Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kiinnitän huomiota siihen,
kuinka helposti alaikäiset voivat saada alkoholipitoisia
juomia, ja kiinnitän huomiota siihen, onko kouluissa riittävästi
raittiusvalistusta. Huumevalistusta on, vaikka sitäkään
ei ole riittävästi, mutta annetaanko tänä aikana
raittiusvalistusta?
Eräs edustajakollega kertoi, että hän
kohtasi aamulenkillään koululaisia, jotka yrittivät
heittää häntä olutpullolla päähän,
mutta kun hän kuuli tuon, hän väisti
ja välttyi kohtalokkaalta seuraukselta, joka olisi tullut,
jos tuo puolen litran pullo olisi osunut päähän.
Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara
Arvoisa puhemies! Kysyjä on aivan oikeassa, että nuorten
ja lasten alkoholinkäyttö on tässä maassa
erityisen suuri ongelma. Jos vertaamme eri Euroopan maiden tilannetta,
niin Suomessa, Tanskassa ja Britanniassa lasten nimenomaan humalahakuinen
alkoholinkäyttö on vaikea ongelma.
Periaatteessa elintarvikeliike tai anniskeluravintola, joka
tarjoilee alkoholia alaikäisille, on vaarassa menettää anniskeluoikeutensa
tai myyntioikeutensa. Näin on myös tehty, ja tätä linjaa
jonkin verran on tarkoitus vielä kiristää.
Se tulee myös herättämään
paljon pahaa verta, kun myyntioikeuksia menee. Jos isolta citymarketilta
viedään viikoksi oluenmyyntioikeudet, se on tietysti
aika iso ratkaisu.
Mutta valitettavasti on myös niin, että jopa vanhemmat
ostavat alkoholia lapsilleen, mikä on hiukan erikoista.
On myös totta, että meillä ehkä perinteinen
raittiusvalistus (Puhemies koputtaa) kouluissa on jäänyt
huumevalituksen jalkoihin. Tämän takia kannattaisi
kouluille muistuttaa, että alkoholi on edelleenkin ongelma.
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä kouluissa
puututaan läpäisyperiaatteella terveyskysymyksiin
ja myös alkoholi- ja huumekysymyksiin. Koulut tietysti itse
tällä hetkellä ratkaisevat, millä tunneilla
näitä asioita käsitellään.
Opetushallituksessa on useita projekteja, joilla kouluille pyritään
tuottamaan esimerkiksi oppimateriaalia, joka liittyy erilaiseen
valistustoimintaan. Tietysti on toivottavaa, että koulut
tekevät yhteistyötä paikkakunnalla olevien
järjestöjen kanssa tämän tärkeän asian
eteenpäinviemiseksi.
Sitten on tietysti muistettava, että eduskuntahan on
hyväksynyt terveystiedon uudeksi oppiaineeksi. Tämä tulee
tekemään tämänkin valistustyön
systemaattisemmaksi kouluissa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun aikoinaan koulussa oli aamuhartaudet,
siellä pystyttiin päivittäin antamaan
käsitystä oikeasta ja väärästä.
Haluaisinkin nyt kysyä:
Miten arvoisa ministeri arvioi nykyisten aamunavauksien antavan
oikean ja väärän tajua, ja voitaisiinko
tätä kehittää? On arvokas asia,
että on terveystieto, mutta kaikilla kasvun asteilla, eri luokka-asteilla,
tarvitaan kasvua oikean ja väärän tuntemiseen.
Mitä tämän tehostamiseksi on tehtävissä?
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa herra puhemies! Uskon siihen, että meidän
valistuneet opettajamme ovat myös kasvattajia ja pitävät esillä myös
niitä kysymyksiä, joissa todetaan, mikä on
oikein ja mikä on väärin. Aamunavaukset
ovat harkittuja asioita, joissa puututaan milloin mihinkin asiaan,
mitä pidetään tärkeänä, varmasti
myös näihin kysymyksiin, joista ed. Oinonen mainitsi.