4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi siviilipalveluslain
4 §:n muuttamisesta
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kuten jo lähetekeskustelussa
ilmaisin, niin hiukan ehkä haluaisin kysyä siitä,
mitä työ- ja tasa-arvovaliokunnassa on mietitty,
kun on lähdetty puoltamaan tätä hallituksen
esitystä, että siviilipalvelusta lyhennettäisiin
15 vuorokaudella sen takia, että varusmiespalvelustakin on
lyhennetty sillä 15 vuorokaudella. Kuitenkin siitä esityksestäkin
käy ilmi, näitten kahden eri palvelusmuodon rasittavuudet
poikkeavat toisistaan merkittävällä tavalla,
ja nyt vähän niin kuin pelottaakin suoraan sanottuna
se, että mitä jatkossa. Eli jos nyt hyväksytään
tämä 15 vuorokauden lyhennys siviilipalvelukseen,
koska myös tämä varusmiespalvelus aiemmin
on lyhennetty 15 vuorokaudella, niin ovatko nämä päivät
sitten joittenkin mielestä näissä palveluksissa
siis jatkossa kaikki samanarvoisia ja seuraako siitä se,
että jos esimerkiksi jatkossa puututaan varusmiespalvelukseen
jollain tavalla, vaikkapa niin, että se lyhenee — perussuomalaiset kyllä vastustavat
sitä, että sitä lyhennettäisiin — niin
seuraako siitä sitten esitys, että vastaavasti siviilipalvelusta
taas lyhennetään? Tähän nyt
toivoisi kyllä asianomaisen valiokunnan jäseniltä jotain
lisäselvityksiä.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Omasta puolestani annan lisäselvitystä tähän puoluetoveri
Saarakkalalle. Kyllä tästä omassa porukassa
keskusteltiin. Kun varusmiespalvelusta lyhennettiin pari viikkoa
ja kun tämä siviilipalvelusaika on sidottu siihen
pisimpään palvelusaikaan, niin ainoastaan tähän
otettiin kantaa. Toki olen itsekin syvästi huolissani siitä,
että tässä ei vedetä nyt linjanvetoa
siihen, että siviilipalvelusaikaa ruvetaan jatkossa järjestelmällisesti
lyhentämään. Jos se siihen suuntaan menee,
niin tulen suhtautumaan siihen asiaan kriittisemmin kuin tähän
yksimieliseen esitykseen nyt suhtauduin.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valiokunta käsitteli tämän
asian, ja siinä asiantuntijakuulemisessa kävi
selvästi ilmi se, että siviilipalveluksen ikään
kuin rasittavuutta on ajateltu ei niinkään päivinä vaan
siinä, että se on lyhempi sen suorituspäivänsä suhteen,
ja juuri tämän vuoksi siviilipalvelus on hieman
pidempi kuin lyhin varusmiespalvelus. Mutta muistuttaisin siitä,
että Suomi on usein saanut huomautuksia erilaisilta ihmisoikeustahoilta
siitä, että meidän siviilipalveluksemme mitta
on rangaistuksen luontoinen. Siksi pidän erittäin
hyvänä sitä, että tämä 15
päivän lyhennys on tehty, koska se on tehty myös
varusmiespalvelun pisimpään palveluun.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni tämä esitys
on ihan hyvä ja kannatettava. En oikeastaan ymmärrä sitä ajattelua, joka
kumpuaa niissä puheenvuoroissa, joissa siviilipalvelus
haluttaisiin pitää jonkinlaisena rangaistuksena,
vaikka itse olen henkilö, joka näkee tärkeäksi
sen, että meillä on yleinen ja yhtenäinen
asevelvollisuus. Toki toivon, että mahdollisimman moni
miehistä ja kaikki naiset, jotka haluavat, lähtevät
suorittamaan varusmiespalvelusta, mutta itse myös kunnioitan
sitä, että joku oman vakaumuksensa takia ei halua
tarttua esimerkiksi aseeseen ja näin hän valitsee
siviilipalveluksen. Se on minun mielestäni ihan hyvä,
että tällainen mahdollisuus on, ja on oikeus,
niin kuin aiemmassa puheenvuorossa edustaja Filatov toi esille,
että näitä pidetään
suhteessa toisiinsa, varusmiespalvelusta ja siviilipalvelusta.
Arvoisa puhemies! Oikeastaan itse miettisin sitä, minkälaisia
palveluita siviilipalvelusmiehille sitten Suomessa tulevaisuudessa
ohjataan taikka annetaan. Itse miettisin, olisiko löydettävissä esimerkiksi
kirjastotyötä ehkä paremmin isänmaan
etua ajavaa palvelusta näille siviilipalvelusmiehille,
joka voisi osaltaan tukea esimerkiksi kriisivalmiutta — vaikkapa
sairaaloissa toimiminen on hyvä esimerkki — taikka
sitten, kun meillä ikäihmisiä tulee yhä enempi,
niin pidän sitäkin erittäin arvokkaana,
että näitä henkilöitä hakeutuu
töihin vanhainkoteihin, terveyskeskuksiin, mutta myös
nuorten pariin. Siellä on paljon hyviä henkilöitä,
jotka voivat tehdä työtä esimerkiksi
kouluissa taikka nuortenkodeissa, tämän tyyppisissä.
Arvostan kyllä näiden siviilipalvelusmiesten työtä myös
hyvin paljon, ihan yhtä lailla kuin heitä, jotka
lähtevät sitten varusmiespalvelusta suorittamaan,
joita onneksi tässä maassa vielä tulevaisuudessakin
valtaosa tulee olemaan.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Saarakkala aloitti räväkästi
sanomalla, että tämä on kevyempää,
mutta kuten edellisessä puheenvuorossa todettiin, niin
osa siviilipalveluksen suorittaneista työskentelee sen
siviilipalvelusaikansa esimerkiksi terveydenhuollossa, ja minun
mielestäni on vähän alentavaa, jos edustaja
Saarakkala vertaa, että terveydenhoitohenkilöstön
työ on jotenkin kevyttä. Minun mielestäni semmoinen
yleisvertailu on moraalisesti arveluttavaa. Sanoisin, että jostakin
kohtaa olisi pitänyt vieläkin enemmän
lyhentää siviilipalvelusaikaa huomattavasti.
Sinällään siviilipalveluksen luonnetta
pitäisi ehkä enemmänkin osata suunnata
siihen suuntaan, että meillä on muutakin turvallisuutta
kuin sellaista, jota turvataan aseilla. Meillä on ympäristöturvallisuutta,
meillä on tietoturvallisuuskysymyksiä, joissa
aivan hyvin siviilipalvelusväki voisi olla kuitenkin niin
sanotusti isänmaan asialla hoitaessaan tämmöistä yhteiskuntaturvallisuutta
tässä Suomenmaassa. Sitä olisi tärkeä kehittää,
että meillä siviilipalvelusmuotoisuutta hallitusti
vietäisiin siihen suuntaan, että se todella hyödyttää meidän
turvallisuusasioitamme. Eli siviilipalveluksessakin voi edistää Suomen
kansan turvallisuustekijöitä.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan jäsen ja olen ollut käsittelemässä myöskin
tätä asiaa. Pidän erittäin tärkeänä sitä,
että edelleenkin meillä se kansalaisvelvollisuus
säilyy ja siitä pidetään kiinni,
että ensisijaisesti suoritetaan varusmiespalvelus, mutta
mikäli jostain syystä ei varusmiespalvelusta halua
tai pysty suorittamaan, niin sitten siviilipalvelus on se, joka
täytyy suorittaa.
Tämä 15 vuorokauden lyhentäminen
siviilipalveluksessa juontaa siitä, että varusmiespalvelustakin,
tätä kansalaisvelvollisuutta, 15 vuorokaudella
niin 6 kuukauden, 9 kuukauden kuin 12 kuukauden varusmiespalveluksen
suorittavilta lyhennettiin. Näin ollen sitten päädyttiin
hallituksen esitystä myös yksimielisesti työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa kannattamaan, niin että tämä 15
vuorokautta lyhennetään myös siviilipalveluksesta.
Pitää nyt kuitenkin muistaa se, että siviilipalvelus
kuitenkin on tämän pisimmän ajan mukaan,
eli noin 12 kuukautta, mitä varusmiespalvelusta suoritetaan.
Näin pitää mielestäni olla jatkossakin,
siitä täytyy pitää kiinni.
En ota kantaa siihen, onko siviilipalvelus raskaampaa tai kevyempää kuin
varusmiespalvelus, riippuu varmasti paljon siitä tehtävästä,
missä siviilipalveluksen suorittaa, mutta olen edustaja
Heinosen kanssa aivan samaa mieltä siitä, että pitäisi
pyrkiä myöskin siihen, että isänmaan
kannalta tärkeissä tehtävissä siviilipalvelus
suoritettaisiin. Pyrittäisiin painottamaan siihen sairaanhoitotehtäviä,
ympäristöhallinnon tehtäviä tai joitakin
muita vastaavia, mitkä nyt tukevat myös kriisiolosuhteissa
isänmaata. Lähtisin tältä pohjalta
tätä edelleenkin viemään eteenpäin.
Mielestäni siviilipalveluksesta täytyy pitää jatkossakin kiinni,
että se on suoritettava asia ja nimenomaan pisimmän
varusmiespalvelusajan mukaan.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää,
että eduskunnassa vallitsee laaja yhteisymmärrys
siitä, että Suomen puolustuksen tulee jatkossakin
perustua yleiseen asevelvollisuuteen, laajaan reserviin ja koko
maan puolustamisen periaatteeseen, joilla uskottavasta ja itsenäisestä puolustuksesta
huolehditaan.
Mielestäni onnistuneen asepalveluksen suorittamisen
osalta on muitakin yhteiskunnallisia hyötyjä olemassa
kuin pelkästään maanpuolustusvelvollisuuden
täyttäminen. Kun nuori, mies tai nainen, onnistuneesti
asepalveluksen suorittaa, on se merkki siitä, että hänellä on
myös kykyjä ja valmiuksia suoriutua yhteiskunnassa
muutenkin. Mielestäni esimerkiksi hallituksen yhtenä kärkihankkeena
olevan nuorisotakuun toteutumisen näkökulmasta
on erittäin tärkeää, että suomalainen
yhteiskunta eri osa-alueiltaan rakentuu niin, että jatkossakin
suomalaiset nuoret ovat niin hyvässä kunnossa
niin fyysisesti kuin henkisesti ja omaavat sellaisia valmiuksia,
että he myös varusmiespalveluksestaan voivat laajasti
suoriutua. Varusmiespalvelusta on myös syytä edelleen
kehittää niin, että nuoret sen suorittamisen
kokevat motivoivaksi ja myös koulutuksesta voivat saada hyötyä esimerkiksi
jatko-opintojensa kannalta.
Itse asiassa, kun pyrimme siihen, että vähintään
nykyinen mutta toivottavasti entistä suurempi osa ikäluokasta
asepalveluksen suorittaisi, mielestäni myös reservin
kokoa olisi tulevaisuudessa syytä kasvattaa. Modernin yhteiskunnan
energiaverkot, vedenjakelu, tietoliikenneyhteydet, ruuan jakeluun
liittyvät logistiset kysymykset, kaikki vaativat turvaamisekseen
laajaa reserviä, laajaa joukkoa. Näin ollen tavoitteena
tulisi olla paitsi asevelvollisuuden suorittamisen lisääminen
myös reservin koon kasvattaminen tulevaisuudessa. Näiden
tavoitteiden kanssa tämän mietinnön pohjalta
(Puhemies koputtaa) lakiesityksen hyväksyminen ei ole ristiriidassa
ollenkaan.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Maanpuolustustahdosta pitää kaikella
tavalla pitää kiinni, ja sitä pitää tietenkin
edistää, mutta siitä huolimatta täytyy
myös tehdä yhdenvertaisia ja loogisia johtopäätöksiä,
ja ainakin itse pidän valiokunnan lausuntoa täysin
perusteltuna, että pisin siviilipalvelusaika on yhdenmukainen
pisimmän varusmiespalvelusajan kanssa.
Edustaja Saarakkala kyseli, mitä jatkossa. Ainakaan
minun muistini mukaan valiokunta ei millään tavalla
ottanut jatkoon kantaa. Siitä ei keskusteltu, ja valiokunnan
päätöksestä ei voi tehdä mitään
johtopäätöksiä siitä,
mitä jatkossa tulee tapahtumaan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Myllykoski lähti
tekemään täällä räväköitä vertauksia
työelämään ja hoitotyöhön,
kun käytin sanaa "rasittavuus". Voi olla, että käyttämäni
sana ei ollut paras mahdollinen, mutta myös oli erittäin
rankka väärinymmärrys tämä tulkinta,
jonka edustaja Myllykoski teki. Puhutaan nyt sitten vaikka rajoittavuudesta.
Sitä se joka tapauksessa on, että varusmiespalveluksessa ollaan
24 tuntia vuorokaudessa ja siviilipalveluksessa se rankka hoitotyö tarvittaessa,
jos saa sellaisen työpaikan, että se palvelus
suoritetaan vaikka vanhainkodissa, on, totta kai, rasittavaa, mutta sen
rasittavan työpäivän päätteeksi
pääsee sitten esimerkiksi kotiin lepäämään.
Toisin on kuitenkin varusmiespalveluksessa, jossa meillä on
iltavahvuuslaskennat ym. juoksulenkit siellä odottamassa
vielä niitten muiden puhdetöitten päälle,
ja hyvä niin, mutta kyllä näillä asioilla
on eronsa, ja se täytyy myös edustaja Myllykosken
tunnustaa.
Sitten olin näköjään ihan
aiheellisesti huolissani jatkosta. Edustaja Myllykoski sanoi, että hänelle
sopisi, vaikka vähän enemmänkin lyhennettäisiin
tätä siviilipalvelusta. Varmaan myös
varusmiespalveluksen osalta vasemmistossa on tällaisia
ajatuksia noin perinteisesti ollut. Nyt kuitenkin se, mitä tämä eduskunta — eri
edustajat täällä — ymmärtää tällä päätöksellä,
on se seuraava askel, ja mihin näitä perusteluita
sitten jatkossa käytetään. Se on nyt
kyllä mietinnän paikka, mitä tämän
asian kanssa tehdään. Valiokunnasta on vakuuteltu,
että sillä ymmärretään
vain tätä yksittäistä ratkaisua,
mutta nyt jo kuuluu niitä ääniä, että itse
asiassa kyllä tästä voidaan jatkossa
edetä lisääkin näillä argumenteilla,
mitä voidaan tästä valiokunnan yksimielisestä esityksestä tehdä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Asia näyttää herättävän
sen verran keskustelua, että tämän aikapulan
takia keskustelu täytyy keskeyttää. Jatketaan
tätä sopivana ajankohtana. Suuri valiokunta painaa
päälle.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Asian käsittely keskeytetään.