Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Suomessa on varsin kattava rautatieverkosto,
ja junatkin kulkevat varsin hyvin ja pääosin jopa ajallaan.
Ongelmana kuitenkin on nyt se, että edeltäjänne,
ministeri Virkkunen, ryhtyi toimeen siinä mielessä,
että hän päätti lähteä supistamaan niitä vuoroja,
mitkä ovat vähäisellä käytöllä. Tämä ongelma
on maanlaajuinen, se ei koske pelkästään
Mikkeliä ja Haukivuorta, joka teillekin, arvoisa ministeri
Risikko, on tuttu. Kuntaliitosten jälkeen matkat kaupungin
keskustaan kuitenkin voivat olla kymmeniä kilometrejä,
ja ihmiset ovat liian monta kertaa tämän junaliikenteen
varassa päästäkseen hoitamaan asioita
keskustaan. Kysynkin nyt teiltä, ministeri Risikko: kuinka
aiotte turvata sen, että myös nämä ihmiset
pystyvät asioimaan kunnan keskustassa?
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Mehän käymme jatkuvasti
neuvotteluja VR:n kanssa, koska VR meillä operoi nämä junavuorot,
ja näissä muutamissa tapauksissa on käynyt
niin, että VR on lopettanut ne junavuorot. Valtiollahan
on tällaista velvoiteliikennöintirahaa, jota on
määrätty määrä,
ja sitten katsotaan aina, onko mahdollista käyttää ja onko
tarpeen käyttää nyt sitä rahaa,
jolla velvoitetaan VR toimimaan, ja meillä on tässä vaiheessa
kaikki se raha käytetty. Mutta me emme voi sille mitään,
jos VR lopettaa toimintaansa, meillä ei ole siihen mitään
valtuutta. Me voimme vastata vain siitä velvoiteliikennöinnistä.
Ja omistajaohjauksesta vastaava ministeri Paatero vastaa nimenomaan
siitä VR:n toiminnasta.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Liikennevirasto on yllättänyt
Etelä-Karjalan maakunnan erittäin ikävällä tavalla:
jo kertaalleen päätetty — liikennepoliittisessa
ohjelmassa tässä salissa — hanke, kaksoisraide
Luumäki—Imatra-välille, on laitettu virkamiesten
toimesta kannattamattomien hankkeiden listalle. Edes alueen kansanedustajille,
jotka istuvat liikenne- ja viestintävaliokunnassa, tietojeni
mukaan asiasta ei kerrottu. Virasto perustelee päätöstään
sillä, että rataosuuden kapasiteetin nostaminen
kaksoisraiteella ei ole taloudellisesti kannattavaa. Tämä ei mielestäni
voi pitää paikkaansa. Jo tällä hetkellä nykyinen
rata on niin täynnä, ettei sinne mahdu niin sanotusti
yhtään ylimääräistä junaa
vuorokaudessa. Tällainen edestakainen soutaminen haittaa
alueen elinkeinoelämän ja teollisuuden toimintaa,
joilla ei teollisen rakennemuutoksen takia mene muutenkaan niin
erinomaisen hyvin. Investointeja alueelle ei tehdä, jos
julkisen vallan sitoutumisesta ei ole varmuutta. Kysynkin nyt arvoisalta
liikenneministeriltä: rakennetaanko kaksoisraide Luumäki—Imatra-välille
jo aiemmin hyväksytyn eduskunnan ja hallituksen selonteon
mukaisesti?
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Tässä nimenomaisessa kohteessahan
on nyt kaksi poikkeusta tähän selontekoon nähden,
ja toinen on juuri tässä kohtaa. Elikkä Liikennevirasto
halusi selvittää tätä asiaa
vielä, koska siellä olivat muuttuneet nämä tilanteet,
ja aivan juuri tällä viikolla olen pyytänyt
Liikennevirastosta tietoja, että tietäisin, missä siinä selvityksessä mennään.
Ei missään nimessä sitä ole
unohdettu. Se on aivan varmasti sieltä tulossa, mutta on
aivan järkevää sekin, että kun
taloudellinen tilanne Suomessa on mikä on, kaikki ne hankkeet,
mitä liikenteeseenkin laitetaan, ovat nimenomaan vaikuttavia
hankkeita ja ne tehdään juuri sillä tavalla,
että ne hintansa haukkuvat.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomen rautatieliikenteessä kilpailu
on, sanotaanko, tavaraliikenteen osalta hyvin vähäistä ja
henkilöliikenteessä olematonta. Tämä VR:n
monopoli on naulattu kiinni pitkien sopimuksien myötä,
ja kilpailutilannehan on todellakin huono. (Välihuutoja
vasemmistoliiton ryhmästä) Ihmiset eivät
saa sitä palvelua, minkä Suomen kansa mielestäni ansaitsisi,
eikä teollisuus myöskään. Aikooko omistajaohjausministeri
puuttua tähän tilanteeseen jotenkin, että ihmiset
ja teollisuus saavat semmoisen palvelun, että teollisuus
pystyy toimimaan ja ihmiset pääsevät
liikkumaan siihen asti, kunnes nämä pitkät
sopimukset, jotka edellinen liikenneministeri teki, raukeavat?
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa puhemies! Vastaan nyt tähän tässä ensiksi,
koska tämähän liittyy kaiken kaikkiaan
siihen, että me olemme antaneet VR:lle tällaisen mahdollisuuden
toimia eräällä lailla monopolina mutta
edellyttäen määrättyjä velvoitteita,
joita he sitten myöskin noudattavat. Mutta nythän
tällä hetkellä EU:n areenoilla keskustellaan
kovasti siitä, että rautatieliikenne pitää vapauttaa
kilpailulle, ja Suomen kanta on se, että me suhtaudumme
myönteisesti tähän keskusteluun mutta
me haluamme varmistaa sen, että siellä lopulta
sitten, kun se direktiivi joskus tulee, meillä on myös kansallinen
sanamme sanottavana, että me pystymme varmistamaan, että juuri
elinkeinoelämä ja Suomen kansalaiset saavat myös
hyvää junaliikennepalvelua. Ja totta kai, minä olen
itsekin sitä mieltä, meidän pitää kyllä eräällä lailla
olla niitä pelisääntöjä nyt
yhdessä tekemässä, eikä niin,
että me annamme viedä niin kuin lastuja lainehilla
näitä.
Kehitysministeri Sirpa Paatero
Arvoisa herra puhemies! Tärkeintähän
on tietenkin, kun ja jos se EU:n puolelta tulee, pitää oma
yhtiö niin hyvässä kunnossa, että se
voittaa ja pärjää tässä kilpailussa.
Se on sitten toinen asia — joka kuuluu muiden ministereiden
tontille — huolehtia siitä, että niille
alueille, joilleka teollisuutta on suuntautumassa, saadaan luotua
ne edellytykset vaikkapa sitten rautateiden tai teiden tai muun infran
puolelta.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Palaisin tähän liikennepolitiikan
pitkäjänteisyyteen. Kun edellisellä kaudella
tehtiin ensimmäinen liikennepoliittinen selonteko ja nyt
on vuorossa toinen liikennepoliittinen selonteko ja eduskunta on
hyväksynyt molemmat, niin minä olen huolissani
siitä, että niitä, mistä tämä sali päättää,
ei sitten noudatetakaan. Tässä tuli esille jo
tämä edustaja Kärnän huoli esimerkiksi
tästä Luumäki—Imatra-raideyhteydestä,
joka on todella tärkeä osa Karjalan rataa ja myös
Venäjän-liikenteen kannalta. Minua ei ainakaan
tyydyttänyt ministeri Risikon vastaus, että tilanne
olisi jotenkin muuttunut, että se laitettaisiinkin syrjään.
Minä haluaisin kysyä, ministeri Risikko: perusväylänpidon
osaltahan te olette jo kävellyt eduskunnan päätöksien
yli, niin että sieltä leikataan aivan valtavalla
tavalla, mutta miten te ajattelette tätä liikennepoliittisten
selontekojen sitovuutta, millä oikeudella te tai Liikennevirasto
kävelette siellä sidottujen hankkeiden yli?
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Aivan kuten edustaja tietää,
selontekoahan on noudatettu hyvin tarkasti. Perustienpidosta on
jouduttu leikkaamaan. Olen siitä todella itsekin pahoillani
niin kuin me kaikki, mutta niin kuin tiedätte, aika hankala
taloudellinen tilanne on ollut ja kaikkien sektoreitten on pitänyt
siinä mukaan mennä. Sitten meillä on
myöskin kaksi muuta kohtaa siellä, joissa on jouduttu
hieman uudelleen arvioimaan näitä hankkeita, ja
nimenomaan esimerkiksi tämä edustaja Kärnän
kysymä on nyt viivästynyt mutta ei missään
nimessä pois listoilta. Mutta mielestäni on ihan
järkevää se, että jos tilanteet muuttuvat
siellä kentällä, niin hanke arvioidaan uudelleen.
Nimittäin niin tehdään terveydenhuollossakin:
jos sairauden tila muuttuu, niin silloin muutetaan hoitosuunnitelmaa.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Palaan tähän edustaja Kärnän
nostamaan Luumäki—Imatra-radan pätkään,
joka on kaakkoisessa Suomessa ja myös rajayhteistyössä erinomaisen
tärkeä. Tämä on osa TEN-tieverkkoa,
ja nyt se huoli ja hätä on se, jos tämä asia
siirtyy, että kun tähän on tulossa myös
EU-rahoitusta nimenomaan tämän TEN-perusteen osalta,
niin onko nyt se riski, että tämä rahoitus
vaarantuu tai siirtyy jonnekin muualle. Kaakkoiselle Suomelle tämä koko
liikenneinfra niin merellä, maalla kuin raiteillakin on
erinomaisen tärkeä, ja se pumppaa sieltä idästä koko
Suomelle hyvinvointia.
Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Olen kysyjän kanssa täysin
samaa mieltä siitä, että meidän
täytyy pitää koko Suomessa elinkeinoelämän
vuoksi mutta myöskin ihmisten liikkuvuuden vuoksi, hyvinvoinnin
vuoksi liikenne kunnossa, niin väyläliikenne,
vesiliikenne kuin ihan tienpitokin ja niin edelleen. Tässä mainitussa,
mistä nyt mainitsette, tässä samaisessa
liikennehankkeessa, on uudelleenarviointi meneillään.
Sitä ei ole unohdettu, ja aivan varmasti me varmistamme,
että me emme menetä sen uudelleenarvioinnin vuoksi näitä EU-rahoja.
Siitä voitte olla täysin varma.