10) Laki varainsiirtoverolain muuttamisesta
Eero Reijonen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vaihdetaan aihetta, hyviä aiheita
ovat olleet edellisetkin.
Puolustusvoimissa on aloitettu massiivinen yksikköjen
karsiminen osana puolustusvoimauudistusta. Varuskuntia lakkautetaan
alueilla, joilla työttömyys on muutenkin korkealla
tasolla, mutta yksikköjen karsimiset eivät vaikuta
pelkästään aluetalouteen. Merkittävä määrä henkilöitä joutuu
siirtymään paikkakunnalta toiselle paikkakunnalle.
On arvioitu, että uudistuksen seurauksena 2 500—3 000
henkilöä siirretään toiselle
paikkakunnalle töihin. Nämä ovat sotilashenkilöitä,
ja laki edellyttää, että silloin, kun
käsky tulee, on lähdettävä kuin
nappi pompasta välittömästi liikkeelle.
On totta se, että jos haluaa työpaikan säilyttää,
silloin on lähdettävä, kun tämä siirtomääräys
tulee. Toki näitä on yritetty sovitella, mutta
varmaan on niin, että muuttopakko on kovin monella edessä.
Tässä on muistettava, että tämän
seurauksena irtisanotaan myös merkittävä määrä naishenkilöitä,
jotka ovat Puolustusvoimien palveluksessa, ja he ovat ehkä tässä tilanteessa
kaikista hankalimmassa asemassa.
Muuttamaan joutuvia ei ole määritelty muutoksen
kohteena oleviksi, vaikka heidän tilanteensa on todella
hankala. Paikkakunnalta työtä ei löydy,
puolison työpaikka, lasten koulunkäynti ja asunnon
myyminen voivat olla erittäin vaikeita asioita. Kun tulee
tällainen massiivinen siirto, silloin saattaa tulla samalla
paikkakunnalla jopa 50—60 omakotitaloa kerralla myyntiin. Tiedätte
varmaan hyvin, minkälainen merkitys sillä on asuntomarkkinoihin:
hinnat laskevat. Sitten on pakko uudelta paikkakunnalta asunto ostaa.
Välttämättä siellä hinnat
eivät laske vaan nousevat, kun tiedetään,
että sinne muuttaa paljon uusia henkilöitä.
Siirtokorvaukset eivät myöskään
kata kaikkia siirrosta aiheutuneita kustannuksia, ja erityisesti
varainsiirtovero aiheuttaa mittavia kustannuksia henkilöille,
jotka valtion määrääminä joutuvat
muuttamaan eri puolelle Suomea. Näissä tapauksissa
asunnon myynti ei perustu heidän haluunsa vaan välttämättömään
pakkoon.
Lakialoitteeni lähtee liikkeelle siitä, että tämä varainsiirtoverovapautus
tulisi toimeenpanna tilanteessa, jossa henkilö joutuu pakosta
siirtymään paikkakunnalta toiselle. Laki Puolustusvoimista
lähtee liikkeelle siitä, että näistä pakkosiirroista
ei tulisi aiheutua kohtuutonta taloudellista haittaa, mutta totta
kai näistä tapahtuu, ja siirtomääräyksellä muuttavien
siirtovelvollisten ja heidän puolisoidensa uuden asunnon
hankinta tulisikin rinnastaa ensiasunnon ostamiseen, jolloin varainsiirtoveroa
asunnon ostamisesta ei tarvitse maksaa, ja pakkosiirroista aiheutuva
asunnon osto pitäisi vapauttaa varainsiirtoverosta. Esitykseni
kuuluu, että varainsiirtoverolakiin kirjataan uudet 11 a
ja 25 a §:t, jotka kuuluvat seuraavasti:
11 a §: "Veroa ei ole suoritettava
11 §:n 1 momentin 1—3 kohdan mukaisesta
asunnosta, jos puolustusvoimien palveluksessa oleva luovutuksen
saaja on ostanut asunnon jouduttuaan muuttamaan työn vuoksi
aiemmalta asuinpaikaltaan korkeintaan vuosi ennen kaupantekoa."
25 a § kuuluisi seuraavasti: "Asuinhuoneiston
hallintaan oikeuttavien osakkeiden tai osuuksien luovutuksesta ei
ole suoritettava veroa, jos puolustusvoimien palveluksessa oleva
luovutuksensaaja on ostanut asunnon jouduttuaan muuttamaan työn
vuoksi korkeintaan vuosi ennen kaupantekoa."
Tämän lakialoitteen on kirjoittanut merkittävä määrä kansanedustajia,
kiitos heille siitä. Olen vakuuttunut siitä, että tämä lakialoite
saa valtiovarainvaliokunnan verojaostossa hyvän kohtelun
ja etenee myös tänne saliin.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Puolustusvoimien leikkaukset ja ne
päätökset, millä varuskuntia
lakkautettiin erityisesti tästä Väli-Suomen
alueelta, aiheuttavat kyllä erittäin suuria kohtuuttomuuksia:
kun sieltä työpaikat lähtevät
jne., sinne tulee aluetaloudellisesti erittäin suuria ongelmia
verotulojen menetyksenä.
Myös tämä asia, mistä edustaja
Reijonen on tämän erinomaisen lakialoitteen tehnyt,
osoittaa sen, mikä ongelma muodostuu tässä asuntokaupassa.
Esimerkiksi Kauhavalla on se tilanne, että sinne on nyt
tullut useita kymmeniä asuntoja, omakotitaloja, myyntiin.
Pääosin henkilöstö Kauhavalta
on siirtymässä Tikkakoskelle. Tikkakoskella tällä hetkellä ei
haluta myydä asuntoja, odotetaan, kun väkeä on
kerran enemmän sinne tulossa, että asuntojen hinnat
nousevat, ja niinhän ne nousevat, kun kerran kysyntää tulee
rajusti. Eli toisella paikkakunnalla on valtavia menetyksiä,
kun tulee asuntoja paljon myyntiin ja hinnat romahtavat, toisella
paikkakunnalla sitten taas hinnat nousevat. Tämä ei
ole kyllä kokonaistaloudellisesti oikein kestävää.
Sotilashenkilöillä on siirtymisvelvollisuus. Totta
kai he, kun ovat paikan ottaneet vastaan, ovat tiedostaneet sen,
että siirtoja voi jossain vaiheessa tulla, mutta nyt on
todella massiivisesta pakkosiirrosta kyllä kyse, mitä aiheutuu
näillä hallituksen toimenpiteillä, kun
varuskuntia lakkautetaan. Se aiheuttaa erittäin paljon
ongelmia koko perheelle, lapsille ja puolisoille myöskin. Sen
takia tämä varainsiirtoveron poisto siitä asunnon
ostamisesta uudelta paikkakunnalta on vähintään
kohtuullinen.
Herra puhemies! Edustaja Reijosen aloite on erittäin
kannatettava. Toivon sen nopeaa etenemistä ja toivon, että tämä asia
saadaan myöskin vietyä eteenpäin täällä salissa
niin, että saamme tästä myönteisen
päätöksen.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite on sinänsä ihan
hyvä ajatus, tukea näitä sotilashenkilöitä,
jotka niin sanotusti pakkomuuton johdosta joutuvat muuttamaan toiselle paikkakunnalle
ja tarvitsevat taloudellista tukea myös sen uuden asunnon
hankkimisessa.
Kuitenkaan en voi olla nostamatta esille asian toista puolta.
Jos tällainen lakialoite toteutuisi, luulen, että tämä ei
olisi yhdenvertainen lain edessä näiden muiden
pakkomuuttajien suhteen, jotka valtion eri hallintojen siirtymisten
ja muuttojen johdosta joutuvat muuttamaan milloin minnekin. En usko,
että tämmöinen lakialoite voi menestyä lakivaliokunnassa,
koska tässä laki-aloitteessa olisi pitänyt
ottaa huomioon näitä valtion ja muitten virastoja,
joissa tätä pakkomuuttoa on harjoitettu jo vuosikausia,
joten siltä osin on ikävää,
että hyvätkään aloitteet eivät
välttämättä menesty.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen toimet muun muassa tässä puolustusvoimauudistuksessa
kylvävät kylmää ahdinkoa ja
pahaa mieltä perhekunnille, tuhansille perheille. Tätä samaa
pahaa mieltä tulee myöskin Nokian toimista ja
muista isoista irtisanomisista, mitä tässä maassa
on ollut. Nämä kaikki ihmiset, jos haluavat jatkaa
omaa elämäänsä ja vielä täyttää velvollisuuttaan
sen suhteen, että täyttäisivät
tämän hallituksen esittämän
toiveen tehdä työtä 67-vuotiaiksi, kyllä joutuvat
jättämään kotinsa, kontunsa,
talonsa, niin sanotusti petinsä ja pesänsä,
ja muuttamaan toiselle paikkakunnalle.
Silloin kun hallitus teki tätä puolustusvoimauudistusta,
niin luvattiin kompensaatioita. Samoja kompensaatioita on luvattu
myöskin Salon seudulle Nokiasta paikkansa menettäville
ihmisille. Tässä olisi oiva asia antaa sitä kompensaatiota
ja antaa muutakin kuin lämmintä kättä näille
ihmisille. Tämä olisi kädenojennus ihmisille, jotka
joutuvat myymään talonsa ja ostamaan uuden talon,
jos tästä saataisiin tämä varainsiirtovero
pois.
Olen kuitenkin täsmälleen samaa mieltä,
mitä edustaja Niikko tuossa sanoi, että tämä saattaa olla
varsin epätasa-arvoinen, koska tämä ei
koske kaikkia näitä asioita. Siitä huolimatta
en halua sanoa, että tasavertaista on se, että jos
joku saa vähän, niin annetaan kaikille muillekin
yhtä vähän. Jos puolustusvoimapuolella
saadaan tämä lakialoite läpi, niin sen
jälkeen meillä on pohjaa sille, että me
voimme vaatia vastaavanlaista asiaa myöskin muille. Kannatan
kyllä tätä tehtyä aloitetta.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Pikaisen tutustumisen perusteella edustaja
Reijosen lakialoite vaikuttaa ihan hyvältä, mutta
itsekin pohdiskelen juuri tätä kansalaisten yhdenvertaista
asemaa. Nimittäin onhan meillä Suomessa paljon
muitakin työnantajia, jotka pakottavat työntekijät
muuttamaan paikkakunnalta toiselle: Millä tavalla sitten
voidaan suhtautua heidän uusien asuntojen hankintoihinsa?
Voidaanko heidät rinnastaa ensiasunnon hankkijoiksi? Siinä mielessä tässä varmaan
löytyy paljon tällaisia yhdenvertaisuuteen liittyviä ongelmia eri
kansalaisryhmien välillä, koska nykyaikana työnantajat
usein siirtävät työntekijöitä paikkakunnalta
toiselle, ja pakko on mennä, jos meinaa työnsä säilyttää,
niin että siinä mielessä olen kuitenkin
sitä mieltä, että samanlaisessa tilanteessa kansalaisia
täytyy kohdella samojen pykälien mukaan. Tätä asiaa
varmaan täytyisi sitten laajentaa koskettamaan myös
muita ryhmiä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Reijosen aloite on varmaan hyvä tässä hetkessä,
kun se kohdistuu nimenomaan siihen tilanteeseen, kun Puolustusvoimien
uudistamista tehdään ja ihmiset joutuvat todella
paljon vaihtamaan työpaikkoja ja on niin kuin pakko siirtyä.
Mutta sitten jos miettii sitä aikaa, vaikka 60-luvulta,
kun kerta kaikkiaan Suomesta työpaikat vähenivät
ja oli vähän huonompaa aikaa, niin silloinhan
oli tavallaan monen perheen pakko siirtyä tänne
etelämpään, jotta sitä leipää olisi
ruokapöydässä. Myös nämä tämänhetkiset
useat irtisanomiset aiheuttavat myös sitä, että ihmiset
joutuvat pakosta vaihtamaan paikkakuntaa ja hakeutumaan uusille
alueille ja uusiin työpaikkoihin.
Mutta minä toivon, että tämä aloite
kumminkin käsitellään valiokunnassa ja
kuullaan sitten asiantuntijoita ja mietitään sitä laajasti,
voiko Puolustusvoimien henkilökunnan osalta hetkellisesti
esimerkiksi päättää, että sitä varainsiirtoveroa
ei peritä, kun on tavallaan nyt pakkosiirroista kysymys.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä on ihan hyviä näkökantoja
tullut esille. Tätä hyvin tarkkaan yritin selvittää,
mikä tämä tilanne on pakkosiirtojen osalta.
Lain mukaanhan tilanne on niin, että Puolustusvoimiin palkattu henkilöstö on
tavallaan sitoutunut, koulutettu yhden työnantajan palvelukseen.
Sotilas on koulutettu yhden työnantajan palvelukseen, ja
työmarkkinakelpoisuus on varsin rajoitettu. Me voimme ajatella
niin, että joku kranaatinheitinkouluttaja ei välttämättä saa
siviilistä kyllä työpaikkoja, hänet
on koulutettu sotilastehtävään. Lain
perusteella mikään muu ammattiryhmä ei ole
pakkosiirron kohteena. Kaikki muut ammattiryhmät voivat
itse arvioida. Toki työnantajahan voi aina sanoa niin,
että sinne pitää muuttaa, mutta hänellä on
myös muita mahdollisuuksia hakea sitä työpaikkaa.
Sotilaalla ei ole kuin se, mihin työnantaja määrää.
Sillä perusteella tämä laki-aloite on
edennyt.
Mietittiin hyvin tarkkaan, kun tätä tein,
voisiko tätä laajentaa, ja kun edustaja Kuusisto
nosti esille, pitäisikö tämä rajata
tiettyyn aikaan, joka nyt on erityisesti tässä,
kun on tämä puolustusvoimauudistus esillä,
niin näitä asioita varmasti sitten tuolla verojaostossa
mietitään. Korostan sitä, että millekään
muulle väestöryhmälle ei ole lain pakkoa,
siirtopakkoa. Toki sotilaskin voi kieltäytyä,
mutta sen jälkeen hän on ulkona Puolustusvoimien
palveluksesta, ja markkinakelpoisuus on aika heikko siviilissä.
Toki hän voi aloittaa uuden kouluttautumisen ja uuden ammatin
etsimisen, mutta se vie vain oman aikansa. Sen takia tämä on
perusteltu tässä ajassa, kun eletään nyt
aika murroksessa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän myös
osaltani edustaja Reijosen tekemän aloitteen, ja oikeastaan
se koskettaa hyvin voimakkaasti juuri tällä hetkellä Puolustusvoimien
palveluksessa olevia ihmisiä ja heidän perheitään.
Mutta täytyy kyllä todeta, että samanaikaisesti
tämmöinen ihmisten yhdenvertainen kohtelu ja tasavertaisuus
tulee ajatteluun, koska kyllähän esimerkiksi meillä metsäteollisuuden
paikkakuntana joukkoirtisanottiin useita satoja ihmisiä,
jotka olivat myös samanlaisen elämäntilanteen
parissa. Kun esimerkiksi vanerityöntekijät, joita
oli koulutettu siihen yksittäiseen tehtävään,
irtisanottiin, niin ei heilläkään ollut
oikeastaan mitään jäljellä.
Elikkä heidän tulevaisuutensa riippui siitä,
oliko heillä mahdollisuus kouluttautua uusiin ammatteihin
ja sitten mahdollisesti siirtyä Kymenlaaksosta tai Etelä-Karjalasta
muualle.
Siinä mielessä, kun katsoo näitä ihmisiä ja perheitä heidän
näkökulmastaan, meillä on suuri joukko
ihmisiä, jotka ovat samantyyppisessä elämäntilanteessa,
minkä takia silloin tämäntyyppisiä verohelpotuksia
ei mielestäni voi kohdentaa yhdelle taholle. Mutta tietenkin
me voimme sitten katsoa laajemmalti, onko meillä olemassa
välineitä, kun entistä enemmän
tulee yhteiskuntaan liikkuvuutta ja tulee tämmöisiä erilaisia
poikkeustilanteita, joissa sitten voidaan arvioida jonkun tyyppisiä helpotuksia.
Valitettavasti en voi tukea tämäntyyppisenä tätä aloitetta,
mutta ymmärrän kyllä hyvin, mitä edustaja
Reijonen on tarkoittanut.
Mikko Savola /kesk:
Herra puhemies! Vaikka sosialidemokraattien ja perussuomalaisten kansanedustajatkin
osittain aika kriittisesti ja nihkeästi suhtautuvat tähän
aloitteeseen ja kysyvät, onko tämä tasavertainen,
niin mielestäni tämä on hyvin perusteltu
tässä tilanteessa. Nyt on kyse työpaikan
suhteen massiivisista pakkosiirroista, jotka koskettavat vielä tiettyjä paikkakuntia.
Otetaan nyt esimerkkinä tämä Kauhava.
Sieltä henkilöstö, ketkä saavat
Puolustusvoimien palveluksessa jatkaa, siirtyy pääosin
Tikkakoskelle, joten toiselta paikkakunnalta yhtä aikaa
tulee asuntoja myyntiin huomattava määrä ja
toiselta paikkakunnalta niitä sen jälkeen ostetaan. Se
tarkoittaa sitä, että siellä, mistä myydään monta
asuntoa yhtä aikaa, asunnon arvo laskee. Se pitää myydä halvalla.
Sitten taas toisaalla, mistä ostetaan yhtä aikaa
paljon asuntoja, se asunnon hinta on korkea, joten samojen perheiden
täytyy myydä asunto ensin halvalla ja sitten ostaa
kalliilla. Siinä mielessä olisi erittäin
perusteltua, että varainsiirtoverolla tultaisiin näitä perheitä ja
näitä ihmisiä vastaan, jotka joutuvat
näin tekemään.
Tasavertaisuudesta kun puhutaan, niin tämä voisi
olla esimerkiksi määräaikainen laki sillä keinoin,
että nyt, kun nämä massiiviset irtisanomiset
ovat päällä, tätä toteutettaisiin
ja sen jälkeen sitten katsottaisiin, onko sitä tarpeen
jatkaa.
Puolustusvoimien irtisanomisista ylipäätään: Ne
ovat erittäin ongelmalliset. Kaksi kolmasosaa irtisanottavista
on naisia, ja he ovat naisia, jotka ovat lähellä eläkeikää,
muutaman vuoden päästä pääsisivät
eläkkeelle. Heille kyllä tulee tästä kohtuuton
tilanne. He joutuvat työmarkkinoille uudestaan, heidän
eläkekertymänsä tulee pienentymään,
ja heidän on erittäin vaikea sitä paitsi
työllistyä, joten nämä kaikki
asiat tulisi paljon paremmin ottaa huomioon, ennen kuin tämmöisiä päätöksiä ylipäätään
varuskuntien lakkauttamisista tehdään.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puheenjohtaja! Kyllä hyvin on muistissa, kun
Tuusulastakin Ilmatorjuntarykmentti lakkautettiin. Olihan se meille
kova paikka, kun meni monta sataa työpaikkaa ja tietysti
Tuusulan kunnan suurimpia työnantajia. Siitä on
jo kymmenen vuotta aikaa, ja tällä hetkellä on
kaavoitettu sitten entiset varuskunta-alueet uudeksi asuntoalueeksi,
mihin saadaan 14 000 uutta asukasta, ja myös vanhoja Puolustusvoimien
kiinteistöjä on kunnostettu ja otettu uuteen käyttöön.
Kyllä tämä varmasti on asia, mikä kannattaa siellä valiokunnassa
sitten tarkkaan tutkailla. Tässä on monta eri
näkökulmaa, ja tässä on myös tietysti
yksi tärkeä asia: se, mitä se tulee maksamaan.
Tiedämme kaikki kuitenkin, että taloudellinen
tilanne ja liikkumavara on todella pientä; puhutaanko miljoonista,
sadoistatuhansista vai mistä rahamäärästä puhutaan.
Mutta tähän asiaan varmaan päästään
sitten jossain vaiheessa palaamaan. Kiitos vaan edustaja Reijoselle
aloitteesta ja myös siitä hyvästä informaatiosta,
mitä saimme aloitteen sisällöstä!
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy hiukan tässä vielä korjata
joitakin sanomisia, että Puolustusvoimien irtisanomiset
olivat todellinen epäisänmaallinen teko hallitukselta
ja perussuomalaiset eivät sen takana missään
osiossa ole olleet eivätkä tule olemaan. (Keskustan
ryhmästä: Eikä keskusta!) Niitä vahinkoja,
mitä siitä on syntynyt, ei voida paikata tämmöisillä keinotekoisilla
lainmuutoksilla. Ne eivät korjaannu sillä, että joku
saa esimerkiksi 100 000 euron osakehuoneiston ostosta varainsiirtoveron
alennuksen, joka ensi vuonna on 2 prosenttia. Se tosin nousee 1,6
prosentista sinne. Se kuitenkin on vain 2 000 euroa. Ei
tämä ole mikään keino korjata
tätä kriisiä, mikä ihmisille
syntyy siitä, että koko elämä pitää aloittaa
uudelleen jossain toisella paikkakunnalla, lapset ja perheet siirretään sinne
ja uudet ystävät etsitään.
Tällaisissa tapauksissa olen samaa mieltä kuin edustaja
Kiljunen, että yhtä toimialaa yksistään ei
voi nostaa, vaikka onkin näin vakava kriisi, tikun päähän
tässä tapauksessa, koska esimerkiksi metsäteollisuudessa
ja muualla teollisuudella on mennyt tuhansia työpaikkoja
ja jatkuvasti menee lisää. Mitä me heille
sanomme, jos me tämmöisen lain teemme yhdeltä osin
vain? Mutta minulla olisi semmoinen keino siihen, että hallitus
tukisi tätä siirtyvää henkilöstöä esimerkiksi
Puolustusvoimien osalta ja järjestäisi heille
sille siirtymäajalle konkreettisempaa tukea kuin tämän verohelpotuksen
asunnon ostamisessa. Ensinnäkin, eivät kaikki
mitään asuntoa tule ostamaan. He tarvitsevat huokeahintaisen
vuokra-asunnon. Toisekseen he tarvitsevat varmasti lisäkoulutuksia
myös puolisolle, joka ei välttämättä ole
samassa työpaikassa, todennäköisesti.
Elikkä tämänkaltaisiin tukitoimiin meidän
täytyy enemmän panostaa.
Me muistamme vielä esimerkiksi Maaseutuvirasto Mavin,
joka siirsi henkilöitä Seinäjoelle. Puolet
henkilöstöstä vaihtui sen alueellistamisen aikana
vuosina 2008—2011, ja vuonna 2012 vain neljännes
oli enää siellä töissä.
Elikkä ei siinäkään kaikilta
osin tultu onnistumaan heidän kohdallaan.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan loppupuheenvuorona kiitän kaikkia
puheenvuoron käyttäjiä. Tämä on
ollut ihan hyvää palautetta. Merkittävä osa
perussuomalaisten kansanedustajista kirjoitti myös tämän
lakialoitteen alle, niin että kiitän myös
heitä, jotka perussuomalaisista tämän
lakialoitteen allekirjoittivat. He varmaan ovat perehtyneet siihen
tekstiin, kun ovat nimen laittaneet.
On muistettava se, että kun täällä on
nostettu tämä metsäteollisuuden ongelma,
joka on kieltämättä erittäin
iso, ja saattaa olla, että tulevaisuudessa tilanne pahenee,
jos talous menee näin huonoon suuntaan, niin metsäteollisuuden
osaltahan on tullut äkillisen rakennemuutoksen rahaa, jossa
myös sitten työntekijälle koulutukseen on
siitä osa voitu ohjata. Se paketti on erilainen. Ette voi
väittää, että se on samanlainen
kuin näissä Puolustusvoima-tapauksissa. Mutta
ymmärrän sosialidemokraattisen kannan tässä asiassa ihan
täysin.
Kustannuksista edustaja Kuusisto kysyi hyvin asiantuntevasti.
Tämä kustannusvaikutushan on merkittävän
pieni. Se on miljoonasta muutamaan miljoonaan. Se riippuu siitä,
onko se varainsiirtovero omakotitalon 4 prosenttia vai osakehuoneiston
2 prosenttia. Se on ihan siitä kiinni, sitä on
vähän vaikea laskea tarkkaan, mutta ei ole mittavista
summista kysymys.
Hyvä keskustelu on käyty rakentavassa hengessä.
Tästä on hyvä lähteä sitten
tuonne valiokuntatyöhön.
Keskustelu päättyi.