21) Hallituksen esitys tilintarkastuslaiksi ja siihen liittyväksi
lainsäädännöksi
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tähän hallituksen esitykseen
liittyy hyvin merkittävä asia, nimittäin
se, että nyt sitten pienten yritysten kohdalla jäisivät
nämä tilintarkastustoimet pois. Minä toivon
hartaasti, että valiokunta käy tämän
yksityiskohdan äärimmäisen tarkkaan ja
huolellisesti läpi ja arvioi, onko tästä enemmän
haittaa kuin hyötyä näille pienille yrityksille
ja yhtiöille.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on tilintarkastuslain
uusiminen ja, kuten ed. Pulliainen tuossa totesi, yksi keskeinen iso
kysymys on se, että pieniltä yhteisöiltä poistuu
tilintarkastusvelvollisuus. Yhdyn ed. Pulliaisen näkemykseen
siitä, että on nyt arvioitava, mitä hyötyjä ja
haittoja siitä seuraa. Itse asiassa, jos yrityksiä ammattimaisesti
hoidetaan, niin varmasti siitä ei seuraa sen kummempaa,
mutta yleensä kuitenkin kontrolli tavalla tai toisella
on ollut aina hyväksi.
Arvoisa puhemies! Suurempi asia, johon ajattelin kajota, on
tämä JHTT-tilintarkastajien aseman heikentäminen,
elikkä nythän meillä on muotoutunut kuntalain
kautta kuntiin tilintarkastusvelvollisuus ja on otettu käyttöön
tämmöinen JHTT-tarkastusjärjestelmä ja
sinne on syntynyt sekä kunnallisia että yksityisiä JHTT-tarkastusyhteisöjä.
Ymmärrän, että nyt sitten tarkoitus on ollut
lainsäädännössä ennen
kaikkea kytkeä meillä tilintarkastuslainsäädännön
uusiminen EU-lainsäädännön ja
direktiivien sopeuttamiseen kansalliseen lainsäädäntöön,
laadunvarmistus ja tämän kaltaiset kysymykset.
Nyt kuitenkin käsitykseni on se, että oikeastaan
vielä muissa EU-maissa tämän asian osalta
ei ole edistytty, vaan se on hyvin varhaisessa vaiheessa ja Suomi on
itse asiassa ensimmäisenä tässä menossa eteenpäin.
Ehkä ministeri Pekkarinen voi tämän asian
todeta, kuinka tässä nyt on edistytty.
Mutta ennen kaikkea kuntien näkökulmasta olisin
toivonut sitä, että tämä kuntakonsernien
tilintarkastus olisi voitu säilyttää yksissä käsissä ja että sen
olisivat voineet tehdä JHTT-tilintarkastajat, ilman että me
olisimme tuoneet markkinaehtoista tilintarkastustoimintaa, KHT-
tai HTM-tarkastusyhteisöjä, tähän
prosessiin mukaan, koska käsitykseni mukaan siellä on
ammatillista osaamista ollut ja ne on tehty hyvin ammattimaisesti
myöskin aina sen emon näkökulmasta arvioiden.
Toivon, että tähän asiaan voitaisiin
jossain määrin palata ja arvioida sitä,
onko tämä Suomen kuntien järjestelmä nyt
sitten todettu sellaiseksi, että se ei riitä eikä täytä näitä EU-yhteisön
vaatimuksia näiltä osin.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys tilintarkastuslaiksi
ehdottaa pienten yritysten vapauttamista tilintarkastuksesta. Valtaosa
Suomen yrityksistä on pieniä. Pelkästään
yksinyrittäjiä on 130 000, puhumattakaan
yhden tai kahden työntekijän mikroyrityksistä.
Hallituksen esitys sisältää tältä osin
suuria riskejä. Hallitus antaa vapaat kädet harmaan
talouden yrityksille toimia laillisesti. Kunhan vain jonkinlainen
kirjanpito on, jolla vältetään verojen
maksuja, niin voi toimia vapaasti, kun kukaan ei ole tilejä tarkastamassa.
Yritykselle ei riitä, että sillä on
kirjanpitovelvollisuus. Tilintarkastuksen poistamisesta seuraa,
että yritysten kirjanpidon julkinen valvonta poistuu ja
se siirtyy verohallinnolle. Verohallinnolla taas ei ole voimavaroja
kymmenientuhansien yritysten tilien läpikäymiseen.
Tilintarkastuksen tehtävänä on nimenomaan
yritystoiminnan luotettavuuden ja laillisuuden valvonta. Kun tehtävä poistetaan,
luodaan edellytyksiä kasvavalle harmaalle taloudelle. Harmaassa
taloudessa toimii juuri pieniä yrityksiä, jotka
väistävät velvoitteita saavuttaakseen
vilppikeinoin kilpailuedun.
Tilintarkastuksesta vapautuminen saattaa johtaa myös
siihen, että toimivia yrityksiä pilkotaan pienemmiksi
yrityksiksi tai yrittäjä perustaa jo alkuvaiheessa
lukuisia pieniä yrityksiä välttääkseen
tilintarkastuksen — tosin pieni mahdollisuus. Voidaan myös
kysyä, miten verohallinto reagoi tilanteisiin, joissa yritys
tai yhdistys muuttaa yhtiöjärjestystään
tai sääntöjään poistamalla tilintarkastajan
valintaa koskevan määräyksen. Ilmeisesti
ei mitenkään, koska tällainen sääntöjen
muutos on käsiteltävän lain mukaan täysin mahdollista.
Arvoisa herra puhemies! Laissa ei ole ehdotusta tilintarkastusvelvoitetta
koskevien rajojen valvonnasta eikä siitä, minkä viranomaisen
toimesta tai miten se tapahtuisi. Arviot rajojen noudattamista valvovan
järjestelmän rakentamisen ja sen ylläpidon
kustannuksista puuttuvat kaikista asiapapereista. Myöskään
velvollisuuden laiminlyönnistä rajojen ylittyessä ei
lakiluonnoksessa ole säädetty mitään
sanktiota. Ehdotus mahdollistaa sen, että yritys voi pitkäänkin
jättää tilintarkastajan valitsematta,
vaikka se olisi siihen velvollinen.
Tilintarkastajan merkitys yritykselle on muutakin kuin se, että toiminta
on laillista ja sääntöjen mukaista. Tilintarkastaja
ei voi osallistua yrityksen päätöksentekoon,
mutta tilintarkastaja voi tuoda esille näkemyksiä,
vaihtoehtoja ja ratkaisumalleja, joita yrityksessä ei välttämättä ole
tullut edes mieleen. Useimmiten yrityksissä tilintarkastajasta
on yritykselle suurta hyötyä. Tilintarkastus lisää yritysten
luotettavuutta. Hyvin tehty kirjanpito ja tilintarkastus ovat yrityksille
tärkeitä rahoituksen, vakuutusten, alihankkijoiden,
asiakkaiden ja verottajan kannalta. Tätä ei kannata vaarantaa,
ja kaiken lisäksi tilintarkastajien palkkio on erittäin
pieni kustannuserä.
Arvoisa herra puhemies! En voi yrittäjänä hyväksyä hallituksen
esitystä pienten yritysten vapauttamisesta tilintarkastuksesta
tältä osin. Tilintarkastaja on yrittäjälle
ja yritykselle vakuutus ja luottohenkilö, jolla on yleensä laaja
kokemus työstään eri alueilta.
Euroopan unionin direktiivin soveltaminen tilintarkastajien
hyväksymisvaatimuksiin ei tule laissa esiin. Suomessa on
tällä hetkellä voimassa tilintarkastustutkintoon
pääsyssä direktiivivaatimuksia tiukemmat
teoreettiset vaatimukset. Mielestäni kaikkien tilintarkastajien
tutkintovaatimukseksi riittää korkeakoulututkinto,
mikä tarkoittaa, että tilintarkastajaksi voi päästä sekä ammattikorkeakoulun
että yliopiston alemman tutkinnon suorittanut henkilö.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! EU:n tasolla tilintarkastusasioita on valmisteltu
hyvin pitkään. Myös kansallisella tasolla
valmistelutyö on ollut liikkeellä jo jonkun aikaa.
Tähän kaikkeen valmistelutyöhön,
jonka seurauksena tämä esitys nyt on täällä,
ovat vaikuttaneet niin Enron kuin monet muut tilinpäätösskandaalit.
Samoin tähän kaikkeen on vaikuttanut myös
uusi osakeyhtiölaki, aivan tuore sellainen. Mielestäni
tässä käsissä on nyt tasapainoinen
kokonaisuus, joka nostaa tilintarkastussääntelyn
eurooppalaiselle tasolle myös meillä.
Tämän direktiivin täytäntöönpanossa
lähtökohtana on ollut laatia suomalaiseen lainsäädäntöön
sopivia periaatteellisia säännöksiä ja
välttää tarpeettoman yksityiskohtaista
sääntelyä. Monet näistä ehdotetuista
uusista säännöksistä ovat tulleet
tähän asti noudatetuiksi osana niin sanottua hyvää tilintarkastustapaa.
Tämänhän me kaikki tunnemme ja tiedämme.
Lakiesityksen myötä monet säännöksistä nostettaisiin
nyt sitten vaan lain tasolle. Samalla vähennetään
tilintarkastukseen kohdistuvaa odotuskuilua. Tilintarkastuksen tehtävänähän
on varmistaa tilinpäätöksen luotettavuus,
ja sen voi tehdä vain ammattimainen tilintarkastaja.
Tilintarkastuksen merkitys on tietysti kiistaton. Tilintarkastajan
asiantuntemuksesta on apua yrittäjälle monissa
tilanteissa. Pienimmissä yrityksissä lakisääteinen
velvollisuus valita tilintarkastaja on kuitenkin tarpeeton hallinnollinen
rasite eikä tilintarkastuksesta näissä pienissä yrityksissä välttämättä koidu
vastaavaa hyötyä. Esityksen lähtökohtana
ei ole ollut se, että pyritään kieltämään
ja estämään kaikki väärinkäytösten mahdollisuudet,
vaan perusolettamana on ollut rehellinen yritystoiminta. Väärinkäytösten
varalta on kiinnitetty huomiota kuitenkin myös erilaisiin
oikeussuojakeinoihin.
Tämä nykyinen laki, tällä hetkellä vielä voimassa
oleva, on ollut voimassa siis noin kymmenen vuotta ja toiminut pääosin
hyvin. Tällä lakiesityksellä saatetaan
voimaan komission suositukset tilintarkastajan laadunvarmistuksesta
vuodelta 2000 ja riippumattomuudesta vuodelta 2002 sekä tilintarkastusdirektiivi.
Lisäksi hallituksen esitykseen sisältyy joitakin
kansallisista tarpeista lähtöisin olevia ehdotuksia.
Tilintarkastajan riippumattomuus on korostunut. On tärkeää varmistua
nyt siitä, että tilintarkastajan antama kertomus
tai lausunto on objektiivinen. Niinpä tilintarkastajan
riippumattomuutta koskevia säännöksiä on
hyvä tarkentaa. Jatkossa tilintarkastaja ei enää saisi
omistaa tarkastamansa yhtiön osakkeita tai muita osuuksia. Myöskään
tilintarkastuspalkkio ei saisi määräytyä siten,
että se voisi vaarantaa tilintarkastajan riippumattomuuden.
Tilintarkastuksen laadun edistäminen on yksi lain tavoitteista.
Laatua edistetään muun muassa tilintarkastuksen
sisältöä ja raportointia koskevien vaatimusten
tarkentamisella. Korkean laadun ylläpitämiseksi
lakiin tulisi nimenomaiset säännökset
siitä, että tilintarkastaja on säännöllisin väliajoin
laaduntarkastuksen kohteena, myös hän, siis tilintarkastaja.
Tämä laadunvarmistusjärjestelmä,
sen hallinnointi ja laaduntarkastusten määrääminen
on valvontaelinten vastuulla. Tilintarkastusdirektiivin edellyttämien
kansainvälisten tilintarkastusstandardien noudattaminen lisää entisestään
tilintarkastukseen kohdistuvia vaatimuksia ja myös tilintarkastuksen
kustannuksia. Standardit muodostavat lähes tuhatsivuisen
opuksen, jonka tuntemusta ei ole perusteltua edellyttää muilta
kuin ammattitilintarkastajilta.
Kansallisten muutostarpeiden taustasta muutama sana. Lähtökohta
on tässä esityksessä se, että tilintarkastajaksi
nyt sitten voitaisiin äsken kerrotusta taustasta johtuen
valita vain auktorisoitu tilintarkastaja. Maallikkotilintarkastus
ei ole vastannut tilintarkastukselle asetettuja vaatimuksia ja odotuksia,
ja maallikon tekemä tarkastus ei ole käytännössä parantanut
tilinpäätöksen luotettavuutta. Pienemmät
yritykset vapautettaisiin nyt lakisääteisestä tilintarkastuspakosta. Näillä yrityksillä
olisi
vapaus päättää, valitaanko sille
tilintarkastaja vai ei. Täällä tuli jo
vähän sellainen ajatus, että ne
eivät saa valita itselleen tilintarkastajaa. Eihän
laki nyt sitä sano, ei ollenkaan. Ilman muuta voi valita
kuinka pieni yritys tahansa itselleen tilintarkastajan, mutta tässä kysymys
on siitä, missä on lakisääteisen
pakon velvoite, mistä se alkaa.
Tässä nyt sitten vapautuksen piiriin tulevissa on
todella kysymys pienistä mikroyrityksistä, yrityksistä,
joissa ylittyy enintään yksi seuraavista edellytyksistä:
taseen loppusumma 100 000 euroa, liikevaihto 200 000
euroa ja palveluksessa kolme henkilöä. Näin
määritellään nämä rajat. Elikkä jos
näistä kriteereistä kaksi täyttyy,
niin silloin on velvollisuuden piirissä, jos ei, niin silloin
on tämän velvollisuuden ulkopuolella, lakisääteisen
velvollisuuden ulkopuolella.
Yrityksistä suuri osa, noin 75 prosenttia, käyttää jo
tilitoimistoa kirjanpidon ja tilinpäätöksen laadinnassa.
Selvä enemmistö yrityksistä käyttää jo
nykyisin hyväksyttyä tilintarkastajaa, vaikka
siihen ei ole velvollisuutta. Vaikka yrityksiä on määrällisesti
paljon, hieman yli puolet osakeyhtiöistä ja valtaosa
henkilöyhtiöistä, asunto-osakeyhtiöistä ja
yrityksistä, on näiden yritysten osuus yritysten
kokonaisliikevaihdosta ja yritysten maksamista yhtiöveroista
varsin pieni. No, tässä oli vähän
kirjoitettu huonosti virke, mutta tämä tarkoittaa
käytännössä sitä, että vaikka
niiden yritysten lukumäärä, jotka siis
voivat jäädä noitten rajojen alapuolelle,
on aika suuri, niiden osuus äsken sanotuista asioista,
yritysten kokonaisliikevaihdosta ja yritysten maksamista veroista,
on varsin pieni, noin parin prosentin luokkaa. 98 prosenttia tulisi
näillä kriteereillä tämän pakon
piiriin ja tästä kahdestakin prosentista sitten
varmasti, jos sen liikevaihdolla mittaa, merkittävä osa
käyttäisi tätä vapaaehtoista
mahdollisuutta joka tapauksessa hyväkseen. Varsinkin jos on
sellainen yritys, pienikin yritys, jonka tarvitsee asioida esimerkiksi
luotottajan luona, totta kai se luotottaja edellyttää sitä,
ennen kuin se luottoa myöntää, ei aina,
mutta pääsääntöisesti, että yrityksellä on
paitsi tilit ylipäänsä kunnossa niin
myöskin tilintarkastus toimitettu ja suoritettu. Ellei
sitä ole, niin luotottaja voi sitten sellaista edellyttääkin
yritykseltä.
Tässä yhteydessä haluaisin sanoa
aivan lyhyesti tämän asian valmistelun eri osapuolten
mukana olemisesta tai tavasta, millä ne ovat olleet tässä mukana.
Meillähän oli erillinen toimikunta tätä valmistelemassa,
se teki pitkään työtä. Siltä valmistui
raportti. Se ei ollut aivan yksimielinen joka suhteessa, mutta sen
jälkeen tapahtuneen valmistelutyön jälkeen
kaikki keskeiset osapuolet saattoivat yhtyä tähän
esitykseen, sen sisältöön, mikä tässä nyt
teille on esitetty. Ainoa asia, josta oli vielä erimielisyyttä ja
oli oikeastaan loppuun asti, liittyi ed. Nousiaisen täällä esille
ottamaan asiaan, kysymykseen siitä, miten tulisi kohdella
JHTT-tilintarkastajia. Vielä tämän kaiken
muun osalta korostan, että viimeisissä palavereissa,
joita itse johdin, oli mukana esimerkiksi Suomen Yrittäjien
edustaja. Suomen Yrittäjien kanta eri vaiheissa vaihtui,
mutta sekä kanta viimeisessä kokouksessa että myöhemmin
vielä Suomen Yrittäjistä tullut viesti
yksiselitteisesti asettui tukemaan tätä esitystä.
Verottaja asettui yksiselitteisesti tukemaan tätä.
Poliisin talousrikosyksikön johto oli paikalla kokouksessa,
jossa kävimme viimeiset palaverit lävitse ja katsoimme,
voimmeko löytää yhteisen ymmärryksen
tästä esityksestä. Erikokoisilla tilintarkastusyhteisöillä oli
hivenen erilaisia intressejä toki pohjimmiltaan, mutta
se yhteinen ymmärrys, joka lähinnä yhdisti
näitä eri auktorisoituja yhteisöjä,
on kuitenkin nyt tähän kirjattu. Monta muuta tahoa, Keskuskauppakamari
jnp., yhtyi tähän esitykseen, esitykseen, joka
ei ole ihan se sama, mikä oli tämän työryhmän
esitys.
Tämä rajankäynti, mikä määrää,
milloin tulee tämä velvollisuus, milloin ei, oli
tässä alkuperäisessä esityksessä,
jonka esityksen valmistelua johti Marja-Leena Rinkineva kauppa-
ja teollisuusministeriöstä, sellainen, että nämä rajat
olivat korkeammalla. Siis vapautus ulottui suurempiin yrityksiin
kuin tässä. Suurin piirtein esityksestäni
puolitettiin ne rajat eli puolta pienemmät yritykset vielä tulivat
tämän tilintarkastuspakon piiriin kuin oli se
alkuperäinen esitys. Eräitä muitakin
muutoksia, toki aika moniakin, tehtiin tähän alkuperäiseen
esitykseen, mutta näiden muutosten kautta tähän
esitykseen päädyttiin.
Kun aika alkaa loppua, niin viime sanoissani pari huomiota JHTT-tilintarkastajista.
Totta kai myönnän, tunnen monta JHTT-tilintarkastajaa, joiden
varmaan kaikkinainen pätevyys on sitä luokkaa,
että he voisivat kelvata myöskin osakeyhtiöiden,
myös muiden kuin kuntaomisteisten osakeyhtiöiden,
tilintarkastajiksi. Mutta koska käytännössä JHTT-tilintarkastajien
joukossa on yhtä ja toista, niin eivät laadunvarmistuksen osalta,
eivät näitten isa-standardien pohjalta eivätkä eräiden
muidenkaan säännösten pohjalta nämä JHTT-tilintarkastajat
täytä tilintarkastusdirektiivin velvoitteita eivätkä äsken
sanottuja muita määreitä, joiden tausta
on hivenen erilainen. Sinä päivänä,
kun JHTT-tilintarkastusta koskeva lainsäädäntö on
muutettu niin, että äsken sanotut kvalifikaatiot
ovat kunnossa, minusta ei ole minkäänlaista estettä JHTT-tilintarkastajan
olla rinnan, tai ei rinnan, vaan ihan tasavertainen tilintarkastaja
ei vain kuntaomisteisissa osakeyhtiöissä, vaan
kaikissa muissakin yhteisöissä, joihin ylipäänsä tilintarkastajaa
tarvitaan. Minä toivonkin, että nyt sen siirtymäkauden
kuluessa, mikä tässä annetaan JHTT-tilintarkastajille,
tässähän lähdetään
siitä, että he voivat vuoteen 2012 asti hoitaa
näitä tehtäviä, jos ei muulla tavalla,
niin tämän lain muutoksen kautta varmistetaan
se, että nämä noin 200 JHTT-tilintarkastajaa,
jonka verran maassa on sellaisia, joilla ei ole samaan aikaan HTM:ää tai
KHT:tä, saavat tämän statuksen itselleen
hankittua. Pidän sitä hyvin tärkeänä.
Arvoisa puhemies! Tässä noin sieltä täältä kahlaten
ydinsanoma esityksestä.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Esityksessä on kaiken kaikkiaan
varsinaisen tilintarkastuslain lisäksi 26 muuta lakia,
joita muutetaan, ja muutama, oliko kolme asetusluonnosta, ja sivujakin
kohtalainen määrä, joten kaikkeen ei ole
ehtinyt tarkasti perehtyä, mutta muutamia havaintoja kuitenkin.
Tilintarkastajien kelpoisuuden määrittely sinänsä on
aivan oikein, riippumattomuuden korostaminen samaten. Ne ovat asioita,
jotka ovat sinänsä hyväksyttäviä.
Jos tästä esityksestä hakee niitä hyviä piirteitä,
niin kyllä niitä voi muutamia löytää.
Yhtenä on tietenkin se, että maallikkotilintarkastajien
suorittamasta tilintarkastuksesta luovutaan. Siihen on perusteet
minusta olemassa, ja lakiesityksessäkin ne tuodaan selvästi
näkyviin. Sen sijaan pienempien yritysten, yhteisöjen
vapauttaminen tilintarkastajan valintavelvollisuudesta minusta on
väärä linjavalinta huolimatta siitä,
että siinä päädyttiin näissä raja-arvoissa
oleellisesti pienempään kuin olivat nämä alkuvaiheen
työryhmäehdotukset, kuten ministeri Pekkarinen äsken
totesikin. Se suunta sinänsä oli oikea, mutta
olisi pitänyt lähteä siitä,
että tilintarkastusvelvollisuus näillä pienilläkin
yrityksillä säilytetään.
Muutamia kohtia perusteluista. Täällä todetaan
muun muassa, että rajat alittavissa yhteisöissä vähemmistöllä olisi
oikeus vaatia tilintarkastajan valitsemista, ja näinhän
näyttää pykälissä olevan
tekstiä kirjoitettu. Edelleen täällä todetaan, että yhteisön
yhtiöjärjestyksessä, yhtiösopimuksessa
tai säännöissä taikka yhteisön
kokouksen päätöksellä voitaisiin
lisäksi edellyttää muunlaisen tarkastajan
kuin tilintarkastajan valitsemista tarkastamaan yhteisön
hallintoa. Tämä on tietenkin mahdollista, voidaan
tehdä erityyppisiä tarkastajia, mutta se ei minusta
ollenkaan poista velvollisuutta tilintarkastajan valitsemiseen ja sen
valinnan merkitystä ja tärkeyttä niin
näiden yhteisöjen kuin yhteiskunnankin kannalta.
Se, että osa yritystoimintaa vapautetaan tilintarkastusvelvollisuudesta,
avaa kiistatta porttia entistä enemmän harmaalle
taloudelle. Siitä olen täysin vakuuttunut. Täällä todetaan,
että esityksessä ei ehdoteta nimenomaan näiden
muiden tarkastajien valintaa, mutta jotenkin siitä henkii
se, että jonkunlaista tarkastajaa sinne kuitenkin on tarkoitus
valita tai edellyttää tai toivoa.
Sitten tilintarkastusvelvollisuuden poistamisesta mahdollisesti
aiheutuvien negatiivisten vaikutusten vähentämiseksi
yhteiskunnan varoista myönnettävien tukien myöntämisen
edellytykseksi voitaisiin asettaa tilintarkastajan valitseminen
ja tilintarkastajan antama vakiomuotoinen tilintarkastuskertomus.
Tämä niin kuin monet muut täällä perusteluissa
olevat toteamukset kuitenkin tuovat selvästi esille sen,
että tilintarkastajia monessa yhteydessä tarvitaan.
Jos katsotaan nykyistä tukijärjestelmää,
olkoot sitten näitä elinkeinotukia, kehittämisavustuksia
ja muita, rahoittajat tällä hetkellä kuitenkin
yleisesti edellyttävät, että niiden vakuudeksi
on tilintarkastajan lausunto. Samaten komission suoraan rahoittaman
puiteohjelman hankkeessahan on sama lähtökohta.
Sinne edellytetään nimenomaan tilintarkastajan
lausuntoa siitä, että asiat on hoidettu sääntöjen
mukaisesti edellytetyllä tavalla. Siellä on pitkä rivi
säännöstöä, joka tulee
muualta kautta, jossa kuitenkin edellytetään tilintarkastajaa
näihin pieniinkin yhteisöihin. Sen takia minusta
on käsittämätöntä,
että se tällä tavallaan poistetaan, kun
tiedetään se, että pitkä rivi
säännöstöä on, joka
kuitenkin sitä edellyttää. Miksi ei pidetä se
voimassa myös tässä?
Täällä oli myös maininta,
kun tämä nyt poistetaan, olikohan se tässä muodossa:
"Esityksessä tilintarkastusvelvollisuuden määrittäviä raja-arvoja
on laskettu työryhmän ehdotuksen mukaisista raja-arvoista
työryhmän ehdotukseen saadun lausuntopalautteen perusteella." Sinänsä aivan
oikein. "Ehdotettujen säännösten soveltamisesta saatujen käytännön kokemusten
ja havaittujen
vaikutusten perusteella pienten yritysten tilintarkastusta ja raja-arvojen
suuruutta voitaisiin myöhemmin tarkastella uudelleen." Tälläkin
tavallaan tuodaan se esille, että ilmeisesti niitä joudutaan
tarkastelemaan uudelleen ja palaamaan. En usko, että on
mitään perusteita mennä ylöspäin,
silloin kaadetaan koko aita harmaalta taloudelta. Siihen suuntaan
minusta ei ole mitään mieltä mennä.
Täällä ministeri Pekkarinen puheenvuorossaan
käsitteli myös JHTT-tilintarkastajien mahdollisuutta
tarkastaa kuntakonsernien tilinpäätöksiä ja
tilintarkastusta yleensä. Tässä luodaan käytännössä järjestelmä,
jossa edellytetään käytännössä sitä,
että on tiettyä päällekkäistä toimintaa.
Kuntalaissa edellytetään kuitenkin, että JHTT
on se, joka on kelvollinen suorittamaan kuntayhteisöjen
tilintarkastusta. Toisaalta yleensähän pidetään
lähtökohtana sitä, että konsernissa
pitäisi olla sama tilintarkastaja, joka suorittaa emoyhtiön
ja myös tytäryhtiöiden tilintarkastuksen,
mikäli se on suinkin mahdollista. Tässä se tehdään
käytännössä mahdottomaksi, kun
edellytetään, että näissä kuntaenemmistöisissäkin yhteisöissä vaaditaan
muu kuin JHTT vähintään toiseksi tilintarkastajaksi.
Siinä luodaan tarpeettomia kustannuksia, kun tiedetään
se, että ne yhteisöt, missä kunnilla
on määräämisvalta, käytännössä ovat
yhteisöjä, joissa toimitaan käytännössä hyvin
pitkälle kuntien vastuulla. Kunnathan eivät voi
olla mukana muuta kuin sellaisissa yhteisöissä,
joiden toiminta kuuluu kunnan toimialaan tai joiden tehtävät
kuuluvat kunnan toimialaan. Sen takia kysymys on hyvin pitkälle
nimenomaan kunnallisverona kannettavien rahojen käyttämisestä tiettyihin
tarkoituksiin. Siinä mielessä minusta säännöksen
säilyttäminen nykymuodossa on perusteltua eli
JHTT:n oikeus kuntaenemmistöisen osakeyhtiön ja
yhteisön tarkastamiseen on perusteltua säilyttää.
Se on yhteiskunnan edun kannalta välttämätöntä.
Aika näyttää rientävän,
joten tässä yhteydessä on ilmeisesti
syytä lopettaa tähän. Mutta nuo muutamat
kohdat, mitä toin esille, ovat sellaiset, että niihin
on syytä valiokunnan kiinnittää huomiota
ja tehdä niihin selvät muutokset ja parannukset,
jotka ovat välttämättömiä.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! Täällä eduskunnassa
harvoin entinen ministeri tukee istuvaa ministeriä. Minusta
ministerit yleensä kokevat olleensa paljon viisaampia aikoinaan.
Minusta kauppa- ja teollisuusministeriö on aivan oikeassa
ja tehnyt suuren työn tätä esitystä valmistellessaan
ja löytänyt siitä sellaisen kompromissin,
josta melkein poikkeuksetta kaikki ovat olleet yksimielisiä.
Ministeri Pekkarinen esitteli tämän kysymyksen
hyvin laajasti ja hyvin. Täytyy todella muistaa, että me
olemme tehneet uuden osakeyhtiölain ja kyllä se
sitoo meidän käsiämme siten, että siellä on
se ajattelutapa, että näiden maailmantapahtumien
ja varmaan kotimaistenkin tapahtumien johdosta tilintarkastukseen
kiinnitetään entistä kovempi huomio ja
ammattitaitoisuutta vaaditaan lisättäväksi.
Me olemme kaikki saaneet tilintarkastustoimistojen ja tilintarkastajien
ja tilitoimistojen kirjelmiä, jossa he kokevat erittäin
vahvasti työnsä vähentyvän ja
arvostuksen vähentyvän. Minä ymmärrän
sen huolen, mutta se käytännössä ei kyllä näin
tapahdu. Jos minä omistaisin osakeyhtiön, niin
valitsisin välttämättä ammattitaitoisen tilintarkastajan,
ja juuri niin kuin ed. Polvi äsken sanoi ja ministeri Pekkarisen
numerot osoittavat, tämä on teoriassa sellainen,
jossa niin sanotusti "vapautetaan"; ed. Polvi kyllä käytti
väärää sanaa, mitä ministeri
jo aikaisemmin painotti. Tässä ei poisteta tilintarkastusjärjestelmää miltään yhtiöltä,
mutta tässä on mahdollisuus jättää valitsematta.
Käytännössä jokainen normaali
yhtiö on tekemisissä valtavan virkakoneiston,
vakuus- ja pankkijärjestelmän kanssa, jossa automaattisesti vaaditaan
tilinpäätös lausuntoineen, jonka on laatinut
ammattitaitoinen tilintarkastaja. Tämä heijastuu
siten, että uskon, että vain joku vanha pieni
yhtiö, jossa on
vakiintunut asiakaskunta ja joka ei tarvitse lainoja, ei toimi
EU:n kanssa eikä aiokaan laajentua, vaan elättää perheensä osakeyhtiömuodossa jne.,
voi jättää tämän ylimääräisen
kulun pois. Olen täysin samaa mieltä siitä,
että ei tilintarkastuspalkkio ole suuri silloin, kun yhtiö toimii
ja on hyvä. Se kuuluu niihin varmistusjärjestelmiin: sekä omistajalle
ammattitietoa että ulkoisille tahoille ammattimainen tieto
ja varmistus.
Ed. Laxell ja myös ed. Polvi korostivat sitä, mitä täällä hyvin
useasti korostetaan, mikä on aivan totta, että tällä vahvistetaan
harmaan talouden etenemistä. Tämä on
tietenkin helppo näin sanoa, mutta minusta käytännössä kyllä se
ei edistä sitä ollenkaan. Julkisuudessa, kun seuraa harmaan
talouden yrityksiä, niiden mittasuhteet ovat valtavan paljon
suuremmat kuin tähän rajaan nyt asetettujen. Ei
siellä tällaisilla yhtiöillä ja
näillä mittasuhteilla toimita. Toiseksi, tilintarkastaja
astuu kuvaan vasta tilinpäätöksen jälkeen.
Kun katsoo näitä tapauksia, harmaan talouden rikollisuutta
ja rikostapauksia, ei niissä yhtiöissä ole
vuosikausiin ollut tilinpäätöksiä.
Missä vaiheessa sitten tulisi tilintarkastaja? Ei tämä sinänsä yksittäinen
tilintarkastajan puuttuminen niihin, jotka valitsevat rikollisen
tien yhtiössään, vaikuta nytkään,
vaikka olisi säädösten mukaan täysin
pakko, säädösten mukaan on pakko ilmoittaa
rekisteriviranomaisille yhtiön tilinpäätökset ja
tilintarkastuskertomus, hallituksen toimintakertomus. Ei tällaisia
toimiteta minnekään.
Kun siellä on näin marginaalinen erä siinä vaiheessa,
kun me kiristämme suurempien yhtiöiden järjestelmiä,
se kiristämisjärjestelmä ei saa mennä niin
kuin asteikkoverotuksessa kaikkein pienimpiin saakka, vaan siellä pitää kyllä silloin
keventää sitä järjestelmää,
sitä hallintoa, niin sanotun turhan paperityön
tekemistä, jota pienet yrittäjät kylläkin
inhoavat oikein mahdottomasti.
Minusta tämä tasapaino on hyvä ja
on kaikkien etu, että vaaditaan ammattimaisuutta enemmän.
En osaa ottaa kantaa tähän tilintarkastajien eri
sektoreiden koulutukseen, mutta minun mielestäni jo HTM-tilintarkastajilla
meillä Suomessa on valtavan hieno ammattitaito ja todella
hyvä ammattitaito. Tilintarkastajien asema ja rooli täytyy
pitää vahvana Suomen elinkeinoelämässä.
Paitsi että lainsäädännön
kautta näin on, sitä pitävät
käytännössä vahvana niin monet,
monet viranomaiset ja yhteistyökumppanit.
Ed. Polvi aivan oikein sanoi siitä, että kun
uusi yritys, tuntematon yritys ottaa yhteyksiä ja haluaa
tehdä yhteistyötä, jopa alihankintaa
jne., poikkeuksetta siitä otetaan tarkka selko, voiko tähän yritykseen
ottaa riskiä ja siihen luottaa, ja siellä yhtenä keskeisenä asiakirjana
on tilinpäätökseen tehty ammattimaisen
henkilön tekemä tilintarkastuskertomus.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti tässä lopuksi.
Arvoisa ministeri aloitti esittelypuheenvuoronsa kertomalla siitä, että Enronin
tapaukset olivat sellainen impulssi, joka johti tähän
prosessiin elikkä myöskin tämän uuden
tilintarkastuslakiesityksen laatimiseen.
Arvoisa ministeri, meidän pitää muistaa
tietysti — en halua millään tavalla viisastella
tässä, mutta pitää muistaa — että epärehellisyyteen liittyivät
myöskin eräitten tilintarkastusyhteisöjen
suoranaiset romahtamiset ja häviämiset. Siis paitsi
että itse suuryhtiöt ja vähän
pienemmätkin olivat tässä pelissä mukana,
niin myöskin tilintarkastusyhteisöt sikailivat
oikein varsinaisesti. Niihin ei voinut luottaa pätkänkään
vertaa. Ja sen verran tässä tuonne pöytäkirjan
nurkkaan, että kirjankin tästä kirjoitin,
jota on tullut aika paljon monessa vastaavanlaisessa firmassa luettua,
joka on näin sekoillut.
Puheenvuoroni toinen osa tuli täysin tarpeettomaksi,
kun ed. Juhantalo piti sen juuri äsken.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Muutama kommentti.
Ensinnäkin kyllä tämä alku
oikeastaan lähti liikkeelle ennen Enronia ja näitä tilintarkastusyhteisöjä ja
monia muita, mutta sitä työtä tavallaan ovat
ryydittäneet ne ilmiöt ja asiat, jotka ovat tulleet
sekä tilintarkastusyhteisöjen että muutamien suurten,
jättisuurten, yritysten väärinkäytösten seurauksena.
Ihan muutama kommentti vaan.
Ensinnäkin tämä periaatteellinen
kysymys: Jos hyväksyy sen ajatuksen, että vain
auktorisoitu voi toimia tilintarkastajana, niin sitten sanoo seuraavassa
vaiheessa, että sen velvollisuuden täytyy koskea
kaikkia, ja sehän tarkoittaa sitten käytännössä sitä,
että pienimmänkin nakkikioskin osalta, jolla on
500 euroa se liikevaihto vuodessa, tarvittaisiin sitten HTM tai
KHT, ja niin kuin me tiedämme, HTM alle 500:n ei taida
lähteä liikkeelle, eli suurin piirtein sitten
on siinä tämä asia.
Myönnän, että nyt näitä lukuja
aika lailla kärjistin, mutta voidaan ottaa vaikka vähän
realistisemmatkin lukemat, niin äkkiä huomataan,
eli kyllä tässä on lähdetty
tarpeettoman byrokratian purkamisesta siellä, missä se
ei tuota lisäarvoa sille, mitä tilintarkastuksella
alun perin haetaan. Siellä sitä purkua saadaan
aikaiseksi ja sitten siellä, niin kuin ed. Juhantalo hyvin
tässä kuvasi, missä pitää parantaa
tilintarkastusinstituution antamaa lisäarvoa tavallaan
tämän koko taloudellisen järjestelmän
jämeryydelle, siellä tämä esitys tuo
uutta tehoa ja uutta jämeryyttä monen eri asian
kautta. Yksi niistä on todellakin tämä,
että nyt jatkossa kelpaavat vain nämä auktorisoidut
tilintarkastajat tilintarkastajiksi.
Minä voin kertoakin, että itsekin olen ollut
ministerivuosia lukuun ottamatta vuodesta 1973 tai 1974 lähtien
yhtä soittoa tilintarkastaja erikokoisissa yhteisöissä,
viimeksi sellaisissa, joissa on muutaman kymmenen miljoonan euron
suuruinen liikevaihto. Minä olen ollut maallikkotilintarkastaja.
Vaikka olen taloustieteellisiä opintoja suorittanut yliopistolla,
siitä huolimatta minä en ole koskaan tullut hankkineeksi
HTM:ää tai KHT:tä. En tiedä olisinko
koskaan edes saanutkaan sitä, mutta se nyt jäi
joka tapauksessa hankkimatta.
Mutta minkä takia tämän kerron? Kerron
sen takia, että kun tässä oli huoli vähän
siitä, miten näille HTM:ille ja KTM:ille käy
ja johtaako tämä heidän työnsä arvostuksen
laskuun, niin minun mielestäni päinvastoin: Nyt
sieltä tippuvat Pekkariset ja muut pois, joilla ei ole
HTM:ää tai KHT:tä, joilla ei ole auktorisoitua
tutkintoa takana. Nyt tulevat todelliset ammattilaiset, jotka sitten
kuitenkin ovat niitä, joilla on paitsi opillinen sivistys
myöskin sellainen koulutus, jonka koulutuksen ja käytännön
kokemuksen he joutuvat todistamaan näissä HTM-
ja KHT-tutkinnoissa ja niiden kautta olemaan tavallaan se auktorisoitu toimija,
joka sitten käytännössä toimii.
Minä kuvittelen, että tämä merkitsee
merkittävää arvostuksen lisäystä siinä yhteisössä,
mikä tilintarkastajat, HTM:t tai KHT:t, tällä hetkellä ovat.
Mitä tulee vielä tähän kuntakonserniin
ja siinä tilintarkastustoimeen, niin tämä on
tietyllä tavalla problemaattinen, niin kuin ed. Polvi ihan
hyvin tässä problematisoi tämän
asian. Olisihan se hyvä, että kuntakonsernin kaikissa
osioissa olisi sama tilintarkastaja, ilman muuta. Mutta toisaalta
eivät osakeyhtiölaki eikä tilintarkastuslaki, vanhakaan,
itse asiassa idealtaan eikä tämä eurooppalainen
direktiivi tunnista osakeyhtiötä sen perusteella,
kuka on sen osakeyhtiön omistaja. Eikö niin, ed.
Polvi? Oli yhtiö sitten kuntaomisteinen tai jonkun muun
yhteisön tai yksityisten kansalaisten omistama tai yhteisöjen
tai juridisten henkilöiden joka tapauksessa omistama, niin siis
sekä direktiivin mukaan että lain mukaan niitä kohdellaan
samalla tavalla. Tarkastelunäkökulma on samanlainen.
Tästä syystä silloin, kun on kysymyksessä kuntaomisteinen
osakeyhtiö, joka voi olla satojen miljoonien eurojen suuruinen
liikevaihdoltaan, tässä lähdetään
siitä, että tilintarkastajan kohdalla, joka tällaista
osakeyhtiötä tarkistaa, pitää näiden
kansallisten laatuvaatimuksien täyttyä. Hänen
tutkintonsa pitää sisältää ne
ainespuut ja ainesosat, joilla hän on kelvollinen tällaista
yhtiötä tarkastamaan. Se ei saa olla hänen
pätevyytensä selittävä tekijä,
että hän nyt sattuu olemaan kuntakonserniin kuuluvan
osakeyhtiön tilintarkastaja, vaan se vain voi olla hänen pätevyytensä tilintarkastajana,
että hän tutkintojen ja muiden kokemustensa kautta
kykenee näyttämään valmiutensa
tarkistamaan näitä.
Nyt tässä ei ole tarkoitus blokata tätä JHTT-tilintarkastajien
arvokasta joukkoa pois niin kuin ikuisiksi ajoiksi, vähän
tuli semmoinen ajatus. Minä olen ihan varma, että tämä yhteisö on
itsekin valmis siihen, että seuraavan neljän viiden vuoden
aikaan paitsi että lakia muutetaan myöskin sitten
sen seurauksena he hankkivat ne lisävalmiudet, joilla käytännössä tulevat
tähän pätevyyteen, mitä tässä edellytetään.
Sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt, tällä hetkellä itse
asiassa kaikki JHTT:t, jotka siihen tutkintostatukseen, auktorisointiin,
pyrkivät, kyllä hankkivat koko ajan siinä rinnalla
vähintään HTM:n, jotkut jopa KHTtilintarkastajastatuksen.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Minulla olisi vielä ministerille
kysymys. Minkä verran näillä äärettömän
monilla, tuhansilla, pienyrittäjillä on halukkuutta tähän
tilintarkastuslakiin?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vaan voi sanoa, että minun
täytyy tunnustaa, että kyllä minua vastaan
on tullut sellaisia yrittäjiäkin, jotka ovat sitä mieltä,
kyselevät, onko tämä nyt oikein jnp.
Mutta erittäin paljon on myös toisin päin
ajattelevia, siis tätä esitystä tukevia.
Kyllä minä luotan myös siihen, että Suomen
Yrittäjät ry edustaa aika vahvasti suomalaisten
yrittäjien yhteisnäkemystä.
Yhdessä vaiheessa esillä olleen epäröinnin
jälkeen Suomen Yrittäjistä tullut selvä yksiselitteinen
tuki tälle esitykselle on minusta tae siihen, että kyllä tämä aika
hyvin vastaa sen väen näkemyksiä.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Pekkarisen viimeistä edellisessä puheenvuorossa
oli moni asia, joihin voi yhtyä, pitää niitä tulkintoja
oikeina, esimerkiksi sitä, ettei ole merkitystä sillä,
kuka yhtiön omistaa tilintarkastuksen kannalta, ja näinhän
on. Mutta oma käsitykseni edelleen on se, että omaksuttu
direktiivin tulkinta tämän valmistelun yhteydessä nimenomaan
JHTT:tä ajatellen minun käsitykseni mukaan on
liian ahdas. Minusta se ei aseta esteitä sille, että JHTT:t
voisivat suorittaa tilintarkastuksia näissä osakeyhtiöissä,
mihin aikaisemmin olen viitannut eli niihin, jotka ovat kuntien
määräämisvallassa olevia, joissa
toimiala on aika pitkälle rajattu. Se on rajattu niihin
tehtäväalueisiin, mitkä kunnan toimivaltaan
yleensä kuuluvat. Kunta ei voi olla osakkaana yhtiössä,
joka suorittaa muuta kuin sellaista tehtäväalaa,
mikä ei kuulu kunnan toimialaan.
Kauko Juhantalo /kesk:
Herra puhemies! En osaa olla erotuomarina siinä, koska
en tunne julkisen alan tilintarkastuksen opiskelun laajuutta, mutta
minulla on kyllä sellainen käsitys, että se
painottuu hallinnon tarkastamiseen ja niiden tilinpäätösten
osa-analysointiin ja osaamiseen, jotka syntyvät hallinnossa.
Kyllä siinä yhdyn ministeri Pekkariseen, että kun
on kyse osakeyhtiöistä, meillä on energiayhtiöitä ja
monia muita, todella suuria, jotka ovat kuntaomistuspohjaisia, niin
kyllä minä edellytän, että siellä on
juuri sellainen ammatti-ihminen, mies tai nainen, joka osaa tällaisen
puhtaasti kaupallisen tilintarkastuksen ja osaa siitä tehdä oikeat
johtopäätökset ja jotka pistää sen
omistajalle, on se omistaja kuka hyvänsä, niin
kuin omistajalle pitää se kohdistaa, niin se on
neutraali ja se on oikea.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Halusin ihan, että tulee pöytäkirjoihin
se koko kuva. Tässä ei ole mitään
kukaan väittänyt väärin, mutta
ehkä ei nyt ihan koko kuvaa tule esille siitä,
mitä JHTT:n kannalta tämä esitys merkitsee.
Esityksen mukaanhan — vielä kertaalleen — he
ovat ihan nykytavoin kelvollisia vuoteen 2012 saakka, mutta sen
jälkeenkin esitys lähtee siitä, eikö niin,
ed. Polvi, että he ovat tämän auktorisoidun
HTM:n ja KHT:n rinnalla periaatteessa valmiita vaikka forever, ikuisiksi
ajoiksi, periaatteessa — en usko, että näin
tapahtuu — kelvollisia ja kyvykkäitä tarkistamaan.
Tämä tarkennuksena on syytä tähän
keskusteluun sanoa, ehkä tähän lisätä,
plus sitten se, että minä otan ihan yhden esimerkin.
Kun on nämä kansainväliset tilintarkastusstandardit,
periaatteessa tilintarkastajan, sen auktorisoidun, pitäisi
kyetä toimimaan tehtävässään
niiden mukaisesti. Sattuneesta syystä hyvin läheltä omaa
perhettäni satun tietämään,
että näin ei välttämättä ole
JHTT:n osalta. No, tietysti aina voi kysyä, tuleeko vastaan
käytännön elävässä elämässä sellaisia
asioita, joissa tämä tietämys voi olla
tarpeen. Minä voisin sanoa, että voi tullakin,
vaikkapa silloin, jos tällainen kuntaomisteinen yhtiö on
tekemässä jotain kauppaa. Joitakin vuosia sitten
tehtiin vesivoimayhtiöiden osalta näitä kauppoja
jnp. Voi olla hyvä osata myöskin nämä siinä tilanteessa.
Keskustelu päättyy.