3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion varoista maksettavasta
         korvauksesta turvakotipalvelun tuottajalle
      
       
         					
      
      
         
         Peruspalveluministeri  Susanna   Huovinen
         
         Arvoisa puhemies! Viime marraskuussa osana rakennepoliittista
            ohjelmaa päätettiin turvakotien rahoituksen siirrosta valtiolle.
            Samassa yhteydessä päätettiin myös turvakotitoiminnan
            rahoituksesta. Kuntien peruspalvelujen valtionosuusmomentilta siirrettiin 4
            miljoonaa euroa ja muualta samoin 4 miljoonaa euroa niin, että se
            osoitettiin omalle turvakotipalveluiden momentille valtion talousarviossa. Myös
            valtion kehyspäätökseen 2015—2018
            on osoitettu 8 miljoonaa euroa vuosittain tähän
            toimintaan.
         
         
         Nyt annettava lakiesitys koskee valtion varoista maksettavaa
            korvausta turvakotipalvelun tuottajalle. Koska turvakodeista ei
            ole aiemmin ollut juuri minkäänlaista sääntelyä,
            on nyt tähän rahoitusta koskevaan lakiin otettu
            myös välttämättömät
            säännökset turvakoteja koskien.
         
         
         Tällä hetkellä Suomessa on 20 turvakotia,
            joiden perhepaikkalukumäärä vaihtelee.
            Yhteensä perhepaikkoja on noin 123. Valtion talousarvioon
            tarkoitukseen osoitettavalla 8 miljoonalla eurolla pyritään
            turvaamaan tämä olemassa olevien turvakotipaikkojen
            määrä. Turvakotitoimintaan varatut rahalliset
            resurssit ovat niukat, kuten täällä olen
            todennut aiemmin, esimerkiksi kun käsittelimme tuota niin
            sanottua Istanbulin sopimuksen ratifiointia, ja nämä resurssit
            riittävät akuutin kriisiavun antamiseen turvakodissa. Avohuollon
            tukitoiminta ja lähisuhde- ja perheväkivallan
            ennalta ehkäisevät toimet tulevat tämänkin
            jälkeen pysymään kuntien toimintana.
         
         
         Tuo Euroopan neuvoston naisiin kohdistuvan väkivallan
            ja perheväkivallan ehkäisemistä ja torjumista
            koskeva yleissopimus eli niin sanottu Istanbulin sopimus edellyttää,
            että turvakotipaikkoja on riittävästi.
            Euroopan neuvoston suositusten mukainen turvakotien yhteenlaskettu
            perhepaikkamäärä olisi Suomelle siis
            noin 530 paikkaa. Tämä edellyttäisi muutaman
            vuoden takaisen laskelman mukaan 32 miljoonan euron määrärahaa,
            eli tästä lukemasta olemme nyt esillä olevan
            esityksen osalta varsin kaukana.
         
         
         Jotta onnistumme tässä urakassa, työ tulee vaatimaan
            yhteistyötä turvakotipalvelujen tuottajien ja
            kuntien kesken. Nyt olemassa olevaa asiantuntijuutta ja osaamista
            meillä ei ole varaa hukata. Lakiesityksessä on
            säännös, joka määrittelee
            turvakodin johtajan yhdessä lähisuhde- ja perheväkivallan
            hoitoon erikoistuneen henkilöstönsä kanssa
            tahoksi, joka arvioisi asiakkaan tilanteen. Lisäksi he
            päättäisivät siitä,
            tarvitseeko henkilö turvakotia vai selviääkö hän
            avohuollon palveluiden kanssa. Kunta vastaa edelleenkin lähisuhdeväkivallan
            ennaltaehkäisystä sekä avohuollon toimenpiteiden
            tarjonnasta ja itse toimenpiteistä.
         
         
         Turvakotipalvelujen kehittäminen ja kattavan palveluverkoston
            luominen ei tietenkään voi tapahtua yhdessä yössä.
            Tämä vaatii vastuutahoja ja monialaista sitoutumista.
            Tämä koordinaatiovastuu on tässä lainsäädännössä nyt
            selkeästi annettu Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle.
            Yhteistyötä tullaan tekemään
            kaikkien alueellisten toimijoidemme kanssa.
         
         
         Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen rooli turvakotitoiminnan
            koordinoinnissa ja ohjaamisessa tulee siis olemaan erittäin
            merkittävä. Lainvalmistelun rinnalla THL vetää turvakotipalvelun valtakunnallistamishanketta,
            jossa selvitetään muun muassa turvakotien palvelutarjontaan
            ja kysyntään liittyvät tarpeet eri puolilla
            Suomea. Tämä hanke jatkuu lainsäädännön
            toimeenpanohankkeena vuoden 2015 loppuun asti. Hankkeen tuottamaa
            tietoa tarvitaan jatkossa, kun arvioidaan kustannuksia, alueellista
            kattavuutta ja turvakotitoimintaa ylipäätään.
            Kokonaisarvio on suunniteltu viiden vuoden päähän
            tämän lain voimaantulosta.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallitus antoi 18. syyskuuta eduskunnalle
            esityksen sosiaalihuoltolaiksi, jonka on tarkoitus tulla voimaan
            ensi vuonna. Uudessa sosiaalihuoltolaissa lähisuhde- ja
            perheväkivalta luokitellaan yhdeksi avuntarpeen ai-heuttajaksi.
            Tämä tarkoittaisi sitä, että kunnilla olisi
            myös vastuuta lähisuhde- ja perheväkivallan
            ennaltaehkäisyssä ja hoitamisessa. Ja kuten olemme
            moneen kertaan täällä yhdessä todenneet,
            lähisuhde- ja perheväkivalta on suomalaisen yhteiskunnan
            iso ongelma, emmekä voi ummistaa todellakaan silmiämme
            tältä. Näin ollen myös kunnissa
            tehtävä työ on todella tärkeää näiden
            asioiden ennaltaehkäisemiseksi.
         
         
         Turvakotien rahoitusta koskeva laki, joka siis nyt tänään
            esitellään eduskunnalle, liittyy läheisesti
            Istanbulin sopimuksen ratifiointiin, jota koskeva hallituksen esitys
            on siis jo parhaillaan täällä eduskunnassa
            käsiteltävänä. Uskon itse, että Istanbulin
            sopimuksen ratifiointi voisi omalta osaltaan tukea ja vauhdittaa
            myös turvakotipalveluiden kehittymistä Suomessa,
            vaikka sinänsä tämä nyt esiteltävä laki
            onkin tuosta esityksestä irrallinen.
         
         
       
      
         
         Tytti Tuppurainen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Rakennepoliittinen ohjelma siirsi turvakodit
            valtion vastuulle. Se on oikein ja tarkoituksenmukaista. Kaikkien
            on saatava yhtä lailla turvaa äkillisessä kriisitilanteessa.
         
         
         Tällä hetkellä suomalaiset turvakodit
            eroavat suuresti toisistaan. Lähisuhdeväkivaltaa
            kokevat ja sen uhan alla elävät ovat myös
            hyvin eriarvoisessa asemassa riippuen siitä, missä päin
            Suomea he asuvat, mikä on kotikunnan taloudellinen tilanne
            ja miten hyvin kunnat tiedostavat väkivallan uhrin erityispalveluiden
            tarpeen tai onko uhrilla perhettä.
         
         
         Yksi hallitusohjelman tavoitteista on turvakotipaikkojen lisääminen
            ja niiden alueellisesti tasaisempi jakautuminen. Olemme kansainvälisessä vertailussa
            häpeällisen kaukana turvakotien perhepaikkaluvuissa.
            10 000:ta asukasta kohden tulisi olla yksi turvakodin perhepaikka,
            eli meillä Suomessa tulisi olla 530 perhepaikkaa. Meillä on
            tällä hetkellä 120.
         
         
         Turvakotipalvelu on julkisen vallan vastuulla olevaa sosiaalipalvelua.
            Turvakodit säästävät ihmisiä turhalta
            kärsimykseltä ja vähentävät
            sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia. Turvakoti on paikka,
            jossa voi ottaa aikalisän vaikeaan tilanteeseen ja saada
            apua asioiden selvittämiseen. Tämän lain
            ansiosta lähisuhdeväkivallan uhrit sekä muut
            tämänkaltaisen väkivallan uhrit tulevat
            yhdenvertaisempaan asemaan riippumatta siitä, missä päin
            Suomea he asuvat.
         
         
         Arvoisa puhemies! Turvakotien asukkaat ovat naisia, miehiä ja
            lapsia, tavallisia suomalaisia. Tilanteet ovat hyvin erilaisia,
            mutta kaikkia yhdistää avuntarve. Meidän
            on huolehdittava siitä, että apua on saatavilla
            niin Utsjoella, Oulunsalossa kuin vaikkapa Vantaalla. Vaikeassa
            tilanteessa oleville on löydettävä apua.
         
         
         Toivon myös, että turvakodeilla on edellytyksiä jatkaa
            tapaamispaikkatoimintaa, jossa lapsille ja tapaavalle vanhemmalle
            järjestetään joko tuetusti tai valvotusti
            valvottuja tai tuettuja tapaamisia. Tämä on erittäin
            tärkeää, erityisesti huoltoriitaperheille.
         
         
       
      
         
         Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Tätä lakiesitystä on
            odotettu kauan ja hartaasti. Turvakotipaikkojen vähäisyys
            maassamme on ollut todellinen ongelma jo pitkään. Suomi
            on saanut lukuisia huomautuksia YK:n kaikkinaisen naisten syrjinnän
            poistamista koskevan yleissopimuksen rikkomisesta ja muun muassa
            turvakotipaikkojen vähäisyydestä naisiin
            kohdistuvan väkivallan uhreille.
         
         
         Suomi allekirjoitti ensimmäisten valtioiden joukossa
            vuonna 2011 Euroopan neuvoston yleissopimuksen naisiin kohdistuvan
            väkivallan ja perheväkivallan ehkäisemisestä ja
            torjumisesta. Tämä niin sanottu Istanbulin sopimus
            on ensimmäinen eurooppalainen oikeudellisesti sitova, naisiin
            kohdistuvaa väkivaltaa koskeva sopimus. Istanbulin sopimus
            velvoittaa voimaan tullessaan sopimuksen ratifioineita valtioita
            järjestämään lähisuhde-
            ja perheväkivallan uhreille tarvittavat turvakotipalvelut.
            Suomi valmistelee Istanbulin sopimuksen ratifiointia.
         
         
         Sen lisäksi, että meillä on liian
            vähän turvakotipaikkoja, ne ovat myös
            maantieteellisesti epätasaisesti jakautuneet. Turvakotipaikkojen
            järjestämisvastuu ja siihen liittyvät
            rahoituskysymykset ovat olleet ongelmallisia asian eteenpäinviemiseksi.
            Tällä lailla on tarkoitus säätää turvakotipalvelun
            tuottajille valtion varoista maksettavasta korvauksesta ja sen perusteista.
            Tähän astihan kunnat ovat ostaneet turvakotipaikkoja
            henkilöön sidotulla maksusitoumuksella. Tämä on
            tarkoittanut sitä, että kaikki turvakotipaikkaa
            tarvinneet eivät ole sitä saaneet. Osa Suomen
            kunnista on ratkaissut asian tuottamalla turvakotipalvelut itse.
         
         
         Tämä lakiesitys ei tule poistamaan ongelmaa kokonaan,
            sillä talousarvioon varatulla 8 miljoonan euron määrärahalla
            pystytään turvaamaan nykyiset noin 223 perhepaikkaa,
            vaikka Euroopan neuvosto suosittelee, että Suomen väkilukuun
            suhteutettuna meillä pitäisi olla 530 paikkaa.
            Tämä edellyttäisi talousarvioon varattavan määrärahan
            moninkertaista nostoa, kuten ministerikin äsken totesi.
            Toivottavasti asiassa päästään
            kuitenkin sillä tavalla eteenpäin, että rahoitusvastuun
            selkeyttämisen avulla saadaan turvattua olemassa olevien
            turvakotipaikkojen pysyvyys.
         
         
         Ongelmana on kuitenkin jatkossa muun muassa se, että turvakotipalvelu
            rajattaisiin koskemaan turvakodissa akuutista kriisistä selviytymisen
            aikaa. Kuntien vastuulle jää avohuoltona tarjottava
            apu, kuten ennenkin. Toivottavasti uusi sosiaalihuoltolaki tuo uusia
            työvälineitä avohuoltoon.
         
         
         Arvoisa puhemies! Valiokunnan ennakkokuulemisessa tuli esille
            huoli varatun määrärahan riittävyydestä turvakotipaikkojen
            määrän ja alueellisen kattavuuden turvaamiseksi.
            Riittääkö varmasti varattu määräraha,
            sitä monet asiantuntijat epäilivät ja
            kyselivät.
         
         
         Turvakotien ylläpitäjät ovat ilmaisseet
            myös huolensa siitä, saavatko kaikki tällä hetkellä toimivat
            turvakodit jatkaa toimintaansa. Sopimuksiahan ei ymmärrettävästä syystä ole
            voitu vielä tehdä. Asialla alkaa olla kiire, jos
            ja kun laki on tarkoitus saada voimaan ensi vuoden alussa.
         
         
       
      
         
         Mika Niikko /ps:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä mainitaan,
            että "turvakotipalvelua on pidettävä julkisen
            vallan vastuulla olevana sosiaalipalveluna". Sinänsä tähän
            lauseeseen on helppo yhtyä. Tähän asti
            turvakotipalvelu on ollut kunnan järjestämää ja
            vastuulla olevaa palvelua ilman selkeää lakisääteistä velvoitetta,
            mikä tietenkin on tehnyt siitä epävarmaa niin
            palvelun tuottajalle kuin asiakkaallekin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Olisin tiedustellut, kun nyt hallitus käytännössä ottaa
            tämän 4 miljoonaa euroa kunnilta, toisesta taskusta
            siirtää toiseen taskuun, valtionosuudesta ottaa
            pois 4 miljoonaa ja 4 miljoonaa laittaa rahaa: miten tämä raha
            tulee riittämään? Tavoite on se 530 turvakotipaikkaa, ja
            me saamme tällä sen 123 turvakotipaikkaa, mitä nyt
            on jo olemassa, elikkä minä jäin miettimään
            vain sitä, että sitten jos ne paikat eivät
            riitä, niin maksaako kunta itse sen yli tarpeen olevan maksun.
            Tämä on hyvin oletettavaa, että ne maksavat.
            Kun ajatellaan nyt näitä pääkaupunkiseudun
            kuntia, vaikka Vantaata, mistä olen itse kotoisin, niin
            meillähän tämä kasvu on suurinta
            ja Helsingissä ja Espoossa.
         
         
         Tästä hallituksen esityksestä käy
            ilmi, että joka neljäs turvakodin asiakkaista
            puhui kielenään muuta kuin suomea. Sitten käy
            ilmi myös se, että Ruotsissa, missä on
            peräti 1 100 turvakotipaikkaa plus 1 300
            paikkaa lapsille, kustannukset ovat nousseet ihan merkittävässä määrin. Elikkä voidaanko
            olettaa myös, että maahanmuuttajaväestön
            kasvaessa myös turvakotipaikkojen määrä kasvaa
            ja kustannukset kasvavat? Siinä mielessä haen
            tällä kysymyksellä vastausta ministeriltä siihen,
            joutuvatko pääkaupunkiseudun kunnat maksumiehiksi
            näissä ylimenevissä paikkabuukkauksissa,
            joihin ei ole määrärahaa osoitettu.
         
         
       
      
         
         Pauliina Viitamies /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä esitys ja tämä ratkaisu
            on todellakin tehty silloin vuosi sitten tässä rakennepoliittisessa
            ohjelmassa, ja on tietenkin kunniaksi tälle hallitukselle,
            että tämä asia on päätetty
            yhdessä viedä eteenpäin. Siellä muutamista
            asioista on jo lähdetty lipsumaan, mutta tämä on
            erittäin hyvä ja tärkeä näin.
         
         
         Muutamissa puheenvuoroissa on jo kerrottu se, kuinka meillä on
            Suomessa eriarvoisessa asemassa olevia ihmisiä riippuen
            siitä, missä päin maata he asuvat. Meillä on
            selviä katvealueita, joille ei turvakotijärjestelmää ole
            saatu pystytettyä nimenomaan sen takia, että se
            ei tunnu olevan kenenkään vastuulla. Osassa päin
            Suomea kunnat ovat ottaneet asian hoitaakseen ja jossakin järjestöt
            ja niin edelleen. Nyt me pääsemme yhtenäiseen
            käytäntöön siten, että valtio
            ottaa nämä hoitaakseen.
         
         
         Ongelma turvakotipalvelujen tarpeessa ei ole häviämässä mihinkään.
            Päinvastoin, aina silloin, kun taloudessa menee huonosti,
            kun perheillä menee huonosti, on ollut tapana, että myös
            perheväkivalta ja lähisuhdeväkivalta
            pahenevat, ja siinä mielessä tämä on
            viimeinen hetki saattaa tämä asia kunnolliselle
            tolalle. Toisaalta tässä edellinen puhuja moitiskeli
            sitä, kuinka tämä on kallista palvelua
            yhteiskunnalta. On, näin varmasti on kallista, mutta vielä kalliimpaa
            se on, jos me emme hoida näitä ihmisiä ja
            päästä heitä tarpeeksi ajoissa
            avun piiriin.
         
         
         Kysyisin oikeastaan ministeriltä vielä sitä — jos
            ehditte tässä päivän aikana
            vastaamaan — onko THL se taho, joka myöhemmin,
            tämän viiden vuoden periodin aikana, myös
            valvoo tätä laatua. Kiinnitetäänkö siihen
            laatuun yhteismitallisesti jotakin huomiota? Kriteeristöhän
            on olemassa tai ainakin tulossa siihen, millä tavalla turvakoteja
            perustetaan, mutta ulottuuko valvonta myös laatuun?
         
         
       
      
         
         Aino-Kaisa Pekonen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Mielenkiintoinen keskustelu täällä salissa käynnissä.
            15 puheenvuoroa tällä hetkellä pyydettynä,
            ja joukossa taitaa olla yksi mies. Se kertoo siitä, että tämä turvakotikeskustelu
            taitaa olla tällainen naisten homma. (Eduskunnasta: Naiset saavat
            turpaankin!)
         
         
         Arvoisa puhemies! Jokaisella ihmisellä täytyy
            olla oikeus fyysiseen koskemattomuuteen mutta myös oikeus
            turvaan silloin, kun sen tarpeessa on. Tämän esityksen
            tarkoituksena on varmistaa turvakotipalvelun tuottamisen rahoitus
            niin, että turvakotipalvelu olisi jokaisen sitä tarvitsevan
            saatavilla asuinpaikasta riippumatta. Nykytilanteessa kuntien on
            ollut vaikea saada valtionosuuksia turvakotitoimintaa varten, ja
            jo vuosia turvakotien toiminta on nojannut hankerahoituksella toimiviin
            kolmannen sektorin toimijoihin, ennen kaikkea Ensi- ja turvakotien
            liittoon.
         
         
         Periaatteessa tämä hallituksen esitys on hyvä ja
            kannatettava, mutta käytännössä turvakotipalvelun
            tuottajalle maksettavaan korvaukseen varattu rahoitus on riittämätön.
            8 miljoonaa euroa on nyt varattu, mutta tämä summa
            ei riitä edes nykyisten paikkojen toiminnan rahoittamiseen. Näyttää siis
            siltä, että ministeriön esitys tällaisenaan
            pikemminkin vähentää turvakotipaikkoja Suomessa
            kuin lisää niitä, sillä turvakotipaikkoja
            on noin neljäsosa siitä, mitä Euroopan
            neuvosto edellyttää. Surullista tietysti tällaisena
            taloudellisena aikana, että tällaisia säästölakeja
            täällä eduskunnassa säädetään.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hyvä uudistus tässä esityksessä on
            kuitenkin se, että asiakkaalle turvakotipalvelu olisi esityksen
            mukaan aina maksutonta. Nykykäytännön
            mukaan kunnat velvoittavat asiakkaan maksamaan omavastuuosuuden, 33
            euroa vuorokaudessa, ja se voi pahimmillaan olla esteenä turvakotipalvelun
            käytölle.
         
         
         Rahoituksen riittämättömyydestä ministeriö itsekin
            kantoi huolta. Mutta, arvoisa ministeri, onko tarkoitus säilyttää nykyinen
            turvakotijärjestelmä vai ryhtyä perustamaan
            uusia sinne, missä ei vielä ole turvakoteja? Ja
            jos on todella ajateltu, että laki astuu voimaan jo vuodenvaihteessa,
            alkaa olla aika kiire ratkaista näitä ja muitakin avoinna
            olevia kysymyksiä, ja siitä kannan huolta.
         
         
         
         
       
      
         
         Arja Juvonen /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Perheväkivalta, lähisuhdeväkivalta,
            ihmisen kaltoinkohtelu. Viime päivinä on myös
            paljon puhuttu ikääntyneiden ihmisten kaltoinkohtelusta. Olin
            viikonloppuna elokuvissa, ja siinä alussa esitettiin sellainen
            traileri, missä vanha rouva joi kahvia vapisevilla käsillä ja
            odotti, kun hänen selkänsä takana oma
            poika poistui asunnosta, ja sen jälkeen vasta tämän
            rouvan kädet lakkasivat tärisemästä.
            Sen tarinan opetus oli se, että liian moni ikääntynyt
            pelkää läheisensä huonoa kohtelua.
         
         
         Siinä mielessä me aina ajattelemme näin,
            että kun valtio ottaa vastuun jostakin asiasta, niin silloin
            hartiat ovat isot ja leveät. Ja niin olisi myös nyt
            toivottavaa, että todellakin turvakotipaikkoja lisättäisiin.
            Kun näyttää sille, että 410
            paikkaa puuttuu Suomesta, niin pelottaa tietysti, onko tämä hallituksen
            esitys omiaan lisäämään niitä paikkoja
            vai kenties vähentämään, koska
            rahoitushan on riittämätön. 8 miljoonalla
            ei kyllä pystytä tällaista laajaa ja
            kattavaa turvakotiverkostoa pitämään
            pystyssä, ja sitten voidaan taas kysyä myös
            sitä, millainen on laatu. Mutta minusta on hyvä asia,
            että asia on esillä ja todellakin valtio ottaa
            sitä vastuuta perheväkivallan hoidosta ja ehkäisystä ja
            sillä tavalla osoittaa myös sen, että tässä on
            hyvin tärkeä asia. Se on myös periaatteellinen
            kysymys ja, voisi sanoa näin, myös eettisesti
            oikein, että valtio ottaa tällaista vastuuta tästä asiasta.
         
         
       
      
         
         Jaana Pelkonen /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Turvakodit tekevät äärimmäisen
            tärkeää työtä, jota
            ilman emme tässä maassa pärjää,
            eli hallituksen esitys tulee tässä mielessä erittäin
            tarpeeseen. Yhtä lailla ei kuitenkaan voi kehua tätä ensi vuodelle
            turvakodeille budjetoitua 8:aa miljoonaa euroa, koska se on selkeästi
            riittämätön. Tätä on
            kritisoitu monissa muissakin puheenvuoroissa.
         
         
         Itse olisin huolestunut myös turvakotien avohuollon
            palveluista, jotka jäävät edelleen kun-tien
            rahoituksen vastuulle. Kysyisin ministeriltä: onko näitä avohuollon
            palveluita, niiden kohtaloa, mietitty mitenkään?
         
         
       
      
         
         Tuula Peltonen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Suomessa ei ole lainsäädäntöä lähisuhdeväkivallan uhrien
            turvakotipalveluista. Kunnan palveluiden järjestämisvastuuta
            voidaan kuitenkin pitää yleisenä perustuslaista
            lähtevänä velvollisuutena. Nyt tässä hallituksen
            esityksessä esitetään säädettäväksi
            laki valtion varoista maksettavasta korvauksesta turvakotipalvelujen
            tuottajalle. Esityksen tarkoituksena on varmistaa turvakotipalvelujen
            tuottamisen rahoitus niin, että turvakotipalvelu olisi
            jokaisen sitä tarvitsevan saatavilla asuinpaikasta riippumatta.
         
         
         Suomessa on ikävä kyllä paljon perheväkivaltaa,
            joten turvakodeille on tarvetta. Suomen nykyinen paikkamäärä on
            valitettavasti suosituksia matalampi. Lisäksi on alueita,
            joilla ei ole turvakotia lainkaan. YK:n kaikkinaisen naisten syrjinnän
            poistamista koskevaa yleissopimusta käsittelevä Cedaw-komitea
            onkin antanut Suomelle vuosien varrella huomautuksia muun muassa
            turvakotipalvelujen vähäisyydestä naisiin
            kohdistuvan väkivallan uhreille.
         
         
         Lakiehdotus valtion varoista maksettavasta korvauksesta toivon
            mukaan helpottaa turvakotipalvelujen tuottajien toimintaa, sillä rahoitusvastuu
            selkenee. Tavoitteena olisi kehittää turvakodeista
            tietyn minimikoon täyttäviä kodinomaisia palveluyksiköitä.
            Ympärivuorokautisen toiminnan minimihenkilöstö on
            seitsemän työntekijää, ja turvakotien
            henkilöstömäärä vaihtelee
            riippuen siitä, kuinka iso turvakoti on ja onko se ehkä erikoistunut
            johonkin toimintaan. Tämä tavoite toteutettaisiin
            kuitenkin vähintään 2—3 vuoden siirtymäajalla
            hyödyntämällä Terveyden ja hyvinvoinnin
            laitoksen suunnitelmaa turvakotien sijoittumisesta tarvetta vastaavasti
            eri alueille. Lainmuutos selkeyttää myös
            turvakotipalvelujen tuottamista Suomessa, kohtelee turvakotipalvelujen
            tuottajia yhdenvertaisemmin sekä takaa paremmin myös
            palvelun laadun turvakodin sijaintipaikkakunnasta riippumatta. Lakimuutoksella
            turvakotipalvelun akuutin kriisihoidon vaihe tulisi valtion kustantamaksi.
         
         
         Turvakotipalvelu määritellään
            lainsäädännössä ympärivuorokautiseksi,
            asiakkaalle maksuttomaksi kriisityön yksiköksi,
            johon lähisuhdeväkivaltaa tai sen uhkaa kokeva
            henkilö tai perhe voi mennä oma-aloitteisesti
            tai viranomaisen tai muun tahon ohjaamana, tarvittaessa myös
            nimettömänä. Turvakotipalvelu on asiakkaalle
            maksutonta valtion kustantamaa sosiaalipalvelua, jonka tuottamiseen
            voidaan osoittaa valtion varoista määrärahaa
            tietyin ehdoin.
         
         
         Arvoisa puhemies! Raha on tietysti aihe, joka kiinnostaa kaikkia.
            Turvakotitoiminnan rahoitukseen on esitetty 8 miljoonaa euroa per
            vuosi valtion tulo- ja menoarviokehyksessä 2015—2018.
            On laskettu, että talousarvioon osoitettavalla määrärahalla
            katettaisiin olemassa olevien turvakotipaikkojen määrä eli
            noin 123 perhepaikkaa. Summa on herättänyt paljon
            keskustelua siitä, riittääkö tämä kyseiseen
            paikkamäärään. Tämä on
            asia, joka huolestuttaa myös henkilökohtaisesti,
            ja mielestäni syytä onkin jatkaa keskustelua tästä paikkamäärästä.
            Olen ymmärtänyt, että ministeri on hyvinkin
            tietoinen tästä asiasta, ja hän on täällä maininnutkin
            myös tämän THL:n osuuden tässä arvioinnin
            puolessa paikkamäärän riittävyyden
            suhteen.
         
         
         Hyvänä pidän sitä, että turvakotipalvelun
            tarve, tarjonta ja palvelun tuottaminen valtakunnallisesti tulee
            arvioida säännöllisesti, esityksen mukaan
            viiden toimintavuoden jälkeen esimerkiksi. Tuolloin turvakotitoiminnan
            rahoitus on saatu vakiinnutettua eri puolilla Suomea tarvetta vastaavaksi
            ja sitä voidaan tarkastella sosiaali- ja terveydenhuollon
            toimintakentän osana, ja näin voidaan arvioida
            turvakotipalvelun toimintaympäristöä aina
            uudelleen. Tuolloin pitäisi arvioida myös turvakotipaikkojen
            riittävyys ja rahoitustarve, myös rahoitusmenettelyn
            onnistuminen ylipäätäänsä ja
            turvakotien kilpailutilanne. Tarvetta vastaavan turvakotipalvelun
            paikkamäärän saavuttaminen edellyttää kuitenkin
            vuotuisen määrärahan nostamista vastaavalle
            tasolle paikkamäärän lisäyksen
            kanssa. Euroopan neuvoston suosittelema taso Suomen väkilukuun
            suhteutettuna on noin 530 perhepaikkaa. Tämä edellyttäisi
            valtion talousarvioon varattavan määrärahan
            moninkertaista nostoa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Huomioitavaa tässä kuitenkin
            on se, että turvakotipalvelun ulkopuolelle toistaiseksi
            jäävä avohuolto olisi edelleen kunnan
            järjestämää toimintaa. Turvakotitoiminnan rahoituksen
            yleinen johto, ohjaus ja valvonta kuuluvat uuden lain myötä sosiaali-
            ja terveysministeriölle, ja THL huolehtisi valtion varoista maksettavan
            korvauksen valmisteluun, korvauksen maksatukseen ja korvauksen käytön
            valvontaan liittyvät tehtävät. THL tekisi
            myös turvakotipalvelujen tuottajan kanssa sopimuksen viideksi
            vuodeksi ehdollisena niin, että valtion varoista maksettavan
            korvauksen määrä vahvistettaisiin vuosittain.
            Ministeriö vahvistaa turvakotipalvelujen tuottajille jaettavan
            vuotuisen korvauksen määrän.
         
         
         Koska turvakotipalvelujen tuottamisesta ei ole varsinaisesti
            kilpailua eikä tunkua, niin toivotaan, että asiat
            menisivät uudistuksen myötä parempaan
            suuntaan emmekä ainakaan menettäisi yhtään
            turvakotia, koska päinvastoin lisää tarvitaan.
            Samalla tietysti toivon, ettei turvakodeille olisi enää Suomessa
            tarvetta vaan että väkivalta saataisiin loppumaan.
            Uskon, että se olisi varmasti tässäkin
            salissa kaikkien ensisijainen toive ja tavoite.
         
         
         
            
            Toinen   varapuhemies   Anssi    Joutsenlahti:
            
            Seuraavaksi on edustaja Pekosen kaipaama mieskansanedustaja,
               Palola, ja sitten täällä salissa on muitakin
               miehiä odottamassa kalastuslain käsittelyä,
               niin että ei mene kuuroille korville tämä hyvä keskustelu.
               (Naurua)
            
            
          
         
       
      
         
         Mikael Palola /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä on minulle tuttu tilanne
            aikaisemmasta työstäni tuolla sote-kuntayhtymän
            johtajan tehtävissä, ja uskon tästä selviäväni. — Toivoisin,
            että ministeri vielä täsmentäisi
            tähän lakiesitykseen liittyen: Ollaanko tässä nyt
            siirtämässä turvakotipalveluiden järjestämisvastuu
            kunnilta valtiolle ja THL:lle? Tuolla rakennepoliittisessa ohjelmassa
            todetaan, että vastuu siirtyy, ja tässä lakiesityksessä puhutaan,
            että THL hoitaa ja koordinoi. Tarkoitetaanko tällä siis
            sitä, että oikeasti se järjestämisvastuu
            siirretään kunnilta, vai tarkoitetaanko tässä sitä,
            että THL huolehtii jatkossa rahoituksesta ja palveluiden
            ikään kuin koordinoinnista, mutta jääkö tässä kuitenkin
            viimekätinen järjestämisvastuu edelleen
            julkiselle sote-palveluiden järjestäjälle,
            kunnille?
         
         
         Toinen asia, mihin kiinnittäisin huomiota: Tässä laissa
            todetaan, että turvakotipalvelun johtajalla, sen palvelun
            tuottajalla, on päätösvalta päättää siitä,
            milloin asiakas otetaan palvelun piiriin, minkälaisia palveluita
            tarjotaan, kuinka pitkä palvelujakso kulloinkin tarvitaan
            asiakkaalle. Minusta tämä on hieman kyseenalaista
            siinä mielessä, että se palvelun tuottaja
            saa päättää, kuka on asiakkaana,
            kuinka pitkään pidetään asiakkaana.
            Tämä on mielestäni selkeästi
            palvelun järjestäjälle kuuluva päätösvalta
            ja rooli, varsinkin jos turvakotipalvelun tuottaja saa rahoituksen
            sen mukaan, kuinka paljon siellä on asiakkaita, miten pitkät
            olojaksot siellä on ja mikä on palvelun sisältö.
            Tässä ikään kuin palvelun tuottaja
            pääsee itse tilaamaan itseltään
            palveluita.
         
         
       
      
         
         Silvia Modig /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Minä olin aikoinaan äärimmäisen
            ylpeä siitä, että Suomi allekirjoitti
            ensimmäisten joukossa Istanbulin sopimuksen. Se on ensimmäinen
            eurooppalainen oikeudellisesti sitova sopimus, joka tähtää naisiin
            kohdistuvan väkivallan torjumiseen ja ehkäisemiseen.
            Se oli hieno teko, ja minä ajattelin, että me
            olemme eturintamassa, me ymmärrämme tämän
            asian vakavuuden, varsinkin kun lähisuhdeväkivalta
            on Suomessa kansantauti. Sitä on meillä aivan
            liikaa — edustaja Niikko lähti, mutta voin sanoa,
            että se on ihan kantasuomalaisten tauti. Sen lisäksi
            Jyrki Kataisen hallitusohjelmaan kirjattiin pyrkimys siihen, että me
            nostamme meidän turvakotipaikkojen määrän
            Euroopan neuvoston suositustasolle 530:een ja me parannamme niiden
            maantieteellistä saatavuutta.
         
         
         Nyt meidän edessämme on siis laki, jonka pitäisi
            vastata näihin velvoitteisiin. Se laki on monelta osin
            hyvä, mutta määrärahojen ilmiselvä riittämättömyys,
            kuten ministeri Huovinen tyylilleen rehellisesti myönsi,
            ei mahdollista tarvittavaa parannusta nykytilaan. Hallituksen esityksessä sanotaan
            suoraan, että tällä rahalla pystytään
            ylläpitämään nykyiset paikat,
            ei lisäämään. Pessimisti voisi
            jopa pelätä paikkojen itse asiassa vähenevän,
            koska me tiedämme, että THL on ollut leikkausten
            kohteena ja nyt heidän tulee pystyä uuteen, vaativaan
            tehtävään vailla lisäresursseja.
         
         
         Mutta koska minä en ole pessimisti, keskityn seuraavaksi
            hyviin asioihin tässä laissa.
         
         
         Kun vastuu siirtyy kunnilta valtiolle, kohdellaan kaikkia tuottajia
            yhdenvertaisesti. Tähän asti kuntien käytännöt
            ja panostukset ovat olleet hyvin vaihtelevia ja suomalaiset väkivallan
            uhrit sen takia hyvin eriarvoisessa asemassa. Nyt määritellään,
            mikä on turvakoti, tehdään kriteerit
            sille, mitä toimintaa sen palvelun pitää sisältää,
            jotta sitä voi kutsua turvakodiksi. Tähän
            asti esimerkiksi jotkut kunnat ovat nähneet, että turvakotitarpeeseen
            voi vastata avopalvelulla, josta tiedetään, että se
            ei ole riittävää.
         
         
         Minä uskon myös, että tässä esityksessä on hyvää se,
            että miesten asema paranee. Väkivaltaa kohtaavat
            kaikki sukupuolet, ja tähän asti miehet ovat jääneet
            huomiotta. Minä uskallan väittää,
            että kotona lähisuhdeväkivaltaa kokeva mies
            on edelleen tabu. Minä uskon, että jos kenelle
            tahansa väkivallan uhrille siitä kierteestä irti
            pääseminen on vaikeata, se voi tässä meidän kulttuurissamme
            olla miehelle vielä askeleen vaikeampaa. Uskon, että tämä tulee
            tuomaan sekä miesten että lapsettomien vanhempien
            osalta parannuksen nykytilanteeseen. Tähän astihan monet
            turvakotipäätökset on tehty lastensuojelun
            näkökulmasta. Lastensuojelun näkökulma
            on äärimmäisen tärkeä,
            lapsia pitää suojella viimeiseen asti, mutta väkivalta
            on ihan samaa riippumatta siitä, mikä sinun sukupuolesi
            on tai onko sinulla lapsia vai ei.
         
         
         Nyt kun meillä on THL sopimusten tekijänä, nyt
            meillä on THL asemassa valvoa, että laatukriteerit
            toteutuvat ja että palvelut toteutuvat maantieteellisesti
            tasaisemmin. Nämä seikat tuovat selvästi
            parannusta nykytilaan. Mutta väkivallan kohtaaminen on
            yhtä vakava ja murskaava asia riippumatta sukupuolesta
            tai kotipaikkakunnasta. Siksi on minun mielestäni erittäin
            hyvä, että tässä esityksessä puhutaan
            lähisuhdeväkivallasta, koska se sisällyttää jokaisen,
            joka väkivallan uhriksi voi joutua.
         
         
         Arvoisa puhemies! Nythän meidän talousarvioaloitteessa
            on oma momentti turvakodeille, 8 miljoonaa euroa. Kuten jo todettu,
            4 miljoonaa on sitä rahaa, joka aiemmin kunnille annettiin turvakotipalveluiden
            tuottamiseen, ja 4 miljoonaa on niin sanotusti uutta rahaa. Ehkä tämän
            salin ulkopuolella ei kenellekään valtavia hurraa-huutoja
            aiheuta se, että meillä on momentti turvakodeille,
            mutta se on merkittävää: Jos me kaikki
            tunnemme tuskaa siitä, että tämä määräraha
            ei ole riittävä, meillä on kuitenkin
            nytten, miten sanotaankaan, niin kuin ovi auki, me voimme parantaa
            siitä. Kun meillä on olemassa se momentti, ensi
            vuonna siitä tulee korkeampi, ja myöhemmin ministeri
            kertoo, miten me pääsemme mahdollisimman pian
            tuohon tarvittavaan 32 miljoonaan.
         
         
         Tämä on se suurin kysymys: miten me saamme
            rahoituksen riittävälle tasolle? Kuten niin monissa
            sosiaalipalveluissa, myös tässä tästä väkivallasta
            aiheutuu enemmän kustannuksia kuin sen ehkäisemisestä.
            Vaikka me pääsisimme meidän tarjonnassa
            Euroopan neuvoston suosituksen tasolle, silti se väkivalta
            aiheuttaa enemmän kustannuksia kuin sen ehkäiseminen
            vie. Eli jospa me joskus osaisimme nähdä ihmisten
            ja sosiaalipalveluiden kohdalla sen elinkaariajattelun, jota me
            monien rakennusten kohdalla osaamme kyllä ajatella. Monet
            asiat maksavat itsensä pitkässä juoksussa
            takaisin. Tässä puhutaan isoista rahoista eikä pelkästään
            siitä, vaan myös henkisestä kärsimyksestä,
            joka olisi mahdollista vaihtaa hyvinvoinniksi.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, mitä minä haluan kysyä ministeriltä:
            Avopalvelut säilyvät edelleen kuntien vastuulla,
            ja kun turvakoti tässä laissa määritellään
            akuutin kriisin hoitamisjaksoksi, on kuntien vastuu edelleen valtava
            avohuollon osalta ja tavallaan koko tämän prosessin
            osalta, johon uhri turvakotiin mennessään joutuu.
            Jotta uhri pääsee irti väkivallan kierteestä ja
            pystyy kuntoutumaan kohtaamastaan väkivallasta, vaatii
            se pidemmän hoito- ja palvelujakson. Miten siis varmistetaan,
            että uhrin näkökulmasta palveluketju
            ei katkea ja turvakotijakson jälkeen apua on tarjolla,
            eli miten kuntien ja THL:n yhteistyö varmistetaan?
         
         
         Kysyisin ministeriltä myös: Mitä askelmerkkejä te
            näette, että me pääsemme tähän
            tarvittavaan määrärahaan joku päivä?
            Mainitsitte, että Istanbulin sopimuksen ratifioiminen on
            yksi signaali siihen suuntaan. Mitä muita keinoja, askelmerkkejä on,
            että me pääsemme tuohon mainitsemaanne
            32 miljoonaan?
         
         
       
      
         
         Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
         
         Arvoisa puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Vastaan tässä vaiheessa
            nyt esitettyihin kysymyksiin, koska joudun poistumaan hetken päästä tuonne
            sote-kokoukseen. Tämä on tämä normaali
            selitys näinä aikoina: kun ministeri poistuu aitiosta,
            niin yleensä se on sote-kokous, joka siellä odottelee.
         
         
         Erinomaisia puheenvuoroja on käytetty, ja varmaan tätä yhteistä tuskaa
            tästä rahoituksen riittävyydestä tässä on
            pohdittu. Ei minulla edustaja Modigin kysymykseen, millä tavalla
            tätä rahoituksen riittämättömyyttä voisimme
            saada parannetuksi, ole mitään yksiselitteistä vastausta, muuta
            kuin se, että uskon kyllä siihen, että tämän aiheen
            esilläpito, poliittisten puolueitten puheissa ja myöskin
            ehkä tulevissa eduskuntavaaleissa ja sitten laadittavassa
            hallitusohjelmassa, on aika keskeinen asia, koska ilman niitä kirjauksia emme
            varmaankaan pääse eteenpäin tässä rahoituksen
            tasossa. Eli toivon kaikkien yhteistyötä siinä,
            että saamme vahvat kirjaukset tulevan hallituksen ohjelmaan
            siitä, että tätä rahoituksen
            tasoa täytyy korjata merkittävästi ylöspäin,
            jotta pystymme näihin tavoitteisiin pääsemään.
            Mutta niin kuin sanoin jo esittelypuheenvuorossa: yhdessä yössä ja
            yhdellä lakiesityksellä me emme näitä asioita
            pysty korjaamaan, vaan tämä on alku, tällä lähdetään
            liikkeelle ja toivottavasti sitten päästään
            niihin tavoitteisiin, joita tässä lainsäädännössä on
            asetettu.
         
         
         Pidän hyvänä sitä, että täällä on
            korostettu kuitenkin maksuttomuuden merkitystä ja sitä,
            että tässä saadaan yhtenäiset
            laatukriteerit tälle toiminnalle. Me tiedämme
            varsin hyvin, että jo tänä päivänä Ensi-
            ja turvakotien liiton ohella meillä on ollut tällä alalla
            erilaisia muitakin palveluntarjoajia, jotka eivät pidä sisällään
            oikeastaan juuri minkäänlaista palvelua tai auttamista
            näille väkivallan uhreille. Itse en pidä tällaista
            oikeana turvakotitoimintana, jos tarjotaan seinät ja katto
            ja sanotaan, että koetapa selvitä, vaan kyllä sen
            toiminnan tulee myöskin tarjota niitä eväitä,
            jotta ihminen pystyy pääsemään
            tästä väkivallasta ulos ja irti ja sillä tavoin
            myöskin parantamaan omaa elämänlaatuaan,
            ja toisaalta sitten saadaan myöskin yhteiskunnallisesti
            vaikuttavuutta aikaiseksi.
         
         
         Ehkä vielä, puhemies, totean tuohon edustaja Palolan
            kysymykseen: kyllä, edelleenkin järjestämisvastuu
            tulee tietenkin pysymään kunnilla ja kuntayhtymillä.
            Totta kai sote-ratkaisu muuttaa sitten merkittävästi
            tässäkin asiassa järjestämisvastuuta,
            eli siinä vaiheessa uskon, että pystymme kyllä koordinoimaan
            myös ihan eri tavalla väkivallan vastaista työtä,
            kun saamme viisi sote-aluetta, jotka voivat ottaa omalla alueellaan
            vastuun esimerkiksi tästä väkivallan
            ehkäisytyöstä ja myöskin ehkä sitten
            jatkossa siitä koordi- nointivastuusta, joka tässä laissa
            nyt annetaan THL:lle. Itse ainakin ajattelisin, että se
            voisi olla järkevä tie sitten, kunhan pääsemme
            tuossa sote-ratkaisussa eteenpäin.
         
         
         Ja oikeastaan vielä edustaja Modigin kysymykseen siitä,
            miten nyt sitten THL pystyy yhdessä kuntien kanssa hoitamaan
            sen, että nämä avohuollon palvelut ovat
            riittävällä tolalla: kyllä tässä varmasti
            tarvitaan ihan sellaista konkreettista yhteistyötä,
            ja uskon, että THL:ssä ollaan jo parhaillaan tekemässä työtä sen
            eteen, millä tavoin sitten alueiden, kuntien kanssa yhdessä käydään
            läpi se, miten se avopalvelu, miten se palveluketju pystytään
            pitämään kokonaisena ja saumattomana
            ja siten turvaamaan se, että asiakkaat eivät risteile
            kodin ja turvakodin välillä vaan pääsisivät
            ikään kuin parempaan tilanteeseen omassa elämässään,
            ja siinä nimenomaan tämä apu on tärkeää.
            Painotan tätä sosiaalihuoltolain kirjausta, joka
            siis velvoittaa kunnat myöskin antamaan tätä avohuollon
            palvelua, eli meillä on sitäkin kautta aika vahvat
            kirjaukset parhaillaan eduskunnan käsittelyssä.
         
         
         Puhemies! Aivan loppuun totean itsekin, että tietenkin
            kaikkein ihanteellisin tilanne olisi se, että emme tarvitsisi
            näitä turvakoteja, että meillä olisi
            sellainen yhteiskunta, jossa jokainen voisi olla väkivallasta
            vapaa eikä kenenkään tarvitsisi omassa
            kodissaan pelätä. Mutta koska tosiaankaan maailma
            ei ole täydellinen, niin meillä näitä ongelmia
            on, ja me tarvitsemme ehdottomasti ihmisille apua mahdollisimman
            varhaisessa vaiheessa. Mutta painottaisin kyllä tätä ennaltaehkäisyn
            merkitystä, sitä, että me puhumme väkivallattomuuden
            puolesta ihan sieltä varhaisesta lapsuudesta lähtien.
            Emme me pääse tästä kierteestä eroon,
            jollemme me ota tätä asiaa myöskin vahvasti
            yhteiskunnallisen keskustelun kohteeksi ja tuomitse sitä,
            että joku joutuu kodissaan pelkäämään
            väkivaltaa. Tässä mielessä se,
            mitä täällä areenoilla ja tässä talossa
            puhutaan ja säädetään lainsäädäntöä,
            on äärimmäisen tärkeää,
            ja pidän kyllä merkityksellisenä sitä,
            että hallitus on omalla toiminnallaan ottanut vastuun näistä asioista.
            Vaikka resurssi on valitettavasti vielä hyvin pieni, valtiovalta
            osoittaa tällä vahvaa sitoutumista tähän
            asiaan, joka on erittäin merkittävä ongelma
            suomalaisessa yhteiskunnassa.
         
         
         Ja vielä, puhemies, ihan loppuun, että kun edustaja
            Niikko täällä pohdiskeli Ruotsin tilannetta,
            niin toteanpahan nyt vain, että kovasti tuntuu olevan meilläkin
            tuota tarvetta tälle turvakotitoiminnalle, vaikka maahanmuuttajia
            on maassamme varsin vähän. (Silvia Modig: Juuri
            näin! Hyvä, ministeri!)
         
         
       
      
         
         Anneli Kiljunen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Haluan jo tässä yhteydessä kiittää ministeri
            Huovista tästä hyvästä lakiesityksestä sekä erittäin
            ansiokkaasta vastauspuheenvuorosta, joka äsken tuli vastauksena
            edustajien tekemiin kysymyksiin. Nämä linjaukset,
            joita käytitte, olivat erittäin, erittäin
            kannattavia.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Hallituksen viime syksyn rakennepoliittisen
            ohjelman mukaisesti turvakotitoiminta siirretään
            valtion vastuulle. Jatkossa valtio maksaisi palvelujen tuottajille korvausta
            palvelujen järjestämisestä. Tavoitteena
            on varmistaa, että turvakotipalvelu olisi jatkossa jokaisen
            sitä tarvitsevan saatavilla asuinpaikasta riippumatta.
            Valtio voisi myöntää rahoitusta toimintaan,
            jonka tarkoituksena olisi lähisuhdeväkivallan
            kohteena olevan ihmisen ja hänen perheensä terveyden,
            hyvinvoinnin ja toimintakyvyn ylläpitäminen. Valtion
            varoista maksettavan korvauksen määrä vahvistetaan vuosittain.
            Turvakotitoiminnan rahoituksen johto, ohjaus ja valvonta kuuluisivat
            sosiaali- ja terveysministeriölle, ja THL huolehtisi rahoitukseen
            liittyvistä tehtävistä. THL myös
            tekisi sopimukset turvakotipalvelujen tuottajien kanssa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Tämä esitys liittyy olennaisesti
            myös eduskunnan hyväksyttävänä olevaan
            Istanbulin sopimukseen, jolla ehkäistään
            ja torjutaan naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja perheväkivaltaa.
            Sopimuksen tavoite on myös uhrien suojeleminen sekä väkivallantekijöiden
            saattaminen edesvastuuseen.
         
         
         Suomessa turvakotien määrä ei vastaa
            kansainvälisiä suosituksia.  Euroopan
            neuvoston suosituksen mukaan paikkoja tulisi olla yksi 10 000:ta
            asukasta kohden. Tämän mukaan Suomessa tulisi
            olla noin 530 paikkaa, kun niitä tällä hetkellä on
            vain noin 120. Tavoitteena on oltava, että turvakotipaikkoja
            lisätään eri puolille Suomea. Turvakotien
            palveluiden saatavuutta on lisättävä siten,
            että riippumatta siitä, missä asukas tai
            kuntalainen, ihminen, perhe asuu, hän voi saada tarvittavaa
            kriisiapua ja tarvittavaa turvakotipalvelua. Nyt olemassa olevan
            lakiesityksen osalta on epäselvyyttä, tullaanko
            tässä onnistumaan, minkä takia on ehdottoman
            tärkeää, että eduskunta ottaa
            sen tavoitelinjauksen, jota tällä lainsäädäntöesityksellä haetaan.
         
         
         Hallituksen linjausten mukaisesti turvakodit siirtyvät
            valtion rahoitusvastuulle ensi vuonna. Toimintaan on osoitettu 8
            miljoonan euron määräraha, mikä riittäisi
            paikkojen turvaamiseen niin, että valtion korvauksen ulkopuolelle
            jää avohuollon osuus, joka toistaiseksi säilyy
            kuntien vastuulla yleiseen sosiaalihuoltoon kuuluvana alueena. Meillä on
            kuitenkin tieto myös siitä, että koska
            rahoitus ei riitä kaikkien osalta, niin jotta tähän
            tavoitteeseen päästään turvakotien
            osalta ja palveluiden osalta, meidän on kehitettävä turvakotiverkostoa
            yhteistyössä kuntien kanssa ja kuntien avohuoltopalveluiden
            kautta, jotta ne palveluprosessit, joita asiakkaat ja perheet tarvitsevat,
            pystytään tuottamaan ja järjestämään
            parhaalla mah-dollisella tavalla. Tämä edellyttää kuitenkin,
            että kunnat keskittyvät myös toimiin,
            joilla ehkäistään perheiden ongelmia
            ja tuetaan perheiden arkea niin, että voidaan tehokkaasti
            torjua väkivallantekoja. Kuntien tulee myös tukea
            perheitä, jotka muuttavat turvakodista omaan asuntoonsa. Meidän
            tulee ennen kaikkea vahvistaa perheiden elämäntilanteeseen
            liittyviä ennalta ehkäiseviä palveluja
            ja tukimuotoja, jottei turvakotipalveluja ja kriisipalveluja tarvita,
            aivan kuten ministeri äsken omassa puheenvuorossaan myös
            totesi.
         
         
         Esitys liittyy myös sosiaalihuoltolain kokonaisuudistukseen,
            jossa yksi tuen tarve, johon kunnan pitää tarjota
            palvelut, kohdistuu lähisuhde- ja perheväkivallan
            kohteeksi joutuneisiin. Toisin sanoen sosiaalihuoltolaki sisältää kunnan velvoitteen
            huolehtia lähisuhde- ja perheväkivallan uhrista
            ja valtion vastuuta on akuutin avun antaminen turvakodissa.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
         Eero Heinäluoma.