4) Laki toimeentulotuesta annetun lain 11 §:n
muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd (esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä on nyt käsittelyssä kristillisdemokraattien
vaihtoehtobudjettiin liittyviä lakialoitteita, ja esittelen
tässä omassa puheenvuorossani nyt toimeentulotukea
koskevan lakialoitteen. Eli tässä aloitteessa
ehdotamme, että toimeentulotuesta annettuun lakiin sisältyvää etuoikeutetun
ansiotulon rajoja korotetaan siten, että tuloina ei oteta
huomioon vähintään 25:tä prosenttia
ansiotuloista vapaan tulon maksimimäärän
ollessa 175 euroa kuukaudessa. Lisäksi ehdotamme, että tämä säännös
säädettäisiin pysyväksi. Tämä on
todellakin rinnakkaislakialoite hallituksen toimeentulotuen muutosta koskevalle
lakiesitykselle.
Toimeentulotukilaissa tuloina ei tällä hetkellä siis
oteta huomioon vähintään 20:tä prosenttia ansiotuloista,
mutta kuitenkin enintään 150 euroa kuukaudessa,
ja muut ansiotulot otetaan käytännössä täysimääräisesti
huomioon. Tämä säännös
on ollut voimassa väliaikaisena, ja hallitus on esittänyt
sen voimassaolon jatkamista väliaikaisella lainmuutoksella
vuoden 2014 loppuun saakka.
Etuoikeutetun ansiotulon tarkoituksena on edistää henkilön
mahdollisuuksia parantaa toimeentuloaan pienillä omilla
ansioilla ja sijoittumista myöhemmin työelämään
pysyvämminkin. Määräaikaisesti
voimassa olleen säännöksen on huomattu
johtaneen toimeentulotukiasiakkaiden aikaisempaa oikeudenmukaisempaan
kohteluun, työssäkäyvien asiakkaiden
toimeentulotuen kohtuullisempaan tasoon ja myös kannustavuuden
lisäämiseen, mikä on tietysti se päätarkoitus
tällä lailla.
Toimeentulotuen saajista 71 prosenttia on yksin asuvia, ja yksinhuoltajaperheitä on
noin 12 prosenttia. Yksinhuoltajista peräti neljännes
saa toimeentulotukea. Etuoikeutetun tulon käyttöönotto
on hyödyttänyt erityisesti yksinhuoltajanaisia
eli kannustanut heitä hankkimaan pieniä ansiotuloja.
Koska etuoikeutettu tulo on talouskohtainen, se tukee varsinkin
yhden ansiotulonsaajan talouksia. Juuri näiden taloudellisesti
hyvin haavoittuvien talouksien tukemiseksi on mielestäni
perusteltua korottaa tätä etuoikeutetun tulon rajaa
nykyisestä.
Myös työttömiä kahden henkilön
talouksia ajatellen nykyinen etuoikeutetun tulon määrä on riittämätön
toteuttamaan nuo aiotut vaikutukset. Jotta työelämän
ulkopuolella olevat toimeentulotukea saavat henkilöt pystyisivät
ottamaan ja heidän kannattaisi ottaa vastaan tilapäistä tai
hyvin pienen tuntimäärän tarjoavaa esimerkiksi
osa-aikaista työtä, on etuoikeutetun tulon määrää nostettava
kannustavammaksi. Uskon, että samalla siinä tarjoutuu
myös mahdollisuus pysytellä työelämän
tuntumassa jollain tavalla kiinni ja toivon mukaan sitten työllistyä täysipäiväisesti
myöhemmin.
Jos etuoikeutetun tulon rajaa korotetaan siten, niin kuin ehdotamme
tässä, että huomioon ei oteta vähintään
tuota 25:tä prosenttia ansiotuloista maksimimäärän
ollessa 175 euroa kuukaudessa, valtion budjettiin tarvitaan noin
15 miljoonan euron panostus. Pidän tätä panostusta
valtion budjettiin nähden varsin maltillisena ja kohtuullisena,
mutta sillä olisi kuitenkin selvästi helpottava vaikutus
näihin yksittäisiin kotitalouksiin. Tässä ehdotamme
myös, että tämä säännös
muutettaisiin pysyväksi.
Bjarne Kallis /kd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämä lakialoite 82, joka on
tehty Kari Kärkkäisen nimessä, liittyy
myöskin eduskuntaryhmämme vaihtoehtobudjettiin,
ja siinä kiinnitetään huomiota nimenomaan
lapsiperheiden työmarkkinatukeen. Sata-komitea esitti,
että luovuttaisiin puolison tulojen tarveharkinnasta, mutta
se tietenkin maksaisi aika paljon, ja tässä meidän
esityksessämme lievennetään tätä tulojen
tarveharkintaa. Kustannus on noin 10 miljoonaa euroa mutta parantaa
huomattavasti työttömien lapsiperheiden asemaa.
Lakialoite 83, joka on tehty allekirjoittaneen nimessä,
koskee toimeentulotuen suuruutta. Hallitus esittää näitten
vähätuloisten henkilöitten aseman parantamiseksi
kunnallisverotuksessa perusvähennyksen korottamista 50
eurolla, joka käytännössä tarkoittaa
sitä, että he saavat yhden euron lisää kuukaudessa,
koska jos perusvähennys saadaan, silloin maksetaan myöskin
veroa. Meidän mielestämme tämä summa
on vaatimaton, ja katsomme, että suuremman hyödyn
saisi, jos toimeentulotukilakiin tehtäisiin sellainen muutos,
että rajaa nostettaisiin 25 eurolla. Tämmöinen
uudistus maksaisi 60 miljoonaa mutta antaisi käytännössä 25
euroa lisää kuukaudessa niille kaikkein köyhimmille.
Jos ajattelee, että 16 miljoonalla saa euron, 60 miljoonalla
saa 25 euroa, niin mielestämme tämä olisi
aivan paikallaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kd-ryhmä on tehnyt aloitteet toimeentulotuesta annetun
lain 9 ja 11 §:n muuttamiseksi ja lisäksi työttömyysturvalain
muutoksesta. Minusta on erinomaisen hyvä asia, että kd-ryhmä tekee
näin tätä vaihtoehtobudjettia. Se traditio
alkoi jo monta monta vuotta sitten, ja se jatkuu. Se on hyvä asia.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän tässä yhteydessä huomiota
siihen, että jos olen oikein laskenut näistä summan,
niin se on 15 plus 10 plus 60 miljoonaa euroa elikkä 85
miljoonaa euroa. Hyvä, kun on jokaisessa vielä laskettu
se, paljonko se meno kunkin lakialoitteen kohdalla sitten olisi. Mutta
voisiko vielä täydellisemmäksi ryhtyä näissä asioissa
kertomalla, mistä nämä rahat otetaan?
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Meillä on vaihtoehtobudjetissa
tulopuolelle lähes miljardi euroa lisää. Muun
muassa yksi sellainen on se, että me katsomme, että me
hyvätuloiset emme tarvitse ensi vuonna 25 euroa lisää kuukaudessa,
emmekä me näe, että kaikkein pienituloisin,
jolla on valtionverotuksessa verotettavaa tuloa, saisi 2 euroa lisää kuukaudessa.
Näin syntyy peräti 450 miljoonaa euroa.
Leena Rauhala /kd:
Herra puhemies! Nämä kolme lakialoitetta,
joista yksi koskee työttömyysturvalain 7 luvun
6 §:ää ja muut toimeentulotukilain
9 §:ää ja 11 §:ää,
ovat kokonaisuus, jossa, voi sanoa, niin kuin täällä edellä olevissa puheenvuoroissa
jo tulikin esille, pienillä muutoksilla — korotuksilla
euromääriin tai tähän toimeentulotuen
kohtaan, mihin pieniä muutoksia ollaan esittämässä — kuitenkin
olisi merkitys juuri siihen, mitä me olemme yhteisesti
varmasti tahtomassa: että tässä yhteiskunnassa
tätä köyhyyttä, niitä ryhmiä,
jotka elävät meillä köyhyydessä,
pystyttäisiin vähentämään.
Erityisen tärkeänä pidän,
jos me ajattelemme myös kuntatasolla työllistymistä ja
työttömien selviytymistä, että me
saisimme toimeentulotuen varassa olevien elämää parannettua.
Tavoitteena, niin kuin tässä ed. Räsäsen
aloitteessa on, voisi olla vähitellen työllistyä,
että toimeentulotuen saajien määrää voitaisiin
vähentää ja saada heitä työllistymään,
työelämään, koska tämä parantaa
elämää. Tässäkin lakialoitteessa
81 ovat juuri esimerkiksi nämä yksinhuoltajaperheet, joille
se on erittäin tärkeää, ja lapsiperheiden kohdalla
nämä muutokset, mitä on näissä toisissa
lakialoitteissa, osoittavat, että pienillä muutoksilla
hyviä parannuksia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäsen nyt käsittelyssä oleva
aloite, samoin kuin kristillisdemokraattien kaksi seuraavaakin aloitetta,
on sisällöltään erinomainen.
Ne ovat niin erinomaisia, että ne ovat olleet jo viimeiset
8 vuotta vasemmistoliitonkin varjobudjetissa, josta ne on joko lainattu
tai päinvastoin. Se nyt on aivan sama, kuka niitä esittää.
Pääasia, että ne voisivat toteutua.
Esimerkiksi tämän ikään
kuin vapaaosuuden nostaminen on silläkin tavalla, kuten
ed. Räsänen tässä jo totesikin,
merkittävää, että sillä voidaan
sekä kannustaa, kuten valtiovarainministeriö on
aina vaatinut, että myöskin poistaa tuloloukkuja,
kuten valtiovarainministeriö on aina vaatinut. Mutta jostain
syystä valtiovarainministeriö ei ole kuitenkaan
ollut innostunut ryhtymään käytännön
toimenpiteisiin näitten tuloloukkujen poistamiseksi ja
kannustavuuden lisäämiseksi.
Tämä aloite, samoin kuin jatkossa tuleva meidän
itse asiassa saman sisältöinen aloitteemme, tarjoaisi
erinomaisen keinon tähän, ja myöskin
se on tärkeää, että tämä vähennys
tehtäisiin pysyväksi. Kun tuottavuusohjelma vaatii
valtion toimien tehostamista, niin eduskunnan toimintaa voitaisiin
merkittävästi tehostaa muuttamalla hyvät
esitykset, joita säädetään väliaikaisesti,
pysyväksi lainsäädännöksi,
jolloin täällä ei tarvitsisi tuhlata
aikaa itsestäänselvyyksien hyväksymiseen.
Mutta itsestäänselvyyttä voisi kyllä parantaa
sillä tavalla, kun 175 euroa on minusta ehkä turhan
vähän siksi alarajaksi, että pitäisi
päästä 25 prosenttiin ja vähintään
300 euroon, jolloin oltaisiin ehkä, sanoisinko, toimeentulon
kannalta realistisella tasolla.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Nämä aloitteet ovat sinällään
oikean suuntaisia, mutta jos ajatellaan, mikä tässä on
perusongelma meillä kaikessa, niin meidän pitäisi
pyrkiä siihen, jotta nämä järjestelmät
olisivat yksinkertaisia ja että mahdollisimman vähän
olisi siellä turhaa paperinpyöritystä.
Tällä hetkellähän kun katsoo
sosiaali- ja työttömyysturvajärjestelmiä,
niin nehän työllistävät valtavasti,
siellä on hirveä armeija koko valtakunnassa porukkaa.
Sen takia nämä vähimmäistasothan
pitäisi saada sille tasolle, jotta ihminen tulisi todella
toimeen, jotta ei tarvitsisi katsoa, että enstäinkin
maksaa veroa pienistä tuloista, jostakin etuudesta, vaikkapa
työmarkkinatuesta, 20 prosenttia veroa. Sitten hän
menee hakemaan toiselta luukulta mahdollisesti toimeentulotukea tai
sitten asumistukea, ja siinä mielessä se taso pitäisi
saada johonkin semmoiseen tasoon kuin ... No, Islanti on huono esimerkki.
Islannissa se on tonni, josta lähtee vero. Me kävimme
siellä tutustumassa malliin. Siellä on tämmöinen
pyöreä tonni suurin piirtein euroina varsinainen
verolähdekertymä, mikä tarkoittaa sitä,
että kun Islanti on pieni maa, vähän
reilut 200 000 asukasta, niin se koko porukkahan niillä joutuisi
pyörittämään tätä byrokratiaa,
jos olisi niin mutkikas systeemi kuin meillä.
Sen takia, ed. Pulliainen, minusta se säästö tulisi
sieltä. Pitäisi uskaltaa laskea, mitä tulisi
säästöjä, jos me reippaasti
nostaisimme perusnormeja täältä ja vähentäisimme
byrokratiaa, jolloin samalla tulisi tuottavuusohjelma toteutettua
ja jatkossa ihmisiä olisi enemmän tuottavaan työhön, ei
siis paperin pyöritykseen, koska se on hyvin tuottamatonta
työtä. Se on vahtipolitiikkaa katsoa, mitä tuo
ihminen hankkii, ja otetaan ja annetaan ja tehdään
ylimääräistä paperityötä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä olevat
lakialoitteet antavat aiheen hyvään keskusteluun,
ja mielestäni lakialoitteet ovat yksi tapa tuoda tärkeitä asioita
esille valiokuntia varten ja myös julkisuutta varten.
Täällä on käyty hyvää keskustelua.
Haluan korostaa sitä, että jotta työelämän
ulkopuolella olevat toimeentulotukea saavat henkilöt voisivat ottaa
vastaan tilapäistä tai hyvin pienen tuntimäärän
tarjoavaa osa-aikaista työtä, niin on tarpeellista,
että etuoikeutetun tulon määrää nostetaan
tähän kannustavaksi.
Työ on paras lääke syrjäytymistä vastaan.
Työ on parasta turvaa toimeentulossa, ja sitä kautta, kun
on otetta työelämään, vaikka
kuinka vähäisenkin työn kautta, tämä varmasti
auttaa työllistymistä pysyvämpään
työhön. Toivon, että tätä näkökohtaa
erityisesti otettaisiin huomioon asian jatkokäsittelyssä.
Samalla myös on tärkeää se, että tekemätöntä työtä tulee
tehdyksi. On paljon semmoisia töitä, jotka voitaisiin
juuri tämän järjestelyn kautta hoitaa
ja saattaa valmiiksi. Aina kun jotakin tekee niin jotakin saa, on
viisaus, jota kannattaisi ajatella tämän asian
jatkokäsittelyssä.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Kristillisdemokraattien kolme lakialoitetta
ovat varsin hyvät ja kannatettavat. Tässä ed.
Erkki Virtanen pohti sitä, miten nämä saisi
voimaan. Varmasti julkisuus olisi tapa, jolla näiden lakialoitteiden
etenemistä voitaisiin edistää. Ongelma vain
on se, että julkisuus ei ole niinkään
kiinnostunut toimeentuloasiakkaista, toimeentulotuen varassa elävien
ihmisten asioista, taikka työttömyysturvan kehittämisestä.
Se on ongelma. Se on enemmän kiinnostunut sukupuolineutraalista avioliitosta
ja sen tyyppisistä asioista, kuinka kirkosta erotaan tai
ei erota.
Toivoisin, että esimerkiksi valtajulkisuus ottaisi
näitä asioita keskeisiksi käsittelykohteikseen.
Toimeentulotuen varassa elää Suomessa satojatuhansia
ihmisiä, ja heidän elämänsä olisi varmasti
jonkun Ajankohtaisen kakkosen aiheena ihan sopiva ja pätevä.
Mutta nämä lakialoitteet ovat hyvät,
ja tästä on syytä kyllä kristillisdemokraattista
eduskuntaryhmää kiittää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Esa Lahtelalle ja muillekin tiedoksi:
Vasemmistoliitto esittää seuraavaan hallitusohjelmaan
750 euron syyperusteista perustuloa, joka kattaisi nämä ensisijaiset
vähimmäisetuudet, jotka ovat siis selkeästi
sitä pienempiä nykyisin, ensimmäisenä vaiheena
köyhyydenkin poistamiseen riittävään
vähimmäistuloon.
Ed. Lauri Oinoselle: Teidän edellinen puheenvuoronne
oli mitä erinomaisin. Toivon vaan, että se konkretisoituu
sitten, kun tässä varmaan syksyn kuluessa pääsemme
myöskin tästä ehdotuksesta aivan aidosti äänestämään,
että myöskin tulette mukaan kannustamaan tämänkin
asian läpimenoa ja monien muittenkin hyvien asioitten läpimenoa,
jotka varmasti tuovat teille, kuten kaikille keskustalaisille ja
kaikille edustajille ylipäätäänkin,
suurta kannatusta tuolla vaalikentillä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä yhtä otetta
yritin tankata ja lukea, mitä tarkoittaa tämä puolison
tulojen tarveharkinta. Minusta se olisi selkeästi tehtävä sillä tavalla,
jotta jokaisella ihmisellä on oikeus omaan työttömyysturvaan.
Ei ole olemassa mitään puolison tulojen tarveharkintaa.
Samalla tavalla kuin on ansiosidonnaisessa, niin samaten työmarkkinatuessa
pitäisi olla tämmöinen oikeus, koska
tämä on sillä tavalla täysin
kohtuuton tilanne: joutuu elämään aika
pienillä tuloilla perhe, jos sattuu jäämään työttömäksi,
kun otetaan puolison tulot huomioon.
Toisaalta, kun kaikissa perheissä nämä perhesuhteet
eivät ole välttämättä kovin
hyvät, asutaan samassa ja saattaa olla, jotta se toinen
ei hyvin ymmärrä toisen ihmisen menoja, niin sen
takia tulee aika paljon eroja, avioeroja tai avoliittoeroja — mitä nyt
mahtaa ollakin, jos ei ole naimisissa. Siinä tilanteessa
sitten lähdetään asumaan erilleen toimeentulosyystä mutta
siitä huolimatta ollaan yhdessä, ja se tekee ylimääräistä kustannusta.
Se tekee myös sieltä kautta ylimääräistä kustannusta
yhteiskuntaan, että on varattu toinen asunto jossakin,
vaikka todellisuudessa siinä ei välttämättä pysyvästi
asuta.
Tämä meidän pitäisi uskaltaa
purkaa kokonaan. Elikkä koska meillä on erillisverotus
olemassa, niin silloin pitää olla myös
erillinen työttömyysturvaoikeus myös
työmarkkinatuen puolella.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan totta, ed. Erkki Virtanen toi tärkeitä näkökohtia
esille. Mielestäni nämä ovat niin hyviä asioita,
että näistä kannattaisi seuraavaan hallitusohjelmaan
saada myöskin kirjattua asioita sisään,
ja toivon, että nyt vielä tämän
eduskunnan aikana vajaan puolen vuoden kuluessa valiokuntakäsittelyssä näihin
asioihin voidaan kiinnittää huomiota.
Mutta ed. Tiusanen toi täällä esille
todellisen ongelman: Eduskunnassa tehdään erittäin
paljon työtä näitten lakialoitteitten
valmistelussa, niihin nähdään vaivaa,
jokaiseen lakialoitteeseen nähdään paljon
vaivaa edustajien taholta, ja avustajat ovat sitä varten,
että hankkivat tietoja ja tausta-aineistoa eduskunnassa,
myös virkamiehet ovat näiden kanssa paljon tekemisissä.
Pitäisin hyvin tarpeellisena sitä, että nämä jotenkin
saataisiin paremmin tiedotettua. Tätähän juuri
ed. Tiusanen toivoi. Ja on jotenkin harmillista, että tämä suuri
työ, mitä lakialoitteitten valmisteluissa tehdään,
itse asiassa kansanedustajien kirjallisissa puheenvuoroissa parlamentille, menee
vajaasti kansan tietoisuuteen. Hyvin epäolennaiset asiat
ovat ne, jotka kiinnostavat mediaa, mutta se todellinen työ,
jota täällä ilta- ja yömyöhään
asti tässäkin salissa tehdään,
rakentava työ, jossa ainakin itse haluan etsiä hyvää yhteishenkeä kaikkien
kanssa, jää valitettavasti vaille huomiota.
Keskustelu päättyi.