4) Hallituksen esitys laiksi luvanvaraisesta tavaraliikenteestä tiellä annetun
lain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Valiokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä muuttamattomana
lukuun ottamatta liikennetraktoreiden vapauttamista liikennelupavaatimuksista.
Lisäksi eräät lakiehdotuksen yksityiskohdat
edellyttävät perusteluiden merkittävää tarkentamista.
Tässä on ollut erityisenä ongelmana se,
että alan asiantuntijatkaan eivät oikein ymmärtäneet,
mitä hallitus oli eräillä kohdilla tarkoittanut,
ja siksi jouduimme varsin perusteellisesti kirjoittamaan ymmärtämyksemme
mukaan oikein.
Valiokunta korostaa liikennelupajärjestelmän merkitystä sen
varmistamiseksi, että tavaraliikenteessä noudatetaan
lainsäädäntöä ja että liikenneturvallisuuden
ja kestävän kehityksen vaatimukset voidaan ottaa
huomioon. Hallituksen esityksessä ehdotetaan, että liikennetraktoreilla harjoitettava
tavarankuljetus vapautettaisiin liikennelupavaatimuksesta.
Liikennevaliokunta kuitenkin katsoo, että traktorilla korvausta
vastaan suoritettavat raskaat tavarakuljetukset ovat rinnastettavissa
vastaaviin kuorma-autoilla suoritettaviin kuljetuksiin. Liikenteenharjoittajan
tulee täyttää samat vaatimukset niin
luotettavuuden, ammattitaidon kuin vakavaraisuuden suhteen. Toisin
kuin hallitus liikennevaliokunta katsoo, että liikennelupavelvollisuutta
voidaan edelleen perustella myös liikenneturvallisuussyillä. Tässä me
viittaamme myös viime kevättalvella käytyyn
liikenneturvallisuuskeskusteluun.
Valiokunta katsoo, että liikennelupavelvoitteen poistaminen
käyttökustannuksiltaan kuorma-autoa oleellisesti
edullisemmilta liikennetraktoreilta saattaisi ratkaisevasti lisätä liikennetraktorien
käyttöä tavarakuljetuksiin. Kun traktorista
ja usein itse valmistetusta perävaunusta yhteen kytkemällä valmistettua
liikennetraktorin teknistä turvallisuutta ei ole asianmukaisiin säädöksin
varmistettu ja kun liikennetraktorin kuntoa ei valvota säännönmukaisessa
katsastuksessa, liikennetraktorien lisääntyminen
tavaraliikenteessä on liikenneturvallisuusriski.
Liikennelupavelvoitteen poistaminen poistaisi samalla liikenteenharjoittajalta
velvollisuuden liikenneyrittäjäkoulutukseen ja
liikenneluvan uudistamisen yhteydessä uudistettavaan soveltuvuusarvioon,
johon kuuluu muun ohessa yhteiskunnan asettamien vero- ym. velvoitteiden
täyttämisen varmistuminen. Pahimmassa tapauksessa
liikennetraktoreiden vapauttaminen liikennelupavelvollisuudesta
voisi luoda alalle niin sanottua harmaata taloutta.
Mainituista syistä valiokunta katsoo, että liikennetraktorilla
korvausta vastaan suoritettavaan kuljetukseen tulee edelleen vaatia
lain 3 §:ssä tarkoitettua liikennelupaa.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan myös sellaisen
tavarankuljetuksen poistamista luvanvaraisuuden piiristä,
jossa on kysymys työ- tai virkaehtosopimukseen perustuvaa
kilometrikorvausta vastaan suoritettavasta tavaroiden kuljetuksesta.
Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kysymys on voimassa olevan
maan tavan kirjaamisesta lakiin sekä mahdollisten tulkinnallisten epäselvyyksien
poistamisesta.
Luvanvaraisuudesta ehdotetaan vapautettavaksi myös
alle 1 700 kiloa painavilla ajoneuvoilla harjoitettava
tavaraliikenne. Ilmeisesti tyypillisintä kevyillä ajoneuvoilla
harjoitettavaa toimintaa olisi lähetti- ja kuriiritoiminta.
Hallituksen esityksessä ehdotetaan myös vastakkaiseen
suuntaan eli lupajärjestelmän kiristämiseen
vaikuttavia toimia. Elinkeinotoiminnan ja työurakoinnin
yhteydessä harjoitettavien kuljetusten osalta sovellettua
sääntelyä ehdotetaan täsmennettäväksi
ja sovellettuja rajoja alennettaviksi. Voimassa olevan lain mukaan
liikennelupaa ei tarvita, jos toiminnan pääpaino
ei ole kuljetuksissa. Hallituksen esityksen mukaan rajaksi esitetään
30 prosenttia. Muutoksen tarkoituksena on korostaa, että liikenneluvasta
vapautetun elinkeinotoiminnan olisi entistä selkeämmin
painotuttava muuhun kuin kuljetustoimintaan. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan 30 prosentin säännön
perusteella päästäneen tulkinnallisesti
siihen, mihin nykyistä lakia säädettäessä on
pyritty.
Valiokunta haluaa korostaa sitä, että muutoksen
tarkoituksena ei ole estää elinkeinotoimintaan
ja työurakoihin tarvittavia kuljetuksia. Tietyissä tapauksissa
urakoitsijan on ilmeisesti hankittava liikennelupa toiminnalleen.
Tämä on kuitenkin perusteltua lupajärjestelmän
yleisten periaatteiden kannalta. Vaihtoehtona on siirtää kuljetustoiminta
aliurakoitsijalle, jolla on liikennelupa, tai eriyttää kuljetustoiminta
omaksi yrityksekseen, jolle hankitaan liikennelupa. Tämä saattaa
jopa edistää kuljetuskaluston tehokasta käyttöä.
Arvoisa puhemies! Tähän mietintöön
liittyy kahden edustajan vastalause, jossa ei ole kuitenkaan pykälämuutoksia
mutta jossa asetetaan ne perusteet kyseenalaisiksi, joilla nämä eräät
hallituksen esityksen kohdat ovat syntyneet.
Tero Mölsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Maanmainio liikennevaliokunta on tehnyt monessa asiassa
hyvää työtä ja tässäkin
tukenut hallituksen esitystä pääosiltaan.
Valitettavasti kuitenkin oma käsitykseni on se, että nimenomaan
liikennetraktorin lupa-asiassa valiokunta harhautui vähän
harhapoluille. Perustelen muutaman asian. Hallituksen esityshän
lähtee siitä, ettei tätä lupaa tarvita.
Liikennevaliokunta on mainituista syistä päinvastaista
mieltä ja edellyttää, että liikennelupa
tarvitaan.
Eräs syy oli nimenomaan kilpailutekijä. Perusteluissa
todetaan, että luvasta luopuminen edesauttaa sitä,
että samoilla kuljetusmarkkinoilla syntyy kilpailutilanne,
joka on vääristynyt liikennetraktoreiden eduksi.
Käytännössä asiantuntijakuulemisista,
joihin lausunnonkin pitäisi perustua, en yhtään
kohtaa tähän asiaan ole löytänyt.
Toinen seikka, joka nousee esille perusteluista, on turvallisuuteen
liittyvä kysymys. Liikenneturvallisuus on tärkeä asia,
kuten valiokunnan puheenjohtaja jo totesi, mutta tässäkin
asiassa kysymys on siitä, että kun koko traktorikanta maassamme
on noin 300 000, niin mainittuja liikennetraktoreita on
600 kappaletta. Tähän liitettynä turvallisuustilastot,
joita valiokunnalle esitettiin, eivät mitkään
puoltaneet sitä, että tämä olisi
nimenomaan liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä.
Kolmas seikka, arvoisa puhemies, johon viittaisin, on se, että kun
liikennelupakäytäntö vaatii asianmukaisen
koulutuksen, niin tänä päivänä maassamme
on minun tietääkseni yksi paikkakunta, joka tarjoaa
tätä tarkoittavaa koulutusta. Lupakäytäntö toisin
sanoen johtaa siihen, että joko paikkakuntia pitää lisätä tai
sitten koulutus pitää hankkia ympäri
maata yhdeltä paikkakunnalta.
Neljäs seikka, jonka, arvoisa puhemies, otan tähän
lopuksi, on se, että valiokunta perusteluissaan toteaa,
että pahimmassa tapauksessa luvanvaraisuudesta luopuminen
johtaa harmaan talouden lisääntymiseen. Eri asioista
voi olla eri mieltä, mutta jos haetaan perusteluja, niin
minusta minkäänlaisia käytännön
perusteluja tähän ei löydy. Totta kai
tätä mieltä voi olla, jos sitä haluaa
olla, mutta asiantuntijakuulemisissa, joihin valiokunnan lausuntojen
yleensä pitää perustua, ei ensimmäistäkään
sanaa tähän suuntaan ole kuulunut.
Tästä syystä, arvoisa puhemies, on
sinänsä harvinaista, että opposition
edustajana haluaisin tukea hallituksen esitystä, mutta
koen, että liikennevaliokunta, niin kuin sanoin, harhautui väärille
poluille, olletikin kun tässäkin talossa tavattoman
monta kertaa on lähdetty siitä, että meidän
tulee luoda edellytyksiä nimenomaan lisäansioille
haja-asutusalueille, pienille tiloille ja niin päin pois.
Käytännössä toimimme nyt aivan päinvastoin.
Sen takia, arvoisa puhemies, en ymmärrä tätä menettelyä,
johon liikennevaliokunta tässä yhteydessä meni.
Toinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoron pituus on 1 minuutti.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan muutamin ed. Mölsän
puheenvuorosta otetuin argumentein puolustaa liikennevaliokunnan
mietintöä.
Ensinnäkin ed. Mölsä sanoi, että kilpailuetua ei
ole. Meille esitettiin laskelma, että liikennetraktorin
käyttökulut ovat noin puolet vastaavan kantavuuden
omaavan kuorma-auton kuluista. Liikennelupia on myönnetty
600 kappaletta. Niitä on myönnetty 600 kappaletta
juuri siitä syystä, kun se asettaa velvoitteita.
Jos velvoitteet poistetaan, liikennetraktoreita on moninkertainen
määrä. Jos ei liikennetraktorikoulutusta
ole kuin yhdellä paikkakunnalla, kuorma-autokoulutus täyttää tämän
vaatimuksen.
Sitten harmaan talouden kysymys. Se liittyy yrittäjäkoulutukseen
ja sen luvan määräaikaiseen uudistamiseen.
Määräajoin voidaan tarkistaa, että velvoitteet
on hoidettu, ja ratkaista, uudistetaanko lupa vai ei.
Tero Mölsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tiedän, että tästä asiasta
olemme eri mieltä, mutta edelleen sanoisin tästä perustelusta,
jonka ed. E. Kanerva totesi, eri liikennemuotojen välisestä kilpailusta,
että meillä on asiantuntijalausunto, joka sanasta
sanaan melkein toteaa niin, että vaikka koko tämä laki
poistettaisiin, käytännössä ei
huomata mitään eroa siinä, mitä näillä markkinoilla
tapahtuu.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Pyydän anteeksi, että käytin
puheenvuoron väärässä paikassa,
koska ymmärsin niin, kun valiokunnan puheenjohtaja esitteli
toisen ja kolmannen asian, että ne käsiteltiin
yhdessä.
Herra puhemies! Ed. Mölsä on nyt harhautunut
jostakin syystä. Ihmettelen ensinnäkin sitä, että jos
te olette totaalisesti toista mieltä, niin miksei mietintöön
sisälly teidän vastalausettanne. (Ed. Mölsä:
Edustaja tietää sen!) — No, olen pitänyt
ed. Mölsää sen verran fiksuna ja ymmärtävänä miehenä,
että hän tietää, minkälaisiin
päätöksiin osallistuu. Jos näin
on, ettei tiedä minkälaisiin päätöksiin
osallistuu, minä itse en voi kuin valittaa sitä.
Arvoisa puhemies! Ed. Mölsä totesi, että ei
ole yhtään asiakirjaa. Suomen Kuorma-autoliiton lausunnossa
todetaan hyvin selvästi, puhutaan markkamääristä,
mikä on liikennetraktorivakuutusmaksu vuodessa, se on 4 000,
kuorma-autolla 42 000 jne. ja myöskin, kuinka
paljon kustannukset ovat alhaisemmat, monia eri kohtia.
Eräs asia minua hieman ihmetyttää harmaan talouden
osalta, kun ed. Mölsä sanoi, että sitä ei ole
perusteltu. Ed. E. Kanerva sen täällä sanoi.
Itsekin toin saman asian valiokunnassa esiin, koska niin sanotusti
edellisessä elämässä, toimiessani
nimismiehenä, havaitsin sen, että kun liikennelupa
tulee uusittavaksi, silloin pitää maksujen olla
maksettu, jotta lupa myönnetään. Jos
on jonkin verran niin sanottua sakkaa pohjalla, niin jos lupa myönnetään,
se myönnetään vain vuodeksi mahdollisesti.
Eli halutaan antaa vielä mahdollisuus toimia ja yrittää,
mutta yhteiskunnalliset velvoitteet myös maksujen osalta
pitää hoitaa. Tämä on mielestäni
eräs ratkaiseva seikka siinä, että näitä maksuja
maksetaan. Ne jätetään maksamatta hyvin
herkästi ja annetaan rästien kasvaa yhä enemmän
ja enemmän, jos ei ole jonkinlaista järjestelmää,
jolla valvontaa pystytään hoitamaan.
Liikennekoulutuksen osalta toteaisin sen, että kyllähän
kuorma-autojen yrittäjäkoulutusta on lähinnä vain
ollut Hämeenlinnassa. Hyvinhän se on toiminut.
Ei niitä koulutuspaikkoja joka kylässä ole
tälläkään hetkellä.
(Ed. Mölsän välihuuto) — Se
on Kauhavan yrittäjäopisto, ed. Mölsä.
Mielestäni valiokunta onnistui varsin hyvin siinä,
että tänne saatiin nimenomaan tämä yksi sana
2 §:n 1 momentin 2 kohtaan, jolloin käytännössä tämä puoli
hoituu samalla tavoin kuin aikaisemminkin. Maatalouden osalta täytyy
todeta se, että pitää olla enemmän
kuin puolet sitä muualta tullutta, ennen kuin mennään
lupapuolelle. Mielestäni valiokunta sisällön
osalta onnistui varsin hyvin.
Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja totesi, mietintöön
sisältyy allekirjoittaneen ja ed. Bremerin vastalause.
Se koskettaa lähinnä sitä, että meidän
mielestämme tällaisia rajoja kuin 1 700 kiloa
ja 30 prosenttia on käytännössä vaikea
valvoa. Toisaalta kokemus on osoittanut sen, että autonvalmistajat
osaavat kyllä lukea näitä päätöksiä,
ja sen jälkeen ruvetaan siirtymään 1 700 kilon
kokonaispainoon hyvinkin nopeasti. Meillä on esimerkki
siitä silloin, kun siirryttiin 3 500 kiloon.
Kun olen itse aikoinani toiminut syyttäjänä, tiedän,
mikä ongelma oli jo silloinkin tulkita 50 prosentin kuljetusosuutta.
Nyt kun on siirrytty 30 prosenttiin, tätähän
on perusteltu sillä, että nykyinen tuomitsemiskäytäntö on
mennyt suurin piirtein nyt suunniteltuun 30 prosentin rajaan. Mutta
yhä edelleen ollaan tekemissä tällaisten häilyvien
rajojen kanssa. Riippuu paljon siitä, millä tavoin
esimerkiksi istuva tuomari tulkitsee näitä asioita.
Monta kertaa myöskin jo aikaisemmin on ollut niin, että vaikka
on yrittänyt asiaperustein syyttää ja
esitutkintapöytäkirjasta näyttäisi
ihan selvältä jutulta, hyvin harvoin tuomioita on
tullut.
Tero Mölsä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Tämän vastauspuheenvuoron enää käytän.
Toteaisin ed. Vistbackalle, että tunnen toki edustajan
mahdollisuudet vaikuttaa eri menetelmin päätöksiin,
mutta totta kai tiedän myös niiden merkityksen.
Kaksi asiaa, arvoisa puhemies, ed. Vistbackan puheenvuoroon.
Hän viittasi erilaisiin kustannusrakenteisiin eri kalustojen
osalta. Tämä pitää tietysti
paikkaansa, mutta yhtä lailla täytyy todeta, että kalustot
ovat myös erilaisia: liikennetraktorien enimmäisnopeus
on 50 kilometriä tunnissa ja kuorma-autojen on ihan jotain muuta.
Puhumme täysin erilaisesta kalustosta silloin, kun puhumme
kustannuksista.
Toinen asia, jonka halusin tuoda esille, on se, kun hän
totesi, että lupa vaaditaan vain, kun tulot ylittävät
tietyn tason. Käytännössä, kun
lisäansioita lähdetään hakemaan,
perinteiset tulot muun muassa maatilalta ovat pienet ja sen takia
tarvitaan lisätuloja. Silloin kun lähtökohtatulot
ovat pienet, aina nopeammin joutuu tämän luvan
piiriin. Tämä on minusta ihan selvä syy
siihen, että tällaista pakkomenettelyä ei
olisi tarvinnut säätää.
Erkki Kanerva /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voisin aivan hyvin olla samaa mieltä ed.
Vistbackan kanssa ammattimaisen pakettiautoliikenteen ohjesääntöisyydestä ja luvanvaraisuudesta,
ellei tämän taustalla olisi korkeimman oikeuden
päätös. Lähettipalveluista on
ainakin pari vuosikymmentä käyty riitaa, onko
toiminta ammattimaista liikennettä vai lähettipalvelua.
Taustalla on päätös siitä, että sellaiseen
kuljetukseen, johon sinänsä ei tarvita autoa vaan
jonka voi viedä kainalossaan tai polkupyörällä,
ei tarvita liikennelupaa. Tämän vuoksi olen valiokunnan
mietinnön kannalla.
Raimo Vistbacka /ps(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ihan lyhyesti toteaisin sen, että liikennetraktoreita
ainakin Pohjanmaalla on alettu rakentaa ja käyttää nimenomaan
puutavara-ajossa. Eräänkin sahan osalta uskaltaisin
arvioida, että noin 80 prosenttia tukeista tulee nimenomaan
liikennetraktoreilla. Itse näkisin, että silloin
ajoneuvokaluston pitää olla kunnossa ja myöskin
yrittäjällä pitää olla
sellaisia tietoja, mitä minun ymmärtääkseni
vain koulutuksella saadaan. Eli kyllä tässä kuitenkin
puhutaan lähes samanlaisesta toiminnasta kuin kuorma-autoilla.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten valiokuntamme puheenjohtaja ed.
Pulliainen totesi, valiokunta oli muutoin yksimielinen lukuun ottamatta
liikennetraktoreita. Voin tyytyväisyydellä todetakin,
että saimme yksimielisen kannan siitä, että nykymenettely
jatkuu myöskin tulevaisuudessa. Siihen oli hyvin selkeät
perusteet.
Jos olisi lähdetty luvanvaraisuudesta vapaaseen kilpailuun,
luvattomuuteen, siitä olisi seurannut se, että aivan
dramaattisesti kuljetusmarkkinoilla olisi siirrytty kuorma-autoista
liikennetraktoreihin. Miksi näin olisi tapahtunut? Sen takia,
että liikennetraktoreiden kustannukset ovat yli 35 prosenttia
edullisemmat kuin kolmiakselisella kuorma-autolla.
Mistä tämä ero sitten syntyy? Se
syntyy ensinnäkin liikennetraktorin hankintahinnasta, joka
on noin puolet kolmiakselisen kuorma-auton hinnasta. Traktorinkuljettajan
palkkakustannukset ovat ainakin 20 prosenttia alemmat kuin kuorma-autonkuljettajan
palkkakustannukset. Liikennetraktorien polttoainekustannukset ovat
polttoöljyn käytön kautta noin puolet
dieselpolttoaineen käyttökustannuksista. Neljänneksi:
Moottoriajoneuvoveroa ei peritä liikennetraktoreista lainkaan.
Vertailussa olevan kuorma-auton moottoriajoneuvovero on peräti
10 620 markkaa vuodessa. Viidenneksi: Liikennetraktoreiden
vakuutusmaksut ovat merkittävästi alhaisemmat kuin
kuorma-autojen. Liikennevakuutuksen ja kaskovakuutuksen perusmaksut
liikennetraktoreilla ovat 4 000 markkaa ja kuorma-autoilla
jopa 42 000 markkaa vuodessa. Eli jos nyt olisi siirrytty
vapaaseen tilanteeseen, olisi ollut aivan selvää se,
että kuljetuskalusto olisi muuttunut täydellisesti
ja olisi siirrytty liikennetraktoreihin.
Keväällä täällä puhuttiin
liikenneturvallisuudesta. Liikenneturvallisuustyöryhmä toi
oman esityksensä eduskuntaan, jonka tarkoituksena on vähentää liikennekuolemia
sekä liikenneonnettomuuksia. Tässä tapauksessa
kehitys olisi ollut päinvastainen nimenomaan sen takia,
että traktoreita ei tarvitse edes katsastaa eikä niiden
perävaunuja edes rekisteröidä. Kukin
meistä, auton käyttäjä, tiellä liikkuja,
tietää, missä kunnossa nämä todellisuudessa
ovat, kun niitä ei tarvitse katsastaa.
Mitä tulee taas suurimpaan sallittuun nopeuteen, 50
km/t, senhän voi hyvin välityksiä muuttamalla
muuttaa. Itsekin olen ajanut 70:tä autolla liikennetraktorin
perässä, ja kun traktoria ei tarvitse katsastaa,
missä vaiheessa todetaan, että se ei ole säädetty
suuremmalle nopeudelle kuin 50 km/t?
Eli kaikkinensa olen hyvin tyytyväinen, että liikennevaliokunta
kokonaisuudessaan oli yksimielinen ja saatiin yksimielinen mietintö.
Eero Lämsä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama asia tavaraliikennelaista.
Tämäkin laki oli vähän ongelmallinen,
ja vaikka valiokunnan puheenjohtaja ed. Pulliainen ei ole enää paikalla,
hänelle voisi jakaa kiitokset siltä osin, että hän
lähti kuitenkin lain käsittelyssä sillä tavalla
liikkeelle, että kysyi valiokunnalta ihan aidosti, millä tavalla
tässä edetään, jotta saataisiin
laista mahdollisimman hyvä ja toimiva.
Tietysti tässä oppositiolle, jota edustan,
olisi ollut pienoinen herkullinenkin tilaisuus tehdä oppositiotyötä siltä osin,
että olisi kylmän viileästi vain lähdetty
siitä, että mennään kirjan mukaan. Mutta
kun tässä ei vähäisessä määrinkään
ole kysymys politiikasta, siihen ei ollut meillä mitään suurempia
intohimoja, vaan nimenomaan lähdimme siitä, että laista
tulisi mahdollisimman toimiva. Ehkä meillä opposition
sisällä sitten syntyi yksityiskohdista vähän
erilaisia näkemyksiä, jotka sitten täälläkin
ovat tulleet esille.
Ensinnäkin, minusta tässä on kysymys
periaatteellisesta asiasta, lähdetäänkö yleensäkään luvanvaraisuudesta
vapauttamaan. Valiokunta on ollut hyvinkin tiukka esimerkiksi taksilupien suhteen.
On suhtauduttu hyvin tarkasti siihen, jos jotakin liikennetointa
lähdetään luvanvaraisuudesta siirtämään
niin, että toiminta ei olisi enää luvanvaraista.
Eli tähän liittyy iso periaatteellinen kysymys
liikennetraktoreitten osalta.
Liikenneturvallisuuskysymys ei niin kovin suuri ole. Liikennetraktorithan
toimivat pienellä alueella. Mietinnössä kuitenkin
korostetaan, että liikenneluvasta luopuminen voi johtaa
liikennetraktoreitten laajempaan käyttöön,
mikä voisi olla myös liikenneturvallisuuskysymys.
Kuitenkin korostan, että se on hyvin aluekohtainen.
Ed. Mölsä toi esille, että tämä rajoittaa
maaseudulla mahdollisuuksia hankkia sivuansioita. Toisaalta on myös
päinvastoin. Ainakin harvaanasutulla maaseudulla on työtilaisuuksista
puute ja kilpailu on kovaa. Tällainen luvanvaraisuudesta
vapauttaminen voisi tuoda vaikeita tilanteita eli kiristyvää kilpailua,
eikä olemassa olevilla toimijoilla olisi mahdollisuutta
enää toimia kannattavasti.
Vielä siitä, että raja alennettiin
50 prosentista 30 prosenttiin: Tämä on myös
sellainen veteen piirretty viiva. Niin kuin edustajien Bremerin
ja Vistbackan vastalauseessa sanotaan, mainitunlaiset rajat, joita
käytännössä ei voida valvoa,
eivät voi kuulua hyvään lainsäädäntöön,
mutta eihän tämä sinällään
muuta tilannetta miksikään. Edelleen jatkuu sama
tilanne, jossa on valvontaongelma. Käsittääkseni
rajan kiristämisellä pyritään
siihen, että valvontaa kuitenkin pystyttäisiin paremmin
toteuttamaan.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Muutama sana lopuksi: Jo usean vuoden on
ollut alalla epävarmuutta siitä, mihin suuntaan
tavaraliikennelakia uudistetaan. Keskeinen kysymys liittyy juuri
lupajärjestelmään, luovutaanko lupajärjestelmästä kokonaisuudessaan.
Kuljetusten tarvitsijat, teollisuus, on tätä hyvin
voimakkaasti esittänyt. Silloin herää tietysti
kysymys, mitä hyötyä vapauttamisesta
olisi. Itseisarvoistahan se ei voisi olla. Taloudelliset perusteet
eivät ole kovin vakuuttavia, koska tiedämme, että kuljetusalalla
on jo nyt varsin heikko kannattavuus. Yritykset, jotka tavaraliikennelain
piirissä ovat, ovat hyvin pieniä, käytännössä yhden
auton yrityksiä. Eli taloudelliset perusteet eivät
olleet kovin uskottavia.
1 700 kilon raja on sellainen, jolla kuljetusala voi
hyvin elää, koska käytännössä se
tarkoittaa lähinnä lähettitoimintaa.
Kaikki muu on lupajärjestelmän piirissä.
Lupaehdot eivät ole edes kovin tiukat. Kysymys on lähinnä ammattitaidosta ja
vakavaraisuudesta. Eli keskeinen asia tässä laissa
tuli määriteltyä, ja säilytimme
lupajärjestelmän. Uskon, että niin kuljetusten
tarvitsijat kuin kuljetusten suorittajat, kuljetusyritykset, voivat
tämän lain kanssa hyvin jatkossa elää.
Yleiskeskustelu päättyy.