4) Hallituksen esitys laiksi sotilasvammalain muuttamisesta
Valto Koski /sd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti haluan tässä esitellä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnön, joka on aika lyhyt. Kuitenkin
tämän asian osalta kannattaa todeta, että tämäkin
on uudistus, jolla pyritään sotilasvammalain muuttamisen
kautta auttamaan aikamoista joukkoa ihmisiä, jotka ovat
sotilasvammalain piirissä. Niin kuin valiokunnan mietinnöstä selviää,
tässä on kysymyksessä aika iso joukko,
osittain jopa maan rajojen ulkopuolelle ulottuva joukko, kun täällä todetaan,
että esityksessä ehdotetaan sotilasvammalakia
muutettavaksi myös siten, että Ruotsissa pysyvästi
asuville sotainvalideille voitaisiin korvata yhdestä päivittäisestä ateriasta
aiheutuvat kohtuulliset kustannukset. Näin ollen lainmuutos saattaisi
Ruotsissa asuvat sotainvalidit tältä osin nykyistä tasavertaisempaan
asemaan Suomessa asuvien sotainvalidien kanssa. Esityshän
perustuu valtion talousarvioon vuoden 2005 osalta ja on tarkoitettu
käsiteltäväksi sen yhteydessä ja
tulee voimaan näin ollen 1. päivänä tammikuuta 2005.
Arvoisa puhemies! Ihan muutama sana vielä näistä esityksen
vaikutuksista, jotka tosin on kirjoitettu sinne lakiesitykseen.
Haluan kuitenkin korostaa, että tämä ehdotettu
lainmuutos toisi sosiaalihuoltolain ja kansanterveyslain perusteella korvattavien
avopalvelujen piiriin uusia sotainvalideja vuonna 2005 noin 2 500
henkeä. Yhteensä korvattavien avopalvelujen piirissä olisi lainmuutoksen
jälkeen noin 11 500 sotainvalidia ja lainmuutoksen
aiheuttama menolisäys on vuonna 2005 noin 7 900 000
euroa. Tällä avopalveluiden laajemmalla korvaamisella
voitaisiin pidentää sotainvalidien mahdollisuuksia
kotona selviytymiseen ja vähentää laitoshoidon
tarvetta sekä pienentää yhteiskunnalle
laitoshoidosta aiheutuvia kustannuksia, mikä sinänsä on
erittäin kannatettava ja hyvä asia, koska moni
ihminen haluaa nimenomaan viettää vanhuudenpäivänsä mahdollisimman
pitkään kotioloissa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä valiokunnan puheenjohtajan
Valto Kosken esittelemä sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö,
joka koskee hallituksen esitystä 157, on toki hyvä,
ja hallituksen esitys on saanut kaiken yksimielisen tuen täällä eduskunnassa.
Puhemies! Haluaisin kyllä viitata edelleenkin siihen
sotaan, jota käydään sotainvalidi- ja
rintamamiesporukoissa — nimittäin heidän
talvi- ja jatkosotansa ei ole vielä loppunut. Jatkuvasti
on korvauskysymykset kyseenalaistettu Valtiokonttorin toimesta.
Työkyvyttömyysasteen nostoja on erittäin
vaikea tehdä, vaikka potilaan ja rintamaveteraanin ja sotainvalidin
vanhentuessa hänen vammansa nuortuvat ja niiden aiheuttama haitta-aste
kasvaa. Tätä on ikään kuin vaikea siellä Valtiokonttorissa
ymmärtää, ja näitä E-lausuntoja
joudutaan jatkuvasti kirjoittamaan ja valituksia tekemään.
Varsin monet menevät tietysti läpi, mutta tämä ei
ole ikään kuin reilua peliä näitä ihmisiä kohtaan.
Näin ollen tämä taistelu kyllä jatkuu,
koska monet etuisuudet on edelleenkin, ei vain rahallisesti, vaan
muutenkin, porrastettu tämän työkyvyttömyysasteen — mikä sana
on tietysti sinänsä vähän huono — mukaisesti.
Eli tässä toivoisi kyllä parempaa suhtautumista.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tulin tänne puhujakorokkeelle
sen takia, että puhemiehen ei tarvitse niin tarkasti pitää siitä 2
minuutista kiinni ja keskeyttää puheenvuoroa.
Se, mitä täällä esiteltiin
tästä asiasta valiokunnan puheenjohtajan toimesta,
ja myöskin se, mitä ed. Tiusanen totesi, ovat
tietysti tosiasioita. Minua vaan hämmästyttää se,
että yhä edelleen pitkästi yli 80-vuotiaitten
henkilöitten kohdalla perusteena pitää olla
työkyvyttömyysprosentti. Minun mielestäni
se on naurettavaa, suorastaan naurettavaa. Toisaalta tiedän
sen, mistä se johtuu, eli siellä on taustalla
eräs toinen laki ilmeisesti, jota ei sitten hallitus ole
halunnut muuttaa. Eli minun jakeluuni tämä ei
mene. Minun mielestäni jokaiselle sotainvalidille ja myöskin
sotaveteraanille, joka on taistelut taistellut tuolla rintamalla,
kuuluisi kyllä jo tällainen avohoito kaikille,
kyllä he siinä kunnossa ovat. Uskon näin,
että jokainen suomalainen ymmärtää sen
ja olisi valmis maksamaan, vaikka siitä hieman enemmän
kustannuksia tulisikin.
Kun ed. Tiusanen puhui Valtiokonttorin suhtautumisesta, niin
ainakin niitten valitusten osalta, mitä minä olen
tehnyt, kyllä on todella, niin kuin ed. Tiusanen sanoi,
kriittistä se suhtautuminen. Hyvin vaikea on saada muutettua
sitä työkyvyttömyysprosentti-nimikkeellä menevää arviota.
Vaikka hoitava lääkäri on todennut mitä hyvänsä,
niin siitä huolimatta siellä pöydän
takana istuvat virkamiehet, käsittelijät, ilmeisesti
myös asiantuntijalääkärin lausuntoon
perustuen, toteavat, että työkyvyttömyysprosentti
on vielä alle sen, mitä täällä kulloinkin
näissä laeissa on esitetty.
Viimeksihän vuonna 2002 muistaakseni täällä käsiteltiin
tätä, jolloin tämä asia oli
myöskin esillä — silloin tätä asiaa
vaan käsiteltiin hyvin lähellä joulunalusta.
Muistan sen keskustelun, jolloin muun muassa keskustapuolueen valiokuntavastaava —
muistaakseni
se vastaava oli ed. Rehula — totesi, että tällaiset
työkyvyttömyysprosentit pitää saada
pois. Mutta mitään ei ole tapahtunut; jälleen
kerran täällä nyt 5 prosenttiyksiköllä alennetaan
tätä, mikä tietysti on erittäin
hyvä. Mutta jotenkin tuntuu, arvoisa puhemies, käsittämättömältä,
että yli 80-vuotiaitten ihmisten kohdalla puhutaan työkyvyttömyysprosenteista,
kun nämä henkilöt ovat olleet 4—5 vuotta
rintamalla.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on hallituksen esitys
laiksi sotavammalain muuttamisesta. Ensinnäkin muutama sana
tästä kohderyhmästä — osin
se on kyllä täällä tullut jo
ilmi. Kysymyksessä ovat siis sotainvalidit, joiden keski-ikä on — kuinka
paljon? — 83 vuotta. Ja nyt suuren tiedotusrumban myötä hallitus
ilmoittaa, että 5 prosenttiyksikköä pienemmällä työkyvyttömyysasteella
heille tulee lisäetuja. Kyllä on kovaa byrokratia
tässä maassa, en muuta voi sanoa, kun tutustuu
näihin takana oleviin lukuihin ja muihin asioihin. Kuinka
paljon sotainvalideja meillä tässä maassa
on asiakirjojen mukaan elossa tällä hetkellä? 14 000.
Kuinka paljon se tekee per suomalainen kunta? Se tekee noin 30 henkilöä per
kunta. Edelleenkään ei voida Suomessa lähteä siitä,
että sotainvalidi kuin sotainvalidi tästä päivästä eteenpäin
ilman mitään työkyvyttömyyskriteereitä saisi
sen hyvän hoidon ja huolenpidon, niin kuin hänelle
henkilökohtaisesti olisi kuulunut varmaan meidän
kaikkien mielestä jo kauan aikaa sitten.
Todennäköisesti, arvon puhemies, tässä meidän
kaikkien pitää mennä itseemme, että näin tiukasti,
virkamiesmäisesti ja kamreerimaisesti hoidetaan tätä asiaa.
Kun tämä vielä kaiken lisäksi
ei kohdistu edes laitoshoitoon vaan pelkästään avohoitoon,
niin se herätti minut tutkimaan tätä asiaa
vähän syvällisemmin, minkä takia
näin. Hyvä, että tämä asia
eteni. Minä olen itsekin jättänyt tästä lakialoitteen.
Voisin tietysti kehua opposition edustajana, että se on
ensimmäinen opposition edustajan tekemä lakialoite,
joka tänä vuonna hallituksen toimesta hyväksytään.
Hyvä niin, mutta se on aivan sivuasia tässä.
Näitä samoja prosenttilukuja me olemme monet täällä yhdessä harrastaneet
erilaisilla lakialoitteillamme.
Kuinka se on mahdollista, arvon puhemies, että hallituksessa
ei ole minkäänlaista inhimillisyyden häivääkään
kuin juhlapuheissa? Tässä olisi ollut mahdollisuus
liittää myöskin mukaan laitoshoito. Se
onneksi on liitetty mukaan vuoden päästä,
mutta nämä sotainvalidit ovat silloin vuoden vanhempia,
ja silloinkin puhutaan prosenteista. Näistä syistä johtuen
valiokuntakäsittelyn aikana pyysin selvityksen ministeriöstä, miten
paljon näiden laitoshoidon korvaaminen olisi maksanut,
jos se olisi tullut jo tämän vuoden aikana yhtä aikaa
tämän avohoidon kanssa. Virkamiesselvityksen mukaan,
kun vuonna 2006 laitoshoidon prosentti alenee 30:sta 25:een, se vuonna
2008 alenee, ajatelkaa, 20 prosenttiin. Kuinka monta niitä sotainvalideja
silloin yleensä edelleen on tässä maassa
jäljellä? Meidän byrokratiamme louskuttaa
täysin tunteettomasti omaa rataansa. Alustavat kustannusvaikutukset
olisivat tämän hallituksen esityksen mukaisesti
sen tulevan laitoshoidon osalta, joka siis vuonna 2006 vähän
kevenee ja vuonna 2008 vähän lisää, 1,5
miljoonaa euroa vuonna 2006 ja 2,2 miljoonaa euroa vuonna 2008.
Kyllä ne ovat pieniä summia.
Halusin tämän puheeni pitää,
arvon puhemies, vaan sen takia, että pöytäkirjoihin
jää moitteita asioista, jotka olisi pitänyt
aika päiviä sitten hoitaa. Prosenttitaulukko menee
näköjään sotainvalidin edelle
hautaan asti.
Tony Halme /ps:
Arvoisa herra puhemies! Minä myöskin hämmästyin
tässä ed. Vistbackan kanssa samasta asiasta, siitä,
että sotainvalidien, joitten keski-ikä on jo yli
80 vuotta, korvausperusteena pidetään työkyvyttömyysprosenttia. Minun
mielestäni kaikille veteraaneille ja sotainvalideille tulisi
antaa täydet ja ilmaiset hoitopalvelut. Minun mielestäni
tässä asiassa ei enää tarvitse
mitään työkyvyttömyysprosenttia
laskea.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä sotilasvammalain
muutosesitys, joka nyt on yksimielisesti sosiaali- ja terveysvaliokunnasta
tänne tullut, on erittäin hyvä, mutta totta
kai voidaan sanoa, niin kuin ed. Akaan-Penttilä toi täällä esille,
että ei riittävä. Pitää nyt kuitenkin
muistaa, että tässä sotavammaisten asiassa,
niin sotainvalidien kuin -veteraanien kysymyksessä, on
nyt edetty. Sillä on todella kiire. Aika merkittävästi
on edetty, kun hallitus teki syyskuussa päätöksen
tästä niin sanotusta veteraanipaketista, jonka
kokonaiskustannusarvio on ensi vuodelle lähes 21 miljoonaa
euroa. Se parantaa, niin kuin tästäkin esityksestä tiedämme, nyt
joka tapauksessa sotainvalidien asemaa täällä kotimaassa
ja myöskin Ruotsissa olevien sotainvalidien asemaa.
Olen aivan samaa mieltä, että nyt kun eletään vuotta
2004, tällaisten prosenttien käyttäminen perusteena
tuntuu meistä jokaisesta kohtuuttomalta, mutta meillä on
tietty järjestelmä, jossa eletään
ja on kai elettävä. Totta kai on pyrkimys tätä muuttaa,
niin kuin täällä valiokunnan mietinnössä todetaan,
että "Valiokunta pitää tärkeänä, että laitoshoidon
korvaukseen oikeutettujen sotainvalidien piiriä nopealla
aikataululla laajennetaan". Ymmärrän näin,
että valiokunta tarkoittaa, vaikka en ole valiokunnan jäsen,
sitä, että nämä prosentit sieltä myöskin
poistuisivat.
Se, mitä ed. Akaan-Penttilä toi esille, miten nopeasti
tämä joukko vähenee, pitää paikkansa. Mutta
minusta on tärkeää, että nyt
on saatu toteutettua myöskin veteraanijärjestöjen,
sotainvalidijärjestön ja rintamaveteraaniasiain
neuvottelukunnassa esillä olleet tärkeät
asiat, sanoisin, että pitkästä, pitkästä aikaa
näinkin suurella rahamäärällä,
mikä tänne on tuotu. Mutta jos haluaa sitten jotain
negatiivista tuoda esille, niin mistä nämä rahat
otetaan, ennen kaikkea kuntoutuksen korvaamiseen? Nimenomaan Raha-automaattiyhdistyksen
tuotosta menee yli 12,5 miljoonaa euroa, ja se tietenkään
mielestäni ei ole oikein, mutta sekin täytyy tässä tilanteessa
hyväksyä, kun ei rahoituspohjaa muualta löydy.
Ei Raha-automaattiyhdistys suinkaan veteraania rintamalle lähettänyt,
vaan kyllä hänet lähetti Suomen valtio,
ja silloin olisi perusteltua, että valtio myöskin
hoitaa tämän asian loppuun saakka. Mutta Raha-automaattiyhdistys
totta kai tulee pitämään kiinni tästä,
että nämä velvoitteet, mitä sille
on annettu, se tulee hoitamaan. Minusta tämä on
kunniatehtävä.
Pidän todella myönteisenä tätä lakiesitystä. Minusta
ed. Akaan-Penttilä aika kovasti sanoi — arvostan
ed. Akaan-Penttilän tietoa ja taitoa ennen kaikkea myöskin
tässä veteraanikysymyksessä, ja myös
lääkärinä hän tuntee
erittäin hyvin veteraanien ongelmat monella tavalla — ettei tässä ole
inhimillisyyden häivääkään.
Minusta pikkuisen tämä sana jäi soimaan
korvissa. Kyllä minusta tässä lakiesityksessä nyt
inhimillisyyden häivää on. Tämä tulee,
myönnän avoimesti, liian myöhään.
Mutta kyllähän kokoomuksellakin oli 16 vuotta
aikaa tätä olla panemassa parempaan kuntoon, niin
että minusta pitää katsoa pikkuisen sinnekin.
Eikö nyt olla tyytyväisiä kaikki, että tämä veteraaniasioitten
hoito edes etenee tällä tavalla?
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä sotilasvammalain
muuttaminen on etenemässä yksimielisesti, ja se
on sinänsä hyvä. Eihän tätä voi
kukaan vastustaa. Linja on oikea siinä suhteessa, eli tämän
työkyvyttömyysasteprosentin alentaminen 25:sta
20:een, vaikkakin varmasti ed. Vistbacka oli aivan oikeassa, että tämä pohjana
oleva työkyvyttömyysasia on aika käsittämätön
tässä yhteydessä, kun puhutaan tämän
ikäluokan ihmisistä tässä vaiheessa.
Mutta tähän liittyy kyllä tämä ihmeellisyys, johon
taisi ed. Akaan-Penttilä kiinnittää huomiota.
Miksi tämä on sidottu vain avopalvelujen saamiseen?
Luulisin, että näistä ihmisistä osa
voisi olla sellaisia, jotka tarvitsisivat nimenomaan laitospalvelujakin.
Silloin tätä olisi pitänyt voida tulkita
nimenomaan näiden ihmisten osalta väljemmin ja
kaikkia palveluja koskevaksi. Kysymyksessähän
on sotainvalidit, jotka ovat fyysisesti kantaneet 60 vuotta sitä vammaansa,
jonka he saivat silloin Suomea puolustaessaan. Se on raskas taakka
ollut jo kuusi vuosikymmentä. Meistä aika harvat
ovat edes eläneet sitä aikaa. Eli tässä suhteessa,
ja kun otetaan huomioon nämä lukumäärät,
joita tämä koskettaa, tällaiset rajaukset
ovat kyllä suoraan sanoen kohtuuttomia.
Herra puhemies! Tässä ed. Vihriälä viimeksi puhui
muistakin sotiemme veteraaneista kuin vain invalideista. Itsekin
luin tätä budjettikirjaa tältä osin,
ja kun tämä asia ei muutoin tule enää tänne
eduskunnan käsittelyyn, niin hämmästelen ja
pyydän ed. Vihriälääkin erityisesti
tutustumaan tähän budjettiesityksen sivulla 596
olevaan selvitysosaan rintamaveteraanien kuntoutustoiminnan menoista.
Täällä todetaan: "Rintamaveteraanien
kuntoutustoimintaa kehitetään siten, että halukkaat
rintamaveteraanit pääsevät kuntoutukseen
vuosittain." Sehän on erinomaista. Sitten todetaan edelleen:
"Kuntoutuskäytäntöjä muutetaan
siten, että avokuntoutuksen osuutta nostetaan nykyisestä kolmanneksesta
vähintään 50 prosenttiin kuntoutettavista.
Kuntoutusvuorokausien määrä rajataan
laitoskuntoutuksessa nykyisestä 13 vuorokaudesta 10 vuorokauteen. Muutos
edellyttää rintamaveteraanien kuntoutuksesta annetun
asetuksen muuttamista."
Ed. Vihriälä kehui, että tulee 20
miljoonaa — vai kuinka paljon se oli — lisää,
(Ed. Vihriälä: Kaksikymmentäyksi!) 21
miljoonaa euroa lisää tähän
tarkoitukseen. Näin tietysti suoraan sanoen laskelmista
ilmenee. Mutta jos näinkin paljon tulee lisää euroja
käytettäväksi tähän
tarkoitukseen, mihin ne eurot menevät, kun laitoskuntoutuksestakin
siirretään siten, että noin kolmannes
saa sen, kun nyt on saanut puolet, eli heikennetään
tätäkin kohtaa tältä osin? Edelleen
laitoskuntoutuksessa jaksoja lyhennetään enimmäismäärästä 13
vuorokaudesta 10 vuorokauteen. Tämä vaatii asetuksen
muutoksen. Se ei tule eduskuntaan lainkaan.
Miksi pitää etuuksia näiltä sotiemme
veteraaneilta heikentää, jos kerran raha lisääntyy?
Mihin ne rahat menevät, kun veteraanien määrä alenee,
raha lisääntyy ja etuudet heikkenevät?
Tämä on käsittämätön
yhtälö. Ed. Vihriälä tai joku — täällä ei
ole nyt ketään ministeriä tietenkään,
kun ovat muualla vaalityössä — voisi
selvittää, miksi näin tapahtuu. Voi olla,
että yksi syy on esimerkiksi se, että nämä laitokset
ovat entistä kalliimpia ylläpidettäviä.
Totta kai ovatkin sen tähden, että niissä esimerkiksi
vettä kuluu paljon ja lämpöä paljon
ja öljyn hinta on huipussaan, niin että varmaan
se vuorokausihinnan määrä nousee valtavasti
näinä aikoina, mutta kuitenkaan tämä selitys
ei yksin riitä. Voi olla, että viisaammat löytävät
täältä budjettikirjasta jo vastauksen
tähän, mutta minä en ole löytänyt
ja tätä peräänkuulutan. Miksi
veteraanien kuntoutuksen taso heikkenee tässä tilanteessa,
vaikka hallitus on valtavasti kuuluttanut, kuinka laaja ja monipuolinen
ja loistava veteraanipaketti hallituksen budjettiesitykseen sisältyy?
Tämä ei näillä tiedoilla selviä,
miksi näin käy.
Mielestäni, herra puhemies, eduskunnan pitäisi
käydä laaja veteraanietuuspoliittinen keskustelu
tässä lähiaikoina, niin että tiedettäisiin,
missä mennään ja mikä on eduskunnan
tahto näissä asioissa.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan jäsenenä haluan
osallistua myöskin tähän kohtaan keskustelua.
Syksyllä 2003 veteraaneja oli elossa noin 115 000,
ja keski-ikä tänä vuonna on 83 vuotta, kuten
ed. Eero Akaan-Penttilä tässä totesi.
Noin 27 000 on yli 85-vuotiaita. Vaikka me puhumme, että suomalainen
veteraanihuolto on kansainvälisesti korkeatasoista, niin
kyllä meillä haasteena on vielä juuri
tämä voimavarojen vähäisyys
ja niitten oikea kohdentaminen. Elikkä, aivan kuten edellinen
edustaja tuossa puhui, meidän täytyy lisätä voimavaroja
ja myöskin pohtia niiden oikeaa kohdentamista. Veteraanien
ja invalidien itsenäistä selviytymistä pitää tukea
ja samoin kotona asumista. Tämä tarkoittaa muun muassa
yksilöllisesti suunniteltujen avopalvelujen ja kuntoutuspalvelujen
lisäämistä ja nimenomaan veteraanien
omien tarpeiden huomioon ottamista vieläkin paremmin kuin
mitä tällä hetkellä tehdään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sinälläänhän
tässä ollaan menossa hyvään
suuntaan. Tosin yhdyn niihin arvostelijoihin, jotka tässä aikaisemmin
ovat todenneet siitä, pitääkö sitä prosenttia
olla ollenkaan. Nimittäin jos yli 83-vuotiaita sodan kokeneita
miehiä laitetaan rakennustellingille nousemaan tai tuonne
puita metsään kaatamaan taikka mitä hyvänsä muuta työtä tekemään,
niin kyllä minä luulen, että he eivät
siihen pysty, jolloin ihan pöljältä tuntuu,
että tämmöisiä prosentteja laitetaan,
että pitää olla joku työkyvyttömyysaste.
Sitten yksi juttu minusta pitäisi hoitaa ja yhä edelleen
aukaista: Tämä rintamatunnus pitäisi
ottaa uudelleen kyllä tarkasteluun siinä mielessä, jotta
on tämä nyt siinäkin ihmeellinen juttu,
että iskettiin luukku kiinni ja vaikka nyt jäljestäpäin pystyy
osoittamaan, että olisi tähän oikeutettu, niin
siitä huolimatta ei pysty sitä saamaan, koska se
tarkoittaa monta muuta etuutta.
Mutta erityisesti pyysin puheenvuoron siksi, kun ed. Akaan-Penttilä arvosteli
kovasti tätä, miten ei inhimillisyyden häivää,
ei mitään järkeä tässä hommassa
ole. Kuitenkin hän on ollut itse päättämässä tästä,
näköjään ilman mitään
vastalauseita. Minusta tämä tuntuu hyvin omituiselta siinä mielessä.
Onko tämä jotain semmoista vaalinalushöpinää ja
yleensä ihmisten hämäystä kokonaan,
koska silloin jos on itse päättämässä, niin
kyllä sen pitäisi näkyä tässä paperissa
eikä mennä puhujakorokkeelle haukkumaan koko juttu
ihan pipariksi?
Eero Akaan-Penttilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä asiasta valiokunnassa
puhuttiin, mutta koska enemmän arvostelen tätä laitoshuoltopuolta
ja se ei kuulu tämän pykälän
alaisuuteen, sen takia tässä ei ole minulta mitään
erityistä kommenttia. Sinänsä ed. Lahtela
on aivan oikeassa tässä asiassa, että näitä pitäisi
enemmän levittää.
Samalla kommentoin ehkä tätä epäinhimillisyyttä muutenkin.
Yritin kohdentaa sen siihen, että tämänikäisiltä sotainvalideilta
ja veteraaneilta on epäinhimillistä pyytää prosentteja
missään asiassa. Siitä en anna periksi
missään tilanteessa.
Rahoituksen suhteen sanoisin oikeastaan ed. Vihriälälle,
että jos laitoshoito olisi otettu tähän rinnalle,
se olisi ollut 1,5 miljoonaa euroa lisää ja Rahiksen
rahoista todennäköisesti se olisi kyllä löytynyt
yhteisneuvottelulla, jos olisi haluttu. Tämä järjestys
minusta on mielenkiintoinen, että avohoitoa tuettiin enemmän
kuin laitoshoitoa, jossa invalidit ovat enemmän vielä vaikeuksissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi sotilasvammalain
muuttamisesta on todella oikean suuntainen ja siinä suhteessa
hyvä, mutta täytyy muistaa asian suuruus. On kysymys
kunniakansalaisista, niin kuin sotiemme veteraanit on nimetty ja
nimenomaan invalidit aivan erityisesti, jotka kantavat sotien vammoja.
Nyt jos koskaan, kun vielä voidaan, pitäisi sotiemme
invalideille antaa kunnon korvaukset, kunnon hoidot. Pitäisi
huomata, että ikäluokat vähenevät.
Kyllä rahaa on. Se pitää voida kohdentaa
oikein. Kaikki eivät enää pysty hoitoihin,
mutta tämä pitäisi saada sillä tavalla
kuin asianomaiset, Sotainvalidien Veljesliitto, Rintamaveteraaniliitto
ja lottien järjestöt, asiassa hyväksi
näkevät, ja vielä mukaan pitäisi
liittää myös kotirintamalotat, jotka
ovat unohtuneet.
Arvoisa puhemies! Toivon, että veteraanien asia hoidetaan
nopeasti ja kunniakkaasti veteraani- ja invalidijärjestöjen
tahtomalla tavalla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän, hallituksen
esityksen perusteluissa, todetaan, että tätä etuuden
piiriä laajennetaan niin, että kaikki halukkaat
pääsevät vuosittain. Sen uskoisi olevan
sinänsä positiivinen asia.
Toisekseen kiinnittää huomiota se, että kuntoutuksessa
vuorokausien määrä pienenee 13:sta 10:een,
ja sitä ei taas näin ymmärrettynä,
minkä tekstistä voi lukea, voi myönteisenä kehityksenä pitää,
kun voisi kuvitella, että kun ikää karttuu, tarvetta
on enempäänkin.
Sitten minä erityisesti kuitenkin kiinnitän
huomiota siihen, että tässä puhutaan
työkyvyttömyysasteprosenteista todellakin tässä tilanteessa.
Tämä ilmaisu on niin uskomattoman kauhea, että eiköhän
olisi jo ihan yleishygienian kannalta syytä koko tämä perustejärjestelmä korjata
mahdollisimman pian. Tämä on suorastaan loukkaava,
ja sen takia minusta tämmöinen revisio olisi paikallaan.
Sitten ed. Akaan-Penttilän lakialoite on otettu käsiteltäväksi,
mikä on ihan oikein, ja tässä ehdotetaan
sitä hylättäväksi. Kun kuitenkin
edustaja käytti sellaisen puheenvuoron kuin äsken,
niin miksei tässä ole vastalausetta, jossa esitetään
tätä lakialoitetta hyväksyttäväksi,
koska nyt ensimmäisessä käsittelyssä sisällöstä päätetään?
Jukka Vihriälä /kesk:
Herra puhemies! Ed. Akaan-Penttilälle tästä Raha-automaattiyhdistyksen
tuotosta: Tämä 12,5 miljoonaa euroa tekee jo sen,
että se jakamaton osa, mitä Raha-automaattiyhdistyksellä on,
tulee käytettyä ja mennään lähes
miinuspuolelle. Se on sitten järjestöiltä pois,
jos sieltä enemmän otetaan rahaa. Kyllä tämä on
tosiasia. Se ei ole järjestöjen kannalta tietenkään
hyvä.
Ed. Kankaanniemelle sitten, kun hän laajensi tämän
tähän koko veteraanien kuntoutustoimintaan. Täällähän
todetaan nimenomaan selvitysosassa: "Rintamaveteraanien kuntoutustoimintaa
kehitetään siten, että halukkaat rintamaveteraanit
pääsevät kuntoutukseen vuosittain." On totta,
että kun siihen lisätään se
12 miljoonaa euroa ja sitten, mitä tässä myöskin
ed. Pulliainen toi äsken esille, putoaminen nykyisestä 13:sta
10 vuorokauteen, tässähän se juuri tulee.
Voi kysyä tietenkin, onko sillä veteraanien kannalta
sitten vaikuttavuutta, kun jakson enimmäispituus putoaa
13 vuorokaudesta 10:een. Kun nyt sitten aviopuoliso voi olla mukana,
niin saattaa olla, että on vaan 5 vuorokautta molemmilla.
Silloin tietenkin sopii kysyä, mitä tällä kuntoutuksella
sitten on merkitystä. Myönnän avoimesti,
että tämä on semmoinen kysymys, ja ennen
kaikkea tietenkin ymmärrän kuntoutuslaitoksiakin
siinä, että ne eivät ole tyytyväisiä tähän
ratkaisuun.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Vihriälä viittasi aviopuolisoiden
mukanaoloon, eikö niin? (Ed. Vihriälä:
Kyllä!) Nyt alkaa olla niin, että myöskin
vanhemmalla väellä ja veteraaneilla on avopuolisoita.
Siinä on eräs ongelma: avopuolisoa ei hyväksytä.
Avopuolison kohdalla ei voi jakaa sitä aikaa kahtia. Siinä on kyllä ongelma,
koska yhtä tärkeä läheinen se avopuoliso
on kuin sitten aviopuolisokin. Sen yhden i:n merkityksen tässä ei
pitäisi olla niin iso.
Mutta haluaisin kiinnittää siihen huomiota, mikä on
ollut aikaisemmin keskustelussa, enemmän keväällä,
nimenomaan näiden sotainvalidien hoitokotien taloudelliseen
tilanteeseen. Sehän on vaikeutunut ja on ollut todellakin
hankala johtuen tietyistä kilpailulainsäädännön
sovellutuksista. Muutenkin kilpailulainsäädäntö on
monessa asiassa ongelmallinen, niin myös tässä,
ja tämän vuoksi tämä on todellakin
tärkeä asia.
Sitten vielä tähän työkyvyttömyysasteeseen totean
sen, että kun lääkärit kirjoittavat
E-lausuntoja, joissa potilaan tila, sotainvalidin tila, määritellään,
niin siinä kyllä puhutaan haitta-asteesta, niin
että tämä on kyllä tällainen
lakitermi, joka on jäänyt näihin pykäliin,
joista se olisi syytä kyllä siivota asiallisesti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Todellakin on hyvä, että sotiemme
invalidien ja veteraanien asioista käydään
näin hyvää keskustelua, että tämä kallis
asia ei unohdu, mutta yhdyn täällä niihin
puheenvuoroihin, joissa työkyvyttömyysprosentista
puhutaan. Kun kysymys on jo vahvasti eläkeiässä pitkään
olleesta väestöstä, niin tälle
pitäisi löytää joku todella
arvokkaampi käsite, niin kuin ed. Tiusanen toi esille.
Kaikille viime sotien invalideille pitäisi saada korotettua
nämä korvaussummat siten, että ne olisivat
sillä tavalla kuin asianomaiset järjestöt asiantuntijoina
sen hyväksi näkevät.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle lyhyesti tästä lakialoitteestani:
Se on, niin kuin varmaan huomasitte, jätetty vuosi sitten
lokakuussa, ja sen ehdotuksen mukaan se laki olisi tullut voimaan
1. päivä tammikuuta 2004. Sen takia tämän
lakialoitteen takana ei voi olla jokaiselta lauseelta, mutta tässähän
toteutuu tämä 20 prosenttia, sanotaan nyt haitta-asteen
osalta, jota ehdotin. Se on hallituksen esityksessä, ja
sikälihän näitä ei tietenkään
voi mitenkään äänestää vastakkain.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Se tässä vähän
ongelmalliseksi tämän ed. Akaan-Penttilän
puheen käsittämisen tekeekin, että hän
samanaikaisesti arvosteli sitä, että prosentit
jätettiin voimaan, ja on tehnyt samantyyppisen esityksen,
joka tarkoitti sitä, että prosentiksi tulisi 20.
Mutta en halua olla sen enempää ilkeä,
koska meillä on erittäin hyvät yhteistyösuhteet
valiokunnassa ja niitä ei kannata turhilla puheilla haitata.
Mitä sitten muuten tähän tulee, yhdyn
niihin näkemyksiin, jotka ovat työkyvyttömyys-käsitteen
osalta arvostelleet tämän lain sisältöä.
Olkoonkin niin, että se ei ole tärkeintä tässä asiassa,
mutta sen olisi pitänyt olla kokonaan toisentyyppinen.
Vaikka tässä keskustelussa nyt on menty sotaveteraanien
puolelle ja puhuttu niin laajasti kuin oikeastaan on voinut tästä asiasta,
niin kysymyshän on sotilasvammalain muuttamisesta, jossa kaksi
asiaa on tavallaan uutta: prosenttimäärän alennus,
joka itse asiassa aloitettiin vuoden 2003 aikana, kun 30 prosentista
pudotettiin ensiksi 25:een, ja nyt tämä laki pitää sisällään
sen 20:nä, ja toinen kysymys on, että tämä ulotetaan
Ruotsissa asuviin sotainvalideihin. Ongelmalliseksi tässä näyttäisi
jäävän, jos tätä kritisoi
vielä lyhyesti, se, että valtioneuvoston asetuksella
säädettäisiin tarkemmin korvauksen suuruudesta
sekä niistä menettelytavoista, joita Valtiokonttori noudattaisi
ateriakustannusten korvaamisessa. Kysymys on nyt Ruotsin puolelle
korvattavista asioista, ja se on todella auki.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä työkyvyttömyysasteeseen.
Tässä asiassa on tietysti sellainen logiikka,
että kun on todellakin, niin kuin ed. Valto Koski sanoo,
sotilasvammalaista kyse, niin tietysti missä tahansa, vaikka Bosniassa
tai missä nyt suomalaisia on toiminnassa mukana, Afganistanissa
jne., voi tapahtua vammautuminen, jolloin tämä henkilö on
sotilasvammalain alainen, jolloin työkyvyttömyysaste on
hänen kohdallaan toimiva termi. Mutta kun tämä kuitenkin
kohdistuu pääosin ja lähes sataprosenttisesti
nimenomaan niihin sotiemme veteraaneihin, joiden keski-ikä on
83 vuotta, niin tällöin tässä voisi
myöskin käyttää synonyymiä haitta-aste.
Se olisi varmaan asia, jota olisi hyvä miettiä,
nyanssi mutta tärkeä asia.
Paula Risikko /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä kun
on tästä työkyvyttömyysasteesta
ja -prosentista puhuttu niin paljon, niin me kyllä tästä puhuimme
myös valiokunnassa, niin ettei nyt pidä ajatella,
ettemme me sitä huomanneet siellä. Itse olisin
sitä mieltä ja toivoisin, että me joskus
pystyisimme vähän laajemmin keskustelemaan tästä ja
puhuisimme näissä yhteyksissä toimintakykyasteesta
ja muuttaisimme sen kaiken kaikkiaan näiden sotaveteraanien
ja -invalidien kohdalla toimintakykyasteeksi. Sitä kautta
puhuttaisiin siitä, mistä todellisuudessa on kysymys.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Vihriälälle vielä totean,
että todellakin nyt vasta alkoi selvitä se varmaan
monillekin, että tämä valtavasti mainostettu
veteraanien uusi kohtelu on hieman harhaanjohtavalla tavalla suorastaan
tuotu julki. Se, että veteraanien kuntoutusta laajennetaan
kaikkia koskevaksi, on ollut meillä hyvä tavoite,
ja se nyt toteutuu. Se on myönteistä, mutta se
todella toteutuu sillä tavalla pitkälti, että avokuntoutusta
lisätään merkittävästi
ja laitoskuntoutusta vastaavasti vähennetään.
Ja sitten toisaalta: ylimääräiseen
rintamalisään tulee 3,15 euron kuukausikorotus.
Se on kyllä äärettömän
vaatimaton korotus, kun ajatellaan kustannustason nousua. Luulisinpa,
että tämä joukko ei siitä alkoholin
hinnan alennuksesta hirveän paljon nauti.
Yleiskeskustelu päättyy.