9) Hallituksen esitys laeiksi valmisteverotuslain sekä alkoholi-
ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt toisessa käsittelyssä oleva
hallituksen esitys laiksi valmisteverotuslain sekä alkoholi-
ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta on aiheuttanut
aika paljon keskustelua ja erilaisia kannanottoja niin lähetekeskustelussa
kuin ensimmäisessä käsittelyssäkin.
Itse pohdin erilaisia vaihtoehtoja mutta en halunnut tehdä sitä yritystä,
jota joskus on myös tässä talossa harrastettu,
kun tiedän, että monella kollegalla on pakollisia
menoja näin iltaisin, eli pöydällepanoäänestystä en
halunnut lähteä kokeilemaan.
Mutta, arvoisa herra puhemies, kun lukee valiokunnan mietintöä ja
siihen liittyviä vastalauseita ja myöskin rinnakkaislakialoitteita,
niissä kaikissa on vähän saman suuntainen
ajatus siitä, minkä johdosta hallitus lähtee
sille linjalle, että esimerkiksi väkevien alkoholijuomien
alkoholiveroa alennetaan 44 prosentilla, kun tähän
saakka harjoitettu politiikka on ollut sen suuntaista, että hintaratkaisuilla
taikka hintapolitiikalla on pyritty siihen, että kulutusta
ohjattaisiin väkevistä miedompaan suuntaan eli
olueen ja viineihin. Mutta nyt tämä esitys on
juuri päinvastainen. Siitä huolimatta hallitusohjelmassa
ja ministereiden julkisuudessa esittämissä kannanotoissa
annetaan ymmärtää, että hallitus
on erityisen huolestunut alkoholin käytön
kasvusta ja sen tuomista terveyshaitoista ja erilaisista riskeistä.
Lisäksihän hallitus on tehnyt periaatepäätöksen
alkoholipolitiikan linjauksista ja antanut alkoholiohjelmankin oikein
vuosille 2004—2007. Tästä huolimatta
tämä on ikään kuin ristiriidassa näitten
kaikkien hyvien ajatusten ja toimien kanssa. Täällä on
tullut monessa puheenvuorossa ensimmäisen käsittelyn
yhteydessä esiin sekin, millä tavoin asia voitaisiin
hoitaa, vaikka jonkun niistä vastalauseista, lähinnä vihreitten taikka
vasemmistoliiton vastalauseitten, mukaisesti olisi edetty, eli en
usko, että vaarat salakuljetuksesta ja muista taikka salamyynneistä jne., mitä täällä
eräät
tahot toivat voimakkaasti ilmi, sinällään
toteutuisivat.
Arvoisa puhemies! Ehdotankin, että tähän
hallituksen esitykseen liittyvä toinen lakiehdotus hylättäisiin
ja ensimmäinen laki hyväksyttäisiin, koska
se perustuu direktiivin edellyttämään
harmonisointiin. Eduskunnan virkamiehiltä saamani selvityksen
perusteella nämä kaksi lakiesitystä eivät
ole sidoksissa toisiinsa, joten on mahdollista käyttää tällaista äänestysmenettelyä
sitten, kun
mahdollisesti huomenna äänestetään.
Arvoisa herra puhemies! Katson, että jos tämä toinen
lakiesitys hylättäisiin, silloin hallituksella olisi
mahdollisuus tuoda jokin näistä kolmesta vaihtoehdosta,
jossa painotus on toisenlainen kuin hallituksen esitykseen sisältyy,
eli jatkettaisiin samaa linjaa alkoholihintapolitiikassa kuin tähänkin
saakka vuosikausia on tehty eli pyrittäisiin ohjaamaan
käyttöä miedompiin alkoholijuomiin. Rinnakkaislakiesityksessähän
on esitetty sitä, että veroa aina vuosittain alennettaisiin
määrätyllä prosenttimäärällä myöskin
väkevien alkoholijuomien osalta eli sillä tavoin
päädyttäisiin pikkuhiljaa sille tasolle,
mikä myöskin Suomenlahden eteläpuolella
ja muissa EU-maissa, erityisesti uusissa EU-maissa, mitä ilmeisimmin
on.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton ryhmän vastalause,
joka ei täällä mennyt ensimmäisessä käsittelyssä läpi,
lähti nimenomaan siitä, että väkevien
alkoholijuomien veroa ei olisi alennettu niin paljon kuin hallitus esittää.
Minun mielestäni tässä meidän
vastalauseessamme hyvin perusteltiin tämä asia.
Koska nyt sitten käsitellään koko lain
hyväksymistä tai hylkäämistä,
niin kuin ed. Vistbacka totesi, olisi parasta hylätä koko
lakiesitys, sillä on todella näin, että hallitus
ehtii tuoda paremman esityksen eduskunnalle, jossa se voi huomioida
vasemmistoliiton vastalauseen ja rinnakkaislakialoitteet ja muidenkin
edustajien tekemät parannusehdotukset. Muun muassa vihreiltä oli
hyviä esityksiä. Tässä on ajatuksena
se, että me voisimme alkoholijuomien käyttöä ohjata
mieluummin väkevistä miedompiin juomiin. Sehän
olisi meidän veroesityksemme idea, joten kannatan ed. Vistbackan
ehdotusta ihan sellaisenaan kuin hän teki.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi valmisteverotuslain
sekä alkoholi- ja alkoholijuomaverosta annetun lain muuttamisesta
siinä muodossa, kuin se tuli hyväksytyksi ensimmäisessä käsittelyssä,
johtaa siihen, niin kuin täällä aikaisemmin
on todettu, että erityisesti väkevien juomien
alkoholivero alenee muita enemmän. Kun veronalennus keskimäärin
on 33 prosenttia, väkevien juomien osalta se hyväksytyssä muodossa
merkitsee 44 prosentin alennusta. Se johtaa käytännössä nimenomaan
siihen, mihin täällä aikaisemmissa puheenvuoroissa
on viitattu, että tällä ratkaisulla suositaan
väkevien käytön lisäämistä.
Se on täysin ristiriidassa aikaisemmin noudatetun alkoholipoliittisen
linjan kanssa, jossa kulutusta on pyritty hoitamaan väkevien
käytöstä entistä enemmän
mietoihin juomiin. Jos olisimme suljetussa ympäristössä eikä tarvitsisi
ottaa huomioon ympäristössä tapahtuvia
muutoksia, voisi yhtyä ed. Vistbackan aikaisemmin tekemään
esitykseen, mutta kun olosuhteet muuttuvat ja ympäristö muuttuu,
ilmeisesti on pakko kuitenkin ottaa huomioon se muutos, mikä tapahtuu.
Alkoholiveron osalta olen samaa mieltä, mitä hän
esitti, eli meidän vaihtoehtomme, jossa väkevien
veroa olisi alennettu vain puolet siitä, mitä on
hallituksen esitys, olisi noudattanut sitä linjaa, mitä alkoholipolitiikassa
yleensä on aikaisemmin harjoitettu, ja siinä mielessä se
olisi ollut parempi vaihtoehto. Ratkaisu kaiken kaikkiaan tulee
merkitsemään alkoholin kulutuksen kasvua, ja sen
seurauksena sosiaali- ja terveyshaitat kasvavat ja siitä aiheutuvat
kustannukset lisääntyvät.
Kun valmisteverotuslain muutos kuitenkin on väistämättä toteutettava
siitä syystä, että aikanaan unioniin
liityttäessä sovitut siirtymäkaudet päättyvät
ja on poistettava ne rajoitteet, mitkä koskevat alkoholijuomien
tuontimääriä, merkitsee se sitä,
että matkustaja voi omaan käyttöönsä tuoda
tuomisinaan väkeviä sen 10 litraa, minkä järjestelmädirektiivi
mahdollistaa, välituotteita 20 litraa, 90 litraa viinejä tai
110 litraa olutta. Nämä määrät
ovat niin suuria, ja kun huomioon otetaan se, että Viro,
jossa alkoholin hintataso on murto-osa Suomen tasosta, liittyy unionin
jäseneksi, se mahdollistaa kannattavan pimeän
tuonnin ja houkuttelee niiden markkinoiden syntymiseen, joilla on
monia muita kielteisiä haittavaikutuksia.
Sen vuoksi en ole suoraan hylkäämässä näitä esityksiä,
mutta nämä tuontimäärät,
jotka sinänsä ovat ohjeellisia määriä,
joita voidaan käytännössä perustellusta
syystä ylittää, ovat niin suuret, että niiden
kontrollointi jo sinänsä on perusteltua, kun lisäksi
otetaan huomioon se, että komissio ilmeisesti oli 12.11.
lähettänyt tiedustelun Espanjalle ja Isolle-Britannialle
siitä, miten ne noudattavat valmisteveroja ja rajat ylittävää kauppaa
koskevaa unionin säännöstöä.
Komissio ilmaisee huolensa siitä, että näissä mahdollisesti
asetetaan rajauksia näille tuontimäärille. Ison-Britannian
tapauksessa kysymys on erityisesti siitä, onko omaan käyttöön
tuontia se — tai ei-kaupallista tuontia, niin kuin termi
kuuluu — että tuo kaverilleen, jos se ei tapahdu
kaupallisessa tarkoituksessa. Jos tuo komission ajatus saa laajempaa
kannatusta ja tulee aikanaan sovellettavaksi oikeudeksi, niin silloinhan
se merkitsee käytännössä sitä,
että matkustajatuomisina tuotavat määrät
ovat käytännössä rajattomat.
Silloin se johtaa siihen, että entistä paremmat — tuottavammat — pimeät
markkinat ovat luotavissa. Tietenkin tullilla ja rajavalvonnalla
on omat mahdollisuutensa vaikuttaa sen seurantaan, miten tämä omaan
käyttöön tuonti etenee ja miten se lisääntyy,
mutta kun on tiedossa tämä komission kanta, niin
mietintöön sisältyvään
vastalauseeseen numero 1 sisältyy lausumaehdotus, jossa
tavallaan pyritään antamaan ohjetta siitä,
miten tulee suhtautua tähän omaan käyttöön
tai ei-kaupallisessa tarkoituksessa tapahtuvaan matkustajatuomiseen.
Lausumaehdotus, jonka esitän hyväksyttäväksi,
kuuluu seuraavasti: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimiin sen estämiseksi, ettei alkoholijuomien tuontia
toisesta unionimaasta omaan käyttöön
tulkittaisi niin, että siihen sisältyy myös
ei-kaupallinen tuonti jonkun toisen omaan käyttöön."
Tämän esitän hyväksyttäväksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin kannatan ed. Polven tekemää ehdotusta.
Siitä on erinomaisen hyvä jatkaa tätä pohdiskelua.
Minä olen aina miettinyt sitä, että kun
EU ilmoittaa ihan noin reilusti ja reippaasti, että EU:n jäsenyydestä täytyy
EU-kansalaisille olla jotakin hyötyä, niin se
konkreettisin hyöty tulee halvasta viinasta elikkä se
on semmoinen EU-hyvä, joka tuntuu jossakin. Tästä ei
ole kuin muutama viikko, kun jossakin EU-tiedotteessa, kun joku
oli mennyt kysymään, miten tämä homma
nyt oikein on, asianomainen virkamies sanoi, että kyllä se
on aivan oikea havainto: täytyy olla jokin konkreettinen
hyöty siitä, että on EU:n jäsenvaltion
kansalainen, elikkä täytyy olla jokin EU-hyvä,
ja se on se, että halvalla saa päänsä täyteen.
Nyt tullaankin, arvoisa puhemies, hyvin mielenkiintoiseen kysymykseen:
mikä on normaalin EU-kansalaisen maksan polttokyky? Minusta
nyt tiede pitäisi saada tutkimaan se, paljonko keskiverto
maksa, jossa ei ole maksakirroosin jälkiä vielä havaittavissa,
pystyy polttamaan vuorokaudessa, ja siitä rakentaa yksilökohtainen
normi, ja sen jälkeen laskea keskimääräinen
pesuekoko eli montako perheenjäsentä tässä ruokakunnassa
on. Sitten vielä yksi normi: paljonko on läheisiä ystäviä,
jotka kuuluvat tähän populaan? Ja siitä pitäisi
laskea, sattuuko se normi, jonka ed. Polvi äsken juuri
meille esitteli, yksiin tieteen havaintojen kanssa ja sitten, jos
ruvetaankin tulemaan joka toinen päivä nuo kuormat
mukana Tallinnasta esimerkiksi, montako minuuttia on elinaikaa rehellisesti
toimien, ennen kuin alkoholimyrkytys yllättää,
eli kuinka nopeassa ajassa päästään
näistä kansalaisista eroon. Jos ei päästä eroon,
siinä tapauksessa tulee kysymykseen se, onko mahdollisesti
tässä näyttöä siitä,
että on lainvastaisesti toimittu, eli ettei kotikäyttöön
ole tätä tuotukaan.
Tätä asiaa voidaan tällä tavalla
ihan reippaasti ja objektiivisesti tieteen kriteereitä noudattaen selvittää.
Silloin ollaan vahvoilla vesillä näissäkin
EU-olosuhteissa. Kun asia oli ensimmäisessä käsittelyssä,
pohdiskeltiin paljon, niin kuin ed. Polvikin äsken totesi,
tätä pimeää tuontia, käyttääkseni
hänen ilmaisuaan. Nyt on sillä tavalla, että tätä harmaata
ja mustaa taloutta varten meillä on jo järjestäytynyt
rikollisuus. Sillä on koko organisaatio sopivasti luotuna
vuoden -95 alun jälkeen, eli se on niin kuin valmiina ottamaan
tämän bisnetin haltuunsa. Ei tässä tarvitse
siis mitään uutta luoda. Tässä on
kaikki valmiina.
Sitten ed. Polven äskeiseen puheenvuoroon viitaten,
kun hän puhui siitä, että toimintaympäristö muuttuu:
Aivan oikein, näin on tapahtunut, ja sen takia olemme tässä pakkotilanteessa.
Mutta, arvoisa puhemies, on toisinkin päin mahdollista.
Pitää tietysti olla mahdollisuutta vaikuttaa siihen
ympäristöön, tässä tapauksessa
Euroopan unioniin. Siksi tähän mietintöön,
sen vastalauseeseen 2, sisältyy lausumaehdotus,
joka kuuluu: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
ryhtyy toimenpiteisiin väkevien alkoholijuomien poistamiseksi
puhtaan sisämarkkinasääntelyn piiristä Euroopan
unionissa." Ja, arvoisa puhemies, teen tämän lausumaehdotuksen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä salissa on
niin vähän hallituksen puolustajia, että on
pakko kiivetä itse puhujakorokkeelle. Tässä nimittäin
hallitus on siinä mielessä pakkorakosessa; oikeastaan
ed. Polvi puheenvuorossaan totesi hyvästi, missä tilanteessa
ollaan sinällään. Emme voi ummistaa silmiämme
siltä, mitä meidän ympäristössämme
tapahtuu ja mitä johtopäätöksiä meidän
on siitä tehtävä.
Itse näen tämän kysymyksen sillä tavalla, jotta jos
näiden väkevien alkoholien hintaa ei lasketa, niin
kyllä toukokuun alun jälkeen tulee olemaan ennen
näkemätön jobbaus käynnissä.
Vaikka me kirjaisimme minkä näköisiä juttuja
tuonne, jotta ei saa kaverille tuoda, niin tiedän nimittäin
tämänhetkisen lainsäädännön
nojalla, kun itse asun itärajalla, että siellä tulee
juomia hyvin toimitettuna kotiin autoilla rajan yli. Siellä näköjään
toimii, en tiedä millä tavalla toimii, mutta jotkut
ilmeisesti harjoittavat aika ammattimaista toimintaa: Tulevat tupakka-
ja viinagulassit, ja kun poliisit menevät, ei ole mitään
myyty eikä ostettu. On vaikea todistaa, mistä nämä aineet
ovat tulleet. Semmoinenkin erikoisuus on kuulemma vielä olemassa
Suomessa, jotta jos sattuu olemaan Ruotsin kansalainen, voi olla
itärajalla ja Venäjän puolella ja reissata
joka päivä ja käydä hakemassa
viinaa ihan huoletta olematta yötä siellä tai
22:ta tuntia — vai mikä raja siinä on.
Se kuvaa, jotta aina löytyy yrittäjiä,
kun tiedetään hinnan halpuus, mikä se
tulee olemaan ja nytkin tällä hetkellä jo
on Viron ja Suomen välillä liikennöitäessä.
Mikään ei estä, koska se on sisämarkkina-aluetta,
eli sieltä tulee juominkeja ihan riittävästi.
Sen takia, vaikka tiedetään ne haitat, jotka väkevistä tulee
enemmän olemaan kuin miedoista, tiedetään
myös, että väkeviä tarvitsee kuljettaa
vähemmän, kun tulee prosentteja enemmän
Suomeen ja saa kovemman hinnan, jolloin se houkuttelee jobbaustoimintaan
enemmän. Sen takia varmasti kaverille tuontia tapahtuu
nyt, mutta ennen kaikkea, kun määrät
kasvavat. Noin korkeaan filosofiaan ja tieteeseen, mitä ed.
Pulliainen totesi maksanpolttokyvystä, en edes halua lähteä,
koska sitä ei tarvitse tehdä, se näkyy
käytännön elämässä.
Olen itse vanhempi tutkija pystymetsästä. Tiedän
sen tuntemuksesta, että jotkut ihmiset ryyppäävät
hengiltä itsensä ja jotkut eivät. Todennäköisesti
jatkossakin tulee näin tapahtumaan. On valitettavaa, että kansantalous
tulee maksamaan tästä ison laskun, mutta tämä on niitä EU:n
siunauksia, vai miksi niitä voisi sanoa. Kyllä tämä kiron
puolelle menee enemmänkin, mutta kuitenkin näin
varmasti tulee olemaan.
Toisaalta, niin kuin aikaisemmin taisin ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä todeta, yksityisyritteliäisyyttä tämä tulee
vähentämään. Kun me pyrimme
tämmöiseen omatoimisuuteen kaikilla aloilla ja
kannustamaan ihmisiä, todennäköisesti kotiviinin
valmistus esimerkiksi — mikä minusta on ollut
hyvä asia, että tehdään suomalaisista marjoista
viintä siellä mökin nurkassa — todennäköisesti
tulee vähenemään. Nyt viinaa saa niin halvalla
monopolin tekemänä, että ei tarvita tämmöistä harrastustoimintaa,
että esimerkiksi vaikka mustikoista tehdään
viiniä ja metsästä käydään
mustikat keräämässä — mikä sen
parempaa. Se pitää vielä ihmisen virkeänä,
kun luonnossa liikkuu, puhumattakaan näistä väkevämmistä aineista,
joita tuolla korven kätköissä on tehty.
Sen takia tämä vaikuttaa myös tähän
puoleen, jota ei ole monessakaan puheenvuorossa havainnoitu tätä ennen.
Minä olen kyllä tämän hallituksen
esityksen kannalla. Olen sitä mieltä jatkossa,
että jos tässä tulee semmoista — minä nytkin
nimittäin epäilen, että tässä tulee
jobbausta, koska hinnan ero on jonkinmoinen vielä siitä huolimatta,
toukokuun alunkin jälkeen. Jos tässä näyttää olevan varaa
nostaa siksi, että jobbausta ei tule, niin me nostamme.
Pannaan vähän veroja lisää,
käydään etsimään sitä kipurajaa,
missä se on. Mutta ei tehdä niinpäin,
jotta annetaan syntyä tämmöinen kova
tosin laiton jobbaustoiminta ja sitten käydään
sieltä kautta hakemaan. Vedetään nyt
näin alas ja nostetaan sitä pikkuhiljaa ylös.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä on runsaasti
esitelty niitä haittoja, joita viinasta ja nyt tästä veronalennuksesta
koituu. Ed. Lahtela otti esiin joitakin asiaan liittyviä positiivisia
seikkoja. Oli tästä minullekin se ilo, että valiokunnassa
koin jotenkin, sanoisinko, miellyttäväksi tai
itseni ilahduttavaksi sen proseduaalisen kummallisuuden, joka tapahtui,
kun toisaalta sosiaali- ja terveysministeriön ja toisaalta
valtiovarainministeriön asiantuntijat kävivät
esiintymässä. Ensin mainittu nimittäin
ilmoitti, että hän oli — vaikka oli kuulunut
työryhmään, joka oli yhteistyössä valtiovarainministeriön
kanssa valmistellut tätä lakiesitystä,
ja kun he olivat päässeet yhteiseen lopputulemaan — lukenut
kuitenkin muutaman päivän kuluttua lehdestä aivan
toisenlaisen esityksen. Valtiovarainministeriö näytti
päätyneen ministeriöön mentyään
kokonaan toisenlaiseen näkemykseen, joka on nyt sitten
ollut täällä käsittelyn pohjana.
Se käsitys kuulemma perustui tieteelliseen selvitykseen
siitä, mikä on tämä oikea prosentti.
Se tieteellinen selvitys taas puolestaan kuulemma perustui erityisesti
Tilastokeskuksen panos—tuotos-tauluihin. Niin riemastuttavaa
käyttöä en ole ikinä kuullut
Tilastokeskuksen panos—tuotos-taululla koskaan olleen noin
tieteellisessä mielessä.
Kaiken tämän jälkeen ilmoitan kannattavani ed.
Polven tekemää ehdotusta.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kun ed. Pulliaisen tekemä lausumaehdotus
tähtää selvästi siihen, että pyritään
vaikuttamaan myös ympäristöön
näissä alkoholiverotukseen liittyvissä kysymyksissä,
sitä on syytä kannattaa. Sen vuoksi tuen ja kannatan
hänen tekemäänsä ehdotusta.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin useissa puheenvuoroissa täälläkin
on esitetty, on todella nurinkurista, että alkoholiveron
alennus painottuu nimenomaisesti väkeviin juomiin. Se on
mielestäni alkoholipoliittisesti aika nurinkurinen linjaus.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on omassa lausunnossaan esittänyt
huolensa alkoholiveron alentamisen seurauksena syntyvän
kulutuksen kasvun aiheuttamista sosiaalisista ja terveydellisistä haitoista.
Itsekin tähän huoleen kyllä yhdyn. Tilanne
kuitenkin taitaa olla se, että olemme enemmän
tai vähemmän puun ja kuoren välissä tai
pakkotilanteessa. Veroja olisi pitänyt alentaa jo aikaisemmin
ja hallitusti, mutta näin ei valitettavasti kuitenkaan
ole tehty, vaan teemme sen nyt kertarysäyksellä tai
ainakin siltä näyttää. Pelkäänkin
pahoin, että lopputulos voi olla paljon ikävämpi
kuin olemme osanneet odottaa.
Sen verran totean ed. Esa Lahtelan huoleen siitä, miten
käy kotiviinin valmistuksen, että en kuitenkaan
olisi sen suhteen kovin huolissani. Ainakin minun mielestäni
kotiviinin tekeminen on ensisijaisesti taidetta ja vasta toissijaisesti
alkoholijuoman valmistusta.
Keskustelu päättyy.