Täysistunnon pöytäkirja 104/2001 vp

PTK 104/2001 vp

104. TORSTAINA 27. SYYSKUUTA 2001 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Koulujen raittiuskasvatus

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Kiinnitän huomiota siihen, kuinka helposti alaikäiset voivat saada alkoholipitoisia juomia, ja kiinnitän huomiota siihen, onko kouluissa riittävästi raittiusvalistusta. Huumevalistusta on, vaikka sitäkään ei ole riittävästi, mutta annetaanko tänä aikana raittiusvalistusta?

Eräs edustajakollega kertoi, että hän kohtasi aamulenkillään koululaisia, jotka yrittivät heittää häntä olutpullolla päähän, mutta kun hän kuuli tuon, hän väisti ja välttyi kohtalokkaalta seuraukselta, joka olisi tullut, jos tuo puolen litran pullo olisi osunut päähän.

Peruspalveluministeri Osmo Soininvaara

Arvoisa puhemies! Kysyjä on aivan oikeassa, että nuorten ja lasten alkoholinkäyttö on tässä maassa erityisen suuri ongelma. Jos vertaamme eri Euroopan maiden tilannetta, niin Suomessa, Tanskassa ja Britanniassa lasten nimenomaan humalahakuinen alkoholinkäyttö on vaikea ongelma.

Periaatteessa elintarvikeliike tai anniskeluravintola, joka tarjoilee alkoholia alaikäisille, on vaarassa menettää anniskeluoikeutensa tai myyntioikeutensa. Näin on myös tehty, ja tätä linjaa jonkin verran on tarkoitus vielä kiristää. Se tulee myös herättämään paljon pahaa verta, kun myyntioikeuksia menee. Jos isolta citymarketilta viedään viikoksi oluenmyyntioikeudet, se on tietysti aika iso ratkaisu.

Mutta valitettavasti on myös niin, että jopa vanhemmat ostavat alkoholia lapsilleen, mikä on hiukan erikoista. On myös totta, että meillä ehkä perinteinen raittiusvalistus (Puhemies koputtaa) kouluissa on jäänyt huumevalituksen jalkoihin. Tämän takia kannattaisi kouluille muistuttaa, että alkoholi on edelleenkin ongelma.

Opetusministeri  Maija  Rask

Arvoisa puhemies! Tällä hetkellä kouluissa puututaan läpäisyperiaatteella terveyskysymyksiin ja myös alkoholi- ja huumekysymyksiin. Koulut tietysti itse tällä hetkellä ratkaisevat, millä tunneilla näitä asioita käsitellään. Opetushallituksessa on useita projekteja, joilla kouluille pyritään tuottamaan esimerkiksi oppimateriaalia, joka liittyy erilaiseen valistustoimintaan. Tietysti on toivottavaa, että koulut tekevät yhteistyötä paikkakunnalla olevien järjestöjen kanssa tämän tärkeän asian eteenpäinviemiseksi.

Sitten on tietysti muistettava, että eduskuntahan on hyväksynyt terveystiedon uudeksi oppiaineeksi. Tämä tulee tekemään tämänkin valistustyön systemaattisemmaksi kouluissa.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Kun aikoinaan koulussa oli aamuhartaudet, siellä pystyttiin päivittäin antamaan käsitystä oikeasta ja väärästä. Haluaisinkin nyt kysyä:

Miten arvoisa ministeri arvioi nykyisten aamunavauksien antavan oikean ja väärän tajua, ja voitaisiinko tätä kehittää? On arvokas asia, että on terveystieto, mutta kaikilla kasvun asteilla, eri luokka-asteilla, tarvitaan kasvua oikean ja väärän tuntemiseen. Mitä tämän tehostamiseksi on tehtävissä?

Opetusministeri Maija Rask

Arvoisa herra puhemies! Uskon siihen, että meidän valistuneet opettajamme ovat myös kasvattajia ja pitävät esillä myös niitä kysymyksiä, joissa todetaan, mikä on oikein ja mikä on väärin. Aamunavaukset ovat harkittuja asioita, joissa puututaan milloin mihinkin asiaan, mitä pidetään tärkeänä, varmasti myös näihin kysymyksiin, joista ed. Oinonen mainitsi.

Toinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.