11) Laki omaishoidon tuesta annetun lain 9 §:n
muuttamisesta
Anneli Kiljunen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen tehnyt tämän
lakialoitteen, jotta voisimme parantaa omaishoitajien asemaa. Kuten
tiedämme hyvin, omaishoitajat tekevät korvaamattoman
arvokasta työtä hoitaessaan omaisiaan. Omaishoitajat
saavat pienen korvauksen usein ympärivuorokautisesta työstä, mutta
he eivät ole työsuhteessa kuntaan. Omaishoito
on yhteiskunnalle erittäin edullinen hoitojärjestely,
ja omaishoidon on arvioitu tuottavan kustannussäästöä jopa
noin 2 miljardia euroa vuositasolla.
Omaishoidon kustannukset ovat vain kuudesosa laitoshoidon kustannuksista,
ja järjestelmä tukee tehokkaasti viime vuosien
ikääntymispolitiikkaamme, jossa siirrämme
painopisteen laitoshoidosta kotihoitoon ja vahvistamme ihmisen toimintakykyä ja
omia voimavaroja. Tätä taustaa vasten on hämmentävää,
että keskeiseksi ongelmaksi omaishoidon toteutumisessa
on tullut se, että kunnat eivät osoita talousarviossaan
omaishoidon tukeen riittäviä määrärahoja.
Näin siitäkin huolimatta, että perustuslaissa
on asetettu velvollisuus turvata riittävät sosiaali-
ja terveyspalvelut kansalaisille ja tämä olisi
huomioitava kuntien talousarviossa. Silti omaishoitoon tarkoitettuja
määrärahoja budjetoidaan tiedossa olevaa
tarvetta vähäisemmäksi. Tietoista alibudjetointia
tapahtuu etenkin silloin, kun omaishoidon määrärahaa
ei koroteta seuraavassa talousarviossakaan, vaikka raha on edellisenä vuonna loppunut
kesken vuoden ja moni omaishoitaja on sen vuoksi suuresta tarpeestaan
huolimatta jäänyt vaille sopimusta.
Kunnan tulisi suhtautua omaishoitajiin yhtä suurella
vakavuudella kuin omiin työntekijöihinsä,
etenkin kun kaikki laskelmat osoittavat omaishoidon olevan edullisin
hoitomuoto kunnalle ja sen on jopa osoitettu tuovan huomattavia säästöjä.
Lisäksi omaishoito edistää perheiden yhteenkuuluvuutta
ja antaa mahdollisuuden inhimilliseen hoitoon kotona hoidettavalle
tutussa ympäristössä.
Arvoisa herra puhemies! Kunnissa on ajauduttu erikoisiin tilanteisiin,
jos omaishoitoon varatut rahat ovat loppuneet kesken vuoden. On
esimerkiksi päätetty, ettei uusia omaishoitosopimuksia
enää tehdä. Lisäksi on irtisanottu
voimassa olevia sopimuksia ja tämän jälkeen
laadittu uudet, aiempaa tiukemmat saantiperusteet ja näin on
evätty aiemmilta tuensaajilta tuen jako. Liian pienen määrärahan
seurauksena hoitovastuu siirretään kunnalta omaishoitajalle.
Näin ei saisi olla.
On myös todella epäoikeudenmukaista, jos omaishoidon
määräraha loppuu kesken vuotta eikä kunta
tämän jälkeen enää aloita
loppuvuonna uusia omaishoitosopimuksia. Eihän omaishoitotilanne,
kuten mikään inhimillinen elämä,
seuraa kalenterivuotta tällä tavalla. Ei arjen
elämistä voi siirtää ensi vuoteen.
Siihen pitää saada mahdollisuus juuri tänään.
Valitettavasti meidän järjestelmämme
ei pidä asiakasta keskiössä vaan edelleen
toimimme liian järjestelmäkeskeisesti. Koska on
selvää, ettei nykyinen lainsäädäntö toimi
riittävän hyvin turvatakseen omaishoitajien ja
hoidettavien aseman, on lakia syytä muuttaa.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa, jonka olen valmistellut myös
Omaishoitajat ja läheiset -liiton puheenjohtajan
roolissa yhteistyössä liittomme kanssa, ehdotetaan
rajoitettavaksi kunnan oikeutta irtisanoa voimassa olevia omaishoidon
sopimuksia. Tällä hetkellä omaishoitolaissa
on hyvin väljästi määritelty,
miten omaishoidosta tehdyt sopimukset voidaan kunnan puolelta purkaa. Irtisanomista
ei tarvitse perustella mitenkään. Tämä on
aiheuttanut paljon epävarmuutta omaishoitajien keskuudessa
ja vaikeuttanut pitkäaikaisen omaishoitotyön suunnittelua.
Lakialoitteessa ehdotetaan, että toistaiseksi voimassa
oleva omaishoitosopimus voidaan kunnan puolelta irtisanoa vain asiallisesta
ja painavasta syystä. Asiallisena ja painavana syynä ei voitaisi
kuitenkaan pitää kunnan tavoitetta säästää sosiaali-
ja terveydenhuollon menoista, omaishoitoon varatun määrärahan
loppumista kesken vuoden tai kunnan päättämiä uusia,
aiempaa tiukempia omaishoidon tuen myöntämisperusteita.
Lakialoitteen toteuttaminen edistäisi omais-hoitoa
ja lisäisi halukkuutta ryhtyä omaishoitajaksi,
mikä toisi huomattavia säästöjä hoitokuluihin.
Lisäksi lakialoitteen toteuttaminen edistäisi perustuslain
toteutumista omaishoitajien ja heidän hoidettaviensa parissa.
Nykyinen tilanne on vaarantanut perustuslain toteutumisen, ja muutosta
on mahdollisuus saada vain lainmuutoksella.
Arvoisa puhemies! Lainmuutoksen myötä omaishoitajan
oikeudellinen asema vahvistuu ja ihmiset voivat nykyistä pitkäjänteisemmin
tehdä suunnitelmia hoidon järjestämiseksi.
Myös halukkuus omaishoidon tekemiseen tulee lisääntymään,
koska omaishoitajat voivat aiempaa paremmin luottaa tekemänsä sopimuksen
pysyvyyteen. Omaishoitajien ja heidän hoidettaviensa ei lainmuutoksen
jälkeen enää tarvitse pelätä,
että heidän sopimuksensa tullaan irtisanomaan.
Muutoksella nykyinen epävarmuus poistetaan ja omaishoitajat
uskaltavat aiempaa rohkeammin ottaa yhteyttä omaishoidosta
vastaaviin viranhaltijoihin ja pyytää hoito- ja
palvelusuunnitelmien päivitystä muuttuneiden olosuhteiden
mukaisesti. Lainmuutos edistää omaishoitoa aitona
vaihtoehtona ja hallitusohjelman mukaisesti lisää omaishoitosopimusten
ja omaishoitojärjestelmän kattavuutta ja merkitystä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Kannatan tätä Anneli Kiljusen
tekemää aloitetta. Meillä on Suomessa
noin 300 000 omaishoitajaa, jotka tekevät erittäin
tärkeää työtä hoitamalla
läheisiään, ja on aivan kohtuutonta,
että tämä omaishoidon työsopimus
voidaan purkaa yksipuolisesti kunnan taholta. On myös käsittämätöntä,
että kunnat eivät osoita talousarvioissaan omaishoidon
tukeen riittävästi määrärahoja.
Eli varmasti tässä tarvitaan sitten tiukempi laki,
jotta pystytään turvaamaan omaishoitajien edut
ja saadaan samalla myös sitoutettua paremmin omaishoitajat
tekemään tätä tärkeää työtä,
ja annetaan heille rauha tehdä tätä tärkeää työtä.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka en itse ehtinyt tätä lakialoitetta
allekirjoittamaan, niin allekirjoitan sen näin sanallisesti.
Edustaja Kiljusen tekemä lakialoite on äärimmäisen
kannatettava.
Ihan muutama huomio omasta kaupungistani Kouvolasta, missä talous
on, niin kuin monessa muussakin kunnassa, todella kovissa vaikeuksissa.
Se aiheuttaa sitten sen, että säästöjä tai
niiksi väitettyjä etsitään vähän
joka puolelta, ja kyllä siinä omaishoitokin on
tarkastelussa. Itse olen sitä mieltä, että sieltä on
kyllä ihan turha etsiä mitään
säästöjä, siinä käy
ihan toisinpäin. On muistettava, että kyllä nämä omaishoitajat
tekevät semmoista työtä, että he
työllään tukevat sitä kuntaa,
ja jos heidän tekemänsä työ tulisi
kunnan tai valtion kontolle, niin kyllähän siinä käy
aivan päinvastoin. Siinä ei synny mitään
säästöä, vaan tulee kustannuksia
lisää, eli kyllä omaishoitajat tekevät
tälle yhteiskunnalle ja kunnalle ja hoidettavalleen äärimmäisen
arvokasta työtä, ja se on myös taloudellisesti
merkittävää työtä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiljusen tekemä lakialoite
on erinomaisen hyvin perusteltu ja kannatettava. Toivon, että se
johtaa myös muutokseen lainsäädännössä.
Onhan esityksen takana hyvin merkittävän hallituspuolueen
edustajia, joilla on myös merkittäviä ministerinsalkkuja,
joten uskoisin, että sillä on painoarvoa, ja toivon
myös, että sillä on painoarvoa, kun asiaa
käsitellään jatkossa asianomaisessa valiokunnassa.
Mitä tähän omaishoidon tukeen tulee,
niin tosiasiahan on se, että mitättömän
pientä korvausta he saavat siitä työstä,
jota tekevät pyyteettä 24 tuntia vuorokaudessa,
ja usein heillä ei ole edes näitä asianmukaisia
lepopäiviä, joten ovat kovan työtaakan
itselleen ottaneet. Olen tavannut sellaisia vanhoja omaishoitajia,
jotka ovat hyvin heikossa kunnossa, ja heitä ei kukaan
auta. Silloin kun esimerkiksi vanhemmat naiset ovat ryhtyneet puolisoittensa
omaishoitajiksi ja sitten vuosien varrella oma kunto menee huonoksi,
niin se on ihan järkyttävää,
että he eivät sitten saa sitä asianmukaista
hoitoa näille hoidettavilleen, eivät saa laitoshoitoon
välttämättä näitä puolisoita. Ja
sitten vielä, jos heiltä nipistetään
näitä pienoisia tukia, mitä maksetaan
tästä arvokkaasta työstä, niin
kaikki sellaiset parannusesitykset ovat kannatettavia, jotka koskettavat
omaishoitajien asemaa. Toivottavasti me saamme vielä Kansaneläkelaitoksen
maksajaksi kaikille tuille, jotta saadaan yhdenmukainen systeemi
koko Suomeen.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Erittäin kannatettava aloite, ja
arvostan tosiaan omaishoitoa ja sitä työtä,
mitä omaishoitajat tekevät.
Noin kunnan kannalta ajateltuna omaishoito on huomattavasti
halvempaa kuin laitoshoito. Se on inhimillistä ja auttaa
asumaan kotona pitempään, ettei tarvitse turvautua
siihen laitoshoitoon, mikä on kunnan kannalta siis kallista.
No, miksi kunnat eivät panosta omaishoitoon tämän
enempää kuin mitä nyt tehdään?
Minä esittäisin tässä sen huolen,
että näissä tiukissa taloustilanteissa
kunnat joutuvat ensin katsomaan ne tehtävät, mitkä ovat
lakisääteisiä tehtäviä,
ja sen jälkeen vasta katsovat, mihin muuhun rahaa riittää.
Tässä kohtaa omaishoitoon ei satsata riittävästi.
Tämä on tosiaan järjetöntä niin
sanottua säästämistä, koska
sen kustannukset tulevat nousemaan myöhemmässä vaiheessa
huomattavasti isommiksi. Eikä tämä hallituksen
kuntien valtionosuuksien leikkaaminen auta tätä tilannetta yhtään
mitenkään, joten minä kyllä pyytäisin
tässä kohtaa hallituspuolueita ja hallitusta miettimään
erittäin vakavasti sitä, että omaishoito
siirretään Kelaan. Silloin näiltä seurauksilta,
tältä järjettömältä säästöltä,
vältyttäisiin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Omaishoidon tuki on kunnan ja yhteiskunnan
kannalta järkevin vanhusteko, mitä me voimme tehdä. Meillähän
on omaishoitajia noin 300 000, mutta omaishoidon tuen piirissä on
vain alle 10 prosenttia heistä. Tämä on
yhteiskunnassa suuri epäkohta, joka olisi syytä pikaisesti
korjata.
Edustaja Kiljusen tekemä lakialoite on hyvä ja kannatettava,
sillä se turvaa vanhusten ihmisarvoista elämää ja
parantaa heidän elämänlaatuaan. Meidän
täytyy myös muistaa se, että ilman omaishoitajia
kuntien terveydenhuolto tosiasiassa romahtaisi. Me emme pystyisi
kantamaan sitä taakkaa, mitä useat omaishoitajat
tekevät 24/7. Koko elämä menee
siihen, että he hoitavat omaisiaan ja useimmat heistä ilman
minkäänlaista korvausta.
Toinen asia on sitten vielä se omaishoidon tuesta saatava
korvauksen määrä, joka on Vantaalla keskimäärin
reilut 400 euroa kuukaudessa, joka on hävyttömän
pieni ja jonka tulisi olla täysin verotonta niissäkin
tapauksissa, joissa omaistukea saadaan.
Arvoisa puhemies! Toivon, että edustaja Kiljusen lakialoite
menestyisi ja siltä osin toisi vähän
parannusta tähän omaishoidon tuen ongelmaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Halusin tulla tänne eteen
sen takia, että ensinnäkin arvostan todella paljon
edustajien puheenvuoroja ja ajattelin, että myös
osaltani vastaan joihinkin näihin asioihin täältä.
Ensinnäkin kiitän Jari Lindströmiä siitä,
että tuette tätä. Kuten keskustelimme
käytävillä, niin jäitte pohtimaan,
ei ollut silloin aikaa lukea tätä aloitetta, ja
tiedän, mitä olette Kouvolassa tehneet asian eteen.
Siltä osin arvostan työtänne omaishoidon
eteen.
Syy, minkä takia tämän lakialoitteen
olen tehnyt, johtuu siitä, että olen ensinnäkin
Omaishoitajat ja läheiset -liiton puheenjohtaja,
minkä takia olen tietenkin kohtuullisen paljon omaishoitajien
kanssa tekemisissä ja tämän asian parissa, mutta
tämä aloite syntyi siitä, kun viime aikoina meidän
suuret kunnat, muun muassa Vantaa, Jyväskylä,
Kuopio, pohtivat sitä, että ne irtisanovat yksipuolisesti
omaishoitajien sopimuksia. Suurimman kritiikinhän tästä asiasta
on saanut Vantaa. Vantaa lakkauttaa, irtisanoo, ensi viikolla 430
omaishoitajan sopimukset yksipuolisesti. Heidän osaltaan
ei ole mitään korvaavia toimenpiteitä.
Sen jälkeen sitten eri puolilla kunnissa pohditaan näitten
kriteereitten uudelleenmäärittelyä, mikä sitä kautta
antaa mahdollisuuden arvioida omaishoitajien kokonaistilanteen uudelleen.
Mielestäni tämä ei ole oikeata eikä pitkäjänteistä toimintaa
omaishoitajuuden hyväksi. Uskon, että koko eduskunta
siltä osin varmaan on kanssani samaa mieltä.
Muutama vuosi sitten, kun vastaava tilanne syntyi, teimme liittona
oikeuskanslerille tästä valituksen, koska halusimme
testata, miten nykyinen lainsäädäntö peilaa
tällaiseen tilanteeseen, jos yksipuolisesti sopimuksia
irtisanotaan ilman mitään perusteluita ja omaishoitajat
jätetään yksin. Valitettava tosiasia
oli se, että oikeuskansleri totesi, että kunnat
toimivat laillisesti. Meidän nykyinen lainsäädäntö mahdollistaa
tämäntyyppisen toimintamallin, minkä takia
kuntia ei voi pistää vastuuseen tästä asiasta.
Tältä osin totesimme liittona, että omaishoitajat
ovat täysin lainsuojattomassa tilassa. Vaikka meillä on
olemassa lainsäädäntö, se ei
anna riittävästi tukea omaishoitajille eikä myöskään
tuo heille oikeutta tässä omassa elämäntilanteessaan.
Sitten sellainen asia, josta on keskusteltu paljon täällä eduskunnassa
viimeisten kuukausien aikana, on omaishoidon tuen eli tukipalkkion siirtäminen
Kelalle. Sinällään se on monessa mielessä kannatettava
asia, mutta tosiasia on se, että omaishoitajapalkkion siirtäminen
Kelalle ei ole mitenkään yksiselitteinen asia.
Jotta me taas kohtelemme omaishoitajia Rovaniemellä tai
Heinolassa tai Kouvolassa tai Lappeenrannassa yhdenvertaisesti,
me tarvitsemme yhtenäiset kriteerit, joiden pohjalta kunnat
perhetilanteeseen liittyen, yhtenäisten kriteereitten perusteella
arvioivat sen tason, jonka pohjalta me pystymme yhtenäisesti
määrittämään tukipalkkion.
Omaishoitajien tilanne on erilainen kuin esimerkiksi eläkkeensaajilla
tai muilla. Näille annetaan erilaisia hoitotukia. Ne ovat
potilaan näkökulmasta tai hoidettavan näkökulmasta.
Mutta kun me keskustelemme omaishoitajan näkökulmasta,
niin ne tilanteet ovat aina erilaisia. Voi olla esimerkiksi työssä käyvä omaishoitaja.
Meillä on
kuitenkin tällä hetkellä 48 prosenttia omaishoitajista
työikäisiä, ja sitten tietenkin loput
ovat eläkkeensaajia. Se kertoo siitä, että meillä voi
olla pienen lapsen perheen äiti, joka on omaishoitaja ja
joka on työelämässä, tai perheessä on
pienen lapsen äiti, joka on täysipäiväisesti omaishoitaja
tai osa-aikatyössä, tai sitten meillä voi
olla ikääntynyt ihminen, joka hoitaa äitiään. Elikkä nämä tilanteet
ovat hyvin erilaisia, minkä takia on äärettömän
tärkeää, että me onnistumme
näitten yhtenäisten kriteerien määrittämisessä,
ja sen jälkeen arviointi omaishoidon tukipalkkion siirtämiseksi
Kelalle on mahdollista.
Tässä meillä on kansallinen omaishoito-ohjelma,
jossa myös arvioidaan omaishoitotukipalkkion verollisuutta,
verottomuutta sekä omaishoitajien toimeentuloa. Tämä raportti
julkaistaan tammikuussa, minkä jälkeen meillä on
kaikilla mahdollisuus arvioida tämän väliraportin
pohjalta, missä mennään omaishoidon osalta.
Siltä osin voimme sitten katsoa myös näitä asioita,
tämän omaishoidon tukipalkkion siirtämistä mahdollisesti
Kelalle.
Mutta, arvoisa puhemies, haluan tässä yhteydessä kiittää kaikkia
edustajia tästä lain tuesta. Toivon, että tämä laki
saa myös sitten tässä kansallisessa ohjelmassa
huomion, minkä jälkeen me voisimme entisestään
vahvistaa omaishoitajien tilannetta Suomessa.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Me kaikki tiedämme, kuinka arvokasta
työtä omais-hoitajat tekevät. Eräs
parhaista ystävistäni on omaishoitaja. Olemme
hänen kanssaan jutelleet, mitä tapahtuisi, jos
omaishoitajat menisivät lakkoon. Se olisi aivan katastrofaalista.
Näin ollen kaikki toimenpiteet, jotka tähtäävät
omaishoidon parantamiseen, ovat kannatettavia. Niinpä olen
edustaja Kiljusen lakialoitteen puolesta.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kiljunen nosti Vantaan esimerkiksi
omaishoidon tuen kriisistä, mitä kunnissa koetaan.
Tämä on totta, että Vantaalla on tällainen
niin sanottu leikkauslista menossa päällä.
Vantaallahan on noin 750 omaishoidon tuen piirissä olevaa
asiakasta, ja tämä irtisanomisuhka koskee alemmassa
maksuluokassa olevia lähes 500:aa tuensaajaa.
Perussuomalaiset ovat tätä määrätietoisesti vastustaneet
ja tulevat sitä tulevissa syyskuun budjettineuvotteluissa
myös vastustamaan. Toivoisin, että voisitte välittää viestiä teidän
ryhmällenne. Teidän ryhmästänne
löytyy muun muassa meidän valtuuston puheenjohtaja
ja muita vaikuttavia henkilöitä sieltä lautakunnista,
joten tälle asialle me voimme yhdessä tehdä jotakin,
kun me vaikutamme yhdessä.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Olen katsonut tätä pääministeri
Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmaa, ja siinä sivulla 96
todetaan, kuinka kehitetään yhdessä kuntien
ja järjestöjen kanssa omaishoitoa: "Omaishoitajien
ja hoidettavien yhdenvertaisuutta parannetaan yhtenäistämällä tuen
myöntämisperusteet. Omais-hoidon tuen saatavuutta
ja kattavuutta lisätään." Näin
siis luvataan hallitusohjelmassa.
Nyt kun edustaja Kiljunen on paikalla, minä kysyisin
häneltä, kuinka nämä hallitusohjelman kirjaukset
käytännössä toteutuvat ja missä aikataulussa,
kun te olette hyvin perillä näistä omais-hoitajakysymyksistä.
Edelleen hallitusohjelmassa todetaan: "Tuetaan omaishoitajien
jaksamista kehittämällä tukipalveluja,
mahdollistamalla vapaapäivien pitäminen sekä kehittämällä säännöllisiä terveystarkastuksia.
Omaishoidon tuen verotuksen poistomahdollisuus arvioidaan." Näin
on kirjattu hallitusohjelmaan, ja kysyisin nyt myös näistä muista asioista.
Kuinka tämän verotuksenkin kannalta on käymässä,
onko sitä verotuksen poistomahdollisuutta tässä vaiheessa
arvioitu lainkaan?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Tässä vaiheessa keskustelua haluaisin huomauttaa,
että nyt keskustellaan edustaja Kiljusen lakialoitteesta.
Nämä edustaja Ruohonen-Lernerin kysymykset olisivat
minusta pikemminkin hallituksen kyselytunnin kysymyksiä,
mutta katsotaan, kun edustaja Kiljusella on puheenvuoro, missä laajuudessa
hän tätä asiaa haluaa jatkossa käsitellä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Se on harmillista, että kaikissa
kunnissa ei arvosteta riittävästi omaishoitajia
ja heidän tekemäänsä työtä.
Jos miettii, että puolet omaishoitajista luopuisi tehtävistään,
mistä me saisimme hoidettaville asianmukaiset hoitopaikat
tai miten me pystyisimme viemään kotiin riittävästi
palveluita? Yhtäkkiä siihen ei mikään
kunta varmaan pystyisi. Sillä tavalla kuntien pitäisi
pitää kuin kukkaa kämmenellä näitä meidän
omaishoitajia ja tehdä kaikki mahdollisimman hyvin, jotta
he selviytyvät tästä arvokkaasta työstään.
Se sitoo monesti sen lähiomaisen vuorokauden ympäri,
aamusta aamuun, päivästä toiseen. Joka
paikassa ei ole edes sitten mahdollisuutta antaa asianmukaisia vapaapäiviä omaishoitajille.
Minä uskon, että varmasti sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
tullaan puuttumaan tähän asiaan ja kaikki, mitä hallitusohjelmaan
on kirjattu, kyllä sitten eteenpäin tullaan viemään.
Mutta meillä esimerkiksi omassa kunnassa on niin tehty,
me olemme päättäneet siitä valtuustossa,
että kun omaishoitaja saa päätöksen
siitä omaishoitajuudesta, niin korkeintaan kaksi kuukautta,
niin alkaa maksatus, ei yhtään pitempää aikaa
saa odottaa. Joka kerta otetaan lisätalousarviokeskustelussa
esiin se, onko riittävästi omaishoitoon määrärahoja.
Toki täytyy myöntää, että on
joskus äänestys hävitty: kokoomuslaiset
ja Tuusulan puolesta -porukka ovat vastustaneet, ja ei
ole saatu lisättyä omaishoidon tukeen tarvittavia
määrärahoja. Mutta tämä on
niin tärkeä asia, että tämä pitää kyllä täältä eduskuntataholta
saada asianmukaiseen kuntoon.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin edustaja Niikko pyysi,
että me viestitämme myös vantaalaisille
sosialidemokraateille. Näin on tehty, näin on
käyty keskustelua, voisiko sanoa, niin kansanedustajan
mutta myös meidän liiton ja meidän täällä toimivien
järjestöjen kautta. Elikkä yhteys sinne
on ollut hyvinkin tiivistä, voisiko sanoa näin.
Edustaja Ruohonen-Lerner, kysyitte hallitusohjelman kirjauksissa
olevista asioista, ja sattumoisin olen mukana tässä työryhmässä,
en kansanedustajana vaan meidän liiton puheenjohtajana.
Meillä on nyt väliraportista olemassa ensimmäiset
luonnokset, ja meillä on huomenna kokous, jossa me käymme
läpi ensimmäisiä luonnoksia, jotka nimenomaan
pohjautuvat hallitus-ohjelman esityksiin. Aivan kuten hallitusohjelmassakin
on, siellä käydään läpi
verotusta ja verotuksen osalta myös toimeentuloa, mutta
myös verottomuutta. Siellä käydään
laajasti läpi tätä kysymystä.
Meillä myös toimeentulon näkökulmasta
katsotaan, miten eri lainsäädännöt
kohtaavat toisensa, jotta jos jotakin etuutta saa, ettei toinen
sitten leikkaa. Elikkä me käymme sen takia sen
hyvin syvällisesti läpi, emme ainoastaan verottomuuden
näkökulmasta, vaan se on laajennettu huomattavasti
laajemmaksi. Sitten tämän kriteeristön
osalta elikkä yhdenvertaisuuden osalta meillä on
olemassa jo siihen malleja, joita voidaan jo lähteä kokeilumuotoisesti
tekemään esimerkiksi Kaste-ohjelman kautta. Niitä on mahdollisuus
lähteä toteuttamaan. Sitten kysyitte aikataulusta,
niin tälle ohjelmallehan on annettu aikataulutus, että vuoden
2013 loppuun mennessä pitää kansallinen
ohjelma olla valmis ja sitä kautta olla tehtyinä myös
toimenpide-esitykset, jotka ovat sitten tämän
hallitusohjelman pohjalta. Siltä osin siellä myös
käsitellään terveystarkastuksia ja muitakin,
elikkä ensi vuoden aikana tullaan sitten saamaan myös
esitykset näitten hallitusohjelman kirjausten osalta, voisiko
sanoa, kaikilta osin.
Keskustelu päättyi.