8) Laki perustuslain 63 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite nousi ajankohtaiseksi,
kun jokin aika sitten käsiteltiin ministerin sidonnaisuusilmoituksia.
Siitähän nousi aikamoinen kohu, ja myöskin
perustuslakioppineet alkoivat pohtia sitten, olisiko tältä osin tarvetta
perustuslain täsmentämiseen.
Tässä lakialoitteessa ehdotetaan perustuslakia muutettavaksi
niin, että ministerin tulisi eritellä sidonnaisuuksiaan
koskevassa selvityksessä eduskunnalle omien tietojensa
lisäksi perheenjäsentensä omistukset
elinkeinotoiminnassa, omistukset yrityksissä ja heidän
muu merkittävä varallisuutensa. Ministerin perheenjäsenillä tarkoitetaan
tässä lakialoitteessa ministerin puolisoa ja ministerin
lasta, lapsenlasta, vanhempia sekä isovanhempia. Eli tässä on
perheenjäsenien kohdalla tällainen hyvin laaja
tulkinta, ja olen kyllä valmis keskustelemaan myöskin
siitä, olisiko mielekkäämpää sitten,
että tämä perheenjäsenten määritelmä olisi
suppeampi esimerkiksi niin, että se koskisi vain puolisoa
ja ministerin lapsia.
Nykyinen perustuslain säännös ministerin
sidonnaisuuksien ilmoittamisesta eduskunnalle ei yksiselitteisesti
koske ministerin läheisiä, vaikka elinkeinotoiminta
tai omistus yrityksessä tai yrityksissä läheisten
piirissä voi olla keskittynyt tavalla, joka saattaa ministerin
jääviksi päättämään
tiettyä yritystä tai tahoa koskevista asioista.
Omistuksen hajauttaminen esimerkiksi puolison ja lasten nimiin ei
asiallisesti muuta ministerin sidonnaisuutta, jos elinkeinotoiminta
tai omistus on merkittävää jossakin tietyssä yrityksessä.
Tässähän pitää ottaa
huomioon sidonnaisuuden arvioinnissa esimerkiksi perimisoikeus, alaikäisten
lasten tai lapsen huoltajuus tai se, minkä muotoisesta
parisuhteesta on kyse, ja jos on avioliitosta kyse, onko avioehtoa
olemassa vai ei. Eli tämä taloudellinenkin sidonnaisuus
kulkee suoraan vanhempien ja lasten välillä ja myöskin
aviopuolisoitten välillä.
Arvoisa puhemies! Ministerin tehtävässä toimiva
voi saada sisäpiiritietoa, jonka hyväksikäyttäminen
osakemarkkinoilla ei ole sallittua. Ministerien toiminnan on oltava
läpinäkyvää, ja omassa sekä perheen
yritysvarallisuudessa ja omistuksessa tapahtuvat muutokset on selvitettävä eduskunnalle.
Ministeri tehtävässään saa paljon
sellaista hiljaista tietoa, varsinkin oman hallinnonalansa asioista,
jolla voi olla hyvin suurta taloudellista merkitystä, ja
ministeri saa tämän tiedon ensimmäiseksi,
paljon ennen kuin moni muu.
Vaikka kyseessä ei olisikaan ministerin mahdollinen
jääviys johonkin yksityiseen yritykseen nähden,
sidonnaisuus omistuksen kautta voi olla merkittävää tietoa,
jos ministeri voi omalla hallinnonalallaan vaikuttaa omistamansa
tai hänen perheenjäsentensä omistaman
yrityksen toimintaedellytyksiin. Myös perheenjäsenten
omistamisen tai yritystoiminnan kautta syntyy sidonnaisuuksia, jotka
voivat horjuttaa julkista luottamusta ministerin virkatehtävien
asialliseen hoitamiseen, elleivät sidonnaisuudet ole tiedossa
ja siten yksittäisestä päätöksestä pidättäytyminen valvottavissa.
Sen vuoksi perheenjäsenten elinkeinotoiminnan omistusten
yrityksissä ja muun merkittävän varallisuuden
tulee kuulua ministerin ilmoitusvelvollisuuden piiriin. Haluan vielä täsmentää,
etten missään nimessä ole demonisoimassa
sitä, etteikö kansanedustaja tai ministeri saa
omistaa osakkeita. Kyllä saa, mutta kaikkien tällaisten
tietojen pitää olla niin näkyvissä,
että kansalaisilla on mahdollisuus arvioida myöskin tämän
päättäjän riippumattomuutta.
Tässä lyhyesti se, millä perusteilla
esitän tätä perustuslain 63 §:n
2 momentin muuttamista.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mustajärvi teki hyvän
teon silloin nostaessaan Talvivaaran omistuksen keskusteluun. Puolestaan
ministeri Paula Lehtomäki teki hyvän teon, kun
hän mainitsi omassa selostuksessaan sidonnaisuuksien muuttumisesta,
että mahdollisesti tähän liittyy sidonnaisuuksien
kannalta merkittävä omistus. Siitä käytiin
todella laaja keskustelu, ja se keskustelu tietysti aina vähän menee
laajemmaksi kuin ehkä olisi tarpeen, mutta kuitenkin se
oli koko ajan sikäli asiallista, että ensimmäistä kertaa
näistä asioista keskusteltiin täysistunnossa
eduskunnassa avoimesti. Tärkeä asia.
Arvoisa puhemies! Talvivaaran kaivos on jatkuvasti puheen alla.
Muun muassa tämän päivän uutisissa
tuon osakeyhtiön toimitusjohtaja vahvasti kritisoi kaivoslakia,
eli ei Talvivaara meitä jätä. Tämä perustuslain
63 §:n muutosesitys, joka on ed. Mustajärven
lakialoitteessa 74 näiltä valtiopäiviltä,
on selkeä, ja toivon, että tämä asia etenee.
Olen varma, että jos ei nyt tällä vaalikaudella,
niin jatkossa tämä kyllä tullaan täsmentämään
ed. Mustajärven esityksen suuntaisesti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämähän on mitä suurimmassa
määrin periaatteellinen asia. Kysymys on myöskin
siitä, kun tätä muutosta ehdotetaan perustuslakiin,
onko muutos taustassa niin merkittävä, että se
on perustuslaissakin näin sanottava. Minun henkilökohtainen
kantani on se, että ympäristön muutos on
niin merkittävä, että tämän
laatuinen ratkaisu pitäisi tehdä. Se on paljon
parempi, että nämä asiat ovat vähän
sen laajemman kaavan mukaan kuin sen suppeamman kaavan mukaan, koska
sillä on vaikutuksena se, että tämmöinen
kansalaisten käsitys laillisesta yhteiskunnasta, suhmuroimattomasta
yhteiskunnasta, vahvistuu. Se on se keskeinen tavoite, ja tällaisella
menettelyllä siihen ehkä päästään.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kaikkiin edellisiin voi yhtyä, koska
kyse on isosta periaatteellisesta kysymyksestä. Vertaan
tähän vain yhtä asiaa. Miettikää,
kun jossakin kunnassa tehdään rantaosayleiskaavaa.
Siellä etsitään kissojen ja koirien kanssa
kaikki sedät, tädit, serkut, jotka ovat esteellisiä,
taitaa olla melkein, jotta jos keppi on ollut samassa nurkassa naapurin
mummolla, niin sekin on jo esteellinen. Meillä tehdään
tätä ja tosi pitkälle menevät
jääviyskysymykset. Kyse on kuitenkin ihan toisista
arvoista. Ei voi vaikuttaa millään muotoa. Jos
siellä rannassa sattuu olemaan hyvin kaukaisen sukulaisen,
pikkuserkun, maapala, joka ei välttämättä saa
edes rakennusoikeutta, niin tämä henkilö tulee
esteelliseksi. Tässä mielessä tässä on
tosi isoista asioista kyse, tiedosta, minkä voi saada.
Aikaisemmin ed. Mustajärvi totesi, että totta kai
ministerillä on sellaiset tietolähteet ja monet ovet
avautuvat toisella tavalla kuin kelle hyvänsä ja
voi käyttää omaa ja tässä tapauksessa
myös perheenjäsenen omistusta, siis alaikäisten
lasten esimerkiksi, jolloin todellisuudessa päätöksenhän
tekee kuitenkin se vanhempi, siis mahdollisesti ministeri, joten
totta kai pitää ilmoittaa kaikki omistussuhteet,
mitä osakkeita omistetaan. Siinä mielessä ed.
Pulliainen totesi just noin, että kun se homma perustuslakiin
kirjataan, mieluummin se on enemmän kuin vähemmän.
Silloin demokratian uskonpalautus pitäisi saada monelta
taholta. Tässä on nimittäin viime aikoina
ihan riittävästi ollut sitä horjutusta,
joka tekee sen, jotta monet ihmiset katsovat, jotta kaikki ovat
jonkinlaisia vilpin pelaajia ja rosvoja koko sakki.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ed. Mustajärvi on tehnyt oikein hyvän
ja tarpeellisen lakialoitteen, kun vaatii, että ministerin
lähipiirin sidonnaisuudet on myös ilmoitettava.
Kaiken kaikkiaan olisi ihan tarpeen tehdä laajemminkin näitä muutosesityksiä niin,
että myös kansanedustajien sidonnaisuudet on laajemmin
ilmoitettava ja samoin kunnanvaltuutettujen. Kunnan luottamushenkilöiden
sidonnaisuuksiin on myös syytä kiinnittää huomiota.
Mutta itse tässä, kun kuuntelin ed. Mustajärven
esittelypuheenvuoroa, niin ajattelin, että onpa aika outoa,
että nykyisen lainpykälän mukaan ei ole
ymmärretty ennen ministeri Lehtomäkeä,
että jos ministerin toimialaan kuuluvissa asioissa lähipiiri
kuten puoliso ja alaikäiset lapset omistavat merkittävässä määrin
omistuksia jossakin sellaisessa asiassa, missä ministeri
nimenomaan joutuu toimimaan ja tekemään, niin silloin
olisi jo muidenkin ministereiden pitänyt aikaisemmin ymmärtää.
Mutta koska näin ilmeisesti ei ole ollut, niin tämä lakimuutos
on ihan välttämätön, ja onhan
se nyt päivänselvää, että jos
yritys harjoittaa kaivostoimintaa ja ministerin puolisolla ja alaikäisillä lapsilla
on huomattavaa omistusta ja ministeri on vielä ympäristöministeri,
niin kuka sitten voisi enemmän tällaiseen asiaan
vaikuttaa. Mielestäni itse asiassa tämä nykyinenkin
pykälä kyllä siihen velvoittaisi ja on ikävää,
että sitä esimerkiksi valtioneuvoston toimintaa
valvova oikeuskansleri ei ole huomannut.
Mutta edelleen ed. Mustajärvelle suurkiitos siitä,
että hän on nostanut tällaisen asian
päivänvaloon ja siihen päästään
nyt puuttumaan. Kaikki avoimuus on aina hyvin tervetullutta.
Keskustelu päättyi.