Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Tämä kysymys koskee opetusministerin
työpöytää ja suomalaista nuorisoa.
Nimittäin meillä on tieto, jonka mukaan opetusministerin
työpöydällä on ollut jo kuukauden
valmiina paperi, joka käytännössä musertaa
yhteiskuntatakuun. Koska vaalit ovat tulossa, te ette uskalla julkistaa
tuota paperia, ja se on kyllä mielestämme kansanvallan
aliarviointia.
Tuossa paperissa on kysymys siitä, että ammatillisen
koulutuksen aloituspaikkoja leikataan erittäin rajusti
eri puolilla Suomea. Käytännössä se
tarkoittaa sitä, että kaikilla näillä nuorilla,
jotka ovat peruskoulun varassa, siis yli 100 000 suomalaisella
nuorella, ei ole sitä teidän televisiomainoksissakin
mainostamaanne yhteiskuntatakuuta, siis koulutuspaikkaa tai työpaikkaa.
Nyt minä kysyn, opetusministeri, teiltä ja
toivon, että vastaatte rehellisesti: mitä tuo
paperi pitää sisällään,
ja aiotteko te julkistaa sen vaalien jälkeisellä viikolla,
kenties heti seuraavana päivänä vaalien
jälkeen tai esimerkiksi viikko vaalien jälkeen?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Tämän viikon tiistaina
ministeriön johtoryhmässä pyynnöstäni
käsiteltiin ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja siltä pohjalta, mitä olin
noin kuukausi sitten edellyttänyt.
Olen vastuullinen opetusministeri. Edustaja Puumala tietää hyvin,
että olemme nyt vuoden aikana tehneet ammattikorkeakoulujen
ja yliopistojen aloituspaikkojen kohdalta päätöksiä,
ja me joudumme tekemään niitä ammatillisen
koulutuksen kohdalta. Meillä yhteiskuntatakuu tulee tuomaan
nuorille lisäpaikkoja. Meillä on nuorten aikuisten
osaamisohjelma, joka myöskin merkitsee lisää aloituspaikkoja.
Minä olen pyytänyt opetusministeriön
virkamiehiltä tällaisen kokonaisarvion, mikä näiden
yhteisvaikutus on maakunnallisesti ja alueellisesti. (Mauri Pekkarinen: No,
mikä se on?) Minä olen vakuuttunut siitä, että jos
edustaja Puumala olisi ollut opetusministeri, hän olisi
varmaan toiminut tässä asiassa yhtä vastuullisesti.
Tiistaina, kun sain tämän selvityksen, se oli
minusta vielä puutteellinen, ja siihen palataan ensi viikon
keskiviikkona johtoryhmän kokouksessa. (Mauri Pekkarinen:
Vaalien jälkeen!)
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Minulla ei vieläkään
ole mitään paperia, eikä suomalaisilla
vieläkään ole mitään
paperia, mutta joku paperi teillä oli käsissänne äsken.
Oliko se nyt se paperi, jossa kerrottiin, kuinka paljon Suomessa
leikataan aloituspaikkoja ja miten yhteiskuntatakuu mahdollisesti
musertuu?
Minä olen hämmentynyt tästä salailun
kulttuurista, jota hallitus jatkaa. Me menemme vaaleihin huppu päässä.
Eilen emme saaneet minkäänlaista tietoa siitä,
miten terveydenhuoltouudistus tullaan tekemään.
Vain yhdellä puolueella on siihen malli. Ilmeisesti on
niin, että me teemme mallin myös siihen, miten
yhteiskuntatakuu Suomessa toteutetaan. Te ette pysty sitä ennen vaaleja
ihmisille kertomaan.
Te leikkaatte kaikesta koulutuksesta. Minusta se on väärä arvovalinta.
Olen hämmentynyt siitä erityisesti kokoomuksen
osalta, joka on ollut sellainen kansankynttiläpuolue joskus.
Nyt ei liekki lepata. Tuntuu, että se liekki on sammunut,
kun Suomi pitäisi nostaa koulutuksella.
Pääministeri Katainen, tiedättekö te
siitä, mitä ministeri Gustafsson tekee? Kun te
olette sanonut, että joitakin vaalit pelottavat, olette
ilmeisesti puhunut sosialidemokraateista. Kun teitä ei
pelota, niin kertokaa nyt siitä, miten koulutusta ja ammatillisen
koulutuksen aloituspaikkoja leikataan Suomessa (Puhemies koputtaa)
salaisessa paperissa, jota meillä ei ole.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Kiinnitän kysyjän huomiota aikarajoitukseen.
1 minuutti tekee tilaa myös myöhemmin tuleville
kysyjille.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Edustaja Puumala kuuluu näihin edustajiin,
jotka ovat erittäin osaavia ja järkeviä miehiä,
kun keskustellaan tuolla kuppilassa, (Naurua) mutta sitten, kun
tullaan tänne istuntosaliin, rupeaa tulemaan niin löysää tarinaa.
Taitaa olla vaalit lähellä, kun teitä kuuntelee.
Mutta vakavasti puhuen, arvoisa puhemies, meillä on
tällä hetkellä ammatillisen koulutuksen
aloituspaikkoja niin, että 76 prosentille nuorista on osoitettavissa
ammatillisen koulutuksen aloituspaikka. Ensi vuonna tämä määrä on
82 prosenttia. Eli johtuen meidän ikäluokkien
pienentymisestä koulutuksen tavoitettavuus paranee.
Ja päinvastoin kuin keskusta haluaa puhua, me emme
keskitä koulutusta Etelä-Suomeen. Esimerkiksi
edustaja Puumalan alueella Keski-Pohjanmaalla tämä aloituspaikkaprosentti
on 92,9. Lapissa paikkoja on tarjolla 95,9 prosentille, kun se vertailuluku
Uudellamaalla on 60 prosenttia. (Puhemies koputtaa) Olkaa rehellisiä,
kun te puhutte Suomen kansalle.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Halusiko pääministeri vastata tähän?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ei minulla ole mitään muuta
tietoa, mitä opetusministerillä ei olisi. Hän
valmistelee, niin kuin hän on sanonut, ja rakenteellisia
uudistuksia koulutuspaikkojen suhteen tehdään
ikäluokkien pienenemisen vuoksi ja yritetään
kohdentaa niitä sitten oikein, niin että ihmiset
saavat hyvää opetusta. Seinäthän
eivät ole tärkeitä vaan nimenomaan se
opetuksen laatu niin ammatillisessa koulutuksessa kuin missä hyvänsä muussa koulutuksessa.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Maakunnista tulevat viestit ja myös
täältä Uudeltamaalta tulevat viestit
kertovat kuitenkin sitä totuutta, että opiskelupaikkoja
ei ole tarpeellista määrää verrattuna
tähän ikäluokkaan, mikä on nyt
menossa koulutukseen.
Viime kerralla, kun tästä asiasta kysyttiin, opetusministeri
kertoi itseni, joka kysyin tätä asiaa, olevan
väärinymmärryksessä tämän
asian suhteen, mutta tarkistin sen monilta ammatillisen koulutuksen
järjestäjiltä, ja heidän viestinsä oli
sama: liian vähän oppilaspaikkoja. Nyt, arvoisa
opetusministeri, kysyn teiltä, jotta tulisi vähän helpompi
kysymys: kun tätä nuorten yhteiskuntatakuuta ohjataan
opiskelupaikkoihin ja oppilaitoksiin, niin näkeekö opetusministeri,
että esimerkiksi kansanopistot olisivat kelvollisia vastaamaan
tähän koulutustakuuseen ja järjestämään
nuorten yhteiskuntatakuun alle koulutuspaikkoja ympäri
Suomea?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Kiitos, edustaja Kerola! Näin tulee oppositioltakin
vastuullinen, hyvä kysymys.
Meillä on tarkoitus nyt osana yhteiskuntatakuuta uudistaa
myöskin ammatillisen koulutuksen opiskelijavalintajärjestelmää niin,
että jokaiselle peruskoulun päättävälle
nuorelle on opiskelupaikka lukiossa tai ammatillisessa koulutuksessa.
Ja minulle, joka olen aikanaan nuorempana käynyt myöskin
kansankorkeakoulun, sopii hyvin se, että tässä yhteydessä rinnastetaan myöskin
kansanopisto, joka voi olla erityisen hyvä koulutuspaikka
monelle nuorelle. Sehän on hyvä paikka laajentaa
sivistystä, kypsyä, kasvaa, kehittyä.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Nyt on järjestyksessään
toinen päivä, kun hallitukselle tulee oppositiolta
kysymyksiä, joihinka ei näytä löytyvän
vastauksia. Eilen oltiin sosiaali- ja terveystoimen järjestelyn
kohdalla, vastauksia ei tullut. Nyt ammatilliset oppilaitokset odottavat
näitä vastauksia, koska pitää suunnitella
sentään seuraavan vuoden toimintaa jo aika pian.
Kansanopistot ovat aivan mahdottomassa tilanteessa. Niiltä on
leikattu jo kesken lukukauden edellisenä vuonna, nyt lisää,
ja siellä tapahtuu jo: siellä on parikymmentä opistoa
tilapäisen toimiluvan varassa.
Ammatilliset oppilaitokset: Otan nyt konkreettisen esimerkin
omalta alueeltamme pohjoisesta, Kemi—Tornio-alueelta. Siellä on
teollisuuskeskittymä, josta viedään yli
7 prosenttia Suomen koko ulkomaanviennistä. Tarvitaan ammattitaitoista
henkilökuntaa. Myöskin kaivosalueet, kaivokset
ovat tuolla Salpausselän pohjoispuolisella alueella. Kun
leikataan näitä ammatillisen koulutuksen oppipaikkoja
siellä, niin miten turvataan ammattitaitoisen henkilöstön
(Puhemies koputtaa) saaminen noille alueille?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Tässä puolisen vuotta sitten,
kun käsittelimme ministeriössä juuri
näitä ammattikorkeakoulujen aloituspaikkoja, nimenomaan tein
ja teimme korjauksia alustavaan esitykseen juuri näistä työllisyyslähtökohdista.
Sen takia silloin myöskin Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu
sai lisäaloituspaikkoja.
Mitä tulee tähän ammatillisten oppilaitosten tilanteeseen,
niin meiltä tosiaan on lähdössä nyt lähiviikkoina
koulutuksen järjestäjille ehdotus aloituspaikkojen
määräksi ja heiltä tulee ministeriöön
palaute tähän ehdotukseen, ja sitten kevättalvella
itse asiassa päätämme näiden
aloituspaikkojen kohdentumisen oppilaitoskohtaisesti ylläpitäjille.
Näin se menee, ja tämä on hyvin vastuullinen
prosessi, mikä tehdään. Ja ymmärrän
hyvin, että ammatillisissa oppilaitoksissa odotetaan tätä meidän
ehdotelmaamme.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Oppisopimuskoulutuksesta leikataan rajusti.
Opintotukea ei sidota indeksiin 2013, niin kuin perussuomalaiset
ehdotti, vaan vasta 2014. Tätä lähetystä voi
katsoa moni nuorikin. Lupaako hallitus nyt jokaiselle alle 25-vuotiaalle
koulutuspaikan tai työpaikan, ja yhteiskuntatakuu näin
ollen jokaisen kohdalla onnistuu, vai jääkö osa
ilman sitä?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Tämä yhteiskuntatakuu,
jonka osana on nuorten koulutustakuu, on koko hallituksen yhteinen
hanke, ja me olemme erittäin vahvasti kaikki sitoutuneet
siihen. Siinä ollaan ihan politiikan ja yhteiskuntapolitiikan
ydinkysymyksissä, kun haluamme turvata nuorille koulutuksen,
ammatillisen tutkinnon ja osaamisen. Itse, yhdessä ministeri
Ihalaisen, Risikon, Arhinmäen kanssa, olen käynyt
kentän ihmisten kanssa keskusteluja maakuntakierroksilla,
ja se, mikä on ollut parasta, on se, että yritykset,
elinkeinoelämä ovat myöskin sitoutuneet
tähän. Viime viikolla työmarkkinajärjestöt
jättivät meille esityksen muun muassa heidän
näkemyksistään, miten oppisopimuskoulutusta
osana tätä yhteiskuntatakuuta tulee kehittää,
ja tarkoitus on toimia juuri sillä tavalla, yhdessä työmarkkinajärjestöjen kanssa,
kuin he ovat esittäneet.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tiedoksi katselijoillekin, että kun
me tiedämme, että hallitusohjelma tehdään
aina neljäksi vuodeksi, sitten kun on tällainen
pyttipannu- tai, sanoisinko, kun kuuntelee näitä selittelyjä,
sekametelihallitus, niin nämä sitoutumiset tähän
hallitusohjelmaan ovat hyvin tiukkoja. Eli tämä on
aina ennen vaaleja tätä selittelyä, mutta
edustaja Puumala oli aivan oikeassa, tätäkään
ei paljasteta.
Ainoa, mistä ei leikata, on pakkoruotsin lisääminen.
Yliopistotasolla on ilmaistu ja kielikeskuksessa, että se
on järjetöntä, koska siihenkään ei
ole määrärahoja. Sen sijaan, kun hallitus
puhuu luovuudesta ja innovaatiosta, niin esimerkiksi Lahden kaikista
taide-, luovuusoppilaitoksista kerrotaan, että eniten leikataan
justiin näistä paikoista. Samaten kun puhutaan
puurakentamisesta, niin Seinäjoelta viedään
vielä viimeisetkin opiskelupaikat tässä asiassa.
Eli tämä selittely ennen vaaleja on jopa vastenmielistä,
vaikka näin kunnianarvoisa herra kuin ministeri Gustafsson onkin
kyseessä. Mutta voisitteko vastata vaikka edustaja Puumalan
kysymykseen tämän minun esitelmäni jälkeen?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Minä olen jo kerran vastannut edustaja
Puumalan kysymykseen, niin että siltä osin en
näe tarvetta vastata uudelleen.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä nuorten yhteiskuntatakuu
on kyllä yksi hallituksen kärkihankkeista, ja
me haluamme, että se onnistuu, ja tullaan onnistumaankin
siinä asiassa.
Me tarvitsemme erilaisia, vaihtoehtoisia polkuja myös
tälle nuorelle kohderyhmälle. Oleellista on kuitenkin
se, että me löydämme sellaisen koulutuspaikan,
josta myös sitten koulutuksen jälkeen saadaan
työtä, ja sen takia pitää vähän katsoa
myöskin ammatillisen koulutuksen aloituspaikkoja, millä aloilla
on tulevaisuudessa työtä ja millä ei.
Ammatillisen koulutuksen osalta aloituspaikkoja onkin paljon lisätty,
tänä vuonna 1 200 paikkaa ja ensi vuoden
alusta vielä 500 paikkaa lisää, joten
niitä kyllä tulee enemmänkin.
Nyt oppisopimuskoulutus, mikä täälläkin
on ollut esillä, on yksi hyvä malli tähän,
mutta meidän oppisopimuskoulutusmallimme on kuitenkin tarkoitettu
käytännössä aika paljon aikuisille,
ja kysyisinkin ministeriltä, miten oppisopimuskoulutusta
voitaisiin kehittää myöskin paremmin
nuorille sopivaksi. Esimerkiksi tuettu oppisopimuskoulutusmalli
on erittäin hyvä, mutta onko joitain muita mahdollisuuksia?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Niin kuin edellä viittasin, saimme erittäin
merkittävän ehdotuksen työmarkkinajärjestöiltä,
ja se on itse asiassa hyvin samansuuntainen, kuin mitä me
olemme hallituksessa jo itse ajatelleet tehdä.
Olemme käynnistäneet toimenpiteet sen suhteen,
että oppisopimuskoulutusta voidaan laajentaa nimenomaan
nuorten kohdalla, joitten osalta se on ollut määrällisesti
hyvin vähäistä. Osana yhteiskuntatakuuta
on varauduttu 500 oppisopimuskoulutuspaikan lisäämiseen,
siinä yhteydessä myöskin työnantajien
koulutuskorvausta nostetaan merkittävästi. Mutta
tämä ei hallitukselle ja minulle riitä,
sen lisäksi on tarkoitus laajentaa ammatillista koulutusta
2+1-mallin suuntaisesti, mikä tarkoittaa siis
sitä, että yksi vuosi ammatillisesta koulutuksesta
voisi olla oppisopimuskoulutustyyppistä, joka tapahtuisi
ja suoritettaisiin työpaikalla. Mutta tämä vaatii
myöskin nyt yhteistyötä yritys- ja elinkeinoelämän
kanssa, koska on tärkeää, että kun
oppisopimuskoulutusta laajennetaan, (Puhemies koputtaa) niin ovat myöskin
ne työpaikat ja ohjaus työpaikalla.
Mikaela Nylander /r:
Värderade talman! Ett utgångsläge
när vi diskuterar ungdomarnas situation är förstås
att utbildningsplatserna finns där ungdomarna finns.
Arvoisa puhemies! Oikeasti haluaisin kysyä ministeri
Gustafssonilta. Jos on nuori, joka ei kykene esimerkiksi oppisopimuskoulutukseen,
eikä tavanomainen opiskelu hänelle kerta kaikkiaan käy
ja jos se nuori on syrjäytynyt niin pahasti, että hän
on niin huonossa kunnossa, että kaikki nämä polut,
mitä nyt rakennamme, eivät ole käytettävissä,
niin onko hallitus tuomassa jotain uutta näille nuorille,
jotka tarvitsevat aivan erityistä tukea, jotta he pääsisivät
eteenpäin elämässään
ja opiskeluissaan? Tarvitaan uusia malleja kerta kaikkiaan. Onko
jotain tällaista nyt tulossa tämän yhteiskuntatakuun
piiriin kuuluvana?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Suomessa ollaan innovatiivisia myöskin
paikallisesti. Meillä on ehdotettu tällaista avoin
ammattiopisto -järjestelmää, joka nimenomaan
olisi tällainen ohjaus- ja aktivointikeskus niille nuorille,
joiden on vaikea löytää koulutuspaikkaa,
ylipäätänsä tällaista
aktiviteettia. Tämä on yksi tapa. No, sitten meillä on
tietysti — ministeri Arhinmäki voi täydentää — erittäin
merkittävä tämä työpajatoiminta,
jossa on paljon juuri sellaisia nuoria, joille ei oikein sitten se
opiskelu ammatillisessa oppilaitoksessa maita tai joilta se ei onnistu,
mutta siellä on mahdollisuus sitten opiskella elämänrytmiä,
työtä ja näin. Tämä työpajatoiminta
on minusta erittäin arvokasta, ja se on myöskin
hallituksen silmäteränä näitten
resurssien osalta.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Uusien lisäksi kannattaa kehittää vanhoja
ja hyvin toimivia järjestelmiä. Ensi vuoden budjetissa,
joka on nyt eduskunnan käsittelyssä, sekä esitetään
lisämäärärahoja etsivään
nuorisotyöhön niin, että siitä tulee valtakunnallista — etsivän
nuorisotyön työntekijät löytävät
ne nuoret, jotka on todella syrjäytetty näiltä opintopoluilta — että sitten
lisätään rahoitusta nuorten työpajatoimintaan,
jossa nimenomaan lähdetään hakemaan ensin
sitä elämänrytmiä, päivärytmiä sitä kautta,
mikä voisi olla ala, joka kiinnostaa, mihin voisi hakeutua
opiskelemaan.
Tulokset nuorten työpajoista ovat erittäin
hyviä. 75 prosenttia nuorten työpajajakson läpikäyneistä nuorista
jatkaa sen jakson jälkeen opintoihin, työharjoitteluihin,
ammattiin. Tämä on tärkeää nähdä,
että kun tiedetään, miten vaikeista lähtökohdista
monet näistä tulevat, niin nämä ovat
erittäin toimivia. Sen takia tähän on
isot panostukset, ja on tärkeää, että jokainen
kunta nyt lähtee myös viemään
eteenpäin nuorten työpajoja näillä lisärahoilla,
joita valtion budjetista tulee.