Täysistunnon pöytäkirja 103/2012 vp

PTK 103/2012 vp

103. TORSTAINA 25. LOKAKUUTA 2012 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Oppilashuollon puutteet

Satu Haapanen /vihr:

Arvoisa puhemies! Lapsen ja nuoren hyvinvointiin vaikuttaa kodin lisäksi se, kuinka hyvin hänen tarpeisiinsa vastataan päiväkodissa, koulussa ja oppilaitoksissa. Oppilashuolto on keskeinen väline ongelmien ennaltaehkäisyn ja lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisäämisessä. Oppilashuolto peruskoulussa ei kuitenkaan toteudu edelleenkään riittävästi eikä yhdenvertaisuuslain edellyttämällä tavalla, ja vieläkin on kouluja, joissa lapset eivät esimerkiksi saa kuraattorin tai psykologin palveluja ollenkaan. Oppilashuollon valvonta on ollut lainsäädännöstä johtuen puutteellista, ja myös oikeuskansleri on todennut, että oppilashuollon asianmukainen toteuttaminen vaatii nykyistä velvoittavampia säännöksiä henkilöstön mitoituksesta. Kysynkin opetusministeriltä: Miten puutteet oppilashuollon toteutumisessa on tarkoitus korjata? Kirjataanko valmisteilla olevaan opiskelijahuoltouudistukseen sitovat normit terveydenhoitajista, kuraattoreista, koulupsykologeista ja lääkäreistä, jotta oppilashuollon palvelut olisivat kaikkien lasten ja nuorten saatavilla?

Opetusministeri Jukka Gustafsson

Arvoisa puhemies! On syytä nyt aluksi todeta, että meidän nykyisessä peruskoulussahan on — ja edellytetään, että on — toimiva oppilashuoltojärjestelmä, joka pitää sisällään riittävät kuraattori-, koulupsykologi-, lääkäripalvelut. No, tilanne todellisuudessa ei ole näin hyvä, ja nyt on tietysti tärkeää todeta, kun käymme kunnallisvaaleja, että iso vastuuhan tästä asettuu sitten kunnille, jotka varmaan tarkastelevat tätä asiaa ikään kuin isompana sosiaali- ja terveydenhuollon kokonaisuutena.

Mutta itse nyt haluaisin korostaa sitä, että kun puhumme ennalta ehkäisevästä toiminnasta, niin sitä ei pidä nähdä kulueränä, vaan se on minun mielestäni investointi lapsen ja lasten tulevaisuuteen.

Puhemies Eero Heinäluoma:

Tämä kysymys on tällä erää käsitelty.