3) Hallituksen esitys laiksi alusten jääluokista
         ja jäänmurtaja-avustuksesta
      
       
         					
      
      
         
         Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
         
         Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti väylämaksulainsäädäntökokonaisuudesta,
            johon varmasti on seuraavalla puhujalla myöskin asiantuntemusta.
         
         
         Väylämaksulainsäädännön
            uudistamiseksi hallitus on nyt antamassa siis kaksi hallituksen esitystä,
            esityksen väylämaksulaiksi ja esityksen laiksi
            alusten jääluokista ja jäänmurtaja-avustuksesta.
            Tämä kokonaisuushan on nyt tuotu eduskunnan käsittelyyn
            perustuslakivaliokunnan katsottua viime vuoden joulukuussa lausunnossaan, että väylämaksulainsäädäntö
            on
            muutettava vastaamaan verolainsäädännön
            vaatimuksia. Tästä johtuen asia tuolloin otettiin
            uudelleen valmisteluun, ja tässä esityksessä on
            nyt pyritty huomioimaan ne näkökulmat, joita silloin
            perustuslakivaliokuntakin esitti.
         
         
         Niin sanottu väylämaksutyöryhmä on
            valmistellut kaksi vaihtoehtoa uudeksi väylämaksulaiksi.
            Toinen perustui jääluokkaindeksiin, toinen aluksen
            jääluokkaan. Lähes kaikki lausunnonantajat
            ovat selkeästi jääluokkavaihtoehdon kannalla,
            ja tämän pohjalta esitys on nyt valmisteltu. Esityksen
            mukaan myös väylämaksun tuotot pysyisivät
            ennallaan.
         
         
         Hallituksen esityksessä on lähdetty siitä,
            että aluksen jääluokka määräytyisi
            pääsääntöisesti hyväksytyn
            luokituslaitoksen alukselle antaman luokitusmerkinnän perusteella.
            Merenkulkulaitos ei siis enää antaisi jääluokkatodistuksia.
            Merenkulkulaitos vahvistaisi kuitenkin luettelon, mitä suomalaisia
            jääluokkia luokituslaitosten antamat luokitusmerkinnät
            vastaavat. Jos aluksella ei olisi luokitusmerkintää,
            Merenkulkulaitos vahvistaisi aluksen jääluokan.
            Jos kuitenkin olisi perusteltua syytä epäillä,
            että aluksen jääluokka tai jäissäkulkuominaisuudet
            olennaisesti poikkeavat Merenkulkulaitoksen antamista jääluokkamääräyksistä,
            Merenkulkulaitoksella on mahdollisuus määrittää alukselle
            uusi, käytännössä huonompi jääluokka.
         
         
         Tämä uusi ehdotettu maksujärjestelmä suosisi edelleen
            aluksia, joilla on hyvät jäissäkulkuominaisuudet.
            Väylämaksu olisi myös yhtä suuri
            eri puolilla Suomea ja yhtä suuri vuodenajasta riippumatta,
            kuten nykyisinkin. Yksittäisten alusten maksuja esitys
            sen sijaan jonkin verran muuttaisi. Euroopan unionin komission edellyttämällä tavalla
            väylämaksu jatkossa määräytyisi
            samoilla perusteilla sekä koti- että ulkomaanliikenteessä oleville
            aluksille. Tämä järjestelmä myös
            yksinkertaistaa nykyistä maksujärjestelmää.
            Väylämaksun muuttuminen veroksi lisää kuitenkin jonkin
            verran Tullin työmäärää,
            koska siitä tulee uuden lainsäädännön
            myötä veronkantoviranomainen.
         
         
         Uudistuksen jälkeen ne jälkimaksatuksen kohteena
            olleet alukset, joiden huojennushakemuksen Merenkulkulaitos on hyväksynyt,
            saisivat pitää luokitusmerkinnän mukaisen
            luokkansa. Samalla huojennuspäätösten
            tekemisestä voitaisiin näiden alusten osalta luopua.
            Sen sijaan Merenkulkulaitos alentaisi luokitusmerkinnän
            mukaista jääluokkaa niillä aluksilla,
            joiden osalta puutteet on havaittu olennaisemmiksi.
         
         
         Tässä, arvoisa puhemies, pääkohdat
            tästä aika isosta kokonaisuudesta.
         
         
       
      
         
         Erkki Pulliainen /vihr:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Väylämaksuasia on täällä taas.
         
         Arvoisa puhemies! Aivan lyhyt kertaus siitä, mitä tässä näytelmässä on
            aikaisemmin tapahtunut. Edellisen liikennevaliokunnan alkumetreillä valiokunnan
            tietoon saatettiin anonyymisti koko joukko asiakirjoja, joista kävi
            ilmi, että nämä jääluokka-
            ja maksuasiat ovat aika ihmeellisiä. Valiokunta ryhtyi
            kiinnostumaan asiasta, ja asioita ryhdyttiin sitten selvittämään.
            Siihen ensimmäinen vastaus niin ministeriön kuin
            Merenkulkulaitoksenkin taholta oli, että ei tässä mitään ole,
            kaikki on aivan täydellisesti tiptopkunnossa. Kun me katsoimme
            näitä dokumentteja, niin meistä ei tältä näyttänyt,
            että ne ovat tiptopkunnossa, ja mistään
            emme saaneet vahvistusta sille uskolle, että ne olisivat
            kunnossa.
         
         
         Niinpä me sitten jatkoimme tätä keskustelua
            ja teimme rautalangasta mallin, kuinka nämä asiat nyt
            näyttävät olevan, ja sitten yhtäkkiä Merenkulkulaitoksen
            lakimiespuolella havaittiin, että ai, onpas nyt kuitenkin
            kolme tapausta, joissa on lipsahtanut vähän väärä maksuperuste
            jnp. Sitten löytyi taas muutama kappale lisää,
            ja sitten löytyi kymmeniä kappaleita lisää,
            ja sitten löytyi satamäärin lisää,
            ja kun Merenkulkulaitoksen silloinen pääjohtaja
            oli tunnetusti laajasti sivistynyt ja oppinut henkilö ja
            hän osasi myöskin käyttää laskukonetta,
            tämä laskukone osoitti, että joo, valtio
            onkin vahingossa jäänyt 60 miljoonaa euroa paitsi,
            eli 360 miljoonaa vanhaa markkaa oli jäänyt saamatta
            rahaa valtiolle. No, tämähän tietysti
            oli sellainen tilanne, että senhän täytyi
            johtaa johonkin, ja se johti sitten pohdiskelemaan, mitä tälle
            väylämaksulaille pitäisi oikeastaan tehdä.
            Se oli aivan oikea johtopäätös.
         
         
         Sitten tuli eduskunnalle mahdoton esitys, jonka, niin kuin arvoisa
            ministeri äsken totesi, perustuslakivaliokunta lähetti
            bumerangina takaisin, ja se sitten johti siihen, että hallitus
            veti esityksensä pois, ja sen jälkeen taas työryhmä käsitteli
            asian ja teki vielä mahdottomamman esityksen, ja niin kuin
            arvoisa ministeri äsken kuvasi, se oikein mahdoton esitys
            sitten hylättiin ja tämä hallituksen
            esitys perustuu siihen mahdollisempaan ehdotukseen, ja se on nyt
            käsittelyssä. Nyt on siis jaettu laki kahteen
            osaan: väylämaksulakiin ja lakiin alusten jääluokista
            ja jäänmurtaja-avustuksesta.
         
         
         Väylämaksulakiesitys sinänsä on
            sellainen, että siinähän täytyy
            kuulla varustamoita jnp. ja viranomaisia perusteellisesti, niin
            että selviää, onko se nyt kohdallansa.
            Nythän hallituksen esityksen perusteluista ja ministerin äskeisestä esittelystä käy
            ilmi, että kysymys pitäisi olla summaltaan neutraalista
            ratkaisusta, elikkä tuloutus Merenkulkulaitokselle olisi
            niin kuin se nyt on reaaliarvoltaan ja sitten siinä tapahtuisi
            jonkin verran justeerauksia sinne sun tänne, ja niitä muita
            periaatteita, joita nyt ollaan suunniteltu noudatettavan, ministeri äsken
            juuri esitteli.
         
         
         Sitten on syytä, arvoisa puhemies, mennä yhteen
            yksityiskohtaan, ja se yksityiskohta on juuri se, minkä arvoisa
            ministeri äsken lopuksi esitteli. Se koskee tässä hallituksen
            esityksessä 149 lain 3—8 §:iä.
            Olen lukenut näitä hartaasti nyt, yrittänyt
            kirkastaa, mistä tässä esityksessä löytyy
            nyt se tarkkarajaisuus ja täsmällisyys, joita perustuslakivaliokunta
            uusien perustuslain vaatimusten mukaan on vaatinut. Tämä on
            niin ylimalkaista tekstiä, että, arvoisa puhemies,
            on erinomaisen viisas ratkaisu, että tämä hallituksen
            esitys menee nyt perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi. Tässähän
            ensiksi kuvataan jääluokat 3 §:ssä,
            sitten 4 §:ssä kerrotaan jääluokkamääräykset
            ja vastaavuusluettelo, ja se yhtäkkiä muklahtaa
            toisinpäin, 5 §:ssä on jääluokan
            hyväksyminen vaihtoehtoisella menetelmällä,
            jälleen se muklahtaa ja tekee puolitoista volttia kerien,
            vaikeusaste 2,7, ja edelleen sitten on jääluokan
            määräytyminen ja vahvistaminen ja vielä 8 §:ssä poikkeaminen
            jääluokan määräyksistä,
            elikkä eihän tästä, arvoisa
            puhemies, valkoinen ihminen eikä muukaan saa mitään
            selvää.
         
         
         Tässä jollekin taholle nyt delegoidaan aivan mielettömän
            suuri valta, ilmeisesti Merenkulkulaitokselle, jonka tehtävänä on
            sitten aina suhmuroida niin kuin suhmuroidaan. Sitä suhmurointia kuvaavaa
            on tällä hetkellä se, että nyt
            kun tehtiin tarkistuspäätöksiä jääluokkamaksuista,
            niin ensin tehtiin Merenkulkulaitoksessa päätökset
            ja sitten on tullut peruutuksen peruutuksen peruutuksia. Oliko se
            oikea määrä niin, että 284 aluksen
            kohdalla on kaikki vekslattu ees sun takaisin. Jälleen
            valtio menettää rahaa pilvin pimein. Ei tässä ole
            mitään tolkkua.
         
         
       
      
         
         Raimo Vistbacka /ps:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Haluamatta kerrata asioita sen enempää näistä Merenkulkulaitoksen
            määräämistä maksuista
            ja muista vastaavista, millä tavoin liikennevaliokunta
            viime kaudella silloisen puheenjohtajan ed. Pulliaisen johdolla
            tätä pengasti, todella meille väitettiin
            kirkkain silmin monta kertaa, että mitään
            ongelmaa ei ole. Loppujen lopuksi useamman sadan aluksen käynnit
            tai ainakin yhteenlasketut käyntikerrat Suomeen ovat tuoneet hirveitä säästöjä määrätyille
            tahoille. Tunnolliset suomalaiset alustenomistajat toimivat niin kuin
            ministeri allekirjoittamallaan määräyksellä määräsi,
            tekivät muutostyöt, uhrasivat rahaa siihen, mutta
            pian tulikin peruutus jostakin minulle ainakin käsittämättömästä syystä,
            ja tiedossani ei ole, että nämä laivanvarustajat
            ovat saaneet takaisin sitä rahamäärää,
            jonka uhrasivat ministeriön ja ministerin allekirjoittaman
            kirjeen perusteella.
         
         
         Arvoisa puhemies! Sen verran toteaisin vielä, että saamani
            tiedon mukaan näitä määrättyjä maksuja
            on nyt kohtuullistettu, poistettu, ja jos ne on määrätty
            ja asianomainen laivanvarustaja on valittanut siitä hallinto-oikeuteen
            tai korkeimpaan hallinto-oikeuteen — ihan tarkkaan en tiedä,
            missä vaiheessa mikin prosessi on — niin ainakin
            minulle on väitetty, että tässä vaiheessa Merenkulkulaitos
            onkin sopinut varustajan kanssa, että kohtuullistetaan
            tai poistetaan maksu, ja valitus on vedetty pois hallinto-oikeudesta.
            Minä en voi ymmärtää tällaista
            toimintaa. Silloin kun toimitaan ja määrätään
            maksu, se pitää katsoa loppuun saakka. Tällainen
            antaa ainakin minulle ja niille valiokunnan jäsenille,
            jotka viime kaudella olivat näitä katsomassa ja
            kuulemassa asiantuntijoita, aika epämääräisen
            kuvan siitä toiminnasta ja tarkoituksenmukaisuudesta, millä tällä hetkellä Merenkulkulaitos
            toimii.
         
         
         Arvoisa puhemies! Kun itse olen mennyt läpi tätä hallituksen
            esitystä 149, minulle tuli aika pitkälle samat
            käsitykset kuin ed. Pulliaiselle nimenomaan tästä epämääräisyydestä.
            Ikään kuin porrastetaan koko ajan sillä tavoin,
            että ainakaan tässä vaiheessa ilman asiantuntijakuulemista
            en pääse selville, mikä on se todellinen
            kriteeri, minkä perusteella myönnetään
            määrättyjä poikkeuksia, ja mitkä ne
            lopulliset jääluokkamääräykset
            ovat. Kun täällä vielä on 8 §:ssä jääluokan poikkeaminen
            jääluokkamääräyksistä,
            se ikään kuin vesittää melkein
            kaikki.
         
         
         Mutta, arvoisa puhemies, en halua yksityiskohtaisesti ottaa
            kantaa, koska olen asianomaisen valiokunnan jäsen, mutta
            kun ministeri on täällä paikalla, ajattelin
            kertoa näitä muutamia havaintoja, mitä tällaisella
            nopealla lukemisella tältä osin olen havainnut.
            On hyvä todella, että perustuslakivaliokunta nyt
            käsittelee tämän uudenkin hallituksen
            esityksen, eli perustuslakivaliokunta pystyy nyt uudelleen kiinnittämään
            huomiota siihen, onko tämä uusi hallituksen esitys nyt
            riittävän tarkka ottaen huomioon sen, mitä valiokunta
            edellisestä hallituksen esityksestä totesi, joka
            sitten jäi sillensä.
         
         
         Arvoisa puhemies! Ihan lopuksi toteaisin tästä hallituksen
            esityksestä 150, kun jäin pohtimaan 9 §:ää.
            Haluan vielä korostaa sitä, etten mitään
            lopullisia kantojani lyö lukkoon. Mutta 9 § minua
            jää vaan hieman epäilyttämään,
            kun tuntee tämän taustan, millä tavoin
            eräät varustamot mielestäni toimivat
            eli yrittävät löytää sen
            helpoimman tien, jolla parhaiten saadaan taloudellista hyötyä.
            Täällä sanotaan: "Jos alukselta puuttuu
            mittakirja, mittakirjassa ilmoitettu vetoisuus ei vastaa aluksen
            todellista vetoisuutta tai alus ei ole oikeutettu voimassa olevien
            aluksenmittaussääntöjen mukaan käyttämään
            mittakirjassa ilmoitettua nettovetoisuutta, Merenkulkulaitos vahvistaa
            - -".
         
         
         Minulle tulee tästä pykälästä valitettavasti
            sellainen käsitys, että tämähän
            nyt antaa taas kerran sitten epärehellisille mahdollisuuden
            kokeilla, sattuuko nyt tarkastus tulemaan ja huomaavatko he tämän.
            Ja jos he huomaavat, niin sitä ei tule kuin se normaali
            maksu. Minun mielestäni silloin, jos lähdetään
            toimimaan epärehellisesti, niin meillä pitää olla
            sellaiset pykälät, joissa sanotaan, mitä pitää olla,
            niin kuin täällä jossakin on sanottu,
            mutta sitten, jos ei noudata pykäliä taikka rikkoo
            niitä, niin siinä pitää olla
            joku sanktio eli korotetaan sitten, kun Merenkulkulaitos määrittää sen
            maksun, mikä se oikein on, se maksu kaksin-, kolmin- tai
            nelinkertaiseksi riippuen siitä rikkomuksen laadusta. Minun
            mielestäni, ilman asiantuntijoitten kuulemista, tämä 9 § antaa sellaisen
            aukon, joka oikeastansa vastaa sitä nykyistä säätelyä,
            että kokeillaan vaan siitä, missä se
            raja on, kun on tulkittu jotakin makeanveden rajan viivaa, pitäisikö sen
            olla 10 senttiä ylempänä tai alempana,
            ja sitten sen mukaan niitä on määritelty
            ja sitten annettu anteeksi.
         
         
         Tämä on ollut sellainen sotku, että vaikka
            olen kuullut kymmeniä asiantuntijoita, niin itselläni joskus
            menee vähän asiat solmuun siltäkin osin, mikä on
            totta tai ei, ja myös viranomaistaholta, niin kuin ed.
            Pulliainen täällä totesi, myöhemmin
            pikkuhiljaa on sitten myönnetty, että näin kuitenkin
            on. Myös tässä talossa eräässä seminaarissa,
            kun erään edunvalvontajärjestön
            puheenjohtaja totesi kaikkien läsnä ollessa, että silloin
            ja silloin sanottiin näin ja näin, niin loppujen lopuksi
            sitten myös viranomaistaholta myönnettiin, että no
            niinhän se nyt taisi ollakin, mutta me olemme unohtaneet
            sen.
         
         
       
      
         
         Reijo Paajanen /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! On helppo yhtyä ed. Vistbackan
            mielipiteeseen, ja kyllä rautalankaa on väännelty
            ja käännelty, mutta ei tahdo ymmärrystä tulla.
            Minulla mieleen muistuu hyvin lähetekeskustelu viime marraskuulta.
            Tuolloinen hallituksen esityshän vedettiin, niin kuin hyvin
            muistamme, kesken käsittelyn eduskunnasta, ja nyt olemme saaneet
            tämän parannellun esityksen tänne. Noissa
            talkoissa on ehtinyt ministerikin vaihtua, mutta tietysti tärkeintä on
            nyt saada tämä väylämaksuasia
            eteenpäin ja käytäntöön.
         
         
         Väylämaksut olivat viime syksynä iltapäivälehtien
            palstoilla useaan otteeseen. Merenkulkulaitoksen tarkistuksissa
            oli löytynyt valtava määrä väärinkäytöksiä,
            joissa jääluokitustodistukset eivät vastanneet
            aluksen todellisia ominaisuuksia. Tämän jälkeen
            edessä olivat väylämaksujen takaisinperinnät
            ja siten perimisten kohtuullistamiset, ja pian oli kasassa aika
            läjä valituksia hallinto-oikeuteen. Summana koko
            tästä sekasotkusta oli, että suomalainen
            väylämaksujärjestelmä todettiin
            läpimädäksi ja hallitukselta odotettiin
            ripeitä toimia. No, viivästyminen vuodella oli
            erittäin valitettavaa, mutta toivon mukaan vihdoinkin päästään
            asian ytimeen käsiksi.
         
         
         Ministeriössä väylämaksu-uudistuksesta
            tehtiin kahdenlaisia suunnitelmia. Toiseksi jäänyt
            ja huomattavasti hankalampi indeksijärjestelmä olisi
            aiheuttanut lisää epävarmuutta ja ongelmia varustamoille
            sekä heikentänyt parempiin jääluokkiin
            kuuluvien alusten asemaa. Väylämaksujen yksinkertaistaminen
            on välttämätön asia. Minusta
            tällä esityksellä saadaan varmasti ratkaisu,
            jossa tuo järjestelmä tulee paremmaksi. Luopuminen
            jääluokkatodistuksista vähentää mahdollisia
            epäselvyyksiä, joita väylämaksukäytännössä on
            viime vuosien aikana ilmennyt.
         
         
         Merenkulkulaitoksen kohtuullistamispäätökset
            epäselvyyksien osalta ovat aiheuttaneet niin varustamoille
            kuin itse Merenkulkulaitoksen toiminnalle valtavia rasitteita. Tämä asia
            olisi pitänyt saada jo aiemmin siten hoidetuksi. Markkinoilla
            pitkään jatkuneeseen epävarmuuteen saadaan
            kuitenkin tällä lakiesityksellä korjausta.
            Tämän uuden lain toinen onnistunut ratkaisu on säätää erikseen
            jääluokituksista omalla lailla.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Väylämaksujen keräämisessä pitäisi
            siirtyä joustaviin 12 kuukauden jaksoihin. Nykyinen kalenterivuoteen
            perustuva järjestelmä on kankea, ja varustamoiden
            ei esimerkiksi kannata loppuvuodesta tuoda uusia aluksia uusille
            reiteille, koska ne silloin joutuisivat maksamaan omasta mielestään
            ainakin liian suurta väylämaksua. Samoin pitäisi
            saada väylämaksujen ylikatteellisuus rajattua.
            Näillä maksuilla katetaan Merenkulkulaitokselle
            esimerkiksi jään murtamisesta aiheutuneita kuluja.
            Perusteita ylikatteellisuuteen ei siten ole. Ensi vuoden talousarviossa
            on 105 prosentin kustannusvastaavuus. Mielestäni väylämaksuja
            tulisi alentaa siten, että kustannusvastaavuus olisi tasan
            100.
         
         
         Keskeinen asia tässä uudessakin laissa on,
            että hyvät jääominaisuudet omaavat
            laivat saavat hyödyn väylämaksuja maksaessaan.
            Olisi ollut täysin kohtuutonta muuttaa järjestelmä siten,
            että paremmista jäissäkulkuominaisuuksista
            ei olisi ollut hyötyä väylämaksujen
            osalta. Tavoitteena valiokuntatyöskentelylle tulee olla,
            että väylämaksun perusteet ovat mahdollisimman
            yksiselitteiset ja että niillä kannustetaan varustamoita hankkimaan
            korkeampia jääluokituksia. Uskon, että varustamot
            ovat tyytyväisempiä, elleivät jopa tyytyväisiä jo
            tämän esityksen sisältöön.
         
         
         Esitykseen sisältyy myös Merenkululaitoksen mahdollisuus
            päättää väylämaksujen
            poikkeuksista. Tämä mahdollistaa erityisesti Saimaan
            kanavan liikennöintiä koskevien väylämaksujen helpottamisen,
            mikä on kanavan tulevaisuuden kannalta tosi tärkeä asia.
         
         
       
      
         
         Marjukka  Karttunen   /kok:
            		
         
         
          Arvoisa herra puhemies! Esitän myös joitain
            huomioita esityksistä 149 ja 150.
         
         
         Laivojen väylämaksut tulevat perustumaan tulevaisuudessakin
            jääluokkiin tämän hallituksen esityksen
            mukaan. Uusi väylämaksulakiesitys siis palkitsee
            hyviä jäälaivoja, jotka ovat jäissäkulkuominaisuuksiensa
            vuoksi kalliimpia rakentaa mutta jotka ovat siis turvallisempia
            ympäristön kannalta ja eivät tarvitse
            kallista jäänmurtoapua. Mitä parempi
            jääluokka, sitä pienempi väylämaksu.
            Jääluokkamallin valinta väylämaksuesityksen
            pohjaksi on siis hyvä asia. Mielestäni pitääkin
            suosia selkeämmin I A Superiin kuuluvia aluksia.
         
         
         Tässä joitain huomioita esityksen joihinkin kohtiin.
            Esimerkiksi tämä väylämaksun
            maksukertymä on edelleenkin ylikatteellinen, eli kerätään
            noin 107 prosenttia tarvittavasta määrästä. Nämä kerättävät
            varat käytetään Merenkulkulaitoksen menoihin
            ja jäänmurtopalveluitten rahoittamiseen. LVM julkaisi
            viime keväänä Suomen logistisen aseman
            vahvistamisen raportin, jossa luetellaan keinoja tämän
            tavoitteen toteuttamiseksi. Tämä esitys on erittäin
            tärkeä tavoitteen saavuttamiseksi, mutta hallitus
            jättää nyt mahdollisuuden käyttämättä.
            Suomen logistisen aseman vahvistamisella on suuri vaikutus koko
            kuljetussektoriin ja meriklusteriin. Kyse on tuhansista työpaikoista
            merenkulussa, satamissa, autonkuljetuksissa jne. ja vaikutuksesta
            koko maassa transition osalta, erityisesti Etelä- ja Kaakkois-Suomessa.
            Näitä maksukattoja tulisikin alentaa. Suurten
            alusten väylämaksujen nouseminen kohtuuttomiksi
            tulisi olla mahdollista estää jonkinlaisella leikkurilla
            tai tasausjärjestelmällä. Esimerkiksi
            jääluokkamalliin voisi sisällyttää aluskohtaisen
            vuosikertymän enimmäismäärän,
            jonka jälkeen alus voisi vapautua maksuista tai niitä alennettaisiin
            olennaisesti.
         
         
         Toinen huomioni esityksestä on se, että väylämaksuja
            määräävä aika voisi
            olla liukuva määräaika esitettävän
            12 kuukauden kalenterivuoden sijaan. Tätä mahdollisuutta
            tulisikin edelleen selvittää. Se toisi tarvittavaa
            joustoa alusten käyttöönottoon, koska
            vain kalenterivuotta tarkisteltaessa loppuvuosi on hyvin kallis
            tai jopa mahdoton ajankohta uuden aluksen liikennöinnin
            aloittamiselle. Tämä jäykkä järjestelmä nostaa
            kustannuksia ja heikentää kilpailukykyä.
            Liukuvan 12 kuukauden ajanjakson käyttö ei ilmeisesti
            vaikuttaisi pidemmällä aikavälillä väylämaksukertymään
            ja olisi siten kustannusneutraali.
         
         
         Tähän asiaan sisältyy vielä muitakin
            huomionarvoisia seikkoja, kuten esimerkiksi se, että nopeilta
            aluksilta perittäisiin korotettu väylämaksu.
            Nämä nopeat laivat ovat tietysti vain pieni osa
            Itämeren liikenteestä, mutta näille aluksille
            esitys on kohtuuton, sillä ne maksavat jo nyt kalleinta
            väylämaksuluokkaa, jonka päälle
            suunnitellaan tässä esityksessä vielä kymmenien
            prosenttien korotusta. Nämä niin sanotut suurnopeusalukset
            käyttävät mahdollisimman vähän
            Merenkulkulaitoksen palveluja. Vts on tästä poikkeus.
            Nämä alukset kulkevat vain avoveden aikaan, jolloin
            ne eivät tarvitse jäänmurtoapua taikka
            talviajan väylien ja turvalaitteiden huoltoa.
         
         
         Arvoisa puhemies! Toinen erityisryhmä, jonka tarpeita
            väylämaksuesitys ei huomioi, ovat sellaisten varustamoitten
            alukset, jotka kuljettavat avovesiaikaan teollisuudelle esimerkiksi
            hiiltä, puuta, kalkkikiveä tai laivan osia esimerkiksi Turun
            Finyardsin telakalle. Kaikki tällaiset kuljetukset tapahtuvat
            avovesiaikaan eivätkä siten tarvitse jäänmurtopalvelua.
            Talvella tällainen proomukalusto seisoo ja hinaajilla hoidetaan
            satamajäänmurtoa. Nämä kuljetukset
            ovat lisäksi Suomen sisäisiä ja tämän
            uuden esityksen mukaan maksaisivat jokaisessa Suomen satamassa väylämaksua.
            Vanhassa mallissa näin ei ollut.
         
         
         Väylämaksutyöryhmän esityksessä on
            onneksi risteilijöiden osalta helpotettu maksuja vedoten
            siihen, etteivät risteilijät käy Suomessa
            talvella eivätkä siten tarvitse jäänmurtoa.
            Tämä on hyvä seikka, koska muuten voi
            käydä niin, että menetämme tällaisen
            satunnaisen risteilijäliikenteen kokonaan Baltian maihin.
         
         
         Proomuliikenteen osalta tilanne on sama kuin risteilijöillä.
            Niille ei edes myönnetä jääluokkia, koska
            ne ovat liikenteessä vain avovesiaikaan. Silti niin vanhassa
            kuin uudessakin esityksessä nämä alukset
            maksaisivat täyden hinnan korkeimpana väylämaksuna,
            vaikka palvelua ei ole edes mahdollista käyttää.
            Nämä maksut kohdistuvat siten suoraan suomalaiseen
            teräs- ja konepajateollisuuteen, jotka käyttävät
            kuljetuksissaan proomukuljetuksia sekä ulko- että kotimaanliikenteessä.
            Väylämaksujen hinta lisätään sitten
            kuljetushintaan, ja näin teollisuuden kuljetuskustannusten
            nousu heikentää lopputuotteen kilpailukykyä.
            Uuden esityksen mukaan tällaisten kuljetusten korotukset
            olisivat 120 prosentin luokkaa, ja se koskee 150 suomalaisen merimiehen
            työpaikkaa kuljetuskustannuksen lisäksi.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Uuden mallin mukaan Merenkulkulaitos
            ei enää vahvistaisi laivan jääluokkaa,
            vaan luokka määräytyisi kansainvälisten
            kuljetuslaitosten paperin pohjalta. Näiden kansainvälisten
            luokituslaitosten asemaa on kyseenalaistettu, vaikka toisaalta näiden
            kansainvälisten luokituslaitosten asema on globaalisti
            tunnustettu ja EU:ssa akkreditoitujen luokituslaitosten luotettavuutta
            pidetään erittäin hyvänä.
            Ministeri voisikin täsmentää, miksei
            esityksessä ole korjattu meklareitten asemaa, vaikka ministeriö on
            tämän ongelman tunnustanut. Nämä lakimuutokset
            ovat tarpeellisia, jotta pelisäännöt
            olisivat samat ja reilut kaikille alan toimijoille. On esitetty,
            ettei nykyinen laki ollut ongelma, vaan lain noudattamisen valvonta.
            Ei saa syntyä enää sellaisia tilanteita,
            joissa suomalaisia pieniä varustamoita esimerkiksi kehotetaan
            korjaamaan laivansa vastaamaan uusia määräyksiä ja
            sitten tämä käsky vedetäänkin
            pois, niin kuin nyt on käynyt. Tällainen on alan
            toimijoille kohtuutonta ja luo epävarmuutta kovassa kilpailussa,
            joka on kansainvälistä. Jotta entisenlaisia epäselvyyksiä oikean
            jääluokan määräämiseksi
            ei enää syntyisi, onkin virkamiesten tulkinta-
            ja harkintavalta rajattava riittävästi uudessa
            laissa. Hallituksen esitys väylämaksulaiksi täyttänee
            verolain vaatimukset, mutta hallituksen esitys jääluokista
            ja jäänmurtaja-avustuksesta antanee vielä liikaa harkinta-
            ja tulkintamahdollisuuksia jääluokkien määrittelyssä.
            Lain on tarkoin määriteltävä jääluokan
            määräytyminen niin, ettei epäselvyyksiä synny.
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys on odotettu
            ja tarpeellinen, mutta merenkulun erilaisilla toimijoilla on erilaisia
            tarpeita, joita toin tässä esiin. Liikennevaliokunnan
            käsittelyssä voidaan sitten paremmin pureutua
            kyseisten epäkohtien ratkaisemiseksi, niin että esitys
            olisi Suomen logistisen aseman, teollisuuden viennin ja tuonnin ja
            suomalaisen merenkulun ja ympäristönsuojelun edistämistä suosiva
            ja tietysti myöskin Suomen myönteistä työllisyyskehitystä ja
            kilpailuasemaa parantava.
         
         
       
      
         
         Lyly Rajala /kok:
            		
         
         
         Arvoisa herra puhemies! Pieni opastus puoluekollega Karttuselle
            sen verran, että ne maksimimaksut ovat olleet jo tähän saakka
            olemassa nykyisessäkin laissa, että 30 kertaa
            kun maksaa sen, niin ei tarvitse enää samana vuonna
            maksaa. No, se siitä.
         
         
         Minun mielestäni tässä väylämaksulaissa
            sinällään ei ole sen kummempaa murhetta.
            Se potkii kohtuullisen hyvin, kunhan saadaan vielä kuntoon
            nuo varsinaiset murheet elikkä jääluokitukset
            ja jäänmurtaja-avustukset. Luultavasti noissa
            jäänmurtaja-avustuksissakaan ei ole niin suurta
            murhetta kuin jääluokituksissa edelleenkin, kuten
            niissä on ollut varmaan jo vuodesta 84. Sehän
            perustuu siihen, että noita luokituslaitoksia, jotka Suomessa
            käyviä aluksia luokittelevat, on kai maailmassa
            yhdeksän semmoista suurempaa. Siellä on myöskin
            epätasa-arvoa siinä, että Suomessa on
            muun muassa Merenkulkulaitos ainakin aiemmin suosinut erästä nimeltä Russian Maritime
            Register of Shipping elikkä venäläinen luokituslaitos
            on saanut vähän kevyempää kohtelua,
            ja se on yksi tämmöinen seikka, joka aiheuttaa
            epätasa-arvoa. Se on hyvä, että tämä väylämaksulaki
            tuli tässä muodossa.
         
         
         Toinen vaihtoehto, tuo niin sanottu indeksipohjainen laki, olisi
            ollut huomattavan monimutkainen. Silloin väylämaksu
            olisi perustunut muun muassa siihen, kuinka paljon tonneja on päällä,
            elikkä joka ainoa kerta, kun laiva tulee satamaan, se olisi
            suunnilleen lyöty vaakalle ja katsottu, mitä se
            sisällään pitää. Monimutkainen
            järjestelmä. Tämä on huomattavasti
            parempi.
         
         
         Mutta edelleen näihin ongelmiin, mistä muun muassa
            ed. Pulliainen on täällä puhunut ja monet muutkin.
            Minä kuulin viimeisen saldon tänään, että siellä olisi
            ikään kuin noin 100 miljoonaa euroa keräämättä noita
            jälkimaksatusjuttuja. Ne vanhenevat aina kolmessa vuodessa.
            Tuolla oli vielä viime perjantaina kai tulossa semmoinen esitys,
            että noita kerättäisiin vain suomalaiselta varustamolta
            tuo kolme vuotta ja ulkolaiselta varustamolta 8 kuukautta ainoastaan,
            mutta tämä on tähän päivään
            mennessä, kun se on tänne tullut hallituksen esityksenä,
            niin sanotusti muuttunut hovissa, onneksi. Siellä on kuitenkin
            edelleen semmoinen ongelma, että näitä luokituslaitoksia — itse
            olen ollut merillä varmaan luultavasti ainoana kansanedustajana
            jopa kolmeen eri kertaan, ensimmäisen kerran lähdin
            15-vuotiaana vuonna 66 jne. — on todellakin monenmaalaisia
            ja niillä on vähän pahana tapana suosia
            omiaan. Jos tällä hetkellä tämän
            uuden lakiesityksen mukaan mentäisiin siihen järjestelmään,
            että nuo luokituslaitosten paperit ovat sinällään
            täysin hyväksyttäviä, mistä me
            voimme olla varmoja, mitä kategoriaa missäkin
            maassa käytetään? Suomi ja Ruotsi ovat
            suhteellisen samanarvoisia tuossa asiassa.
         
         
         Tämäkin muuten, arvoisa ministeri, kun olette paikalla,
            vähän liippaa tuonne — äsken
            puhuttiin kovasti rautatievirastosta ja aluepolitiikasta — aluepolitiikkaan
            siinä mielessä, että tämä väylämaksu
            on ikään kuin pohjoiselle edullista asiaa, koska
            väylämaksujahan maksetaan, oli kesä tai
            talvi, ja niillä kustannetaan nuo kaikki Merenkulkulaitoksen
            35 alusta, joista 9 on jäänmurtajia muistaakseni.
         
         
         Tässä laissa, kuten täällä ovat
            muutamat jo sanoneet, on myöskin sitten sellaisia mahdollisuuksia,
            että jos jostakin syystä jollakin laivalla ei
            olekaan mitään jääluokkaa, se
            tulee jälleen Merenkulkulaitoksen luokiteltavaksi. Täällä on ihmetelty
            sitä, että tulee liikaa viranomaisvaltaa. Minä en
            oikein tiedä, kellehän se valta pitäisi
            antaa, pitäisikö se antaa poliisille? Viranomainen
            se on sekin. Jonkunhan sitä täytyisi kuitenkin
            olla vastuullinen viranomainen. (Ed. Pulliainen: Kriteerithän
            ne ratkaisevat!) — Kriteerit ratkaisevat, mutta niitä kriteereitäkin
            on käsitelty monella eri tavalla. — Minä jollakin
            tavalla kuitenkin osaan luottaa tuonne Merenkulkulaitoksen suuntaan
            enemmän kuin noihin monien eri kansallisuuksien omistamiin
            luokituslaitoksiin, joten siinä mielessä tämä lienee
            kohtuullisen oikean suuntainen ainakin, kun saadaan tuo valvonta koskemaan
            myöskin kaikkia ulkolaisia aluksia.
         
         
         Täällä puhutaan paljon tässä lakitekstissä risteilyaluksista
            ja nopeakulkuisista aluksista. En tiedä, lasketaanko niihin
            nuo ruotsinlaivat, joilla itse olen ollut töissä aikoinaan
            kahdeksan vuotta. Mitenhän ne lasketaan? Siljan laivat,
            jotka tunnen ulkoa, kulkevat Tukholmaan päin. Kun sinnepäin
            mennään 16,5 tuntia, sinnepäin keskinopeus
            on 15,7 solmua, ja taaksepäin, kun tullaan kaksi tuntia
            nopeammin, se on 17,4 solmua. Ehkä myöskin nuo
            meidän risteilijämme elikkä autolautat
            lasketaan nopeakulkuisiin aluksiin.
         
         
         Täällä laissahan on määritelty
            muistaakseni — varmaan ed. Pulliainen osaa tämän
            ulkoa paremmin — mutta muistelen, että tähän
            esitykseen on merkitty se, että väylämaksulla
            ei kerättäisi liikaa rahaa, mistä muun
            muassa ed. Paajanen sanoi täällä, että sen
            vastaavuuden tulisi olla 100 prosenttia. Olen ihan samaa mieltä:
            miksi kerätä virastolle ylimääräistä rahaa
            tällä toiminnalla? Nimittäin Merenkulkuvirasto
            toimii pelkästään näillä väylämaksuilla.
            Väylämaksut ovat kohtuullisen korkeita. Jos arvoisat
            edustajat selailette vähän näitä lakiesityksiä,
            niin sieltä löytyy kohtuullisen hinnakkaitakin
            ylärajoja, mitä noilta laivoilta kerätään,
            elikkä se on sangen mittava määrä rahaa,
            mitä näillä kerätään.
         
         
         Todellakin sinällään jäänmurtajan
            käyttäminenhän ei maksa periaatteessa
            mitään. On ihan sama, onko ulkolainen tai suomalainen
            laiva. Jääluokkien mukaisen väylämaksun
            kun maksaa, sillä saa palvelua. Siinäkin on ollut
            tietenkin vähän hankaluuksia, koska ulkomailta
            on tahtonut tulla aika huonoilla luokituksilla olevia laivoja ja
            se on aiheuttanut paljon semmoista, ainakin tuolla meillä päin,
            Perämerellä ja siellä suunnassa, että joskus
            suomalaiset laivat ovat joutuneet jopa odottamaan pitkiäkin
            aikoja, että joku tuommoinen huonomman luokituksen omaava
            laiva on saatu kärrättyä oikeaan osoitteeseen,
            kun niillä ei oikein omia kulkumahdollisuuksia ilman murtajia
            ole.
         
         
         Tämä on siinä mielessä erinomaista
            verrattuna siihen, kun vuosi sitten, taisi olla joulukuun 10. päivä,
            kun hallitus veti edellisen esityksensä pois, niillä kieppeillä.
            Tämä esitys on kuitenkin erinomaisen parempi siihen
            verrattuna, mutta on tässä vielä jonkun
            verran valvonnan sijaa, vaikka, kuten kerran taas sanon, luotankin
            kohtuullisen hyvin tuohon Merenkulkulaitoksen pääjohtajaan,
            joka on entinen rippikoulukaverini Oulusta. Sen verran siis aluepolitiikkaa!
            (Naurua)
         
         
       
      
         
         Tero Rönni /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Toisin kuin ed. Rajala, minä voisin
            sanoa, että en luota Merenkulkulaitokseen. Voi hyvällä syyllä kysyä,
            miksi tällaiset esitykset ovat täällä jälleen kerran
            ja kuka on hyötynyt tästä väliajasta,
            mitä on tehty, ja kuka on oikeastaan hyötynyt
            koko asiasta niin, että se on laskettu läpi käsien.
            Rahdin kuljettajat. Ei tarvitse kovin pitkälle lähteä katsomaan,
            mikä teollisuus tässä on suurimman hyödyn
            varmasti saanut. Minä luulen, että varustamot
            tästä hyötyä eivät
            ole osanneet ulosmitata, vaan se on päätynyt kyllä suomalaisen
            teollisuuden ja myöskin tuontitavaran hyväksi,
            joka on tänne Suomeen tullut.
         
         
         Edellinen väylämaksun muutoshan tähän
            lakiin astui voimaan 1.9.2002, ja sen tarkoituksena oli estää tämä keinottelu
            justiinsa. Siinä liikennevaliokunta minun mielestäni
            teki hyvää työtä, kun se puuttui
            tähän kuvioon ja katsoi, että tätä huijausta
            tapahtuu jatkuvasti, ja ansiokkaasti sai asian eteenpäin.
            Sen piti olla hyvä lakiesitys. Varmasti se olisi minun
            mielestäni ollutkin.
         
         
         Minusta siinä laissa ei ollut ongelmaa, vaan kyse oli
            vaan valvonnasta ja siitä, että sitten jotkut
            virkamiehet alkoivat näpertelemään joillain sananmuunnoksilla.
            Minusta se oli kaikista typerintä asiaa, mitä tässä on,
            että kymmenellä sentillä, ja jos suomalaisessa
            tekstissä on pikkuisen eri tavalla kuin ruotsalaisessa
            ja englantilaisessa ja ajatellaan, että ulkomaalaiset alukset
            ovat tässä olleet pääasiallisia
            rikkojia, niin tokkopa siellä on ollut hyviä suomen
            kielen taitajia siinä porukassa, vaan kyllä on
            noudatettu englannin kieltä taikka ruotsin kieltä,
            millä ne on tehty, ja se on hyvin selkeästi ollut
            jo 80-luvun puolivälistä luokituslaitoksissa tiedossa,
            missä se raja kulkee ja mille korkeudelle pitää vetää se
            vahvistus.
         
         
         Kyllä tässä varmaan ovat sitten suomalaiset juristit
            tulleet jostain syystä avuksi, jolloinka on löydetty
            tämmöinen paikka, mistä on saatu vetää tiukka
            linja ja asettaa Merenkulkulaitoksen asiat ja asiantuntemus tältä osin
            kyseenalaiseksi. Samanlaisen voisi liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoa,
            että samanlainen tilanne on meillä tuon Venäjän-liikenteen
            kanssa maantieliikennepuolella. Yhtään rohkeata
            sieltä liikenneministeriöstä ei löydy,
            joka uskaltaisi lyödä hanat kiinni ja edellyttää vastavuoroista
            lupien määrää, kuten aikaisemmin
            oli, että 50/50, tai sitten, että venäläiset
            autot tuolla rajalla pistettäisiin jumiin ja katsottaisiin,
            että ne ovat samassa kunnossa kuin meillä. Tässä on
            kyse ihan samasta. Jonkun suuren edun vuoksi täällä katsotaan
            läpi sormien. Minusta se suomalaista virkamiestä ja
            hänen uskottavuuttaan kalvaa aika voimakkaasti, menee usko
            siihen, miten tämä asia voi toimia ja miten jossain
            laitoksessa voidaan vuodesta toiseen tehdä tällä tavalla
            töitä.
         
         
         Hallituksen esitykset sinänsä uudeksi väylämaksulaiksi
            ja jääluokista ja jäänmurtaja-avustuksista
            ovat lähtökohdiltaan minusta oikein. Väylämaksulakiehdotuksen
            mukaan väylämaksu määräytyisi
            aluksen jääluokkaan perustuvan yksikköhinnan
            ja aluksen nettovetoisuuden perusteella. Alusten jääluokista
            ja jäänmurtaja-avustuksesta annetussa laissa säädettäisiin
            alusten kuulumisesta jääluokkiin, jääluokkamääräyksistä ja
            vastaavuusluettelosta. Laissa säädettäisiin
            myös jäänmurtaja-avustuksista. Kuten
            on mainittu muissakin puheenvuoroissa, kyse on siitä, että alusliikenne
            olisi turvallista, sujuvaa ja jääolosuhteissa
            päästäisiin eri puolille Suomen satamia,
            erityisesti pohjoisen satamiin. Myöskin ympäristöhaitat
            tässä minimoitaisiin ja pyrittäisiin
            ehkäisemään niitä. Väylämaksulaissa
            määritellään Suomen vesialueelle
            kauppamerenkulkua harjoittavasta aluksesta valtiolle maksettavasta
            väylämaksusta, ja tästä, kuten
            moni muukin on sanonut, perustuslakivaliokunnan viime syksynä tekemästä päätöksestä
            on
            tulossa valtiosääntöoikeudellisessa mielessä vero,
            ja jokaisen veron kohdalla edellytetään, että verosta
            on oltava tarkat määritykset ja säännökset,
            miten niitä kerätään, ja jokaisen
            viranomaisen kohdalla pitää olla harkinnassa mahdollisimman
            pieni osuus, elikkä niiden täytyy olla säännöksissä niin selvästi,
            että siinä ei ole sanan sijaa, keneltä peritään
            ja mitä peritään.
         
         
         Tullilaitoshan vastaa väylämaksun maksatuksen
            toimittamisesta ja valvonnasta. Merenkulkulaitos antaa tulliviranomaisille
            tehtävän hoitamiseksi tarvittavaa virka-apua.
            Siksi on tärkeätä, että Tullilaitoksella
            ja Merenkulkulaitoksella on tehtävän suorittamiseksi
            tarpeeksi resursseja ja sitten vielä yhteneväiset
            näkemykset siitä, miten asiassa toimitaan.
         
         
         Alusten jääluokituksesta ja jäänmurtaja-avustuksesta
            annetun lakiehdotuksen 3—7 § määrittelevät
            alusten kuulumisen eri jääluokkiin. Aluksen jääluokalla
            on keskeinen merkitys aluksen väylämaksun suuruudelle.
            Kun väylämaksu on valtiosääntöoikeudellisesti
            vero, edellyttää se, että laissa määritellään
            jääluokkamääräysten
            perusteet ja että laissa annettavat valtuutukset ovat täsmällisesti
            rajattuja. Tästä syystä, kuten ed. Pulliainen
            ja moni muu täällä ovat esille ottaneet,
            lakiehdotuksen 3—7 § eivät ole täsmällisiä.
            Ne pitäisi kirjoittaa vähän uudelleen
            ja täsmentää. Ne eivät ole ihan
            yksityiskohtaisia eivätkä täsmällisiä.
         
         
         Sitten lakiehdotuksen 7 §:ssä aluksen jääluokka
            määräytyy pääsääntöisesti
            hyväksytyn luokituslaitoksen alukselle antaman luokitusmerkinnän
            ja Merenkulkulaitoksen vahvistaman vastaavuusluettelon perusteella.
            Keskeistä on luokituslaitoksen luokitusmerkintöjen
            ja Merenkulkulaitoksen vahvistaman vastaavuusluettelon oikeellisuus.
            Tästähän tässä nyt
            on vääntänyt monikin, mistä kohtaa
            se oikeellisuus löytyy ja kuka sen hyväksyy. Mielestäni
            siinä kohtaa meidän on varmasti luotettava Merenkulkulaitokseen,
            että se pystyy valvomaan nämä oikeellisuudet,
            että sillä on riittävät voimavarat
            se myöskin tehdä ja tarkastaa nämä alukset.
         
         
         Maksuista voisi sanoa sen, että kun täällä on puhuttu
            siitä 100 prosentin ylärajasta, kun se nyt on
            105 tai 107, kumpiko sinne nyt on merkitty, monesti näissä asioissa
            on niin, että jos kaikki maksavat reilusti ja oikein, niin
            jopa niitten kohdalla, jotka tänä päivänä maksavat
            vähän runsaanlaisesti, voi tapahtua maksujen alentaminen, jos
            kaikki tulevat siihen pottiin jakamaan ihan oikeasti. Minusta se
            on oikeus ja kohtuus, että jokainen on samalla viivalla
            ja että niistä mennään samanlaisilla
            eväillä läpi, koska kun samoista rahdeista
            kuitenkin kilpaillaan, niin täytyy olla myöskin
            yhteneväiset lähtökohdat. Pinnarit pitää laittaa
            kuriin. Siksi minä kyllä kannatan ed. Vistbackan
            esittämää, että sinne otettaisiin
            näistä vääristä tiedoista
            tämmöinen sanktio, joka muun muassa työeläkelakien
            kohdalla meillä on ja eräitten verojen kohdalla,
            jolloin voidaan määritellä korotus, elikkä jos
            ilmoitat väärät tiedot ja maksat väärien
            maksatusperusteitten kohdalta, niin jopa kaksinkertaistetaan tai
            kolminkertaistetaan maksu. Se toimii kyllä tehokkaana rangaistuksena,
            ja ennalta ehkäisevä vaikutus sillä on kaikkein
            paras.
         
         
         Toivon liikennevaliokuntaan onnistunutta käsittelyä.
            Onneksi luotan ed. Pulliaiseen tässä kohdassa
            kovasti, ja hän varmasti tuo asiantuntemuksensa siellä käyttöön.
         
         
       
      
         
         Kalevi Lamminen  /kok:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Ministeri poistui takavasempaan. (Eduskunnasta:
            Säikähti!) — Säikähti
            kyllä. Vaikka olen isokokoinen, niin hyvätapainen.
         
         
         Täällä on aikaisemmin todettu edellisen
            kohdan yhteydessä, oliko se ed. Häkämies,
            että virkamiehet ovat vieneet edellistä ministeriä aika pahasti.
            Olisin varoittanut tässä asiassa myöskin nykyistä ministeriä,
            että hän ei ole ehtinyt ilmeisesti tähän
            esitykseen perehtyä ollenkaan. Hän on nyt hypännyt
            liikkuvaan laivaan ja siksi joutuu melko koville, koska tiedän,
            että liikennevaliokunnassa on jo kertaalleen treenattuja
            yksilöitä, jotka eivät päästä mitään
            enää läpi käsiensä, kuten
            ed. Pulliainen, entinen valiokunnan puheenjohtaja. (Välihuuto) — Ei
            taida päästää mistään
            läpi, tietää varsin hyvin nyt jo, missä tässä mennään.
         
         
         Sen paremmin ja pitemmälti tätä asiaa
            enää pitkittämättä totean
            ihan samaa, mitä ed. Pulliainenkin aikaisemmin totesi,
            että kun oli edellinen esitys, joka sitten hallituksen
            taholta vedettiin pois, niin se oli tavaton sekaannus. Perustuslakivaliokunta
            kiinnitti huomiota juuri virkamiesten tulkintaan ja harkintavaltaan
            jääluokkien määräämisen
            suhteen ja kehotti, että se on tarkemmin rajattava. Nyt
            tämän jälkeen hallitus veti sitten väylämaksuesityksensä pois
            eduskunnasta. Nyt tässä uudessa esityksessä nämä samat
            asiat ja samat ongelmat on siirretty sellaisinaan 3—8 §:ään.
            No, luullaan, etteivät nämä henkilöt,
            jotka valiokunnassa nytkin istuvat, muista viime joulukuista tapahtumaa.
            Kyllä ihan varmasti muistavat. Kun tämä menee
            jälleen kerran perustuslakivaliokuntaan ja se antaa lausuntonsa,
            niin minä olen melko varma, että tämä on
            jälleen perustuslain hengen vastainen ja tätä valiokuntakäsittelyssä se
            ei hyväksy, ennen kuin nämä tarkennukset
            siihen tehdään.
         
         
         Aikanaan eduskunnan puhemies Uosukainen antoi monta kertaa satikutia
            ministeriöille heikosti valmistetuista lakiesityksistä.
            Nyt olisi tarpeellinen hetki jälleen antaa satikutia tästäkin, joka
            meni nyt jo kerran uusiksi, ja nyt se taas on tuotu tänne
            eduskuntaan, tästäkin asiasta.
         
         
         Minua myöskin ihmetyttää se, minne
            ovat kuihtuneet ne, voidaan sanoa, melkein parinsadan miljoonan
            euron saatavat. Ne on vaan jotenkin kohtuullistettu ja niitä ei
            ole Suomen valtiolle maksettu takaisin. Kuka siinä on syyllinen, miksi
            näin on tapahtunut, sitä sietää kysyä.
         
         
         Ennen kaikkea lopetan tämän puheluni siihen toteamukseen,
            mitä Satamaliiton puheenjohtaja Matti Aura sanoi, että tämä häslinki
            on aiheuttanut sen, että Suomen merenkulku on painunut mutasarjaan,
            ja sitä se on ollut.
         
         
       
      
         
         Astrid Thors /r:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies, arvoisat kollegat! Vi är kanske
            lite mellan barken och trädet, för det är
            uppenbart att vi anser det vara riktigt att avgifterna skall basera
            sig på isklass, det har alla varit eniga om. Att gå in
            för det nya systemet med någon slags koefficient
            som vi inte känner till, det alternativet har man tagit
            avstånd till. Likaså är vi eniga om att
            det behövs en snabbt förnyad lagstiftning. Och
            då kan jag inte riktigt förstå den kritik
            som några av de föregående kollegerna
            har framfört när det gäller att det här är
            ett så dåligt berett förslag.
         
         
         Jag vill inte yttra mig om detaljer i det som grundlagsutskottet
            sannolikt kommer att yttra sig om, jag vill bara konstatera att
            man säger här, till exempel i 4 §, att
            "Sjöfartsverket utfärdar närmare bestämmelser
            om de krav som gäller fartygs konstruktion, maskineffekt
            och övriga isgångsegenskaper och metoder ..."
            och om någonting är teknik så tycker
            jag att det här är teknik.
         
         
         Arvoisat kollegat, tässä täytyy muistaa
            nyt vähän tätä historiaa, ja
            sitä on muistettu, mutta myöskin tämän
            esityksen hyviä puolia. Nykyisessä järjestelmässä ja
            siinä, mitä yritettiin kohtuullistaa, meillä oli
            useampia luokkia ja pieni muutos johti luokan muutokseen ja maksun
            moninkertaistumiseen elikkä erittäin pieni muutos, tekninen
            muutos, johti taloudellisesti myöskin erittäin
            suuriin muutoksiin, ja siinä sitten voidaan puhua näistä sadoista
            miljoonista.
         
         
         Mielestäni meidän on myöskin todettava,
            mitä kuulin tässä talossa, että sentti
            sinne tai tänne jäänvahvistukseen ei
            vaikuta niin huomattavasti jäänkulkuominaisuuksiin
            kuin maksuissa näkyy. Talossa on myöskin laivanrakennusekspertiisiä, niin
            kuin tiedämme. Tämä oli yksi tausta,
            ja nyt tähän muutokseen on ryhdyttävä.
            Mielestäni uudistus on tarpeen. Toisaalta EU tässäkin
            vähän kummittelee taustalla, toisaalta nämä lainsäädännölliset
            epäselvyydet.
         
         
         En väittele kanssanne näistä eri
            kieliversioista — niistä on väitelty
            historiassa riittävästi — mutta sehän
            on johtanut monenlaisiin kysymyksiin.
         
         
         Edellinen puhuja puhui Suomen merenkulun alennustilasta ja väitti,
            että se johtui tästä. En ehkä väitä niin.
            Meillä on muita ongelmia, kun muissa maissa on ehkä edullisemmat
            säännöt, mutta kyllä tämä sekaannus
            jossakin vaiheessa jopa uhkasi sitä, kuka halusi tulla
            tänne maahan ja kuka ei. Mielestäni tämä on
            hyvä pohja, jolta lähteä ja yrittää uudistaa.
            Me olemme samaa mieltä siitä, että joku
            indeksi olisi ollut huonompi järjestelmä. Se,
            että nyt edelleen lähdetään
            tästä jääluokasta, vaikka on
            harvempia luokkia, on oikea lähtökohta. Toivomme,
            että pystyisimme yhtymään nyt tämän
            lainsäädännön tarpeellisuudesta
            ja yhdessä pystymme viemään eteenpäin säännökset,
            jotka selvittävät tämän tilanteen.
         
         
         Voi sanoa, että ellemme pysty löytämään
            yhteisymmärrystä, niin ehkä ei enää sitten
            ole tässä hallituksen esityksessä vikoja
            vaan voimme ruveta kysymään, olemmeko joissakin
            niin tiukoissa perustuslain vaatimuksissa, että se tekee
            käytännön järjestelmän
            hyviksi koetut maksusäännökset mahdottomiksi.
         
         
         Se, mitä minä jäin vähän
            tässä esityksessä kaipaamaan, niin kuin
            jotkut edeltäjät, olivat laivan selvittäjän
            vastuusäännökset.
         
         
         Vi vet att en del skeppsklarerare har ett oerhört
            stort ansvar, ett ansvar som de inte, om de inte har någon
            regressrätt, kan klara av. Jag tror också att
            vi här ser beviset på det här stora ansvaret
            i den stora koncentration som också sker i den här
            branschen.
         
         
         Vad gäller exemplet att man, som en ledamot tidigare
            här sade, skulle ta modell av det nu aktuella lagförslaget
            om arbetspensioner att om man uppger felaktiga uppgifter så skall
            vi ta till samma sanktioner i det lagförslag som vi har
            här på bordet. Åtminstone personligen
            tror jag att det första lagförslaget är
            väldigt dåligt till den del som det gäller
            direkta straff i form av sanktioner. Där uppfyller inte
            lagstiftningen de laglighetskrav som man kan ställa i straffsituationer.
         
         
         Yksi edellisistä puhujista viittasi työeläkelainsäädäntöön,
            että meidän pitäisi ottaa joitakin sanktioita
            siinä — ainakaan ei sanktioita siinä muodossa
            kuin on esitetty nyt keskustelun alla tai meidän käsittelymme
            alla olevassa työeläkelaissa, jossa vaaditaan
            rangaistussäännöksiä. Monet asiantuntijat
            ovat viitanneet siihen, että siellä ei laillisuusvaatimus
            toisaalta edisty.
         
         
         Päämääränä tässä lainsäädännössä meidän
            pitäisi pitää kirkkaana, että meillä on
            ollut hyvä järjestelmä, joka on edistänyt
            merenkulun turvallisuutta, ja hyvä järjestelmä,
            jossa pyritään ottamaan huomioon todellinen jäänmurtamistarve
            ja myöskin se yhteistyö, mitä meillä on
            pohjoisen satamissa, ja se, että niin moni satama kuin
            mahdollista myöskin saa toimia tulevaisuudessa, mielestäni
            on tässä päämäärä,
            toisaalta siis, että meillä on ympäristöturvalliset
            kuljetukset ja toisaalta, että meillä monet satamat
            pystyvät toimimaan. Mielestäni tämä meidän
            nyt pitäisi pitää kirkkaana mielessä samoin
            kuin se, että huolehdimme maahan tulevan rahtiliikenteen
            turvallisuudesta.
         
         
         Eli ryhmäni ja minä puollamme hyvin ratkaisevasti
            tätä esitystä. Näistä vaihtoehdoista,
            mitä on ollut esillä, tämä on
            ehdottomasti se, jonka pohjalta nyt pitää tarkastella
            asioita, ja toivottavasti se lähtee käyntiin niin
            nopeasti kuin mahdollista.
         
         
       
      
         
         Reijo Kallio /sd:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Tästä asiasta on oleellinen
            viisaus tullut jo sanotuksi, joten tyydyn lyhyeen kaavaan.
         
         
         Merenkulkumme yksi ongelma on ollut ja on edelleenkin se, että vesillämme
            seilaa aivan liian paljon sellaisia aluksia, joiden jääluokka
            on parempi kuin niiden ominaisuudet edellyttävät. Tässä on
            kyse paitsi ympäristöturvallisuudesta myöskin
            fiskaalisesti merkittävästä asiasta.
            Merenkulkulaitos on vastuussa väylämaksulain valvonnasta.
            Siitä, miten hyvin Merenkulkulaitos on tässä tehtävässään
            onnistunut, voidaan esittää hyvinkin erilaisia
            arvioita.
         
         
         Täällä on tänään
            perätty lainsäädännön
            selkeyttä. Yhdyn tähän kuoroon. Kyllä mielestäni lainsäädännön
            tulee olla niin selkeää, että se ei jätä väljää tulkinta-
            ja harkintavaltaa virkamiehille. Tässä mielessä oleellista
            onkin, onko nyt käsittelyssä olevassa hallituksen
            esityksessä laiksi jääluokista ja jäänmurtaja-avustuksesta,
            riittävän hyvin säädelty se,
            miten aluksen jääluokka määritellään
            yksiselitteisesti ja selkeästi. Näin ei mielestäni
            välttämättä ole. Mielestäni
            liikenne- ja viestintävaliokunnan tuleekin ottaa esityksen 3—8 §:t
            kriittiseen tarkasteluun ja tehdä tarvittavat muutokset.
            Näihin edellä mainittuihin pykäliin monet
            edustajat ovat täällä perustellusti viitanneet.
            Kuten sanoin, lainsäädännön
            tulee olla riittävän selkeä.
         
         
       
      
         
         Matti Ahde /sd:
            		
         
         
          Herra puhemies! Lyhyen kaavan mukaan. Näillä lakiesityksillä on
            tietenkin tärkeä merkitys Suomen elinkeinoelämän
            ja erityisesti pohjoisen Suomen merenkulun kannalta. On suuria taloudellisia
            intressejä puolustettavana, ja sen takia on tärkeää,
            että nyt eduskunta saisi tästä toimivan
            lakikokonaisuuden. Minusta hallituksen esitys nyt muodostaa toivottavasti
            sellaisen pohjan, että suomalaisella elinkeinoelämällä,
            joka toimii pohjoisessa Suomessa ja miettii siellä tulevaisuuden
            toimintaedellytyksiä, on oikeus kyllä saada tietää,
            miten tulevaisuudessa meriliikenteen kuljetukset voidaan järjestää,
            minkälaisilla ehdoilla, ja se koskee sekä näitä jääluokkia,
            koko tätä väylämaksukokonaisuutta
            että sitten jäänmurtaja-apua. Vaikka täällä sanottiin,
            että ministeri ei ole ennättänyt tähänkään
            lakiesitykseen perehtyä ministerinä — niin
            se on varmasti totta — niin eduskunta sitä vastoin
            on tähän esitykseen, jos olen oikein ymmärtänyt,
            keskimääräistä enemmän
            ennättänyt perehtyä.
         
         
         Oma toiveeni olisi kyllä myös se, että tämän hallituksen
            esityksen pohjalta sekä liikennevaliokunta että mahdollisesti
            lausunnon antavat muut valiokunnat saisivat kuitenkin suhteellisen
            nopeasti valmiiksi sellaisen toimintakokonaisuuden, että tämä pitkään
            vellonut keskustelu nyt saisi jonkinlaisen pisteen. Olen ymmärtänyt
            tästä keskustelusta sen, että niinkään
            tämä lainsäädäntö sinänsä ei
            ole ollut ongelma, mutta ongelma on ollut enemmän lain
            noudattamisen valvonta. Tässä suhteessa viranomaiset
            eivät eduskunnan silmin katsottuna ole saavuttaneet menneinä vuosina
            riittävää luottamusta, ja sen takia nyt
            todennäköisesti eduskunta haluaa tähän
            asiaan mahdollisimman hyvin perehtyä, ja uskotaan, että merenkulkuviranomaisetkin
            ovat tsempanneet omaan toimintaansa ja tulevat tsemppaamaan tulevaisuudessa.
         
         
       
      
         
         Pentti  Tiusanen   /vas:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Kysymys on ennen muuta nimenomaan ympäristöstä ja
            ympäristöturvallisuudesta tuon fiskaalisen näkökulman
            lisäksi, mikä tietysti on otettava huomioon.
         
         
         Jääluokitus ja sen merkitys alusturvallisuudelle
            ja öljykuljetusten yhteydessä öljy- ja
            kemikaaliturvallisuudelle on hyvin tärkeä. Huolimatta siitä,
            että puhutaan ilmaston lämpenemisestä,
            se on ennen muuta sitä, että ääreisilmiöt
            kehittyvät ja korostuvat. Se saattaa merkitä myös
            paradoksaalisesti erityisen kylmiä talvia tai erityisen
            vaikeita jääolosuhteita esimerkiksi Suomenlahdella,
            jossa 200 miljoonan tonnin öljykuljetusten raja vuositasolla
            menee pian rikki. Näin ollen meillä on tietoa
            jo nyt niistä ongelmatapauksista, jotka ovat liikennöineet
            Suomenlahdella. Tämä Stemnitsa-tapaus on yksi
            niistä. Ikään kuin jääluokitukset
            ovat kunnossa, mutta kuitenkin konetehon suhde aluksen kokoon jne.
            tekee siitä vähemmän turvallisen vaikeissa
            sääolosuhteissa. Tämä oli tilanne
            vuoden 2003 keväällä, ei kovinkaan kauan
            sitten, kun ympäristövaliokunta ja liikenne- ja
            viestintävaliokunta vierailivat rajan tuolla puolen Primorskissa.
         
         
         Puhemies! Tämä suhde kansainvälisiin
            luokituksiin ja sen oikeudellisuus on yksi asia, mikä on
            myös näissä teksteissä, ja sitten
            ennen muuta todella on tämä turvallisuus. Meiltä puuttuu
            edelleenkin avomeriolosuhteissa ja vaikeissa jääolosuhteissa
            tai yleensä jääolosuhteissa öljyn
            ja kemikaalien turvaamiseen ja torjuntaan pystyvä alus.
            Siitä ei ole vielä valmistunut esityskään
            hallituksesta, ja tämä on yksi ongelma, joka pitäisi myös
            ratkaista.
         
         
       
      
      Ed. Kalevi Olin merkitään
         läsnä olevaksi.
      
      
      
      Keskustelu päättyy.