Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä sinänsä pienessä lainmuutoksessa, tulkintamuutoksessa,
esitetään kalastusalusrekisteriin merkittävien
kiintiöityjen kalalajien ammattimaista kalastusta harjoittaville
aluksille muutosta niin, että niillä on oltava
riittävä taloudellinen yhteys suomalaiseen kalastuselinkeinoon.
Tämä koskettaa aika marginaalista ryhmää niiden
kalojen kohdalla, esimerkiksi turskan kohdalla, joiden kiintiökalastusta
harjoitetaan.
Mutta se suurempi periaatteellinen kysymys, mikä on
kirjoitettu myös tänne tekstiin, on se, että kalastuspolitiikkaa
säädellään EU:n asetuksien kautta
ja se on voimakkaasti säädelty, mikä on
tietyn tyyppinen ongelma, jos me ajattelemme niitä kalastajia,
jotka esimerkiksi verkkokalastavat saaristossa. Kalastus on elinkeino,
joka ei juuri saa tukia, toisin kuin maatalous, joka taas saa tuen.
Kalastustukea voi olla esimerkiksi polttoainetuki. Se on melkein
ainut, polttoainevero, jota palautetaan valtiovarainministeriön
kautta, ja toinen on jonkin näköinen tuki esimerkiksi moottorikelkkaan
tai johonkin muuhun vastaavaan. Mutta esimerkiksi tällä hetkellä on
se tilanne, että ahvenkilosta saa 0,85 senttiä kilolta.
Se on niin huono hinta, että sen tyyppistä hintaa
ei ollut edes kymmenen vuotta sitten. Ja kaikki kuluttajahinnat
ovat nousseet.
Näkisin niin, että kalastajien asia on sen
tyyppinen, että tässä nyt kalastusalus
on lähtökohta, minkä kanssa tehdään
töitä, ja siihen yritetään saada
tämä suomalainen talouden kytkentä. Mutta
meillä on myös nämä ammattikalastajat,
jotka verkkokalastavat ja harrastavat pienimuotoista kalastusta,
ja jos ei heidän eteensä tehdä mitään, ei
mietitä, millä tapaa voidaan tukea, tai ei katsota
niitä hintoja, joita he saavat, niin tämä ammattikunta
kuolee pikkuhiljaa pois kokonaan.
Keskustelu päättyy.