Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Suomi ei päässyt
YK:n turvallisuusneuvoston vaihtuvaksi jäseneksi, ja moni
on kysynyt, miksi. Täällä eduskunnassa
emme ole saaneet mitään selitystä.
Vi i Finland berättar gärna om våra
insatser som fredsbevarare och medlare runtom i världen,
men i själva verket har vi blivit mer och mer EU-koncentrerade.
Vi har satsat mer på EU och dess krishantering än
på FN, men trots våra europeiska satsningar var
det ett annat europeiskt land som vann platsen. Vi har tydligen
inte ens där spelat våra kort på ett
framgångsrikt sätt. Jag vill fråga Europaministern,
och förre utrikesministern, Alexander Stubb:
Mitkä ovat ministerin johtopäätökset
toiminnastamme, ja miten hallitus on ajatellut, että toimisimme
tästä eteenpäin?
Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Alexander Stubb
Arvoisa herra puhemies! Kysymys tuli vähän
pyytämättä ja suoraan sanoen yllättäen.
Tämä kysymys ei kuulu missään
muodossa enää tänä päivänä vastuualueelleni,
mutta voin toki todeta, että on erittäin harmillista,
että Suomi ei saanut paikkaa YK:n turvaneuvostossa. Kävimme
kovan kilpailun. Koneisto, kaikki ministerit ja virkamiehet tekivät
kovasti muutaman vuoden töitä. Vastustaja tällä kertaa
oli liian kova, ja arviot siitä, miten tästä eteenpäin,
jäänevät sitten seuraaville viikoille.
Elisabeth Nauclér /r:
Ulkoministeri on monta kertaa sanonut, ettei turvallisuusneuvoston kampanjaan
ole varattu rahoja ja että kyseessä on vain ollut
tavallisen työn tehostaminen. Haluan kysyä pääministeriltä:
Finns det nu beredskap att arbeta vidare med allt det som initierats
och kommer riksdagen att få en presentation av planerna?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Arviota turvaneuvostokampanjan eri
vaiheista tehdään ulkoasiainministeriössä ja kootaan
palautetta tietysti eri puolilta meidän väeltä,
joka tähän osallistui. Minä en oikein
jaksa uskoa, että tämä kampanjan puutteeseen
tai vääriin prioriteetteihin kilpistyi. Syitä on
varmasti monia, mutta voidaan nyt todeta myös niin, että tämä kampanja
itsessään toimi Suomen tavoitteiden ja suomalaisten
ulkopoliittisten prioriteettien esittelyn kanavana. En uskalla sanoa,
ovatko nämä arviot oikeita, mutta niitäkin
nyt on kuultu. Muun muassa Luxemburgin pääministerin
kanssa keskustelin heti heidän valituksi tulonsa jälkeen,
ja samassa yhteydessä kun onnittelin häntä,
niin hän totesi vain, että Luxemburg perustajajäsenenä ei
ole koskaan ollut turvaneuvostossa ja Suomi on ollut kaksi kertaa
aikaisemmin ja että hän uskoo, että he
ainakin pitivät omassa kampanjassaan tätä vahvasti
esillä. Uskon, että sillä oli joku vaikutus.
Kukapa tätä tietää. Mutta joka
tapauksessa on hyvä semmoinen summaarinen yhteenveto tehdä,
mitä voitaisiin jatkossa tehdä toisin ja missä onnistuttiin.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on kiinnostava teema
siltä kannalta, että Suomi teki kuitenkin monia
siirtoja tässä turvaneuvostokampanjan aikana mielestäni
hyvään suuntaan: yhteinen rauhanvälitysaloite
Turkin kanssa, olimme myös aktiivisia tukemassa uudestaan
YK:n rauhanturvatoimintaa Unifilin puitteissa, siirsimme painopistettä sinne.
Olisin halunnut vielä hallitukselta varmistuksen siitä, että näitä hyviä asioita,
joita tehtiin, ei nyt unohdeta, kun turvaneuvostokampanja hiipuu,
vaan lähdetään aktiivisesti kehittämään
Suomea sekä rauhanturvatoiminnassa että rauhanvälitystoiminnassa
ja käytetään näitä avuja
sitten kaikissa muissa tulevaisuuden haasteissa, ettei tule sellaista
oloa, että säkki päähän
ja nurkkaan häpeämään, vaan
lähdetään aktiivisesti kehittämään niitä vahvuuksia,
joita meillä on.
Pääministeri Jyrki Katainen
Herra puhemies! Juuri noin, niin kuin edustaja Haavisto totesi.
Nämä aloitteet, mitkä edustaja Haavisto
totesi, eivät yksistään liittyneet — tai
oikeastaan välttämättä ollenkaan — turvaneuvostokampanjaan,
vaan ne harkittiin tarkkaan. Ne olivat meidän mielestämme
hyvää ulkopolitiikkaa, osoittivat meidän
vahvuusalueitamme, osoittivat meidän mielenkiintoamme,
ja niitä on kaikki syy jatkaa. Ne toimivat tietysti Suomen
eduksi, mutta yleensähän niillä tähdätään
jonkun alueen stabiloimiseen tai yhteistyön tiivistämiseen
ja vakauden lisääntymiseen, rauhanturvaamiseen.
Näin ollen näitä hankkeita ja näitä prioriteetteja
on kyllä kaikki syy jatkaa myös tämän
kampanjan jälkeen.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Savun laskeuduttua on nyt varmasti kriittisen
analyysin paikka, oliko tämä liki vuosikymmenen
ajan käyty kampanja turha. Toki tämä kampanja
tuki Suomen tunnettavuutta maailmalla, ja kokemusta ja kontakteja
saatiin, kuten presidentti sanoi, mutta mikä oli hinta?
Maamme julkisuuskuvaa puleerattiin vuosikausia salonkikelpoiseksi.
Jalkaväkimiinat kieltävä Ottawan sopimuskin
piti allekirjoittaa, jotta tämä turvaneuvoston
jäsenyys ei vaarantuisi. Mitään painoarvoa
ei ulkopoliittinen johto antanut sille, että suurvallat
eivät tähän Suomen kannalta sotilaallisesti
ja ta-loudellisesti järjettömään
sopimukseen liittyneet. Jos nyt sotilaallisesti liittoutumaton Suomi lähtee
vielä Islannin ilmavalvontaan mukaan, on kyse samanlaisesta
ulkopoliittisesta naivismista kuin turvaneuvostokampanjassa. Eli
opiksi on syytä ottaa.
Arvoisa pääministeri, ulkopolitiikkaan tarvittaisiin
enemmän realismia ja maanpuolustukseen inhorealismia. Vai
mitä mieltä pääministeri on?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Tässä taisi olla neljä teemaa,
jotka eivät minun ajattelussani kovastikaan liity toisiinsa: turvaneuvostokampanja,
sitten oli Ottawan sopimus, sitten oli Islannin ilmatila, ja mikäs
olikaan se neljäs? (Välihuuto) — Maanpuolustus.
Sanotaan näin, että pitää olla
realisti puolustuksessa, olla — voi nyt sanoa vaikkapa,
voidaan tästä olla yhtä mieltä — inhorealisti.
Maanpuolustuksessa mitään ei pidä jättää sattuman
varaan, ja ulkopolitiikassa pitää olla tavoitteellinen ja
tahtoa paljon ja asemoida Suomi siten, että meidän äänemme
kuuluu ja meidän tavoitteemme edistyvät, ja sitten
olla aloitteellinen myös niin, että pystytään
kontribuoimaan kansainvälisen yhteisön vakaaseen
kehitykseen.
Puolustusministeri Carl Haglund
Arvoisa puhemies! Tuohon viimeiseen sen verran, että Ottawan
sopimus ei minun ymmärtääkseni kyllä liittynyt
tähän turvaneuvostokampanjaan. Siitä voidaan
sitten varmaan olla montaa mieltä.
Mitä tulee tähän rauhanturvaamistoimintaan, se
jatkuu vielä edelleen hyvällä tavalla.
Suomi on tunnettu maa rauhanturvaamistoiminnassa, ja se tulee jatkumaan
tulevaisuudessakin.
Mitä Islannin ilmavalvontaan tulee, niin mielestäni
se ei tähän asiaan liity, mutta se on tärkeä tematiikka.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Lähetystöverkkoa leikattiin
ja leikataan rajusti. Kehitysyhteistyömäärärahat
eivät ole ollenkaan enää 0,7-uralla.
Vaikka nämä ovat yksittäisiä asioita,
ne eivät varmaankaan edistäneet meidän turvaneuvostopaikan
saamista.
Arvoisa puhemies! Eikö näin heikko tulos pakota
ulkoministeriötä ja hallitusta arvioimaan Suomen
asemaa kansainvälisessä politiikassa ja kansainvälisenä toimijana
paljon kriittisemmin? Meillähän oli valtavan positiivinen
kuva siitä, että me olemme kovia ja hyviä ja
vaikutusvaltaisia toimijoita maailmalla. Tämä tulos
kyllä antaa ymmärtää ihan toista.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Kun edustaja Paloniemi kysyi kehitysyhteistyörahoituksesta,
niin on mielenkiintoista, että Australiassa, jonka kehitysrahoitus
on muistaakseni noin 0,33 prosenttia bktl:stä, siinä on
kuitenkin ollut kasvava trendi. Tämä on ollut erittäin
tavoiteltava viesti tässä heidän kampanjassaan.
Meillä on nyt ollut se, että hallitus on jäädyttänyt
kehitysyhteistyörahat, eli viesti ei ole ollut niin positiivinen,
ja minä nyt vetoan siihen, että hallitus on poliittisesti
sitoutunut siihen, että kehitysyhteistyörahoitusta
tullaan kasvattamaan kasvihuonepäästöhuutokauppatuloista
saatavilla tuloilla.
Tämä on sellainen asia, joka täytyy
mielestäni ottaa vakavasti. Tosiaan tämä Suomen
viesti tässä asiassa: ei ole ollut kertoa kovin
positiivisia asioita. Mutta joka tapauksessa voisin sanoa, että Suomi
on kyllä YK:n merkittävä tukija, on ollut sitä ja
tulee olemaan vastedes. Ulkoministeriössä tullaan
ihan muistakin syistä jo viime kevään päätöksillä arvioimaan
Suomen vaikuttaminen erilaisissa YK-järjestöissä.
Sitä kautta uskon, että pääsemme
sitten myös optimoimaan sitä, mitä kautta
haluamme tukea YK:ta ja missä meidän vaikutusvaltamme
myös omien tavoitteidemme kannalta on kaikkein paras.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tähän aiheeseen vielä viimeinen vastaus,
pääministeri Katainen.
Pääministeri Jyrki Katainen
Edustaja kysyi tästä ulkopolitiikan linjasta.
En minä usko, että ulkopolitiikan linja tässä niinkään
vaikuttaa tai edustustojen määrä. Ehkä joissakin
maissa, joista edustustoja on lakkautettu, ovat sitten voineet olla
paikalliset kallella kypärin, mutta nämä edustustojen
lakkautukset ovat taas osa meidän valtiontalouden säästöjä.
Se, että meillä oli käsitys, että voimme
pärjätä hyvin äänestyksessä,
perustui taas siihen palautteeseen, mitä eri maista saatiin,
ja se palaute ei sitten korreloinut ihan äänestystuloksen
kanssa. En usko, että tässä ulkopolitiikan
linjassa itsessään on tarkistamisen varaa, mutta
en tarkoita tällä nyt ollenkaan sitä,
etteikö pitäisi arvioida, miten tämä kampanja
meni tai mitä olisi voitu tehdä toisin. Ulkopolitiikan
aktiviteettia kannattaa arvioida ihan koko ajan, ei pelkästään
jonkun kampanjan näkökulmasta.