2) Hallituksen esitys laiksi Kansaneläkelaitoksen rahoituksen
väliaikaisesta muuttamisesta vuonna 2005
Olavi Ala-Nissilä /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkelaitoksen rahoitus
on osaltaan tarkoitus turvata jälleen kerran yksivuotisella
erityislailla. Valtiovarainvaliokunnassa on tätä noin
kymmenen vuotta voimassa ollutta menettelytapaa arvosteltu ja lähdetty
siitä, että Kansaneläkelaitoksen rahoitus
tulee saattaa vuotuisia erityislakeja vakaammalle pohjalle.
Nyt valiokunnan saaman selvityksen mukaan sairausvakuutuksen
rahoitusta koskeva uudistustyö on käynnistynyt
siten, että sitä koskeva lainsäädäntö voitaisiin
saattaa voimaan vuoden 2006 alusta, ja siten se on tarkoitus antaa
eduskunnalle kevään istuntokaudella. Kansaneläkerahaston osalta
ei sen sijaan ole vielä käyty yksityiskohtaisia
neuvotteluja.
Valtiovarainvaliokunta on pitänyt lainsäädännön
uudistamista ja Kansaneläkelaitoksen rahoituksen saattamista
suunnitelmalliselle, vakaalle pohjalle välttämättömänä ja
pitää tärkeänä, että Sairausvakuutusrahastoa
koskeva uudistus toteutetaan esitetyssä aikataulussa ja
että asiassa edettäisiin myös Kansaneläkerahaston
osalta. Näin ollen, kun rahoitus on vielä auki,
valiokunta pitää tätä esitystä hyväksyttävänä ja
esittää nämä linjaukset tässä lyhyessä mietinnössä tämän
hallituksen lakiesityksen saatteeksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viime eduskuntavaalien alla nykyinen
peruspalveluministeri Hyssälä lupasi eläkkeensaajille
300 euron tasokorotuksen eläkkeeseen kuukaudessa. Tämän
lupauksen lunastaminen olisi luonnollisesti vaikuttanut aika lailla
Kansaneläkelaitoksen rahoitustilanteeseen. Hallitus kuitenkin
pelasti Kansaneläkelaitoksen tältä tilanteelta esittämällä eduskunnalle
kansaneläkkeisiin vain 7 euron tasokorotusta, joka sekään
ei ole mikään todellinen tasokorotus, kun otetaan
huomioon, että viinan hinnan alentaminen johtaa siihen,
että perinteinen eläkkeiden indeksikorotus jää tällä erää käytännössä saamatta.
Tarkoitukseni oli ministeri Hyssälältä tässä yhteydessä kysyä vastausta
siihen, miten hän voi ministerinä ehdottaa kansaneläkkeisiin
korotusta 7 euroa, kun vaaleissa hän on luvannut 300 euroa.
Tarkoitus oli kysyä ministeri Hyssälältä,
miten paljon hänen mielestään poliitikko
voi pettää vaalilupauksensa, ennen kuin poliitikon
uskottavuus yleisesti ottaen jo asettuu kyseenalaiseen valoon. Mutta
kun ministeri Hyssälä onnistui poistumaan salista
niiden muutaman kymmenen sekunnin aikana, jotka oli kyselytunnin
ja tämän asian käsittelyn välillä,
en tässä vaiheessa voi näitä kysymyksiä ministeri
Hyssälälle esittää.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Zyskowiczille toteaisin nyt, että kyselytunti
oli juuri. Olisitte voinut silloin esittää tämän
kysymyksen.
Nyt käsitellään lakiesitystä Kansaneläkelaitoksen
rahoituksen väliaikaisesta muuttamisesta. On aivan totta,
mitä valiokunnan puheenjohtaja täällä totesi,
että tämmöiset määräaikaiset, vuoden
mittaiset, lait eivät tänne kuulu. Mutta nyt mietinnössä lukee
niin, että saataisiin uusi menettelytapa voimaan vuonna
2006. On syytä toivoa, että hallitus nyt tämän
tuo ja Kansaneläkelaitoksen rahoitus saadaan vakaammalle
ja paremmalle pohjalle.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä asia on todella ollut
vuosia esillä täällä keskusteluissa.
Nyt on kysymys Kansaneläkelaitoksen rahoituksesta, ja kansaneläkkeet
ovat olleet todellakin, niin kuin ed. Zyskowicz täällä totesi,
ihmisten mielessä. Nimenomaan eläkeläisten
kysymykset jatkuvasti kohdistuvat näihin kysymyksiin. Aivan
sama, onko kyseessä kunnallisvaalit tai valtiolliset vaalit,
ehdokkaiden liikkuessa kansalaisten parissa nämä asiat
ovat esillä.
Näin ollen olisi varmasti hyvä, että Kansaneläkelaitoksen
kohdalla vielä katsottaisiin esimerkiksi sitä,
onko kahteen kertaan leikattuja kansaneläkkeen perusosia
todella palautettu. Kaikille ei niin ole tehty, koska on ollut erilaisia säätiöitä
tässä välimiehenä,
jotka eivät ole sitten samalla tavalla kuin muut eläkkeenmaksajat
lähteneet tähän palautukseen. Mielestäni
kansaneläkkeen pohjaosa on teema, joka ei ole vielä kadonnut
ihmisten mielestä.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! En pidä sinänsä hyvänä,
että vuosittain tällaisella poikkeuslain tyylisellä järjestelyllä Kansaneläkelaitoksen
rahoitus järjestetään. Pitäisi
päästä lopultakin pitkäjänteiseen
ja vakaaseen järjestelmään. Toisaalta
voi todeta, että kun valtion kassasta siirretään
Kansaneläkelaitokselle niin sanottu takuusuoritus, niin
näin tietysti siirretään progressiivisella
verotuksella kerättyjä varoja sosiaaliturvamenojen
kattamiseen. Siinä mielessä on periaatteessa jopa
perusteltua, että näin tapahtuu.
Mutta toinen kysymys, mikä tässä on
noussut esille, vaikka se ei itse tähän lakiin
sisälly, on kyllä se, mitä ministeri
Hyssälä äskenkin juuri totesi, kun hän
alkoi selitellä koko maailman maalaten kauniilla kuvilla,
miksi hänen esityksensä 300 euron nimenomaisesta
kansaneläkkeen tasokorotuksesta on unohtunut ja kuivunut täysin
kokoon. Se on hämmästyttävää,
jos tämä hallitus ei tällä vaalikaudella
tuo pienimpiin kansaneläkkeisiin todellista tasokorotusta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Sanoisin ed. Ala-Nissilälle, kun
hän on täällä salissa, vaikka
onkin selin puhemieheen, että on mielenkiintoista, kun
lukee valtiovarainvaliokunnan mietinnön läpi ja
siinä mietitään Kelan rahoitusta, että ei
mitenkään nosteta esille asiaa, joka on yliopistomaailmasta
tuttua jo kolmen vuoden takaa, ja luulen, että kollega
kyllä tämän tietää:
kaikkien näiden rahojen osaoptimointia esimerkiksi terveydenhoidon
sisällä. Nyt Kelan rahaa menee paljon semmoiseen
toimintaan, jossa tapahtuu niin, että tuetaan asiaa, mutta
mitään ei tapahdu, sen sijaan, että rahat
kohdentuisivat siihen, että esimerkiksi meillä potilasjonot
lyhenisivät.
Toivottavasti edustajalle tämä ongelmatiikka on
tuttua. Jos ei ole, minä voin privaatisti kertoa. Minua
häiritsee hyvin paljon se, että akateemisen maailman
tarkkaan tuottama tieto ei ole saanut minkäänlaista
jalansijaa meillä eduskunnassa. Jos valtiovarainvaliokunta
ei mietinnössään edes siihen viittaa,
niin hyvin lähellä on tietysti käsitys,
että te ette edes sitä tiedä. Mutta toivoisin
edustajalta kommenttia tähän.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässähän on kysymys
nimenomaan rahoituslain muuttamisesta. Tässä ei ole
kyllä valiokunnassa eikä jaostossa pyrittykään
menemään Kansaneläkelaitoksen rahoitustarpeen
ja sen ongelmien sisälle, vaan tässä on kysymys
siitä, millä tekniikalla tämä rahoitus hoidetaan.
Mutta otetaan nämä ed. Akaan-Penttilän
tärkeät näkökohdat huomioon
jatkossa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
ei nyt muuta ole tehtävissä, koska suoritukset
Kelaan pitää hoitaa ja Suomessa on tämmöinen
tapa; täällä ei turhaan lakeja ole tehty
ja säännöksiä. Tämä on
nyt tällä hetkellä tekniikkaa, niin kuin
ed. Ala-Nissilä totesi tuossa.
Mutta laajempana kokonaisuutena kyllä minä näen
sillä tavalla, että kun nythän, niin
kuin mietinnössä todetaankin ja tiedetään
hyvin, tulee esitys kohta, jotta palkansaajille pantaisiin sairausvakuutusmaksua
vähän lisää, niin minusta se
on kuitenkin sillä tavalla keskeneräinen vielä,
että yhä edelleen meidän pitäisi
uskaltaa katsoa, voidaanko tämmöiseltä pitkälle
automatisoidulta teollisuudelta, mikä koneella puhtaasti
tuottaa tuotteita, saada kovempaa veroa tai saada pörssiveroa
tai tämmöisiä asioita, jotta saataisiin
lisää tuottoa Kelan piikkiin, koska tämä on
nyt hoidettava ja tuleekin hoitaa nätisti, mutta ei pelkästään
niin kuin nyt on kuviteltu tässä tulevaisuudessa
tehtävän, että palkansaajille pannaan
lisää maksettavaa, mikä on tavallaan
tietty työn sivukulu kanssa.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn ed. Ala-Nissilän puheenvuoroon,
että kysymyksessä on nyt rahoituslain käsittely.
Tämäkin keskustelu, joka nyt on laajennut tämän
ulkopuolelle, osoittaa, miten laajasti voidaan asioihin ottaa kantaa
silloin, kun kysymys ei ole suoranaisesti substanssilaista.
Totean nyt kuitenkin sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtajan
ominaisuudessa, että nämä ongelmat, jotka
tässä nyt on nostettu esille, ratkeavat silloin,
kun sairausvakuutuslain kokonaisuudistus tehdään.
Siinä yhteydessähän on tarkoitus ratkaista
Kansaneläkelaitoksen sairausvakuutuksen rahoitus. Siihen
palataan varmaan tässä salissa lähiaikoina.
Toisen kautta tietenkin on jollakin tavoin pidettävä huolta
siitä, että Kansaneläkelaitos voi kansalaisen
perusturvaan liittyvän rahoituksen hoitaa. Nyt on sitten
tällä tavoin tämä asia ratkaistu,
ja se on mielestäni ihan perusteltua ja hyvä tapa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän hallitus
esittää, että Kansaneläkelaitoksen
rahoituksen turvaamiseksi Kansaneläkelaitokselle tilitettäisiin
vuonna 2005 arvonlisäveron tulotuotosta 1 000
miljoonaa euroa. Tämä turvaamistoimenpide tulee
tietysti asialliseen kuvaan, kun kerrotaan, mitä kansanedustajaehdokas
Hyssälän, sittemmin kansanedustajan ja ministerin,
ehdotus 300 euron korotuksesta kansaneläkkeeseen merkitsisi,
jos sellainen toteutuisi. Se olisi 1 400 miljoonaa euroa.
Tällä tavalla nämä rahavirrat
tulevat keskenään oikeaan arvoon.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän tietysti, että Kelankin
pitää pystyä hoitamaan velvoitteensa.
Sikäli on tietysti perusteltua tällainen väliaikainen
muuttaminen, mutta jotenkin tuntuu oudolta, että jatkuvasti
tällaisella tilapäisjärjestelyllä yritetään
asia hoitaa. Toivon mukaan tämä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
puheenjohtajan ilmaisema toivomus toteutuu hyvin pian. Kyllä minun
mielestäni tällaisten rahoituslakien ja vastaavien
pitäisi olla pysyviä lakeja, jolloin ollaan vakaammalla
pohjalla.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kansaneläkelaitoksen asema ylimalkaan
on kohtuullisen hankala, se on eduskunnan valvonnassa, ja eduskunnan
on toki puolustettava sitä. Samalla ihmiset kuitenkin kiinnittävät
jatkuvasti huomiota siihen, että lääkkeet
ovat entistä kalliimpia. Samaan aikaan Kansaneläkelaitoksen lääkekorvauskulut
ovat myös kasvaneet koko ajan. Muun muassa sellainen kuin
vaikkapa lannerangan magneettitutkimus maksaa runsaasti yli 4 000
euroa, yksi tutkimus. Tästä Kansaneläkelaitos
korvaa yli puolet. Näin ollen esimerkiksi korvaukset suuntautuvat
näiden laitteistojen omistajille suoraan ja auttavat toki
tavallista ihmistä yleensä siinä, että hänellä on
mahdollisuus päästä tämänkaltaiseen
kalliiseen tutkimukseen, joita yksityissektori tarjoaa ja joita
julkinen sektori ei kylliksi tarjoa. Näin ollen on selvää,
että jatkuvasti kustannuspaine kasvaa ja rahoitus tulee
yhä ongelmallisemmaksi. Siinä toki täytyy budjetin
todellakin tässä tapauksessa ja ennakoidusti olla
kyllin iso ja myös pitkäjänteinen, ettei tällaisia
väliaikaisia ratkaisuja vuosittain jouduta tekemään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä parin viikon
sisällä on käyty aikaisemmin keskustelua
siitä läänityksestä. Minusta
on hyvä käydä keskustelua siitä,
onko mahdollista katsoa Kelan osalta menoja, kutistaa sieltä hallinnon
ja sen byrokratian osalta. Kun Ylen osalta jotkut esittävät,
että siellä käydään
purkamaan läänityksiä, niin yhtä hyvin
voi kysyä tämän Kelan osalta, eikö tässä pidä lähteä purkamaan
tämmöistä miehitystä, mikä siellä tällä hetkellä on
erinäköisten risteytysten ja jakojen osalta.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! En malttanut olla oikaisematta ed. Tiusasen
viimeistä arviota siitä, että Kansaneläkelaitoksen
lääkemenot olisivat merkittävästi
nousseet. Pitää muistaa, että tässä talossa,
tässä salissa, hyväksyttiin vasta äskettäin
lainmuutos, jossa niin sanottu geneerinen substituutio otettiin
käyttöön. Sen vaikutukset lääkekulujen
säästöpuolella ovat olleet noin 90 miljoonaa
euroa. Jos yleisesti asiasta puhutaan ja takavuosista, niin voidaan
tehdä tuo johtopäätös. Tosiasiassa
tällä on ollut myönteinen vaikutus.
Itse asiassa tähän hallintouudistukseen en muuten
haluaisi ottaa kantaa, mutta kun ed. Esa Lahtela tämän
asian nyt esille toi ja olen Kelan valtuutettu, niin täytyy
sekin oikaista. Kelan valtuutetut ovat vasta äskettäin
päättäneet supistaa Kelan johtajien määrää viidestä neljään.
Siellä on tehty muitakin uudistuksia, jotka tähtäävät
nimenomaan siihen, että Kelan henkilöstöorganisaatio
vastaisi tarkoitustaan. Toisaalta pitää muistaa,
että Kelalla on 5 miljoonaa asiakasta, jotka on hoidettava,
eikä se tapahdu ihan kevyellä organisaatiolla,
ei ehkä edes johtotasolla.
Ed. Astrid Thors merkitään
läsnä olevaksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minä en ota tuota ed. Valto Kosken
oikaisua siinä mielessä vastaan, että on
aivan selvää, että geneerinen substituutio
ainoastaan taittaa tätä lääkekulujen
nousua. On viisasta katsoa sitä todellakin, miten lääkekulut
ovat nousseet vuodesta toiseen. Kelan korvaukset ylittävät
miljardi euroa, se on 1 000 miljoonaa euroa. Näin
ollen tämä 90 miljoonan euron pudotus kohdistuu
lyhyelle ajalle, ja sen vaikutus on tietysti sellainen, että se
tasaa nousuvauhtia, mutta uusia lääkkeitä on
tulossa jatkuvasti. Ne ovat aina kalliimpia, ja niille ei ole substituutiota.
Yleiskeskustelu päättyy.