1) Hallituksen esitys valtuudesta valtiontakuun antamiseksi suomalaisille
lentoyhtiöille koskien kolmansille osapuolille aiheutuvia
sotariskivahinkoja
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Valtiovarainvaliokunta ja eduskunta
ovat saaneet käsiteltäväkseen hyvin nopeassa
aikataulussa ilmailu- ja lentoliikenteeseen liittyvän ongelmatiikan,
joka liittyy sotariskivahinkojen korvaamiseen tai sen riskin ikään
kuin hallintaan saamiseen johtuen niistä ongelmista, jotka
tuo surullinen tapahtuma USA:ssa osaltaan oli käynnistämässä.
Tämä on johtanut siihen, että kolmansille
osapuolille niin sanotussa sotariskitilanteessa — sota,
terrorismi tai kaappaus — aiheutuvien vahinkojen kattamista
koskevien lentoyhtiöiden vakuutusten irtisanominen on johtamassa
todelliseen uhkaan siitä, että lentoliikenne saattaisi
pysähtyä. Tässä mielessä on
jouduttu tekemään nopeita ratkaisuja niin meillä kuin
myöskin muissa EU-maissa siitä, että lentotoiminta,
ilmailutoiminta, voisi jatkua.
Näin ollen meillä on nyt käsittelyssä pikavauhdilla
hallituksen esitys 126, jossa esitetään valtuuksia
siihen, että Suomessa myönnettäisiin noin
1 miljardin dollarin vakuus taikka takuu tämmöiseen
tilanteeseen, jotta toiminta tosiaan pääsisi sujuvasti
jatkumaan. Tämä todella on seurausta siitä,
että vakuutusten irtisanominen tapahtui, ja näin
ollen on tullut kansallisvaltioiden harteille kantaa omalta osaltaan
vastuuta tästäkin kysymyksestä.
Meillä hallituksen esityksessä on lähdetty
siitä, että taataan valtuus yhdeksi kuukaudeksi
tähän asiaan, ja sitä tänään
sekä verojaostossa että valiokunnassa käytiin
aika kattavasti läpi. Päädyttiin siihen,
että tätä hanketta ja asiaa voidaan viedä eteenpäin
hallituksen esittämällä tavalla. Muutamiin
asioihin siellä halusimme kiinnittää huomiota
ja niistä seuraavassa.
Kun todettiin, että kysymys on sen laatuinen, missä haetaan
tavallaan kuukausittain ratkaisua, valiokunta ja jaosto päätyivät
siihen, että tulisi kuitenkin löytää kestävämpi
ratkaisu, niin että tietty määräaika,
tietty perälauta, voitaisiin asettaa kuitenkin niin, että se
ei ole ristiriidassa EU:n näkemysten kanssa. Tulemme ehdottamaan,
että järjestely olisi voimassa 31.3.2002 saakka.
Tämä siksi, että sekä kansainvälisessä viranomaisyhteistyössä ja
-neuvotteluissa että myöskin meillä voitaisiin
tätä asiaa edistää ja pyrkiä löytämään siihen
mahdollisimman juohea ratkaisu.
Hallituksen esityksen mukaan valtiot voivat periä tästä takuustaan
riskejä vastaavan maksun, mutta maksu voidaan lyhyellä aikavälillä myöskin
jättää perimättä. Esityksessä hallitus
ei ole ehdottanut maksun perimistä, ja asiantuntijakuulemisessa
sekä jaoston että valiokunnan keskusteluissa päädyimme
toteamaan, että valtiontakuun antaminen on selkeästi
valtion tukea, ja siksi valiokunta pitää perusteltuna
sitä, että hallitus selvittää muun
muassa lakitekniset mahdollisuudet mahdollisen maksun perimiseen
sekä myöskin takautumisoikeuteen liittyvät
kysymykset. Tässä yhteydessä on hyvä seurata
myöskin sitä, millä tavalla ratkaisu
esimerkiksi muissa Pohjoismaissa edistyy ja millaiseen ratkaisuun
siellä päädytään.
Edelleen valiokunta oli sitä mieltä, että meidän
tulee varsin säännöllisesti saada asiasta
informaatiota, ja todellakin lähdimme siitä, että valtioneuvoston
tulee informoida valtiovarainvaliokuntaa tilanteen kehittymisestä.
Edelleen edellytämme tai toivomme sitä, että valtioneuvosto
toimittaa valiokunnalle selvityksen siitä, mitkä Suomessa
toimivat lentoyhtiöt kuuluvat tämän järjestelyn
piiriin.
Arvoisa puhemies! Teimme hallituksen esitykseen toisen momentin,
jossa todetaan aikaisemmin mainitsemani asia, että vaikka
valtuus myönnetään ikään
kuin kuukausittain, lopullinen määräaika
valtioneuvostolle olisi voimassa 31. päivään
maaliskuuta 2002 saakka. Totesimme myöskin, että Suomen
kaltaisessa maassa yhteiskunnan ja elinkeinoelämän
kannalta lentoliikenteen jatkuvuuden turvaaminen ja sen kilpailutilanteen
seuraaminen on äärimmäisen keskeinen
ja tärkeä asia.
Kun vielä tiedetään se, että eräät
EU-maat, muun muassa Saksa, Hollanti ja ymmärtääkseni myöskin
Belgia, ovat omalta osaltaan lähteneet siitä,
että niiden ilmatilaan ei päästetä sellaisia ilma-aluksia,
joiden vakuutusturvaa ei ole järjestetty sen mukaisella
tavalla, mihin tässä esityksessä on ratkaisua
haettu, on tätäkin taustaa vasten tärkeää,
että suomalaisen yhteiskunnan tämä toimintaedellytys
jatkossa on turvattu.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä esitys on valmisteltu
hyvin nopeasti, ja myöskin eduskunta on joutunut käsittelemään sen
kohtuuttomankin nopealla aikataululla. Tämä liittyy
niihin hirvittäviin tapahtumiin, mitä maailmalla
tapahtui, ja tässä asiassa on myöskin hirvittävistä summista
teoreettisesti kysymys.
On paikallaan muutamin sanoin asiaa käsitellä.
Todellakin, tarkkaa selvyyttä ei valiokunnalle tullut siitä,
mitä kaikkia suomalaisia lentoyhtiöitä tämä koskee.
On selvää, että niitä on mahdollisesti
muitakin kuin Finnair ja Air Botnia, näitä pienempiä yhtiöitä,
jotka liikennöivät kansainvälisesti ja
Suomessakin. Näin ollen tämä selvitys on
tietenkin välttämätöntä saada.
Hallituksen esityksessä ei ole otettu kantaa todellakaan
siihen, kuinka kauan ehdotettu järjestely olisi voimassa.
Näin ollen, kun tämä on tainnut unohtua
esityksestä, niin on ollut välttämätöntä,
että valiokunta on laittanut tähän perälaudan:
puolen vuoden ajan. Toki valiokunta edelleen mielestäni
aivan oikein edellyttää, että eduskunnalle
ja asianomaiselle valiokunnalle saadaan informaatiota, miten valtioneuvoston
päätös valtuutuksen sisällä rakentuu.
Totta kai pitää lähteä siitä,
että valtuutus on mahdollisimman pieni, suppea alaltaan.
Jos tähän maailmalta löytyy malleja,
joita voidaan käyttää, niin niitä ehdottomasti
sitten on syytä käyttää.
Hallitus ei ole ehdottanut maksun perimistä tässä vaiheessa
suoraan. Kysymys on kuitenkin kiistatta valtion tuesta, niin kuin
muutkin eurooppalaiset ja maailman valtiot näitä järjestelyjä tekevät.
Ilmeisesti on niin, ettei ole oikeastaan tällaisista järjestelyistä lakiteknistä perustaakaan
määrätä maksua.
Näin ollen mietinnössä on aivan oikein
edellytetty, että tällainen lakitekninen valmius
tulee ja että tarkkaan seurataan, mitä tapahtuu
esimerkiksi Pohjoismaissa ja EU-tasolla näitten maksukysymysten
osalta.
Edelleen on syytä tässäkin määritellä,
mikä on kotimainen lentoyhtiö. Tiedämme,
että se on sellainen, jossa omistusoikeus on yli puolet äänivallasta,
mutta toisaalta myöskin on lentoyhtiöitä, joiden
toimialue on Suomi, silloin kun on kysymys EU:n alueella olevasta
lentoyhtiöstä. Voisihan teoriassa käydä niin,
että lentoyhtiöllä menisi todella huonosti
ja konkurssijärjestelyssä meille tulisi jokin
iso lentoyhtiö Suomeen. Tätä varten mielestäni
järjestelyn pitää lähteä siitä,
että se koskee niitä yhtiöitä,
jotka tällä hetkellä ovat olemassa suomalaisina
lentoyhtiöinä. Tästä olisi hyvä kuulla
ministerin täsmennys.
Arvoisa puhemies! Todella, jos tällainen hirvittävä tilanne
lähtee joskus eskaloitumaan, niin siinä tilanteessa
tietysti on toimittava niin, että kaikki lentoliikenne
välittömästi pysäytetään
ja siten vahingot jäävät mahdollisimman
vähiin. Toivon, että tilanne huomioidaan myöskin
valtioneuvoston päätöksessä,
tämä teoreettinen tilanne, mikä on mahdollista
syntyä.
Sinällään eduskunnan on syytä tämä lakiesitys
hyväksyä ja omalta osaltaan olla turvaamassa lentoliikenteen
sujumista. Tämäkin on iso kansainvälinen
yhteistyökysymys, ja toivon, että hallitus nyt
yhteistyössä muiden maiden ja yhtiöiden
kanssa etsii sellaista pysyvää järjestelyä näihin
vakuusasioihin, että tässä ei tarvittaisi
tällaisia valtion järjestelyjä. Sellainen
täytyy olla järjestettävissä,
koska yhtiöitä on olemassa ja vakuutusbisnestä tehdään.
Kansainvälisessä yhteistyössä pitäisi
löytää jokin erityisjärjestely,
jotta tämäntapaisesta järjestelystä päästään
mahdollisimman nopeasti eroon.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys on tilanteen johdosta
valmisteltu nopealla aikataululla, ja se tietenkin näkyy
myös sisällössä. Samoin käsittely
tilanteesta johtuen tapahtuu verrattain nopealla aikataululla.
Verojaoston puheenjohtaja esitteli verrattain yksityiskohtaisestikin
mietinnön perusteita. Eilisessä lähetekeskustelussa
keskeisimmiksi asioiksi oikeastaan nousivat suomalainen lentoyhtiö -käsite,
eli mitä yhtiöitä mahdollisesti annettava vakuus
voi koskea, samoin vakuudesta mahdollisesti perittävä maksu
ja toisaalta valtuuksille myönnettävä määräaika.
Asiantuntijakuulemisen yhteydessä selvisivät monet
näistä kysymyksistä, jotka eilen olivat
vielä auki.
Asiantuntijakuulemisen mukaan suomalainen lentoyhtiö -käsite
pitää sisällään kaikki
ne yhtiöt, joille on toimilupa myönnetty Suomessa, elikkä käytännössä riippumatta
omistuksesta, missä yhtiöiden omistus on, pelkkä toimilupa
tekee jo suomalaisen yhtiön. Yhtiöiden lukumääräkään
ei vielä ole täsmällisesti tiedossa tai
ei ollut tuossa vaiheessa. Sen vuoksi mietinnössä on
asetettu velvollisuus tavallaan siitä, että siitä toimitetaan
selvitys.
Asiantuntijakuulemisen yhteydessä selvisi myös
se, että kun kysymys on vakuudesta, nykyinen maksuperustelaki
ei anna mahdollisuuksia ilmeisestikään maksujen
perimisiin. Sen vuoksi mietintöön on sisällytetty
sitä koskeva selvitysmaininta. Jos vakuuksia joudutaan
myöntämään useita kertoja pitemmäksi
ajaksi, vaikkakin valtuus sinänsä on kaiken kaikkiaan
määräaikainen, siitä huolimatta
useilla yhtiöillä vakuutusmaksut jäävät
pienemmiksi kuin ne muussa tapauksessa olisivat. Sen vuoksi minusta
jatkossa on selvitettävä maksun perintä ja
pidettävä myös tavoitteena sitä,
että maksua peritään valtiolle tuosta
vakuudesta.
Kun eilisessä keskustelussa jo ilmeni se, että ilmeisesti
määräaika, takaraja, on jäänyt
epähuomiossa asettamatta, mietinnössä se
on sisällytetty esitykseen.
Kaiken kaikkiaan vastuut tietenkin ovat mittavat, mikäli
vakuuksia joudutaan antamaan useille kymmenille lentoyhtiöille.
Toivottavasti se jää kuitenkin teoreettiseksi
eivätkä nämä vastuut sinänsä missään
vaiheessa toteudu. Selvää on kuitenkin, että tuohon
järjestelyyn on mentävä, mikäli
lentoliikennettä aiotaan jatkaa ja se turvata, erityisesti
siitä syystä, että ilmeisesti Saksa,
Belgia, Hollanti ja Luxemburg ovat jo kieltäneet ilmatilansa
käytön yhtiöiltä, joille vakuusjärjestelyä ei
ole toteutettu.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän asian ripeä käsittely
myöskin kertoo aikamoisesta joustavuudesta eduskunnan taholta, kun
valtiovarainvaliokunta ja sen verojaosto pystyivät asian
tuomaan tänne suureen saliin näin nopeasti. Se
edellytti muun muassa yksimielistä päätöstä valiokunnassa
siitä, että se eräällä tavalla
erikseen lähettämättä käsiteltiin
verojaostossa ja todettiin silti asianmukaisesti valmistelluksi. Siinä mielessä silloin,
kun tarvitaan joustavuutta, joustavuutta myöskin löytyy.
Maailma on muuttunut, ja tämä iso asia tuli nopeasti.
Tietenkin nopean käsittelyn jälkeen tulee vähän
epävarmuutta siitä, minkälaisia seurauksia
on. Sen takia on erittäin tärkeää,
että valiokunta on kiinnittänyt huomiota selvitystarpeisiin,
vauhdittanut tätä, asettanut takarajan, ja sillä tavalla
tämä tarvitsee tavallista paremman jatkoseurannan
juuri sen takia, että valmistelu näin nopeasti
jouduttiin tekemään.
Se, että puhutaan teoreettisesta vaihtoehdosta: toivottavasti
se jää teoreettiseksi eikä mitään
tapahdu. Mutta kun tiedämme maailman tilanteen kärjistymisen
ja mahdollisten vastaiskujen hetken lähestyvän,
voi olla, että tämä ei ikävä kyllä jää teoreettiseksi.
Sen vuoksi kiireellä tämä on hyväksyttävä.
Tässähän on ilmatilan sulkeminen
muutamien maiden osalta, mutta saamamme selvityksen mukaan koneet
faktisesti olisivat joka tapauksessa jääneet kentälle
sekä viranomaisten, lainsäädännön
että liisaussopimusten ja muiden ehtojenkin takia ilman
ilmatilojen sulkemisiakin.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Kaksi asiaa, joista ensimmäinen
on se, että tämä esitys on luonteeltaan
sellainen, että olisi toivottavaa, että ikään
kuin sen vaatimista toimenpiteistä päästäisiin
eroon mahdollisimman nopeasti. On varmasti tärkeää,
että vaikka vakuus myönnetään,
kaikki relevantit osapuolet sitten toimivat sen eteen, että vakuuksia
alkaisi taas löytyä markkinoilta normaalien käytäntöjen
mukaisesti. Jollain tavalla tämä ehkä kertoo
mielenkiintoisella tavalla yritysmaailman ja kansallisvaltioiden
suhteesta, että tässä vaiheessa ikään kuin
valtioita sitten pyydetään apuun. Tähän mahdollisimman
nopeaan ratkaisun löytymiseen normaalein keinoin liittyy
se, että tällaiset vakuudet annetaan kuukaudeksi
kerrallaan ja lisäksi on eduskunnan nyt lisäämä aikaraja
niin, että ylipäätään
tälle on kokonaisuudessaankin asetettu raja.
Sitten maksusta: Asiantuntijat olivat hieman epävarmoja
siitä, onko tällä hetkellä lakiperustaa siihen,
että tällaisesta järjestelystä voitaisiin
periä maksua. Valiokunta otti kannan, että tämä on pikaisesti
selvitettävä, että olisi perusteltua,
että tarvittaessa tällainen lakiperusta olisi.
On syytä varmasti toimia siihen suuntaan, että jos
tästä järjestelystä tulee pidempi-ikäinen
kuin kuukauden, tällaista maksua perittäisiin,
koska muuten, jos ikään kuin ilman edestä lähdetään
tällaisten vakuuksien antamiseen, paralleeleissa tilanteissa se
voi olla huono etukäteisesimerkki, että valtio ikään
kuin jakaa ilmaiseksi vakuuksia.
Matti Saarinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Takuu on ensinnäkin tarpeellinen,
vaikka se tuntuukin kovin teoreettiselta. Sen olisi voinut kuuleman
mukaan antaa jopa Euroopan unioni itse instituutiona kaikille jäsenmaittensa
lentoyhtiöille ja niitten puolesta. Asiantuntijakuulemisen
yhteydessä todettiin vain, että EU:lla ei ole tällaiseen
tarkoitukseen määrärahaa, että määrärahan
puuttuminen oli yksi este. Kun ministeri on paikalla, nimenomaan
valtiovarainministeri, kysyisin, onko muita syitä tai mitä se
olisi Suomen kannalta merkinnyt, jos EU olisi lähtenyt
todella tässä asiassa liikkeelle. Tämä oli
aika mielenkiintoinen näkökulma.
Asian kiireellisyys paitsi että se heijastui hallituksen
esitykseen, näkyy myös siinä mietinnössä,
joka nopean asiantuntijakuulemisen pohjalta on tehty. Siinä ei
ole sillä tavalla syvälle sukellettu yksityiskohtiin.
Esimerkiksi sanon, että suomalaisen lentoyhtiön
käsitettä ei ole siellä kovinkaan paljon
selvitelty eikä esimerkiksi ole selvää kuvaa
tälläkään hetkellä,
kuinka monta yhtiötä tämä kaiken
kaikkiaan koskee. Suomalaisia lentoyhtiöitä on
muitakin kuin vain julkisuudessa esiintyneet Finnair ja Air Botnia.
(Ed. Ala-Nissilä: Kymmenittäin!) — Kyllä,
mainittiin kymmenittäin, mutta tarkka lukumäärä jäi
puuttumaan.
Mitä tulee jo keskustelun kohteena olleeseen maksuun,
se ei varmaankaan voi olla mikään pankkitakauksen
hintaluokkaan verrattava maksu tai taksa. Enemmänkin löydän
mielipiteeni siltä suunnalta, että tällaisessa
poikkeuksellisessa tilanteessa suositaan suomalaista ja koetetaan
ylläpitää suomalaisten yhtiöitten
kilpailukyky niin hyvänä kuin mahdollista. Niinhän
mietinnöstäkin ilmi käy. Siellä ei
niin hirveän mahtipontisesti ole edellytetty, että ehdottomasti
on viimeisen päälle koetettava valtion tulot tässä yhteydessä maksimoida.
Aivan kuten ed. Uotila totesi, minäkin kiinnitän
huomiota siihen, että menettelytavan ripeys osoittaa, että eduskunta
voi käsitellä asioita myös erittäin
nopeasti silloin, kun asiat niin vaativat ja löytyy yhteinen
henki, niin kuin tämän asian ympärillä on
löytynyt. (Ed. Ala-Nissilä: Verojaosto!) — Tietysti
tämä "kuninkaallinen verojaosto" on ihan omassa
arvossaan, jota ed. Ala-Nissiläkin edustaa.
Tässä yhteydessä kannattanee todeta
jotain myös paljon parjatusta eduskunnan roolista ylipäänsä.
Niin paljon kuin eduskuntaa arvostellaan ja arvioidaan, ja niin
demokratiassa pitää tehdäkin, aika usein
varmaan monesta edustajakollegastakin tuntuu, että mennään
vähän niin kuin syyhyttä saunaan eli
meitä arvostellaan myös aiheetta. Tässä on
yksi konkreettinen esimerkki siitä, että Suomen
kansan kannalta suuret ja tärkeät asiat pitää aina
päättää eduskunnan voimin. Kuten
me voimme havaita, olemme Suomen kansan puolesta päättämässä tästäkin
miljardiluokan vastuusta.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan todella poikkeuksellisen käsittelytavan
eli hyvin nopean taustalla oli tietysti kansantaloudellemme ja maallemme
välttämättömän lentoliikenteen
jatkuvuuden varmistaminen. Valiokunta myös keskusteli mietinnön mukaisesti
juuri valtuutuksen annon vaikutuksista vakuutusmaksupuolelle kuin
myös lentoyhtiöiden määrittelykysymyksistä.
Näissä seurantaa tarvitaan, ja ne asiat varmasti
matkan varrella tarkentuvat.
Itse asiassa tässä asiassa tulee nyt hyvin
selvästi esille se, että Suomen kaltaisessa maassa lentoliikenne
on koko taloudellisen ja elinkeinopoliittisen kehityksen peruskysymys.
Toivottavasti tätäkin näkökulmaa
sitten muistetaan, kun keskustellaan silloin tällöin
valtion omistuksen hävittämisestä, jopa
Finnairin valtionomistuksen hävittämisestä.
Kuten huomaamme, tällaisessa kriisitilanteessa välttämättömän
lentoliikenteen turvaaminen on hyvin pitkälle valtiollinen
kysymys ja ilman valtion panosta tätä ei voitaisi
nyt varmistaa.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on aika tavalla julistettu
sitä, mitä itsekin halusin sanoa. Annan myöskin
arvon sille, että käsittely on ollut todella ripeää niin
salissa kuin verojaostossa kuin myöskin valtiovarainvaliokunnassa. Siitä huolimatta,
että käsittely on ollut ripeää,
verojaosto kuitenkin asiaan tällä lyhyellä aikataululla
paneutui aika hyvin. Tästä voi tehdä sen johtopäätöksen,
että meille syntyi aika hyvä kuva siitä,
missä ollaan. Mutta totta kai on niin, että välttämätöntä oli
asettaa perälauta ja myöskin seuranta niin, että eduskuntaa
informoidaan silloin, kun hallitus aiheelliseksi näkee,
tämän kysymyksen osalta jatkossa.
Se, mitä ed. Rajamäki sanoi ilmaliikenteen merkityksestä elinkeinoelämälle,
on tärkeä huomio. Tällaisessa tilanteessa
havahdumme huomaamaan, mitä vaurioita tapahtuisi suomalaiselle
elinkeino- ja talouselämälle, jos kävisi
niin, että ilmaliikenteemme tyrehtyisi.
Tässä on hallitukselle aikamoinen seurantatehtävä,
ja tietenkin on tarkemmin määriteltävä rajat,
missä puitteissa liikutaan.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan yhden huomion haluaisin tähän
keskusteluun vielä tuoda johtuen siitä, että ed.
Sinnemäki otti esiin vakuutusalan roolin ja ikään
kuin niin, että tässä on tietty pelaamisen
maku. Tämä on todellakin näin kuin hallituksen
esityksessä on lähdetty: Esimerkiksi Finnairilla,
jolla kyseinen kolmannelle osapuolelle tapahtuvan vahingon korvaava
vakuutus on ollut voimassa, tasoa on pudotettu. Katto on 50 miljoonaa,
ja Finnairillakin se on aikanaan ollut 1,75 miljardia, niin kuin pohjana
nyt on.
Tässä todellakin näkyy se, että kun
on jokin tällainen Word Trade Centerin kaltainen superiso,
varmaankin useamman sadan miljardin dollarin ongelma, niin ei siinä varmasti
yksin vakuutusalakaan sitä pysty hoitamaan suoralta kädeltä. Jos
pystyisi, silloin vakuutusten hinnoittelu olisi aivan varmasti jo
vuosikausia pitänyt vetää huomattavasti
korkeammalle, jotta tämä asia olisi toiminut.
Tässä mielessä on ymmärrettävää se, että valtiot
ovat nyt omalta osaltaan turvaamassa lentoliikenteen ja myöskin
sitä kautta yhteiskunnan ja elinkeinoelämän
edellytyksiä.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on syytä antaa
tunnustus valtiovarainvaliokunnan toiminnalle. Muuta vaihtoehtoahan
ei ole. Haluan tuoda sen näköalan esille, että kun
arvioidaan nyt sitä, ketkä ovat tulevaisuudessa
riskinottajia, niin uskon, että monella tavalla olemme
viime vuosina keskustelleet siitä, miten valtion rooli
tulee ohenemaan yritysten toiminnassa omistajana. Mutta ymmärrän
näin, että tämä kaikkinainen
epävarmuus merkitsee sitä, että nyt valtioiden
tavallaan uudeksi tehtäväksi tulee muodostumaan
se, millä tavalla otamme laajemmin riskejä ja
varmistamme sen infrastruktuurin toiminnan, joka vaaditaan kansainvälisen
kilpailukyvyn ylläpitämiseen.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, asia todellakin on niin
kuin täällä on jo monella suulla todettu,
että eduskunta on tässä asiassa toiminut
varsin ripeästi. Jos etukäteen olisi kerrottu,
että syntyy jokin akuutti yhteiskunnallinen kysymys sunnuntai-iltana
ja että sen ratkaisemiseen vaaditaan eduskunnan suostumus,
olisiko uskottu, että voidaan tuo kysymys kuitenkin hoitaa
niin, että ongelma, joka ilmenee maanantai-iltana, ei olekaan
ongelma? Veikkaan, että jos tällainen teoreettinen
kysymys olisi aikaisemmin esitetty, niin liki sata prosenttia vastauksista
olisi ollut, että ei missään tapauksessa
ennätetä hoitaa. Kiitoksia ripeydestä jaoston
ja valiokunnan puheenjohtajille ja jäsenille.
Tämä on valitettavan laaja-alainen kokonaisuus.
Kannattaa tietysti pitää se mielessä,
että puhutaan miljardeista ja että laaja-alaiseen
ja vähän vaikeaselkoiseen kokonaisuuteen liittyy
kuitenkin huikea riski.
Olen myös samaa mieltä kuin muistaakseni ed.
Saarinen, joka puhui siitä, että meillä tulee eduskunnan
käsiteltäväksi tämän
mittaluokan asia. Ilmeisesti joissain maissa tämä on
hoidettu hallituksen kirjeenvaihdolla parlamentille. On vain kerrottu,
että näin hallitus aikoo tehdä. Kun asia
on parlamentin tietoon saatettu, sitten ilmeisesti oletetaan, että jos
jotain sattuisi, rahat on ikään kuin myönnetty.
Euroopan unioni -kokonaisuus, jota ed. Saarinen kyseli, ei kyllä ollut
millään lailla esillä Ecofin-kokouksessa
ainakaan enää. Siitä joutuu kyllä tekemään
sen johtopäätöksen, että kovin
relevanttina vaihtoehtona se ei ilmeisesti ole missään
vaiheessa liikkunut. Saattaisipa tietysti olla niin, että asia
voisi olla paljon moniselkoisempi Suomenkin kannalta siinä tilanteessa.
Täällä on viitattu erääseen
kysymykseen, johon varmasti ministeri Heinonen joutuu vielä tarttumaan.
Se on eräiden maiden päätös
sulkea ilmatilansa sellaisilta lentokoneilta, joilla ei ole vastuuvakuutusta.
Herää tietysti kysymys, ketkä kaikki
lentelevät Suomen yläpuolella siitä huolimatta,
että eduskunta tämän ratkaisun tekee
ja valtioneuvosto myöntää suomalaisille
yhtiöille vakuuksia. Meidän ilmailulainsäädäntömme
taitaa antaa tähän suoran vastauksen, että on
hyvin vaikeata tänne tulla sellaisella koneella.
Keskustelu siitä, mikä on suomalainen lentoyhtiö ...
(Ed. Ala-Nissilä: Hyvä kysymys!) — Se on
hyvä kysymys. — Nyt kait oikeudellinen vastaus
siihen, mikä on suomalainen yhtiö, on se, että Suomessa
kotipaikan omaava juridinen henkilö on aina suomalainen
yhtiö riippumatta sen omistuskannasta. Mutta sen sijaan
ulkomaille rekisteröity, vaikkakin suomalaisessa pääomistuksessa
oleva yhtiö ei minusta kuuluisi tämän
ilmaisun piiriin. Nyt joudun jättämään
varauksen: Onko sitten lentoliikennetoiminnassa nimenomaan toimilupapuolella
määritelty asia jotenkin toisella tavalla kuin
pääsääntö on? En usko kuitenkaan,
että tässä voisi olla merkittäviä poikkeamia.
Jo eilen lupasin, että yritetään
selvittää mahdollisuuksien mukaan, mitä muuta
tietoa maailmalta on. Kerroin jo, että jossain maissa ratkaisu tehdään
vähän niin kuin kirjeenvaihtotoimin. Nyt näyttää siltä,
että on myös erilaisia ratkaisusisältöjä.
Pohjoismaat, siis SAS-yhtiön omistajamaat lähinnä,
näyttäisivät olevan päätymässä jonkinlaiseen
korvausperiaatteen tai maksuperiaatteen soveltamiseen, mutta sitä ei
vielä ole tietääkseni yksilöity.
Edelleen, Irlannissa näkyy mietittävän
ratkaisua, jossa parlamentti taikka hallitus ehkä näkee vakuuden
keskeytyvän ensimmäiseen vakuutustapahtumaan ja
siltä varalta asetetaan ehtoja lentokoneitten kotiuttamiseksi
välittömästi.
Kaikista näistäkin syistä ja ehkä asian
luonteesta johtuen muutoinkin näen sillä tavalla,
että kun hallitus lopullisen takauspäätöksensä,
vakuuspäätöksensä, tekee, eduskunta
on nyt myöntämässä ikään
kuin maksimivaltuudet. Mutta ymmärtääkseni
valtiosäännön rajoissa on mahdollista,
että hallitus tyytyy rajoitetumpiin valtuuksiin tai asettaa
ainakin vielä joitain ylimääräisiäkin
ehtoja, siis supistavaan suuntaan verrattuna valtuuteen, jonka tietysti
täytyykin olla tätä laajuutta.
Riskinottajista on puhuttu. Viittasin myös eilen siihen,
että erinäisissäkin toimintamuodoissa saattaa
tällaista sotariskiajattelua alkaa esiintyä. Niihin
täytyy sitten erikseen taas palata, jos sellaisia tulisi.
Tietääkseni tänään
on käyty ainakin lehtien palstoilla Isossa-Britanniassa
keskustelua siitä, voitaisiinko synnyttää vakuutusyhtiöitten
toimesta jokin uusi sellainen tuote, joka kattaisi niin sanotun
sotariskinkin tässä tilanteessa. Kyllä yksityissektorikin
näyttää ainakin tuosta päätellen
toimivan. Tähän hätään
se ei tietysti ennätä.
Edelleen määräajan suhteen, kun pääteltiin, että kuukausi
kerrallaan on hyvä, niin todellakin siinä jäi
rajaamatta takaraja. Periaatteessa silloin, ajan kulkuhan jatkuu
kuukausi kerrallaan, voitaisiin mennä kuinka pitkälle
tahansa. Sen vuoksi tämä perälauta on
aivan oikein.
Nyt jo etukäteen varoittaisin, että varmasti
tästä voi seurata pientä väärinkäsitystä siinä suhteessa,
että EU:ssahan on puhuttu vain yhden kuukauden ajasta.
Valtioneuvosto sille päätökselleen vasta
hakeekin EU:n suostumuksen. Mutta kun varmasti tieto kulkee, että Suomen
parlamentti myöntää valtuudet kevääseen
asti, vastailla saadaan siihen, onko menty yli tuon EU:n nyt asettaman
kuukauden rajan. Siitähän ei ole kysymys, vaan
aivan pragmaattisesta ratkaisusta: Jos kumminkin jouduttaisiin kääntymään
uudelleen eduskunnan puoleen, sitä ei tarvitsisi kerran
kuukaudessa tehdä.
Arvoisa puhemies! Kiitoksia eduskunnalle erinomaisesta myötävaikuttamisesta.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tosiaan varmasti on tilanteen kehityksen myötä lisäselvityksiä tarve
tehdä, ja Saksan ja Belgian ratkaisut muun muassa ilmatilansa
käytöstä ovat pakottamassa totta kai näihin
järjestelyihin.
Minusta valtiovarainministeri puuttui myös erääseen
asiaan, joka ei ole tänä päivänä keskustelussa
tullut esille. Se oli se, miten meidän pitäisi
arvioida Suomen ilmatilan ylittävät mannertenväliset
lennot, jotka Ilmailulaitokselle tuovat 30—40 miljoonaa
markkaa vuodessa tuottoa. Mikä on tämän
maksutulon ja riskin suhde? Tämä oli erittäin
tärkeä havainto, jonka valtiovarainministeri teki.
Se pitäisi pikaisesti myös selvittää.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tämä on laaja kansainvälisen
yhteistyön kysymys myöskin. Eduskuntahan edellyttää,
että informaatiota saadaan valtioneuvostolta, joka voi
järkeä käyttää ja jonka
kannattaa käyttää. Kehotan todella tutkimaan Irlannin-malliakin,
johon ministeri Niinistö viittasi, jolloin tähän
tulisi jokin tällainen klausuuli, että jos tilanne
alkaa eskaloitua, heti koneet jäävät
maahan.
Kotimainen yhtiö vaatisi myöskin vähän
selvittelyä. Air Botnia esimerkiksi on sataprosenttisesti
kai SAS:n omistuksessa. Se on kotimainen yhtiö kuitenkin
tässä mielessä.
Tietenkin toivoo, että tuotekehittelyä tapahtuisi
sillä tavalla, että voitaisiin löytää sellaisia
vakuusjärjestelyjä yrityspohjalta, että valtioitten
ei tarvitsisi näin laajamittaisiin järjestelyihin
mennä.
Kari Kantalainen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rajamäelle ihan vain tiedoksi
se, että kyllä asiantuntijakuulemisessa jaostossa
otimme Suomen ilmatilakysymyksen myöskin esille, ja olen
ymmärtänyt, että kyseinen vastaava virkamies
varmasti asian omalta osaltaan harkitsee, kun nähdään,
että useissa maissa on lähdetty liikkeelle.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärsin myös itse asiantuntijakuulemisessa,
että meillä on tällainen vakuusraja,
mutta se on alhaisempi kuin näissä maissa, joissa
se nyt on aktualisoitu.
Olisin kommentoinut ed. Saariselle, ehkä hieman ed.
Kantalaisellekin, joka mainitsi nimeni, että en tarkoittanut
mitenkään sanoa, että vakuutusyhtiöt
olisivat tässä asiassa jotenkin pelanneet jotain
erityistä peliä tai huijanneet. Ne ovat toimineet
aivan sääntöjen mukaisesti, sillä nämä irtisanomisajat,
joita lentovakuutuksissa on, ovat lyhyitä. Tarkoitin, että varmaan
on kuitenkin kaikkien intresseissä palauttaa tilanne sellaiseksi,
että markkinoilta löytyy tarvittavat vakuutukset
lentotoiminnan ylläpitämiseksi.
Sitten ed. Saariselle, joka ehkä vähän
kevyesti totesi, että eihän tässä välttämättä tarvitsisi
mitään maksuja periä, täytyy
suosia suomalaista: Mielestäni on kuitenkin olennaista,
ja se on EU-päätöksissäkin ollut
keskeistä, että kysymys on rajatusta tietystä toimenpiteestä,
kun annetaan vakuus asiaan, johon markkinoilta ei löydy
vakuuksia. Tässä ei pidä mennä siihen,
että ikään kuin sivussa myönnetään
jollekin elinkeinolle valtion tukia.
Olen myös sitä mieltä, että esimerkiksi
USA:n omiin järjestelyihin, joita on tässä yhteydessä tehty,
EU:n tulisi suhtautua kriittisesti, koska ei ole myöskään
syytä mennä siihen, että jonkin tällaisen
järkyttävän tapahtuman johdosta yhtiöt, jotka
esimerkiksi aikaisemmin ovat olleet täysin konkurssikypsiä,
pystyisivät jollakin tavoin vaatimaan itselleen apua, jota
ne olisivat tarvinneet itse asiassa ilman mitään
erityiskatastrofeja.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Lähtien ed. Sinnemäen puheenvuorosta
totean, että jos olen oikein ymmärtänyt,
EU:ssakin hyväksytään se, että tämä voi
olla myös vastikkeeton.
Sitten toivoisin, niin kuin ed. Ala-Nissiläkin, että tässä nimenomaan
toimisi vuoropuhelu hallituksen ja eduskunnan kesken, kun tämä on
näin iso, poikkeuksellinen asia, ja tieto kulkisi mahdollisimman
jouhevasti kumpaankin suuntaan ja ennen kaikkea, kun hallitus hoitaa
hallintoa ja maan asioita, tieto tulisi eduskunnan suuntaan mahdollisimman
hyvin.
Sitten suomalaisen yhtiön käsitteestä.
Ministeri Niinistö lausui oman käsityksensä.
Jos oikein muistan tämän aamun asiantuntijalausuntoa — täällä on
myöskin ministeri Heinonen paikalla, oikaiskaa — EU-jäsenmaista
oleva yhtiö, omistaa sen kuka tahansa, jos sillä on
toimilupa Suomesta, on kotimainen yhtiö, siis jos se on EU-alueelta.
Mutta jos se on EU-alueen ulkopuolelta, omistuksen määrän
pitää olla 51 prosenttia asianomaisessa maassa,
ennen kuin on suomalainen yhtiö. Pitää siis
olla omistusosuutta 51 prosenttia, jos yhtiö tulee EU-alueen
ulkopuolelta. Täällä on muita verojaoston
jäseniä paikalla. Muistaakseni asiantuntijat kertoivat
meille näin. Tämä ei ole tässä sillä tavalla
oleellinen asia, mutta kun mietinnöstä ei käy
julki, mikä on suomalainen yhtiö, ehkä tämä olisi
hyvä kuitenkin meidän tietää.
Liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka Heinonen
Arvoisa puhemies! Haluaisin omalta osaltani paitsi kiittää eduskuntaa
ripeästä asian käsittelystä myöskin
vakuuttaa sitä, että paitsi seuranta myöskin
tietojen vaihto hallituksen ja eduskunnan välillä tästä eteenkinpäin
tulee jatkumaan hyvin tiiviinä.
Täällä tuli muutamia kysymyksiä esille,
joista yksi oli suomalaisen lentoyhtiön määritelmä. Näiltä osin
lähtökohta on se, että Suomessa rekisteröity
yhtiö omistuspohjasta riippumatta on suomalainen yhtiö.
Lentotoiminnan harjoittamiseen vaaditaan tietty toimilupa, joten
toimiluvan ja Suomessa tapahtuneen rekisteröinnin kautta tapahtuu
suomalaisen lentoyhtiön määritelmän syntyminen.
Mitä tulee kysymykseen Suomen ilmatilan käytöstä,
meillä ovat jo tänä päivänä ilmailuturvallisuudesta
vastaavat viranomaiset määrittäneet sen
kaltaisen tason, joka edellytetään vakuutusten
osalta, jotta suomalaista ilmatilaa voidaan käyttää.
Tietysti viranomaiset ovat sen kysymyksen edessä, ovatko
tapahtuneet tilanteet sen kaltaisia, että meidän
on syytä pohtia uudestaan sitä tasoa vai ei. On
totta, että taso on tänä päivänä alhaisempi
kuin esimerkiksi se 1 miljardin Yhdysvaltain dollarin taso, josta
tässä suhteessa puhutaan. Sitä varmasti
lentoturvallisuusviranomaiset nyt pohtivat.
Irlannin-malli on todellakin sellainen malli, jota varmasti
on syytä harkita hyvin tarkkaan. Se perustuu siihen, että jos
yksi vahinkotapahtuma tapahtuu, tavallaan tuohon järjestelyyn
liittyy ehto, että silloin velvoitetaan lentoyhtiöt
myöskin kotouttamaan kalustonsa kentille 24 tunnin sisällä ja
käytännössä myös vakuusjärjestely
raukeaisi samassa ajassa. Varmaan tätä kannattaa
pohtia.
Todella toivon samalla tavalla kuin ed. Sinnemäki sanoi,
että tämä keskustelu ei laajenisi Euroopassakaan
laajemmaksi ilmailualan tukikeskusteluksi. Nyt on ollut viitteitä siitä,
että joissakin EU:n jäsenmaissa oltaisiin halukkaita
ei pelkästään tämän
kaltaisiin toimenpiteisiin, joita olemme nyt tekemässä,
vaan mahdollisesti myöskin siihen, että kaupallisilta
vakuutusmarkkinoilta saatavien vakuutusten maksuja valtio lähtisi
kansallisen yhtiön puolesta maksamaan. Mielestäni
se on hyvin ongelmallista ja hankalaa ja, väitän,
myöskin Suomen kannalta ei-positiivinen tie. Siinä mielessä toivon,
että pidämme oman kantamme hyvin kirkkaana tässä suhteessa,
että emme lähde mihinkään laajempiin
lentoalan kansallisiin tukijärjestelyihin.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Mikä on suomalainen yhtiö,
on tietenkin aivan olennainen asia tämän asian
käsittelyn yhteydessä. Kyllä jaostossa
asiantuntija pikkuisen eri tavalla sen määritteli
kuin ministeri Heinonen. (Ed. Ala-Nissilä: Kyllä!)
Tämä on sellainen asia — toivon, että ministeri
kuuntelee nyt — että kyllä me haluamme
eduskuntana saada selvyyden, kuinka laajalle tämä ulottuu
ja mikä on määritelmä suomalaisen
yhtiön osalta. Toivon, että tästä tulee eduskunnalle
mahdollisimman pikaisesti palautetta.
Oikeastaan puuttuisin toiseen asiaan — en tiedä,
onko se tässä keskustelussa tullut esille — liittyen
kuitenkin siihen, kun julkisuudessa varustamot ovat hivenen jo olleet
liikkeellä. Onko mahdollisesti syntymässä sellainen
tilanne, että myöskin varustamot tai mahdollisesti
junaliikenne ovat kääntymässä valtiovallan
puoleen ja hakemassa vähän samankaltaista järjestelmää,
jos tällainen kriisitilanne syntyy?
Liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka Heinonen
Arvoisa puhemies! Kysymys suomalaisen lentoyhtiön määritelmästä:
Totta kai toimitetaan kirjallisesti vaikka heti eduskunnan käyttöön
sen kaltainen tarkka määritelmä, että mitään
epäselvyyttä tässä suhteessa
ei ole.
Mitä tulee muiden liikennemuotojen asemaan tässä tilanteessa
lähinnä vakuutusmaksujen nousun kautta, varmaankin
sitä ed. Laitinen tarkoitti, mitään sen
kaltaisia lähestymisiä ei ainakaan liikenne- ja
viestintäministeriön suuntaan ole tullut, että näin
olisi. Kyllä itse lähtisin siitä, että sen kehityksen,
joka eri liikennemuodoissa tapahtuu, tulisi tapahtua kaupallisin,
normaalein vakuutusjärjestelyin. Se on varmasti meidän
tavoitteemme myöskin tämän toivottavasti
poikkeukselliseksi ja lyhyeksi jäävän
jakson jälkeen lentoliikenteessä, että sen
jälkeen normaalein kaupallisin vakuutusehdoin asiat saadaan
järjestymään.
Valtiovarainministeri Sauli Niinistö
Arvoisa puhemies! Ed. Laitinen kiinnitti huomiota muihin mahdollisiin
avunpyyntötahoihin. Avasin itsekin sitä keskustelua.
Nyt täytyy tietenkin muistaa, että lentoliikenne
on aika poikkeavaa monella tavalla, koska se ulottuu ihan toisella
tavalla toisten maitten alueille. Suomessa taas taitaa olla sellainen
historia, että on täällä ennenkin sotavahingot
katettu aina valtion varoista.
Keskustelu päättyy.