Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonala 32
jatkui
Harri Jaskari /kok:
Arvoisa puhemies! Arvoisat kollegat! Näin illan tunteina
on ilo nähdä, että näin paljon
porukkaa edelleenkin on paikalla. Oikeastaan keskityn tässä työ-
ja elinkeinoministeriössä ainoastaan yhteen teemaan
eli itse työ- ja elinkeinoministeriöön,
uuteen työ- ja elinkeinoministeriöön.
Tietysti asetan toiveeni, että siitä tulee myöskin
uutta idearikasta, innovatiivista elinkeinopolitiikkaa.
Voin sanoa, että työ- ja elinkeinoministeriön uudistus,
TEM-uudistus, on todellakin hyvä. Siinä voi sanoa,
että vihdoinkin vuosikymmenten haave toteutuu eli työasiat
ja elinkeinoasiat saadaan yhteen. Sen takia siellä on todellakin
paljon odotuksia tästä uudistuksesta. Se todellakin
antaa mahdollisuuden entistä tehokkaampaan elinkeinopolitiikkaan
ja työvoimapolitiikkaan joka puolella Suomea, mutta kysymys
on todellakin siitä, että se antaa mahdollisuuden.
Nyt on vasta alussa tämä pitkä matka,
ja siinä suhteessa täytyy myöskin heti
alkuvaiheessa katsoa hyvin tarkasti, mihin suuntaan tämä uusi
ministeriö menee ja miten siitä voidaan kehittää mahdollisimman
tehokas toimija. Tämä yhdistyminen antaa myöskin
varmasti lainvalmisteluun uusia mahdollisuuksia. Lainvalmistelu
paranee. On hyvä, että yritysten lainvalmistelu
on entistä enempi samassa ministeriössä.
On kuitenkin muutamia haasteita, jotka uuden ministeriön
täytyy käydä läpi. Ensinnäkin TEMissä on
verkostomainen johtamistapa. Jos se toimii erittäin hyvin,
niin silloin se on erittäin tehokas, mutta mikäli
se ei toimi, niin se antaa kyllä aikamoiset ongelmat sitten
ministeriölle ja sen johtamiselle, eli se on varmasti yksi
eduskunnan ja myöskin talousvaliokunnan seurantakohde, mitenkä johtaminen
lähtee uudessa ministeriössä liikkeelle.
Osastot toivottavasti toimivat hyvin yhteen. Sekin on johtamiskysymys.
Yksi suuri aikaisempien ministeriöiden ongelmahan oli se,
että oli monia ministeriöitä, jotka kaikki ohjasivat
hyvinkin erilaisella politiikalla sitä, mitä eri
puolella Suomea sai tehdä ja mitä ei saanut tehdä.
Voi todellakin sanoa, että toivottavasti nyt tulee yksi
ohjausputki ainoastaan te-keskuksia varten, ettei tarvitse hypätä aina
eri ministeriöissä vähän eri
politiikkaa seuraamassa, ja sitä kautta päästäisiin
aitoon asiakaslähtöiseen toimintatapaan.
Mielenkiintoinen on myöskin näkökulma, joka
hallitusohjelmassa on kirjattu, tämä uusi aluehallinto,
uusi yhteistyö esimerkiksi maakunnallisten liittojen ja
te-keskusten välillä. On vasta saatu ensimmäisiä viitteitä siitä,
mitä se voi olla, ja hyvin mielenkiinnolla sitä seuraa,
mihinkä se tulevaisuudessa johtaa. Uusi TEM kuitenkin antaa
siihen uudenlaisia mahdollisuuksia. Itse korostan nyt tässä tilanteessa
todella uudenlaista asiakaslähtöisyyttä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minä keskityn tässä puheenvuorossani
oikeastaan vaan ajankohtaiseen työllisyystilanteeseen ja
erityisesti työvoimapulaan. Hallitusohjelmaan kirjattiin
keväällä varsin haastava tavoite 72 prosentin
työllisyysasteesta, mutta itse asiassa jo nyt ollaan kausi-
ja satunnaisvaihtelussa tasoitetussa työllisyysasteessa,
70,3 lokakuussa. Eli tämän viimeisen vuoden aikana
on tullut 83 000 uutta työpaikkaa. Tämä on
ollut erinomainen saavutus. On kuitenkin niin, että vasta
75 prosentin työllisyysaste takaa kansantalouden kestävyyden.
Katsoin itse tuosta budjettikirjasta jälleen noita väestön
ikääntymiseen liittyviä lukuja ja totesin,
että kun noin vuonna 2030, jos Luoja suo, jään
itse eläkkeelle, silloin tilanne on sellainen, että työikäistä väestöä on
250 000 vähemmän kuin tällä hetkellä ja
eläkeläisiä 600 000 enemmän.
Tämä yhtälö ei ole mitenkään
mahdollista, muuta kuin sillä, että satsataan
entistä enemmän perhepolitiikkaan ja myöskin
sitten työperäiseen maahanmuuttoon.
Mutta huomioitavaa on se, että työvoimapula leviää myös
perinteisten kasvualueiden ulkopuolelle. Täällä puhuttiin
aiemmin debatin yhteydessä aika paljon aluetaloudesta,
ja yhdyn niihin näkemyksiin, että kaivostoimintaedellytykset
on turvattava, koska ne ovat merkittäviä lisätyöpaikkoja
Itä- ja Pohjois-Suomeen. Mutta siinä hieman kritisoin
ministeri Pekkarista, että hän hieman vähätteli
kyllä hallituksen aluepoliittisia saavutuksia, nimittäin
kun katsoo viimeisiä työllisyyslukuja, ne osoittavat,
että avoimien työpaikkojen määrä on
prosentuaalisesti kasvanut eniten Pohjois-Savossa, Etelä-Pohjanmaalla,
Hämeessä ja Lapissa. Näitä alueita
tuskin on pidetty maan johtavina kasvualueina. Eli tämä työvoimapula
on tosiaan leviämässä koko maahan. Alakohtaisesti
myöskin työvoimapula leviää uusiin ammatteihin.
Jo totuttujen kuljetusalan, rakennus- ja metallimiesten sekä hoitoalan
ammattilaisten lisäksi pulaa on nyt myös kaupan
ja hallinnon ammattilaisista, kaivosmiehistä ja ylipäätään
erilaisista toimistotyöntekijöistä myöskin. Tietysti
työllisyyslukuja on tukenut vahva talouskasvu, ja korkeasuhdanne
näyttää toistaiseksi jatkuvan, mutta
mahdollisesti jatkuu vain, jos siinä samassa yhteydessä myöskin
tuottavuus paranee ja suomalainen kansainvälinen kilpailukyky
säilyy.
Arvoisa puhemies! Tässä hyvän talouskasvun aikana
tarvitaan myös jo ennakoivia toimia ja rohkeutta rakenneuudistuksiin.
Sosiaaliturvauudistuksilla toivottavasti parannetaan työnteon kannattavuutta.
Kannustavuuden lisääminen ja kohtaanto-ongelman
lievittäminen koulutuksella ja veroporkkanoilla parantavat
erityisesti niiden asemaa, joiden työllistyäkseen
on vaihdettava alaa tai tehtävä työtä kotiseudun
ulkopuolella. Työttömyysaste on laskenut vuoden
aikana kokonaisen prosenttiyksikön ollen nyt 6,2 prosenttia,
ja lähestymme perinteisesti rakenteellisen työttömyyden
rajana pidettyä 4 prosentin työttömyysastetta,
kun otetaan huomioon, että tässä 6,2 prosentissa
ovat mukana eläkeputkessa olevat, joita ainakin kaikkein
pienimmillä työllisyysalueilla, kuten tiedän
oman seutukunnan suunnastamme, on noin kolmannes, eli itse asiassa
ollaan aika lähellä sitä 4:ää prosenttia
jo.
On ollut erittäin hyvä, että on ollut
tämä vanhemmille työntekijöille
kohdennettu matalapalkkatuki. Sen seurauksena ja myöskin
sen seurauksena, että eläkeuudistus tehtiin aikoinaan,
yli 55-vuotiaiden työllisyysaste on noussut kaikista ikäryhmistä eniten.
Erittäin hyvää tässä budjetissa
on se, että nuorille, erityisesti niille nuorille, jotka
ovat syrjäytymisuhan alla, on tässä erityistoimia.
Budjettiriihessä on kaikkiaan sovittu 30,5 miljoonan euron
kohdentamista syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työllistämisedellytysten
parantamiseen. Tämä menee osittain työpajoille,
mutta nimenomaan siihen, että räätälöidään
näitä yksilöityjä polkuja työelämään,
ja tämä on aivan välttämätöntä,
koska meillä ei ole varaa näistä pienistä ikäluokista
menettää ketään työvoiman ulkopuolelle.
Eli tässä suhteessa hallitus on tehnyt aivan oikean
valinnan, kun näitä kohdennettuja toimia sinne
lisätään. Ja nuorten lisäksi huomioidaan
erityisesti myöskin ensi vuonna vammaiset ja vajaakuntoiset.
Eli halutaan laajentaa sitä ryhmää, josta
saadaan väkeä työelämään.
Henna Virkkunen /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvin miellyttävää puhua
täällä edustajien Jaskari ja Satonen
erinomaisten puheenvuorojen jälkeen.
Ed. Jaskari täällä jo kuvailikin,
kuinka merkityksellistä nyt on, että saamme vihdoin
Suomeen perustettua tämän elinkeinoministeriön,
joka on pitkään ollut kokoomuksen tavoitteena,
ja että se toteutui kuitenkin näin nopealla aikataululla.
Se on aivan erinomainen saavutus, koska näin saamme paremmin
koottua nyt yhteen laajasti työvoiman kysyntään,
tarjontaan ja yrittäjyyteen liittyvät asiat.
Suomalaisten yrittäjäaktiivisuus on pitkään
ollut sellainen erityinen murheenkryyni. Meillähän
kansainvälisesti vertaillen ihmiset hyvin huonosti haluavat
ryhtyä yrittäjiksi. Mutta siinä mielessä Suomi
poikkeaa nyt muista Euroopan maista, että tuore tutkimushan
kertoo, että Suomessa viimeisen vuoden aikana yrittäjähalukkuus
on merkittävästi noussut ainoana Euroopan maana.
Mutta toki on todettava, että edelleen eurooppalaisittain
katsottuna meillä yrittäjähalukkuus on
alhainen.
Erityisesti viime kaudella hallitus panosti yrittäjyysohjelman
kautta yritysten määrän lisäämiseen,
mutta on kyllä huomattava, että varsin suuri osa
näistä yrityksistä on yhden hengen yrityksiä ja
osa perinteisestä palkkatyöstä on siirtynyt yrityksiin
ja esimerkiksi omalla toiminimellä tehtäväksi.
Se osittain selittää, että nyt Suomessa on
ennätyksellisen paljon, noin 250 000 yritystä. Nyt
tärkeintä onkin pyrkiä saamaan lisää kasvuhalukkuutta
yrityksiin. Siinä mielessä erinomainen on nyt
tämä hallituksen tekemä laajennus yksinyrittäjien
tuesta, joka tänä kesänä aloitettiin
ja ensi vuoden alusta laajenee edelleen Suomessa. Näin
voidaan kannustaa yhden hengen yrityksiä laajentamaan toimintaansa,
ja erityisen suuri kynnys on yleensä juuri siinä,
että palkataan ensimmäinen vieras työntekijä.
Tämä toivottavasti rohkaisee yrittäjiä kokeilemaan
myös yritystoiminnan kasvattamista.
Aivan samoin kuin lausunnon antaneet valiokunnat, itsekin kaipaan
sitä, että tätä tukea laajennettaisiin
myös kasvualueille, jotta nähtäisiin, kuinka
se toimii kasvukeskuksissa, ja mahdollisesti se saattaisi tuottaa
siellä jopa parempaa tulosta.
Yrittäjyyden kannalta hyvää on myös
starttirahan vakiinnuttaminen ja sen mahdollistaminen jatkossa myös
18 kuukaudeksi. Samoin nuoret ja vammaiset on otettu erityisesti
huomioon työllistämisen tukitoimien kautta, mikä on
tarpeellista, sillä kuten ed. Arto Satonen täällä totesi,
tämä työvoiman tarjonta tulee merkittävästi
seuraavina vuosina vähenemään Suomessa
ja olemme suuren haasteen edessä, kuinka saamme nostettua
työllisyysastetta. Kaikki työikäiset
on jatkossa saatava työhön. Se on luonnollisesti
työvoimakysymys, mutta se on myös ihmisten elämän kannalta
tärkeä kysymys, koska suurin osa meistä haluaa
tehdä työtä ja ansaita näin
elantonsa ja jokaisella pitäisi olla mahdollisuus omien
voimiensa ja kykyjensä mukaan osallistua työelämään.
Tässä valtiovarainvaliokunta on kritisoinut omassa
lausunnossaan sitä, että energiapoliittiset linjaukset
eivät kovinkaan vahvasti näy tuossa ensi vuoden
TEMin budjetissa. Mutta se on kyllä aivan ymmärrettävää siihen
nähden, että tuo varsinainen energia- ja ilmastostrategia
on tulossa vasta keväällä eduskunnan
käsittelyyn. Tuossa yhteydessä meillä on
mahdollisuus linjata laajemmin näitä tulevien
vuosien haasteita ja vastauksia siihen, kuinka Suomi tulee vastaamaan
tähän aikamme suurimpaan haasteeseen, ilmaston
lämpenemiseen.
Vielä haluan nostaa erikseen esille työelämä- ja
tasa-arvovaliokunnan lausunnossa esitetyn huomion siitä,
että nyt ensimmäistä kertaa koko budjetissa
on arvioitu budjettia myös sukupuolinäkökulmasta,
ja tämä on erittäin tervetullut uudistus.
Erityisesti ensi syksynä, kun käydään kuntavaaleja,
täytyy muistuttaa myös siitä, että myös
kuntien olisi hyvä omissa budjeteissaan arvioida kunnan
budjettia sukupuolivaikutusten näkökulmasta.
Samoin kuin työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
on omassa lausunnossaan muistuttanut, tärkeää on
edelleen viedä myös tasa-arvoon liittyviä kysymyksiä eteenpäin
erityisesti vanhemmuuden kustannusten jakamisen osalta, koska edelleen
on nähtävissä se, että erityisesti
nuoret naiset kärsivät työmarkkinoilla äitiyden
kustannuksien tuomasta riskistä. He eivät ole
niin haluttua työvoimaa kuin saman ikäiset miehet,
ja heillä on edelleen vaikeuksia joillain ammattialoilla saada
vakituista työtä, joskin työvoimapula
osittain on korjaamassa tätä asiaa, mutta se ei
kuitenkaan oikeuta sitä, että tämä eriarvoisuus
on edelleen vanhemmuuden osalta olemassa.
Lenita Toivakka /kok:
Arvoisa puhemies! On miellyttävää tulla
tänne puhumaan edustajien Jaskari, Satonen ja Virkkunen
erinomaisten puheitten jälkeen.
Avain hyvinvointiimme on työn tekemisessä ja
yrittäjyydessä. Työllisyyskehitys onkin
ollut viime aikoina suotuisaa. Tilastokeskuksen tuoreiden tilastojen
mukaan työllisiä oli marraskuussa 28 000
enemmän kuin vuotta aiemmin. Myös uusien yritysten
määrä on kasvanut, ja nyt niitä on
ennätyksellisen paljon, noin 250 000 kappaletta,
niin kuin olemme jo tänään moneen kertaan
kuulleet. Kaikista yrityksistä alle kymmenen työntekijän
yrityksiä on 93,2 prosenttia ja yhden hengen yrityksiä on
lähes 60 prosenttia. Yrittäjätkin kuitenkin
jäävät ajan myötä eläkkeelle
ja pian suurin joukoin. Jotta nuoremmista sukupolvista saadaan heidän
työlleen jatkajia, on tulossa oleva perintöveron
muutos myös yritysten sukupolvenvaihdosten osalta tarpeellinen
ja kannatettava, vaikka sitä on jo tarkoituksellisesti täällä salissa
kritisoitu ja väärin ymmärretty.
Ensimmäisen vieraan työntekijän palkkaamiseen
ulottuva tuki laajenee, mikä on erittäin hieno
asia. Se, että valtion tukikokeilu laajenee koko ykköstukialueelle,
on erittäin hyvä uutinen. Pienyritysten yhtä merkittävintä työllistämisen
estettä kevennetään viimeinkin. Valtio
on varannut tukikokeiluun kaikkiaan 10 miljoonaa euroa, ja tämä hinta
ei ole kova, jos yksinyrittäjä todella rohkaistuu
palkkaamaan työntekijän ja ryhtymään
työnantajaksi, ja tämä tukee yrittäjän
omaa jaksamista usein ympärivuorokautisessa työssään.
Pelkästään olemassa olevien yritysten
tukeminen ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan tehokkaita toimenpiteitä myös
madaltamaan kynnystä ryhtyä yrittäjiksi.
Yksi hyvä keino tähän onkin starttiraha.
Starttirahalla perustetut yritykset ovat menestyneet hyvin. Syksyllä julkaistun
tutkimuksen mukaan starttirahalla perustettujen yritysten alkuvaiheen
elossa pysyminen näyttää jopa paremmalta
kuin aloittavien yritysten yleensä. Ja starttirahalla palkkatyöstä yrittäjäksi
siirtymisen myötä syntyvät välilliset
työllisyysvaikutukset ovat korkeat.
Valtiovarainvaliokunta on painottanut kansainvälistymisen
merkitystä yritystoiminnassa. Monille yrityksille kansainvälisille
markkinoille siirtyminen on välttämätöntä kotimaisten
markkinoiden pienuuden vuoksi. Onkin tärkeää panostaa
yritysten verkottumiseen ja viennin edistämiseen. Siksi
pidän hyvänä, että valtiovarainvaliokunta
on päättänyt korottaa määrärahaa, jota
käytetään yritysten kansainvälistymistä tukeviin
hankkeisiin.
Arvoisa puhemies! Matkailu on elinkeino, jossa Suomella on erityisen
hyvä mahdollisuus kansainvälistyä. Se
on yksi maailman nopeimmin kasvavista elinkeinoista, ja siinä meillä Suomessa
on vielä varaa kehittyä, jotta toden teolla pääsemme
tähän matkailubisnekseen mukaan. Globaalisti katsottuna
maamme ja luontomme on ainutlaatuinen. Kaunis luontomme on jo kokemus sellaisenaan
puhumattakaan turvallisuudesta ja hiljaisuudesta, jota meillä on
kiireen rasittamille suurkaupunkilaisille tarjota. Suomeen on tehty matkailuinvestointeja
myös ennätyksellisen paljon viime vuonna, ja matkailu
on merkittävä työllistäjä,
ja sen kehittämiseen olisikin kiinnitettävä aiempaa
enemmän huomiota.
Kuten olemme kuulleet, Matkailun edistämiskeskuksen
uudelleenorganisointi on parhaillaan käynnissä,
ja sen uusi, merkittävämpi rooli Suomi-kuvan kirkastajana
ja markkinoijana on varmasti aiheellinen. Matkailuun suunnatut julkiset rahat
onkin syytä käyttää harkitun
tehokkaasti ja aidosti vaikuttaen. Matkailun edistäminen
on samanlaista viennin edistämistä kuin minkä tahansa
muun toiminnan edistäminen kansainväliseen kasvuun.
Matkailun saralla Venäjä on suuri mahdollisuutemme
puhumattakaan Kiinasta ja Intiasta, joista varmasti riittää tulevaisuudessa
matkailijoita Suomeenkin.
Arvoisa puhemies! Nyt matkailun kehittäminen on liikaa
yksittäisten yritysten ja toimijoiden osaamisen ja resurssien
varassa. Tarvitaankin uuden tyyppisiä, matkailualaa kokoavia,
Suomen matkailumaan kuvaa kirkastavia ponnistuksia yhteistyössä alan
toimijoiden, yritysten ja maakuntien kanssa. Rahaa on nyt käytetty
yksittäisiin hankkeisiin paljonkin, mutta näiden
vaikutus on jäänyt kyseenalaiseksi. Ja aivan kuten valtiovarainvaliokunta
korostaa, julkisen sektorin on toimittava tiiviissä yhteistyössä matkailualan
yritysten ja muiden toimijoiden kanssa. On huolehdittava rahoituksen
tehokkaasta kohdentumisesta. Matkailualan yrittäjät
itse asiassa odottavat tehokkaita, oikein kohdennettuja vienninedistämistoimenpiteitä.
Matkailu on suuri mahdollisuus Suomelle, ja erityisesti matkailijoiden
kasvava määrä voisi luoda yritystoimintaa
ja työpaikkoja maaseudulle ja vähäväkisille
alueille. Itä-Suomelle ja Saimaalle tämä olisi
loistava mahdollisuus.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Iaea:n pääjohtaja
Tanaka totesi taannoin, että jos hallitukset eivät
muuta politiikkaansa, öljyn, kaasun, hiilen kulutus ja
kasvihuonekaasupäästöt kasvavat voimakkaasti.
Suurin kulutuksen kasvu tapahtuu Kiinassa ja Intiassa. Vuonna 2030
Kiinan päästöjen arvioidaan olevan 60
prosenttia suuremmat kuin Yhdysvalloissa. Intian ja Kiinan talouskasvulla
ja energian kulutuksen kasvulla on peruuttamattomat seuraukset ilmastolle
ja ympäristölle.
On erittäin tärkeätä, että ilmastonmuutoksen torjunta
on globaalia. Pulma on se, kuinka tähän globaaliin
haasteeseen sitoudutaan Suomessa. Keskiviikkona saimme kuulla uutisen,
että hallitus on asettanut työryhmän
miettimään, kuinka metsäteollisuus saadaan
pysymään Suomessa. Parempi myöhään
kuin ei milloinkaan. EU-kone pitäisi saada tuottamaan nyt
uusia ja kestäviä ratkaisuja. Ei voi olla niin,
että EU:ssa ei enää huomioida kansallisia
erityispiirteitä ja energiapolitiikan päätäntävalta
menee Brysseliin. Tahdin muuttaminen ja aktiivisemman otteen omaksuminen
ovat nyt Suomen ministerien ja pääministerin vastuulla.
Tällä menolla EU:ssa vaarannetaan niin päästöjen
torjunta kuin Suomen ja koko Euroopan kilpailukyky. EU:ssa suuret
maat näyttävät kallistuvan lentoliikenteen
päästöoikeuksien suhteen rtk-mallin kannalle.
Se suosii kaukoliikennettä ja suurten kaupunkien välistä suurten
matkavirtojen liikennettä. Erityisesti malli rokottaa ohuiden
reittien lentämistä, siis lentämistä Suomeen
ja Suomessa. Finnairille päästökaupan vuosikustannus
on noin 100 miljoonaa euroa ensimmäisenä vuonna,
mutta vuoteen 2020 mennessä vuosisumma nousee yli 200 miljoonaan euroon.
Tuollainen kustannus vaarantaa vakavasti Finnairin suunnitelmat
toteuttaa Eurooppa—Aasian strategian mukainen laajennus-
ja investointisuunnitelma. Hinnan nousun siirtäminen lippujen
hintoihin merkitsee useiden kotimaan reittien lopettamista. Lentoliikenne
on hyvin merkityksellisessä asemassa siinä, että elinkeinotoimintaa
voidaan harjoittaa koko Suomessa, myös Helsingin ulkopuolella.
Pääministeri 17.10.2007 puheessaan totesi, että enää hinta
ei ole energiapolitiikan ratkaisuissa tärkein argumentti.
Pääministeristä hinta tulee vasta kolmannella
sijalla. Onkohan suomalainen teollisuus samaa mieltä?
EU:ssa päätetään uusiutuvan
energian lisäämisvelvoitteista ja vuosien 2012—2020
päästöoikeuksista. Tavoitteena on nostaa
uusiutuvien energialähteiden osuudeksi kokonaisenergiasta 20
prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Nyt pitää kymmenkertaistaa
uusiutuvan energian käyttöönotto. Jos
energian kulutus ei kasva, tavoite merkitsee EU:ssa, että pitää ottaa
käyttöön 660 miljoonaa kuutiometriä energiapuuta,
22 miljoonaa hehtaaria peltoenergiaa ja 220 000 megawattia
tuulivoimaa. Nykyisin metsien hakkuu on 380 miljoonaa kuutiometriä ja
metsien kasvu 660 miljoonaa kuutiometriä. EU on varannut
energiakasvitukea 2 miljoonalle hehtaarille. EU:ssa tuulivoimaa
on noin 50 000 megawattia. Muutokset tämänhetkisestä tilanteesta
asetettuihin tavoitteisiin ovat huimia lyhyessä ajassa
toteutettaviksi.
Syöttötariffin käyttöönotto
merkitsee, että se kannustaa tilanteessa, jossa uusiutuvan
energian lähtötaso on hyvin alhainen. Suomessa
se merkitsee ja ohjaa sellupuun polttoa energiaksi. Asioilla on
myös kääntöpuolensa. Lämpöpumput
vaihdetaan yleensä öljylämmitystaloihin,
joten ympäristöystävällinen
teko merkitsee samalla itse asiassa sähkönkulutuksen
kasvua. Suomalainen teollisuus on energiaintensiivistä.
Venäjältä ei kohta saa enää halpaa
sähköä. Saattaa olla myös niin,
että Venäjä tarvitsee pian kaiken sähkön
itse. Markkinoilla ei pahimmassa tapauksessa ole enää ostettavaa
sähköä.
Suomen teräksen tuottajat kuuluvat energian käytöltään
ja hiilidioksidipäästöiltään
maailman tehokkaimpien joukkoon. Jos tehtaat siirtyvät pois
Suomesta, globaalisti ajatellen päästöt
tällöin kasvavat. Terästeollisuus maksaa
päästökaupan suorien kustannusten lisäksi
päästökaupan aiheuttaman sähkön
hinnan nousun. Terästeollisuus ei voi siirtää päästöoikeuksien
hintaa myyntihintoihinsa, sillä teräksen hinta
määräytyy maailmanmarkkinoilla.
Komission päästöoikeuksien leikkauksen
jaon jyvitys myös terästeollisuudelle vääristää kilpailua
EU:n sisällä. Monet kilpailijat saavat tarvitsemansa
päästöoikeudet ilmaiseksi. Suomessa tämä hallituksen
ponnettomuus on näkynyt siten, että Outokumpu
ei ole investoinut Tornioon ja noin 100 työpaikkaa on jäänyt
syntymättä. Syynä on se, että energian
hinnasta ei ole ollut tietoa, joten investointipäätöksiä ei
ole voitu tehdä. Investointeja siis lykätään.
Rautaruukki ei suurenna masuuneitaan, prosessissa tarvittavia aineita
ei tuoteta enää itse vaan ne ostetaan ulkomailta.
Hallitus on nyt perustanut työryhmän miettimään
pulmaa, kuinka voi olla mahdollista, että yksikään
maa ei tuota sellutonnia halvemmalla kuin Suomi ja silti kansainvälistynyt
metsäteollisuutemme investoi mieluummin muualle kuin Suomeen,
kotimaahansa.
Esitän, että ilmastonmuutoksen torjunta tehdään
globaalisti sitovaksi ja ensiksi keskitytään päästöjen
pienentämiseen ja näin ilmastonmuutoksen torjuntaan.
Kun tämä on saatu kuntoon, keskitytään
uusiutuvan energian käyttöönoton lisäämiseen.
Suomen harjoittaman energiapolitiikan tulee palvella päästöjen
pienentämistä.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! On hienoa ajatuksen juoksuttelua se, että globaalisti
ratkaistaan kaikki ilmastoasiat. On hienoa ajatuksen juoksuttelua
nyt jälkikäteen se, että hoidettaisiinkin
asiat niin, että ensiksi ilmastonmuutos ja sen jälkeen
aletaan katsoa, mitä voidaan tehdä uusiutuvan
energian käytön lisäämiseksi.
Kaikki tämä on jälkijättöistä,
arvoisa ed. Lipponen. Maaliskuussa tänä vuonna
Euroopan johtajat ovat tehneet omat päätöksensä siitä,
millä tavalla Eurooppa sitoutuu eri asioissa vähentämään
päästöjä, lisäämään
uusiutuvaa, ottamaan liikenteessä biopolttoaineita käyttöön
ja monta muuta asiaa. Ne on päätetty. Kaiken lisäksi,
mitä Suomen hallituksen linjaan niissä asioissa
tulee, siitä linjasta päätti se hallitus,
missä teidän puolueenne ja keskusta olivat kantavat
voimat edellisen hallituksen aikana. Me sovimme siitä linjasta.
Sitä paitsi, vaikka me olisimme olleet toista mieltä,
se olisi kuitenkin syntynyt se päätös
Euroopassa sillä tavalla.
Ajatus siitä, että meidän sarvemme
ovat niin isot, että niillä voidaan pökätä (Puhemies:
Minuutti!) mikä tahansa kehitys vauhtiin, ei oikein ole
realistinen. Mitä tulee muuten ... No, okei, palataan.
Päivi Lipponen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olisin kysynyt ministeri Pekkariselta, joka
on hyvin arvostettava ja ahkera ja asiantunteva, näettekö,
ettei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa tähän,
että päästöjen rajoittamista
ja uusiutuvan energian käyttöönottoa
ajetaan yhteen, vaikka me kaikki tiedämme, että se
merkitsee kilpailukyvyn heikkenemistä niin Suomessa kuin
Euroopassa. Haluaisin kuulla teidän mielipiteenne.
Henna Virkkunen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan tässä kyllä tukea
ministeri Pekkarisen esittämää näkemystä siitä,
että tilanne on nyt tämä ja tämän
mukaan täytyy edetä. Samaan aikaan neuvotellaan
sekä päästöjen vähentämisestä että uusiutuvien
energialähteiden lisäämisestä.
Suomen osalta tietysti tilanne on sillä tavalla jo tavallaan
hyvä, että meillähän käytetään
uusiutuvia energialähteitä Euroopan unionissa
aivan kärkipäässä, ja meidän
täytyy nyt vaan keskittää voimamme siihen, että Euroopan
unionin sisällä myös tämä taakanjako
olisi mahdollisimman oikeudenmukainen ja siinä otettaisiin
huomioon se, mitä maat ovat jo tähän
asti tehneet. Uskon, että ministeri Pekkarinen tekee tämän
eteen töitä seuraavat viikot erittäin
aktiivisesti.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Onko mahdollista muuttaa se, mitä Euroopan
johtajat päättivät? Olen ollut kaksi
vuotta tämmöisen high level clubin jäsen,
jossa on ollut eurooppalaisia yritysjohtajia ja muutama poliitikko
ja tiedemiehiä, ja kyllä senkin työn
tuloksena voi sanoa kaikesta siitä, mitä siellä on
keskusteltu, kuin myös energiaministerineuvoston kokousten
sanomana, hyvin selvä viesti: Euroopan johtajat ovat Angela
Merkelin johdolla Saksan ollessa puheenjohtajana Euroopan unionissa, Tony
Blairin sitoutuessa erittäin vahvasti näihin ratkaisuihin,
tehneet kovat päätökset, eikä esimerkiksi
presidentti Barroso meinaakaan uskaltaa millään
tavalla minkäänlaista indikaatiota antaa, että näistä periaatteista
tingittäisiin. Tämän kanssa on nyt elettävä.
Mitä tulee taas näihin teollisuuslaitoksiin,
joihin ed. Lipponen viittaa, kannattaa muistaa sellaisia esimerkkejä kuin
Rautaruukki. Se on ollut huikea menestys, 1 020 prosenttia
on osakkeen kurssi noussut, vuonna 2001 vai vuosien 2002—2007
välisenä aikana. (Puhemies koputtaa) Eivät hirveän
paljon tähän saakka päästökauppajärjestelmät
ole ainakaan tätä eivätkä myöskään
Outokumpua vielä rasittaneet. Mutta tulevaisuus on monien
riskien alla, myönnän sen.
Krista Kiuru /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvä talouskasvu varmistaa sen,
että olemme voineet merkittävästi vähentää työttömyyttä.
Nyt hallituksella olisi historiallinen mahdollisuus parantaa erityisesti
vaikeasti työllistettävien ihmisten työtilannetta.
Valitettavasti näin ei kuitenkaan budjettiesitys anna ymmärtää.
Työmarkkinoilla olevien työttömien
joukko on muuttunut aikaisempaa vaikeammin työllistettäväksi.
Talouden nopeasta kasvusta ja työvoiman kysynnän
lisääntymisestä huolimatta pitkäaikaistyöttömyys
ei merkittävästi vähene. Tästä syystä tarvitaan
aktiivista työvoimapolitiikkaa ja työllisyysmäärärahojen
kohdentamista oikein. Hallituksen esitys talousarvioksi ei takaa
riittäviä resursseja ja vaikuttavia keinoja pitkäaikaistyöttömien
työllistämiseksi. Hallitus suuntaa palkkatukea
ensisijaisesti yrityksissä tapahtuvaan tukityöllistämiseen
ja ammatilliseen koulutukseen julkisen sektorin ja kolmannen sektorin työllistämisen
kustannuksella, vaikka tukityöllistämisen pääongelmana
on ollut jo pitkään vaikeus löytää riittävästi
yrityksiä, jotka olisivat kiinnostuneita työllistämään
tai kouluttamaan vaikeasti työllistettäviä.
Erityisesti meillä Satakunnassa on suuri mure siitä,
riittävätkö ensi vuonna te-keskusten
määrärahat työllistämiseen
varsinkin tilanteessa, jonka me tiedämme kokemuksesta jo
tänä vuonna. Nimittäin tälle
vuodelle varatut työllistämismäärärahat
eivät riittäneet esimerkiksi Porin työvoimatoimiston
osalta muuta kuin kesäkuun alkuun asti. Tosiasia on, että nyt
hallitus heikentää merkittävästi
näiden pitkäaikaistyöttömien
eli työttömyyden kovan ytimen pääsemistä aktiivitoimenpiteiden
piiriin.
Uusi ongelma on sekin, että täysin työvoimapalvelulain
tarkoittamien aktiivitoimien ulkopuolelle ja pelkän toimeentulotuen
varaan jää jo lyhyessä ajassa yli 14 000
ihmistä. He ovat siis juuri niitä, jotka toukokuussa
2007 annetun ministeriön ohjeen mukaisesti on työvoimakeskuksissa
saadun oikeuden mukaan laitettu nyt syrjään työvoimapalveluista
motivoimattomuuden, terveydellisten tai sosiaalisten syiden vuoksi. Miltä heidän
tulevaisuutensa näyttää?
Arvoisa puhemies! Olen iloinen siitä, että kuitenkaan
nuorten yhteiskuntatakuuta ei ole unohdettu. Budjettiesityksessä ei
puututa selkeästi kymmenientuhansien työmarkkinoiden
ja koulutuksen ulkopuolella olevien alle 25-vuotiaiden nuorten asemaan
kuitenkaan konkreettisella ohjelmalla ja rahoituksella. Miksi?
Myös työllisyysperusteiset investointimäärärahat
ovat ihmettelyni kohteena. Ne ovat suorastaan romahtaneet edellisen
vuoden 2007 määrärahoista, vaikka niillä tuetaan
työllisyyttä ja lievennetään
työttömyyttä pysyvien uusien työpaikkojen
syntymiseksi.
Toivon myöskin, että työperäisen
maahanmuuton lisääntyessä kehitettäisiin
sellaisia toimenpiteitä, joilla varmistetaan, että ulkomaalaisiin
työntekijöihin sovelletaan aina suomalaisia työehtoja.
EU-alueelta Suomeen tulevien tuhansien vuokratyöntekijöiden
kohdalla tulee huolehtia, että EU-alueelta tulevan vuokratyövoiman työehtoja
valvotaan riittävin resurssein.
Arvoisa puhemies! Lopuksi nostan esiin vielä ammatillisen
koulutuksen. On aivan selvää, että ammatillista
peruskoulutusta on syytä laajentaa, mutta samalla ei saisi
unohtaa aikuisia. Aikuisilla, vähän koulutetuilla,
työelämässä olevilla henkilöillä ei
ole enää tätä heitä varten
tarkoitettua Noste-ohjelmaa. Tosiasiassa kuitenkin työelämässä tapahtuvat
joukkoirtisanomiset ovat suuri riski erityisesti vähän
koulutetuille työntekijöille. Muutosturvaa tarvitaan.
Onkin selvää, että nyt on aika räätälöidä aikuisväestölle
oma koulutusmahdollisuus, heitä varten räätälöity
ohjelma. Mitä siis seuraavaksi?
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman linjauksen mukaan työllisyysmäärärahoja
kohdennetaan nyt tämänkin budjetin yhteydessä yritysten
kanssa toteutettavaan työvoimakoulutukseen sekä yrityksissä tapahtuvaan
tukityöllistämiseen. Työllistämismäärärahojen
painopiste näin ollen siirretään avoimille työmarkkinoille
yritysten kanssa tehtävään yhteistyöhön.
Tämän kehityksen, tämän linjauksen,
toivon tuottavan työllisyyttä, vahvaa uutta kehitystä ja
näen sen myönteisenä. Kuitenkin jos tässä samalla
unohdetaan kolmannen sektorin ansiokas työ työllistämistoimintoina,
mitä nimenomaan kolmannella sektorilla monet yhteisöt
ovat tehneet vaikeasti työllistettävien työntekijöitten,
ihmisten, parissa, näen, että silloin tälle uudelle
linjaukselle en osaisi antaa niin suurta arvoa.
Näen siis sen, että on hyvä tämä linjaus,
mutta samalla tulee tehdä työtä erityisesti
näitten vaikeasti työllistettävien ihmisten
työllistymiseksi ja siinä yhteydessä vahvasti
tukea niitä yhteisöjä, joissa on sitä osaamista
kolmannella sektorilla ja jotka ovat sitä työtä jo
tehneet. Kansalaisjärjestöt, sosiaaliset yritykset
tekevät arvokasta työtä auttamalla vaikeimmin
työllistyviä, ja voi sanoa, että valtiolle
koituvat tukikustannukset ovat olleet pienet verrattuna siihen,
että nämä henkilöt ilman tätä työtä olisivat
jääneet pitkäaikaistyöttömyyden
kierteeseen ja mahdollisesti kuntien sosiaalitoimiston asiakkaiksi
ja se olisi valtiolle tullut paljon kalliimmaksi.
Vaikeasti työllistettävien työllistämistoiminta eri
yhteisöissä mielestäni ei ole tempputyöllistämistä.
Päinvastoin se on arvokasta toimintaa yksilöihmisten
ja koko yhteiskunnan kannalta, ja näin ollen pidän
erittäin tärkeänä, että hallitus tässä kantaisi
oman vastuunsa ja tähän tarkoitukseen tulisi riittävästi
varoja.
Starttiraha on ollut käytössä. Sen
toimivuudesta on saatu myönteisiä kokemuksia.
Työministeriön selvitysten perusteella starttiraha
on osoittautunut erittäin tehokkaaksi, työllisyyttä edistäväksi
toimenpiteeksi, ja näin ollen tämän laajempi
käyttö kannattaa vakinaistaa. Ensi vuonna on tulossa
pysyväksi käytännöksi starttirahan
myöntäminen työttömien lisäksi
myös opiskelusta, kotityöstä tai ansiotyöstä yrittäjiksi siirtyville.
Starttiraha madaltaa yrittäjäksi lähtemisen
kynnystä ja turvaa yrittäjän elannon
yrityksen alkuvaiheessa. Ongelmaksi kuitenkin on muodostunut starttirahan
riittävyys, ja siinä on nimenomaan ollut alueellisia
eroja. On huolehdittava siitä, että starttirahaa
varten tarkoitettua määrärahaa varataan
budjettiin niin paljon, ettei sen loppuminen ole esteenä toimivan
liikeidean toteuttamiselle. Starttirahan myöntämisen
tulee tapahtua myös yhtenäisin perustein kaikille
siihen oikeutetuille. Näen, että kohdentamalla
tälle momentille lisärahoitusta varmistetaan riittävän määrän
ohjautuminen starttirahoitukseen. Siis tätä toimintaa
tulee tukea.
Vielä muutama sana työvoimapolitiikasta. Pitkäaikaistyöttömyys
on suurin yksittäinen syrjäytymisriski ja monien
sosiaalisten ja terveydellisten ongelmien aiheuttaja. Suuri huolenaihe
on niin sanottu kasautuva työttömyys, jossa pitkäaikaistyöttömyydestä kaikkine
seurausvaikutuksineen saattaa tulla joidenkin ryhmien voi sanoa että kohtalo,
jopa alakulttuurinsa. Syrjäytymisongelma voi syventyä nimenomaan
perheissä, joissa molemmat huoltajat ovat työttömiä,
ja tämmöinen työttömyys voi
siirtyä sukupolvelta seuraavalle. Näen, että työttömien
perheiden kokonaisvaltainen kohtaaminen on hoidettava, ja heidän
tilanteeseensa ratkaisuna on se, (Puhemies koputtaa) että ei
olisi sellaista tilannetta, että perheessä molemmat
ovat työttöminä, vaan meidän,
kd:n, vaihtoehtobudjetissa on lausumaehdotus, että tällaista
tilannetta ei tulisi sallia.
Arja Karhuvaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa herra ministeri! Työvoiman
saatavuus ja varsinkin rakenteellinen, usein hyvin miesvaltainen
työttömyys on saatava kyllä kohtaamaan.
Hallitusohjelman ja budjetin linjaukset muuttoavusta, asunnon hankkimisen
helpottamisesta sekä työssäoppimisesta
auttavat alkuun. Sosiaaliturvauudistuksen muutokset työtä ja
työn vastaanottamista tukemaan ovat runko koko yhteiskunnan
kehittymiselle. Samalla olisi saatava muuttumaan koko yhteiskunnassa
vallitseva asenne etuisuuksiin ja tukiin, miksi niitä milloinkin
kutsutaankaan. Aloittaa voisi otsikoimalla Kansaneläkelaitoksen
asiakasoppaiden ja vuosikertomusten tekstien otsikot uudelleen.
Työttömyystuet, työttömyyseläke,
opinto- ja perhe-etuudet tulee sosiaaliturvauudistuksen myötä muuttaa
opinto-, työ-, perhe-elämän ja eläkkeensaajan
kannusteiksi, ei suinkaan työttömyyttä tukemaan,
vaan työnsaantia tukemaan.
Tässä ed. Tiusanen lainasi Iltalehden artikkelia
inhottavista, röyhkeistä kansanedustajista, jotka
kyykyttävät mummoja pienellä eläkkeellä. Aamulehdessä — tähän
vuorokauden aikaan mielestäni alkaa jo sopia tämä lehti
paremmin — Tampereella harmitellaan, että suomalainen
yhteiskunta ei työntekoon kannusta. Jos olet työtön tai
hylkiö, sossu maksaa ja Kelasta saa täydet tuet,
mutta annapa olla, kun menet vaikkapa huonolla palkalla työhön,
silloin tuet pois, ja laskennallisesti rahaa jää paljon
vähemmän kuin työttömänä.
Sata-komitea näyttää kyntensä tässäkin asiassa.
Tulemme sen näkemään.
Talousarviossa on kiitettävästi toteutettu
18 miljoonaa euroa vajaakuntoisten tukityöllistämiseen
ja esteettömän työympäristön
kehittämiseen. Työterveyslaitos ja muut aiheen
parissa työskentelevät yhteisöt saavat
huomattavaa apua innovaatioihin ja projekteihin, joilla työllistämistavoitetta
tuetaan. Tulevaisuudessa esteettömyyttä ja työkykyä parannetaan
entisestään mahdollistamalla henkilökohtainen
avustajajärjestelmä.
Osasairauspäivärahan käyttöönotto
ja tarkoitus ohjata työntekijä mahdollisimman
nopeasti voimiensa mukaan takaisin työhön on alkanut harvinaisen
laiskasti. Suurena syynä lienee se, että pakollinen
sairauspäivärahakausi, 60 päivää,
toteutuu usein jopa 80 päivänä tai katkeaa esimerkiksi
kuntoutuksen takia kokonaan. Sairauspäivärahan
alkaminen ilman pakollista sairauspäivärahaa tai
päivärahakauden lyhentäminen poistaisi
kenties tämän ongelman. Toivonkin, että lain
toteutumista ja käyttäjätilastoja seurataan
ja mahdolliset muutokset lakiin tehdään viiveettä.
Ed. Rauhalaa rauhoittaisin siinä, että hallitus on
kyllä todella tekemässä parhaansa näiden
vaikeasti työllistettävien ihmisten auttamiseksi.
Me tulemme satsaamaan aika paljon voimavaroja muun muassa välityömarkkinoille
ja lisäksi matalan kynnyksen työllistämiseen,
jota muun muassa kolmas sektori tekee. Jos ajatellaan
tukityöllistämistä, sen pitäisikin
olla aina ajallisesti rajoitettua eikä ikuista. Näissä kaikissa
toimenpiteissä, joita budjettiin tällä hetkellä on
kirjattu, tähdätään siihen,
että ihmiset nimenomaan omilla voimillaan ja omien räätälöityjen
työpolkujensa ja koulutuspolkujensa kautta työllistyisivät pysyvästi.
Siihen eivät mitkään kurssit kurssien vuoksi
kovinkaan paljon auta, jos ajatellaan, että Kelan tilastojen
mukaan 7—11 prosenttia näiltä työllisyyskursseilta
työllistyy pysyvästi, kun taas oppisopimuskoulutuksessa
tai työssäoppimisessa määrä on
lähes 70 prosenttia. Se on jo hyvä esimerkki siitä,
miksi kannattaa satsata niihin yrityksiin, joiden kautta ihmiset
saavat pysyvästi paremman elämän.
Outi Alanko-Kahiluoto /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensi vuoden budjettiehdotukseen sisältyy
uuden työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan
osalta monia myönteisiä asioita. Tällaisia
ovat esimerkiksi panostukset vammaisten ja syrjäytymisvaarassa
olevien nuorten työllistämiseen sekä siviilipalvelusmiesten
asumiseen. On myös erittäin hyvä, että ministeriö nyt
viimeinkin selvittää tieteen- ja taiteentekijöiden
työttömyysturvan järjestämisen.
Sitä on odotettukin. Niin ikään on hyvä,
että vuorotteluvapaata taas jatkettiin. Pidemmän
päälle pätkissä tapahtuva suunnittelu
ei tässäkään asiassa riitä,
vaan vuorotteluvapaa tulee vakinaistaa.
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman mukaan valtion työvoimapolitiikkaa
uudistetaan tavoitteena parantaa työnhakijoiden ja työpaikkojen kohtaantoa,
edistää uusien työpaikkojen ja yritysten
syntymistä sekä vähentää työttömyyttä ja osaltaan
estää syrjäytymistä. Eräs
tärkeimmistä tavoista, joilla työpaikkojen
ja työnhakijoiden kohtaantoa voidaan edistää ja
työttömyyttä sekä syrjäytymistä vähentää,
on koulutus. Työministeriön hallinnonalan osalta
tällä tarkoitetaan erityisesti aikuiskoulutusta,
joka sisältää erilaiset jatko-, täydennys-
ja työvoimapoliittiset koulutukset.
Hallitus haluaa panostaa nyt erityisesti ammatilliseen työvoimapoliittiseen
koulutukseen. Siksi ensi vuoden talousarvioon on lisätty
2 100 paikkaa oppisopimuskoulutukseen ja 2 200
paikkaa ammatilliseen koulutukseen. Samoin sosiaali- ja terveysalan
aloituspaikkoja lisätään, millä osaltaan
vastataan väestön ikääntymisen
aiheuttamiin haasteisiin. Näiden panostusten lisäksi
tulee edistää työperäistä maahanmuuttoa,
jotta työvoimapulalta vältytään.
Erityisen tärkeää on huolehtia siitä,
että koko työvoiman osaamistasoa ja ammattitaitoa
ylläpidetään, myös niiden, joilla on
matala koulutustaso tai jotka ovat työttöminä.
Hallitus kohdentaa työllisyysmäärärahoja
uudelleen siten, että yhä paremmin pystytään
tukemaan työttömien työllistymistä avoimille
työmarkkinoille. Tässä tarkoituksessa
lisätään yksityisellä sektorilla
eli yrityksissä sekä kolmannella sektorilla
tapahtuvaa tukityöllistämistä ja vastaavasti
vähennetään julkiselle sektorille tukityöllistämistä.
Tämä on varmasti oikeasuuntainen toimenpide, mutta
on huolehdittava siitä, että tällä ei
hankaloiteta kaikkein vaikeimmin työllistyvien mahdollisuuksia
työllistyä. On nimittäin kokemuksia siitä,
että kaikkein vaikeimmin työllistyviä pitkäaikaistyöttömiä tai
vajaakuntoisia ei ole kyetty työllistämään
yrityksiin, ennen kuin he ovat ensin olleet työllistettyinä julkisella
sektorilla. Tässä voi olla kyse myös asenteista
yrityksissä, mihin pitäisi saada muutos. Myös
syrjäseuduilla on yrityksiin tukityöllistäminen
ollut hankalampaa.
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa matalapalkkatuen laajennukseen
varatusta määrärahasta sovittiin budjettineuvotteluissa
kohdennettavaksi 48,5 miljoonaa euroa työhallinnolle vammaisten
ja syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työllistämiseen,
mikä on erittäin perusteltua. Pitkäaikaistyöttömät
ja vajaatyökykyiset muodostavat suuren työvoimareservin,
jonka työpanosta ei olla tähän asti eri
syistä saatu käyttöön. Nyt matalapalkkatuesta
vapautuneet varat voidaan ja pitää käyttää näille
vaikeasti työllistyville suunnattuihin täsmäkoulutus-,
kuntoutus- ja työharjoittelupalveluihin. Erinomainen asia
on myös vammaisten henkilöiden työllistämiseen
varattu 18 miljoonaa euroa. Kuitenkin, kuten todettua, myös
työnantajatahojen asenteet tulee saada muuttuman sellaisiksi,
että näiden potentiaalisten työntekijöiden
työpanokselle löytyy mielekästä käyttöä yhteiskunnan
kaikilla sektoreilla.
Hieman huolestuttavaa on, että talousarvioesityksessä työllisyysperusteisiin
investointimäärärahoihin ehdotetaan erittäin
suurta vähennystä. Esityksen mukaan määrärahat
tippuisivat 34 miljoonasta eurosta 16 miljoonaan euroon. Lisäksi määrärahasta
yli puolet on jo ennalta korvamerkittyä. Kun ei ole syytä olettaa,
että nämä alueet, Kotka, Hamina ja Itä-Lappi,
olisivat viimeiset, joita tällainen rakennemuutos koskettaa,
on todellakin hiukan huolestuttavaa, että määräraha on
jäämässä näin niukaksi.
Hyvin myönteinen asia sen sijaan on talousarvioesityksessä ehdotettu
2,4 miljoonan euron määrärahan lisäys
siviilipalveluksen toimeenpanoon, josta 2 miljoonaa on tarkoitus
käyttää siviilipalvelusta suorittavien
asumiskustannuksiin.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Suomen talouden kehitys näkyy
myös Lapissa, jossa eletään tällä hetkellä suhteellisen hyvää taloudellista
suhdannetta. Positiivista on se, että kehitys ulottuu kaikille
toimialoille. Erityisen kova liikevaihdon kasvu on ollut suurteollisuudessa.
Myös rakennusalalla ollaan kovalla kasvu-uralla. Hyvä taloustilanne
näkyy myös työttömyyden vähenemisenä,
mikä on hyvässä vauhdissa myös
Lapissa. Tästä johtuen jopa työvoimapulasta
puhutaan yhä enenevässä määrin. Rekrytointiongelmia
esiintyy eniten palvelualalla, rakennustyössä sekä sosiaali-
ja terveysalalla.
Lähivuosina tilannetta tulee pahentamaan suurten ikäluokkien
eläkkeelle siirtyminen. Lapissakin puhutaan vakavasti ulkomaalaistyövoiman
tarpeesta rekrytointiongelmien ratkaisemiseksi. Tämän
vuoksi toivonkin, ettei ainakaan hallituksen taholta työperäistä maahanmuuttoa yritettäisi
jarrutella. Osaava työntekijä on hyvä työntekijä ihonväristä ja äidinkielestä riippumatta.
Hyvästä talous- ja työllisyystilanteesta
huolimatta tilanne on kaikkea muuta kuin ongelmaton. Muuhun maahan
verrattuna Lapin työttömyystilanne on kuitenkin
edelleen vaikea. Utsjokea lukuun ottamatta kaikissa Lapin kunnissa työttömien
osuus työvoimasta on enemmän kuin 10 prosenttia.
Vaikeimmilla alueilla työttömyysprosentti on yli
15, eikä työllisyystilanteen paraneminen etene
laisinkaan samaa tahtia kuin yritystoiminnan liikevaihto. Lapissa
kaikkien toimialojen liikevaihto on viimeisen vuoden aikana kasvanut
26 prosenttia. Siihen nähden henkilöstömäärän
reilun 2 prosentin kasvu on varsin vaatimatonta. Lapissa työpaikat
ovat eniten lisääntyneet yksityisissä palveluissa.
Positiivista on ollut myös rakennusalan henkilöstömäärän
kasvu. Sen sijaan suurteollisuudessa henkilöstömäärän
kasvu on ollut reilut 2 prosenttia, vaikka liikevaihdon kasvu on
ollut peräti 40 prosenttia. Teollisuuden työpaikat
ovat tuottavuuden kasvun myötä jopa vähentyneet.
Hyvä taloustilanne ja markkinavoimat eivät siis
pysty ratkaisemaan työttömyysongelmaa, vaikka
sinivihreä hallitus työllisyyspolitiikan linjaa
muuttaessaan luottaa enenevässä määrin
markkinavoimiin. Lapin työttömyyden hoidossa suurimpana haasteena
on noin 5 000 työttömän joukko,
joiden koulutus ja ammattitaito eivät kelpaa työnantajille.
Tilanne selittää pitkälti myös
työvoimapulaa, sillä rekrytointiongelmat johtuvat
pääosin työntekijöiden riittämättömästä osaamisesta.
Kysynkin, miten nämä ihmiset saadaan takaisin
työmarkkinoille nyt, kun myös Noste-ohjelma loppuu?
Tämän vuoksi hallituksen suunnitelmat leikata
rajusti työllisyysperusteisia investointimäärärahoja
tuntuvat kohtuuttomilta, työllisyysperusteisiin investointitukiin
käytettävät varat kun supistuvat nykytasosta.
Työllisyyspoliittiset siirtomäärärahat
investointeihin ovat kohdistuneet juuri vaikeimmille työttömyysalueille.
Määrärahat ovat elintärkeitä koko
Lapille, sillä niiden avulla on rahoitettu lukuisia matkailu-,
liikenne- ja ympäristöhankkeita. Tuen avulla on
edistetty parhaiten juuri pysyvää työllistymistä ja
monipuolistettu elinkeinorakennetta. Työhallinnon osittain
rahoittamilla hankkeilla on voitu lyhyessä ajassa toteuttaa
noin 100 miljoonan euron kokonaisinvestoinnit.
Ministeri Cronberg perusteli investointimäärärahaleikkausta
sillä, että seiniin panostaminen on huomattavan
kallista työllistämistä. Päinvastoin,
mielestäni kyse on ihmisiin, ammatilliseen koulutukseen
ja ennen kaikkea työhön panostamisesta Pohjois-
ja Itä-Suomen laajoilla selkosilla, missä elinkeinorakenne
on kapea eikä korvaavia työpaikkoja ole helposti
löydettävissä. Tätä toimintaa
olisi tärkeää jatkaa.
Lapin hyvää kasvua varjostavat suunnitelmat Stora
Enson Kemijärven tehtaan lakkauttamisesta. Tässä asiassa
toivon ministeri Pekkariselle ja koko hallitukselle ponnisteluja
kaikin hartiavoimin.
Paula Sihto /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtion ensi vuoden budjetin käsittelyssä on
ilmennyt ristiriitaisia näkemyksiä talouden tulevasta
kehityksestä. On luonnollista, että oppositio
maalaa tulevaisuutta synkin värein. On tärkeää muistaa
kuitenkin, että ei SDP puhunut vaalien alla mistään
vajeesta vaan oli varsin avokätisesti lupaamassa uudistuksia.
Minusta hallituksen linjaukset ovat vastuullisia ja kannustavat uudistuksiin.
Hallituksen tekemisiä voidaan arvioida vasta sitten, kun
nähdään vireillä olevien uudistusten
vaikutukset. Mittava kuntauudistus ja sosiaaliturvauudistus toteutuessaan
mahdollistavat laajemman arvioinnin.
Syksyn työmarkkinakierros opetti sen, että sopimuksilla
voidaan julkisen sektorin tuottavuutta pyrkiä parantamaan.
Tehy oli tässä suhteessa päänavaaja.
Sopimukseen tuli tuloksellisuusosio, jonka tavoitteena on parantaa
kunnan tai kuntayhtymän taikka sen toimintayksikön
palvelutuotannon tuloksellisuutta ja tuottavuutta sekä hillitä menojen
kasvua.
Kustannussäästöjä voidaan
aikaansaada muun muassa entistä tarkoituksenmukaisemmalla
henkilöstörakenteella, töiden organisoinnilla
ja johtamisella sekä hyödyntämällä uutta
teknologiaa ja yhteistyötä muiden toimijoiden
kanssa. Toimintojen tehostamiseen pyritään myös
kunta- ja palvelurakenneuudistuksessa.
Työnantajan on tarjottava kaikille sopimuksen piirissä oleville
mahdollisuus osallistua tuloksellisuushankkeisiin. Näin
terveydenhuollon ammattilaiset tulevat itsekin rahallisesti hyötymään
siitä, että he omalta osaltaan ovat kehittämässä työolojaan,
työtehtäviään ja työn
tuottavuutta. Ovathan he aina sitä tehneet mutta ilman rahallista
korvausta.
Arvoisa herra puhemies! Tässä kohtaa toteutuukin
hallituksen tavoite kannustaa kansalaisia täysipainoiseen
osallistumiseen työelämän kehittämiseen,
mikä lisää työn kannustavuutta
kaikissa tilanteissa. Hallituksen tavoite kehittää työoloja
on positiivista, ja se tuottaa toteutuessaan laadukasta terveydenhuoltoa
ja kannustavaa sosiaaliturvaa, mikä tukee taas työelämässä jaksamista.
Työuran pidentämisvaatimus ja eläkkeelle lähdön
myöhentämispyrkimykset vaativat tukitoimia, joilla
turvataan kannustavat työolosuhteet työssäjaksamiselle.
Sosiaali- ja terveydenhuollon työvoiman saatavuuden
turvaamiseksi työmarkkinapoliittisissa ratkaisuissa tarvitaan
vastuullisuutta. Toivon, että koulutettujen naisalojen
ei tarvitse enää käydä näin
voimakasta taistelua tasa-arvon puolesta vaan nyt, kun pää on
avattu, kaventuvat naisten ja miesten palkkaerot luonnollisena osana
toimivia työmarkkinoita.
Hallitus lupaa tukea ja edistää samapalkkaisuutta,
mitä tervehdin tyydytyksellä. Tällaisia ratkaisuja
voidaan tukea hallituksen talous- ja veropoliittisin toimin, ja
ne pitää tehdä oikea-aikaisesti ja oikein
kohdennettuina.
Arvoisa herra puhemies! Hyvin toimivat työmarkkinat
ja toisaalta motivoituneet työntekijät ovat paras
tae korkeatasoiselle suomalaiselle terveydenhuollolle tulevaisuudessakin.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Herra puhemies! Täällä ovat eräät
edustajat tuoneet esille äitiyden kustannukset ja sen,
että se ei saisi olla vaikuttamassa työhönottotilanteessa.
Mutta varsinkin pienissä yrityksissä, jotka ovat
naisvaltaisia, voi olla tilanne, että noin puolet henkilökunnasta
on äitiyslomalla. Sillä on aika suuri taloudellinen merkitys,
ja lisäksi on erittäin vaikea saada ammattitaitoisia
henkilöitä äitiyslomansijaisiksi. Siksi äitiyden
kustannukset pitäisi saada valtion maksettaviksi.
Se, että yritysten määrä on
kasvanut ja yrittäjiä nykyään
arvostetaan, on hyvä asia, koska lähitulevaisuudessa
tarvitsemme aika monta uutta yrittäjää.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä on ollut
paljon puheenvuoroja, joissa on toivottu ja uskottu, että tämä uusi
organisaatio, uusi ministeriö, yhdistettynä pystyy
paljon parempaan kuin ne pääasiassa samat virkamiehet, jotka
ovat näitä asioita tehneet. Uudelleenorganisoimalla
tämä asia onnistuu paremmin. Tämä todella
on toivottavaa.
Täällä esimerkiksi puhuin aikaisemmin
Irlannin tilanteesta, jota olen nyt jonkin verran seurannut. Se
osoittaa Yhdysvaltojen taloudellisen tilanteen heiketessä sen,
että kun ne sadattuhannet ulkomaalaiset ovat Irlantiin
tulleet, tämä kelttien tiikeri, niin kuin sitä kutsutaan,
on lähtenyt huimaan nousuun. Yhdysvallat on rahoittanut
näitä omia osuuksia, ja samalla on haettu EU-rahoja
täysimääräisesti, ja systeemi
on toiminut erittäin hyvin, mutta nyt kun USA:n talous
alkaa hiipua, niin myös Irlannin talous alkaa hiipua.
Olen katsonut niitä keskusteluja, mitä siellä on käyty
sen suhteen. Samalla lailla Suomessa 90-luvulla kysyttiin, miksi
näitä ulkomaalaisia on täällä,
kun meidän omatkin työntekijämme tarvitsisivat
töitä. Tämä keskustelu on nyt
Irlannissa alkanut. Kysymyshän on nyt sitten siitä,
mihin nämä esimerkiksi noin 100 000 puolalaista, 100 000
kiinalaista, sitten lähtevät. On mahdollista,
että he ovat lähtemässä johonkin
toiseen maahan. Ja mikä on sitten se toinen maa? Tätä kun
kysyin ministeri Cronbergilta, niin hän sanoi, että tämä asia
ei kuulu hänelle, vaan se kuuluu Astrid Thorsille.
Tässä me olemme taas tekemisissä sen
kanssa, että vaikka pitikin tulla tällainen uusi
uljas ministeriö, joka hoitaa näitä työvoimaan
liittyviä asioita entistä tehokkaammin, niin on
olemassa yksi erittäin tärkeä osa, joka
ei sitten kuitenkaan kuulukaan tähän kokonaisuuteen.
Jollain tavoin se nyt sitten pitää hoitaa niin,
että Suomi olisi haluttu kohde niillä avainaloilla,
joilla työvoimasta on puutetta, voi sanoa, että vuosi
vuodelta yhä enemmän, koska tämä meidänkään
ikärakenne ja monesti myöskään
sukupuolirakenne ei pysty vastaamaan esimerkiksi hoivatyön
tarpeeseen. Nyt Vattinkin viimeisimmän tilaston mukaan
me tarvitsisimme parin vuosikymmenen aikana 200 000 uutta
hoivatyöntekijää. Miten nämä ihmiset
saadaan? Yksi vahva asia tässä on se, että heidät
on ulkomailta saatava, koska syntyvyyden lisäys tarkoittaa
käytännössä sitä, että vaikka
ensi yönä se onnistuisi, niin menee noin 25 vuotta
siitä, kun sitten nämä lapset ovat siinä iässä,
että heitä voidaan työvoimassa ottaa
huomioon.
Se, mikä tässä on nyt tullut näitä huonompia aikoja
odotellessa esille, on se, että tätä vahvempaa
valtion otetta kaivataan. Tapahtumat esimerkiksi Elisassa osoittavat
sen, että kun ei ole oikein kunnon suomalaista isäntää,
niin sitten tänne voivat tulla muut isännät,
ja tämä elinkeinoelämän kehittämisen
kannalta, tutkimuksen ja tuotekehittelyn kannalta ja maan tärkeitten
elintoimintojen kannalta ei ole hyvä asia.
Myöskin Kiina ja Intia ja Venäjä,
jotka ovat hyvin valtiojohtoisia yrityselämässään,
helpommin saisivat aikaan yhteistyötä sellaisten
yritysten toimesta, joissa myös valtion ote on vahvasti mukana.
Kolmas asia — tai ties kuinka mones — on nimenomaan
sitten aluehallinto ja se, miten te-keskukset ja lääninhallitukset
ehkä nyt sitten lakkaavat ja Tekes ja monet muut alueellisesti
tulevat soveltumaan tähän kokonaisuuteen. Se on
sellainen mielenkiintoinen haaste, josta maakunnissa odotetaan paljon.
Mutta siihen liittyy esimerkiksi kuntien elinkeinotoiminta, se,
millä tavoin kunnat ja maakunnat osaavat arvioida omaa energiatoimintaansa,
millä tavoin energiaverkot ovat kunnossa ja millä tavoin
vesilaitokset ja nämä muut ovat kunnossa. Toisin
sanoen kuntienkin elinkeinotoiminnan pitäisi tässä kaikessa olla
mukana.
Yleiskeskustelu pääluokasta 32 päättyi.