2) Hallituksen esitys radiolaiksi sekä laeiksi televisio-
ja radiotoiminnasta annetun lain ja yksityisyyden suojasta televiestinnässä ja teletoiminnan
tietoturvasta annetun lain 4 §:n muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Liikennevaliokunnasta on valmistunut neljä mietintöä viikon
sisällä, joista nyt on listalla kolme ja yksi
ensi viikolla. Esittelen, niin kuin puhemies esitteli, hallituksen
esityksen 80/2001 vp ja hallituksen esityksen 146/2000
vp mietinnöt.
Ensinnäkin hallituksen esitykseen 80 liittyvästä mietinnöstä.
Siinähän on kysymys radiolaista ja siihen liittyvien
viiden muun lakiehdotuksen paketista, kokonaisuudesta, joista kolmas
lakiehdotus ehdotetaan hylättäväksi,
toinen ehdotetaan muuttamattomana hyväksyttäväksi
ja muihin on aika paljon korjauksia.
Kiinnitän, arvoisa puhemies, huomiota erikoisesti perustuslakivaliokunnan
lausunnon johdosta tehtyihin muutoksiin, jotka ovat merkittäviä. Nämä muutokset
koskevat erityisesti lain soveltamista ulkomaalaisten hallussa oleviin
radiolähettimiin. Ulkomaalaisiin kohdistuvasta lakia alemman
asteisista erityissäännöistä tässä nyt
sitten luovutaan. Vähäiset ulkomaalaisia koskevat poikkeukset,
jotka perustuvat kansainväliseen vastavuoroisuuteen, on
otettu nyt suoraan lakiin.
Radiolaitteiden vaatimustenmukaisuuden varmistamista ja arviointilaitosta
koskevat säännökset on kirjoitettu täsmällisemmiksi.
Radiolaitteiden valmistajien oikeudet ja velvollisuudet on kuvattu
tarkemmin. Lisäksi on säädetty hyvän hallinnon
ja oikeusturvan takuista. Näin mietinnössä ehdotetaan.
Radioviestinnän ohjausta ja valvontaa, erityisesti
häiriöiden aiheuttajan tunnistamista ja paikantamista
koskevia säännöksiä on myös
ehdotettu muutettaviksi merkittävässä määrin.
Luottamuksellisen radioviestinnän suojaa on uuden perustuslain
hengessä tehostettu. Tietoja luottamuksellisen radioviestinnän
sisällöstä saa käyttää vain
turvallisuusradioviestinnän häiriöttömyyden
takaamiseksi.
Hallituksen esityksen rakennetta on myös muutettu siten,
että esityksessä oleva 3. lakiehdotus ehdotetaan,
kuten sanoin jo, hylättäväksi. Radioviestinnän
luottamuksellisuutta koskeva säännös
ehdotetaan otettavaksi radiolakiin uudeksi 37 §:ksi ja
vastaava vaitiolovelvollisuutta koskeva säännös
uudeksi 38 §:ksi. Tämä selkeyttää sääntelyä vähentämällä lainsäädännössä olevia
ristikkäisiä viittauksia ja ottaa huomioon sen, että radioviestinnän
tekniset ja luonnontieteelliset ominaisuudet poikkeavat huomattavasti
televiestinnästä. Asiasisällön
puolesta muutoksella ei ole vaikutusta hallituksen esityksessä sinänsä ilmaistuihin
tavoitteisiin.
Muutoinkin hallituksen esitykseen nähden viranomaisten
toimivaltuuksia ja eräitä lakiin ehdotettuja vaatimuksia
on täsmennetty. Viranomaistoiminnan suhteellisuusperiaate
ja kansalaisten oikeusturva on otettu paremmin huomioon. Näin
me ainakin liikennevaliokunnassa asiasta uskomme tämän
varsin runsaasti muutoksia sisältävän
mietinnön puitteissa.
Arvoisa puhemies! Sitten esittelen toisen hallituksen esityksen,
146/2000 vp, ja tietysti erikoisesti siihen liittyvän
mietinnön. Siinä on kysymys kuuden lakiehdotuksen
paketista, josta 6. lakiehdotus ehdotetaan hylättäväksi.
Me olemme saaneet tästä lakivaliokunnan lausunnon
ja olemme hyvin huomattavassa määrin ottaneet
sen huomioon. Kiinnitän huomiota vain kahteen lakiehdotukseen
tässä esittelypuheenvuorossa, 1. ja 2. lakiehdotukseen.
Ensimmäiseen lakiehdotukseen liittyen liikennevaliokunta
ehdottaa, että lakiehdotuksen nimike muutetaan. Hallituksen
esityksen mukainen nimike "Laki tietoyhteiskunnan palvelujen suojasta"
saattaisi antaa meidän mielestämme kansalaisille
harhaanjohtavan kuvan lain soveltamisalan laajuudesta ja siitä,
mitä tietoyhteiskunnan palveluilla tarkoitetaan. Tässä laissa
on kyse rajoitetusta toimesta, jolla suojauksen purkujärjestelmien
oikeudeton käyttö eri tekomuodoissa ehdotetaan
kiellettäväksi. Tarkoituksena on suojata televerkon
kautta tarjottavia kaupallisia palveluita.
Liikennevaliokunnan käsityksen mukaan käsite
"tietoyhteiskunnan palvelut" on tätä laajempi.
Valiokunnan ehdottama lain nimike "Laki eräiden suojauksen
purkujärjestelmien kieltämisestä" kertoo
kansalaisille, mistä laissa todella on kysymys, ja tämä,
että ymmärretään, mistä laissa todella
on kysymys, lienee olennainen asia.
Lakivaliokunnan lausunnon perusteella valiokunta on poistanut
1. lakiehdotuksesta menettämisseuraamusta koskevan 5 §:n
ja siirtänyt rangaistussäännöksen
lain loppupuolelle. Lisäksi lain valvontaa koskevia säännöksiä ehdotetaan täsmennettäviksi.
Toisesta lakiehdotuksesta: Lakiin rikoslain 38 luvun muuttamisesta
esitetään periaatteellisesti merkittäviä muutoksia.
Suojauksen purkujärjestelmän rikos olisi toissijainen
eräisiin muihin vakavampiin rikoksiin, kuten esimerkiksi
väärennykseen, nähden. Suojauksen purkujärjestelmän hallussapito
on lakivaliokunnan lausunnon mukaisesti poistettu rikoslakirikoksen
tunnusmerkistöstä. Se jää edelleen
rangaistavaksi sakonuhkaisena rikkomuksena. Lisäksi lakia
on täsmennetty huomattavasti rangaistussäännösten
osalta, ja tällä tavoin lainsäädäntö pyrkii
myös ohjaamaan tuomioistuinkäytäntöjä tällaisen
uuden tyyppisen rikollisuuden torjunnassa.
Kaikista lakiehdotukseen liittyneistä menettämisseuraamussäännöksistä on
luovuttu sen vuoksi, että menettämisseuraamuksista
on lakiehdotusten käsittelyn aikana annettu uutta yleistä lainsäädäntöä,
joka tekee erillislakeihin sisältyvät säännökset
tarpeettomiksi.
Muihin lakiehdotuksiin on tehty lähinnä teknisluontoisia
korjauksia, ja siis 6. lakiehdotus ehdotetaan hylättäväksi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja Pulliainen esittelypuheenvuorossaan
varsin yksityiskohtaisesti kävi lävitse radiolakia.
Mitä ilmeisimmin tässä käsitellään
päiväjärjestyksen 2) ja 3) asioita yhdessä.
Eräs asia, johon haluaisin kiinnittää huomiota nimenomaan
radiolain osalta, on se, että jälleen kerran liikennevaliokunta
joutui kirjoittamaan melkein uudestaan koko lakiesityksen. Siltä osin kyllä toivoisi,
että silloin, kun lakeja valmistellaan, kiinnitettäisiin
enemmän huomiota siihen, ettei tällä tavoin
jouduta, niin kuin jo useamman kerran tämän eduskunnan
aikana on jouduttu, kirjoittamaan hallituksen esityksiä hyvinkin
paljon uuteen uskoon. Tässäkin lähes
kaikissa pykälissä on jonkinlaisia korjauksia
ja muutoksia tehty. Toivoisin todella, että ministeriöissä — tämä ei
koske yksinomaan liikenne- ja viestintäministeriötä,
joka tietysti liikennevaliokunnan osalta on valmistellut asioita — kiinnitettäisiin
huomiota silloin, kun hallitus antaa esityksiä, siihen,
että taso olisi sellainen, ettei lakeja tarvitsisi kirjoittaa
kokonaan uuteen uskoon.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Syyskuun 11. päivän jälkeen
maailma ei ole entisensä, sanotaan. Kun kuuntelin ed. Pulliaisen esittelypuheenvuoroa
ja hätäisesti tutkin mietintöä,
en voi olla ääneen ajattelematta, milteipä kysymättä,
sitä seikkaa, miten tämä muuttunut maailma
vaikuttaa, kun maailma polarisoituu sillä tavoin kuin se
polarisoituu. Me tiedämme tiedustelujärjestelmien
suorastaan hyppäyksenomaisen lisääntymisen
kahden kolmen viime viikon aikana ja suojausjärjestelmien
entistä suuremman tarpeen. Tämähän
koskee myös huumerikollisuutta, ei siis vain terrorismia.
On ihan pakko kysyä, löytyykö tästä mietinnöstä ja
tästä lainsäädännöstä todellista
vastausta siihen, minkälaisessa tilanteessa maailma yleensä ja
Suomikin erityisesti on. Nyt minä en puhu siitä vanhasta
vakoilusta ja sen kaltaisten järjestelmien purkamisesta,
mitä ovat harjoittaneet esimerkiksi entisen Itä-Euroopan
alaiset tiedustelulaitokset, vaan puhun nyt paljon monimutkaisemmasta,
vaikeammasta ja kansainvälisen lainsäädännön
kannalta ulottuvammasta asiasta ja myös tämmöisen
asian mukanansa tuomista vaaroista. Jos puheenvuoronsa kysymykseen
voi päättää: Löytyykö tästä lainsäädännöstä minkäänlaista
vastausta siihen uuteen tilanteeseen, jossa olemme?
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoron pituus on 1 minuutti.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Että olisin kohtelias ed. Kekkoselle,
minä ilmoitan, että tulen pyytämään varsinaisen
puheenvuoron, koska vastaus ei mahdu yhteen minuuttiin ollakseen
edes jollakin tavalla järkevä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todellakin, niin kuin ed. Vistbacka totesi,
täällähän on useissa pykälissä valiokunta
joutunut aivan oleellisiin muutoksiin. Laskin nopeasti 14 kohtaa
ainakin. Kun itsekin olen hiukan päässyt osallistumaan
liikennevaliokunnan työskentelyyn, saatoin todeta, että syyskuun
yhdennentoista jälkeen kyllä tapahtui jo muutosta
ja selvästi joitain asioita käsiteltiin uudella
tavalla, toisin kuin ehkä ennen tätä mustaa
tiistaita.
Puhemies! Tämä osoittaa kyllä liikennevaliokunnalta
osaamista, että se jaksaa käydä läpi
esityksiä ja myös tekee muutoksia tarpeen tullen.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Jatkaisin tuosta, mistä ed. Vistbacka
puhui. On aivan totta, että liikennevaliokunta teki lakiesitykseen
hyvin paljon muutoksia. On ehkä syytä hieman taustoittaa
tätä valmistelua, kun ed. Vistbackan kärki
osoitti yksinomaan liikenne- ja viestintäministeriöön.
Lakiesitystähän valmisteltiin noin kaksi vuotta.
Luonnollisesti liikenne- ja viestintäministeriö pyysi
oikeusministeriöltä lausunnon, jonka sisältö otettiin
lakiesitystä valmisteltaessa huomioon. Kun lakiesityksen
käsittely eduskunnassa aloitettiin, oikeusministeriö toimitti
perustuslakivaliokunnalle uuden muistion sellaisista kannanotoista,
lähinnä sananvapauteen liittyvistä kysymyksistä — puhun
nyt siis radiolaista — joita se ei ollut aikaisemmin kommentoinut.
Tältä osin toteaisin, että kyllä liikenne-
ja viestintäministeriön ja oikeusministeriön
koordinaation pitäisi olla parempaa niin, ettei matkan
varrella oikeusministeriö käy tuomassa uusia lisäyksiä,
uusia muutosesityksiä. Tämä ei ollut
ainoa kerta, kun näin on käynyt. Tarvitaan parempaa
yhteistyötä näiden kahden ministeriön
välillä. Tärkeintähän kuitenkin
on se, että lopputulos tässä lakiesityksessä on
hyvä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä ei ole esittely- vaan
mielipidepuheenvuoro.
Ed. Kekkosen puheenvuoro ja siihen liittyvä kysymys
oli erittäin aiheellinen ja äärimmäisen ajankohtainen.
Vastaukseni tulee olemaan kaksi—kolmipolvinen ja ehkä ei
niin kovin miellyttävä kuulla.
Ensinnäkin, mikä koskee tämän
tyyppistä rikollisuutta noin ylipäätäänkin,
sen suorittajathan ovat yhteiskuntien nuorimmasta päästä sen
takia, että he harrastavat hakkeritoimintoja. He niin kuin äidinmaidosta
ovat jo tämän perustiedon hankkineet kotikoneilla
ja ovat oppineet jo siinä kaikkein varhaisimmassa ja herkimmässä oppimisen
vaiheessa kaiken sen nippelitekniikan ja sen logiikan, johon nämä järjestelmät
perustuvat. Nehän ovat logiikkaa, eivät mitään
muuta kuin sitä.
Tällä tavalla rikollisuuden kuva on muuttunut.
Kun tavallisesti atari-rikoksissa ja muissa on aika iäkkäästä,
ainakin selvästi aikuisiässä olevasta,
ja jopa varttuneeseen ikään ehtineestä,
väestä kysymys, tässä se kaarti,
niin kuin olemme televisiokuvista muutamissa oikeudenkäyntitapauksissa
havainneet, on varsin nuoren näköistä porukkaa.
Tämä on asian yksi puoli. Toisin sanoen nyt ei
enää päde se, että kun ne nuorukaiset askaroivat,
se on jollakin tavalla puolustava näkökohta. Se
ei nyt vaan tässä käy. Tämä laki,
siis tämä purkujärjestelmien kielto-osa,
vastaa täysin tähän. Ei siinä mitään.
Se on nyt niin kuin se tässä ja nyt on.
Arvoisa puhemies! Sitten tällä asialla on
toinen ja erittäin paljon vakavampi ja erittäin
kiusallinen puoli. Nimittäin näillä markkinoilla
häärää semmoinen instituutio
kuin National Security Agency, NSA, joka on Yhdysvaltain "vakoilujärjestelmä",
jonka tehtävänä on nimenomaan päästä liikesalaisuuksien
sisälle menemällä tietoverkkoihin ja
hankkimalla kaupallisesti merkittävää aineistoa.
Tässä ikävässä terrorismiin
liittyvässä maailmanpoliittisessa tilanteessa
uskon, että tämä on aiheuttanut valtavaa
sydämentykytystä Yhdysvalloissa sen takia, että he
itse ovat mukana kaupallisella, liikemaailman, puolella purkujärjestelmässä.
Väitetäänhän lehdistössä yleisesti
sitä, että Boeingin eräs suurkauppa tuli mahdollisesti
sen takia, että oli tunkeuduttu näihin tietojärjestelmiin
eli saatiin sellainen liikesalaisuus haltuun, että pystyttiin
näin tekemään. Se on siis tätä aikaa.
Toisin sanoen tähän pitäisi pystyä kansainvälisesti
vastaamaan. Siihen ei ole vastausta sen takia, että Yhdysvallat
hallitsee Wassenaar-sopimuksen kautta koko tätä kenttää.
Olen pahoillani, että joudun kirjauttamaan tämän
pöytäkirjaan, mutta näin se vaan on.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Kun ed. Kekkonen tiedusteli, millä tavoin
valiokunta on huomioinut Yhdysvaltain tapahtumat ja mitä mahdollisia
muutoksia mietinnössä on, radiolain 30 § on
erityisesti sellainen, johon tuli muutoksia. Valiokunta muutti yksimielisesti
nimenomaan tunnistamistietojen hävittämistä.
Siltä osin kuin on luottamuksellinen radioviestintää koskeva
tieto, se pääsääntöisesti
hävitetään kahden vuoden kuluessa.
Valiokunnassa keskusteltiin asiasta ja tietysti ryhdyttiin syvällisemmin
pohtimaan turvallisuusseikkoja nimenomaan turvallisuusradioviestinnässä.
Jos sitä häiritään, silloin
nämä tiedot ovat Viestintävirastolla,
mutta Viestintäviraston olisi pitänyt hävittää ne
kahden vuoden kuluessa. Saattaa monta kertaa olla, että jos
jotakin suurempaa operaatiota suunnitellaan — toivon mukaan
ei suunnitella, mutta jos tehtäisiin näin — eli
jos on nimenomaan suuri operaatio, sitä tehdään
useamman vuoden ajan ja varmasti kokeillaan erilaisia järjestelmiä sen
suhteen, miten pystytään rikkomaan turvallinen
radioviestintä ja onkimaan sieltä määrättyjä tietoja.
Näitten seikkojen johdosta valiokunta määritteli
uuden momentin vielä viime vaiheessa siten, että silloin
kun on kyse turvallisuusradioviestinnästä eli
sen häiriöttömyyden varmistamisesta, nämä tiedot,
joita Viestintävirasto on saanut, voidaan hävittää vasta,
kun on kulunut kymmenen vuotta. Tällä muutoksella
pyrittiin käsitykseni mukaan siihen, että jos
tällaisia tietoja saadaan nimenomaan turvallisuusradioviestinnän
osalta, silloin on mahdollisuus pitää pitempään
näitä tietoja. Itse ymmärsin näin
ja uskoisin, että valiokunnan puheenjohtajakin voi ainakin
osittain vahvistaa tämän näkemyksen,
minkä itse sain siitä, minkä takia muutimme
loppuvaiheessa tätä toista puolta siinä.
Herra puhemies! Toinen asia, johon valiokunnan puheenjohtaja
puheenvuorossaan puuttui, on muuttuva rikollisuuden kuva. Itse olin
alun perin sitä mieltä, että hallussapito
olisi pitänyt kriminalisoida siten kuin liikenne- ja viestintäministeriön
taholta esitettiin, mutta sitten kun meillä oli eräitä asiantuntijoita,
jotka ovat olleet tekemisissä syyttämisen kanssa
aika paljonkin ja myöskin perehtyneet nykyaikaiseen tietotekniikkaan,
tulin itse vakuuttuneeksi siitä, että hallussapito-sana
sinällään rikoslakirikoksena voi jäädä pois, koska
kyse on nimenomaan ansiotarkoituksesta.
Me kirjasimme sen sitten perusteluihin niin, että mietinnön
sivulla 6 on nimenomaan tätä koskeva asia, eli
valiokunnan toimesta haluttiin tuoda niille tahoille, jotka joutuvat
käyttämään tätä lakia,
esimerkiksi syyttäjät, tuomioistuinten tuomarit,
avustajat jne., valiokunnan oma näkemys tältä osin.
Mietinnössä todetaan näin: "Liikennevaliokunta
korostaa kuitenkin, että nyt kiellettävät
ja kriminalisoitavat teot ovat osa rikollisuuden muuttuvaa kuvaa.
Suojauksen purkujärjestelmien levittäminen ja
käyttö on entistä yleisempää ja
sitä harjoittavat yhä nuoremmat henkilöt." Tässä lähdettiin
näinpäin liikkeelle ja todettiin myöskin
se, että tuomioistuinkäytäntö osoittaa jatkossa,
miten meidän ajatusrakennelmamme on onnistunut käytännön
oikeuselämässä. On todettu nimenomaan
se, että jos siinä tulee sellaisia puutteita,
joita ei tässä vaiheessa vielä voitu
arvioida, voi olla ajankohtaista, että hallitus tuo tarkempaa
esitystä, että voidaan tarkentaa näitä säännöstöjä.
Herra puhemies! Oma käsitykseni on se, että valiokunta
kyllä yritti paneutua muuttuneisiin olosuhteisiin hyvinkin
perusteellisesti ja teki myöskin muutosesityksiä.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! En puutu lain sisältöön
vaan käsittelytapaan, mihin tämän lain
käsittelyn yhteydessä jouduttiin. Ed. Häkämies
toi esille hyvin näitä taustoja, mutta kun tämä laki
on annettu hallituksen toimesta eduskunnalle, on tässä ilmeisesti
kuitenkin ollut näin, että niin liikenne- ja viestintäministeriö kuin
oikeusministeriö ovat jo tienneet, että sillä tavalla
kuin eduskunnalle jätetty laki on kirjoitettu, ei voida
edetä. Liikennevaliokunta joutuikin todella sellaiseen
tilanteeseen, joka ei valiokunnalle kuulu. Meidän oli tavallaan
ensin valmisteltava laki suurelta osin uudelleen, ja sen jälkeen ryhdyttiin
sitä käsittelemään siltä osin
kuin se valiokunnalle kuuluu. Toivottavasti tällainen menettely
ei saa lisää tilaa eduskunnassa, parlamentissa.
Jatkossa pitäisi tämän myötä ministeriöissä huomata,
että lait on valmisteltava niin hyvin, että valiokunnan
ei tarvitse puuttua sinällään lainvalmisteluun,
vaan siihen sisältöön, mikä valiokunnalle
kuuluu.
Antero Kekkonen /sd:
Herra puhemies! Kun ed. Pulliainen sanoi vastaavansa kolmipolvisesti,
ymmärsin ensimmäiseksi polveksi rikollisuuden
kuva -asian, ja vastaus oli erinomainen. Toinen polvi oli varmaan
liikesalaisuuskysymys. Tämäkin vastaus oli erinomaisen
tarkka ja osoitti, että kyseisen valiokunnan puheenjohtaja
tuntee asioiden taustoja perin hyvin. Mutta sitä kolmatta
polvea jäin odottamaan. Suoraan sanoen vähän
arkaillen tämän kysymyksen esitän, kun en
tiedä, onko se oikein korrektia ja missä määrin
tämä mietintö ylipäänsä olisi
edes velvoitettu vastaamaan tähän kysymykseeni
tai ajatteluuni.
Kun maailma nyt Yhdysvaltain tapausten jälkeen ajaa
asemiin, se merkitsee sitä, että syntyy kuuntelemisen
ja suojautumisen tarvetta aivan eri tavalla kuin aikaisemmin ja
verrattomasti enemmän muista asioista kuin vain rikollisuudesta
tai liikesalaisuuksista. Puhun siitä varautumisesta mitä mahdottomimpiin
tilanteisiin, mitkä meitä saattavat odottaa. Kysymykseni
on juuri tämä, jonka ajattelin täksi
kolmanneksi polveksi omassa mielessäni:
Onko tästä lainsäädännöstä mitään
vastausta siihen problematiikkaan, joka saattaa syntyä,
kun aletaan jahdata elektronisesti konfliktin yhtä osapuolta,
joka konflikti tässä ovellamme on.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Vistbacka itse asiassa esitteli sen kohdan,
eli toisin sanoen on lähdetty juuri siitä, että turvallisuuteen
liittyvän viestinnän kohdalla tiedon säilytysaika
on niin pitkä, että sillä on merkitystä.
Arvoisa puhemies! Sitten vähän laajemmin: Minulla
on sellainen vaikutelma, että jos Yhdysvallat jatkaa sillä ponnekkuudella
näitä asioita kuin miltä nyt viime päivinä on
näyttänyt, niin me joudumme miettimään
nämä asiat vielä kerran uudestaan. Lain
pykälät menevät jo silloin niin yksityiskohtaiselle
tekniikan tasolle, että silloin ollaan ihan muulla tasolla
kuin tällä hetkellä tässä lainsäädännössä ollaan.
Se tarkoittaa sitä, että me siirrymme jo niin
ammattimaiseen terminologiaan ja käsitteistöön
ja yksityiskohtaisuuteen, että se on vaikeata mille valiokunnalle tahansa.
Yleiskeskustelu päättyy.