4) Hallituksen esitys laiksi arpajaisverolain 2 ja 4 §:n
muuttamisesta
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Ei liene Raha-automaattiyhdistyksen pitkän
historian aikana ollut yhtään ainoaa valtiovarainministeriä, minkään
puolueen valtiovarainministeriä, joka ei ainakin päiväunia
olisi nähnyt siitä, että voisi saada
kokonaan Raha-automaattiyhdistyksen tuoton omaan käyttöönsä,
joten asia ei ole mitenkään uusi. Sen sijaan uutta
tai ajankohtaista on se, että edelleen Raha-automaattiyhdistys
omaa monopolin sosiaali- ja terveysjärjestöjen
niin sanotun kansanterveystyön edistämiseksi.
Tätä monopolia havittelevat monet liikeyrittäjät
ja erilaiset pelitoimintojen pyörittäjät
eri puolilla maailmaa kaadettavaksi, eikä ole kuin muutama
vuosi aikaa siitä, kun tätä asiaa käsiteltiin
EY:n tuomioistuimessa. Kun Suomen valtio vastasi EY:n tuomioistuimelle
ja puolusti monopolin säilymistä, valtio vetosi
muun muassa siihen, että tällä tavalla
kerättävät varat käytetään
yleishyödyllisten järjestöjen toimintaan,
niitä ei siis kerätä valtion menojen
kattamiseen. Asian käsittely oli hyvin veitsen terällä,
ja tällä kerralla monopoli säilyi. Sen
sijaan oikeudenkäynnistä ei kovinkaan paljon ole
otettu opiksi, vaan edelleen tätä monopolia vaarannetaan.
Raha-automaattien, kasinopelien ja pelikasinoiden toiminnan
tuotosta määrätään
arpajaislaissa, jonka mukaan se käytetään
terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen.
Tämä määritelmä on selkeästi
laissa. Tuotto käytetään avustusten
myöntämiseen oikeuskelpoisille yleishyödyllisille
yhteisöille ja säätiöille. Poikkeuksena
pääsäännöstä on
se, että tuottoa voidaan valtion talousarvioon otetun määrärahan
rajoissa käyttää myös rintamaveteraanien
kuntoutuksesta annetussa laissa, eräissä Suomen
sotiin liittyneissä tehtävissä palvelleiden
kuntoutuksesta annetussa laissa ja sotilasvammalain 6 d §:ssä määrättyihin
menoihin sekä Näkövammaisten kirjastosta
annetun lain tarkoittamien toimitilojen perusmenoihin.
Tämän tyyppinen käytäntö alkoi
valtiontalouden tilan ollessa huonoimmillaan 93. Siitä puhuttiin
väliaikaisena menettelynä, josta tuli luopua, kun
taloudellinen tilanne paranee. Näin ei ole käynyt,
vaan tosiasiassa tämä menettely on laajentunut.
Aluksi rintamaveteraanien kuntoutuksesta annettua lakia muutettiin
vuosittain siten, että Raha-automaattiyhdistyksen tuottoa
voitiin käyttää lain tarkoituksiin, ja
vuoden 2000 alusta tämä muutos tuli pysyväksi,
siis päinvastoin kuin 93 alkujaan oli sovittu.
Raha-automaattiyhdistyksen tuotosta jaetaan ensi vuodelle esitetyssä budjetissa
järjestöille 304,4 miljoonaa euroa, Valtiokonttorille
edellä esitettyihin tarkoituksiin 98,8 miljoonaa euroa. Sen
lisäksi vuosittain erilaisin perustein — välillä se
on ollut investointien rajoittamiseen rakennusalan kuumenemisen
vuoksi ja milloin milläkin perusteella — tuotosta
valtioneuvoston päätöksellä budjettiin
kirjatun lausuman mukaisesti jätetään
jakamatta 52 miljoonaa euroa, jotka on sijoitettu valtion tilille.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 127/2002 vp tulee
hylätä. Tämä esitys eduskunnalle
arpajaislain 2 ja 4 §:n muuttamisesta tarkoittaa käytännössä raha-automaattien
ja kasinopelien käytettävänä pitämisestä suoritettavan
arpajaisveron verokannan nostamista nykyisestä 7 prosentista
9,5 prosenttiin. Tämä esitys käytännössä tarkoittaa
Ray:n suorittaman arpajaisveron määrän
nousua vuonna 2003 noin 14 miljoonaa euroa ja Pafin arpajaisveron
määrän nousua noin miljoonalla eurolla
sekä vastaavalla määrällä niiden
ylijäämän vähennystä.
Arpajaisveroa on korotettu kahteen kertaan lyhyen ajan sisällä.
Edellisen kerran tätä muutettiin vuonna 2001,
jolloin veroprosentti korotettiin 3:sta 5:een, ja joulukuussa 2001
raha-automaattien ja kasinopelien — tämä on
erikoinen sanonta — käytettävänä pitämisestä maksettava
arpajaisvero korotettiin 7 prosenttiin. Todellisuudessa jo viime
joulukuussa tavoitteena oli korottaa se 10 prosenttiin. Eduskunnan
selkeän enemmistön, silloin 110 edustajan, kannanoton vaikutuksesta
eduskuntakäsittelyn aikana tämä korotus
pysähtyi 7 prosenttiin. Nyt on ilmeisesti revanssin aika.
Nyt esitetään korotusta 9,5:een.
Tällä kertaa toimenpidealoite on jätetty
veroprosentin pysyttämiseksi 7 prosentissa, ja allekirjoittajien
määrä on 120. Kyse ei ole pelkästään raha-automaatti-
ja kasinopelien veroprosentista ja kolmannen sektorin toimintamahdollisuuksista.
Kyse on myös eduskunnan tahdonilmaisun arvostamisesta.
Tuntuu suorastaan alentavalta eduskunnan arvovallan kannalta vuosittain
kerätä yli 100 edustajan nimet toimenpidealoitteeseen,
jolla halutaan kertoa, että tänäkin vuonna olemme
samaa mieltä kuin olimme viime vuonna ja edellisvuonna
ja toivomme, että se otettaisiin huomioon.
Selvää on se, että arpajaisverokannan
korottaminen heijastuisi välittömästi
vuosittain jaettavaan Ray:n tuottoon ja heikentäisi täten
kolmannen sektorin toimintaedellytyksiä. On merkittävää kolmannen
sektorin toiminnan osalta huomioida se, että laman jälkeen
ja laman aikana kolmannesta sektorista ja sen työpaikoista
on muodostunut merkittävä osa hyvinvointiyhteiskuntaa ja
sen tarjoamia palveluja. 17 prosenttia sosiaalitoimen palveluista
toteutuu kolmannen sektorin järjestöjen kautta.
Merkittävää on myös se,
että yhdenvertaisuusperiaatteella, jolla esitystä perustellaan,
on jätetty huomioimatta raha-automaattitoiminnan ja kasinotoiminnan
välilliset kustannukset. Mikäli veroa nostetaan,
on selvää, että nämä toiminnot
tulevat kannattamattomiksi pienemmillä paikkakunnilla.
Se merkitsee kokonaistuoton pienenemistä ja myös
toiminnan loppumista pienillä paikkakunnilla, ja sen myötä poistuu
myös monia työpaikkoja.
Arvoisa puhemies! Toivon, ettei eduskunnan, eduskunnan valtiovarainvaliokunnan
eikä verojaoston tule käyttää kovin
paljon aikaa tämän asian käsittelyyn.
Jos tämä on tarkoitettu jokasyksyiseksi askarteluksi,
jotta vältyttäisiin muiden toimien käsittelyltä,
toivon, että siinä tarkoituksessa on erehdytty
ja tämä todetaan nopeasti hylättäväksi
ja eduskunta voi käsitellä arvovaltansa mukaisesti
ajankohtaisia asioita.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä olevalla
arpajaisverolain 2 ja 4 §:n muutoksella todella esitetään
korotettavaksi raha-automaattien ja kasinopelien pitämisestä sekä pelikasinojen
toiminnasta suoritettavan arpajaisveron määrää 7:stä 9,5
prosenttiin. Tämän arvioidaan, kuten ed. Puisto
hyvin toi esille, lisäävän veron tuottoa,
perusteluissa todetaan, yhteensä 15 miljoonalla eurolla.
On syytä todella muistaa, että uusi arpajaislaki
astui voimaan tämän vuoden alussa. Kun sitä säädettiin,
yksi keskeinen tavoite oli suomalainen, yksinoikeuteen perustuva
rahapelijärjestelmä, jonka keskeisenä kulmakivenä oli
pelitoiminnan tuottojen käyttö yleishyödyllisiin
ja, niin kuin hienosti sanotaan, laissa määriteltyihin
erityiskohteisiin. Tätähän myöskin
ed. Puisto puheenvuorossaan painotti.
Arpajaislaki määrää RAY:n
harjoittaman pelitoiminnan tuoton käytettäväksi
terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämiseen. Tilikauden voitto
tulee jakaa laissa erikseen määrättyjä poikkeuksia
lukuun ottamatta sosiaali- ja terveysalan, sanotaan ennen kaikkea,
vapaaehtoisille järjestöille, järjestötyölle.
Kun arpajaisveroa korotettiin viime vuonna 5:stä 7
prosenttiin, verotuksen moninkertaistaminen näin lyhyessä ajassa
aiheuttaa uhkia todella eräiden pelien kannattavuudelle,
ja erityisesti tämän vaikutus on jo tällä hetkellä,
se on avoimesti todettava, nähtävissä ravintoloissa
harjoitetussa kasinopelitoiminnassa, jonka kannattavuus on henkilöstöpainotteisesta
kulurakenteesta johtuen ollut erittäin heikkoa. Tämä on
aiheuttanut jo tällä hetkellä tarvetta
vähentää pienten paikkakuntien kannattamattomaksi
käyneitä pelipöytiä. Jos nyt
tämä korotus tulee, paine entisestään kasvaa
tähän suuntaan.
Toteutuessaan tämä arpajaisveron korotus tarkoittaa
sitä, että sosiaalisen ja terveydellisen hyvinvoinnin
edistämiseen tarkoitettuja varoja joudutaan karsimaan.
Samaan aikaan meillä pahenevat vanhustenhuollon ongelmat,
syrjäytymisen uhka kasvaa, sama on myöskin mielenterveysongelmaisten
kohdalla, päihdeongelmat pahenevat, huumeongelmat ja ennen
kaikkea lasten ja nuorten ongelmat, joista tässä salissa
on erittäin paljon puhuttu.
Arvoisa puhemies! Arpajaisveron korottaminen saattaa johtaa
mielestäni arvaamattomiin seurauksiin. Ray:n yksinoikeus
raha-automaatti- ja kasinopelien järjestämiseen
perustuu todella EU:n jäsenvaltioiden oikeuteen rajoittaa
rahapelien tarjontaa rikosten ja pelaamisesta aiheutuvien sosiaalisten
ongelmien torjumiseksi. Vaikkakaan tuotteen käyttökohteiden
yleishyödyllisyyttä ei ole EU:n ennakkotapauksissa
pidetty ratkaisevana, rahapelimonopolin oikeusperusteena voidaan
kuitenkin todeta, että yleishyödyllisyys on omiaan
vahvistamaan yksinoikeuden perusteita. Vastaavasti, jos yhä suurempi
osa tuotoista ohjautuu valtiontalouden yleiskatteeksi, heikkenevät
yksinoikeuden perusteet. Tästä on nyt monena vuonna
tässä samassa salissa puhuttu ja tätä koetettu
teroittaa. Valitettavasti hallitus ei tätä näkökohtaa
ole riittävästi huomioinut, kun se on tämän
lakiesityksen eduskuntaan tuonut.
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä kuin ed.
Puisto edellä, että tämä lakiesitys
tässä muodossa on perusteeton, koska se on ristiriidassa
arpajaislain vahvistamien periaatteiden kanssa, jotka määräävät
Ray:n tuotot kohdennettavaksi arpajaislaissa määriteltyihin
kohteisiin, sekä ristiriidassa myös yksinoikeuden
perustaksi arpajaislaissa vahvistettujen päätösten
kanssa.
Mielestäni tämä lakiesitys tuleekin
hylätä. Ajattelen aivan samoin kuin ed. Puisto,
että eduskunnan tahto on nyt jo monien aloitteiden pohjalta
tiedossa, kun 100 kansanedustajaa on nytkin toivomusaloitteen kirjoittanut
alle. Minusta kyllä on hyvin helppoa ajatella valtiovarainvaliokunnan
verojaoston työtä, jossa totta kai asiantuntijat
pitää sääntöjen edellyttämällä tavalla kuulla,
mutta asiaa ei kannata pitkittää, vaan hyvin nopeasti
voi tehdä sen päätöksen, että tässä muodossa
oleva lakiesitys tulee hylätä.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä olemme juuri kuulleet
kaksi hyvin valmisteltua ja perusteltuakin puheenvuoroa Raha-automaattiyhdistyksen
näkökulmasta.
Nyt mielelläni valottaisin hieman toisesta näkökulmasta
tätä hallituksen esitystä eli meidän toisen
yksinoikeudella toimivan rahapeliyhteisömme elikkä Oy
Veikkaus Ab:n näkökulmasta, joka puolestaan toivoo,
että tätä hallituksen esitystä ei
kokonaisuudessaan hylätä. Sitä voidaan muuttaa
osiltaan liittyen verokantaan, mutta ennen kaikkea Veikkaukselle
on äärimmäisen tärkeää,
että arpajaisveron laskentaperusteet yhtenäistetään.
Tällä hetkellähän tilanne on
se, että Rahis maksaa arpajaisveronsa voiton tuoton perusteella,
kun taas Veikkaus maksaa arpajaisveronsa liikevaihdon perusteella.
Tämä on ollut hyvin ongelmallista siinä tilanteessa,
kun peliympäristö on viime vuosina muuttunut ja
Veikkaus tarjoaa tänä päivänä paljon
muutakin kuin kerran viikossa pelattavaa Lottoa. Ennen kaikkea esimerkiksi
digitaalisen television varaan on aika paljon pelitoiminnan kehittämistä laskettu
juuri siinä muodossa, että pelataan entistä enemmän
nopeavaihtoisia pelejä, joissa on suuret palautusprosentit,
mikä tietysti käytännössä tarkoittaa
sitä, että liikevaihto kasvaa. Näin ollen
tämän tyyppisiä pelejä ei Veikkauksen
kannattaisi kehittää, vaikkakin tämä digitaalinen
olomuoto tänä päivänä sen
tyyppistä pelaamista tarvitsee ja kansainväliset
peliyhtiöt netin kautta tämän tyyppisiä tarjoavat.
Eli Veikkauksen näkökulmasta tätä laskentaperusteen
yhtenäistämistä on jo pitkään
toivottu ja on äärimmäisen tärkeää,
että siltä osin eduskunta tämän
hallituksen esityksen hyväksyy, että myös Veikkaus
maksaa arpajaisveron jatkossa tuoton eikä liikevaihdon
periaatteella.
Tietysti toinen, täysin oma kysymyksensä on verokannan
yhtenäistäminen tai yleensä ottaen verokanta.
Opetusministeriö Veikkauksesta vastaavana ministeriönä on
joutunut viime vuosina miettimään ja pohtimaan
sitä, että kokonaisuudessaan valtiovalta on harjoittanut
huonoa omistajapolitiikkaa Veikkauksen suhteen siinä, että jo useamman
vuoden ajan on Veikkauksen tuotot ylibudjetoitu eli eduskunta viime
kädessä on hyväksynyt veikkausvoittovaroin
kustannettavaksi huomattavasti enemmän menoja kuin Veikkaus on
sitten kyseisenä vuonna pystynyt tuottamaan.
Tämä on aiheuttanut sen, että kolmen
viime vuoden aikana on Veikkaus niin sanotusti imetty kuivaksi elikkä kaikki
vararahastot ja investointirahastot on purettu, viimeiset viime
vuonna, ja viime vuonna ensimmäistä kertaa lisätalousarvion
yhteydessä noin 50 miljoonaa vanhaa markkaa katettiin Veikkauksen
alijäämää. Tämän vuoden
osalta tilanne on valitettavasti sen suuntainen, että enää näitä yhtiön
sisältä hankittavia lisäresursseja ei
ole olemassa ja odotettavissa on noin 20 miljoonan euron alijäämän
kattaminen tämän vuoden osalta. Ensi vuoden talousarvioehdotus
on tehty samalle tasolle tuottovaatimuksen suhteen kuin tämän
vuoden budjetti, ja voidaan olettaa, että Veikkauksen tuoton
kasvu ei ole ollut sitä luokkaa, että ensi vuonnakaan
vielä pääsisimme siihen tasoon, mikä budjettikirjassa
jo tänä vuonna on merkittynä.
Opetusministeriö on esittänyt useaankin otteeseen
valtiovarainministeriön suuntaan ja hallituksen sisäisessä neuvottelussa
on myös tuotu esille se, että yksi tapa tämän
asian korjaamiseksi, jotta ikään kuin Veikkaus
yhtiönäkin pääsisi normaalille
kasvu-uralle eli todellakin tavoittelemaan tuoton kasvua ilman,
että on jo etukäteen tiedossa, että vuosi
tulee olemaan alijäämäinen, olisi se,
että arpajaisverokantaa voitaisiin vaikka väliaikaisesti
alentaa, jotta Veikkauksen tuotto pääsisi sille
tasolle, mitä omistaja on budjetissa hyväksynyt.
Näin ollen opetusministeriön toivomus on useaan
otteeseen ollut se, kun tätä hallituksen esitystä on
valmisteltu, että voitaisiinkin nähdä siten,
että Veikkauksen arpajaisverokanta alennettaisiin tuolle
7 prosentin tasolle, joka mielestäni olisi yhdenmukaisuusperiaatteen
osalta hyvä. En nyt tarkkoja summia tässä muista,
mutta puhutaan kuitenkin vanhoissa markoissa kymmenistä miljoonista
markoista, joilla sitten Veikkauksen maksama arpajaisvero pienenisi
ja näin ollen Veikkauksen opetusministeriölle
tulouttama voitto kasvaisi. Näin ollen päästäisiin
siihen tilanteeseen, että vihdoinkin ehkä ensi
vuonna Veikkaus voisi tuottaa sen, mikä talousarvioesitykseen
tullaan hyväksymään, ja näin
ollen sitten oltaisiin siinä normaalissa olotilassa.
Eli lähinnä nyt evästyksenä valtiovarainvaliokunnalle
tämän lain osalta: Erittäin tärkeää Veikkaus-yhtiön
pelitoiminnan kehittämisen kannalta on se, että tämä laskentaperustemuutos
hyväksytään eli yhtenäistetään
se Raha-automaattiyhdistyksen ja Veikkauksen osalta. Mutta keskustelut
sitten tästä verokannan tasosta ovat juuri niitä,
joita toivoisi sitten valtiovarainvaliokunnassa käytävän,
ja ennen kaikkea toivoisi valiokunnan huomioivan sen, mikä vaikutus
sillä, että Veikkauksen verokantaa laskettaisiin
tuolle 7 prosentin tasolle, olisi toisaalta edunsaajien resurssien näkökulmasta —
se
ei takaisi yhtään lisää resursseja,
mutta ainakin ehkä enemmän varmuutta tulevaisuudelle — ja
toisaalta sitten yhtiön sisäisen työskentelymotivaation
näkökulmasta, että todellakin olisi realistisia
tavoitteita omistajataho asettanut yhtiön toiminnalle.
Ed. Leppä merkitään
läsnä olevaksi.
Virpa Puisto /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ei ole yllättävää,
että kun puhutaan Raha-automaattiyhdistyksen toiminnasta
ja tuotosta ja sen käytöstä ja veroprosentista,
tulee tietysti esiin Veikkaus ja, kuten tänään
varmasti kuulemme, myös Toto-pelit. Näillä kaikilla
on omat ongelmansa. Kuitenkin totesin viime joulukuussa, kun käsiteltiin
Raha-automaattiyhdistyksen veroprosenttia, että sosiaali-
ja terveysjärjestöjen edun mukaista ei ollut se,
että verojaostossa ryhdyttiin samanaikaisesti pelaamaan
Veikkausta. Elikkä on edullisempaa katsoa nämä jokainen
omana kokonaisuutenaan. Veikkauksella on etulyöntiasema
siinä, että Veikkaus on saanut arpajaislaissa
pykälät muutettua siten, että kymmenen
vuoden aikana valtiolle kuuluvat kustannukset palaavat valtiolle — tosin
käsittelyssä oli laki, joka siirtää sen — ja
tuoton kustannukset ovat aivan erilaiset Raha-automaattiyhdistyksellä ja Veikkauksella.
Suvi Lindén /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin tässä vaan muistuttaa,
että joka tapauksessa eduskunta joutuu ratkaisemaan sen
problematiikan, kun lisätalousarvion yhteydessä viimeistään
joudutaan jo hyvän liiketoiminnan näkökulmasta
tasaamaan tulevaa alijäämää.
Kun tälle vuodelle ennustettu alijäämä Veikkauksen
tuoton osalta on noin 20 miljoonaa euroa, viime kädessä tämä talo
sitten puhtaasti veromarkoista tämän alijäämän
kattaa, kun toisaalta tässä olisi äärimmäisen
hyvä mahdollisuus hoitaa tämä ongelma
siten, että vaikka väliaikaisesti tätä arpajaisveron
tasoa laskettaisiin, jolloin lähivuosina Veikkaus pääsisi
sille tasolle, mitä tämä talo budjetin
hyväksyessään on odottanut.
Se, että arpajaislain yhteydessä korjattiin
tämä vääristymä, (Puhemies
koputtaa) että kirjastoja rahoitetaan lähes kokonaisuudessaan
veikkausvoittovaroista, on vain juuri sitä lain säätämistä, mitä tässä talossa
on jo monen vuoden ajan (Puhemies koputtaa) toivottu ja asiat yritetty
saada oikealle uralle.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Arpajaislaki puhutti eduskuntaa pitkään
ja hartaasti. Niin näyttää puhuttavan
myös vuodesta toiseen tämä arpajaisverolaki.
Arpajaisverolaista on tullut valtiovarainministeriölle
eräänlainen hupiaihe. Sitä pyritään
vuodesta toiseen säätämään
entistä tiukemmalle, ohjaamaan yleishyödyllisellä pohjalla
toimivien Raha-automaattiyhdistyksen ja Veikkauksen rahoja enempi
ja enempi valtion budjettiin yleiskatteeksi. Tässä nyt
käsittelyssä olevassa lainmuutoksessa on hyvää ja
huonoa. Huonoa on se, että siinä pyritään nostamaan
taas Raha-automaattiyhdistykseltä perittävää veroprosenttia.
Hyvää on siinä se, että pyritään
hakemaan yhdenmukaisuus laskentaperusteisiin, mikä on ihan
perusteltua.
Kuitenkin yhdenmukaisten laskentaperusteiden ulkopuolelle hallituksen
esityksessä on jätetty edelleen Toto-pelit. Sitä ei
voida missään tapauksessa enää hyväksyä.
Siitä on perustuslakivaliokuntakin lausunut jo vuonna 92,
että nämä laskentaperusteet on yhdenmukaistettava.
Nyt kun ollaan siirtymässä kansainvälisestikin
käytössä olevaan malliin, jossa arpajaisvero
maksetaan pelipanosten ja jaettujen voittojen erotuksesta, tämä on
hyvä, mutta niin kuin täällä on
useassa puheenvuorossa jo todettu, näillä yleishyödyllisillä yhteisöillä,
jotka toimivat yksinoikeudella, niin Veikkauksella, Raha-automaattiyhdistyksellä kuin
Fintotollakin, on myös yhteiskunnallinen tehtävä.
Veikkaus kantaa huolta urheilusta, liikunnasta, kulttuurista.
Raha-automaattiyhdistyksen tehtävä on hyvin sosiaalinen.
Siellä pidetään huolta sotiemme veteraaneista,
jotka ovat pitkälti jääneet nimenomaan
Raha-automaattiyhdistyksen toimenpiteiden varaan. Myös
kolmas sektori, jonka toimintaedellytysten parantamista varsinkin
presidentti Ahtisaari kuulutti aikanaan, on sieltä saanut
rahaa, ja sillä on tässä kurjistuvassa yhteiskunnassa
entistä suurempi tehtävä, koska tämä tietyllä tavalla
ihmisten omaksuma poisjäänti virallisesta yhteiskunnasta
antaa aika paljon haasteita. Kun näyttää siltä,
että päivätyössä olevat
ihmiset eivät ehdi kaikkiin asioihin osallistua, niin me
tarvitsemme kolmannen sektorin toimijoita ja heille sitten myöskin
toimintaedellytyksiä. Ei ole sivistysvaltion maineelle
kovin hyvä, että meillä kansalaiset erakoituvat
ja eriytyvät normaalitoiminnoista.
Nyt tässä ehdotuksessa todella Fintoton kohdalla
on vielä esitys niin, että tämä 5
prosenttia arpajaisveroa jäisi edelleen kokonaispelivaihdosta
maksettavaksi. Se on syytä nyt yhdenmukaistaa jo siitäkin
syystä, että Veikkauksella ja Fintotolla on kummallakin
hevospelejä lähtökohteina ja on aika
kummallista, jos Fintoton todellinen veroprosentti sitten on 19
ja pikkuisen päälle, kun vastaavasti Veikkauksella
on 9,5.
Tämä ei vaikuta yritysten kilpailulliseen
asemaan, mutta tämä vaikuttaa nimenomaan edunsaajien
asemaan, koska Fintotolla on oma tehtävänsä.
Siellä on edunsaajana hevostalous, ja hevostaloudella on
tulevaisuudessa entistä suurempi merkitys maaseudun elävänä pitäjänä. Myöskin
kun katsotaan, että ihmiset haluavat harrastaa, meidän
on tarjottava harrastusmahdollisuuksia, ja tämä on
yksi keino, jolla me voimme edetä. Toivon, että valiokunnassa
kiinnitetään erityistä huomiota tähän
ja valiokunta pyytää asiantuntijaksi myös
Kilpailuviraston tässä asiassa, jotta voidaan
löytää se henki tulevaan mietintöön,
joka on jo ollut aikanaan, toistan vielä, vuonna 92 perustuslakivaliokunnan
näkökulma.
Raha-automaattiyhdistyksen toimintaedellytykset tulee turvata,
ja siltä osin tätä lakia ei tule hyväksyä.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka sukunimeni perusteella voisi
päätellä, että tarkastelen tätä esitystä hevosmiesten
näkökulmasta, yllätän, ja näkökulmani
on kuitenkin etupäässä Raha-automaattiyhdistys-keskeinen.
Aivan aluksi haluan todeta, että allekirjoitan hyvin
suurelta osin edustajien Puiston ja Vihriälän
tästä asiasta käyttämät
puheenvuorot, mutta muutama näkökulma kuitenkin.
Lähden liikkeelle hallituksen esityksen perusteluista,
joissa on jossakin määrin pohdittu sitä, millainen
järjestelmä parhaiten soveltuisi rahapeliyhteisöjen
verottamiseen. Tuon pohdiskelun lopputuloksena on päädytty
sille kannalle, että nykymuotoinen arpajaisverotus on meidän
olosuhteissamme paras mahdollinen. Tähän näkemykseen
yhdyn. Nimittäin rahapeliyhteisöjen voittoon perustuva
tulovero on katsottava selvästi huonommaksi vaihtoehdoksi
ja erityisesti sillä perusteella, että se saattaisi
vaarantaa suomalaisten rahapeliyhteisöjen yksinoikeuden
pelien toimeenpanoon. Se hyväksyttävyys olisi
todella vaarassa, jos mentäisiin toisenlaiseen järjestelmään.
Samaan hengenvetoon on kuitenkin myös syytä todeta,
ettei rahapelimonopolia voi myöskään
perustella Euroopan yhteisön perustamissopimuksen muka
fiskaalisilla perusteilla. Tällainen perustelu ainakin
rivien väleistä kyllä hallituksen esityksessä on
selvästi todennettavissa.
Sitten arpajaisveron korotusta hallituksen esityksessä Raha-automaattiyhdistyksen
osalta on perusteltu sillä, että se ei vaaranna
yleishyödyllisten yhteisöjen ja säätiöiden
avustustoimintaa, koska kasvava osa raha-automaattitoiminnan tuotosta
on siirtynyt vuosittain jaettavaksi myöhempinä vuosina.
Näinhän on käynyt, mutta mistä se
on johtunut? Sehän ei suinkaan ole ollut Raha-automaattiyhdistyksen
eikä myöskään sosiaali- ja terveysministeriön
valinta, vaan sehän on tapahtunut nimenomaan valtioneuvoston eduskunnalle
antaman budjettiesityksen myötä, jolloin myöntämisvaltuutta
on vuosittain selvästi pienennetty. Nyt käsiteltävänä olevassa
esityksessä se suuruusluokkana taitaa olla noin 10 miljoonaa
euroa, tämä gäppi.
Yhdyn siihen, mitä ed. Puisto totesi, että sosiaali-
ja terveydenhuollon osalta suomalaisessa yhteiskunnassa on aivan
lähitulevaisuudessa edessä niin mittavat haasteet,
että se edellyttää, että kaikki
toimijatahot — julkinen sektori, yksityinen yritystoiminta
ja kolmas sektori — saadaan tähän peliin
mahdollisimman hyvin yhteensovitetuiksi. Silloin tätä katsantokantaa
silmälläpitäen tämä esitys
ei tunnu todellakaan hyvältä.
Lopuksi haluan yhtyä siihen ed. Vihriälän esittämään
näkemykseen, että tällä on myöskin vaikutusta
Raha-automaattiyhdistyksen tarjoamien pelitoimintojen kirjoon. Nimenomaan
se heijastuu ensimmäiseksi kasinopelityyppisiin toimintoihin
ravintoloissa, jotka todella ovat jo tällä hetkellä erittäin
huonosti kannattavia johtuen nimenomaan siitä, että niiden
kulurakenne on kovin henkilöstöpainotteinen. Ensimmäiseksi tämä kolahtaa
tietenkin niin sanotuille pienemmille paikkakunnille, eikä se
voi olla heijastumatta myöskin tarjolla olevien työtilaisuuksien määrään.
Jari Leppä /kesk:
Rouva puhemies! Tässä yhteydessä,
kun käsittelemme arpajaisverolain muuttamista, mielestäni
voisimme myöskin pohtia sitä, ovatko nämä yhteisöt,
jotka kaikki keräävät rahaa hyviin tarkoituksiin
omille edunsaajilleen, oikeita veronkeräysautomaatteja.
Omasta mielestäni eivät, sillä edunsaajien
kautta yhteiskunnan toimeliaisuuden lisääntymisenä ja
sitä kautta myöskin valtion verotulojen lisääntymisenä voitaisiin
ajatella näiden peliyhtiöiden toimintaa. Sen vuoksi
en oikein ymmärrä sitä, miksi näillä tahoilla,
Veikkauksella, Raha-automaattiyhdistyksellä ja Fintotolla,
täytyisi arpajaisveroa olla ollenkaan, tai jos se olisi,
niin hyvin hyvin pieni.
Nyt kun on vielä kansainvälisessä tilanteessa jatkuvasti
havaittavissa se, että kilpailutilanne kovenee entisestään
ja rahapelien pelaajien markoille tai nykyisin euroille on ottajia
joka puolella maailmaa, tässä kisassa on meidän
suomalaisten yhtiöidemme pärjättävä.
Siinä yhteydessä ne muutamat kymmenykset, jotka
veroon menevät, saattavat olla ratkaisevassa asemassa,
kun pelejä kehitetään ja voitto-osuuksia
jaetaan ja sitä kautta kokonaisuutta pohditaan. Tämän
vuoksi veron määrän omasta mielestäni
pitäisi olla näillä hyvin pieni, hyvin
minimaalinen ja tietenkin, totta kai, yhtenäisyyden vuoksi
kaikilla sama, koska kaikki nämä tahot omalla
tavallaan omille edunsaajilleen tekevät erittäin
arvokasta työtä, jolloin taas jatkuu toimeliaisuuden
kasvu.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Olen samaa mieltä kuin ed.
Leppä tuossa asiassa: On käsittämätöntä,
että samoilta yhteisöiltä, jotka rahaa
jakavat ja hankkivat yleishyödyllisiin tarkoituksiin, verokin
vielä peritään. Todella se veron perintä on
hyvin kyseenalaista, ja jos sitä peritään,
sen pitää olla hyvin pieni, mieluummin ei ollenkaan.
Pyytäisin vielä ottamaan huomioon tämän
hevostalouden erilaisen merkityksen muihin peleihin verrattuna.
Raha-automaattiyhdistyksen pelitkin kyllä ovat tärkeitä,
ja jos maakunnasta väki vähenee ja pelit pienenevät,
niin pelit tuskin jäävät pelaamatta;
väki pelaa sitten täällä kasvukeskuksissa
niitä pelejä. Mutta siinä mielessä täytyisi
hevostalouden edut ottaa erityisesti huomioon ja pitää hevostaloutta
paremmassa asemassa, että jos hevostaloudelta loppuu raha,
niin loppuu hevoskasvatus, ja kasvukeskuksissa ei sitten kasvateta
niitä hevosia, jotka jäävät
maakunnissa rahanpuutteen takia kasvattamatta.
Mitä paremmin hevostalouden rahaliikenne pelaa — ja
sehän pelaa vain pelien kautta — sitä enemmän
on myös semmoisia hevosia, jotka eivät voi radalle
tulla, eivät kelpaa tai eivät muuten siellä menesty.
Näistä tulee nimenomaan niitä harrastehevosia,
vammaisratsuja ja muita maaseudun elävöittäjiä.
Siinä mielessä hevostalouden edut pitää ottaa
tämän lain uudistamisessa hyvin vakavasti huomioon
merkittävänä kansantalouden osana.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Näiden erinomaisten puheenvuorojen
jälkeen halusin myöskin itse tuoda kantani arpajaisverolain
uudistukseen. Olen myöskin toivomusaloitteen allekirjoittaja.
Hyvin pitkälle ed. Virpa Puiston puheenvuoroon yhtyisin
siinä, että kun viime vuonna Raha-automaattiyhdistyksen
veroa nostettiin 5 prosentista 7 prosenttiin, niin kyllä sitä kompromissia, mikä siinä
tehtiin,
itse pidin varmana sikäli, että nyt tämä asia
on hoidettu tämän eduskunnan ajalta eikä tähän
enää palattaisi. Ed. Puiston huoli siitä,
pidetäänkö eduskuntaa varteenotettavana päätöksentekijänä,
kyllä kyseenalaistuu tällaisen esityksen jälkeen.
Tässä suhteessa olen myöskin aivan samaa
mieltä, että tässä ei ole enää kompromissin
mahdollisuutta. Raha-automaattiyhdistyksen vero täytyy
pitää 7 prosentissa niin kuin vuosi sitten päätettiin.
Näin ollen toivoisin valtiovarainvaliokunnalta ja sen verojaostolta
nopeaa käsittelyä ja pitäytymistä tässä 7
prosentissa.
Luin hiljattain artikkelin eräästä lupaavasta nuoresta,
joka oli hyvin äkkiä velkaantunut, kun hän
oli pelannut miljoonan velan itsellensä. Kun kuuntelin
kuitenkin sitä perustelua, kun on verolaista kyse, että tietenkin
mietitään vain, kuinka saadaan mahdollisimman
suuri tuotto kaikilla mahdollisilla keinoilla kansalaisilta, kun
tässä salissa säädetään
lakia, ja sitten taas sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön
puitteissa yritetään mahdollisimman paljon suojella
ihmistä, en voi kyllä olla sanomatta muistelleeni äkkiä,
mitä kaikkia pelejä meillä on tarjolla
tällä hetkellä. — Itse en käytännössä pelaa
mitään pelejä. — Meillä on
Lotto, Viking Lotto, Vakiot, Keno, Moniveto, Tulosveto, Speden Spelit,
Troikka, Kaksoisveikkaus, Voittajavedot, Ventti, Casino, monenlaiset
hedelmäpelit, sitten on pokerit ja kasinopelaaminen. Kyllähän
tietysti tässä asiassa ahneudellekin jossakin
määrin täytyisi tulla raja ja joskus
tässäkin asiassa miettiä, miten nämä ihmiset
voivat, jotka näitä pelejä pelaavat,
ja ohjata ehkä sitten myös tällaista
suojelevaa lainsäädäntöä eikä vain
miettiä sitä, miten me saisimme nämä miljoonat
ja sadat miljoonat eurot pelkästään valtion
hyvään kassaan.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tuntuu ihan mukavalta Raha-automaattiyhdistyksen
kohdalta, koska kannatus on hyvä ja näyttää käydyn
keskustelun perusteella siltä, että varmaan verokanta
tulee jäämään 7 prosenttiin.
Mutta edelleen haluan korostaa hevostalouden merkitystä.
Ed. Vilkuna puheenvuorossaan puhui hyvin laajasti asiasta. Haluan
laajentaa tätä vielä pikkuisen Pohjoismaihin.
Ruotsi on hyvin merkittävä hevostalousmaa. Siellä ovat
valtio ja hevostalous käyneet avointa keskustelua. Hevostalous
on selvästi näkyvissä. Se on hyvin mittava elinkeino
tänä päivänä, ja sillä on
hyvin suuri merkitys siellä maaseudulle. Se on paljon suurempi
elinkeinona tänä päivänä kuin
kaivosteollisuus. Norjassa on myös alennettu arpajaisveroa nimenomaan
sen takia, että on saatu hevostalous parempaan kehitykseen,
ja kehityssuunta on ollut positiivinen.
Kyllä meillä Suomessakin pitäisi
ottaa esimerkkiä muista Pohjoismaista ja erityisesti noudattaa
sitä eduskunnan tahtoa, joka on olemassa jo vuodelta 92.
Silloin arpajaislain käsittelyn yhteydessä myös
sisäasiainministeriö hyvin voimakkaastikin lausui
näistä asioista. Kannattaa kaivaa vanhat paperit
esiin ja pistetään asiat järjestykseen.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Leppä ehdotti äsken,
että poistettaisiin arpajaisvero kokonaan tai ainakin alennettaisiin minimaaliselle
tasolle. Nyt tulee kuitenkin muistaa, että puhumme uhkapeleistä ja
kaikki mahdolliset tulomuodot on hyödynnettävä niin
tässä kuin muissakin asioissa. Veikkauksen arpajaisverojen
tuotto on tätä nykyä noin 300 miljoonaa markkaa
vuodessa ja Raha-automaattiyhdistyksen noin 200 miljoonaa markkaa
eli yhteensä puoli vanhaa miljardia, eikä näistä oikein
ole mahdollisuutta luopua.
Sen sijaan arpajaisvero tulisi määrätä kaikille saman
suuruiseksi ja tällä hetkellä Fintoto
on tässä kärsijänä.
Pienenä lohdutuksena sanottakoon, että siellä jako
ei tapahdu samalla lailla yhteiskunnallisilla perusteilla kuin muualla,
vaan jako kohdentuu oman alan elinkeinotoimintamahdollisuuksien
parantamiseen.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Erityisesti ed. Wallinin puheenvuoroon haluan
sanoa sen, että mikäli Raha-automaattiyhdistyksen
monopoli vaarannetaan ja tänne tulee kansainväliset
pelimarkkinat, niin silloin tällä hetkellä Raha-automaattiyhdistyksen
toimintaa ja erityisesti kasinotoimintaa säätelevät
lait eivät enää määritä niitä pelimuotoja,
joita meillä silloin on käytössä.
Tällä hetkellä riippuvuuden ja uhkapelien myötä sairastumisen,
syrjäytymisen jne. seuraaminen ja sen rajoittaminen on
lailla säädetty ja sitä voimakkaasti
tehdään.
Samoin ed. Lindénille haluan sanoa sen, että jos
tämä lakiesitys hylätään,
se ei heikennä Veikkauksen asemaa. Ei Veikkauksen veroprosenttia tällä vaalikaudella
enää alenneta. Nämä olisivat hallitusneuvottelukysymyksiä.
Mutta jos Raha-automaattiyhdistyksen veroprosenttia nyt nostetaan,
se on pysyvä toimenpide.
Suvi Lindén /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan ensiksi ed. Puistolle vain se tiedoksi,
että niin kuin aikaisemmin totesin, niin joka tapauksessa tässä talossa
joudutaan Veikkauksen alijäämän kattaminen
käsittelemään. Kovin yksinkertaisempi
tapa olisi se, että veikkausyhtiö maksaisi vähemmän
arpajaisveroa ja sitä kautta alijäämä katettaisiin,
kuin se, että se tulee tänne budjetin kehyksen
kasvattamisena elikkä esimerkiksi kirjastojen siirtämisenä rahoitettavaksi
verotuloilla.
Ed. Wallinille haluaisin todeta sen, että tietysti
pelaamiseen jäädään koukkuun
niin kuin alkoholiinkin jäädään
koukkuun ja on olemassa sitten ne työkalut ja menetelmät
ja toivottavasti riittävästi resursseja, joilla
näitä ihmisiä autetaan. Mutta tosiasia
Veikkauksen pelien suhteen on vain se, että vaikka tässä talossa
on Veikkauksen toiminnalle monopolioikeus lailla säädetty,
niin kun toimintaympäristö on entistä enemmän
siirtymässä digitaaliseksi ja Internetiin, valitettavasti
vain tämän maan lainsäädännöllä ei
Internet-pelaamista voida kieltää. Näin
ollen, jos Internetissä tarjotaan sen tyyppisiä pelejä kuin
pelaajat toivovat, silloin nämä tuottomarkat menevät
kansainvälisille yhtiöille eikä neljälle
edunsaajalle: tieteelle, taiteelle, liikunnalle ja nuorisolle. Mielestäni
periaatteessa samalla tavalla kuin mielellään
valtion kassaan otetaan alkoholista kannetut verot, tärkeää on
se, että pelitoimintoja voidaan kehittää niin
Veikkauksen kuin Raha-automaattiyhdistyksen puolelle ja sitä kautta
saada lisää resursseja edunsaajille jaettaviksi.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Lainsäädännöllä me
emme varmaan pysty ihmisen pelihimoa estämään,
mutta me saamme olla onnellisia Suomessa siitä, että meillä on
kolme rahapeliyhteisöä, joilla on monopoli, yksinoikeus
pelitoimintaan. Tämä toiminta on myöskin tämän
talon hallinnassa.
Kun ed. Wallin peräänkuulutti vähän
sitä, että ongelmia on myöskin rahapelitoiminnassa
ja ennen kaikkea myöskin Raha-automaattiyhdistyksen pelaajilla,
niin pitää muistaa kuitenkin, että valtaosa
suomalaisista, jotka pelaavat rahapelejä, niin Veikkauksen
kuin Raha-automaattiyhdistyksen kuin Fintoton pelejä, voi
aivan hyvin. On totta, että on ongelmaisia, aivan samoin
kuin on alkoholiongelmaisia jne.
Mutta on avoimesti myöskin todettava se, että säännöksillä ja
myöskin Raha-automaattiyhdistyksen toimenpiteillä on
turvattu se, että peliongelmaiset saavat myöskin
Raha-automaattiyhdistyksen puhtaasta tuotosta sitten varoja ongelmansa
hoitoon ja sitä pyritään yhteisesti hoitamaan.
Ennen kaikkea totean nyt tässä A-klinikkasäätiön,
mutta myöskin monen muun kautta koetetaan näitä peliongelmaisia
auttaa. Ongelmaisten määrä on kuitenkin
vain murto-osa.
Olen aivan samaa mieltä kuin ed. Puisto, joka antoi
aivan oikein ymmärtää, että jos
tämä pelitoiminta olisi vapaan kilpailun piirissä,
niin ongelmat olisivat moninkertaiset.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Mikkola.
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On todella hienoa, että nämä kolme
puheenvuoroa olivat saman suuntaisia kuin itsekin ajattelen. Hyvin
harvoin me kuitenkin mietimme tätä ongelmaa, kun
useimmin mietitään terveysongelmia ja alkoholiongelmia. On
hyvä, että tiedostetaan myöskin tämä ongelma,
että on ihmisiä, jotka sortuvat peliongelmaan
ja sitä kautta tuhoavat tulevaisuutensa. On erinomaista,
että Raha-automaattiyhdistyksen toiminta on monopoli. Jos
se olisi ulkomaisilla syndikaateilla, se olisi todella raadollisempaa kuin
tänä päivänä hyvin
asiallisesti hoidettu Raha-automaattiyhdistyksen toiminta on.
Nils-Anders Granvik /r:
Värderade herr talman! Lotteriskattelagen behandlar
på ett märkligt och orättvist sätt
de företag som har ensamrätt till olika typer
av penningspel. Eftersom slutresultatet är att skattesatserna,
enligt de beräkningsgrunder som föreslås,
betyder att Veikkaus och Paf kommer undan med en skattesats på 9,5 procent
och Fintotos beräknade skattesats blir 19 procent, kan
man inte tala om en jämställdhet inför
lagen.
Arvoisa puhemies! Esityksen perusteluosassa on merkillinen katsomus
siitä, kuinka niin sanotun hevosvedonlyönnin voitto
käytettäisiin. Ne vajaat 30 miljoonaa euroa, jotka
jäävät verojen jälkeen, eivät
todellakaan ole varoja, joita jaetaan huolimattomasti kasvattajille
ja raviurheilun harjoittajille, vaan nämä varat
muodostavat hevostalouden moottorin ja ylläpitävät
noin 13 000 työpaikkaa ketjussa, josta hevostalous vastaa.
Fintoton ainoa tehtävä on niin tehokkaasti kuin
mahdollista harjoittaa pelitoimintaa, jotta voitto voitaisiin suunnata
työllistävälle sektorille, millä myös
on suuri merkitys muun väestön vapaa-ajan vietolle.
Kun arvioimme eri peliyhtiöiden tehtäviä toisiaan
vastaan, meidän ei pidä unohtaa Fintoton voiton
ratkaisevaa merkitystä hevostaloudelle ja niille työpaikoille,
jotka ylläpidetään hevospelien ansiosta.
Veikkauksen, Raha-automaattiyhdistyksen ja Fintoton verokannan pitäisi
olla sama. En näe järkeä siinä,
että epäoikeudenmukaisella verotuksella rangaistaan
toimintaa, joka järjestää pelejä hevoskilpailujen
yhteydessä ja näin ylläpitää työpaikkoja
huomattavasti suuremmassa määrässä kuin
esimerkiksi vaateteollisuus Suomessa.
Herr talman! Då man bedömer de olika spelbolagens
uppgifter mot varandra bör man inte glömma den
avgörande betydelse Fintotos vinst har för hästhushållningen
och de arbetsplatser som upprätthålls tack vare
densamma. Skattesatsen för Veikkaus, Penningautomatföreningen och
Fintoto måste jämställas. Det finns inget
förnuft i att genom orättvis beskattning bestraffa
en verksamhet som genom anordnande av spel med hästtävlingar
upprätthåller arbetsplatser i en omfattning som
har till och med större betydelse än hela konfektionsindustrin
i Finland.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! On aivan totta, niin kuin ed. Timo Seppälä sanoi,
että rahapelit ovat uhkapelejä, mutta pitää myöskin muistaa,
että ne pelit ovat erittäin tarkasti yhteiskunnan
säännösten alaisina ja erittäin
suuren valvonnan alaisina ja sitä kautta myöskin
näitä kielteisiä puolia hyvin voimakkaasti
seurataan.
Vielä samaan tapaan kuin ed. Granvik totesi hevospelien
merkityksestä ja voiton käytöstä ja niiden
tulojen käytöstä, niin kuin tällä alalla
tapahtuu, olen aivan täsmälleen samaa mieltä. Tämä ala,
hevosala, on siinä mielessä erityinen ja erilainen
kuin nämä muut nyt kysymyksessä olevat
alat, että se on täysin riippuvainen pelien kehityksestä.
Ne menevät täsmälleen samaan suuntaan,
koko alan kehitys ja pelit. Jos pelit menevät ylöspäin,
koko ala myöskin kehittyy, ja sitä me varmasti
kaikki tässä salissa haluamme. Niin kuin Ruotsissa
on monen otteeseen sanottu, hevostalous on halvinta maaseudun asuttuna
pitämistä, ja toivon, että me myöskin
sitä eteenpäin veisimme monella eri sektorilla.
Samalla me luomme myöskin erinomaisen yhteyden maaseudun
ja kaupungin välille tämän eläimen
ja tämän harrastusalan ja tämän
kokonaisalan kautta.
Keskustelu päättyy.