2) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tupakkaverosta annetun
lain liitteen muuttamisesta
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on
ehdotettu tupakkaveron korotusta. Se seuraa niitä linjauksia,
joita kolmessa viimeisessä veronkorotuksessa vuosina 2010,
2012 ja 2014 on noudatettu, ja korotukset kohdistetaan tupakkaveron
yksikköperusteiseen osaan lukuun ottamatta sikareita ja
pikkusikareita, joista peritään yksinomaan vähittäismyyntihintaan
perustuvaa arvoperusteista veroa. Lisäksi savukkeista ja
savukkeiksi käärittävästä hienoksi
leikatusta tupakasta perittävää yksikköperusteista
vähimmäisveroa korotetaan niin, että korotukset
hieman painottuvat keskimääräistä halvempiin
tuotteisiin. Painotuksella on merkitystä, koska vähimmäisveron
piiriin kuuluu noin puolet verotetuista savukkeista. Näin
myös halvimpien tuotteiden verotaso voidaan pitää terveyspoliittisesti
muun muassa nuorten kannalta riittävän korkeana.
Valiokunta pitää näitä esityksiä veropoliittisesti
johdonmukaisena sekä tavoitteiden ja tähänastisen
kehityksen valossa myös muutoin perusteltuna. Olennaista
on, että harjoitetulla tupakkapolitiikalla ja säännöllisillä,
maltillisilla korotuksilla on saatu hyviä tuloksia aikaan. Tämä näkyy
sekä tupakoinnin määrän laskuna että verotuoton
kasvuna, samalla kun tilastoimaton kulutus on säilynyt
toistaiseksi vakaana.
Tämä suotuisan tasapainon ylläpito
puoltaa valiokunnan käsityksen mukaan nimenomaan maltillisia
muutoksia tupakkaveron tasossa ja rakenteessa. Esimerkiksi nyt ehdotetut
korotukset ovat sen verran suuria, ettei niitä voi nostaa
riskittä kerralla ehdotettua enempää.
Suuren kertakorotuksen aiheuttamia käyttäytymisvaikutuksia
ei voida nimittäin ennustaa luotettavasti valtiovarainministeriön
mukaan, eivätkä seuraamukset olisi sen vuoksi
välttämättä hallittavia. Korotusten
tulisi olla kaikkiaan riittävän maltillisia, mutta
niitä voisi olla säännöllisesti,
joskus jopa puolivuosittain, vaikkapa heti vaalien jälkeen.
Valiokunta on pannut painoa tälle arviolle.
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunta edellä esitetyillä perusteilla
ja mietinnössä tarkemmin kuvatulla tavalla puoltaa
esitystä muuttamattomana, mutta tähän
esitykseen sisältyy vastalause.
Timo Heinonen /kok:
Arvostettu puhemies! Kiitos valiokunnan puheenjohtaja edustaja
Katajalle esittelystä.
On myönteistä ja mieluista lukea, että päivittäin
tupakoivien nuorten määrä on puoliintunut 2000-luvulla,
vuodesta 2001 lähtien, ja työikäistenkin
päivittäin tupakoivien määrä on
laskenut selvästi ja samaan aikaan, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
Kataja kertoi, verokertymä on kuitenkin kasvanut noin 20
prosenttia aikavälillä 2008—2013. Tämä on
merkittävää. On tärkeää, että näissä toimitaan
johdonmukaisesti ja määrätietoisesti,
mutta niin kuin tässä edellä valiokunnan
mietinnössäkin kerrotaan, korotusten tulee olla
maltillisia ja niitä voidaan mieluumminkin tehdä useampia
kuin niin, että kerralla tehtäisiin tällainen
vielä korkeampi muutos.
Arvoisa puhemies! Itse toivon, että me etenemme näissä kysymyksissä määrätietoisesti
eteenpäin.
Tulokset ovat olleet tupakoinnin vähentämisen
kohdalla hyviä, ja toivon, että myös valistusta
pelkän veropolitiikan ja hintapolitiikan ohella pidetään
esillä ja vahvistetaan tulevaisuudessakin, sillä se
on kuitenkin lopulta se paras keino vaikuttaa lapsiin ja nuoriin
niin, että he eivät koskaan tarttuisi tupakkaan.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan verojaosto käsitteli
tätä tupakkaveron korotusta hyvin perusteellisesti
ja totesi sen tasapainoiluvaatimuksen toistuvien veronkorotusten,
niiden suuruuden, suhteesta käyttäytymismuutoksiin,
suhteesta salakuljetukseen, matkustajatuontiin ja niin edelleen.
Ja kun voi olla, että täällä myöhemmissä puheenvuoroissa
tulee esille myöskin vastalause, jossa nähtäisiin, että tupakkaveron
tätä rankemmalla korotuksella voitaisiin sinällään
tärkeitä muita menokohteita paikata, niin se ei
vain valiokunnan ja verojaoston saaman selvityksen mukaan ole mahdollista. Silloin
otettaisiin erittäin suuri riski käyttäytymisen
suhteen, pimeän tuonnin suhteen, salakuljetuksen suhteen
ja menetettäisiin myöskin osa niistä valtiontaloudellisista
tavoitteista ja myös terveyspoliittisista tavoitteista,
joita tälle lakimuutokselle ja veronkorotukselle on asetettu.
Toinen seikka, mikä tässä on oleellista,
on tämä tupakkaveron rakennekysymys, jota valiokunta
mietinnössään on myöskin arvioinut.
Tupakkateollisuushan on lobannut aika voimakkaasti yksikköperusteisen
tupakkaverotuksen aikaansaamiseksi ja — niin kuin mietinnössä todetaan — kuitenkin
varsin kyseenalaisilla ja ei-kestävillä perusteilla.
Vasemmistoliiton mielestä on tärkeää,
että edetään tällä rakennemallilla
eikä mennä malliin, joka voimakkaasti nostaisi
halvempien tupakkalaatujen ja tupakkatuotteiden hintaa, käytännössä paljon
enemmän kuin kalliiden tupakkatuotteiden hintoja. Se, että molemmat
nousevat senttimääräisesti suurin piirtein
samaa tasoa, on kestävämpi ratkaisu kuin se, että tätä rakennetta
muutettaisiin rajusti ja sillä tavalla puututtaisiin tähän
tällä hetkellä toteutuvaan tasoon. Ja
mieluummin pieniä korotuksia säännöllisesti
kuin suuria korotuksia, joihin sisältyy suuret riskit.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Arvoisat edustajat, täällä on jostakin
minulle käsittämättömästä syystä jonkunlainen
taustamelu, ja se ei voi tulla yleisöparvekkeelta, koska
siellä ei keskustelu ole sallittua. Tehkäämme
siitä jonkunlaiset johtopäätökset.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat kansanedustajat! Tupakointi
on järjetöntä. Tupakointiin menee tupakoitsijoilta rahat
ja tupakoitsijoilta terveys. Kukaan järkevä, ajatteleva
ihminen ei varmasti, kun asioita loppuun saakka ajattelisi, aloittaisi
tupakointia, jonka lopettaminen on tunnetusti vaikeaa. Itse kannatan
kaikkia järkeviä keinoja tupakoinnin rajoittamiseksi.
En kannata järjettömiä keinoja, eli kun esitettiin,
että lakupiiput pitäisi kieltää,
niin sitä en kannattanut, ja se jäikin pois hallituksen
viime vaalikaudella antamasta tupakkalakiesityksestä. Mutta
kannatan kaikkia järkeviä keinoja tupakoinnin
rajoittamiseksi.
Olen hyvin pahoillani siitä, että esimerkiksi eduskunnassa
edelleen sallitaan tupakointi tietyissä tiloissa ja kopeissa.
Eduskunta on eräänlainen valtakunnan paraatipaikka,
ja kun meillä on paljon täysin savuttomia työpaikkoja,
savuttomia kuntia ja niin edelleen — siis kuntia työnantajina
ja työpaikkoina — niin kyllä olettaisin
ja odottaisin, että eduskunta näyttäisi
esimerkkiä ja eduskunnasta tulisi täysin savuton
työpaikka. Ne, jotka haluavat tupakoida, menkööt
jonnekin tuonne kadun toiselle puolelle sitten tupakoimaan, jos
se on välttämätöntä.
(Timo Soini: Niin ja vilustumaan sinne!)
Herra puhemies! Ihmiset aloittavat tupakoinnin kai aika harvoin
aikuisena, jolloin miettivät asioita. He aloittavat tupakoinnin
usein lapsena, nuorena, jolloin eivät mieti asioita tai
kuvittelevat, että tupakointi on jotenkin osa tällaista
koviskulttuuria, että sitä ollaan sitten enemmän
aikuinen ja enemmän porukan osaaja, enemmän arvostettu
ja kunnioitettu siellä koulukavereiden keskuudessa, kun
ollaan niin aikuista, että oikein röökataan.
Eli jos lapsena, nuorena tapahtuva tupakoinnin aloittaminen pystytään
estämään, niin hyvin suuri osa näistä ihmisistä ei
aloita tupakointia myöhemminkään.
Ja nyt tullaan päivän agendaan eli tupakkaveroon.
Olen täysin vakuuttunut siitä, että tupakan hinnalla
on merkittävä vaikutus siihen, aloittavatko lapset
ja nuoret tupakoinnin, ja vero on kaikkein keskeisin tapa, jolla
pystymme vaikuttamaan tupakan hintaan. Täällä jaoston
puheenjohtaja Kataja ja kunnioitettu kollega Timo Heinonen ja myös
kunnioitettu kollega Kari Uotila korostivat, että kuultuaan
asiantuntijoita verojaostossa he ovat vakuuttuneita, että tupakkaveroon
pitää tehdä vain maltillisia korotuksia
ja niitä sitten tarvittaessa tehdä useammin kuin
että tehtäisiin isoja korotuksia, joiden käyttäytymisvaikutuksista
ja muutoksista esimerkiksi tupakan salakuljetukseen meillä ei
ole mitään varmuutta.
Herra puhemies! Itse asiassa itse en kannata maltillisia tupakkaveron
korotuksia vaan kannatan malttamattomia tupakkaveron korotuksia
eli suuria tupakkaveron korotuksia. Ne ovat paras keino nostaa tupakan
hintaa, vaikuttaa sitä kautta tupakan kysyntään
ja nimenomaan lasten ja nuorten tupakoinnin aloittamiseen. Kun täällä verojaoston
edustajat ovat korostaneet näitä maltillisia korotuksia
ja sitä, että me emme tiedä käyttäytymismuutoksista,
salakuljetuksesta, harmaatuonnista ja muusta, jos tekisimme reippaita korotuksia,
niin itse kyllä rohkaisisin tulevia hallituksia hyvin reippaisiin
tupakkaveron korotuksiin. Tupakkavero voidaan moninkertaistaa. Katsotaan
sitten, mitä siitä seuraa. Itse uskon, että seuraa
jonkun verran lieveilmiöitä, kuten tupakan lisääntyvää salakuljetusta,
mutta samanaikaisesti olen täysin vakuuttunut siitä,
että jos tupakkavero moninkertaistettaisiin, se rajusti
vähentäisi tupakoinnin aloittamista ja sitä kautta
tupakointia Suomessa.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tällä kertaa olen edustaja
Zyskowiczin kanssa erittäin paljon samaa mieltä ja
toivotankin edustaja Zyskowiczin tervetulleeksi kannattamaan keskustan
vastalausetta, jossa korotusesitys on 31 senttiä. Tämä 31 senttiä kasaa
juuri sen tarvittavan määrärahan, jotta
lapsilisiä ei tarvitse leikata. Ensi vaalikaudella voidaan
tehdä sitten niitä reippaampia korotuksia, mitä edustaja
Zyskowicz täällä peräänkuulutti.
Siitä olen samaa mieltä, että hinta ohjaa merkittävästi
tupakan kulutusta ja käyttöä, varsinkin
nuorten kohdalla, joilla ei useinkaan sitä rahaa ole riittävästi.
Eli tätä taustaa vasten se on erittäin
kannatettavaa: reippaampia korotuksia.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En nyt puutu vielä tähän
veroasiaan, koska minulla on tuossa puheenvuoro varattuna, mutta
tästä, jos tässä yhteydessä ruvetaan
puhumaan siitä, että eduskunnasta poistetaan erilaiset
tupakkapaikat, olen toista mieltä. En itseni takia, minä voin
olla tupakoimattakin ja voin mennä muualle, mutta talossa
käy myös ulkomaalaisia vieraita, jotka tupakoivat.
Meidän täytyy ottaa huomioon kohteliaisuussyistä sellaiset
asiat, että he voivat tupakoida jossakin muualla kuin miestenhuoneessa
tai naistenhuoneessa, koska näinkin on käynyt.
Sen takia minun mielestäni tähän keskusteluun
eivät kuulu eduskunnan tupakointipaikat. Se on sitten toinen
keskustelu ja se, missä ne kannattaa säilyttää ja
missä ei.
Siitä olemme varmasti samaa mieltä kaikki, että olisi
hyvä, että lapset eivät aloittaisi tupakanpolttoa,
että kukaan ei aloittaisi. Ja siihen me pääsemme
pitkäjänteisellä työllä.
Siihen me pääsemme sillä, että me
estämme sellaisten ihmisten tupakoinnin aloittamisen, jotka
ovat syntyneet 2000-luvulla. Heidän vanhempansa ovat varmasti
ihan mukana siinä asiassa.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin edustaja Anttilan puheenvuoroon.
Niin kuin edustaja Zyskowicz aivan oikein totesi, terveyspoliittisesti
ja tupakanpolton vähentämismielessä hinnalla
on merkitystä, ja se on todettu niin hallituksen esityksessä kuin
myöskin valtiovarainvaliokunnan mietinnössä.
Mutta edustaja Anttilahan ei käyttänytkään
perusteena tupakanpolton vähentämistä vaan
sitä, että saataisiin rahaa lapsilisien leikkausta
korvaavaan ratkaisuun. Tämä on eri asia, eri motivaatio,
elikkä pitää sitten rehellisesti todeta,
että tarkoitus on vain korvata lapsilisien leikkaus, joka
pitää peruuttaa ilman muuta. Mutta on aivan väärin
ajatella, että tupakkaveroa voitaisiin noin vain korottaa
niin paljon, että sillä pystyttäisiin
vastaava verotuotto saamaan. Se ei ole tästä maailmasta,
sen ovat kaikki asiantuntijat todenneet. Mutta sinällään
kaunis ajatus kyllä.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen jyrkästi samaa mieltä edustaja
Zyskowiczin kanssa näistä vaikutuksista. Ensinnäkin
on ilman muuta selvää, että tupakka-askin
hinnalla on vaikutusta siihen, kuinka paljon tupakkaa tässä maassa
myydään. On ilman muuta selvää myöskin,
että jos tupakka-askeja myydään tässä maassa
vähemmän, niin myöskin nuorten tupakointi
entisestään vähenee. On hienoa, että nuorten
tupakointi on viime aikoina vähentynyt. Sitä kehitystä voitaisiin
vauhdittaa sillä, että tupakan hintaa reippaasti
nostettaisiin. Miksi en ole kannattamassa tulevassa äänestyksessä keskustan
esitystä? Juuri siksi, että se on vain 31 senttiä.
Jos se olisi reippaampi korotus, niin olisin varmasti kannattamassa
teidän esitystänne. (Välihuutoja keskustan
ryhmästä)
Mutta tupakkaveron tuotto ei ole ihan karamellirahoja, se on
suunnilleen sama kuin autoveron tuotto. Kuvitelkaa, se on suunnilleen
sama kuin autoveron tuotto. (Mauri Pekkarinen: Ja vielä edustaja
meinaa olla äänestämättä!)
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vastaan vain edustaja Tolppasen puheenvuoroon.
Kannatan kaikkia järkeviä keinoja, kuten sanoin.
Kannattaisin myös sellaista, että 2000-luvulla
syntyneiden osalta kiellettäisiin ja sitä kautta
sitten päästäisiin tässä asiassa
ajan myötä tulokseen.
Mutta mitä tulee näihin ulkomaisiin vieraisiin,
niin pitää sanoa edustaja Tolppaselle, että olen
aivan eri mieltä. Minun mielestäni on aivan upeata,
että kun tänne tulee ulkomaisia vieraita eri puolilta
maailmaa, he huomaisivat, että Suomi on niin korkean koulutuksen
ja osaamisen maa ja niin sivistynyt valtio, että täällä tietystikään
maan parlamentissa ei sallita tupakointia. Minusta tämä olisi
sellainen osa Suomi-kuvaa, että kun nämä vieraat
lähtevät omiin maihinsa ja kertovat, että ajatelkaa,
niin sivistynyt ja järkevä valtio löytyy
tuolta pohjoisesta Euroopasta, niin se vahvistaisi myönteistä Suomi-kuvaa.
Sirkka-Liisa Anttila /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Uotila, kuuntelitte varmasti puheenvuoroni
vähän huonosti, koska osassa puheenvuoroani toin
esille juuri sen, että hinnan korottaminen estää nuorten tupakoimisen,
koska nuorilla ei sitä rahaa ole. Tämänkin
puolen toin siinä esille. Mutta totesin samassa yhteydessä,
että tätä kautta syntyy myöskin
sitä rahaa, jolla esimerkiksi voidaan tämä lapsilisien
leikkaus torjua.
Kaiken kaikkiaan yhdyn niihin ajatuksiin, joita täällä on
sanottu liittyen tähän terveysvalistukseen ja
siihen, että meidän pitää kantaa
nuoristamme hyvää huolta. Nythän kaikki
tutkimukset todistavat sen, että tupakan kautta syövät
ovat lisääntyneet merkittävästi.
Se on sitäkin taustaa vasten nuorille erittäin
vahingoittavaa, koska sitä kautta kylvetään
niitä mahdollisuuksia, joilla yhä useampi jatkossa
sairastuu syöpään, ja se on myöskin
kallista. Se vaatii sitten yhteiskunnan varoja toista kautta.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on ilman muuta selvää,
että jos tupakka keksittäisiin tänään,
se olisi ilman muuta kielletty hyödyke — jos sitä nyt
ylipäänsä hyödykkeeksi voisi
sanoa. On ilman muuta selvää, että harvasta
asiasta on niin yksiselitteisesti tieteen selvä sanoma:
tämä tuote aiheuttaa monia sairaushaittoja ja
kuolemia, kaikkea tätä ikävyyttä.
On ilman muuta selvää, että nämä seikat
huomioon ottaen tupakkaan pitäisi ottaa paljon kovempi
ote koko Euroopan unionin alueella ja näin ollen myöskin Suomessa.
Nyt tässä keskusta esittää merkittävää askelta oikeaan
suuntaan. Suunta, mikä tässä otetaan,
on se tärkeä asia. Toinen asia, minkä se
samalla tuo mukanaan ja muassaan, on se, että sitä kautta
saadaan rahaa moniin hyviin tarkoituksiin, ainakin yhteen täällä mainittuun
hyvään tarkoitukseen, josta täällä on
ollut paljon puhetta.
Arvoisa puhemies! Sanon vielä, että kun meillä on
tämä yhteinen Euroopan unioni, niin kyllä Suomen
hallituksen pitäisi myös siellä ajaa
sellaista minimiverotasoa tupakkatuotteille, että myöskin
koko unioni yhteisesti tätä hienoa ajatusta, mitä edustaja
Zyskowicz on vienyt täällä eteenpäin,
veisi koko unionin alueella.
Tuula Väätäinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta on täysin soveliasta keskustella
myös siitä, tarvitaanko eduskunnassa tupakkapaikkoja,
eikä sitä missään nimessä minun
mielestäni voi perustella sillä, että jos meillä sattuu
olemaan sellaisia vieraita, jotka tupakkapaikkaa tarvitsisivat.
Vieraat täytyy sitten viedä sellaiseen paikkaan,
missä se on mahdollista, mutta tämä työpaikka
voisi olla aivan hyvin savuton.
Kun on puhuttu siitä, että täytyy
koettaa kaikin keinoin estää se, että nuoret
eivät aloittaisi tupakanpolttoa, niin yhtä hyvin
täytyy puhua myös siitä, että pitkäaikainen
tupakanpoltto on tietysti se kaikkein hankalin, joka kestää vuosikymmeniä,
jolloinka tavallaan sairastumisriski kasvaa korkeaksi. Siinä mielessä meidän
täytyy vaikuttaa koko kansakuntaan siinä, että ihmiset
polttaisivat yhä vähemmän ja mahdollisesti
jättäisivät tupakanpolton kokonaan pois.
Verojen korotuksesta sanoisin sen verran, että olisin
ollut taipuvainen korottamaan enemmänkin. Se on varmaan
tulevaisuudessa se asia, joka täytyy miettiä:
millä tavalla myös verojen kautta puututaan tupakankulutukseen.
Seppo Kääriäinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Melko harvoin olen yhtä mieltä edustaja
Zyskowiczin kanssa, mutta nyt olen kyllä kerta kaikkiaan
täysillä yhtä mieltä hänen
esittämistään näkökohdista.
Terveyssyyt oli hyvin tuotu siinä esille, ne ovat tärkeitä näkökohtia.
Laajemminkinhan on kysymys siitä, että jos me
ihmiset eläisimme kaikin puolin terveellisellä tavalla,
niin kyllä sillä olisi aikamoisia vaikutuksia
julkiseen talouteen menojen vähentymisen kautta. Tämä asia
pitää nähdä pikkuisen laajemmin
kuin vain tupakanvastaisena kannanottona, joka sinänsä kyllä on
jo hyvä alku tämäntyyppiseen keskusteluun.
Olen edustajan kanssa samaa mieltä myös tästä ulkomaalaisten
vieraitten ja eduskunnan välisestä yhteydestä.
Meidän pitää näyttää,
että Suomi on terveysmaa ja meillä on tämänkaltaisia
arvoja, mitä me haluamme vaalia, ja näyttää sitä myös
täällä eduskunnassa, että asianlaita
on juuri tällä tavalla. Tämmöistä keskustelua
me tarvitsemme. Ei mitään moralisointia tarvita
vaan sitä, että antaa tässäkin
terveen järjen puhua.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eteenpäin edustaja Zyskowiczin viitoittamaa
tietä tässä asiassa. Mutta myöskin
toisen merkittävän yhteiskunnallisen haitta-aineen
elikkä alkoholin osalta toivon, että kun seuraavan
kerran alkoholin saantia rajoitetaan paitsi viinaveroa korottamalla
myöskin sen mainontaa rajoittamalla, niin kokoomus edustaja Zyskowiczin
johdolla on innolla mukana tässä prosessissa.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Keskustan valiokuntaryhmä todellakin
on tehnyt esityksen, että tupakkaveroa nostettaisiin enemmän
kuin mitä hallitus esittää, ja sillä voitaisiin
sitten kompensoida tämä lapsilisäleikkaus.
Mutta täällä edustaja Hemmilä heitti,
että ei voi olla kannattamassa meidän ehdotusta,
koska se on liian maltillinen. Kyllä meillä on,
edustaja Hemmilä, varmasti tässä vielä tarkastelun
paikka: jos te teette esityksen täällä,
mikä se taso sitten onkaan, niin lupaamme sitä varmasti
vakavasti harkita, löytyisikö tästä nyt
yhteinen esitys hallituksen esitystä vastaan.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totean vielä sen, että tilastoimaton
tupakankulutus oli 15—17 prosenttia viime vuonna. Tänne
tuotiin kyselytutkimuksen mukaan — arvioitu luku tietenkin — 589
miljoonaa tupakkaa, joista ei tullut sentin latia verotuloja ja jotka
aiheuttivat ihan yhtä paljon niitä altistumisia
nuorten tupakoinnin aloittamiseen ja terveyshaittoja myöskin.
Se salakuljetettu tupakka on ihan yhtä myrkyllistä markkinoille
päästyään kuin verollinenkin
tupakka. Sen takia on aika tärkeää tämä tasapainoilu.
Elikkä se logiikka, että nostetaan reilusti ja
oletetaan, että tulee näin ja näin monta
kymmentä miljoonaa, ehkä 100 miljoonaa, lisää tuloa,
ei vain toimi. Se verotuotto rupeaa vuotamaan sieltä harmaan
talouden ja tilastoimattoman kulutuksen suunnalta.
Pauli Kiuru /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kiitos edustaja Zyskowiczille harvinaisen
selkokielisestä puheenvuorosta. Huomaan, että se
herättää keskustelua, kun asia on selkeästi
sanottu ja rohkeasti kanta tuotu esiin.
Edustaja Virtanen toi esille täällä toisen
haitallisen aineen eli alkoholin mainonnan. Se keskustelu jäi
meillä pahasti kesken. Alkoholilaki piti kokonaisuudessaan
uudistaa — uudistimme ainoastaan mainontaa ja sitäkin
epäsymmetrisesti niin, että lapset eivät
näe nyt kadulla alkoholimainontaa mutta he voivat mennä sitä katsomaan
jääkiekkostadionille tai festareille. Siinä suhteessa
eduskunta ei todellakaan toimi loogisesti, ja tällainen
lobbaus, mitä edustajat monelta eri taholta ovat kokeneet,
menee lähestulkoon hyvän maun toiselle puolelle.
Mutta koska olemme näin yhtä mieltä — ajatellen
sitä, mitä Tiilikainen sanoi, mitä Hemmilä sanoi — niin
tästä voisi vaikka löytyä jonkinlainen
yhteinen näkemys, ja suurempaankin korotukseen on varmasti
mahdollisuuksia.
Maria Tolppanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ymmärrän varsin hyvin sen, mitä edustaja
Zyskowicz täällä sanoi, ja ymmärrän
sen vieläkin paremmin, kun tiedän, että hän
ei ole koskaan tupakoinut ja hän ei voi tietää ehkä sitä,
että nikotiini aiheuttaa erittäin voimakasta riippuvuutta,
se on erittäin voimakas addiktio, ja henkilöt,
jotka tupakoivat, tupakoivat aivan varmasti silloin, kun addiktio
on päällä, jollei sitä ole saatu
poikki.
Minä olen eduskunnassa törmännyt
sellaiseen asiaan, että naistenhuoneessa oli tupakoitu.
Minun mielestäni se on erittäin väärin,
niin ei voi tehdä. Voin kertoa, että esimerkiksi
Rooman parlamentissa, jossa olin kaksi viikkoa sitten, ei saa tupakoida,
mutta siellä on järjestetty ulkotiloihin tupakointipaikat.
Siellä saivat niin aasialaiset kuin eurooppalaiset Asepin
kokouksessa tupakoida, mikäli he tupakoivat. Minun mielestäni tämä asia
pitää ottaa huomioon: vaikka me haluamme näyttää,
että me olemme terveysvaltio, niin meidän on otettava
vieraat huomioon ja pyrittävä tekemään
kaikki sen eteen, että meidän lapsemme lopettaisivat
(Erkki Virtasen välihuuto) tupakanpolton, jos polttavat,
ja että lapsenlapsemme eivät koskaan aloittaisi
tupakan polttamista.
Mutta sitten kun mennään näihin veroasioihin,
niin siinä pitää ottaa huomioon se, että mistä me
otamme ne korvaavat verot. Mitä me teemme sille salakuljetukselle,
(Puhemies koputtaa) se on myöskin tärkeä asia.
Eero Reijonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
on taustalla veropolitiikka, mutta tämä nyt siirtyi
terveyspolitiikkaan. Ei se varmaan haittaa yhtään,
kun puhemies sallii tämän.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä hetken.
Minä ymmärrän ihan täysin
sen, että on syytä käydäkin
tätä terveyspoliittista keskustelua, ja kun itsekään
en ole savutellut, niin kyllä kai sen tupakoitsijan tuntee,
kun ohi kävelee, kyllähän ne tuoksut
tulevat. Sitä taustaa vasten täytyisi miettiä sitä,
millä me saisimme tupakointia vähemmäksi.
Hallitus kai lähtee siitä, että lypsävää lehmää ei
kannata tappaa, koska hallitus on arvioinut, että maltillisilla
korotuksilla verotulot kasvavat — tämä kai
lienee se lähtökohta, syy, ollut. Mehän
emme voi täällä lopettaa tupakointia
muuten kuin panemalla rajat kiinni, niin että se olisi
kielletty tuote tuoda ulkomailta Suomeen, ja se ei taida olla nyt
kovin järkevää. Mutta keskustan lähtökohta
on ollut selkeästi se, että me haluamme turvata
lapsiperheittenkin elämisen mahdollisuuksia näillä omilla
korotuksilla, ja perusteet ovat hyvin selkeät.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, tehdäänpäs välitilinpäätöstä.
Täällä on seuraavat vastauspuheenvuorot
pyydetty, ne myönnetään, sitten mennään
puhujalistaan: edustajat Elomaa, Mäkipää,
Hemmilä, Kettunen, Jouko Jääskeläinen,
Rundgren, Tuupainen ja Tölli. Sen jälkeen siirrytään
puhujalistaan.
Ritva Elomaa /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ennaltaehkäisy terveyden ylläpitämisessä on
yhteiskunnan kannalta ja myös yksilön kannalta
tärkeää. On hyvä, että ihminen ei
käytä liikaa alkoholia, ja mieluummin niin, ettei
tupakoi ollenkaan. Entäs sitten tahallinen liikkumattomuus?
Se aiheuttaa diabetesta, tukielinten sairauksia, miljardiluokan
tappiota yhteiskunnalle, kun maksatetaan sairauksia. Me voimme laittaa
estoja ja tehdä lakeja, mutta ensiarvoisen tärkeää on,
että valistus on kohdallaan: nuoresta lapsesta pitäen
kerrotaan, mikä on terveydelle hyväksi ja mikä haitaksi,
ja siitä valistuksesta pitää kaiken lähteä.
Se laki, mikä silloin laadittiin tupakan suhteen, että ravintoloissa
ei saa tupakoida, on hyvä — henkilökunnan,
esiintyjien ja asiakkaiden kannalta. Mutta valistuksesta (Puhemies
koputtaa) pitää lähteä ja siitä,
että jokainen ottaa omalta kohdaltaan neuvoista vaarin
ja asettaa sen elämänsä siihen pisteeseen,
että (Puhemies koputtaa) ylläpitää sitä omaa
terveyttään.
Lea Mäkipää /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tupakkalain tavoitteena on savuton Suomi,
mutta sitä on ihan turha odottaa, sillä se henkilö,
joka haluaa ostaa tupakkaa, ostaa mieluummin tupakkaa kuin ruokaa.
Eli kasvatus lähtee sieltä kotoa, ja monta kertaa
on niissä katselmuksissa sitten niin, että jos
vanhemmat polttavat, niin myös lapset polttavat.
Mutta mielestäni olisi sitten mukava käydä paitsi
tätä tupakkakeskustelua myös viinakeskustelua,
käydä keskustelua näin ponnekkaasti,
kun puhutaan alkoholista. Tupakka ei suorastaan... No, se tappaa
tupakoijan itsensä, mutta muita vaikutuksia ei tule. Mutta
kun ihminen, on se nuorempi tai vanhempi, käyttää alkoholia — toisille
se ei sovi ollenkaan, sanotaan, että viina on viisasten
juoma, mutta se ei ole kenellekään hyväksi — niin
juuri siinä viinahörhelössä tehdään niitä pienempiä ja
suurempia rikoksia, niin että olisi hyvä, että käytäisiin
sitten ponnekkaasti tätä alkoholikeskustelua.
Jos näitä veroja kovasti nostetaan — vaikka minä en
välitä, vaikkei ole tupakkia tai alkoholia — (Puhemies
koputtaa) niin se käy näin, että sitten
Virosta tulevat nämä viinat ja tupakat ja nämä vähemmätkin
verot sitten täältä entisestään
karsiutuvat.
Pertti Hemmilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Erinomaista, että käydään
joskus tämmöistä keskustelua, joka on
paitsi veropoliittista keskustelua myöskin arvokeskustelua.
Kyllähän nyt on arvoista kysymys.
Samalla kun tässä yhteiskunnassa peräänkuulutetaan
rakenneuudistuksia, niin — kuten tuossa aikaisemmin puhuin — tupakkaveron
tuotto on lähes sama kuin autoveron elikkä sen
veron, mitä uusista ja käytettynä tuoduista
autoista peritään kansalaisilta, tuotto on suunnilleen
sama. Jos meiltä, kansalaisista puhumattakaan, kysytään,
kaksinkertaistetaanko tupakkavero ja poistetaan autovero kokonaan,
niin jeh, molemmissa on terveyspoliittiset vaikutukset. Tupakointi
vähentyy, terveyshaitat vähenevät, ja
kun autovero poistetaan, tämä Euroopan vanhin
autokanta alkaa uudistua, ja tällä tulisi olemaan
valtaisa liikenneturvallisuusvaikutus. Emmekö me ole kaikki
tästä samaa mieltä?
Pentti Kettunen /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minulle kyllä nyt tästä keskustelusta
ja näistä esityksistä tuli ongelma, ja
siinä mielessä kysyn edustaja Tiilikaiselta: kumpaa minun
pitäisi nyt tässä tukea, kunhan äänestys syntyy,
keskustan valtiovarainvaliokuntaryhmää vai keskustan
sosiaali- ja terveysvaliokuntaryhmää? Sosiaali-
ja terveysvaliokuntaryhmässä keskusta edustaja,
puheenjohtaja Juha Rehulan johdolla ehdottaa, että tämä hallituksen
esitys hyväksyttäisiin, ja ei puutu ollenkaan
tähän veroasiaan.
Sitten totean, että tulkaa, hyvät tupakkamiehet
ja tupakkanaiset, täällä eduskunnassa
minun linjoilleni: 18 vuotta poltin tupakkaa ja vuonna 78 lopetin.
Siitä lähtien olen ollut savuton, ja on ollut
mukava olla, ei haise hississä tupakalle, eikä kukaan
juokse pakoon sen takia, että haisisin tupakalle. Se on
hyvä linja, tulkaa edustaja Kettusen linjoille tässä tupakka-asiassa!
Jouko Jääskeläinen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tietysti passiivinen tupakointi saattaa
tappaa sekin — edustaja Mäkipää epäili,
että vain alkoholi tappaa, mutta tietysti näitä seurauksia
on muuallakin. Muutenkin tuntuu keskustelusta päätellen,
että kaikki tyhmyydet tänään
ollaan korjaamassa, ja hyvä niin. Tämä on
erittäin hyvä keskustelu.
Käytännössä vain on sillä tavalla,
että Tulli tarvitsee voimavaroja tämän
asian kanssa, ja onneksi Tullin poliittinen johto on tarmokkaissa
käsissä. Siihen voi varmaan kohdentaa lisää tukea, että tämä salakuljetus
saadaan paremmin kiinni, jos mahdollista.
Myöskin näiden kadonneiden verojen perään tässä joku
kyseli. Näin varmaan tietysti tapahtuisi, jos kovasti nostetaan
verotusta äkillisesti, sitten salakuljetus saattaa lisääntyä.
Mutta pitkässä juoksussa, varmaan jo viiden vuoden
jaksolla, tupakanpolton kokonaan lopettaminen on kyllä kansantaloudellisesti
kaikkein paras vaihtoehto, koska silloin terveystase paranee, ihmisten
hyvinvointi paranee ja ihan konkreettisesti yhteiskunnan kulut vähenevät.
Eli veronkorotus hyvä, kokonaan lopettaminen vielä parempi!
Simo Rundgren /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä asiakohdassa on kysymys
tupakkaverosta annetun lain muuttamisesta. Varmasti on hyvä asia
nostaa sitä tupakkaveroa ja sillä myöskin
säädellä sitä. Hinta vaikuttaa
käyttöön, se on koettu, myöskin
alkoholipolitiikan osalta tullut todistettua monta kertaa.
Mutta haluan tässä nostaa esille näkökulman, joka
täällä jossakin vaiheessa keskustelua
tulikin esille ja jonka nuoret minulle kerran ovat välittäneet
ja pyytäneet tuomaan esille: nimittäin nuorisossa
on valmiuksia siihen, että 2000-luvulla syntyneiltä kiellettäisiin
tupakka ja tupakan osto, ja näin päästäisiin
pikkuhiljaa tupakattomaan yhteiskuntaan. Mielestäni tämä näitten
valistuneitten nuorten näkökulma kyllä kannattaa
ottaa tässä esille.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Komppaan edustaja Hemmilän ensimmäistä puheenvuoroa,
tietysti tämä toinenkin puheenvuoro oli teillä kyllä hyvä.
Ja olen samaa mieltä kuin edustaja Elomaa tästä,
että valistus on hyvä asia. Jos en minä missään
muussa asiassa voi olla esimerkillinen edustaja, niin tässä tupakoimattomuudessa.
Olen tähän ikään asti selvinnyt
ilman, ja vieläkin henki pihisee. Tämä johtuu
siitä, että vanhamuotoisen keskikoulun alaluokilla
minulla oli liikunnanopettaja, terveysopin opettaja, joka kertoi
minulle ja luokan oppilaille — jossain määrin
urheiltiin kesät, talvet, syksyt, keväät — että tupakanpoltto
on vaarallista, jos haluatte liikuntaa ja urheilua harrastaa, ja
tämä viesti meni minulle perille.
Mitä tähän rahapuoleen tulee, niin
en panisi pahakseni, vaikka tähän keskustan senttihommaan
pantaisiin ykkönen eteen.
Tapani Tölli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On tärkeää, että tässä yhteydessä puhutaan
tupakan terveysvaikutuksista. Länsimaissa noin 14 prosenttia
kuolemista on tupakasta johtuvia ja noin joka kolmannessa syövässä on
keskeisenä aiheuttavana tekijänä tupakka,
joka viidennellä sydäntautiin kuolleista keskeinen
riskitekijä on tupakka ja joka toisen jatkuvasti polttavan
kuolemassa keskeinen kuolinsyy on tupakka. Eli kun me katsomme tätä,
peilaamme nyt tätä tupakkaveroa, niin on myös
arvioitava, mitkä ovat tämän terveysvaikutuksen
kustannukset. Kun tupakkaveron tuotto tuskin riittää niiden
terveysongelmien hoitamiseen, kyllä tässä on
erityiset perusteet nostaa tupakkaveroa. Tupakan ostamiseen varmasti
vaikuttavat keskeisesti saatavuus ja hinta. Ei meidän tarvitse
pelätä sitä, että tupakan hinta
nousee.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Meillä on sekä huonoja
että hyviä veroja. Huonoja veroja ovat sellaiset,
jotka vaikuttavat kielteisesti taloudelliseen kasvuun, vähentävät
innovaatioita, insentiiviä tehdä työtä.
Sitten meillä on hyviä veroja, ja hyviä veroja
ovat nimenomaan haittaverot, joita viime vuosina on voimakkaasti
nostettu, ja tupakkavero on ehkä kaikkein tyypillisin,
paras näistä haittaveroista.
Aina on verotuksessa kuitenkin sitten se ongelma, että veroja
voidaan nostaa vain tiettyyn rajaan asti. Jos veroa nostetaan aivan
liikaa, se johtaa epätoivottaviin ilmiöihin, jotka
vähentävät sitten veron tuottoa. Me näemme
muun muassa perintöverossa varmaan lähivuosina
sen, että kun veroa on nostettu merkittävästi,
niin ne, jotka joutuisivat paljon maksamaan perintöveroa,
pyrkivät kaikin keinoin välttämään
tuon veron maksamisen, ja tällä tavalla verotuotto
ei nouse vaan tuleekin supistumaan.
Mitä tulee tupakkaveroon, niin tältä osin
täytyy sanoa, että se on myöskin siinä mielessä hyvä,
että matkustajatuontia on rajoitettu, se on vain yksi kartonki,
joka voidaan tuoda Suomeen tax free -myynnistä,
ja se merkitsee sitä, että tupakkaa ei voida,
kuten voidaan alkoholin osalta, tuoda autolasteittain, vaan se on
hyvin rajattua. Ainoa ongelma tässä on sitten
se, että tietysti salakuljetus voi lisääntyä,
ja meillä on merkkejä siitä, että Venäjältä Suomeen
salakuljetetaan tupakkaa. Tulli seuraa tätä erittäin
tiiviisti tällä hetkellä, nimenomaan
kehitystä, kasvaako se, ja on tärkeätä,
että jos nähdään, että se
on räjähtämässä käsiin,
silloin mahdollisimman nopeasti puututaan tilanteeseen ja mietitään,
mitä siinä suhteessa tehdään.
Tietysti ensisijainen keino on se, että valvontaa tehostetaan
ja parannetaan, mutta tietysti resurssit ovat kuitenkin aina rajallisia. Tässä suhteessa
täytyy sanoa, että pitää seurata sitten
sitä, mitä tältä osin tapahtuu.
Täytyy sanoa, että me olemme tosiaan korottaneet
tupakkaveroa aika runsaasti. Vuosien 2009—2014 aikana savukkeiden
vero on noussut 45 prosenttia eli melkein puolella. On tarkoituksenmukaista,
että linjaa jatketaan, mutta olen kyllä edustaja
Katajan kanssa samaa mieltä, ja verojaostossa tästä keskusteltiin,
että on tarkoituksenmukaisempaa, että sitä jatkuvasti
nostetaan. Jos nostetaan yhdellä kertaa huomattava määrä,
esimerkiksi euron verran, niin se helposti johtaa siihen, että silloin
mietitään, millä tavalla voidaan Suomeen
kätevästi salakuljettaa tupakkaa, ja tuotto saattaa
siinä tilanteessa jopa laskea ja meillä on halpaa
tupakkaa mustilla markkinoilla Suomessa, mikä ei ainakaan
terveyttä missään suhteessa edistä.
Tältä osin täytyy olla hyvin tarkkana,
mitä tapahtuu. Otan esimerkin alkoholin osalta: vuonna
2011 korotettiin alkoholiveroa reippaasti, ja se johti juuri siihen
ilmiöön, että Virosta alettiin tuoda
pakettiautoilla suuria määriä alkoholia.
Kuten sanottu, tupakan osalta se ei ole niin helppoa, mutta salakuljetus
on aina mahdollista, ja tässä suhteessa tiettyä herkkyyttä täytyy
olla.
Tupakkavero on myöskin siitä syystä hyvä vero,
että sen tuotto on merkittävä. Tupakkaverolla kerätään
863 miljoonaa euroa ensi vuonna tämän korotuksen
jälkeen, ja se on merkittävä summa valtiontalouden
kannalta.
Sitten hyvää tupakkaverossa on myöskin
se, että se on sosiaalisesti erittäin hyväksyttävä,
kansalaiset hyväksyvät sen, että tupakasta
maksetaan reipasta veroa. Sen lisäksi sillä on
myöskin terveysvaikutuksia, ja on tärkeätä,
että pyritään tupakointia vähentämään.
Kieltäminen olisi liian dramaattinen toimenpide, mutta
selkeät vähentävät toimenpiteet
ovat myönteisiä.
Hallituksen piirissä on ollut sitten jonkin verran
kädenvääntöä sosialidemokraattien
ja kokoomuksen kesken, kokoomus on ollut hyvinkin valmis nostamaan
tupakkaveroa. Mutta tietysti tupakkaverolla on kielteisiä sosiaalisia
vaikutuksia siinä suhteessa, että tupakkavero
on regressiivinen eli pienituloiset yleensä polttavat enemmän kuin
suurituloiset ja tietysti veron määrä on
sitten tuloihin suhteutettuna suurempi kuin suurituloisilla. Ainahan
voidaan keskustella siitä, että tupakka- tai alkoholivero
kompensoidaan, mutta tietysti voi sanoa, että on aika hullua,
että jos pyritään hillitsemään
tiettyjen aineitten kulutusta, niin sitä sitten kompensoidaan
ja sillä tavalla toisaalta toisilla toimenpiteillä lisätään
sitä kulutusta ja valmiutta kulutukseen. Tässä suhteessa
on hyvä, että kokoomus on saanut tahtonsa lävitse
ja sekä alkoholi- että tupakkaveroa on voitu korottaa.
Sitten meillä on keskustelua siitä, mikä veron rakenne
pitäisi olla. Vain Italiassa enemmän veroa kohdistuu
nimenomaan hintaan suhteellisena verona kuin Suomessa. Meidän
naapurimaissamme ensi sijassa käytetään
tasaveroa eli niin sanottua vähimmäisveroa. No,
kun hallitusohjelmaan oli kirjattu, että nimenomaan vähimmäisveropainotusta
lisätään, niin tällä kertaa
se kohdistuu nimenomaan tuohon vähimmäisveroon
eli tasaisesti kaikissa tupakkalaaduissa nostetaan tuota veroa.
Vähimmäisveron korotuksessa on se hyvä puoli,
että se vähentää nimenomaan
nuorten tupakoinnin aloittamista. Kun halvempien askien hinnat nousevat,
niin se selvästi enemmän rajoittaa tupakointia
kuin tuo suhteellinen vero. Mutta täytyy sanoa, että tässäkin
suhteessa pitää olla tietyllä tavalla
oikeudenmukainen mix. En ole ihan vakuuttunut siitä, että kaikki
olisi pelkästään tässä perusverossa,
vaan kyllä sillä hinnallakin täytyy olla
jonkinlainen painoarvo ja komponentti tässä verossa
kaiken kaikkiaan. Joten uskoisin, että nykyinen järjestelmä,
vaikka sitä voidaan jonkin verran painottaa vähimmäisveron suuntaan,
on lähtökohtaisesti hyvä.
Puhemies! Lopuksi haluan vielä todeta sen, että kun
täällä on keskusteltu siitä,
pitäisikö tätä käyttää lapsilisän
kompensoimiseen, niin itseni täytyy sanoa, että en
ole kauhean iloinen siitä, että lapsilisää leikattiin.
Ja ei pidä katsoa vain lapsilisää, vaan
pitäisi katsoa sitä, että sitten kun polttoaineveroa,
kaikkia muita veroja korotetaan, niin ne kohdistuvat aika voimakkaasti
nimenomaan lapsiperheisiin. En oikein voi ymmärtää sitä,
että kun esimerkiksi valtiovarainministeriössä tällä hetkellä katsotaan,
että eläkeläisille pitää antaa
erilaisia etuisuuksia, niin lapsiperheiltä ollaan valmiit
ottamaan pois näitä etuisuuksia. Tämä painotus
ei ole, ainakaan omasta mielestäni, kovin hyväksyttävä,
että eläkeläisiä suositaan mutta
lapsiperheitä rangaistaan. Mielestäni tästä olisi
syytä vakavasti myöskin tässä ja
eräissä muissakin yhteyksissä keskustella,
pitäisikö painotusta tältä osin
jollakin tavalla muuttaa.
Keskustalle kuitenkin on sanottava se, että olisi ollut
elegantti tapa käyttää tätä verotuottoa
lapsilisäleikkauksen pienentämiseen. Ongelma vain on
se, että kysymys on budjettikehyksistä. Tietysti
tavallaan on tarkoitus se, että valtion menot ovat tiettyjen
rajojen sisällä, ja nyt on kyse verotuotosta,
ja oikeastaan, mitä tulee lapsilisien kompensoimiseen,
sekin tehtiin verovähennyksen kautta, koska yksinkertaisesti
kehyksissä ei ollut tilaa. Nyt tietysti on syytä keskustella
siitä, ovatko kehykset pyhät. Mutta jollakin tavalla valtion
menoja pitää rajoittaa, ja siitä syystä mielestäni
kehyksiä ehdottomasti pitää kunnioittaa, mistä syystä silloin,
kun hallitusryhmien kesken käytiin neuvotteluja, vaihtoehdot
olivat: lapsilisät voitaisiin kyllä palauttaa
entiselleen, mutta silloin pitäisi löytää vastaava
säästö, ja verokeinot tuossa suhteessa
eivät olleet käytettävissä.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Vaikka käsittelyn pohjana on tupakkavero
budjettilakina, niin tällä asialla on kuitenkin
selvä yhteys myöskin toiseen asiaan. Keskustahan
on johdonmukaisesti tässä eduskuntakeskustelussa
koko syksyn ajan korostanut sitä, että se ei hyväksy lapsilisien
leikkausta. Ja kun olemme kuitenkin sitoutuneet tiettyyn menosääntöön,
niin meidän on löydettävä katetta
sille lapsilisän kattamiselle.
Kun kansalaisilta kysytään, mitkä heidän
mielestään ovat tärkeitä asioita,
yleensä ensimmäisenä nousee terveys,
ja kyllä lapsilisätkin nousevat aika korkealle
tässä kysymyksessä. Ja kun täällä on
keskusteltu siitä, pitääkö politiikkaa
tehdä ajassa, pitääkö poliitikon
tehdä päätöksiä ajassa, nyt
on tähän tilaisuus. Kun olemme lähteneet puolustamaan
lapsilisiä, niitä joudutaan täällä käsittelemään
vähintään viisi eri kertaa, eduskunta
joutuu äänestämään
tästä keskustan vastalauseesta johtuen viisi eri
kertaa: tietojärjestelmien osalta, nyt tulee tupakkavero,
ja sitten myöhemmin keskustan vastalauseen osalta.
Keskusta ehdottaa vastalauseessaan tupakkaverosta, että tupakkaveroa
korotetaan puolet enemmän kuin mitä hallitus ehdottaa.
Täällä on esitetty kritiikkiä siitä,
että se mahdollisesti vaikuttaa tupakointiin niin, että tupakoitsijat
tupakoivat harmaan talouden kautta tulevaa tai että tämä verotulo
muuten ei kerry tällä tavalla. Ei tässä ole
mitään ehdotonta totuutta. Yksi vaihtoehto valitaan,
ja se yksi vaihtoehto näyttää sen, kuinka
paljon veroa kertyy. Me olemme lähteneet siitä,
että sekä lapsilisiä puolustaen että koko
kansanterveyttä parantaen ehdotamme puolet enemmän
kuin hallitus. Ja nyt päätöksiä pitää tehdä ajassa,
tähän on tilaisuus. Siksi ehdotan sen liitteen
mukaista korotusta, joka on keskustan vastalauseessa ja joka on
noin puolet enemmän kuin hallituksen ehdotus. Uskon, että jos
tämä päätös täällä toteutuu
vastoin hallituksen ehdotusta, niin veroa kertyy ja osaltaan sillä kertymällä pystytään
suomalaisille lapsiperheille tarjoamaan myös mahdollisuudet
tasapainoisempaan ja ehyempään perheeseen, jossa
myös lasten mahdollisuudet tulevassa Suomessa ovat vähintäänkin
nykyiset.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Erinomaista, että täällä eduskunnassa
joskus käydään tämmöistä veropoliittista
arvokeskustelua. Tässä voi samalla puhua todellakin
rakenneuudistuksista myöskin verotuksen osalta. Minulle
on tullut mieleen taas tänäänkin kuunnellessani
näitä puheenvuoroja niin tässä salissa kuin
tämän salin ulkopuolella se, kun eräs
kunnioittamani entinen kansanedustaja — voin nimenkin mainita,
hän oli edustaja Karjula — totesi joskus aika
puhuttelevasti, että on se kummallista, että tänne
eduskuntaan niin usein tulee semmoisia hallituksen esityksiä meidän
hyväksyttäväksemme, joita enemmistö kansanedustajista
ei tänne halua, ja sitten tänne eduskuntaan taas
ei saada hallituksen esityksinä juuri niitä esityksiä, joita
valtaenemmistö kansanedustajista haluaisi. Jaa-a, tämä on
koettua tässä sinäkin aikana, kun olen
itse kansanedustajana saanut toimia.
Tässä keskustelussa, kun puhutaan tupakkaverosta,
kun puhutaan lapsilisien leikkauksesta tai sen korvaamisesta jollain
muulla, sen verotuoton korvaamisesta jollain muulla, tässä yhteydessä tulee
mieleen, että enemmistö kansanedustajista, jos
jokainen ihan omantuntonsa mukaan voisi päättää,
varmasti olisi sitä mieltä, että lapsilisiä ei leikattaisi
ja tupakkaveron korotuksella, pienellä tupakkaveron korotuksella,
voitaisiin korvata se verotuloihin syntyvä aukko. (Markku
Rossi: Omantunnon mukaan!) Itse olin, ennen kuin keskustan puheenjohtaja
Juha Sipilä tässä salissa nosti esille
tämän lapsilisän korvaamisen tupakkaveron
korottamisella, jo sitä ennen, ottanut tämän
esille ja myöskin edustaja Sipilän kanssa puhunut
tästä mahdollisuudesta. Erinomaista, että myöskin
keskusta tuli sitten meidän kokoomuslaisten linjoille.
Mutta kun tämä veropolitiikka ja hallitusyhteistyö on
sitä, että yksi puolue ei voi yksin päättää näitä asioita,
niin sen vuoksi me olemme nyt tässä tilanteessa.
Tästä tupakkaveron tuotosta: Tupakkaverossahan
on kyse perusverosta ja sitten vähittäismyyntihintaan
perustuvasta verosta. Yhteensä veroa on, jos tupakka-askin
hinta on tällä hetkellä 4,5—6
euroa askilta, noin hitusen yli 3 euroa per aski. Jos todellakin
se vero kaksinkertaistettaisiin, niin 4,5—6 euron hintaan,
nykyiseen hintaan, tulisi silloin 3 euroa lisää.
Eli tupakka-aski ei vielä sittenkään
maksaisi lähellekään 10:tä euroa.
Ja kun tällä verotuotolla — huom., tällä verotuotolla — voitaisiin
korvata täysimääräisesti autoveron
tuotto, niin kyllä minä uskon, että tästä salista
enemmistö löytyisi ja varsinkin Suomen kansasta
löytyisi enemmistö kannattamaan tällaista
uudistusta, joka olisi selkeä verorakenteeseen tehty uudistus:
kaksinkertaistetaan tupakkavero ja luovutaan kokonaan autoverosta. Vaikutukset
olisivat valtavat.
Minä toivon, että vaalien jälkeen
tähän maahan voitaisiin muodostaa samankaltaisesti
ajattelevien toimintakykyinen enemmistöhallitus ja että se
hallitus voisi tehdä juuri tuon kaltaisia rakenneuudistuksia.
Sitä minä toivon ja toivon, että tästä salista
vaalien jälkeen löytyy niin paljon aikuisia miehiä,
aikuisia naisia, jotka ovat valmiit tekemään tuollaisia
järkeviä verouudistuksia.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ennen kuin ryhdyn tässä kannattamaan edustaja
Hemmilän seuraavalle vaalikaudelle ulottuvaa esitystä,
niin kannatan edustaja Kallin perusteltua, keskustan vastalauseen
mukaista esitystä.
Herra puhemies! Keskustelu on käynyt samaan malliin
kuin siinä, kun tupakoitsijalta kysyttiin, tupakoitteko,
ja hän sanoi, että en tupakoi, vedän
vain poskisauhuja. Nyt on sitten vähän samanlainen
tunne. Kehotan kyllä ja kannustan edustajia, niin Hemmilää kuin
Zyskowiczia ja Kettusta ja mikseipä valtiovarainkunnan
puheenjohtaja Sasiakin, vaikka teillä kehykset tuntuvat
ottavan vastaan tässä asiassa, että voitte olla
tukemassa tätä, tavallaan voisi sanoa, keskustan
kahden kärjen esitystä, jolla saavutetaan kaksi
asiaa: ollaan osaltaan edistämässä sosiaali- ja
terveysvaliokunnan terveyspainotteisia esityksiä, koska
nimenomaan tuon valiokunnan, siis sosiaali- ja terveysvaliokunnan,
näkökulma lähtee terveyspoliittisista
vaikutteista, mutta samalla myös torjumassa sitten tätä lapsilisäesitystä, jonka
pohjalta keskusta on tämän tehnyt.
Tämä on mielestäni myös
rehellistä budjettitekniikkaa ja budjettipolitiikkaa, koska
päinvastoin kuin hallituspuolueet — ainakin toivottavasti
perussuomalaiset ovat torjumassa myös tätä lapsilisäleikkausasiaa
loppuun asti — me olemme tosiaankin esittämässä sitä,
että pystymme aikaansaamaan tuon lapsilisien torjumisen
mutta saamaan tämän terveyspoliittisen vaikutuksen sitten
aikaan.
Tämä on kaksiteräinen esitys, ja
tätä on mahdollisuus tukea. Äänestyksessä se
sitten nähdään lopuksi, kuka on mitäkin
asiaa ollut kannattamassa ja viemässä eteenpäin.
Hillitään samalla tupakoinnin lisääntymistä,
sen kasvua, mutta samalla sitten ollaan myös perhepolitiikkaan
vaikuttamassa hyvin määrätietoisella
tavalla.
Mitä sitten tulee keskusteluun veroeroista, niin se
on totta. Mitä suuremmat veroerot ovat eri maiden välillä,
totta kai se voi vaikuttaa myös salakuljetukseen. Mutta
myös sosiaali- ja terveysvaliokunta on todennut, että ainakaan
näillä kasvuprosenteilla, millä korotuksia
on tehty, ei ole ollut tupakan suhteen merkittäviä vaikutuksia.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Oppositiolta usein tivataan ehdotuksia. Hämmästyttää,
että nyt, kun oppositio on tehnyt, keskusta on tehnyt,
täsmällisen ehdotuksen, niin sitä ei
sitten oteta vastaan. Tällä ehdotuksella voitaisiin
välttää lapsilisien kohtuuton pudottaminen
ja se tehtäisiin hylkäämällä tämä paljon
turhia hallinnollisia kustannuksia aiheuttava lapsivähennys
ja korottamalla tupakkaveroa varsin kohtuullisesti siitä,
mitä hallitus esittää.
Verojaoston jäsenenä allekirjoitan sen, minkä edustaja
Sasi täällä totesi, että valtiovarainministeriön
esitys on varovainen, mutta se ei todellakaan perustu mihinkään
tutkimuksiin, vaan se on otettu hihasta, ja on täysi syy
uskoa ja arvioida niin, että tämä keskustan
esitys on sitä tasoa, että se hyvinkin tuottaisi
tuon 40 miljoonaa euroa lisää tupakkaveroa. Sitten
samalla vielä säästettäisiin
valtion menoista tämä 2,5 miljoonan euron tietojärjestelmäkustannus,
jonka olemme joutuneet näkemään tuossa
jo hyväksytyssä lisätalousarviossa.
Kannatan osaltani edustaja Kallin vastalause-ehdotusta.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässähän
tietysti, kun on ollut valtiovarainvaliokunnan mietinnöstä kyse,
on keskitytty budjettilain tyypilliseen tapaan valtion verotulojen
saantiin, mutta tässä myös nämä kansanterveyden
näkökohdat ovat tietysti keskeisiä.
Se, että veroa korotetaan, alentaa 2 prosentilla arvioiden
mukaan kulutusta, mutta olen monta kertaa miettinyt, pitäisikö myös
saatavuutta rajoittaa siten, että kerralla ei voisi ostaa
yhtä kartonkia enempää, tai riittäisikö peräti
yksi aski tupakkaa kertaostoksena, maksimimääränä,
jolloin kulutuksen hillitseminen myös sitä kautta olisi
ehkä mahdollista aikaansaada.
30—40 vuoden aikana Suomessa dosentti Matti Rimpelän
johdolla tupakan kokonaiskulutus on saatu vähennettyä noin
puoleen. Erittäin hyvä suoritus, ja kun täällä joku
vaati, että eduskunnassa pitäisi vielä olla
erityinen tupakkatila, en enää sen jälkeen,
kun lentoyhtiötkään eivät omissa
koneissaan salli lainkaan tupakointia, pidä sitä oikein
järkevänä linjana, paremminkin sitä,
että kansamme on tässä eturivissä tupakan vastustamisen
suhteen.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Aluksi kannatan edustaja Kallin tekemää,
keskustan vastalauseeseen pohjautuvaa esitystä.
Tupakoinnin terveysvaikutukset — tai, voisi sanoa,
sairausvaikutukset — kustannuksina ovat vuositasolla eri
arvioiden mukaan 1,2—2 miljardia euroa. Se on karkeasti
ottaen noin tuplasti se, mitä tupakkaveron tuotto, 750—800
miljoonaa, vuodessa on. Kyllä olisi tässäkin
erityisiä syitä korottaa tupakkaveroa, jotta edes
pääosin pystyttäisiin ne kustannukset
kattamaan. On erittäin tärkeää se,
että tupakointi näyttää vähentyneen. Siinä tarvitaan
valistusta, ja siinä tarvitaan myöskin kieltoja.
Niin kuin tässä taisi edustaja Pekkarinen todeta,
jos nyt tupakka tulisi uutena tuotteena markkinoille, se varmasti
kiellettäisiin. On erityiset perusteet korottaa tupakkaveroa.
Ei meidän sillä tarvitse perustella, eikä voida perustella,
vähäistä korotusta, että sitten
salakuljetus kasvaa. Matkustajatuonti on muistaakseni noin 200 savuketta,
ja sitten jos jotenkin muuten tuodaan, niin se on salakuljetusta
ja siihen täytyy toimellisesti puuttua.
Arvoisa puhemies! Tässä yhteydessä on
otettu esille myös alkoholi. Alkoholiveron tuotto vuositasolla
on noin 1,3 miljardia, mutta alkoholin aiheuttamat yhteiskunnalliset
kustannukset ovat 4—8 miljardia eri arvioiden mukaan. Tässä suhteessa
on ihmeellistä, että me emme pysty lopettamaan
mielikuvamainontaa. Miksi alkoholia pitää mainostaa?
Tilanne on se, että haittavaikutukset ovat tällaiset.
Haluan tässä yhteydessä todeta monen
asiantuntijan esille ottaman asian, että meillä on
taipumus vähätellä alkoholin aiheuttamia
haittavaikutuksia. Sen on moni asiantuntija myös valiokuntakuulemisissa
todennut. En halua tässä yhteydessä alkaa
käydä rattijuoppoasiaa käsittelemään,
mutta siinä täytyy tehdä vakavia toimenpiteitä.
Arvoisa puhemies! Sitten palaan vielä tähän alkuperäiseen
asiaan eli tupakkaveron korotukseen ja siitä saatavan tuoton
käyttämiseen siihen, että sillä kompensoidaan
lapsilisäleikkaus. On meillä järjestelmä todella
kankea ja jäykkä, jos meillä sen takia,
että kehyksessä on linjattu näin, ei
pystytä ajattelemaan myös tulopuolta. Kyllä tässä on
korjaamisen kohta, että me pystymme tarkastelemaan kokonaistaloudellisesti
näitä asioita.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Tölli totesi, että vähättelemme
alkoholin haittoja. Minä en ainakaan vähättele
alkoholin haittoja, mutta en vähättele myöskään
liikkumattomuuden haittoja. Nekin kulut pyörivät
miljardeissa.
Mutta tästä teemasta: Suomi on ollut pitkään tupakkapolitiikassa
etulinjassa, mutta silti 1970-luvulta tähän päivään
mennessä Suomessa on kuollut lähemmäs
neljännesmiljoona ihmistä tupakan aiheuttamiin
sairauksiin, siis joka vuosi yli 5 000 ihmistä,
ja aivan turhaan. Tupakointi aiheuttaa vuosittain, kuten edustaja
Tölli sanoi, lähes 1,5 miljardin euron kustannukset,
jotka syntyvät terveydenhuollosta, sairauspoissaoloista,
siivouksista ja erilaisista tulipaloista. Siis kustannukset ovat
1,5 miljardia euroa — nopeasti laskettuna lähes
kaksinkertainen hintalappu siihen verrattuna, mitä nyt
fiskaalisesti kerätään valtion kassaan.
Lisäksi inhimillisille tupakasta aiheutuville kärsimyksille
ei ole hintalappua. Kun ajattelee tupakoinnin aiheuttamia haittoja
ja kärsimyksiä, on selvää, että yhteiskuntamme
kannattaa pyrkiä kohti savuttomuutta, jotta voimme estää tuhansia
ennenaikaisia kuolemia ja sairastumisia tupakan aiheuttamiin sairauksiin.
Tupakoimattomuutta edistävät sekä korkea hinta,
joka osaltaan tässä nyt toteutuu, että sen hankala
saatavuus. Sen tähden tämä tupakkaverolain
liitteen muuttaminen ja veron nostaminen on askel parempaan suuntaan,
joskin vielä on matkaa ideaaliin tilanteeseen.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Mikäli tämä lakiesitys
menee läpi, niin siinä tulee käymään
sillä tavalla, että tupakkatuotteista, niiden
loppuhinnasta, veroa tulee olemaan seuraavasti: savukkeista 52 prosenttia,
sikareista ja pikkusikareista 30 prosenttia, piipputupakasta 48 prosenttia,
sätkätupakasta 52 prosenttia ja savukepaperista
60 prosenttia.
Minun mielestäni ensinnäkin tämä taulukko on
vähän kummallinen, koska eivät ne nuoret, jotka
aloittavat tupakoinnin, aloita sillä pikkusikarilla. Minkä takia
pikkusikarin ja sikareiden veroa ei voida korottaa kunnolla? Onko
syy se, että parempiosaiset polttavat niitä enemmän
kuin vähempiosaiset? Minkä takia sätkätupakan
vero nousee enemmän kuin tavallisten savukkeiden? Minä voin
kertoa, että sätkätupakkaa eivät
nuoret polta, he eivät aloita sillä. Sitä polttavat
lähinnä eläkeläiset miehet.
Kun heillä ei ole varaa ostaa muuta tupakkaa, niin he ostavat
sitä. Jotakin ihmisillä täytyy silloin
olla, kun he polttavat tupakkaa, silloin heillä on varmasti
addikti.
Meillä on tämänsuuntaisia veroratkaisuja
tehty myös aikaisemmin. Silloin kun piipputupakka ja normaalitupakka
nousivat vain 10 prosenttia, niin sätkätupakka
nousi 25 prosenttia, tai kun pikkusikareiden ja savukkeiden vero
nousi 5 prosenttia, niin sätkän prosentti oli
15.
Tämä on minun mielestäni vähän
kummallista ajattelua, koska nythän on niin, että silloin
kun esimerkiksi nuoret aloittavat tupakoinnin, he aloittavat niistä niin
sanotuista kalliimmista savukkeista, jotka maksavat noin euron enemmän kuin
ne halvemmat, mutta ne ovat varmasti tehdasvalmisteisia savukkeita.
Eli sinne pitäisi saada roimasti sitä korotusta,
jos oikeasti halutaan, että nuoret eivät ryhdy
tupakoimaan.
Sen lisäksi on huomioitava, että näistä veronkorotuksista
on seurannut se, että sikareiden ja pikkusikareiden kulutus
on noussut. Sen takia, että hinta on lähentynyt
tavallisia savukkeita, ihmiset siirtyvät parempaan malliin,
jossa ei sitten ainakaan vedetä sitä paperia ja
paperin häkää keuhkoihin, vaan se on
tehty siitä tupakasta kokonaan. Tähän
suuntaan pitää saada lisää:
antakaa kerrankin, rokottakaa kerrankin niitä ihan hyviä kavereita,
joilla on varaa ostaa sikareita — niillä on varaa
panna siihen — eli pikkuisen enempi siihen veroa.
Jos nyt oikeasti halutaan puuttua näihin terveysasioihin
ja terveysvaikutuksiin, niin keskustelu täytyy kääntää siihen,
miten me saamme nuoret pidettyä irti tupakasta, miten saamme
pidettyä irti pikkusikareista ja sikareista, havannalaisista,
miten saamme pidettyä irti leikatusta tupakasta tai sätkätupakasta.
Siihen täytyy löytyä jokin keino. Ja
jos nyt puhutaan niistä ihmisistä, jotka ovat
addiktoituneet ja polttaneet tupakkaa 10, 20, 30, 40, 50 vuotta — niitäkin
löytyy, ja ovat vielä kuulkaa hengissä — miten
me saamme heidät irti tupakasta?
Kun puhutaan kauniita asioita niin sanotusti jeesustellen, niin
onko sitten sitä voimaa puuttua siihen asiaan kunnolla?
Koskien esimerkiksi näitä ihmisiä, jotka
ovat addiktoituneita tupakkaan ja nikotiiniin, onko voimaa tehdä semmoinen päätös,
että vieroituslääkkeet, kuten Nicoretet
tai tupakkalaastarit tai erilaiset muut välineet, joilla tupakasta
pääsee eroon, olisivat halvempia kuin nyt, niin
että sieltä poistettaisiin se vero, jotta ihmiset
siirtyisivät savukkeista sellaisiin aineisiin, joilla he
pääsevät irti koko tästä tuotteesta?
Se olisi palvelus tupakoitsijoille. Se on sellainen, mihin täytyy
kiinnittää huomiota.
Samaten kun puhutaan nuorista, meidän täytyy
myös mahdollistaa se, että nuorilla on muutakin
tekemistä kuin juosta nurkan taakse tupakalle. Täytyy
olla niitä urheilumahdollisuuksia, täytyy olla
harrastamismahdollisuuksia, myös vähävaraisilla
nuorilla. Se ei saa kenelläkään jäädä euroista
kiinni. Täytyy löytyä paikka, missä ollaan
oikeanlaisessa harrastuksessa kiinni, missä ohjataan sellaiselle
tielle, jolla ei tarvitse tupakkaan koskea.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pari ajatusta asiasta, josta nyt, kun oppositiosta
katsoo tämän lain käsittelyä,
ei voi mennä sanomaan, että nyt hallitus tekee
väärin, me teemme paljon paremmin — no
niin, senkinsuuntaisesti toki voi sanoa — sillä tänään
oppositiossa olleetkaan, ainakaan keskusta, menneitten, taakse jääneitten
vuosien aikaan eivät aina ole kannattaneet niin korkeata
veroa kuin mistä nyt tällä hetkellä tässä keskustellaan.
Tämä on asia, joka ei ole sillä tavalla
puoluepoliittinen asia. Meillä on tässä salissa
varmasti henkilöitä ja ihmisiä, jotka
ajattelevat vähän eri tavalla tämäntyyppisten
haitakkeitten kohtelusta ylipäänsä yhteiskunnassa.
Minä luulen, että keskusta jakaa tänä päivänä hyvin
vahvasti sen tahdon, mikä on tuohon aloitteeseen, meidän
vaihtoehtoomme, kirjattu. Uskon, että monet muutkin täällä ajattelevat
suurin piirtein samalla tavalla riippumatta siitä, mitä poliittista
suuntaa itse kukin edustaa.
Toistan sen, mitä aikaisemmin sanoin: jos tupakka nyt
keksittäisiin, on ilman muuta selvää, että kaikki
ne terveyshaitat tietäen ja tuntien, mitä tiede
kertoo tänään, ei tällaiselle
haitakkeelle ylipäänsä annettaisi tilaa
ja sijaa tulla markkinoille lainkaan. Tätä selvempää johtopäätöstä ei ilmeisesti
tästä asiasta voi tehdä.
Ensimmäinen kysymys liittyykin tuon kaiken jälkeen
siihen, kuinka tässä asiassa ja millä perusteilla
Euroopan unioni, joka kuitenkin muodostaa ja jossa rakentuvat meidän
yhteiset sisämarkkinamme, käsittelee tämäntapaista
haitaketta kuin tupakka. Ne pääasialliset välineet,
millä Euroopan unioni voi erinäköisiin
haitakkeisiin ja ongelmiin puuttua, ovat täydellinen kielto
tai — silloin kun on kysymys tällaisista hyödykkeistä, jotka
ovat markkinoilla — tällainen minimivero, joka
edellytetään nostettavaksi kaikissa jäsenmaissa
niin korkealle, että se vero sitä kautta ehkäisee
kaikissa jäsenmaissa tällaisen haitakkeen käyttöä.
Ensimmäinen johtopäätös
tavallaan tähän itse itselleni asettamaan kysymykseen,
miten on EU:n laita, eli vastaus tähän on: Euroopassa
edelleenkin on niin suuria tekijöitä vaikuttamassa alan
teollisuudessa, että niitten lobbausvoima riittää tänäkin
päivänä siihen, että Euroopan unioni
ei pysty sellaisten minimiverotasojen asettamiseen tupakalle, että se
jo sinänsä estäisi nimenomaan sen, mistä täällä esimerkiksi
edustaja Uotila puhui: estäisi sen, että yhdessä maassa
verot ovat niin radikaalisti alhaisemmalla tasolla kuin toisessa
maassa, että äkkiä tulee tämä salakuljettamisen
ongelmatiikka vastaan, jolloin sitten voidaan siinä maassa,
jossa haluttaisiin korkeammalle nostaa tupakan vero, perustella, että siksi
ei voi nostaa, että tämä sama haitake
salakuljetetaan tuosta toisesta maasta, jossa vero on huomattavasti
alhaisempi, tänne meidän maahan.
Nythän osin tämä argumentti on tässäkin
keskustelussa ollut esillä. Ei ikään
kuin voida nostaa sen takia, että on vaara, että salakuljetus
lisääntyy ja niin poispäin. Mielestäni
tämä ei ole oikeastaan pätevä perustelu,
mutta jos se onkin totta, että salakuljetus tällä tavalla
vaikuttaisi tähän asiaan, niin sitä suuremmalla
syyllä sillä, mistä lähdin tähän
asiaan sukeltamaan — tällä yhteisellä sisämarkkinalla,
Euroopan unionilla — on tärkeä rooli
siinä, ja Suomen pitäisi osaltaan huolehtia siitä,
että Euroopan unionissa otetaan tämä haitake
sillä tavalla hanskaan, että minimiverotasot nostetaan
niin korkealle tasolle, että vähitellen unionin
alueella tämän haitakkeen käytöstä päästäisiin
kokonaan pois.
Edustaja Sasi pohdiskeli tässä sitä kysymystä, miten
sitten pitäisi fiskaalisesta näkökulmasta tarkastella
erilaisia veroja, tässä tapauksessa myöskin
tupakkaveroa. On veroja, joiden tuotto, jos niitä nostetaan
korkeammalle, vähenee. Mielestäni tupakasta puheen
ollen, vaikka niin kävisikin, jos veroa nostetaan korkeammalle,
vaikka se vähentäisikin fiskaalista verontuottoa
863 miljoonasta, mikä on tällä hetkellä tuotto,
niin so what? Mitä sitten, jos se hyvä, mitä sillä haetaan, että tupakkaa
käytetään entistä vähemmän,
käytännössä toteutuisi? Jos
se toteutuu, vähemmän tupakan käyttö,
niin sehän taas merkitsee sitä, että kansakunta
on terveempää, että ne ongelmat, mitkä tupakoinnista
seuraavat, ja ne kustannukset vähenisivät ja sitä kautta
päästäisiin parempaan ratkaisuun. En
ymmärtänytkään edustaja Sasin
sanoneen, että siitä syystä ei voi tupakan veroa
nostaa, että se johtaisi veron tuoton laskuun — toivottavasti
edustaja Sasi ei sitä tarkoittanut, eikä varmaan
tarkoittanutkaan — mutta myös tätä seikkaa
monesti käytetään tässä perustana.
Arvoisa puhemies! Kun aika loppuu, kiteytän sanomani.
Tässä asiassa, nimenomaan tämäntapaisten
haitakkeitten roolissa Euroopan unionin yhteisillä sisämarkkinoilla,
unionin pitäisi ottaa radikaalisti vahvempi ote, nostaa
minimiverot niin korkealle, että kautta koko unionin tämän haitakkeen
käyttö selvästi vähenisi. Ja
Suomen osalta: Kyllä Suomi voi kaikesta huolimatta nostaa
veroa korkeammalle. Se on, jos ei mitään muuta,
viesti ennen kaikkea nuoremmille sukupolville. Minä uskon,
että ne, jotka ovat 50 vuotta polttaneet, polttavat edelleenkin,
vain kuolemanpelko estää heitä polttamasta.
Mutta nuoremmille sukupolville sillä, että vero
nousee, on kyllä ihan aineellinen ja myöskin muunlainen ohjaava
merkitys.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Omalla kohdallani on tullut täyteen
jo 40 vuotta siitä, kun olen lopettanut tupakanpolton harjoittelun,
ja tuntuu, että sitä on pärjännyt
ihan hyvin, vaikka silloin ei ollut mitään vieroitustuotteita
ja muitakaan käytössä — ei tosin
ollut se tupakoitsijan urakaan niin pitkä.
Tässä jotkut edustajat ovat kuvanneet, varsinkin
tämän keskustelun alkupuolella, että tupakkavero
tuottaa enemmän tuloja kuin nämä haitat vievät,
mutta onneksi tässä nyt keskustelun kuluessa silti
on tullut hyvin selväksi, muun muassa edustaja Töllin
ja edustaja Wallinheimon puheista, että nämä tupakasta
johtuvat sairastumiset ja työstä poissaolot ja
tupakkatauot ja kaikki muut aiheuttavat paljon suuremmat kulut.
On arvioitu, että ne ovat 1,2 miljardista 1,5 miljardiin,
ja saattaa olla, että ne ovat vielä paljon suuremmatkin, mutta
niitä ei kokonaan pystytä yhteiskunnan menoista,
varsinkaan terveydenhuoltopuolella, erikseen laskemaan.
Tämä keskustapuolueen esitys siitä,
että tupakkaveroa korotetaan kaksinkertaisesti hallituksen
esitykseen nähden, on kannatettava mielestäni.
Samalla tietysti voitaisiin tähän tupakointiin
liittyvien nikotiinikorvaushoitotuotteitten hintaa laskea ja tarjota
niitä edullisemmin saataville, että kansalaiset
voisivat päästä niiden avulla eroon tupakoinnista
ja säästettäisiin tuolla terveydenhoitopuolella
huomattavasti enemmän kuin tupakkaveron tuotto.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Mielestäni
jaoston puheenjohtaja Kataja esitteli tämän mietinnön
erittäin hyvin. Tämä jatkaa sitä johdonmukaista
linjaa tupakkaveron osalta, mitä on tehty vuosien ajan.
Katsoin tuosta netistä, mikä oli Matti Vanhasen
kakkoshallituksen tupakkaveron korotus, ja se oli 7 prosenttia, ei
14, niin kuin keskusta nyt esittää. Silloinhan olisi
voitu nostaa esimerkiksi 14 prosenttia ja käyttää sitten
ylimääräinen raha alempiasteisen tieverkon
hoitoon, joka oli silloin retuperällä, niin kuin
se on nytkin. Eli mielestäni tässä on
ollut Suomella selkeä linja: nostetaan usein, vähän kerrallaan,
ja sillä lailla turvataan tämä verotuotto
mutta myöskin estetään tämä salakuljetus.
Katsoin tuosta netistä, että vuonna 2012 jäi kiinni
tullissa ja joutui silppuriin salakuljetettuja tupakkeja 27,7 miljoonaa
kappaletta, ja kun edustaja Uotila sanoi, että niitä käytetään
noin vuositasolla yli 5 miljoonaa kappaletta, niin onhan se nyt
totta, että tänne salakuljetetaan, lähinnä venäläisten
ammattimaisten ryhmien toimesta. Sen takia tuo on järkevää nostaa
vähän kerralla ja useasti, että estetään
tämä salakuljetus.
Minä pidän tätä keskustan
esitystä kyllä pikkupolitikointina näin
hetken aikaa täällä olleena ja pitkään
pois olleena, ulospäin se näyttää pikkupolitikoinnilta.
Sanotaan, että tämä tuotto, joka tulisi
tuolla korotetulla esityksellä, ohjataan lapsilisien leikkausten
torjumiseksi. Minulla on kolme lasta ja kahdeksan lastenlasta, ja
kyllä heille tärkeintä jatkossakin on
päivähoitopaikat, ilmainen koulutus, sosiaali-
ja terveydenhuolto. Ei kukaan heistä ole puhunut tätä 7
euron lapsilisäleikkausta vastaan, vaan lähinnä on
ollut kyse siitä, säilyykö ilmainen koulutus
kaikilla, taataanko jokaiselle päivähoitopaikka,
onko myöskin pienituloisen mahdollista saada terveydenhuoltopalvelut.
Sen takia kyllä ihmettelen tätä esitystä,
että se näin kohdennettaisiin tähän
lapsilisäleikkaukseen. Tämä on julkisuuden
hakemista eikä ole suoraan linjassa tämän
esityksen kanssa.
Että oikeastansa tässä sitten ei
muuta.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Seurasin täällä salissa
paikalla ollen keskustelua tästä tupakkaveroesityksestä pitkään.
Sitten menin työskentelemään työhuoneeseeni,
josta kuuntelin edustaja Pekkarisen mielestäni hyvää puhetta,
ja kun terveydestä puhutaan, niin juoksin ja tein ennätykseni,
kun ajattelin, että kerkeän käyttämään
vastauspuheenvuoron edustaja Pekkarisen puheenvuoroon — puhemiehen
toivomuksesta pyysinkin sitten ihan oikean puheenvuoron. Ja oli
hienoa, että olin paikalla, koska arvostamani kansanedustaja
Wallin kyllä asetti ikään kuin tätä keskustelua
oikeaan poliittiseen ja yhteiskunnalliseen viitekehykseen.
Mutta ehkä poiketen keskustalaisedustajien muista puheenvuoroista,
niin kuin sanoin, edustaja Pekkarinen erinomaisella tavalla nosti
Euroopan unionin ja sisämarkkinat tähän
keskustelun ytimeen. Me voimme tietysti puheissa esittää toivomuksia,
että tupakkavero vaikkapa kaksinkertaistetaan, mutta eivät
ne esitykset taida kuitenkaan sitten loppupeleissä olla
ihan tästä päivästä.
Voin todeta, että minulle henkilökohtaisesti sopii
hyvin tupakkaveron hyvinkin merkittävä korotus,
mutta aivan niin kuin edustaja Wallin sanoi, kyllä tässä nyt
on semmoinen tilanne, että keskustapuolue haluaa ottaa
kaiken mahdollisen ilon irti nyt tästä hallituksen
tupakkaveroesityksestä ja panee siihen sitten poliittisista
tarkoituksenmukaisuussyistä sen verran päälle
ja hehkuttaa sitten, että näillä rahoilla
sitten oltaisiin voitu lapsilisäasia hoitaa. Meillä löytyy
valtion budjetista kymmeniä rahoituskohteita, joilla oltaisiin
voitu, jos yhteistä poliittista tahtoa löytyisi,
kompensoida tämä lapsilisien heikennys, mutta
siihen ei nyt sitten hallituksesta tämän asian
tiimoilta yhteistä tahtoa löytynyt.
Ja samalla, kun pääsin tänne puhujapönttöön ja
paikalla on myöskin edustaja Zyskowicz, haluan kyllä myöskin
edustaja Zyskowiczille lausua kiitokset hänen alkupuheenvuorostaan,
jossa hän mielestäni oikealla tavalla lasten ja
nuorten näkökulmasta viritti tätä keskustelua.
Kiitos siitä.
Olen nyt näin positiivisella tuulella, että mielelläni
kehun edustaja Pekkarista, edustaja Zyskowiczia ja myöskin
edustaja Wallinia, muidenkaan puheenvuoroja vähättelemättä.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Periaatteessa kannattaisin sitä,
että edustaja Gustafsson voisi käyttää joka
päivä tällaisia puheenvuoroja.
Mutta mitä vielä tulee nyt siihen, onko tässä kysymys
pikkupolitikoinnista, (Jukka Gustafsson: Olkaa nyt rehellinen, edustaja
Pekkarinen!) minun mielestäni, edustaja Gustafsson, tässä tarvitaan
samaan aikaan molemmanlaisia asioita. Tarvitaan Suomessa Suomi-kohtaisia
ratkaisuja, ja tässä on sijaa ja tilaa tämän
veron selvälle korottamiselle myöskin ihan Suomi-kohtaisena
ratkaisuna — ja kannatan ilman muuta tätä keskustan
esitystä. Mutta sen lisäksi minä halusin
tuoda esille sen, että jotta näistä salakuljetus-
ja muista ongelmista päästäisiin tai
ainakin niitten merkitys vähenisi, niin, herra paratkoon,
tämän asianhan pitäisi olla EU:n agendalla
erittäin korkealla sijalla. Mutta kun siellä alan
teollisuus lobbaa niin ansiokkaalla tavalla, EU ei uskalla tehdä niitä toimia,
mitä sen pitäisi tehdä. Monen muun haitakkeen
osalta siellä on jo iät ja ajat sitten tehty hyvin
imperatiivisia ratkaisuja, mutta tässä asiassa
kerta kaikkiaan ei uskalleta tehdä. Molempi parempi, sekä kotimainen
että EU-lähtöinen ratkaisu.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Miten kylmästi voivatkaan tuulet
puhaltaa ja vielä vasemmiston puolelta? Sitä minä ihmettelen.
Edustaja Wallin kertoo täällä silmät
kirkkaina, kuinka hänen lapsenlapsensa eivät ole
7 euron väärtejä per kuukausi, siihen
ei tarvita lisäkompensaatiota sen enempää tupakkaverosta kuin
mistään muualtakaan. Oletteko kenties unohtanut
sen, että ne kaikkein vähäosaisimmat eivät
kompensaatiota saaneet, koska heillä ei ole verotettavaa
tuloa, (Kauko Tuupainen: Toista miljoonaa!) esimerkiksi eläkeläisten
lapset? Meillä on myös nuoria eläkeläisiä,
jotka tienaavat niin vähän, että kun
ei ole valtion verotettavaa tuloa eikä kunnallisveroakaan
juuri mene, niin lapsilisäkompensaatioita ei tule. Ja heille
se merkitsee 80:tä euroa per vuosi. Se tarkoittaa yhden
lapsen kuukauden ruokaa. Voisitteko saman tien myöskin
kertoa sen, kannattaako lapselta jättää joulukuun
ruoka pois vai kesäkuun ruoka pois? Vai olisiko se kenties
syyskuun ruoka? Kun koulukin on silloin alkanut, niin silloinhan saattaa
saada koulussa ruokaa, jos sattuu koulussa käymään.
Aivan käsittämätöntä.
Sitä paitsi, jos puhutaan siitä, mihin tuo
raha käytetään, mikä tupakkaverosta
tulee, se on tietysti aivan erillinen asia, mistä pitää puhua
tässä maassa, ja pitää katsoa,
mihin se raha käytetään. Sitä rahaa
näköjään kyllä johonkin
tarvitaan, koska tupakkaa vielä tässä maassa
myydään. Jos oikeasti haluttaisiin poistaa tupakka
tästä maasta, niin kiellettäisiin koko
aine. Ei silloin tarvitsisi puhua veronkorotuksista. Mutta siihenhän meillä ei
ole mahdollisuutta.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Töllille vastauspuheenvuoro — hän
valitettavasti poistui paikalta. Alkoholin haittoja ei missään
nimessä tule vähätellä, mutta
jo Suomen historia kertoo sen, etteivät ne kiellot kiellon
päälle ja holhous ole se oikea ratkaisu. Sen sijaan
tulisi vakavasti pohtia niitä syitä alkoholin runsaan
käytön taustalla ja puuttua niihin.
Sitten alkoholista aiheutuvista haittakustannuksista: Nuo välittömät
kustannukset yhteiskunnalle ovat noin miljardi. Miljardikin on erittäin
suuri luku, mutta muut tämän ylittävät
summat ovat vain arvioita.
Ja mainonnasta: nuorten alkoholinkäyttö on vähentynyt
koko 2000-luvun ajan — ajan, jolloin koko ajan meillä on
ollut mainontaa ja lisääntyvässä määrin.
Tämä on jo merkki siitä, että mainonnan
rajoitusinnossa ollaan hakoteillä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, arvoisat edustajat, luulen, että keskustelu
on lopuillaan. Tässä on aika liberaalisti sallittu
tämän valtiovarainvaliokunnan mietinnön
pohjalta keskustelun laajeta terveyspolitiikkaan, mutta alkoholipolitiikkaan
nyt ei enää kovin syvällisesti ole tarkoitus
kyllä sukeltaa.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Aika harvoin kuulee eduskunnassa, kun puhutaan
veroista — ja varsinkin, kun puhutaan verojen korottamisesta — että oltaisiin
niin yksimielisiä, ettei oikeastaan vastaväitteitä tule.
Minä en ole kuullut yhtään puheenvuoroa,
missä olisi edustaja todennut, että ei hyväksy
tätä tupakkaveron korotusta. Se on erittäin
poikkeuksellista keskustelua täällä.
Tämä antaakin oikeastaan hyviä viitteitä ja
antaa luvan uskoa siihen, että tulevien vaalien jälkeen
muodostettava hallitus, olivatpa mitkä puolueet tahansa
hallitusta muodostamassa, varmasti ottaa tästäkin
keskustelusta kopin ja tekee meille erittäin tervetulleita
veropoliittisia rakenneuudistuksia — tai esittää niitä eduskunnalle,
ja eduskunta ne toteuttaa sitten aikanaan. Tupakkaveron korotus
tulee olemaan näillä näkymin ja ainakin
tämän keskustelun pohjalta reipas.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa puhemies! Ettei tässä verenpaine
kovin nousisi, sanoisin edustaja Tolppaselle sen, että pidän
tätä keskustan vastalausetta pikkupolitikointina.
Ja sanoin, että lapsiperheille on tärkeintä se,
että jokaisella on oikeus päivähoitoon,
jokaisella on ilmainen koulutus, jokaisella on oikeus neuvoloihin
ja jokaisella on sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut tuloista
riippumatta, ennemmin kuin tämä 7 euroa, niin
että suhteutetaan, ja ei kannata nyt kovin kiihtyä tämän
asian kanssa.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! En halua olla ilonpilaaja, mutta nämä kokoomuksen
veropublikaanit ovat kyllä tässä keskustelussa
onnistuneet muuttamaan kulutusveron kiristysesityksen terveyspoliittiseksi
keskusteluksi. Tosiasia kuitenkin on, että tupakan terveyshaittoja
torjutaan, ja siinä avainasemassa ovat tietenkin tiedon
jakaminen ja mainonnan ja markkinoinnin rajoittaminen ja kieltäminen,
se on tietysti jo kansainvälisestikin todettu selvä tosiasia. Tämä veronkiristys
on yksi välillisten verojen kiristys: makeisverosta sähköveroon,
hiilidioksidiveroon, liikenteen polttoaineisiin, nestekaasuveroon,
henkilö- ja pakettiautojen ajoneuvoveroihin jne. Tämä on
oikeistolaista veropolitiikkaa mitä suurimmassa määrin
ja vain pieneltä osin terveyspolitiikkaa.
Yleiskeskustelu päättyi.