ole varsinaisesti suljettu pois, mutta voisiko aluejärjestöjen
            avustuskelpoisuus olla avoimesti näkyvillä selvyyden
            lisäämiseksi? — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Aino-Kaisa  Pekonen  /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Suomalaiset istuvat aivan liian paljon ja liikkuvat
            aivan liian vähän. Siitä maksamme hintaa,
            jonka on arvioitu olevan miljardiluokkaa. Eri väestöryhmien
            toimintakyky on keskimäärin heikentynyt, fyysinen
            kunto laskenut ja terveyserot ovat kasvaneet. Aikuisväestö on
            tutkitusti paikallaan keskimäärin yhdeksän
            tuntia päivässä ja lapsetkin päivähoidossa
            jopa 80 prosenttia. Tämä näkyy jo nyt
            yleistyvinä elintapasairauksina, inhimillisinä haittoina
            ja kasvavina terveydenhuoltomenoina. Tästä näkökulmasta
            on kannatettavaa, että lakiin on otettu perinteiseksi mielletyn liikunnan
            lisäksi mukaan myös väestön
            muu fyysinen aktiivisuus.
         
         
         Hallituksen esityksen tavoitteena onkin edistää suomalaisten
            mahdollisuuksia liikkua ja harrastaa liikuntaa ja sitä kautta
            lisätä väestön hyvinvointia,
            terveyttä ja fyysistä toimintakykyä ja tukea
            lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä. Suuri kiitos tästä kuuluu
            entiselle urheiluministeri Paavo Arhinmäelle, joka sai
            lain alulle ja vei sitä päämäärätietoisesti
            eteenpäin, ja tietenkin ministeri Haglundille, joka vie
            sen maaliin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Keskeisintä on muistaa, että liikuntalaki
            ohjaa nimenomaan valtionhallinnon ja kuntien toimintaa ja rahoitusta
            liikunnan alueella. Valtiolla ja kunnilla on pääasiallinen
            vastuu huolehtia kaikkien väestö- ja ikäryhmien
            mahdollisuudesta liikuntaan. Julkiset liikuntapalvelut ovat olennaisia,
            jotta tasa-arvoinen ja yhdenvertainen liikuntakulttuuri saavutetaan.
            Tällä hetkellä suuria uhkia näille
            tavoitteille asettavat liikuntaharrastamisen kustannukset, järjestöjen
            toiminnan painottuminen lajin huipulle tähtäävään
            toimintaan sekä eri väestö- ja ikäryhmien
            näkemysten niukka kuuleminen. Nämä trendit
            osin eriarvoistavat ja polarisoivat liikkujia.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nuori joukkueurheilija ei saa turnauksessa
            välttämättä yhtään
            peliaikaa, jos hän ei ole tarpeeksi hyvä ja joukkueen
            tavoitteena on nousta parempaan sarjaan. Häntä harmittaa,
            että ei pääse pelaamaan, mutta toteaa
            solidaarisesti, että parhaat pelaavat, jotta päästään jatkoon.
            Hän haluaa pelata ja rakastaa lajia ja joukkuetta. Vaihtoehtoja
            kevyemmälle harjoittelulle ei seurassa ole.
         
         
         Pieni lapsi aloittaa uintiharrastuksen ensin uimakoulussa ja
            etenee siitä valmennusryhmään. Pian hän
            toteaa, ettei halua kilpailla. Seura tarjoaa harrasteryhmää,
            jossa ohjaus ei huomioi eri-ikäisiä tai -tasoisia
            harrastajia. Pienemmät jäävät isompien
            jalkoihin. Lapsi lopettaa harrastamisen.
         
         
         Suomessa on Pohjoismaiden suurin murrosikäisten dropout-ilmiö urheiluseuroissa.
            Lähes puolet 11-vuotiaista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi,
            mutta 15-vuotiaista vain joka viides. Tutkimukset osoittavat, että urheiluseurassa
            liikkuminen ei takaa riittävää terveyttä edistävää aktiivisuutta.
            Syyt liikuntaharrastamisen lopettamiseen ovat moninaiset. Liialliset
            tavoitteet harrastajalle, huono valmennus, kyvykkyyden puute ja kilpailullisuuden
            korostaminen saavat nuoret jättämään
            organisoidun liikunnan eli urheiluseurat. Nuoriso tipahtaa tai tiputetaan
            ulos urheiluseuroista teini-iässä. Valtalajeissa
            ei ole nuorelle mahdollisuutta aloittaa harrastusta lajin parissa, jos
            ei taustalla ole vuosien harjoittelua. Sen lisäksi, että liikuntaharrastamisen
            kustannukset ja järjestöjen toiminnan painottuminen
            lajin huipulle tähtäävään
            toimintaan sulkevat osan lapsista ja nuorista liikuntaharrastuksen
            ulkopuolelle, ilmenee urheiluseuratoiminnassa, liikuntapaikoilla sekä koulu-
            ja opiskelijaliikunnassa myös etniseen taustaan, seksuaaliseen
            suuntautumiseen ja uskontoon perustuvaa syrjintää.
         
         
         Kysymys kuuluukin: kuka liikuttaa lapsia ja nuoria, jotka eivät
            pärjää tarpeeksi hyvin kilpaurheilussa
            tai jotka eivät halua kilpailla? Jos järjestynyt
            liikunta on valjastettu vain urheilijan polulle, missä on
            kuntoliikkujan polku ja kuka siitä vastaa? Jos Kataisen
            hallitusohjelman tavoitteena on edistää koko elämänkaaren
            mittaista liikunnallista elämäntapaa, miten se
            oikeasti tapahtuu tai toteutuu järjestyneessä liikunnassa?
         
         
         Arvoisa puhemies! Tutkimukset ja arvioinnit osoittavat yksiselitteisesti,
            että liikunnan toimialan päätökset
            eivät ole riittäviä fyysisen aktiivisuuden
            määrän lisäämiseksi,
            sillä ne eivät ulotu esimerkiksi koulumaailmaan,
            vanhustenhuoltoon, kevyen liikenteen väylien suunnitteluun
            ja rakentamiseen, saati päivähoitoon. Lain perusteluissa
            esitetään, että kaikkien hallinnonalojen
            tulee osallistua liikunnan edistämiseen oman toimivaltansa
            rajoissa. Nähtäväksi jää,
            miten muiden hallinnonalojen sitoutuminen lopulta toteutuu. Opetus-
            ja kulttuuriministeriön tulee panostaa muiden tahojen sitoutumiseen
            entistä vahvemmin. Liikuntaesityksen lähtökohtana
            on vahvistaa liikunnan asemaa kunnallisena peruspalveluna. Tämä on
            erittäin hyvä asia. Meidän pitää varmistaa,
            että tämä näkyy myös
            jatkossa liikuntabudjetissa. Sanat eivät riittävästi
            ohjaa toimintaa, mutta raha ohjaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kaikilla ja kaikenikäisillä pitää olla
            yhtäläiset mahdollisuudet liikkumiseen ja urheiluun.
            Näin ei kuitenkaan ole. Suuri osa väestöstä on
            vieraantunut perinteiseksi mielletystä liikuntajärjestelmästä.
         
         
       
      
         
         Anu Urpalainen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puheenjohtaja! Tässä esitetyssä laissa
            on paljon hyvää, mutta aivan niin kuin edustaja
            Mäkisalo-Ropponen, myös itse kannan huolta siitä,
            että tässä viime vaiheessa aluejärjestöt
            ovat jostakin syystä ainakin sanana jääneet
            pois ja tiettyä epävarmuutta herättävät
            kentällä nyt nämä kirjaukset,
            millä tavalla tämä lakiesitys on tehty.
         
         
         Kysymys tietysti kuuluu, että ei kai tällä lailla aiota
            aiheuttaa katastrofia maakunnallisille toimijoille, sillä jos
            mietitään meidän aluejärjestöjä,
            ne ovat seurojen ja kuntien ihmisistä koostuvia yhteisöjä,
            jotka erityisesti tätä seurojen ja kolmannen sektorin
            ja kunnan yhteistyötä ovat vieneet paljon eteenpäin,
            rakentaneet erityisesti tällaista hyvää lasten
            ja nuorten toimintaa, jossa myöskään
            sitten kilpaurheilullisuus ei ole niinkään pääasiana
            vaan erityisesti liikkuminen. Tietysti kysymys kuuluu, että toivottavasti
            tämä on aiheeton huoli ja että näin
            ei tule tapahtumaan, vaan juuri tämän aktiivisuuden
            ja yhteistyön pitäisi olla kaiken keskiössä,
            jossa sitten niin aktivoidaan positiivisesti kuin vähän
            ehkä porkkanalla ja kepillä pistetään
            toimijoita yhteen ja saadaan ihmisiä aktiivisemmin liikkumaan,
            myös hyötyliikkumaan.
         
         
         Eli toivottavasti ei käy niin, että raha ja
            valta keskittyvät tänne opetusministeriöön
            ja vastaavasti sellainen alueellinen toiminta jää vähemmälle.
            Todella toivon, että ministeri kertoo meille vastauksen. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Kimmo Kivelä /ps:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Aika ajoin erityisesti kuntapolitiikan
            piirissä puhutaan pilkallisesti urheilupuolueesta ikään
            kuin jonakin salakähmäisenä porukkana,
            mutta kun liikuntapolitiikasta puhutaan, niin kyllä silloin liikutaan
            laajalla kentällä, niin kuin tässä lakiesityksen
            johdantotekstissä sanotaan, että vahvistetaan
            sitä ajatusta, että liikunta on peruspalvelua. Silloin
            liikutaan hyvin pitkälle sosiaalipolitiikan ja terveyspolitiikan
            rajapinnassa, hyvin keskeisissä ihmisenä olemisen
            kysymyksissä.
         
         
         Meillä on upea järjestelmä Suomessa,
            että liikunnan infrastruktuuri mahdollistuu veikkausvoittovarojen
            kautta. Kun tuolla ulkomailla liikkuu, tätä suomalaista
            mallia ylpeänä voi esitellä. Minulla
            henkilökohtaisesti ei olisi mitään sitä vastaan,
            että liikunnan osuus kasvaisi 30 prosenttiin reilusta 27:stä,
            yhtään tiedettä, taidetta tai nuorisotyötä väheksymättä.
            On äärimmäisen tärkeää,
            että urheilupaikat pysyvät myös vastaisuudessa
            kunnossa, ei liene realismia, että merkittävässä määrin
            urheilupaikkauudisrakentamista syntyy, mutta että nykyiset
            pidetään kunnossa, esimerkiksi uimahallit ovat
            yksi tikittävä aikapommi.
         
         
         Olen myös niitä kansanedustajia, jotka yhtyvät
            näihin näkökulmiin, joita on useammassa
            puheenvuorossa sanottu, että on pidettävä huoli, että alueelliset
            liikuntajärjestöt ovat myös vastaisuudessa
            valtionavun piirissä, kuten myös erityisliikuntajärjestöt.
            On muistettava, että (Puhemies koputtaa) liikkumaton olotila
            on olematon liikkumatila.
         
         
       
      
         
         Leena Harkimo /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Nykyisen liikuntalain voimassaoloaikana liikunnan
            ja urheilun yhteiskunnallinen merkitys ja ulottuvuudet ovat voimistuneet
            ja laajentuneet. Kuten eduskunnassa ajankohtaiskeskustelussa maaliskuussa
            todettiin, keskeiseksi liikuntaa koskevaksi haasteeksi on nousemassa
            väestön kokonaisaktiivisuuden määrä.
            Liikunnan tulkitseminen vain harrastamisen ja organisoidun liikuntatoiminnan
            näkökulmasta ei riitä, jos ja kun tavoitteena
            on väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen.
            Tätä silmällä pitäen
            nostan esille hallituksen esityksestä kolme kohtaa: liikunnan
            käsitteen uudelleenmäärittely, eri hallintokuntien
            merkitys liikunnan edistämisessä sekä liikunnan
            aseman vahvistaminen kunnallisena peruspalveluna.
         
         
         Arvoisa puhemies! Voimassa olevan liikuntalain perusteluissa
            liikunta määriteltiin harrastuksenomaiseksi, fyysistä rasitusta
            aiheuttavaksi toiminnaksi. Yleisessä keskustelussa liikunta mielletäänkin
            edelleen melko suppeasti eli tavoitteelliseksi, sykettä nostattavaksi
            ja usein järjestäytyneen liikunnan puitteissa
            tapahtuvaksi toiminnaksi. Viimeaikaiset tutkimukset ovat havahduttavasti
            osoittaneet, että ei riitä, että vuorokauden
            24 tunnista ollaan tunti aktiivisia, kun muu aika käytännössä istutaan
            tai ollaan paikoillaan.
         
         
         Fyysisen aktiivisuuden puute on kiistaton ja osin uusi kansanterveysuhka,
            jolla on myös mittavat kansantaloudelliset vaikutukset.
            Se aiheuttaa muun muassa työkyvyttömyyttä,
            lyhentää työuria ja lisää tarvetta
            terveydenhuoltopalveluihin. Tästä näkökulmasta
            pidän erinomaisena sitä, että nyt keskustelussa
            olevassa hallituksen esityksessä liikunnan käsite
            on avattu ja se kattaa laaja-alaisesti kaiken fyysisen aktiivisuuden.
         
         
         Arvoisa puhemies! Maailma on monimutkaistunut. Väestön
            liikunnan edistämisessä, kuten monessa muussakin
            yhteiskunnallisessa ongelmassa, yksittäiset toimialat tai
            perinteiset politiikkatoimet eivät yksin kykene muuttamaan
            kehitystä halutun suuntaiseksi. Tällä hetkellä liikuntaa
            ei riittävästi tapahdu siellä, missä lapset, työikäiset,
            ikäihmiset viettävät aikaa, esimerkiksi
            päivähoidossa, koulussa, työpaikalla,
            vanhainkodissa. Väestön terveyden ja hyvinvoinnin
            edistämisen näkökulmasta on aivan keskeistä,
            että kaikki eri hallinnonalat alkavat tehdä päätöksiä fyysisen
            aktiivisuuden huomioiden. Tämä ei aina edellytä edes
            resurssien lisäämistä, vaan kykyä ajatella
            asioita uudella tavalla.
         
         
         Nyt keskustelussa olevan hallituksen esityksen perusteluissa
            esitetään, että kaikkien hallinnonalojen
            tulee osallistua liikunnan edistämiseen oman toimivaltansa
            puitteissa. Miten kir-jaus siirtyy käytännöksi,
            selviää myöhemmin. Tärkeää olisi
            ja olisi ollut, että hallituksen esitys käsiteltäisiin
            keskeisissä liikuntaa koskevissa tai sitä sivuavissa
            valiokunnissa. Näitä ovat sivistysvaliokunnan
            lisäksi mielestäni sosiaali- ja terveysvaliokunta,
            työelämä- ja tasa-arvovaliokunta, liikenne-
            ja viestintävaliokunta sekä ympäristövaliokunta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Myös liikuntaharrastamisen eli tavoitteellisemman
            liikunnan parissa on tapahtunut eriytymistä. Osa väestöstä harrastaa paljon
            ja monipuolisesti, osa on syrjäytynyt toiminnasta kokonaan.
            Uusi laki ja siinä esitetyt näkökulmat
            ovat siksi mitä tärkeimmät. Valtiolla
            ja kunnilla on pääasiallinen vastuu huolehtia
            kaikkien väestö- ja ikäryhmien mahdollisuudesta
            liikuntaan. Julkisen sektorin on huomioitava ne väestöryhmät,
            joiden osallistumisen esteenä ovat sosiaaliset, taloudelliset
            tai kulttuuriset tekijät.
         
         
         Erityisen kannatettavaa esityksessä on, että se ensinnäkin
            edistää eri väestöryhmien mahdollisuuksia
            liikkua ja harrastaa liikuntaa, toiseksi väestön
            hyvinvointia ja terveyttä, kolmanneksi fyysisen toimintakyvyn
            ylläpitämistä ja parantamista sekä neljänneksi
            eriarvoisuuden vähentämistä liikunnassa.
            Tavoitteet ovat vaativia ja edellyttävät nykyisten
            toimintamallien kriittistä tarkastelua.
         
         
         On hyvä, että liikunnan asemaa kunnallisena peruspalveluna
            vahvistetaan. Kunnat ovat aivan keskeinen toimija kaikkien väestöryhmien
            liikunnan edistämisessä, seurojen tukemisessa
            ja liikuntapaikkojen rakentamisessa, ja erityisesti kunnissa hallintokuntien
            välinen yhteistyö korostuu. On löydettävissä lukuisia
            esimerkkejä siitä, että kuntajohdon ja
            kuntapäättäjien oivallus asiassa ja sitä kautta
            eri toimijoiden sitoutuminen on saanut aikaan paljon hyviä ratkaisuja
            ja käytäntöjä. Lakiin on myös
            kirjattu kunnille velvoite kuulla asukkaita ja arvioida kuntalaisten
            liikunta-aktiivisuutta. Vain näin toimimalla voidaan paremmin
            luoda kuntalaisten toivomia palveluita sekä osoittaa liikunnan
            merkitys osana terveyden edistämistä.
         
         
         Lopuksi, arvoisa puhemies: Suomessa on paljon lakeja, joissa
            on oikeat tavoitteet. Ongelmaksi monesti muodostuu niiden käytäntöön
            vienti. Tässä mielessä korostan, että hyvää tarkoittava laki
            ei yksin ratkaise liikuntakulttuurin ongelmia tai poista liikkumattomuudesta
            aiheutuvia miljardiluokan kustannuksia, ja vielä korostan:
            jotta liikuntalain tavoitteet saavutetaan, tarvitaan laaja-alaisempia
            ja eri hallintokuntien työtä koskettavia ratkaisuja.
            Liikuntalain tavoitteiden tulee näkyä myös
            silloin, kun valtio ja kunnat kohdentavat määrärahoja
            liikuntaan.
         
         
         Tässä hallituksen esityksessä valtion
            liikuntaneuvoston tehtäviä kohdennetaan enenevästi
            valtion toimenpiteiden vaikutusten arviointiin. Tehtävä on
            perusteltu, sillä se ei kuulu muille liikunta-alan toimijoille.
            Myös eduskunta on jo pitkään peräänkuuluttanut
            liikuntapoliittisten toimien systemaattisempaa arviointia. Liikuntaneuvosto
            tulee osaltaan aktiivisesti seuraamaan myös tämän
            liikuntalain siirtymistä käytäntöön.
         
         
       
      
         
         Timo V. Korhonen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämän liikuntalain yleisperusteluissa
            kuvataan erinomaisen hyvin nykytila ja tarve vahvistaa liikunnan
            peruspalveluluonnetta sen merkityksen kasvaessa kansalaisten terveyden
            ja hyvinvoinnin ylläpitämiseksi. Myös
            poikkihallinnollisen toiminnan lisäämisen tarve
            on perusteltu laissa hyvinkin vahvasti.
         
         
         Tämän lain toteuttamisen tarvetta minusta erinomaisen
            hyvin kuvaavat työkykyjohtamisen tutkimuksessa paljastuneet
            tulokset, joita muun muassa paikallinen aviisi tässä äskettäin
            julkisti. Tutkimuksen mukaan työkykyä voi parantaa
            nopeasti. Todetaan, että yritys voi parantaa kilpailukykyään
            ja säästää runsaasti rahaa ehkäisemällä työntekijöittensä työkyvyttömyyttä.
            Yhden euron panostus työkykyjohtamiseen voi tuottaa noin
            6 euroa viidessä vuodessa. Tämän tutkimuksen
            mukaan työkyvyttömyyden kautta tekemättömän
            työn kokonaiskustannukset yksityisen sektorin vuositasolle
            suhteutettuna ovat noin 4,5—5 miljardia euroa, puhutaan
            siis todella isoista summista Suomen elinkeinoelämän
            näkökulmasta. Eli tämänkin tutkimuksen
            osalta voi selkeästi todeta, että toimivalle liikuntalaille
            on erittäin paljon perusteita.
         
         
         Muutama kommentti.
         
         Kokonaisuutena lakiesitys on hyvin valmisteltu. Liikunnan asemaa
            peruspalveluna kunnissa laki ei kuitenkaan vahvista riittävästi
            vaan jättää velvoitteitten väljyyden
            takia liikunnan aseman vahvistamisen monella tavalla kuntien oman päätöksenteon
            varaan. Esimerkiksi kukin kunta saa hoitaa liikunta-asiat, miten
            tahtoo. Eli kuka ja kuinka valvotaan, mitä seuraa, jos
            laissa määriteltyjä peruspalveluvelvoitteita
            ei hoideta? Noin nopeasti luettuna voi todeta, että osittain
            kuntien näkökulmasta tämä on
            ikään kuin tällainen "toivotaan, toivotaan" -laki.
         
         
         4 §:ssä määritellään
            valtion vastuuta. Opetus- ja kulttuuriministeriöhän
            vastaa liikuntapolitiikan yleisestä johdosta, ja liikunta
            kuuluu yksiselitteisesti sen toimialaan. Muun muassa hallituksen
            tulevaisuusselontekoon ja OKM:n ja STM:n yhteiseen Muutosta liikkeellä!
            -strategia-asiakirjaan viitaten velvoite ministeriöitten
            keskinäiseen yhteistyöhön ja tehtäväjakoon
            tulisi kuitenkin kirjata selvemmin myös liikuntalakiin.
            Liikunnan käsite on laajentunut, ja osa liikunnallisen
            elämäntavan edistämiseen liittyvistä toimista
            on jo tässä mainitussa OKM:n ja STM:n strategia-asiakirjassa
            valtuutettu sosiaali- ja terveys-ministeriölle.
         
         
         Sote-uudistus taas tuo päätöksentekoon
            yhden uuden toimijan. Sote-uudistuksen tavoitteenahan on muun muassa
            turvata varhainen puuttuminen, siirtää painopistettä ehkäiseviin
            ja oikea-aikaisiin palveluihin ja kaventaa väestön hyvinvointi-
            ja terveyseroja. Näiden tavoitteitten saavuttamiseen liikunnan
            ja liikuntapalveluiden edistäminen on mitä parhain
            keino.
         
         
         6 §:ssä määritellään
            valtion liikuntaneuvostoa. Valtion liikuntaneuvoston tehtävien
            painottaminen vaikutusten arviointiin on käsittääkseni erinomainen
            parannus. Valtakunnallisen, alueellisen ja kunnallisen toiminnan
            arvioimiseksi valtion liikuntaneuvoston tehtävänä olisi
            laatia seurantajärjestelmä, jolla seurataan kansalaisten
            liikunta-aktiivisuutta, kansalaistoiminnan laatua ja määrää ynnä muita
            terveyden ja hyvinvoinnin kannalta merkittäviä indikaattoreita
            päätöksenteon tueksi. Jos näin
            toteutuu, niin erittäin hyvä asia.
         
         
         7 §:ssä puhutaan alueellisesta liikuntaneuvostosta,
            ja aivan oikein tässä lakiesityksessä on päädytty
            siihen, että alueellisen liikuntaneuvoston nimeämisen
            tulee edelleen tapahtua maakuntaliittojen toimesta.
         
         
         10 §:ssä ja 11 §:ssä määritellään
            liikuntaa edistävien järjestöjen valtionapukelpoisuus, myöntäminen.
            Tähän moni puhuja täälläkin
            on jo kiinnittänyt huomiota. Nämä pykälät
            ovat monella tavalla ainakin itselleni iso kysymysmerkki. Valtionosuuskelpoisuus
            päätetään valtioneuvoston asetuksella.
            Aiemmin määritelmä oli valtakunnalliset
            ja alueelliset liikuntajärjestöt, nyt siis pelkkä koko
            voi pudottaa pienet aluejärjestöt pois valtionosuuskuvioista.
            Eihän näin voi olla. Epäselvää on
            myös se, mikä on Valon jäsenyyden suhde
            valtionapuun. Kolmas valtionapukelpoisuuteen liittyvä epätarkkuus
            on, mitä tarkoitetaan liikuntaa edistävällä järjestöllä,
            mutta varmasti ministeri omassa puheenvuorossaan näihin
            epäselvyyksiin vastaa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Lyhyesti kiteytettynä itse näen
            paljon hyvää tässä laissa: hyvä uudistamisen
            lähtökohta eli fyysisen aktiivisuuden lisääminen,
            liikunnan peruspalveluluonteen vahvistaminen kunnissa, tiedolla
            johtamisen vaatimus eli kuntalaisten liikunta-aktiivisuuden mittareita seurataan
            hyvinvointikertomukseen, poikkihallinnollisuuden välttämättömyyden
            tiedostaminen ja vaatimus myös muille hallinnonaloille,
            liikuntapaikkarakentamisessa avustetaan myös muun muassa
            nuorisokulttuurin liikuntamuotoja tai liikuntalajeja, jotka liikuttavat
            ihmisiä arjessa. Mutta toki puutteitakin on, muun muassa
            se, miten turvataan nyt kuntien mahdollisuudet toimia riittävästi,
            mistä saadaan kuntiin riittävästi liikunta-alan
            osaajia ja niin edelleen.
         
         
       
      
         
         Ritva Elomaa /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Liikunta on yhteiskunnan hyvinvoinnin näkökulmasta
            suunnattoman tärkeä asia. Nykyihmisen arki on
            petollinen fyysisen aktiivisuuden kannalta. Fyysisen työnteon
            määrä on jo vuosikymmeniä vähentynyt,
            ja samanaikaisesti istumispainotteinen työnteko on yleistynyt.
            Tämä työelämän muuttunut
            luonne on yksi lukuisista syistä kehittää valtion
            liikuntapolitiikkaa ja vaikuttaa tätä kautta ihmisten
            terveyteen ja hyvinvointiin. Lienee sanomattakin selvää,
            että liikunnan edistämiseen liittyy kansantalouden
            näkökulmasta miljardiluokan porkkana. Nyt on siis
            korkea aika uudistaa vuoden 1998 liikuntalakia ja saada pykälät
            päivitettyä vastaamaan paremmin tämän
            hetken haasteisiin.
         
         
         Liikunta on mielestäni saanut liian vähän
            painoarvoa viime vuosien poliittisessa keskustelussa, vaikka tieto
            liikkumisen terveyshyödyistä on lisääntynyt
            ja liikunnan ja urheilun yhteiskunnallisen merkittävyyden
            voidaan todeta olevan nousussa. Uusi liikuntalaki on osa koko liikuntajärjestelmän
            rakennemuutosta. Tämän rakennemuutoksen kannalta
            mielestäni on tärkeää liittää liikuntaan
            poikkihallinnollista päätöksentekoa. Uuden
            liikuntalain laatimisessa poikkihallinnollisuus on otettu huomioon
            ja eri hallinnonalojen ja kunnan eri toimialojen välistä yhteistyötä pyritään
            parantamaan. Se, kuinka tämä tavoite toteutuu,
            jää nähtäväksi. Laki
            muodostaa raamit, mutta lopullisen poikkihallinnollisen yhteistyön
            onnistuminen määrittyy käytännön
            yhteistyön tuloksena.
         
         
         Opetus- ja kulttuuriministeriössä paiskitaan hommia
            koko ajan valtakunnallisen liikuntapolitiikan kehittämiseksi
            ja mietitään liikunnan edistämisen haasteita
            valtionhallinnossa. Liikuntalain keskeisinä tavoitteina
            esityksen mukaan on edistää eri väestöryhmien
            mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa, väestön hyvinvointia
            ja terveyttä sekä fyysistä toimintakykyä,
            lasten ja nuorten kasvua ja kehitystä, liikunnan kansalais-
            ja seuratoimintaa sekä huippu-urheilua samoin kuin liikunnan
            ja huippu-urheilun rehellisyyttä ja eettisiä periaatteita.
         
         
         Se, miten entistä useampi suomalainen saadaan lenkkipolulle
            tai jumppasaleihin, lepää käytännössä kuntien
            vastuulla. Liikuntapalvelujen järjestäjänä kuntien
            tehtävät eivät uudessa liikuntalaissa
            muutu olennaisesti. Rahoitus sanelee pitkälti liikuntapalvelujen
            määrän ja laadun. Esityksessä valtiolla
            on lähinnä liikuntapolitiikkaa koordinoiva rooli,
            eikä valtion liikuntabudjetin kokonaismäärä muutu.
            Kunnille ei ole tarkoitus lisätä uusia rahoitettavia
            tehtäviä, mutta tehtäviä on
            jäsennelty ja täsmennetty siihen suuntaan, että liikunnan
            peruspalveluluonne vahvistuu. Liikunnan aseman vahvistaminen peruspalveluna
            on hyvä asia. Toisaalta kunnat saavat jatkossakin järjestää ja
            organisoida liikunta-asiat parhaaksi katsomallaan tavalla, joten
            se, miten liikunnan asema peruspalveluna tulee konkreettisesti vahvistumaan,
            arveluttaa minua.
         
         
         Olisin kaivannut uudelta liikuntalailta tiukempia linjauksia
            siitä, kuinka liikuntapalvelut kunnissa toteutetaan. Kuntien
            vastuista tuottaa liikuntapalveluja pitäisi säätää esitettyä tarkemmin.
            Samanaikaisesti määriteltyjen liikuntapalvelujen
            järjestäminen tulisi mahdollistaa tarjoa-malla
            kunnille riittävät resurssit. Kun kuntien valtionosuudet
            ovat nykyisellä tasolla, on ymmärrettävää,
            ettei niiltä voida vaatia liikoja liikuntapalvelujen järjestämisessä.
            Lakiuudistuksen tavoitteet ja henki ovat hyviä, mutta suhtaudun
            sen käytännön vaikuttavuuteen varauksella.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tahallinen liikkumattomuus on vihollisemme.
            Me voimme täällä heristää sormea
            ja yrittää saada ihmisiä liikkumaan, mutta
            niinhän se on, että toisen puolesta ei voi treenata
            ja kohottaa kuntoa. Mutta aina voi olla innostajana toiselle. On
            tärkeää kylvää liikunnallinen
            elämäntyyli jo lapsena, mutta se ei ole myöhäistä vanhanakaan.
         
         
         Lopuksi lähetän vielä kiitokset olympiakomitean
            puheenjohtaja Risto Niemiselle ja myös Valolle siitä,
            että fitness ja klassinen kehonrakennus äskettäin
            hyväksyttiin virallisesti urheiluksi ja Valon jäseneksi.
            On hyvä, että eri lajien välillä on
            kanssakäymistä ja ajatusten ja tiedon vaihtoa. Se
            kehittää meidän liikuntaamme ja saa useita
            ja uusia liikunnan harrastajia mukaan. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Eeva-Maria Maijala /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vuosi sitten eduskunnan liikuntapäivänä löysin
            itseni kartan ja kompassin kanssa Kallion kirkon portailta, sivuportailta.
            Sen jälkeen minä olin juoksemassa pitkin joitakin
            ihmeen jalkakäytäviä, ja sitten minä olin
            Linnanmäen kallioilla. Tuli kokonaan uusi kokemus. Oli
            minulle uusi urheilulaji, nimittäin kaupunkisuunnistus,
            sprinttisuunnistus. Suosittelen. On hyvä se, että uusia lajeja
            tuleepi, ja minäkin löysin itseni ihan uudenlaisista
            asioista.
         
         
         Uudet lajit ja uudenlaisen liikkumisen löytäminen
            ovat hyvin esillä tässä kyseisessä liikuntalakiesityksessä.
            Ja hyvin on esillä myöskin se, että poikkihallinnollinen
            toiminta on liikunnassa tärkeää elikkä se,
            että liikunta pitäisi ottaa huomioon kaikkien
            elämän sektorien asioissa. Oli mikä tahansa
            laki, niin pitäisi katsoa ympäristönäkökulmat,
            pitäisi katsoa liikkuminen ja ihmisen yleinen hyvinvointi
            ja jaksaminen. Minä olen iloinen siitä, että tämän
            lain tavoitteissa on hyvin esillä tasa-arvo, yhdenvertaisuus,
            yhteisöllisyys, monikulttuurisuus ja terveet elämäntavat.
         
         
         Arvoisa puhemies! On ikävää, että tänä päivänä erityisesti
            meidän nuorissa on kaksi äärilaitaa:
            on erittäin hyväkuntoiset ja sitten huonokuntoiset
            nuoret. Nuorten yleinen liikkuvuus on menetetty, ja se on suomalaiselle
            kulttuurille erittäin huono asia.
         
         
         Mutta sitten positiivisia asioita tässä hallituksen
            esityksen 3 §:ssä, määritelmissä,
            on, että liikunnalla tarkoitettaisiin kaikkea omatoimista
            ja järjestettyä liikuntaa ja urheilutoimintaa
            lukuun ottamatta huippu-urheilua. Liikuntaa olisivat siten arkiliikunta,
            kuntoliikunta, harrasteliikunta sekä terveyttä ja
            hyvinvointia edistävä liikunta. Se on hyvä,
            että liikunta nähdään hyvin
            monimuotoisena asiana.
         
         
         Yhtenä asiana tulisi muistaa se, että ei meidän mitään
            huippu-urheilijoita tarvitse täällä olla,
            sekin, että muistamme jokapäiväisen liikkumisen, esimerkiksi
            nuo portaat, että ei tulla hissillä ylös vaan
            kävellään portaita. Siis se liikkuminen
            on hyvin yksinkertaisia pieniä asioita, joista meidän jaksamisemme
            muodostuu. Ja se, että me jaksamme esimerkiksi täällä Eduskuntatalolla
            olla illalla yhdeksän jälkeen töissä,
            kyllä vaatii sen, että me olemme pitäneet
            huolta omasta kunnostamme. Monet meistä ovat lähteneet
            jo aamuyöllä liikkeelle tänne, ja itsekin
            huomasin, että olen, hetkinen, 18 tuntia sitten lähtenyt
            autolla liikkeelle. Mutta kaukaa on moni muukin tullut, ja kyllä tässä pitkät
            päivät on. Ilman kuntoilua me emme jaksa tätä hommaa.
         
         
         Sitten seuraavaksi tästä valtion rahoituksesta: On
            hyvä, että valtion rahoituksella laissa ohjataan
            kuntia kantamaan vastuunsa näistä liikuntapuolen
            asioista. Nyt kun eletään taloudellisesti erittäin
            tiukkaa aikaa ja kuntienkin valtionosuuksia leikataan koko ajan,
            niin kyllä se on kiusaus itse kenelläkin leikata
            sitten myöskin liikuntapuolen määrärahoista
            ja liikuntapuolen asioista. Kyllä me tarvitsemme liikuntapuolen
            rakennuksia, ja sitten me tarvitsemme liikuntapuolen oh-jausta,
            tsemppausta, kannustusta kaikissa näissä asioissa.
         
         
         Ja sitten tästä, että lain tavoitteen
            toteuttamisen erääksi lähtökohdaksi
            säädettäisiin myös monikulttuurisuus:
            Minusta tämä on hyvä näkökulma.
            Nykyisessä laissa puhutaan kulttuurien moninaisuuden tukemisesta
            liikunnan avulla. Monikulttuurisuuden käsite on määritelty
            eri piireissä eri tavalla. Yhtä mieltä oltaneen
            kuitenkin siitä, että kaikkia Suomessa asuvia
            tulee heidän kulttuuritaustoistaan riippumatta voida tukea
            ja kannustaa liikuntaharrastuksen pariin.
         
         
         Lopuksi minä haluan sanoa sen, että minä olen käyttänyt
            tästä puheenvuoron hyvin monessa paikassa ja sanon
            nyttenkin sitten, että koska tässä on
            isoista terveysasioista kysymys, niin osallistutaan Suomen suurimpiin
            säästötalkoisiin: liikutaan.
         
         
       
      
         
         Elsi Katainen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Positiivistahan tässä esityksessä on,
            että lain perusteluissa korostetaan nimenomaan liikunnan
            peruspalvelun luonnetta. Edelleenkin sen merkitys osana terveys-
            ja hyvinvointipolitiikkaa on unohdettu, ja sitä ei voi
            liikaa korostaa.
         
         
         Kokonaisuutena tässä laissa painotetaan kunnan
            vastuuta liikuntapalveluista ja myös asukkaiden kuulemista
            liikuntaa koskevassa päätöksenteossa.
            Mutta on kuitenkin pohdittava sitä, vahvistaako laki liikunnan
            asemaa peruspalveluna kunnissa riittävästi, kun
            se jättää kuitenkin velvoitteitten väljyyden
            takia liikunnan aseman vahvistamisen kuntien oman päätöksenteon
            varaan, ja nyt kun ollaan tilanteessa, että kunnilla on
            enemmän tehtäviä kuin resursseja, niin
            liikunta-asiat voivat jäädä sivuun. Ja
            onko velvoitteitten antamisesta mahdollisesti seurauksena se, että myös
            jotenkin sanktioidaan? Toivon toki, että tehtävät
            tai byrokratia eivät tämän myötä kasva,
            ja ne eivät missään nimessä saa
            kasvaa.
         
         
         Erityisenä huomiona on sanottava myös, että näkökulmaa
            lasten oikeudesta liikkumiseen on vahvistettu nyt tässä lausuntokierroksen
            lopussa ja esityksessä tuodaan esiin jonkin verran enemmän
            omatoimisen liikunnan mahdollistamista sosioekonomisesta taustasta
            huolimatta — oikein hyvä asia, ja tätä on
            myös lapsiasiavaltuutettu eniten korostanut.
         
         
         Kun laki kuitenkin korostaa kuntien velvollisuutta kuulla kuntalaisia
            liikuntaa koskevissa päätöksissä,
            lasten ja nuorten osallisuuden varmistaminen kaipaisi kuitenkin
            vielä korostamista. Kuntalain uudistamisessa ehdotetaan,
            että nuorisovaltuustot tulisivat pakollisiksi kaikkiin kuntiin.
            Elikkä jos uusi kuntalaki tulee voimaan, sillä vahvistettaisiin
            lasten ja nuorten osallisuutta esimerkiksi nuorisovaltuustojen avulla.
            Mutta on huomioitava, että erityisesti lasten ja nuorten kuuleminen
            liikunta-asioissa jäisi kuntalain uudistumisen varaan.
            Mitäs jos kuntalaki ei toteudukaan? Tätä asiaa
            ei silti saa jättää ihan kokonaan vain
            kuntalain varaan.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nyt sote-uudistuksen aikana olisi tuhannen
            taalan paikka ottaa liikunta-asiat myöskin sen piiriin
            ja käyttää se kaikki ennalta ehkäisevä ja
            terveyttä edistävä vaikutus myöskin
            sote-asioitten valmistelun piiriin, elikkä liikunta-asiat
            voisivat olla siellä mukana.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Puhemiehelle lupaamallani tavalla vain
            5 minuuttia, yritän siinä pysyä.
         
         
         Ensinnäkin käsittelyssämme on liikuntalaki, joka
            vaatii päivittämistä, päivittämistä sinä ajanjaksona
            tapahtuneiden muutosten seurauksena, joka edellisen liikuntalain
            säätämisestä tähän päivään
            on. Maailma on muuttunut, maailma muuttuu. Kauniisti sanoen tämän
            lain tavoitteet ovat sellaiset, että voi kysyä,
            että onkohan jotain unohtunut.
         
         
         Yksi asia, jota olisi voinut ehkä pohtia, on se, että kun
            täällä lain määritelmissä ja
            tavoitteissa on sekä kaiken kansan liikuttaminen, terveyden ja
            hyvinvoinnin edistäminen liikunnan kautta että se,
            että tuetaan omatoimista liikuntaa, niin kolmantena kohtana
            tässä lain määritelmäpykälässä on
            huippu-urheilu. Mihin on menossa maailma huippu-urheilun osalta?
            Onko se bisnestä, onko se elämysteollisuutta,
            vai onko se kaiken kansan liikuttamista? Ja tämän
            sanon penkkiurheilijana, jolle kerta toisensa jälkeen suomalaisten
            menestys maailman kilpakentillä tuo hyvänolontunteen
            ja kyyneleen silmäkulmaan. Kannattaisi pohdiskella, onko
            saman liikuntalain alla se elämysteollisuus ja se koko
            kansan liikuttaminen, joka edesauttaa sitä, että Suomi selviää,
            liikunta osana terveyden edistämistä.
         
         
         Toisekseen, mitkä ongelmat, aivan niin kuin täällä liikuntaneuvoston
            puheenjohtaja, kansanedustaja Leena Harkimo pohdiskeli, tämä laki ratkoo,
            mihin ongelmaan tällä tähdätään.
            Tässä päivitetään voimassa
            oleva liikuntalaki ja pyritään viestittämään
            niin meille valtakunnan päättäjille,
            kuntapäättäjille kuin liikunnan toimijoillekin,
            mihin suuntaan pitää mennä. Mutta minkä ongelman
            tämä ratkaisee, jään kysymään.
         
         
         Tarve lain uudistamiselle näkyy, kuten puheenvuoroni
            alussa sanoin. Täällä on lakiin tuotu
            asioita, jotka muun muassa viestittävät siitä, että 16
            vuodessa liikunnan kenttä, lajien kenttä ja tekemisen
            tavat ovat muuttuneet, ja se suunta, mihin ollaan menossa, luo edellytyksiä.
         
         
         Mutta sitten, arvoisa herra puhemies, yhteen asiaan. Jos kuulin
            oikein, niin, arvoisa ministeri, totesitte, että 10 §:n
            valtionosuuksiin, avustuksiin liittyen: "Tässäkään
            ei ole suuria muutoksia." Ensinnäkin, tässä lain
            10 §:ssä todetaan, että jatkossa
            vain yksi lajiliitto voi saada valtionapua saman lajin osalta. Toiseksi,
            tästä puuttuu se aluejärjestöjen
            valtionaputapa, se aluejärjestöjen valtiontuki,
            joka nykylaissa on ollut. Jään kysymään,
            miksi puuttuu.
         
         
         Olen sen verran saanut töitä tehdä tämän
            porukan kanssa, joka tätä lakia on ollut valmistelemassa,
            olen sen verran nähnyt tätä liikunnan
            ja urheilun kenttää sisältä päin,
            että uskallanpa väittää, että tässä kohdassa
            tämä viimeisin lakiluonnos ei ole vahingossa tämänkaltainen.
            Tässä on valtiolla melkoinen ohjausvaikutus, vaikuttamisen
            mahdollisuus, semminkin kun ensinnäkin totesin, että vain
            yksi lajiliitto voi saada, toisekseen minun käsittääkseni
            uutta tässä lakiluonnoksessa on se, että myös
            muut kuin perinteiset liikuntajärjestöt voivat
            saada tämän lain hyväksymisen jälkeen
            valtionapua OKM:n budjetista, ja kolmas näkökulma
            tähän asiaan on se, että myös
            valtionosuus voidaan peruuttaa. Olen tähän asti
            ymmärtänyt, että valtionosuus on ollut peruutettavissa
            minä vuonna hyvänsä, nämä liikuntajärjestöjen
            valtionosuudethan ovat hakuun pohjautuvia. Mutta kun te, ministeri,
            sanoitte, että tässäkään
            ei ole suuria muutoksia, niin minusta on aika isoja periaatteellisia
            kysymyksiä: vain yksi lajiliitto, myös muut kuin
            liikuntajärjestöt — arvoisa ministeri,
            korjatkaa, jos olen väärässä — ja
            kolmas asia, tämä alueitten rooli ja merkitys.
         
         
         Arvoisa puhemies! Minä kaipaan liikunnan rahoitukseen
            avoimuutta. Minä kaipaan liikunnan rahoitukseen läpinäkyvyyttä.
            Ja se ohjausvaikutus, joka tämän lain jälkeenkin
            jää opetus- ja kulttuuriministeriölle
            ja -ministerille, on erittäin suuri. Tässä tullaan
            antamaan asetus. Tämän 10 §:n
            osalta lain perusteluissa on kyllä kauniisti kirjoitettu,
            mihin tässä tähdätään,
            mutta se, mitä kaipaan, on, että liikunnan määrärahat
            tässä maassa jaetaan jatkossa reilusti, ne jaetaan
            avoimesti ja ne jaetaan sillä tavalla, että sattuma
            ei ole se, joka vaikuttaa siihen, millä tavalla esimerkiksi
            liikuntajärjestöjen keskinäistä rahojen
            jakoa tehdään. Avoimuutta, läpinäkyvyyttä lisää.
            Tämän lain hyväksymisen jälkeen
            asetuksella tulee olemaan erittäin suuri merkitys sille,
            miten liikunnan rahoja jaetaan.
         
         
       
      
         
         Jari Leppä /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Liikunta on aivan erinomaista kansanterveystyötä.
            Tätä työtä ja liikuntaa harjoitetaan
            kaikkialla Suomessa hyvin monipuolisella tavalla, ja siksi on se huoli,
            minkä edustaja Rehula tuossa edellä toi esille.
            Kysyn suoraan ministeriltä: onko nyt alueellisten liikuntajärjestöjen
            aika laajastikin osoittama huoli tämän lain kirjauksista
            ja sitä seuraavasta asetuksesta aiheeton? Elikkä jos
            tulkinta on tämänkaltainen niin kuin edustaja
            Rehula tuossa edellä sanoi, niin onko syytä muuttaa
            lakitekstiä vai sanotaanko tämä suoraan
            ja selvästi asetuksessa, jotta nuo huolet, aiheelliset
            huolet, alueellisilta liikuntajärjestöiltä valtionavun
            suhteen hälvenevät? Tämä on
            tosi tärkeä kysymys, jotta alueilla säilyy
            myöskin kannustavuus järjestää monipuolista
            liikuntaa.
         
         
         
            
            Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
            
            Sitten ministeri. Pyytäisin varsin tiivistä ja
               kompaktia vastausta. Meillä on pientä aikatauluongelmaa
               tässä. Olkaapa hyvä.
            
            
          
         
       
      
         
         Puolustusministeri  Carl  Haglund
         
          Näin tehdään, arvoisa puhemies!
            Arvon edustajat, kiitos hyvästä keskustelusta.
            Keskityn nyt pariin tärkeään huomioon.
         
         
         Ensinnäkin tähän monen edustajan
            nostamaan huoleen näistä alueellisista järjestöistä. Tässä on
            onneksi kysymys väärinkäsityksestä. Se,
            että tässä on nyt kirjoitettu tämä pykälä tällä tavalla,
            ei siis tarkoita sitä, että tässä on
            tavoitteena poistaa nämä alueelliset järjestöt
            valtionapukelpoisuuden piiristä, joten tältä osin
            voin lohduttaa ja todeta, että tässä ei
            ole ongelmaa. Edustaja Leppä ihan oikein kysyi, onko syytä tarkistaa,
            muuttaa jotain tai muuta: varmasti voidaan hyvässä yhteistyössä varmistaa,
            että ei synny nyt tulkintaongelmia tältä osin,
            onko se sitten täsmennys valiokunnassa vai onko kysymys
            siitä, että asetuksen kautta tai muuten hoidetaan
            tämä asia. Mutta tarkoitus ei missään
            nimessä nyt ole luoda turhaa huolta asiasta, josta ei ole
            syytä kantaa huolta. Ihan hyvä, että tämä täällä keskustelussa
            tuli esille, joten hoidetaan nyt tämä tavalla tai
            toisella kuntoon yhdessä.
         
         
         Mitä tulee sitten näihin muihin muutoksiin, muun
            muassa edustaja Rehula hyvin nosti näitä esille,
            mitä tulee just tähän valtionapukelpoisuuteen,
            niin ne asiat, mitä tähän nyt on lain
            tasolle nostettu, ovat täsmälleen samoja asioita,
            mitä on nykyisessä asetuksessa. Toisin sanoen
            tässäkään ei ole mitään
            suurta muutosta, vaan on nostettu asetustasolta lakitasolle. Se
            on hyvin suuri osa sitä. Siis käytäntö ei
            muutu, mutta lakiteknisesti se on tietenkin muutos. Mielestäni
            tämä on juuri sitä avoimuutta, että myös
            lakitasolla näitä on. Siinähän,
            että voitaisiin poistaa valtionapukelpoisuus, on kysymys
            just siitä kelpoisuuden poistamisesta, ei siitä itse
            avustushakemuksen eväämisestä tai siitä,
            että ollaan myöntämättä.
         
         
         Tämä on nyt aika paljon tekniikkaa, ja suurin syy
            näihin muutoksiin liittyy just tähän,
            mitä on asetustasolla säädetty ja mitä on
            tässä säädetty lakitasoisesti.
            Tähän alueelliseen keskusteluun liittyvät
            etenkin näiden piirijärjestöjen tuet
            ja se, että on haluttu tehdä eroa alue- ja piirijärjestöjen kesken.
            Mutta tämä voidaan varmasti hoitaa niin, että näitä väärinkäsityksiä ei
            synny.
         
         
         Sitten tässä oli paljon muuta hyvää keskustelua,
            kuten keskustelua dropout-ilmiöstä, joka on hyvin
            tärkeä ja johon on tällä hetkellä pyritty puuttumaan.
            Liikkuva koulu -hanke on yksi, jonka mielelläni nostaisin
            esille. Nyt aika ei riitä, mutta se on hyvä asia.
         
         
         Tässä on vielä paljon työtä tehtävänä,
            ja tämä on yhteinen työ. On vahva linkki
            tähän terveyspuoleen ja etenkin tähän
            sote-uudistukseen, ja siitä, että panostettaisiin
            mieluummin siihen, että ihmiset eivät sairastu,
            kuin siihen, että heitä pitää hoitaa,
            varmaan olemme yhtä mieltä. Tähän voidaan
            myös sitten paremmalla ajalla perehtyä.
         
         
         Joten, arvoisa puhemies, pidän tämän
            puheenvuoron nyt lyhyenä tässä vaiheessa.
            Voidaan sitten valiokuntatasolla ja muualla käydä tätä läpi niin,
            että ainakin tilannekuva siitä, mitä tällä lailla
            haetaan, on mahdollisimman yhteneväinen. — Kiitos.
         
         
       
      
         
         Juha Rehula /kesk:
            		
         
         
         Herra puhemies! Ministeri sanoo nyt sellaisia sanoja, että ne
            saattavat kävellä ministeriä vastaan.
            Olen sen verran oppinut vuosien varrella tämän
            aihepiirin ympärillä, että jos jotakin
            asiaa ei ole sanottu riittävän selkeästi
            näkyviin, jos ei ole tässä tapauksessa
            kirjoitettu 10 §:ään riittävän
            selkeästi sitä, ketkä loppujen lopuksi
            ovat valtionapuun oikeutettuja, niin minä en usko siihen,
            että tällainen, kuten puheenvuorossani viittasin,
            avoimuuden ja läpinäkyvyyden henki toteutuisi
            lopullisessa päätöksenteossa. Sanon tämän
            nyt kohtuullisen suoraan. Eli toivon, että sivistysvaliokunta
            tätä lakia käsitellessään
            ottaa nämä ministerin lupaukset tarvittavista
            täsmennyksistä — jos kerran lailla todellakin
            on tarkoitettu sitä, mitä ministeri sanoi — tosissaan
            ja ne muutokset tehdään. Tai sitten toinen vaihtoehto
            on, että reilusti kirjoitetaan ääneen,
            että tällä lailla pyritään
            liikunnan järjestökentän muutoksiin niin
            lajiliittojen kuin sitten muunkin organisoitumisen osalta.
         
         
         Minusta kaikille toimijoille — ja avoimuuden ja läpinäkyvyyden
            hengessä — olisi tärkeää ja reilua
            tietää se suunta ja se näköala,
            mihin me olemme menossa. En valitettavasti usko sattumiin, en valitettavasti
            usko tässä yhteydessä vahinkoihin. Vain
            se ratkaisee, mitä lukee nyt laissa ja jatkossa siinä asetuksessa,
            jolla määritellään valtionapuun
            oikeutettavien liikunnan ja tässä tapauksessa
            myös muiden järjestöjen kriteerit.
         
         
       
      
         
         Puolustusministeri Carl Haglund
         
         Arvoisa puhemies! Lyhyesti paikalta: Onneksi, edustaja Rehula,
            on niin, että se minun vastaukseni oli rehellinen ja vilpitön,
            joten teillä ei ole ollenkaan nyt syytä huoleen. Myös
            ihan vilpittömästi tarkoitin sitä. Jos
            tässä on semmoinen väärinkäsitys — etenkin,
            jos perusteluita ei ehkä ole lukenut tarkasti — niin
            sitä lakipykälää voidaan ehdottomasti
            tarkentaa, jotta kaikilla on nyt sama tavoite ja sama käsitys etenkin
            siitä, mitkä ne tavoitteet ovat, joten uskon,
            että tämä asia nyt voidaan ratkaista.
            Tämä keskustelu on hyvä minun osaltani
            lopettaa tähän. — Kiitos.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.