8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi eläkkeiden
ja eräiden muiden etuuksien vuoden 2015 indeksitarkistuksista
sekä laeiksi kansaneläkeindeksistä annetun
lain 2 §:n ja toimeentulotuesta annetun lain 9 §:n
muuttamisesta
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Valtiontalous on ollut koko nykyisen hallituksen istumisen
ajan vekselivetoista, eli tulot eivät riitä menojen
kattamiseen. Tästä syystä on joka vuosi velkaannuttu
lisää. Hallituskauden aikana valtionvelan määrä on
kasvanut yli 19 miljardia euroa eli lähes 26 prosenttia.
Tästäkin syystä me perussuomalaiset olemme
erittäin huolestuneita valtion taloudellisen tilan jatkuvasta
heikentymisestä.
Velkakierre näyttää jatkuvan myös
ensi vuonna, sillä ottaahan valtio uutta lainaa vuoden
2015 budjetin mukaan 16,7 miljardia, joskin lainassa ennakoidaan
myös mahdollisia emissiotappioita. Tästä summasta
käytetään vanhojen lainojen kuoletuksiin,
lyhennyksiin ja pääomatappioihin 12,3 miljardia
euroa, joten nettolainanotto on 4,4 miljardia. Ennustan, että ensi
vuoden lisäbudjeteissa joudutaan lainoitusta lisäämään.
Hallituksien menneiden vuosien huonosta taloudenhoidosta johtuen
kuritetaan edelleen pienituloisia ja ennen kaikkea eläkeläisiä.
Tätä me perussuomalaiset emme voi hyväksyä.
Arvoisa puhemies! Työeläkkeellä olevia
suomalaisia on tällä hetkellä noin 1,5
miljoonaa, joiden elintaso on viimeisten vuosikymmenien aikana laskenut
merkittävästi. Parin vuoden takaisen tutkimuksen
mukaan on työelämässä olevien ansiotaso
noussut 70 prosenttia mutta eläkkeet vain 34 prosenttia
eli jälkeenjääneisyys on eläkeläisten
osalta 36 prosenttiyksikköä. Hallituksen viimeisin
veto eli kansaneläke- ja työeläkeläisten
eläkeindeksin leikkaus lähes 64 prosentilla heikentää entisestään
eläkeläisten asemaa Suomessa.
Eläkeindeksien korotuksen piti olla 1,1 prosenttia,
mutta se jää hallituksen esityksessä 0,4 prosenttiin.
Toimenpide heikentää myös muita indeksiin
sidottuja kansalaisten etuuksia, kuten työttömyysturvan
peruspäivärahaa, työmarkkinatukea, vammaisetuuksia,
opintorahaa, lapsikorotusta sekä rintamalisiä.
Lisäksi täytyy muistaa, että inflaatio
etenee ensi vuonna valtiovarainministeriön arvion mukaan
1,5 prosenttia.
Arvoisa puhemies! Saamieni tietojen mukaan kuusi yksityistä eläkeyhtiötä maksaa
ensi vuonna eläkkeitä 24,7 miljardia euroa. Samanaikaisesti
ne tulouttavat työntekijöiden maksamia eläkemaksuja
5 miljardia ja työnantajien maksamia eläkemaksuja
15 miljardia euroa. Kun tähän lisätään
eläkeyhtiöiden sijoitustuotot 13 miljardia, karttuvat
eläkeyhtiöiden taseet 8 miljardilla eurolla ensi
vuonna. Maksukyky olisi eläkeyhtiöillä säilynyt,
vaikka indeksileikkaus olisi jätetty tekemättä.
Valtio ei hyödy yksityisten eläkeyhtiöiden osalta
sentin senttiä, vaan säästyneet eläkemaksut,
yhteensä noin 173 miljoonaa euroa, kartuttavat entisestään
eläkeyhtiöiden varallisuutta. (Erkki Virtanen:
Ja vähentävät eläkemaksuja!) Valtio
hyötyy ainoastaan Valtion Eläkerahaston VERin
osalta noin 30 miljoonaa euroa. Lisäksi valtio hyötyy
Valtion Eläkerahastosta tulouttamalla eläkerahastosta
500 miljoonaa euroa valtion ensi vuoden talousarvion katteeksi.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean: kun hallituksen toimenpiteet
kurjistavat edelleen eläkeläisten ostovoimaa enkä näe
mitään hyvää muidenkaan kansalaisten
kannalta, olen sosiaali- ja terveysvaliokunnan perussuomalaisten
jäsenten Hanna Mäntylän, Johanna Jurvan
ja Laila Koskelan kanssa samaa mieltä siitä, että lakiehdotus
ei ole hyvä.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun puhutaan indekseistä, samalla
on puhuttava myös itse perusturvasta eli eläkkeistä,
sosiaaliturvasta, pienimmistä päivärahoista, äitiyspäivärahoista,
sairauspäivärahoista ja niinpäin pois.
Tässä hallituksen esityksessähän
ehdotetaan, että kansaneläke- ja työeläkeindeksejä korotetaan
ensi vuonna pysyvästä lainsäädännöstä poiketen
vain 0,4 prosenttiyksikköä, kun muutoin — pysyvän
lain mukaan — tämä korotus olisi ollut
1,1 prosenttia. Totean ensinnäkin sen, että keskustassa
katsotaan, että me voimme hyväksyä tämän
pitkin hampain tässä taloudellisessa tilanteessa,
mutta tämä sisältää kohtia,
joita me emme hyväksy, ja palaan niihin kohta.
Ensinnäkin on syytä todeta se, miksi indeksiturva
kuitenkin on pitkässä juoksussa erittäin
tärkeä. Indeksiturvan tarkoitushan on yksiselitteinen,
eli vuotuisilla indeksikorotuksilla turvataan eläkkeiden
ja muun perusturvan ostovoimaa, ja tämä ei todellakaan
kosketa pelkästään näitä työeläkkeitä tai
kansaneläkkeitä, takuueläkkeitä, vaan
samalla sitten kaikkia niitä, jotka on sidottu indeksiin.
Esimerkiksi kaikki Kelan etuudethan on sidottu tähän
kansaneläkeindeksiin, ja sitten toisaalta työeläkkeitten
osalta vaikkapa luopumistuki on sidottu taas sitten siihen indeksiin.
Jos katsotaan tämän hallituskauden osalta, minkälaista
indeksipolitiikkaa täällä eduskunnassa
hallituspuolueitten johdolla on tehty, niin eihän se kovin
johdonmukaista ole ollut: Samalla kun me leikkaamme nytten ensi
vuonna indeksejä tänne 0,4 prosenttiin, niin ensi
vuonna, 1.8.2015, tulee voimaan opintorahan indeksiin sitominen.
Tai sitten viime hallituskauden loppupuolella 2011 sidottiin lapsilisät
indeksiin, mutta sitten täällä hallituspuolueitten
voimin jo 2012 purettiin lapsilisien indeksisidonnaisuus vuosilta 2013—2015.
Mutta syy, miksi olen tässä ja esittämässä hetken
päästä vastalausetta ja lausumaehdotusta,
on se, että kun hallitus päätti keväällä kehysriihessään
näistä indeksileikkauksista, silloin hallituksella
ei ollut mitään näitä hyvityskonsteja
tähän asiaan mutta sitten elokuun budjettiriihessähän tuli
työeläkkeen osalta tämä kompensaatio
eläketulovähennyksen kautta mutta jätettiin
tekemättä kompensaatio näille kaikkein
pienituloisimmille eläkeläisille eli takuueläkkeen
saajille ja kansaneläkkeen saajille ja niille, joitten
perusturva on sidottu kansaneläkeindeksiin. Esimerkiksi
takuueläkeläisiä on se 110 000,
jotka eivät saa tätä kompensaatiota,
ja muistin virkistykseksi on hyvä todeta, että ensi
vuonna täysi takuueläke tulee olemaan 746 euroa
ja täysi kansaneläke 636 euroa, eli he ovat kaikista
pienituloisimpia. Tämä oli hankala asia meille,
että nämä pienituloisimmat jätettiin
tässä huomioimatta, eli hallitus ei tiedosta,
että eläkeläisten keskuudessa tuloerot ovat
jo muutenkin kasvussa.
Kaikista pahinta ehkä oli se, että elokuussa juuri
ennen budjettiriihtä valtiovarainministeri Antti Rinne
ikään kuin vilautteli 10 euron seteliä takuueläkeläisten
nenän edessä ja teki esityksen siitä,
että myös takuueläkeläisille
korvattaisiin tämän 10 euron takuueläketasokorotuksen
muodossa tätä indeksileikkausta, mutta kuten tunnettua
on, hallitushan ei siihen budjettiriihessään sitten
päätynyt eikä sitä hyväksynyt.
Eli lupailtiin mutta ei toteutettu.
Näin ollen keskusta esittää vastalauseen
2 mukaisen lausumaehdotuksen, joka kuuluu seuraavalla tavalla: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus turvaa riittävän
tasoisen ensisijaisen perusturvan ja antaa tänä syksynä eduskunnalle
esityksen takuueläkkeen korottamisesta."
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun Suomen poliittista historiaa joskus kirjoitetaan näiltä päiviltä,
niin saatetaan todeta, että juuri tällä kohtaa,
juuri tämän lakiehdotuksen kohdalla, tapahtui
ratkaiseva käänne, kun Jyrki Kataisen hallitus
viime kevään kehysriiheen saakka, jossa tästä ehdotuksesta
päätettiin, oli noudattanut politiikkaa, jossa
pienituloisimpia suosittiin, mutta kehysriihessä suunta
päätettiin muuttaa ja tämän indeksien
leikkauksen myötä käytiin kaikkein heikompiosaisten
kimppuun. Sen päätöksen seurauksena vasemmistoliitto
päätti jättää hallituksen.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on poikkeuksellisen lyhyessä kannanotossaan
todennut: "Valiokunta pitää kaikkein huonoimmassa
taloudellisessa asemassa olevien kannalta myönteisenä, että toimeentulotuessa
indeksikorotuksen leikkaus kompensoidaan perusosaan tehtävällä korotuksella.
Muutoin valiokunta ei pidä asianmukaisena sellaista kehitystä,
että syyperusteisten etuuksien lisänä joudutaan
enenevästi käyttämään
toimeentulotukea." Ja vielä valiokunta toteaa: "Hallituksen
esityksen perusteluista ilmenevistä valtiontaloudellisista
syistä valiokunta pitää esitystä tarkoituksenmukaisena."
Poikkeuksellisesti, suhteessa valiokunnan normaaliin lyhyen kaavan
käytäntöön, valiokunta ei pidä esitystä tarpeellisena
eikä se pidä sitä myöskään tarkoituksenmukaisena
oman toimialansa eli sosiaaliturvan kannalta. Tämä kannattaa
huomata.
Tässähän on kysymys siitä,
että heikennetään lähes kaikkien
perusturvaetuuksien indeksisidonnaisuutta eli inflaation edetessä ei
turvata niitten ostovoimaa. Tämä kompensaatio,
johon valiokunnan mietinnössä viitataan, tapahtuu
toimeentulotukea korottamalla. Samalla kun näin tehdään,
viritetään entistä vahvempi tuloloukku. Toimeentulotuki
ja asumistuki yhdessä ovat Suomen sosiaaliturvan pahin
kannustinloukku tällä hetkellä, ja on
tietysti mielenkiintoista, että tämä esitys
tulee sellaiselta hallitukselta, jossa pääministerinä toimii
sellaisen puolueen puheenjohtaja, joka on kaikkein voimallisimmin
puhunut tuloloukkuja ja kannustinloukkuja vastaan. Nyt hallitus
kuitenkin esittää juuri päinvastaista:
perusturvaa leikataan ja toimeentulotuen käyttö sekä toimeentulotukiriippuvuus
lisääntyvät. Tämä on
vastoin kaikkia suomalaisen sosiaalipolitiikan keskeisimpiä periaatteita.
Vasemmistoliiton ollessa Jyrki Kataisen hallituksessa perusturvaa
korotettiin 120 eurolla ja työmarkkinatuen tarveharkinta
puolison tulojen osalta poistettiin köyhyyden ja toimeentulotukiriippuvuuden vähentämiseksi.
Nyt Alexander Stubbin hallitus aikoo avata portit perusturvan leikkauksille
ja pienituloisten pakottamiselle viimesijaiselle ja nöyryyttävälle
toimeentulotuelle.
Tällaista vasemmistoliitto ei voi hyväksyä,
ja siksi, arvoisa puhemies, esitän, että lakiehdotukset
hylätään.
Puhemies! Vaikka ihmettelen keskustan eduskuntaryhmän
ja edustaja Vehviläisen kantaa siitä, että keskusta
vaivoin hyväksyy, tai varauksin hyväksyy, tämän
hallituksen esityksen, niin kannatan hänen esitystään
tuosta lausumasta, johon myöskin vastalauseessa olen yhtynyt,
koska se, riippumatta keskustan peruskannasta, on sinänsä täyttä asiaa.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten tässä salissa on
jo tänään todettu, käsittelyssä on
hallituksen esitys, jossa ehdotetaan eläkeindeksien jäädytystä vuonna
2015. Eläke- ja työeläkeindeksejä aiotaan
korottaa pysyvästä lainsäädännöstä poiketen
vain 0,4 prosenttia. Hintojen noustessa sitä enemmän
eläkkeiden ja etuuksien ostovoima heikkenee. Jäädytetty
indeksikorotus koskee kaikkia, myös kaikkein pienimpiä eläkkeitä.
Eläkkeiden indeksiturvan tavoitteena on varmistaa eläkkeiden
ja indeksiin sidottujen etuuksien ostovoima. Indeksijäädytys tulee
heikentämään näin ollen eläkeläisten
ostovoimaa entisestään, mitä ei voi pitää perusteltuna,
sillä jo nyt eläkkeet ja erityisesti kaikkein
pienimmät eläkkeet ovat jääneet
jälkeen yleisestä palkkakehityksestä.
Kaikkein pienituloisimmille hallitus lupaa kompensoida leikkauksen
toimeentulotuen korotuksella, mutta toimeentulotuki ei ole etuus
vaan osa sosiaalihuoltoa. Se on viimesijainen turva tilanteessa,
jossa ihminen ei muuten selviä.
Arvoisa puhemies! Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on
tehnyt lakialoitteen, jossa esitetään kaikkiin
eläkkeisiin täyttä indeksikorotusta. Indeksikorotus
täysimääräiseen takuueläkkeeseen
olisi hiukan yli 8 euroa kuukaudessa. Lisäksi me haluamme
takuueläkkeeseen 10 euron tasokorotuksen, eli täysi
takuueläke korottuisi 18 eurolla.
Vasemmistoliitto ei hyväksy hallituksen päätöstä indeksien
jäädytyksestä. Kannatan edustaja Erkki
Virtasen esitystä.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Kuten asian ensimmäisessä käsittelyssä perussuomalaiset
toivat esiin, emme voi tätä hallituksen esitystä ja
hallituksen valittua linjaa hyvällä tahdollakaan
ymmärtää tai hyväksyä.
Hallituksen säästötoimet ja säästöihin
ottama linja kurittavat jälleen kerran kaikista pahiten pienituloisimpia,
joista monilla on jo nyt vakavia vaikeuksia tulla taloudellisesti
toimeen. Kansaneläke- ja työeläkeindeksien
korottaminen vain 0,4 prosentilla 1,1 prosentin sijaan on kestämätön
päätös. Eläkkeiden lisäksi
indeksikorotuksen alentaminen heikentää monia
muita näihin indekseihin sidottuja etuuksia, kuten työttömyysturvan
peruspäivärahaa, työmarkkinatukea, vammaisetuuksia,
opintorahaa, lapsikorotusta sekä rintamalisiä.
Tämän päätöksen vakavaa
vastuuttomuutta kuvastaa myös se, että indeksikorotusten
alentaminen on tarkoitettu pysyväksi, samalla kun elinkustannukset
edelleen jatkavat hallituksen päätösten
mukaisesti nousuaan.
Perussuomalaiset pitävät myös lähtökohtaisesti
asetelmaa, jossa toimeentulotuen perusosaa samalla korotetaan eli
tämä leikkaus kompensoidaan siihen, vääränä ratkaisuna.
Korostan, että perussuomalaiset eivät vastusta
missään tapauksessa lähtökohtaisesti
toimeentulotuen perusosan korottamista, vaan katsomme, että yhtä tukimuotoryhmää ei
tule asettaa eriarvoiseen asemaan suhteessa muihin. Lisäksi
korostamme, että toimeentulotuen tulisi aina olla viimesijainen
tuen muoto ja kaikki kannustinloukut tulisi pyrkiä purkamaan.
Arvoisa puhemies! Vaikka hallitus itse pitää esityksen
vaikutuksia vähäisinä, perussuomalaiset
eivät ole samaa mieltä. Perussuomalaiset moittivat
myös asian valmistelua kokonaisuudessaan ja katsovatkin,
että indeksikorotus olisi tullut tehdä voimassa
olevan lainsäädännön mukaisesti
täysimääräisenä eli
1,1 prosentin mukaisesti.
Lopuksi teen esityksen, että lakiehdotukset hylätään.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Mäntylä esitti
puheenvuorossaan perustelut hallituksen esityksen hylkäämiselle,
enkä lähde niitä tässä sen
enempää toistamaan. Totean kuitenkin, että 0,4
prosentin indeksikorotus 1,1 prosentin sijaan heikentää kansalaisten
ostovoimaa entisestään, ottaen huomioon, että köyhyys
on kasvanut voimakkaasti ja tämänkaltaiset päätökset
lisäävät sekä syventävät
köyhyyttä entisestään.
Kannatan edustaja Mäntylän tekemää esitystä.
Terhi Peltokorpi /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä, joka meillä on
käsittelyssä, ehdotetaan tosiaan, että ensi
vuonna indeksiä korotetaan vain 0,4 prosentilla eikä tehdä 1,1 prosentin
indeksikorotusta, mikä olisi oikea luku.
Edustaja Vehviläinen toi omassa puheenvuorossaan esille
perusteita, joilla keskusta omaa linjaansa tässä asiassa
perustelee. Me pidämme erityisen ongelmallisena sitä,
että valtiovarainministeri toi itse esille aiemmin, että myös
takuu-eläkettä korotettaisiin ja sillä kompensoitaisiin tätä eroa,
joka takuueläkkeeseen nyt ensi vuonna tulee. Me olemme
esittäneet, että takuueläkkeeseen tulisi
10 euron korotus. Edustaja Vehviläinen toi omassa puheenvuorossaan
esille takuu-eläkkeen tason, 746 euroa. Se ei ole korkea.
Me esitämme tässä omassa vastalauseessamme
lausumaa, jonka edustaja Vehviläinen omassa puheenvuorossaan
luki, ja tuen tätä lausumaehdotusta.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Päätöksenteko
on valintoja. Tuskin koskaan ollaan tilanteessa, missä ei
olisi vaihtoehtoja, ja silloin kun on vaihtoehtoja, niistä pitää valintoja tehdä.
Tilanteessa, jossa on käytettävissä rahaa, tehdään
valintoja sen osalta, mihin uudet resurssit, mihin eurot kohdennetaan.
Päinvastaisessa tilanteessa, jouduttaessa tekemään
säästöjä, jouduttaessa pohtimaan
sitä, mitä aiemmin ollutta joudutaan muuttamaan,
on sitäkin tärkeämpää se, miten
valinnat tehdään.
Hallitus on päättänyt, että kansaneläke-
ja työeläkeindeksejä korotetaan vuonna
2015 pysyvästä lainsäädännöstä poiketen
vain 0,4 prosenttia. Samoin tämä samainen esitys
pitää sisällään sen, että hallitus
on päättänyt korottaa toimeentulotuen
perusosan tasoa pysyvän indeksilainsäädännön
mukaisesti 1,1 prosentilla eli sillä indeksitasolla, jolla
myös kansaneläke- ja työeläkeindeksejä normiolosuhteissa
olisi korotettu ja muutettu. On tehty valintoja. On tehty valintoja
tavalla, jolla mennään aivan suomalaisen sosiaalipolitiikan
ytimeen. Ensinnäkin puututaan ensisijaisen etuuden tasoon
ja ollaan kompensoimassa eläkeläisille eläketulovähennyksen
kautta eli verotuksen kautta tuota menetettyä indeksikorotusta — ensisijainen
etuus, verotuksen kautta kompensaatio.
Toinen vastaavan suuruusluokan, kokoluokan sosiaalipoliittinen
valinta on tässä esityksessä tehty kohdassa,
jossa ensisijaisen etuuden tasoa leikataan, ja viesti on, että toimeentulotuen
kautta sitten kompensoidaan osalle etuuksien saajia se, mitä on
menetetty. Tässä on valinnoista kysymys, valinnoista,
jotka kyllä vaatisivat laajemman keskustelun siitä,
mihin tässä oikein ollaan menossa.
Kolmannen näkökulman voi nostaa siitä,
että kun kansaneläke- ja työeläkeindeksien
korotus tehdään, tehdään eläketulovähennys,
joka koskee käytännössä työeläkkeellä olevia,
ja kompensaatio, jota kyllä markkinoidaan ja myydään, jätetään
tekemättä niille eläkeläisille — joita
on ainakin 110 000 — jotka ovat takuueläkkeen
varassa. Valtiovarainministeri kyllä esitti omassa budjettiehdotuksessaan,
että takuueläkettä olisi 10 eurolla kuussa
nostettu. Tämä ei kuitenkaan koko hallituksen
tukea saanut. Olemme tilanteessa, jossa on tehty valintoja. On tehty
valinta, jossa ne ihmiset, joitten toimeentulo on eläkkeen osalta
kaikkein pienin, jätetään kompensaatiota vaille.
Neljäs näkökulma on se, että vaikka
tässä puhutaan vain — voisiko sanoa "vain" — termeillä kansaneläke-
ja työeläkeindeksit, kyse on laajasti sosiaaliturvan
tason muuttamisesta. Kansaneläkeindeksiin on sidottu satojentuhansien
suomalaisten arjen toimeentuloon liittyvä etuus. Meillä on
paljon ihmisiä, jotka näkevät omalla
tilillään sen, mitä tämä indeksitarkistus
tällä tavalla tehtynä tarkoittaa.
Me olemme, arvoisa puhemies, keskustassa tehneet lausumaehdotuksen,
joka liittyy siihen, että eläkeläisten
asema olisi yhdenvertainen riippumatta siitä, ovatko he
työeläkkeellä, kansaneläkkeellä vai
takuueläkkeellä. Edustaja Vehviläinen
on tehnyt täällä perustellun lausumaehdotuksen,
jota ovat tähän mennessä kannattaneet
ainakin edustajat Virtanen ja Peltokorpi. Myös minä kannatan
tämän lausuman hyväksymistä.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Viisas isoäitini tapasi sanoa, että silloin
jos anti on kovin vaatimaton, niin parempi on reilu tyhjä. Tässä kohdassa
voitaisiin ehkä sanoa aivan samalla tavalla. Nimittäin
0,4 prosentin indeksitarkistus tietää esimerkiksi
700 euron kuukausituloissa 2,80:tä euroa kuussa. Sillä ei
saa edes puolikasta tupakka-askia, ei edes sitä peuhupussia, mistä puhuimme
edellisessä kohdassa. Se on niin pieni raha. Tässä ei
olla tekemässä nyt pelkästään
perusturvaan muutosta, vaan tässä ollaan tekemässä aivan
selkeä heikennys. Kun tehdään tällaisia
päätöksiä, niin meidän
pitää myöskin sitten pystyä tekemään
sellaisia päätöksiä, että täytyy
olla erikseen eläkeläisten ruokakaupat, joissa myöskään
ruuan hinta ei voi nousta enempää kuin 0,4 prosenttia.
Sillä tavalla pystyttäisiin pysymään
siinä samassa.
Jos sanotaan, että verotuksen kautta kompensoidaan,
niin on hyvä muistaa, että valtionverotuksen alaraja
on 16 100 ja siihen eivät esimerkiksi meidän
takuueläkeläisemme yllä. Takuu-eläkeläisiä on
noin 10 000. Me voimme sanoa, että sehän
on vain 10 000, mutta se on 10 000 köyhää ihmistä.
Se on 10 000 kotitaloutta, missä nähdään
nälkää. Ja me voimme kirkkain silmin sanoa,
että indeksi on pelkästään 0,4
prosenttia. Kuka teistä suostuisi jatkamaan tätä työtä,
jos sanottaisiin, että pienennetään tätä palkkaa
tämän verran? Kyllä silloin varmasti
noustaisiin ylös ja sanottaisiin, että emme me
tule toimeen, jos tästä palkasta otettaisiin pois
vaikkapa se 0,4 prosenttia. (Erkki Virtanen: Kyllä tultaisiin!)
Sekään ei kovin paljon olisi meille, mutta 2 euroa
80 senttiä (Puhemies koputtaa) kuukaudessa on nolo määrä.
Kannatan edustaja Mäntylän tekemää ehdotusta.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tämä indeksileikkaus
kohdistuu eläkeläisiin ja sairaisiin. Tämä kuvastaa
kyllä hallituksen sosiaalipoliittista linjaa.
Minulle ja edustaja Mustajärvelle oli jo 3,5 vuotta
sitten Säätytalolla selvää,
että myös sosiaaliturvan leikkauksiin ennen pitkää mennään. Säätytalolla
kiersi eri ryhmien neuvottelijoiden käsissä varsin
muhkea moniste, jossa oli todellakin valmiiksi laskettu, mitä mikäkin
leikkaus tai jäädytys merkitsee ja minkälaisia
säästöjä syntyy.
Tällä leikkauksella nyt syntyy 152,5 miljoonan
euron säästö. Sen maksavat siis vanhukset
ja sairaat, jotka ovat näiden kansaneläke- ja
työeläkeindeksien etuuksien saajia. Sen sijaan
kannattaa huomata, että suurin osa sosiaali- ja terveydenhuollon
maksuista, jotka on sidottu erilaisiin indekseihin, nousee täysimääräisesti.
Niitä ei suinkaan leikata. Tämä kertoo
myös hallituksen linjasta. Sitten vielä kannattaa
muistaa, että sairausvakuutuksen korvauksiin on tehty jo
yli 150 miljoonan euron leikkaukset ja uusia on myöskin
päätetty ja tekeillä, elikkä tuo
summa nousee yli 200 miljoonaan. Eli käytännössä samoilta kansalaisryhmiltä on
leikattu nyt näiden kautta jo yli 350 miljoonaa euroa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä laki koskee siis työeläkkeitä ja
työeläkeindeksiin sidottuja muita etuuksia ja
euromääriä, kansaneläkkeitä,
takuueläkkeitä ja muita sellaisia etuuksia, joita
tarkistetaan kansaneläkeindeksin perusteella tai jotka
muuten on sidottu kansaneläkkeen määrään.
Yleensä tämän eläkeindeksin
korottamisen tarkoituksena on ostovoiman säilyttäminen,
ja nyt kun tämä on vain 0,4 prosenttia, niin tässä eläkeindeksin
korottamisella tulee olemaan negatiiviset vaikutukset, kun tiedetään,
että eläkeläisiä erilaiset päätökset
rokottavat jo muutenkin rajusti: sähkön hinta
on noussut, asumiskustannukset, kiinteistöverot ja kaikki
muut, liikkuminen ja sairauden hoito kallistuu korvauksien leikkaamisen
ja omavastuuosuuden korottamisen myötä.
Eli kaiken kaikkiaan jos ajatellaan, niin kuin monet ovat puhuneet
täällä, runsaan 700 euron takuueläkettä ja
sitä, että näitä eläkeläisiä on 100 000,
niin panee miettimään, millä kumman ihmeellä tämmöisellä euromäärällä 100 000
kansalaista tulee toimeen plus sitten monet muut, jotka saavat pientä työttömyysturvaa
tai muuta.
Tässä puhutaan taas niistä arvoista,
mitä keskustelua käytiin myös tässä tupakkakeskustelussa.
Tuntuu, että köyhät jätetään
omiin oloihinsa ja niistä ei niin ole väliä,
mutta me ainakin kannamme heistä huolta ja emme ole hyväksymässä tätä esitystä.
Eli myös minä kannatan edustaja Mäntylän
tekemää hylkäysesitystä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus todellakin murtaa Suomen sosiaaliturvan
perustoja. Kannattaa huomata, että tämä indeksileikkaus
merkitsee sosiaaliturvan reaalitason pysyvää alentamista,
koska näyttää aivan ilmeiseltä,
että näihin leikkaamattomien indeksien mukaisiin
indeksitarkistuksiin ei palata vaan tämä jää pysyväksi
sosiaaliturvan leikkaukseksi.
Keskustelu päättyi.