Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Luulin, että en pysty olemaan tässä vaiheessa
enää mukana keskustelussa, ja toivoin, että edustaja
Kärnä olisi voinut aloittaa, mutta ehkä ihan
muutama sana jo muodollisuuden vuoksi puheenjohtajan kommenttina.
Tässähän kysymys on siitä,
että tässä esityksessä ehdotetaan
Kilpailu- ja Kuluttajavirastojen tehtävät, nykyiset
tehtävät, jotka hoidetaan tällä hetkellä TEMin
alaisissa kahdessa eri virastossa, Kuluttajavirastossa ja Kilpailuvirastossa,
uudella lailla säädettäväksi
samaan Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.
Tausta tälle hankkeelle tietysti on joissakin selkeissä järjellisissä perusteluissa.
Ensimmäinen tietysti on se, että tätä kautta
toivotaan, että löydetään ja
saadaan ylipäänsä painoarvoa entistä enemmän
näille molemmille asioille yhdistämällä sekä niitä voimavaroja
että ylipäänsä näiden
kilpailu- ja kuluttajakysymysten ikään kuin fokusta,
että kyetään sitä nostamaan,
ja näin arvioidaan tapahtuvan sillä, että ne
toimivat samassa virastossa ja samoissa puitteissa, yhdessä virastokokonaisuudessa.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto ehdotetaan perustettavaksi siirtämällä siihen
virastoon näitten molempien lakkautettavien virastojen
tehtävät ja henkilöstö. Tässä ei
sinänsä ole mitään sen kummempaa
eikä erikoisempaa — näinhän
se yleensä tapahtuu, kun virastoja yhdistetään.
Vähän niistä perusteluista, oikeastaan
kaksi kolme seikkaa, tuon tässä esille.
Ensimmäinen on se, että nämä molemmat
virastot, Kilpailu- ja Kuluttajavirasto, toimivat siis sellaisella
alalla, jossa markkinoiden toimivuus ja hyvä toimivuus
on tärkeä asia. Kun ne toimivat tavallaan samalla
politiikka-alueella, on nähty tarkoituksenmukaiseksi arvioida,
voisivatko ne sitten myöskin samassa virastossa toimia.
Totta kai tähän kaikkeen yhdistämiseen
on vaikuttanut myöskin se, että näinä aikoina
kaikkien hallinnonalojen budjetit ovat tiukat ja näillä toimilla,
yhdistämällä, uskotaan saatavan aikaan
myöskin ihan maineen arvoisia säästöjä valtiontalouteen.
Mitä näihin ikään kuin tämän
lakiesityksen substansseihin tulee, niin en niihin nyt tässä yhteydessä enempää puutu.
Ehkä tämä järjestely auttaa
myöskin ohjaavan ministeriön ja tämän uuden
viraston välistä yhteistyötä,
vahvistaa ohjauksen edellytyksiä ja luo sellaisen vuoropuhelun
poliittisen tason ja sitten viranomaistehtäviä hoitavan
viraston välille, mikä parempi yhteistyö on
varmasti perusteltua ja tarpeenkin.
Arvoisa puhemies! Vielä kaksi huomiota, ensinnäkin
kuluttaja-asiamiehen asema. Kuluttaja-asiamiehen tehtävistähän
on säädetty erikseen lailla, ja nyt varsinkin
julkisessa keskustelussa, myös asiantuntijakuulemisissa
tai oikeastaan asiantuntijoiden valiokunnalle lähettämissä asiantuntijalausunnoissa
on epäilty sitä, miten tässä käy
kuluttaja-asiamiehen aseman, kun hän on virastossa kakkoshenkilö.
Onko hän tämän viraston ylimmän
hallintoelimen vanki jollakin tavalla, vai pystyykö hän
varmasti kaikissa oloissa käyttämään
itse sitä omaa lakisääteistä virkavaltaa,
mikä hänellä kuluttaja-asiamiehen virassa
on?
Tämä on kyllä, uskon näin,
kyetty nyt järjestämään, turvaamaan
kuluttaja-asiamiehen asema niin, että samalla kun hän
osallistuu tämän yhteisen viraston, näin
yhdistettävän viraston, työhön sen
kakkoshenkilönä, kuitenkin hän pystyy
itsenäisesti tästä viraston johtoelimestä tekemään niitä kuluttaja-asiamiehen
viranomaisratkaisuja, viranomaispäätöksiä,
jotka hänelle, siis kuluttaja-asiamiehelle, on erillisellä lainsäädännöllä säädetty.
Yritän omin sanoin vähän ehkä kömpelösti
selostaa sen asian ytimen, mutta tässä se suurin
piirtein on.
Myönnän, että monille valiokunnan
jäsenille, tai ainakin itselleni, oli hyvin vaikea kysymys, kärsiikö tässä jompikumpi
puoli, kilpailupolitiikan näkökulma tai kuluttajapolitiikan
näkökulma. Silloin kun ministeriötä rakennettiin,
yhdistettiin, työ- ja elinkeinoministeriö perustettiin, siinä yhteydessä oli
esillä se, pitäisikö näiden tehtävien
kuulua esimerkiksi kahdelle eri ministerille: kilpailupolitiikka
toiselle ministeriön ministerille ja sitten kuluttajapolitiikka
toiselle. Silloin päädyttiin siihen, että kyllä ne
voivat olla saman ministerin rootelissa. Tässä mennään
nyt vielä askel pitempään jopa nämä virastot
yhdistämällä, mutta niillä tavallaan
reunaehdoilla, mitkä erityisesti liittyvät kuluttaja-asiamiehen
asemaan, minä uskon, että tämä kuitenkin
toimii. Valiokunta on lähtenyt yksimielisesti siitä,
että se puoltaa tämän hallituksen esityksen
hyväksymistä näillä tavallaan
reunapohdinnoilla, mitkä tähän liittyvät.
Ne ovat enemmänkin pohdintoja nämä seikat,
mitkä tässä mietinnössä on
esille tuotu.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tuntui siltä,
kun tätä lakialoitetta lähdettiin käsittelemään,
että vähän niin kuin tuli ja vesi tässä yhdistettäisiin
ja näin. Tarkoitus on tosiaan lisätä kilpailu-
ja kuluttaja-asioiden yhteiskunnallista painoarvoa, noin yksinkertaisesti
sanottuna, sekä vaikuttavuutta ja hallinnon tehostamista.
Viranomaisten lakisääteisiä tehtäviähän tässä ei
sinällään muuteta, mikä on tärkeä asia vaikkapa
sen kuluttaja-asiamiehenkin osalta. Tämä kuluttaja-asiamiehen
asemahan tässä oli se suurin asia itse asiassa — tai
se, että se säilyy itsenäisenä,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja Pekkarinenkin äsken
totesi.
Valiokunta yksimielisenä puoltaa hyväksymistä,
mutta muutamilla huomautuksilla toki. Eli kyllähän
tässä raha on takana, ja nämä tiukentuvat
vaatimukset ovat luoneet sitten paineita yhdistää nämä.
Ja totta kai on niin, että suurempi virasto ehkä kestää sitten
tämän toimintaympäristön paineita
paremmin kuin kaksi pientä erillistä. Tämän
uuden viraston tarkoituksenahan on, että se pystyy osallistumaan
vaikuttavasti tähän yhteiskunnalliseen keskusteluun
sekä kuluttajapoliittisen ohjelman että terveen
kilpailun edistämisen osalta.
Hallinnon rationalisoinnista tässä myöskin
on kysymys. Eli tietohallinnossa saavutettaneen huomattavaa tehokkuushyötyä.
Toivottavasti näin myöskin toteutuu, koska se
on kovasti suotavaa; ei kehtaa ihan huvikseen tehdä näinkin merkittäviä muutoksia.
Ja sitten totta kai isommassa yksikössä on helpompaa
varmasti toteuttaa hallintohenkilöstön tehtävänkuvan
muutoksia. Se ei siis ole helppoa, mutta ehkä helpompaa
kuin tuolla pienessä virastossa.
Mitä tulee tähän huoleen kuluttaja-asiamiehen
aseman säilymisestä itsenäisenä,
niin erityisesti tämä pääjohtajan
otto-oikeuden rajoitus ja nämä kuluttaja-asiamiehen
tehtävät on sillä tavalla määritelty.
Näin valiokunta on vakuuttunut, ettei kuluttaja-asiamiehen
asemaan tule tähän nykyiseen nähden heikennystä.
Mutta kaiken kaikkiaan kyllä tässä epävarmuuksia
sen verran on olemassa, että on ihan oikein, että talousvaliokunta
edellyttää, että valtioneuvosto tekee
selvityksen tämän virastojen yhdistämisen
tavoitteiden toteutumisesta vuoden 2014 loppuun mennessä.
Riitta Myller /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten tässä on jo huomattu,
Kilpailu- ja Kuluttajavirastojen yhdistämistä perustellaan
hallituksen esityksessä kilpailu- ja kuluttaja-asioiden
yhteiskunnallisen painoarvon ja vaikuttavuuden lisäämisellä sekä hallinnon
tehostamisella. Talousvaliokunta näkee yhdistämisessä myös
valtionta-louden realiteettien tunnustamisen eli tarpeen tehdä säästöjä hallintomenoissa.
Kilpailupolitiikalla ja kuluttajapolitiikalla on toki yhtymäkohtia.
Toimiva kilpailu ja toimivat markkinat lisäävät
kuluttajien mahdollisuuksia valita ja hyvin toimiessaan pitävät
hintoja myös kurissa. Kuluttajapolitiikan avulla luodaan
pelisääntöjä siihen, että kuluttaja
saa riittävästi ja oikeaa tietoa valintojensa
pohjaksi. Näitä molempia osia on syytä Suomessa
vahvistaa.
Mutta on huomattava, että tämä virasto
tarvitsee tuekseen myös kansalaisten tuen ja tämä voi tapahtua
vain vahvistamalla kuluttajajärjestöjä, erityisesti
kuluttajaliikettä, joka toimii suoraan kansalaisten keskuudessa
jakamalla tietoa ja antamalla vaikutusmahdollisuuksia. Nyt onkin hyvä sanoa,
että hallitus on budjetissa tätä kohtaa
parantanut ja antanut lisäresursseja tähän kansalaisjärjestötyöhön.
Kuten täällä on jo sanottu, lain
valmistelun yhteydessä on puhuttanut erityisesti kuluttaja-asiamiehen
asema. Monet kuluttajaliikkeessä pitkään
mukana olleet ovat olleet huolestuneita siitä, että kuluttaja-asiamies
on osa uuden viraston organisaatiota eikä itsenäinen
toimija organisaation ulkopuolella. Tämän on pelätty
kaventavan kuluttaja-asiamiehen itsenäistä harkintavaltaa
ja riippumattomuutta sekä mahdollisesti myös luovan
paineita asiamiehen resurssien kaventamiseen. Kuten täällä on
sanottu, valiokunta yksimielisesti on asian nähnyt niin,
että tähän huoleen ei ole aihetta.
Mutta olen edustaja Kärnän kanssa samaa mieltä siitä,
että kun tämä selvitys virastojen yhdistämisen
tavoitteiden toteutumisesta tehdään vuoden 2014
loppuun mennessä, niin mielestäni tässä selvityksessä aivan
painokkaasti täytyy ottaa myöskin huomioon se,
miten kuluttaja-asiamiehen asema on kehittynyt: onko se edelleen
sitä, miksi se laissa on säädetty, vai
tuleeko siihen kavennuksia. Tämä on mielestäni
tärkeää tässä selvityksessä ottaa
huomioon.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kilpailuviraston ja Kuluttajaviraston yhteen
laittamisen ja kuluttaja-asiamiehen aseman riippumattomuuden ja
toimintaedellytysten, kuinka ne sitten toteutuvat tässä yhdistämisessä,
täytyy olla seurannassa. Tässä vaiheessa
tämä yhdistäminen voidaan näillä perusteilla,
mitä tässä aikaisemmin on esitetty, hyvinkin
hyväksyä. Mutta nyt tarvitaan sitä seurantaa
sitten, että tämä on jatkossa nimenomaan
toimiva ratkaisu.
Mikäli tämä järjestely aiheuttaa — lähinnä nyt tulee
ensimmäisenä mieleen kyllä Kuluttajavirasto — toiminnan
vaikeutumista tai aiheuttaa jotain sen tyyppistä tarkastelua
niihin toimintatapoihin, mitkä tässä nyt
alussa lähtevät menemään, tai
sitten jopa semmoista tarvetta ilmenee joko kuluttaja-asiamiehen
osalta tai jommankumman viraston osalta, että täytyy
purkaa sitten tämä järjestely ja palauttaa
virastot itsenäiseksi, jos tämmöinen
tilanne todetaan, niin siinä täytyy olla sitten
myöskin valmiutta tehdä se päätös.
Mutta tämä virastojen yhdistäminen
myöskin perussuomalaisten osalta näillä perusteilla
oli ihan hyväksyttävissä.
Yleiskeskustelu päättyi.