Täysistunnon pöytäkirja 103/2012 vp

PTK 103/2012 vp

103. TORSTAINA 25. LOKAKUUTA 2012 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Koululaisten aamu- ja iltapäiväkerhot

Miapetra Kumpula-Natri /sd:

Arvoisa puhemies! Ei ole yhdentekevää, miten lapsemme viettävät aamu- ja iltapäivänsä. Myös pienet koululaiset ansaitsevat hyvän arjen. Pienten koululaisten koulupäivät ovat lyhyet, ja luonnollisestikin työtätekevien vanhempien päivät ovat pidempiä. Hyppäys vaikka päiväkodin 7, 8 tai jopa 9 tunnin hoitopäivästä ekaluokkalaisen 3 tunnin koulupäivään on iso haaste perheille. Lapsilla on oltava oikeus aamu- ja iltapäivisinkin turvallisiin vanhempiin.

Pian 10 vuotta sitten annettiin laki aamu- ja iltapäiväkerhoista. Vaikka järjestäminen ei ole kunnille pakottava velvoite vaan vapaaehtoinen, kunnat toimivat aika monipuolisesti ja monissa paikoissa. Hallitukselta kysyn: miten hallitus on turvaamassa tuota perheille ja lapsille niin tärkeää palvelua, jotta se olisi myös tulevaisuudessa turvaamassa koululaisten turvallista arkea?

Opetusministeri Jukka Gustafsson

Arvoisa puhemies! Tämä on todella tärkeä kysymys. Erityisesti monet lasten vanhemmat kantavat huolta siitä, kun erityisesti alaluokilla koulupäivät ovat kohtuullisen lyhyitä ja lapsille jää sitten tällaista aikaa, ja on hyvä, että se voidaan viettää laadukkaasti aamu- ja iltapäivätoiminnan piirissä.

Hallitus on tähän osoittanut erikseen määrärahoja. Jos nyt muistan oikein, me olemme tehneet myöskin aamu- ja iltapäivätoimintaan tällaisen laatukriteeristön, jolla haluamme tietysti turvata pienille lapsille tällaisen virikkeellisen, hyvän päivän. 98 prosenttia kunnista muuten toteuttaa käytännössä tätä lasten aamu- ja iltapäivätoimintaa, niin että se on erinomaisen hyvin levinnyt, suosittu.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Huomautan, edustajat, että kyselytunnin aikana on tapana istua omalla paikallaan.

Tämä kysymys on tällä erää käsitelty.