3) Hallituksen esitys laiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta
         vapauttamisesta eräissä kunnissa vuosina 2003—2009
         annetun lain muuttamisesta
      
       
         					
      
      
         
         Veijo Puhjo /vas (esittelypuheenvuoro):
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Laki työnantajan sosiaaliturvamaksusta
            vapauttamisesta eräissä kunnissa vuosina 2003—2009
            on voimassa laissa luetelluissa Lapin läänin kunnissa
            ja niin sanotuissa A-saaristokunnissa. Lakia on muutettu vuonna
            2005, jolloin sen voimassaoloaikaa on jatkettu vuoteen 2009 ja samalla
            lain soveltamisalaa on laajennettu koskemaan yksityisten työnantajien
            ja valtion liikelaitosten lisäksi myös kuntia
            ja kuntayhtymiä sekä evankelisluterilaista kirkkoa,
            sen seurakuntaa ja seurakuntayhtymää sekä edelleen
            ortodoksista kirkkokuntaa ja sen seurakuntaa. Vastaava sosiaaliturvamaksuja
            koskeva kokeilu vuosina 2005—2009 on käynnistetty
            myös Kainuun maakunnan kunnissa.
         
         
         Käsiteltävänä olevaan hallituksen
            esitykseen sisältyvä työnantajan sosiaaliturvamaksusta
            vapauttamisen soveltamisalan laajennus on osa määräaikaista
            kokeilua, jonka tavoitteena on saada kokemuksia maksuvapautuksen
            vaikutuksista työllisyyteen  ja  työnantajien  työllistämisedellytyksiin.
         
         
         Pielisen Karjalan seutukunta kuuluu Kehys-Kainuun, Tornionjokilaakson
            ja Itä-Lapin lisäksi niihin seutukuntiin, jotka
            menettävät Tilastokeskuksen väestöennusteen
            mukaan suhteellisesti eniten väestöä vuoteen
            2020 mennessä. Väestöennusteen mukaan
            Pielisen—Karjalan seutukuntaan kuuluvien kuntien väestö vähenee
            vuoteen 2020 mennessä 18,9 prosenttia sekä seutukuntaan
            rajoittuvan Rautavaaran kunnan 19,7 prosenttia ja Ilomantsin kunnan
            väestö 18,6 prosenttia. Näiden kuntien
            väestökehitys on verrattavissa muiden kokeilukuntien
            väestökehitykseen. Väestön väheneminen
            johtuu luonnollisen väestönkasvun vähyydestä ja
            muuttoliikkeestä.
         
         
         Maksuvapautuksen laajentamisella arvioidaan olevan myönteisiä vaikutuksia
            Pielisen Karjalan seutukunnalla sekä Rautavaaralla ja Ilomantsissa
            olevien yritysten kilpailuasemaan ja työllistämisedellytyksiin.
            Yritystoiminnan tukemisella arvioidaan puolestaan olevan vaikutuksia  väestön   muuttoliikkeeseen.
            Kokeilusta tehdyn
            aiemman arvioinnin perusteella maksuvapautuksen piiriin kuuluvat
            työnantajat ovat pääosin pieniä,
            alle kymmenen henkilöä työllistäviä yrityksiä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä mainituista
            syistä, saamansa selvityksen perusteella ja viitaten kokeilua
            koskeviin aiempiin mietintöihinsä hallintovaliokunta
            puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä hallituksen
            esityksen mukaisessa muodossa. Koska valiokunta on päätynyt
            puoltamaan hallituksen esitykseen sisältyvän lakiehdotuksen
            hyväksymistä muuttamattomana, valiokunta ehdottaa,
            että kolmeen lakialoitteeseen sisältyvät
            lakiehdotukset hylätään, joskin yhden
            lakialoitteen tavoitteet pääasiallisesti toteutuvat
            hallituksen esityksen hyväksymisellä. Mietintöön
            on jätetty yksi vastalause toisen lakialoitteen mukaisesti
            myös Tervolan kunnan mukaan ottamiseksi maksuvapauskokeiluun.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Lapissa on sillä lailla vaikea kaksoistilanne,
            että on puutetta sekä työpaikoista että eräiden osaavien,
            pitkälle koulutettujen ihmisten työpanoksesta.
            Tämä puute tältä osin koskee
            muun muassa opettajia jatkossa yhä pahemmin, nyt jo lääkäreitä ja
            monia muitakin ammattiryhmiä. Siksi meillä on
            jo pitkään tuotu esille tarve ottaa oppia Norjan-mallista,
            jossa on etuuksia siellä pohjoisessa sekä yrityksille
            että asukkaille tuloverovähennyksen muodossa.
         
         
         Nyt Norjan-mallia on lähdetty hyvin hitaasti, mutta
            kuitenkin kokeilemaan Suomessa. On tämä sosiaaliturvamaksun
            vapautuskokeilu. Sitä on arvosteltu kovasti. Minä olen
            käynyt pohjoisen työmailla ja yrityksissä ihan
            viime aikoina, ja yrittäjien kanta on se, että se
            on tärkeä. Sitä on liikaa pantu matalaksi,
            ettei sillä ole merkitystä. Tällä pienelläkin
            askeleella on jo merkitystä.
         
         
         Nyt tässä esitetään laajennettavaksi
            aluetta, jolla tämä sosiaaliturvamaksun vapautus
            olisi käytössä, Karjalan puoleen, Pohjois-Karjalaan. Se
            on ihan oikein. Silloin kun Lapin kuntia valittiin tähän
            kokeiluun, tuli iso virhe sille, joka tätä lakia
            laati, eli Tervolan kunta jäi siitä pois, joka on
            yksi pahimmista työttömyyskunnista. Tuossa eteläisemmässä Lapissa
            naapuri Ylitornio on mukana tässä kokeilussa ja
            moni muukin kunta, niin kuin kuuluukin.   Siksi
            olen esittämässä, että Tervola  otetaan
            mukaan.  Tulen tämän mukaisen esityksen
            yksityiskohtaisessa käsittelyssä tekemään.
         
         
       
      
         
         Lauri Kähkönen /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Viime keväänä allekirjoittaneen
            laatima ja Pohjois-Karjalan kansanedustajien yhteisesti allekirjoittama
            lakiesitys tosiaan tämän lain hyväksymisen myötä toteutuu,
            niin kuin valiokuntamme varapuheenjohtaja totesi, toteutuu hiukan
            laajemminkin. Tämän lakiesityksemme pontimena
            oli se, että olosuhteet tietyissä Pohjois-Karjalan
            kunnissa ovat varsin samanlaiset kuin tietyissä kunnissa
            Kainuussa ja Lapissa. Nämä kunnat on varsin harvaanasuttuja,
            välimatkat ovat pitkiä, työttömyys
            on varsin korkea, ja muuttoliike vaivaa aluetta.
         
         
         Uskon, että tämän lakiesityksen myötä tämä on
            positiivinen signaali alueelle. Sillä on yritysten kilpailuasemaan
            myönteisiä vaikutuksia, ja työllisyyttä voidaan
            parantaa ja toivottavasti myös muuttoliikettä sitten
            padota. Nimittäin tilannehan tällä hetkellä on
            se, jos ajatellaan esimerkiksi maakuntarajaa Pohjois-Karjala—Kainuu,
            että yrittäjät ovat erilaisessa asemassa.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, ihan lopuksi, on muistettava, että tässä on
            yksi esimerkki, mutta peräänkuulutan edelleen
            muita keinoja — niitä löytyy — että voidaan
            tasavertaisessa asemassa pitää maan eri alueet.
            Viittaan joukkoliikenteeseen, se rapautuu koko ajan, on vähenemässä, edelleen
            infra, niin tiet kuin radat pitäisi pitää kunnossa.
            Nämä ovat välttämättömiä edellytyksiä elinkeinoelämälle,
            eivät  riittäviä, mutta tämän  suuntaisia  toimenpiteitä toivotaan
            myös jatkossa.s
         
         
       
      
         
         Eero Reijonen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tämä valtiosihteeri
            Sailaksen raportin pohjalta tehty hallituksen esitys jatkaa sitä linjaa,
            joka hallituksella on ollut, eli työttömyyden torjuntaa.
            Tässä on pienestä asiasta kysymys mutta
            maakunnan kannalta varmasti ja näitten kuntien kannalta
            hyvin merkittävästä asiasta. Meidän
            kaikkien on muistettava, että Pohjois-Karjalassa työttömyys
            on yli 5 prosenttiyksikköä suurempi kuin keskimäärin
            muualla Suomessa, eli kyllä tämä kohdentuu
            alueellisesti erittäin hyvin.
         
         
         Meillä työllistämiskynnys yrityksissä varmasti
            on aika korkea, katteet ovat muuta maata heikompia ja ostovoima
            on huonompi, joten sitä taustaa vastenkin tämä on
            erittäin hyvä. Tässä on myös
            merkittävä vastaisku muuttoliikettä vastaan.
            Toivottavasti tämä edesauttaa sitä, että muuttoliike
            alueelta hidastuu. Tässä on tietysti yrittäjän
            näkökulmasta mietitty sitäkin, vääristääkö tämä kilpailua
            alueella, mutta en usko, että sillä on käytännössä kilpailun
            vääristymisen kannalta mitään
            merkitystä. Päinvastoin uskon, että tämä piristää kilpailua.
            Toivon tietysti, että näissä kunnissa
            olevat yrittäjät näkevät, että tämä on vahva
            kädenojennus Matti Vanhasen hallitukselta, ja että se
            saa heidät entistä innokkaammin tarttumaan ohjaksiin.
         
         
         Mielestäni tämän laajennuksen olisi
            tullut kyllä koskea koko Pohjois-Karjalaa. Meillä Pohjois-Karjalassa
            ei kaiken kaikkiaan mene kovin hyvin, joten toivoisin, että jossakin
            vaiheessa tämä laajennus tulisi täällä käsittelyyn.
            Fiskaalisia vaikutuksia on vaikea arvioida. Tähän
            on varattu kaiken kaikkiaan 3,6 miljoonaa euroa, mutta se, missä määrin
            tätä käytetään, on
            tulevaisuuden kysymys. Hyvä esitys kaiken kaikkiaan.
         
         
       
      
         
         Bjarne Kallis /kd:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Tässä on esimerkki,
            johon voidaan soveltaa kristillisdemokraattien veropoliittista linjaa.
            Verotetaan lievästi sitä, mitä yhteiskunta
            ja ihminen tarvitsevat, ja tässä tapauksessa nämä lakiesityksessä mainitut
            kunnat tarvitsevat, jotta olisivat paremmin kilpailukykyisiä,
            verohelpotuksia. Olemme tämän takana.
         
         
         Mikä merkitys tällä lailla on? Ei
            varmasti kovinkaan suuri. Työnantajan sosiaaliturvamaksu on,
            mikäli en aivan väärin muista, 2,98 prosenttia.
            Tästä hyötyy työnantaja. En
            usko, että työntekijä ainakaan palkallisesti
            tästä hyötyy, mutta hyötyy kyllä siinä tapauksessa,
            että syntyy työpaikkoja. Tämä on
            myöskin aluepoliittinen lakiesitys. Peräänkuulutan
            kyllä samaa kuin aiemmissa puheenvuoroissa. Ed. Tennilä viittasi
            Norjaan. Kyllä meidän pitäisi uskaltaa
            ottaa reippaampia askeleita ja harjoittaa jopa aggressiivista aluepolitiikkaa,
            jotta nämä kunnat ja alueet, jotka nyt menettävät
            väkeä, eivät jatkossa sitä tekisi.
            Se tarkoittaa kyllä käytännössä hieman
            vastaavanlaisia toimenpiteitä kuin mihin Norjassa on ryhdytty.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta. Ensinnäkin
            kokeilulaista aina pitäisi olla joitakin tuloksia, se olisi
            aika viehättävä ajatus. Tässä tapauksessa
            yksi selvä tulos on se, että tiedetään,
            minkä kokoiset yritykset suurin piirtein käyttävät
            näitä maksuvapautuksia hyväkseen työllistämistä edistääkseen.
            Ja tässä  tapauksessa  ne  ovat  semmoisia
            pieniä yrityksiä, joissa on tämän
            mietinnönkin mukaan alle kymmenen työntekijää.
         
         
         Tästä seuraa se, että nyt pitäisi
            tarkastella sitä, kun joudutaan jo nyt toteamaan, että väestön
            vähenemiskehitys jatkuu näillä alueilla
            kaikesta huolimatta, että käytäisiin
            sen Norjan-mallin toimenpiteet — oliko siinä kymmenkunta
            erilaista toimenpidettä, kolmetoista — läpi
            ja katsotaan, mitä niistä voitaisiin nyt ottaa
            apuun tähän kehitykseen, sillä aivan
            varma on, että nettohyötyjä on Suomen
            valtio ja kansakunta kokonaisuudessaankin.
         
         
         Sitten vielä yksi näkökohta, ja se
            on se, että edustajamme ei ole yhtynyt valiokunnassa tähän vastalauseeseen
            Tervolan kunnan osalta. Hänellä on varmasti ollut
            jokin asia siinä erikoisesti mielessään,
            mutta minulla on mielessä se, että minä olen
            samaa mieltä kuin vastalause.
         
         
       
      
         
         Maija-Liisa Lindqvist /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Työnantajan sosiaaliturvamaksuista vapauttaminen
            on erittäin hyvä asia näille alueille
            ja maan tasapainoisen kehittämisen kannalta. Tarvitaan
            kyllä vielä monensuuntaisia muita kehittämistoimia,
            joilla sitten syntyy sitä uutta osaamista ja uusia yrityksiä.
         
         
         Haluan myös muistuttaa siitä, että meille
            on tärkeää yrittäjyyttä edistää laajemminkin
            koko maassa ja ottaa huomioon tulevaisuudessa se, että välillisten
            kustannusten alentaminen on paras väylä uusien
            työpaikkojen syntymiseen. Meillä on myös
            etelässä monia alueita, joilla on erittäin
            suuri työttömyys vielä, muun muassa Lahden
            kaupungissa on edelleen noin 14—15 prosentin työttömyys,
            suuri määrä 100 000 asukkaan
            kaupungissa. Toivoisi, että niitä toimenpiteitä ulotettaisiin
            tällaisten suurten työttömyyslukujen
            kaupunkeihin ja alueisiin myös etelässä.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Aina valiokunta toteaa, että "lakialoitteisiin
            sisältyvät lakiehdotukset hylätään".
            Minusta se on sillä tavalla hassu sanonta. Tässä voisi
            todeta, että voisi kansanedustajien lakiehdotukset saada
            hyväksyttyä, mutta se on sivuseikka tässä asiassa.
         
         
         Nyt on kuitenkin kyse myönteisestä asiasta,
            ja niin kuin tässä edellä on todettu,
            tämä alennus on aika pieni. Kun Norjassa käytiin
            tutustumassa siihen Norjan-malliin ennen juhannusta, niin siellä kysyin
            tätä kysymystä paikallisilta isänniltä,
            että jos tämä meillä on 3 prosentin
            luokkaa, niin mitä tarkoittaa Norjassa, kun Tromssan yläpuolella
            ja Tromssassa on tehty tämä vastaavanlainen alennus,
            yksi osio vain, ja heillä alennus on jotain 15 prosentin
            luokkaa, joten se on aika merkittävä. Tällä sinällään
            Suomessa on psykologinen merkitys tietysti, jotta miten ihmiset
            kokevat.
         
         
         Sen takia tuossa olen miettinyt sitä koko Pohjois-Karjalan
            näkökulmasta, kun tämä nyt saatiin
            meidän maakuntamme osalle muutamiin kuntiin. Kun katsoo
            sitä Pohjois-Karjalaa laajemmin, niin siellä myös
            etelämpänä on ihan samanlaisia alueita
            työttömyyden osalta, ja olisi toivonut, että sitä olisi
            voitu laajentaa ainakin itärajan pintaan kulkemaan kokonaan
            tähän Etelä-Suomen läänin
            rajalle, mikä tarkoittaa sitä, jotta Kesälahti
            olisi ollut viimeinen paikka, jossa tätä kokeilua
            olisi kokeiltu, koska siellä on lähes saman tyyppinen
            tilanne kaikissa kunnissa. Siellä väestö vähenee,
            muutetaan muualle työnhakuun, ja sitten työttömyys
            on suhteellisen suuri, mikä kuvastaa sitä, että meillä samat
            ongelmat on olemassa joka paikassa.
         
         
         Sitten siitä aluepolitiikasta laajemmin. Norjassahan
            on hyviä malleja, siellähän muun muassa houkutellaan
            ihmisiä sinne, osaavia ihmisiä, sillä tavalla,
            että on tämmöistä opintotukien
            anteeksiantamista, mikä tarkoittaa sitä, että sinne
            on kuulemma tullutkin sitten, sanoivat paikalliset isännät,
            hyvää porukkaa sen takia, jotta he ovat pitkään
            käyneet kouluja ja heillä on osaamista, ja he
            tulevat tänne pohjoiseen. Meidän pitäisi
            kanssa uskaltaa kokeilla samanlaisia malleja täällä Suomessa.
         
         
       
      
         
         Matti Kauppila /vas:
            		
         
         
         Rouva puhemies! Lakialoite on sinänsä kannatettava.
            Tämä on periaatteellisesti tärkeä Pohjois-
            ja Itä-Suomelle, mutta muistutan samalla lailla kuin ed.
            Lindqvist täällä, että esimerkiksi
            Lahti on sen tyyppinen alue, että lukumääräisesti
            taitaa melkein koko Pohjois-Suomen työttömyys
            sopia niihin lukuihin, ja sitä kautta sinnekin etelään
            tarvittaisiin joitakin apuja. Tietysti tämä on
            yksi tapa, mutta täytyy muistaa, että työvoimapolitiikka
            pitemmän historian valossa on ollut sitä, että pohjoisesta
            on välillä haalittu väkeä etelään
            töihin ja sitten taas toisaalta ristikkäisesti
            haalitaan yrityksiä pohjoiseen, niin että melkein
            voisi sanoa, että suo siellä ja vetelä täällä.
         
         
       
      
         
         Tuomo Hänninen /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys työnantajan
            sosiaaliturvamaksujen alentamisesta eräissä kunnissa
            on hyvä asia niissä kunnissa, jotka pääsevät
            lain piiriin. Myös monessa suhteessa hyvin menestyvän Pohjois-Pohjanmaan
            alueella on alueita, joilla tarvittaisiin yritysten kustannuksia
            alentavia toimenpiteitä.
         
         
         Seuraavan kerran, kun lain vaikutusaluetta laajennetaan, myös
            Koillismaa eli Taivalkosken kunta ja Kuusamon kaupunki sekä Oulunkaaren seutukunnasta
            Pudasjärven kaupunki mielestäni pitäisi
            saada lain piiriin.
         
         
       
      
         
         Reijo Laitinen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa rouva puhemies! Kun laajennetaan soveltamisalaa tämän lain
            piirissä, niin on tietysti ihan selvää,
            että monesta maakunnasta tulee sen kaltaisia puheenvuoroja,
            joissa todetaan se, että myöskin meidän maakunnassamme
            on sellaisia kuntia, sellaisia alueita, joihin tätä lakia
            pitäisi soveltaa.
         
         
         Minun mielestäni on nyt tärkeää se,
            että se rajataan nyt tulevalla eduskunnan päätöksellä tähän.
            Viedään tämä kokeilu loppuun
            tässä laajuudessaan. Kokeilun aikana kerätään
            sitten tietoa toimenpiteitten vaikutuksista aluetalouteen, yritysten
            kehittymiseen, työpaikkojen kasvuun, mahdollisesti yritysten
            väliseen kilpailuun ja kansantalouteen laajemmin. Tämän
            pohjalta tehdään sitten vähän
            laajemmat ratkaisut, laajemmat aluepoliittiset ratkaisut.
         
         
         Eihän se voi olla, hyvät ystävät,
            niin, että lähes koko puoli Suomea otetaan jonkun
            lain mukaiseen kokeilupiiriin, niin että siellä alennetaan kaikki
            työnantajamaksut. Ei. Jos tällainen tilanne meillä Suomessa
            on, niin on aika miettiä sitten aluepolitiikkaa vähän
            toiselta näkökannalta. Ei tällaisia väliaikaisia
            ratkaisuja voi kovin pitkälle ja kovin laajasti ulottaa.
         
         
       
      
         
         Esko-Juhani Tennilä /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tästä Norjan-mallista haluan
            muistuttaa sen, että toimialue Norjassa tämän
            Norjan-mallin toimenpiteiden osalta on Finnmark ja Tromssan läänin
            kymmenen kuntaa, hyvin ehyt, selkeä alue, johon kohdennetaan
            nämä toimet. Kyllä se peruskysymys on
            ja sen pitää olla se, että estetään
            jonkun alueen tyhjentyminen, siis kertakaikkinen väen lähtö sieltä,
            joka meininki on nyt käynnissä monilla alueilla
            Suomessa. Esimerkiksi Lahdessa on todella kärkeviä ongelmia.
            Tiedän senkin, mutta ne ovat vähän toisen
            tyyppisiä. On myöskin muuton tuomaa ongelmaa,
            ja siihen ei näitä toimia sitten kyllä pitäisi
            ulottaa minun ajattelussani, vaan pitäisi kohdentaa ne sinne,
            missä on pelko siitä, että koko alue
            tyhjenee. Tervolan nostin esille sen vuoksi, että niitten
            kokeilualueitten ja toimialueitten jatkossa pitäisi olla
            kuitenkin jotakuinkin ehyitä, ettei siellä ole
            joku aivan erikoinen poikkeus, ja Tervola valitettavasti jäi
            tämmöiseksi poikkeukseksi siihen muiden kuntien
            rinnalle, vaikka se kuuluu niiden kuntien joukkoon, jotka ovat mukana.
         
         
       
      
         
         Erkki Virtanen /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen edustajien Laitinen ja Tennilä kanssa
            koko lailla samaa mieltä siitä, että ei
            voi olla niin, että aluepoliittisen tuen kokeilu kohdistetaan
            lähes koko Suomeen. En kiistä missään
            tapauksessa Lahden ongelmia, mutta en voi mitenkään
            vertailla edes laajaa mielikuvitusta käyttäen
            esimerkiksi Rautavaaraa ja Lahtea samana päivänäkään.
            (Ed. Lindqvist: Työttömällä on
            yhtä kurjaa siellä!) — Molemmissa on
            työttömiä, mutta edellytykset työttömien
            tulla toimeen Rautavaaralla ja Lahdessa ovat objektiivisesti arvioiden
            erilaiset. (Ed. Lindqvist: Rautavaaralla voi mennä kauniisiin
            metsiin!) Ei sille nyt vaan mitään voi. — Jos
            nyt ryhdytään tutkimaan, missä absoluuttisesti
            on eniten työttömiä, niin taitaa siihen
            siihen työvoimatoimistoon olla 700 metriä matkaa, jos
            työvoimatoimistoittain katsotaan. Se on tuossa Kampissa,
            mutta siitä huolimatta tätä kokeilua
            ei tule ulottaa myöskään Kamppiin.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Olen juuri puhuneitten edustajien kanssa
            samaa mieltä siitä, että tässä on
            kokeilusta kysymys. Sitä kokeilualuetta voidaan jonkun
            pikkuvirheen osalta, lapsuksen osalta, korjata, mutta muutoin se
            tulee säilyttää sellaisena, käydä se
            läpi, katsoa, mitä tuloksia se antaa. Tässähän
            niitä kokemuksia etsitään. Tässä suhteessa
            tämmöinen laajentaminen esimerkiksi Lahden alueelle
            ei saata olla kovin viisas teko tässä vaiheessa,
            ja meillä Lahti on aivan toisenlaisen kokeen alaisena tällä hetkellä,
            sinne on otettu tämmöinen oikorata, elikkä toisin
            sanoen sieltä pääsee äkkiä pois
            ja illalla takaisin. Sehän on hirmuisen hieno kokeilu kerta
            kaikkiaan. Ajatellaan, että samanaikaisesti siltä alueelta,
            mistä tässä nyt puhutaan, on yöjunaliikenteet
            otettu pois jnp., niin että kokeilu on aivan toisenlainen.
            Elikkä nyt katsotaan näissä eri kokeilumalleissa.
         
         
         Mutta minä ihailen lahtelaisia kansanedustajia. Kun
            ed. Nurmi yhtenä synkkänä iltana esitti Lahtea
            mukaan, niin nyt edustajat Lindqvist ja Kauppila esittävät
            sitä samaa, koska siellä on kuulemma niin kova
            kisa keskenään, ettei voi mitään
            muuta kuin kaikki olla samaa mieltä aina joka asiasta.
         
         
       
      
         
         Esa Lahtela /sd:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Eikös tässä pitäisi
            olla sillä tavalla, jotta kokeiluun otetaan saman tyyppiset
            kunnat taikka saman tyyppiset alueet — siinä tietysti
            ovat kunnat sisällä — sanotaan semmoiset,
            missä on vaikea työttömyys, muuttoliike
            voimakas. Siellä ei ole vaihtoehtoja ihmisille. Ei ole
            uusia työpaikkoja tai mahdollisuuksia, ja vaikka kouluttautuisi,
            ei siltä alueelta löydy paikkoja. Siksi aikaisemmin käytin
            puheenvuoron, että esimerkiksi Pohjois-Karjalan itäisen
            osan liittäminen tähän kokonaan olisi
            ollut perusteltua, mutta nyt mennään hallituksen
            esityksen mukaan tässä ja sillä sipuli.
         
         
         Sitten kokeilun tuloksista. Minustahan pitää lähteä siitä kuitenkin,
            jotta aina kokeilusta, kun lähdetään
            johonkin mukaan, odotetaan saatavan jotain semmoista uutta, mitä voitaisiin
            hyödyntää jatkossa, soveltaa sitten johonkin
            alueeseen, kun tämmöisiä ongelmia ilmenee.
            Kokeiluahan ei pidä tehdä muuten vaan kokeilun
            vuoksi, huvikseen, jotta keksittiinpä tämmöinen
            juttu, vaan pitää olla jo visio siitä,
            jotta mahdollisesti tällä on vaikutusta ja sitten,
            jos tulee samanlainen tilanne, niin sitä voidaan hyödyntää.
            Tietysti toisilla alueilla — jos Lahti on ongelma — pitää ottaa joku
            toisen tyyppinen kokeilu, joka pureutuu siihen ongelmaan, ja katsoa,
            onko siinä mahdollista sillä tempulla saada jotain
            uutta aikaan.
         
         
       
      
         
         Matti Kauppila /vas:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pulliainen unohti: meillä on
            huippukokous perjantaina; se on vielä kaiken tämän
            lisäksi.
         
         
         Mutta ihan tähän asiaan: Jos mietitään
            Lahden roolia, siis korkea työttömyysaste, ja
            meillä on melkoiset sosiaaliset ongelmat johtuen tästä teollisuuden
            alasajosta, elikkä meillä on kuolleisuusluvut
            poikkeukselliset tietyn tyyppisessä väestössä jne.,
            niin siellähän olisi esimerkiksi sosiaalisten
            yritysten paikka, joita nyt valtiovalta toisin päin vetää alas
            itse asiassa elikkä nämä suojatyökeskukset
            ym. Kyllä niitä perusteita, mitkä on tänne
            pohjoiseen, löytyisi nimenomaan etelästäkin,
            mutta tietysti tämä laki nyt käsittelee
            tätä aluetta, ja ehkä olisi sitten jotkut
            sosiaaliset perusteet sitten seuraavassa vaiheessa.
         
         
       
      
         
         Reijo Laitinen /sd:
            		
         
         
         Puhemies! Johonkin se on rajattava, tämä kokeilu,
            ja minusta se on nyt paikallaan. Tuleeko joku yksi kunta tähän
            mukaan tai ei, on sitten toinen juttu, mutta tähän
            se tulee rajattua eduskunnan ratkaisulla, hyvä näin.
         
         
         Korostan vielä kerran, että on äärettömän
            tärkeää, että kootaan nyt varsin
            kattavaa tietoa niistä kokemuksista, mitä tämä kokeilu
            mukanaan tuo. Sen pohjalta sitten tehdään tulevaa
            lainsäädäntöä ja päätöksiä.
            Jokaisesta maakunnasta löytyy sellaisia alueita, myöskin
            Keski-Suomesta, jotka täyttävät ne perusteet,
            minkä pohjalta pitäisi ottaa se kunta tämmöiseen
            kokeiluun tai joku pieni alue mukaan. Mutta tällä tavalla
            me emme voi pitkälle elää.
         
         
         Keski-Suomessa Kinnulan kunta, jossa työttömyys
            on tavattoman korkea, pitkäaikaistyöttömiä paljon,
            teki rohkean päätöksen. Tänä vuonna
            kesän kynnyksellä Kinnulan kunnanhallitus yksimielisesti
            päätti, että se käynnistää sellaisen projektin,
            jolla työllistetään kaikki Kinnulan kunnan
            pitkäaikaistyöttömät. Se projekti
            on menossa. Siinä on kunnalla vastuuta, ja nyt seurataan,
            miten se toimii. Uskon, että siinä on mallia myöskin
            monelle muulle kunnalle tehdä ratkaisuja, myöskin
            taloudellisilta perusteiltaan.
         
         
       
      
         
         Olli Nepponen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Kun täällä on
            nyt Lahden seutua vedetty esiin ja katselin tuota jakoa ja kun olen
            menossa viikon päästä Savonrannalle,
            missä työttömyysaste on pitkään
            ollut yli 20:n ja on muutamia toimivia yrityksiä — jopa
            oululaisetkin ovat ostaneet sieltä erään
            komponenttiyrityksen — niin olisi tässä voitu
            vähän niin kuin seuloa ja etsiä sellaisia
            kohteita eri maakunnista, kun Itä-Suomesta nyt on vaan
            Pohjois-Karjalan puolelta otettu; tämän verran
            haluaisin tämän omalta kannaltani nähdä.
            Kyllä tarvetta olisi. Tämä on oikean
            suuntainen toimenpide. Valitettavasti vaan pitäisi päästä kokeilusta
            jo tekoihin enemmän.
         
         
       
      
         
         Pekka Nousiainen /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tämä kokeilu sosiaaliturvamaksusta
            vapauttamisesta eräissä kunnissa on nyt laajenemassa
            Pohjois-Karjalan kuntiin ja Rautavaaralle. Kokeiluna tämä on
            minusta erittäin hyvä johtuen siitä,
            että nyt saadaan todella kokemuksia väestörakenteeltaan
            heikoista kunnista, joissa työnantajat hyvin varovaisesti
            työllistävät uutta työvoimaa,
            ylipäänsä uusia työpaikkoja
            syntyy erittäin  vähän,  ja  voidaan
            saada kokemuksia siitä, onko tämän kaltainen
            huojennus työnantajamaksuihin motiivi lisätyöllistämiseen.
         
         
         Niin kuin ed. Nepponen totesi, toki Itä-Suomessa on
            monia tällaisia kuntia, Etelä-Savossakin todella
            Savonranta, Heinävesi, Enonkoski ovat itse asiassa näitä,
            ja Etelä-Savon maakuntaliitto on tehnyt esityksenkin tämän
            kokeilun laajentamisesta, mutta minusta nyt on hyvä todella toteuttaa
            tämä kokeilu, saada siitä kokemukset kasaan
            ja arvioida sitten, onko tämä oikea aluepoliittinen
            keino näille tosi heikoille kunnille. Mitä sitten
            tulee näihin — Lahti ja kumppanit — meillä on
            sitten erikseen politiikka rakennemuutospaikkakunnille, joilla on
            sovellettava erilaisia tarkoitusperiä. Se voidaan sitten
            arvioida niistä lähtökohdista.
         
         
         Minä kannatan valiokunnan mietintöä ja
            hallituksen esitystä, ja haetaan kokemukset näiltä heikoilta
            alueilta.
         
         
       
      
         
         Lauri Kähkönen /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Vuosia tavallaan vannottiin maakuntakeskusten nimiin.
            Niin tähdellistä kuin se on, että nämä maakuntakeskukset,
            aluekeskukset, menestyvät, itse olen ollut koko ajan sitä mieltä,
            että ne heijastukset eivät ole riittäviä reuna-alueille,
            ja se on toteutunut. Todella tässä nämä rahalliset
            vaikutukset tämän lakiesityksen myötä niille
            paikkakunnille ja niihin yrityksiin, joihin ne kohdentuvat, eivät
            ole merkittävät. Se on ehkä enemmän tämmöisellä henkisellä tasolla
            ja positiivisen signaalin antamista, niin kuin totesin. Mutta toivottavasti
            nyt nähdään näinä kokeiluvuosina,
            ja osassa Suomen aluetta on jo pitempään tämä kokeilu
            ollut, nämä tulokset.
         
         
         Vielä kuitenkin peräänkuulutan tällaisia
            rohkeita toimenpiteitä. Täällä on
            puhuttu Norjan-mallista ja jostakin muusta. Ehkä se on
            peräpeiliin katsomista, mutta viittaan esimerkiksi 70-luvulle,
            valtava muuttoliike oli Ruotsiin ja nämä teollisuuskylät
            jne. Eli varmasti näitä malleja löytyy.
            Kaiken kaikkiaan hyvä, että tämä laajennus
            on nyt tehty. Mutta ihan jatkon kannalta: enemmän konkreettisia
            tekoja ja vähemmän puheita. Keinoja kyllä löytyy,
            ja rahaa kannattaa varmasti näihin toimenpiteisiin satsata.
         
         
       
      
         
         Jukka Vihriälä /kesk:
            		
         
         
         Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni tämä lakiesitys
            on perusteltu ennen kaikkea siltä osin, että tässä nyt
            laajennetaan ja otetaan uusia kuntiakin mukaan tämän
            kokeilun piiriin. On aivan varmasti myös niin, että aina
            joku kunta jää pois, vaikka löytyy perusteita,
            miksi sen ja sen pitäisi olla mukana. Mutta minusta on
            hyvä, että kokeilu on aloitettu ja sitä jatketaan
            ennen kaikkea Pohjois-Karjalasta ja Pohjois-Savostakin eräitä kuntia
            tänne liitetään. On kyllä helppo
            yhtyä siihen, mitä ed. Laitinen täällä toi
            esille Kinnulan kunnan kohdalta, että siellä pyritään
            ongelmia ratkaisemaan niin, että kuntakin panostaa ja tekee
            ja yrittää jotain tehdä.
         
         
       
      
         
         Matti Kangas /vas:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Täällä on puhuttu,
            että eri puolilla Suomea on tarpeita. Varmaan ed. Laitisen
            kanssa voidaan puhua, että pohjoinen Keski-Suomi ... (Ed.
            Kauppila: Laitinen kielsi keskustelun!) — Jaa, no mutta että kumminkin
            ... (Ed. Laitinen: Ei kyse ollut keskustelusta, vaan laajentumisesta!) — Joo,
            no omat ongelmat on siellä. Ihmisiä muuttaa pois,
            ja talous menee huonosti, mutta yritetty on. On tehty tehdas siellä,
            ja siellä on omat kehittämissuunnitelmat, mutta
            ei varmasti pahaa tekisi, jos saisi tukea täältä esimerkiksi
            tässä muodossa taikka kuljetustukea, kun viedään
            tuotteita maailmalle keskeltä Suomea, satamiin ja muuta.
            (Puhemies koputtaa)
         
         
         Kaikkia alueita pitää kohdella kumminkin tasapuolisesti,
            ettei jää semmoisia katvealueita, etjotka  alkavat  hiipua   sen  takia,
            että  muualla tuetaan.
         
         
       
      
      Yleiskeskustelu päättyy.