3) Laki sukusolujen ja alkioiden käytöstä hedelmöityshoidossa
ja laki isyyslain muuttamisesta
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite liittyy
lakivaliokunnassa jo olevaan hallituksen esitykseen, joka koskee
hedelmöityshoitolakia. Tämä on siihen
rinnakkaisesitys.
Suomessa hedelmöityshoitoa on vuosikausia hoidettu
menestyksellä ja hyvin ilman minkäänlaista
lainsäädäntöä. Meillä on
ollut suuri onni se, että hedelmöityshoitoa antavat
laitokset ovat toimineet vastuullisesti. Niillä ei ole
ollut sellaisia lieveilmiöitä kuin muualla maailmassa,
ja näiden käytännön toimijoiden
toimesta on muodostunut hyvä suomalainen käytäntö.
Silloin voidaan tietysti kysyä, että kun asiat
ilman lainsäädäntöä ovat
ikään kuin löytäneet sen oikean
polun, niin tarvitaanko koko lakia ollenkaan. Kyllä tarvitaan,
koska emmehän me voi luottaa siihen, etteikö alalle
voisi tulla myös epätervettä yritteliäisyyttä,
epäterveitä laitoksia, jotka eivät tätä hyvää suomalaista
käytäntöä noudattaisikaan. Sen takia
on syytä kirjata tämä jo muodostunut
käytäntö sellaisenaan lakiin, ja hallituksen
esitys pääosin noudattaa tätä periaatetta.
Se poikkeaa käytännöistä kuitenkin
kahdella tavalla. Jostakin syystä haluttiin kuitenkin ryhtyä mestaroimaan
ja olemaan ikään kuin parempia ja viisaampia kuin
ne käytännön toimijat ovat olleet. Hallituksen
esitys poikkeaa siitä käytännöstä,
joka kokemuksen perusteella on muodostunut ja hyväksi havaittu
kahdessa asiassa: Toinen koskee sijaissynnyttäjien käyttöä,
toinen yksinäisten tai rekisteröidyssä parisuhteessa
asuvien naisparien mahdollisuutta saada hedelmöityshoitoa.
Aloitetaan sijaissynnyttäjistä. Näitä tapauksia on
Suomessa jokunen kappale vuodessa, alle kymmenen, ja ne ovat yleensä olleet
inhimillisesti erittäin perusteltuja. Usein on saattanut
olla kysymys siitä, että naisella on kohtu vaurioitunut esimerkiksi
edellisessä synnytyksessä ehkä hoitovirheen
takia tai muuten tai on jokin muu elimellinen sairaus, jonka takia
hän ei lasta synnyttämään pysty,
ja kuitenkin halu nimenomaan oman biologisen lapsen syntymiseen
on suuri, mistä nyt ei ainakaan ketään
voi moittia. Käytäntö, mikä on
ollut, että sijaissynnyttäjälle ei Suomessa
saa maksaa rahallista korvausta — meillä ei ikään
kuin kohdunvuokraus ole sallittu elinkeinomielessä — ja
että tämä sijaissynnyttäjä on jossakin
läheisessä suhteessa, joko lähisukulainen
tai läheinen ystävä, biologisen äidin
kanssa, on ollut hyvä käytäntö.
Pykälistä, jotka tässä lakiesityksessä ovat,
täytyy copyright antaa oikeusministeriölle. Ne
ovat alun perin oikeusministeriössä valmisteltuja,
ja niiden alun perin piti sisältyä hallituksen
esitykseen, mutta se viime kädessä otettiin pois.
Sitten kysymys naisista, jotka eivät elä parisuhteessa
miehen kanssa, heidän oikeudestaan hedelmöityshoitoon.
Tämä on sitten jo selvästi periaatteellisempi
kysymys. Tätä asiaa voidaan lähestyä joko
periaatteellisena ihmisoikeuskysymyksenä tai hyvin pragmaattisena
kysymyksenä. En juurikaan perustele tätä ihmisoikeuskysymyksen
kautta, koska uskon, että ne ihmiset, joilla on taipumus
ajatella tällä tavalla, ovat jo päätyneet
täysin oikeaan ratkaisuun. Sen takia haluan perustella
tätä pragmaattisena kysymyksenä.
Sinänsä kannattaa muistaa, että Suomessa syntyy
noin 900 lasta, joiden äiti syystä tai toisesta
ei viranomaiselle ilmoita lapsen isää. Me voimme
olla kovin montaa mieltä kukin omista lähtökohdistamme
käsin siitä, onko hyvä ja oikein, että tämmöisiä ikään
kuin isättömiä lapsia syntyy, mutta me
emme voi päättää sitä muiden ihmisten
puolesta. Sen kaltainen viesti lainsäädännöstä,
että nämä 900 lasta ovat syntyneet turhaan
tai vahingossa tai että heidän syntymänsä olisi
pitänyt estää, on kyllä minusta
lainsäätäjältä erittäin
tyly. Sellaista viestiä sinänsä ei pitäisi antaa.
Minusta se ei ole oikein.
Sen kaltaisia hedelmöityshoitoja, joista tässä on
kysymys, on ollut 20—30 vuodessa, jolloin ei ole kysymys
mistään suuresta väestöpoliittisesta kysymyksestä,
eikä sillä sitä moraalista kysymystä,
jota on haluttu nostaa, onko ikään kuin naisilla
oikeutta synnyttää ilman miestä vai ei, tässä kyllä ratkaista.
Kysymys on hyvin pienestä määrästä ihmisiä,
ja uskon, että halu naisella tulla äidiksi on
niin suuri, ettei sitä lainsäätäjä tätä kautta
nyt ainakaan estämään pysty.
Voi sanoa, että tässä lainsäädännössä hallituksen
esityksessä on eräs hyväkin puoli, ja
se on se, että tässä tapauksessa hedelmöityshoidon
edellytyksenä ei ole se, että asiaa on ensin luonnonmenetelmällä yritetty
puoli vuotta. On aivan hyvä, että tämän
kaltaiseen sukupuolimoraaliin ei ketään ikään
kuin pakoteta tai vaadita, mutta se, että hedelmöityshoitoa
ei näissä tapauksissa voida antaa, on käytännön
tasolla huono asia, koska ensinnäkin asia on hoidettavissa
kotikonstein. Minusta on hyvä, että jos Suomeen
syntyy lapsia, he syntyvät terveinä ja turvallisissa
olosuhteissa. Näillä kotikonstein tehdyillä hedelmöityshoidoilla
on se vika, että ne eivät ole yhtä turvallisia kuin
ne, mitä tehdään lääkäreiden
antamana.
Hallituksen esityksessä, jossa periaatteessa hedelmöityshoitoa
voidaan antaa, se mutta, että siemenen luovuttajalla on
riski, että hänestä tulee lapsen isä,
käytännössä estää tämän
täysin. Siemenen luovuttajaksi kannattaa ryhtyä vain semmoisen,
jolla ei ole lainkaan tuloja eikä lainkaan omaisuutta.
Hallituksen esitys sallii sen, että äiti ja siemenen
luovuttaja voivat keskenään sopia asiasta. He
voivat sopia, että isyyskannetta ei nosteta. Mutta ensinnäkin
tämmöinen sopimus on mitätön.
Siihen ei missään olosuhteessa voi vedota. Ei
voi tehdä vahingonkorvausvaatimusta tämän
sopimuksen rikkomisesta, ei mitään. Sen takia
tuollaisella sopimuksella tietysti ei ole mitään
painoa. Jos ajatellaan, että asia pienituloisellekin miehelle
on noin 200 000 markan elikkä noin 35 000 euron arvoinen,
kyllä se tietysti aikamoisen taloudellisen riskin jo sinänsä sisältää.
Sen jälkeen kun lapsesta joskus tulee täysi-ikäinen — en
nyt muista, oliko se 15 vuotta vai 18 vuotta, taisi olla 15 vuotta — lapsi
itsenäisesti voi ajaa isyyskannetta. Tämä noin
kuvaannollisesti tarkoittaa sitä, että lapsen
eteen tulee paperi, jossa on kaksi rastivaihtoehtoa, toinen "en
halua perintöä" ja toinen "haluan perinnön."
Aina on olemassa se riski, että lapsi noin muuten vaan panee
rastin siihen ruutuun, että olisi kiva saada perintö.
Siinä mielessä tietysti henkilölle, jolla on
omaa perhettä ja omaa omaisuutta, tämä siemenen
luovuttajan tehtävä tässä tapauksessa
on täysin mahdoton. Siinä mielessä se
laki, joka nyt on, tarkoittaa, että jos itsenäinen
nainen haluaa tällä menetelmällä itselleen
lapsen, hänen täytyy uhrata noin 50 euroa ja matkustaa
Tallinnaan.
En ymmärrä tämän kaltaisen
lainsäädännön logiikkaa ollenkaan.
Tätä toimintaa ei missään tapauksessa
voida estää, se voidaan karkottaa ulkomaille.
On tietysti aivan hyvä, että suomalainen geeniperimä pikkuisen
monipuolistuu, mutta minusta tämä laki on tyly,
naisia loukkaava ja erittäin ikävä viesti
kaikille niille 900 lapselle, jotka tässä ikään
kuin julistetaan ei-toivotuiksi kansalaisiksi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Soininvaaran aloite on kaksiosainen, ja
aloitteen tekijän inhimillisistä perusteluista
huolimatta en tässä vaiheessa näillä tiedoilla
vielä rohkene kannattaa aloitteen ensimmäistä osaa
eli sijaissynnyttäjän käytön
hyväksymistä vaan jätän aloitteen
perustelut hautumaan.
Sen sijaan aloitteen toinen ehdotus, jossa ehdotetaan, että siittiöiden
luovuttaja voitaisiin vahvistaa isyyslain mukaisesti lapsen isäksi
vain, jos molemmat osapuolet sen hyväksyvät, on
mielestäni kannatettava ja parempi muoto kuin hallituksen
esityksessä on. Viittaan tässä aloitteen
tekijän äsken kertomiin erinomaisiin perusteluihin.
Toivottavasti tähän kohtaan saadaan ed. Soininvaaran
esittämä muutos hallituksen esityksen valiokuntakäsittelyssä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Luvussa 900 lasta kyllä on
varmasti muitakin mukana. On erilaisia syitä jättää ilmoittamatta
isä. Siinä on hyvinkin monia muitakin ryhmiä kuin
juuri ne, jotka liittyvät tähän asiaan.
Mutta varmasti, puhemies, on eduskunnalle ihan hyvä,
että tämä lakialoite 79 on tehty ja että sitä voidaan
arvioida, niin kuin ed. Karhukin totesi, lakiasiainvaliokunnassa,
kun lakia säädetään. Tämä toinen,
isyydenvahvistamiskysymys, minunkin mielestäni on asia,
johon sietää paneutua.
Mutta todella eräs perustelu mielestäni sille, että sijaissynnyttäjän
käytössä on ongelmia, on myöskin
sijaissynnyttäjän äitiys. Hän
on käytännössä — fysiologisesti
joka tapauksessa ja varmasti hyvin pitkälti kokonaisena
ihmisenä — äitinä yhdeksän
kuukautta, ja hänen koko elintoimintonsa, myöskin
psyyke, rakentuvat tähän tilanteeseen. Tämän
lapsen luovuttamistilanne ei välttämättä aina
ehkä sitten ole ongelmaton asia. Tämä puoli
tässä lakialoitteessa on se ongelmallisempi puoli,
joka varmasti arvioidaan myös lakiasiainvaliokunnassa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta on juuri
tänään päättänyt
lapsipoliittisen selonteon mietinnön käsittelyn.
Siinä yhteydessä kannettiin runsaasti huolta lapsen
ja isän välisestä suhteesta, siitä miten
myös isäsuhde on lapselle tärkeä.
Ihmettelen sitä, eikö tällä ed.
Soininvaaran esityksellä anneta viesti siitä,
että isä ei olekaan tärkeä lapsen kannalta.
Niin kuin ed. Soininvaara totesi, isättömiä lapsia
toki syntyy, mutta miksi tätä ilmiötä pitäisi
lain voimalla edistää?
Sen lisäksi haluaisin kiinnittää huomiota
ed. Soininvaaran perusteluihin. Kun lapsi kaipaa isäänsä tai
haluaa tietää biologiset juurensa, kysymys ei
ole kokemukseni mukaan yleensä lainkaan rahasta, perinnönhalusta
tai rahanahneudesta vaan ihan muusta.
Tämä ed. Soininvaaran lakialoitteen toinen osa,
joka koskee sijaissynnyttäjän käyttöä ja
sen hyväksymistä tarkoin rajatuin ehdoin, on taas
kysymys, jota itse olen valmis harkitsemaan, ja kun tämä hallituksen
esitys sosiaali- ja terveysvaliokuntaan vielä tämän
syksyn aikana varmasti tulee, uskon, että tätä hyvin
vakavasti siellä pohditaan.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Minun asiani tähän lakialoitteeseen
liittyy hyvin pitkälle alueeseen, mistä ed. Räsänen jo
aloitti. Entisen ministerin Soininvaaran puheenvuorossa tuli esille
tämä, että tämä loukkaa jotakin.
Minusta tämä loukkaa ennen kaikkea sitä lasta,
että kaksi aikuista voi päättää lapsen
puolesta lapsen tunteista tulevaisuutta varten. Kun sitten vielä perustellaan
sitä rahalla ja perintöoikeudella, minun täytyy
sanoa tämän asian aika hyvin tietäen
ja tuntien, että ihmettelen tämän tyyppistä ajattelutapaa,
että lapsen tunteet voi päättää kaksi
aikuista ihmistä. Minä en sitä voi ymmärtää enkä voi
ymmärtää tällaista lakialoitetta.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Mitä tulee sijaissynnyttämiseen,
uskon, että se on aika vaikea asia ja herättää varmasti
tunteita. Ed. Tiusanen oli varmasti oikeassa siinä asiassa, minkä hän
otti esiin, että se ei ole sille, joka suorittaisi tätä asiaa,
varmasti helppo asia, mutta kannattaisin silti tätä esitystä sillä tavalla
kuin se on tässä lakialoitteessa kirjoitettu.
Varmasti sitä vielä valiokunnassa harkitaan tarkoin.
Myös toiseen osaan: Olen sitä mieltä,
että ed. Soininvaaran lakialoite tulisi hyväksyä.
On eri asia, että meillä on ongelmallisia perheitä,
joissa lasten isäsuhde on vaikeuksissa ja äidin
ja isän suhde on vaikeuksissa, ja taas se, että on
perheitä, joissa on esimerkiksi kaksi rakastavaa vanhempaa,
jotka kuitenkin molemmat ovat naisia ja pitävät
lapsesta huolta. Nämä asiat ovat tavallaan eri
kategoriassa.
Mitä tulee ed. Kemppaisen puheenvuoroon, periaatteessahan
voisi olla niin, että kukaan ei saisi koskaan tehdä lapsia,
koska se on niin riskialtis yritys, koska me emme voi tietää lapsen kaikkia
tunteita etukäteen. Mutta kyllä mielestäni
perusperiaate on se, että jos on mahdollista, että haluttuna,
harkittuna maailmaan syntyy lapsi, se silloin on ikään
kuin turvallisempi lähtökohta kuin itse asiassa
käytännössä monissa perheissä on.
Olen samaa mieltä siitä, että me emme voi
täältä käsin sanoa, että lapset,
joilla jostain syystä ei ole isää, olisivat
lähtökohtaisesti ja varmasti jotenkin huonompia
kuin toiset lapset.
Ensimmäinen varapuhemies:
Ed. Kemppaiselle minuutin vastauspuheenvuoro.
Marja-Leena Kemppainen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin sen verran tähän
asiaan tarkentaa, että ei ole kysymys siitä, että lapsia
ei tehtäisi sen takia, kun kaksi aikuista ihmistä päättää,
että lapsella ei olisi tulevaisuudessa oikeus tietää,
kuka on hänen biologinen vanhempansa. Se on vaan meissä ihmisissä niin,
että me haluamme tietää, kuka on meidän
vanhempi, kuka on minun isäni tai äitini, tässä tapauksessa
isä. Sitä, että se oikeus viedään siltä lapselta
jonkun lain pykälän kautta, oikeus siitä tunnemaailmasta,
joka hänelle mahdollisesti tulee jossakin elämänvaiheessa,
minä en voi ymmärtää. Minusta
se on riistoa lapselta, aikuisten ihmisten riistoa.
Osmo Soininvaara /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt kristillisen liiton molemmissa puheenvuoroissa
on sekoitettu kaksi asiaa: lapsen oikeus saada tietää,
kuka on biologinen vanhempi, ja se, että siemenen luovuttaja
rekisteröidään sellaisenaan isäksi
kaikkine elatusvelvollisuuksineen sun muineen. Jos on väärin,
että kaksi aikuista ihmistä saa tästä päättää, miten
kolme aikuista ihmistä sitten saa siitä päättää?
Silloinhan pitäisi vastustaa koko hedelmöityshoitoa
myös niissä tapauksissa, joissa äidillä on
olemassa miespuolinen kumppani, josta automaattisesti tulee nyt
lapsen isä, vaikka hänellä ei mitään
biologista tekemistä ole tämän lapsen kanssa.
Siinä mielessä en kertakaikkisesti ymmärrä näiden
kahden puheenvuoron logiikkaa.
Mutta tosiaankin kysymys siitä, saako tietää biologisen
isänsä, on aivan eri asia kuin se, että aivan
tuntemattomalle henkilölle, joka on suurin piirtein saatettu
ottaa vain jostakin rekisteristä, tulevat yhtäkkiä isän
sekä sosiaaliset että taloudelliset velvollisuudet
tapaamisoikeuksineen.
Saara Karhu /sd (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jäin miettimään
edustajien Kemppainen ja Räsänen puheenvuorojen
jälkeen, toteutuuko lapsen oikeus tietää oman
isänsä henkilöllisyys yhtään
sen paremmin, jos yksinäinen äiti päätyy
turvallisen keinohedelmöityksen sijasta hedelmöittämään
itsensä luonnollisella tavalla ravintolaan ja altistaa
itsensä samalla esimerkiksi vaarallisille sukupuolitaudeille.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Tietysti perusero tämän
ongelman hahmottamisen kanssa on se, nähdäänkö,
että nykyinen tilanne on sellainen, että syntyy
lapsia, joilla ei ole suhdetta biologiseen isäänsä.
Tällaisia lapsia keinohedelmöityksellä nyky-Suomessa
syntyy myös naispareille. Kun näin asia on, tämä hallituksen esityksen
rajaus sen suhteen, miten biologinen isyys vahvistetaan, on ongelmallinen.
Siinä mielessä ed. Soininvaaran aloite on erinomainen,
eli isyyden vahvistaminen edellyttää molempien osapuolten
hyväksyntää.
Mitä tulee tiedonsaantioikeuteen, olen kyllä sitä mieltä,
että kun tiedonsaantioikeutta käsitellään,
lapsella pitäisi olla oikeus saada tieto biologisesta vanhemmasta
aina, kun se on mahdollista, mutta tämä koskee
symmetrisesti myös niitä tilanteita, jolloin lapsen
sosiaalinen isä on biologisen äidin aviokumppani.
Hallituksen esitys ei pidä sisällään
tiedonsaantioikeutta mitenkään, se on rajattu
hallituksen esityksessä. Näen, että tämä pitäisi
symmetrisesti ottaa käsittelyyn. Toivon, että valiokuntakäsittelyn
yhteydessä tätä kysymystä mietitään,
koska se on ihmisen identiteetin kannalta olennainen asia.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt kun on lähetekeskustelu
tästä asiasta, siinä mielessä kuuntelen
tarkalla korvalla niitä, jotka puolustavat tätä lakialoitetta
tai ovat sitä vastaan. Jäin miettimään,
että lapsen kehityksen kannalta, ed. Soininvaara, ette
mitenkään tässä lakialoitteessanne
käsittele, minkälainen identiteetti aikanaan esimerkiksi
on lapsella, joka näillä metodeilla syntyy, mihin
suuntaan teidän mielestänne kaikki sellaisen lapsen
myöhempi elämä kääntyy.
Ne ovat aika tärkeitä asioita.
Itse olen vaan oppinut ihan lääkärin
työssä sen, että mitä enemmän
luonnonmukaisia prosesseja ihminen peukaloi, sitä herkemmin
yleensä tulee näpeille jossain vaiheessa myöhemmin. Tämä on
hyvin herkkä, monipuolinen asia. Ei saa loukkaantua tämän
keskustelun aikana, mutta lainsäädännönhän
pitäisi olla sellainen, joka ei millään
lailla suosi sellaista linjaa, joka myöhemmin lain mukaisesti
toimineille ihmisille iskee selkään. Pyytäisin
tämän lähetekeskustelun aikana niitä,
jotka kannatatte tätä aloitetta, perustelemaan
täällä, minkä takia lapsen kannalta
koko myöhempää elämää ajatellen
tämä on erittäin hyvä ja tasapuolinen
vaihtoehto verrattuna normaalissa parisuhteessa syntyneeseen lapseen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On helppo jatkaa ed. Akaan-Penttilän
puheenvuoroa ja todeta, että hän sanoi erinomaisen sisällön
tähän asiaan, mitä tässä on
olemassa. Kun itse yritän miettiä, mitä tässä on
sisällä, niin lähetekeskustelussa tietysti
voidaan puhua niitä näitä, ja aion itsekin
tätä nyt jatkaa. Sillä pohjalla kyllähän
niitä onnettomia pohjia tähän on eduskunnan
hyväksymä parisuhdelakiesitys, ja sieltä säteilee
kaikki tällaisena tänne.
Kyllä kuitenkin tässäkin keskustelussa
on hyvin tullut esille se, että normaali perhe,
isä ja äiti -asetelma tai äiti ja isä -asetelma,
on paras mahdollinen kasvuperusta lapselle olemassa. Siltä pohjin
tietysti, jos lapsettomuutta on olemassa, se on ongelma, mutta tällä se
asia ei ratkea missään muodossa. Kyllä tämäkin
keskustelu varmaan niitä linjoja selvittää,
taikka sekoittaa, mutta luulen niin, että paljon pitää vielä vettä Kymijoessa
virrata, ennen kuin tämäkään
tästä eteenpäin menee ja jotenkin valmiimmaksi
tulee.
Mutta keskustelussa on ollut hyvä piirre ja ilmapiiri
siinä, että lapsen asemasta ja tulevaisuudesta
on kuitenkin kannettu huolta. Tuntuu, että joskus eduskunnan
jäsenet eivät siitä kovin paljon huolta
kanna. Joillakin tuntuu olevan niin, että nämä parisuhdeihmiset
ovat lähempänä kuin syntyvä lapsi.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan muutamaan asiaan haluaisin puuttua.
Minua hiukan vaivaa tässä hyvin vaikeassa kysymyksessä semmoiset
leimausyritykset tai yleistykset, kuten että ei tahdota
ehdoin tahdoin edistää tai tukea taikka saada
aikaiseksi tämmöisten isättömien
lasten syntymää. Kun katsotaan todellisuutta ja
näitä mittasuhteita, eri arvioiden mukaan, esimerkiksi
sosiaali- ja terveysministeriön ja Stakesin, väkivaltaisilla
isillä lapsia on 100 000—200 000.
Näiden isäsuhde tosiasiassa on joko hyvin puutteellinen
tai erittäin vahingollinen.
Sitten se määrä, josta kysymys olisi
näissä keinoalkuisissa hedelmöityksissä,
eri arvioiden mukaan on alle 100:sta korkeintaan noin 150 lapseen
vuodessa. Me puhumme hyvin marginaalisesta ilmiöstä ja
pääsääntöisesti semmoisten
ihmisten osalta, jotka ovat konsultoineet ulkopuolisia asiantuntijoita,
jolloin vastuulliset hoidon tarjoajat ovat selvittäneet,
ovatko he riittävän kypsiä ja tasapainoisia,
onko heillä tukiverkot ympärillä jne.,
ja kyse on hyvin pienestä ryhmästä ihmisiä.
Silloin semmoisen kielen käyttäminen, kuin että nyt
oltaisiin muuttamassa koko valtavaa kuviota ja oltaisiin suorastaan
muuttamassa perhemallia, on mielestäni kohtuutonta ja ehkä vähän
jopa tahallista.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Olen ed. Ulla Anttilan kanssa samaa
mieltä siinä kohden, että tiedonsaantioikeuden
tulisi todellakin olla kaikissa tapauksissa mahdollinen hedelmällisyyshoitojen
kohdalla eli myös niissä tapauksissa, joissa lapselle
tulee se sosiaalinen isä.
Mutta sen lisäksi kyllä ajattelen, että on
tärkeää, että lapsella on myös
olemassa sellainen henkilö, jota hän voi sanoa
isäksi. Puhutaanpa naisparien vanhemmuudesta millä tahansa
sanoilla, niin ihmiskunnan historia ei tunne sellaista tapausta,
jossa kaksi naista tai kaksi miestä olisi onnistunut saamaan
keskenään biologisen lapsen. Siinä mielessä tämän
tyyppiset mallit, joita muun muassa tässä aloitteessaan
ed. Soininvaara on hahmottelemassa, muuttaa kyllä aivan
oleellisesti käsitystä vanhemmuudesta, siitä,
että on luonnollista, että lapsella on äiti
ja isä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Akaan-Penttilä tuossa
aikaisemmin puhui viisaita asioita siinä mielessä,
että kun ihminen lähtee ropeloimaan näitä asioita
ja tekemään lainsäädäntöä joltakin
pohjalta, niin sen pitäisi olla sen verran aukoton ja turvallinen,
että siinä ei kävisi sillä tavalla,
että se jossakin vaiheessa on sitten vahingoksi koko yhteiskunnalle
ja lapsille ja mahdollisesti heidän lapsilleen tulevaisuudessa.
Minusta tässä on yksi semmoinen vaaratekijä olemassa,
jonka kauaskantoisuutta ei ymmärretä: Jos nämä lapset
eivät koskaan saa biologista isää tietoonsa,
niin siinä voi käydä sillä tavalla, jotta
vaikka sisar ja veli menevät naimisiin ja sitten tulee
lapsia. Näistä ei välttämättä ole
niin hyviä kokemuksia. Sen takia tämän
tyyppiset asiat pitäisi saada suljettua pois, jotta ei
tämmöistä vahinkoa voi sattua. Tai lähisukulaiset
menisivät naimisiin keskenään jatkossa.
En usko ... (Ed. Brax: Se on ihan kiellettyä!) — Mutta
kun ei tiedetä. Jos ei tiedetä sitä,
kuka on sisko, kun ei tiedetä isää, niin
on aika vaikea tunnistaa se homma. Semmoisia vahinkoja voi sitten
sattua.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Rouva puhemies! Pidän ihan hyvänä,
että tämä aloite tulee valiokuntaan,
koska loppumetrit, kun tämä laki tuli hallituksesta
ulos, jäivät itselleni jotenkin hämärän
peittoon sillä tavalla, että en pystynyt seuraamaan
sitä käsittelyn ja päättelyn
etenemistä, miksi se hallituksen esitys muotoutui juuri
siksi kuin muotoutui.
Mikä itseäni erityisesti kiinnostaa, ovat
nämä 900 niin sanotusti isätöntä lasta.
Jos näiltä äideiltä kysyttäisiin,
miksi he eivät isyyttä halua selvitettävän
tai eivät halua, että se lukee missään, niin
sieltä ehkä voisi selvitä monta sellaistakin asiaa,
mitä täällä turhaan mietitään.
Joskus on myöskin suojelun tarve omaa lasta kohtaan, kun isyyttä ei
selvitetä. Pidän kyllä sitä tärkeänä,
että tällainenkin vaihtoehto äidillä on.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Karhu kirvoitti minut jatkamaan tätä keskustelua
ja ottamaan puheenvuoron.
Minä ajattelen näin, että jos nainen
haluaa tehdä lapsen ja hän kokee, että hänen
pitää mennä esimerkiksi ravintolaan ja
ottaa sieltä vain isä, niin se on aika itsekkäästi
ajateltu sitä lasta kohtaan. Se on aikuisen ihmisen tahto,
ja lapsi unohtuu siinä vaiheessa. Minä ymmärrän
paljon niitä tilanteita, jolloin nainen tahtomattaan tulee
raskaaksi ja synnyttää lapsen. Ainahan siihen
asiaan tarvitaan tietynlainen tahto, mutta on niitäkin
tilanteita, joissa se tahto ei ole ollut naisen, ja ne asiat pitää käsitellä eri
lailla.
Mutta kyseessä on lapsen etu ja lapsen oikeus. Syntyy
lapsi mistä tahansa suhteesta, niin lapsi on aina elävä yksilö,
joka ajattelee omilla aivoillaan, miettii asioita, on vahvat tunteet,
ja vaikka minkälaisessa yhteiskunnassa se lapsi elää,
eli se 50- tai 40-luvulla tai nyt 2000-luvulla, lapsella on kuitenkin
aina se oma tunnetaso, jolla hän pohtii, kuka on minun
vanhempani, kuka on minun biologinen isäni tai äitini.
Hän on ihminen, ja asia tulee sen ihmisen ajatuksiin. Sitä ei
täällä voida estää.
Jos me yritämme estää — ed.
Akaan-Penttilä käytti erittäin hyvän
puheenvuoron — asiat tulevat jollakin tavalla vastaan.
Me edestämme löydämme ne asiat.
Pauli Saapunki /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täytyy myöntää,
että tämä on minulle koko eduskuntahistoriani
aikana vaikein asia, ja ilmeisesti en kerkiä edes sen käsittelyssä olemaan
mukana, kun en meinaa jatkaa tässä talossa. Jos
se tulee tämän talven aikana, vielä kerkiän
sitä käsitellä. Minä tarkastelenkin
tätä vaikeaa probleemaa pelkästään
lapsen näkökulmasta enkä ota kantaa näihin
muihin tekijöihin, koska minun kompetenssini ei varmaan
riitä niihin kaikkiin muihin vaikeisiin asioihin.
Itselleni ei suotu tiedonsaantioikeutta koskaan, vaan ihan sattumanvaraisesti
sain selville isäni ja löysin hänet 35-vuotiaana.
Minä uhrasin valtavasti rahaa ja uhraisin vieläkin,
että saisin jostakin sen tiedon, olkoon sitten kuollut
tai ei. Minä satuin löytämään
hänet hengissä. Ei minulle ollut tärkeintä,
saanko perintöä vai en. Ei siitä syntynyt
isä—poika-suhdetta mitenkään.
Minä näin geeniperintöni. Siihen loppui
minulta alemmuudentunne, löysin identiteetin, ja se toi
minut jopa tänne saakka. En olisi varmaan täällä ja
varmaan olisin paljon huonompi isä omalle perheelleni,
jos ei olisi näin käynyt. Minulle on tärkeintä vain,
että tiedonsaantioikeus täytyy ihmiselle suoda,
lapselle.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Tiedonsaantioikeudesta ei varmasti olla eri
mieltä tiettyyn rajaan asti, mutta mitä siitä sitten
seuraa, se onkin toinen asia.
Ed. Akaan-Penttilä kysyi, minkä takia tämä on parempi
kuin parisuhteessa syntynyt lapsi ja miksi tällaista puolletaan.
Minä uskon, että varmasti onnellinen ydinperhe
on useimpien naisten toive ja se unelma. Harva haluaa ja hakeutuu yksinhuoltajaksi,
harva haluaa avioeron. Tuskin kukaan tekee lapsia erotakseen heti
niiden lasten tekemisen jälkeen. Kuitenkin oliko yli puolet vielä tänä päivänä solmituista
avioliitoista purkautuu ja monessa niissä on lapsia mukana.
Sen sijaan on olemassa aika iso joukko pitkään
opiskelleita naisia esimerkiksi, jotka eivät kerta kaikkiaan
löydä sitä prinssiä, jonka kanssa he
haluavat tehdä lapsia. Mielestäni on tämän joukon
halventamista sanoa, että he ovat kyvyttömiä parisuhteeseen.
Elämä vaan menee eteenpäin, ja he eivät
ole löytäneet sellaista ihmistä, johon
haluavat sitoutua. Mielestäni heilläkin pitäisi
olla mahdollisuus siihen lapsentekoon ja kaipuun täyttämiseen,
mikä heillä on varmasti naisena, halu tulla äidiksi.
En ymmärrä, minkä takia pitäisi
heiltä estää tämä kaivattu
lapsi.
Isähahmo täytyy olla, se on selvä.
Jokainen lapsi tarvitsee sen isähahmon, mutta se voi olla vaikka
tämän naisen isä tai veli tai sukulainen. Useimmilla
avioerolapsillakaan ei ole sitä omaa biologista isää isähahmona,
valitettavasti.
Leea Hiltunen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän esityksen kohdalla
on syytä pysähtyä miettimään
tietysti sitä, miten suuri kysymys tämä on
kaiken kaikkiaan meidän tämänkinhetkisessä yhteiskunnallisessa
tilanteessamme, kun katsotaan, miten meidän perheemme voivat,
miten meidän lapsemme voivat. Ajatus, pelko siitä, ollaanko
nyt muuttamassa perhemallia: En haluaisi tarkastella tällä tavalla
tätä asiaa. Ei tässä varmasti
ole kysymys tällaisista peloista, vaan ihan asiallisesti
argumentoiden pitää miettiä, onko tässä yhteiskunnassa
merkitystä sillä, että perhe muodostuu
niin, että siellä lapsella on turvallista ja hyvä kasvaa,
siellä ovat isä ja äiti; mistä lapsen
identiteetti muodostuu ja mistä se lapsen mahdollisuus
vastata omasta elämästään ja kasvaa
yksilönä; mikä merkitys on sillä,
että lapsi voi kasvaa isän ja äidin kanssa;
ja myöskin millä voidaan yhteiskunnassa esimerkiksi
avioeroja ennalta ehkäistä.
Minusta enemmänkin voimavaroja tulisi satsata siihen,
miten taataan lapselle oikeus todella tietää,
kuka on hänen isänsä ja kuka äitinsä.
Tässä ihan painopisteenä alkutekstissä tässä aloitteessa
sanotaan, että näin varmistetaan hedelmöityshoitojen
jatkuminen myös naispareille ja yksin eläville
naisille sekä parannetaan luovuttajan oikeusturvaa. Tämä lähtee
siitä lähtökohdasta, että nimenomaan
naispareilla ja yksin elävillä naisilla on mahdollisuus
siihen samaan, mitä saadaan avioliitossa, perheissä.
Isän ja äidin kautta lapsi saa tulevaisuudenkuvan
ja maailmankuvan ja myöskin ihmiskuvan. Ja sillä tavalla,
näkisin, yhteiskuntamme voisi rakentua paljon inhimillisemmille
arvoille ja kestävämmille arvoille. En näe
tämän esityksen kohdalla tarpeellisuutta esittää näin
kuin tässä lakialoitteessa on.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Vielä olisin jaotellut tätä problematiikkaa. Täällä esimerkiksi
ed. Saapunki ja ed. Ulla Anttila ovat ottaneet esiin kysymyksen
tiedonsaantioikeudesta, joka asiana koskee kaikkia niitä lapsia,
jotka syntyvät virallisten hedelmöityshoitojen
avulla. Se jää varmasti tämän
eduskunnan harkittavaksi — sitähän tässä hallituksen
esityksessä ei nyt ole — ja luulen, että yksi
niistä asioista, mitä valiokunnassa eniten tullaan
pohtimaan, on, pitäisikö se oikeus olla, koska
tässä salissa selvästi monet ovat vakuuttuneita
siitä, että sen pitäisi olla kaikissa
näissä tapauksissa, siis silloinkin, kun lapsi
hedelmöityshoidolla syntyy avioliittoon.
Mitä taas tulee sitten siihen, jos me olemme kiinnostuneita
ehkäisemään isättömien
lasten syntymistä, siis sellaisten, joista niiden isät
eivät pidä huolta, niin se on aika paljon vaikeampi
kysymys. Me voisimme tietysti pyrkiä kieltämään ne
parisuhteet, jotka tulevat päätymään
eroon ja jotka tulevat sisältämään
väkivaltaa, mutta se on lainsäädännöllä aika
vaikea tehdä, ja silloin meidän täytyy
paneutua kysymyksiin vaikka isyysvapaista tai siitä, mikä ylipäätänsä on
meidän yhteiskuntamme rytmi tai arvomaailma, miten ihmiset
pystyvät hoitamaan parisuhteitaan.
Mutta kyllä ne todelliset isättömien
lapsien surulliset tapaukset syntyvät avioliittoperheisiin, joissa
toinen on nainen ja toinen mies. Niin se vaan on. Jollain ei ole
jotakuta, jota sanoa isäksi, koska se isä vaan
on häippäissyt.
En usko, että jos joku tieten tahtoen yksinäisenä naisena
vastuullisesti hankkii sen lapsen tai naispari hakee sen oikeuden,
ne lapset olisivat ollenkaan niin huonossa asemassa kuin ne lapset, jotka
ovat syntyneet perheisiin, jotka ovat hajonneita tai väkivaltaisia.
Irina Krohn /vihr:
Arvoisa puhemies! Aristoteleen logiikan ensimmäisiä havaintoja
on se, että kun kaksi asiaa esiintyy samanaikaisesti, se ei
tarkoita, että ne ovat toistensa syitä tai seurauksia.
Mielestäni tässä isä-käsitteessä,
jotta me ymmärtäisimme toisiamme, meidän
pitäisi purkaa tätä sanaa. Minun väitteeni
on, että isä on kulttuurinen tuote. Siitä,
että me sekoitamme biologisen siittämisen ja sen,
että se aikaansaa uuden elämän, siihen,
että tästä henkilöstä automaattisesti
tulisi isä, seuraa näitä kummallisuuksia.
Tämä logiikka, että lapsella aina on
oikeus ja ikään kuin jopa velvollisuus tai tällainen
mahdollisuus, mielikuvatasolla rakentaa siittäjästään turvallinen,
rakastava isähahmo, on aika kova haaste esimerkiksi niille
Bosnian raiskausleireillä syntyneille lapsille, joiden
isät ovat olleet tässä merkityksessä,
kuin käytetään tätä sanaa
tänään, lapsien isiä. Minun
mielestäni nämä henkilöt eivät
ole lastensa isiä. He ovat raiskaajia, jotka ovat siittäneet
nämä lapset, mutta eivät he ole lastensa
isiä.
Usein tietysti on niin, että ihminen, joka siittää lapsen,
kasvaa myös lapsen isäksi, ja silloin hänestä tulee
voi sanoa melkein jumalolennon kaltainen, koska meillä on
isä-mielikuvaan liittyviä hyvin voimakkaita, myönteisiä symboleita. Mutta
minun väitteeni on todella se, että siittiö ei tee
sen antajasta lapsen isää. Isyys on jollain tavalla
pohjimmiltaan aina vapaaehtoista. On aika traagista ajatella asiaa
niin. Se tuntuu lapsen näkökulmasta väärältä:
Kyllähän minulla on oikeus isään,
koska ilman tätä elämän syntyä minua ei
olisi. Mutta maailma ei tässä mielessä ole
oikeudenmukainen. Lapsella voi olla moraalinen oikeus, mutta ei
ole kulttuurin eikä biologian antamaa oikeutta sen kaltaiseen
isään, mistä täällä puhutaan.
Toisaalta ymmärrän hyvin näkökulman,
että lapsella on oikeus tietää geeniperimänsä,
koska yhä enemmän, kun sairauksien hoito ja muu
tutkimustieto täsmentyy, ajatellaan, että sillä voi
todella olla elintärkeää merkitystä tulevan
lapsen elämälle. Minun mielestäni pitäisi
todella pystyä erottamaan se, että siittiön
luovuttajan tietäminen ja tämän ihmisen
biologisten tietojen saaminen ei välttämättä tuo
mukanaan tunteisiin ja odotukseen liittyvää isä-käsitettä.
Näin mielestäni mahdollistettaisiin esimerkiksi
naisten hedelmöitys niin, että lapsen oikeusturva
omaan terveyteen mahdollistetaan ilman, että perheeseen tuodaan
ikään kuin pakkoisää.
Kautta aikojen todella isyys on ollut vapaaehtoista ja naisella
on ollut helpompi mahdollisuus tulla äidiksi ilman avioliittoa.
Tiedämme, että lasten hankkimisen vietti on usein
niin vahva, että siitä seuraa, että ihmiset
hankkivat mahdollisesti sukupuolisuhteita vain siinä tarkoituksessa, että tulevat
raskaaksi. Kun tiedämme, että raskaaksi ei voi
tulla kondomin kanssa, joka taas suojaa sukupuolitaudeilta, niin
me tosiasiallisesti altistamme naisia ja myös lapsia vakavien
sukupuolitautien saamiseen. Tällä hetkellä vielä sekä Virossa
että Venäjällä maan sisäinen
hiv-ongelma on ehkä suurimpia uhkia, mitä näissä maissa
on. On hyvin mahdollista, että myös meidän
maassamme hiv-vaara tulee todellisemmaksi. Minun mielestäni,
kun emme ole kieltäneet naisia tulemasta raskaaksi ilman
avioliittoa tai vakituista miessuhdetta, tämä käytännössä on viesti
siitä, että katsomme, että joidenkin
pitäisi ryhtyä suojaamattomaan sukupuolisuhteeseen, vaikka
siihen ei olisi biologista välttämättömyyttä.
Toinen asia, johon haluaisin kiinnittää huomiota,
on sijaissynnyttäjien kielto. Voi sanoa, että tässä palataan
jälleen historiaan, kun ajatellaan, että kohtu
on naiseuden ydin. Hysteriaan viitaten sanotaan, että juuri
kohdusta tulee naisen luonteen oikukkuus ja vaikeus. Juuri tässä nyt
tehdään kohdusta jotain niin ainutlaatuista, että sitä ei
voi ikään kuin lainata tai ei voi sijaissynnyttää,
vaikka voimme luovuttaa toisillemme munasoluja ja siittiösoluja.
Minusta tuntuu hyvin kummalliselta, että juuri sijaissynnyttämisen,
joka on biologisesti mahdollista, kielto on tässä hallituksen
esityksessä.
Ymmärrän hyvin, että on huoli taloudellisista väärinkäytöksistä,
että joku raskauspelkoinen ihminen ostaa pahimmillaan vielä kehitysmaista synnytyspalvelua.
Mutta tätä mallia on tarkoitus soveltaa juuri
niissä tapauksissa, joissa sijaissynnyttäjän
ja äidin välillä on lämmin läheinen
kiintymyssuhde, joka mahdollistaa sen, että sijaissynnyttäjä on
jollakin tavalla osa lapsen elämää ja
raskauden ainutlaatuisuus tulee sitä kautta todettua. Sijaissynnyttäjän
kielto ajatusmaailmaltaan on minusta yhtä kummallista kuin
se, mitä varmaan monet muutkin ovat kummeksuneet, että on
uskontokuntia, jotka katsovat, että verta ei saa vaihtaa,
ei saa tällä tavalla sekoittaa ihmisiä. Minä itse
olen sitä mieltä, että sijaissynnyttämisessä läheiselle,
siskolle tai ystävättärelle, ei ole mitään
sen kaltaista, että se olisi absoluuttinen ihmisyyden tai
jonkin tämän kaltaisen tabun rikkominen. Mielestäni
tähän hallituksen esitykseen sisältyy
jotenkin käsitys, että kohtu tai sijaissynnyttäminen
on jonkinlainen tabu. Ymmärrän, että näihin
asioihin liittyy uskomuksia ja vastaavia, mutta ei tämä kyllä ole
se asia, mihin sen liittäisin.
Toivon todella, kun näitä esityksiä valiokunnassa
pohditaan, kutsutaan asiantuntijoita myös kulttuurihistorian
ja biologian alalta purkamaan tätä käsitettä,
mikä liittyy kulttuurilliseen isyyteen ja biologiseen siittämiseen.
Tuija Brax /vihr:
Rouva puhemies! Puutun pariin asiaan oikeastaan vastauspuheenvuoron kaltaisesti.
Unohdin ed. Akaan-Penttilän ansiokkaaseen keskustelunavaukseen
vastata. Tietysti hän on aivan oikeassa siinä,
mikä on ideaalitilanne ja mikä on lapsen kannalta
parasta. Olen hänen kanssaan samaa mieltä ja itse
ainakin olen äärimmäisen kiitollinen
siitä, että toistaiseksi asiat ovat omassa ja
lähipiirini, veljeni ja monen muun, perheessä loksahtaneet
niin, että lapsi on voinut olla haluttu ja hän
tietää vanhempansa. Toivottavasti kaikki siltä osin
jatkossakin menee hyvin.
Mutta seuraako siitä se, että kun kaikille
lapsille, jopa sadoilletuhansille suomalaisillekaan lapsille, ei
voida tarjota tosiasiallisesti sitä, mitä ed.
Akaan-Penttilä toivoo, se sitten nimenomaan näissä harvinaisissa,
mutta hyvin harkituissa tapauksissa pitäisi kieltää?
Siitä haluaisin itse asiassa käydä debattia
ja kuulla pohdintoja, koska hieman mielestäni mittasuhteet
ovat tässä asiassa väärällään
semminkin, kun ainakin niitä tapauksia, jotka olen itse
tietänyt Väestöliiton kautta saatuina,
on edeltänyt aika rankka ulkopuolinen arviointi siitä,
toimitaanko tässä vastuullisesti ja onko äidistä ja
nimenomaan myös hänen taustastaan ja tukiverkoistaan
johonkin.
Ed. Räsäselle toteaisin historian katsauksesta, että ennen
kuin ehkäisy keksittiin, lapsia syntyi hyvin paljon Suomeenkin.
Muun muassa tunnen oman isoäitinikin tarinan: omaa isoäitiänikin myytiin
kerran vuodessa sille, kuka halvimmalla otti niin sanottuna huutolaislapsena.
Niinpä sekä suvuissa, kylissä että huutolaislapsitradition kautta
lapsia silloin, kun heitä riitti joka paikkaan eikä kaikista
pystytty huolehtimaan, päätyi myös yksinäisille äideille
ja myös todennäköisesti hyvin erilaisissa
seksuaalisissa suhteissa oleville ihmisille. Heitä päätyi
sukulaisille, niille pariskunnille, jotka kärsivät
lapsettomuudesta. Se on ollut Suomen historiassa hyvin tavallista silloin,
kun lapsia oli paljon ja kaikki eivät jostain syystä saaneet
lapsia.
Ed. Kiljunen merkitään
läsnä olevaksi.
Marja-Leena Kemppainen /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Saapunki toi selkeästi esille
sen, että hän etsi 35 vuotta. Hän tapasi,
hän koki, hän sai tietyn asian selvitettyä,
ja hän koki sen hyvänä. Näitä ed.
Saapungin kaltaisia tapauksia on tässä maassa
tällä hetkellä kymmeniätuhansia, jotka
etsivät ja miettivät sitä, miten he saisivat selvittää oman
biologisen isänsä. Meidän lainsäädäntömme
ei tällä hetkellä anna siihen mahdollisuutta,
vaikka 1975 lakia uudistettiin. Tämä on ongelma,
joka viestittyy lastensuojeluviranomaisten kautta hyvin usein.
Kun meillä on tämä ongelma, niin
olen jättänyt tästä lakialoitteen,
josta tullaan tämän syksyn aikana keskustelemaan
täällä salissa. Voin sanoa, että palautetta
tulee, miksi halutaan tämä asia selvittää,
koska on myös niitä isiä, jotka eivät
tiedä, että heillä on jossakin syntynyt
lapsi, joka on kasvanut erillään. Hekin haluavat
selvittää tätä asiaa. Ei se
aina ole negatiivinen asia sieltä isän puolelta,
vaan päinvastoin on erilaisia tilanteita, joissa kuitenkin
nähdään, että ei ole ollut mahdollisuutta
asiaa aikaisemmin jostain syystä selvittää.
Kun me lainsäädännöllä tuemme
erilaisia vaihtoehtoja, tämäkin asia pitää saada
tässä talossa kuntoon. Palataan siihen syksyllä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Muutama havainto lisää tähän
keskusteluun, koska me kyllä koskettelemme erittäin tärkeää ja
monipuolista asiaa. Luulen, että siitä olemme
kaikki yksimielisiä. En itse asiassa tässä niinkään
paljon tule nytkään puhumaan omia mielipiteitäni
tästä asiasta, vaikka minulla kyllä on
sellaiset, osittain ehkä vähän horjuvat
käsitykset, mutta lähetekeskustelun pitäisi
kyllä tässä asiassa toimia kunnolla.
Näen tämän asian näin.
Kun olen kuunnellut kaikki nämä puheenvuorot,
niin suurin osa näistä on ollut sinänsä ihan asiaa,
mutta mihin ne ovat keskittyneet? Erilaisiin oikeusnäkökohtiin,
siis aivan oikein, koska lainsäädännöstä on
kysymys. Ne ovat keskittyneet aikuisten maailman asioihin, aikuisten
haluihin, aikuisten ehtoihin, aikuisten tuntoihin. Sekin on kaikki
aivan oikein, ei siinä mitään pahaa ole.
Sen lisäksi on ollut aika paljon mielipiteitä. Ed.
Soininvaara myöskin sanoo lakinsa perusteluissa näiden
kahden asian kohdalla, joihin hän haluaa muutosta, että hallituksen
perustelut siltä osin ovat huonoja. Mutta hän
ei, ikävä kyllä, perustele, miksi ne
ovat huonoja. Hän vain sanoo mielipiteensä, ja
tämä on se pointti, jonka takia haluaisin lypsää,
arvoisat edustajat etenkin vihreässä ryhmässä,
teitä vielä tulemaan vähän paremmin
tai selkeämmällä suomella esille vastaten siihen,
miksi te niin voimakkaasti olette tämän ed. Soininvaaran
ehdotuksen takana ajatellen nimenomaan lapsen kannalta tätä asiaa:
lapsen kehityksen kannalta, lapsen identiteetin muovautumisen kannalta.
Täällä on ollut aika harvinainen
lähetekeskustelu siinä muodossa, että en
koskaan ennen muista kahden edustajan puhuneen hyvin henkilökohtaisesti
tästä asiasta. Toinen jopa sanoi, että hänellä on
35 vuoden kokemus kaikista näistä taustoista.
Se oli ed. Saapunki.
Itse vain näen niin, että kun sitten vihreä ryhmä lähinnä täällä nyt
ajaa tätä asiaa — tämä on poliittista
toimintaa, se on aivan oikein — niin minä en ainakaan
ole kuullut kenenkään teistä sanovan,
että nämä ehdotukset, jotka ed. Soininvaara
nyt ehdottaa ajettaviksi, ovat tismalleen yhtä hyviä vaihtoehtoja
kuin se normaali tapa, millä esimerkiksi ihmisrotu lisääntyy.
Toivoisin teiltä vähän varmempaa agendaa,
niin että ääneen sanoisitte perustelunne.
Jos on vain liian liberaali tunne-elämän pohjalta
ja senhetkisen tiedon pohjalta, mutta ei vetoa mihinkään
tutkimuksiin ...
Minä olisin toivonut, että te olisitte kertoneet jonkin
tutkimuksen esimerkiksi niistä lesbo-olosuhteista, missä lapsia
elää. Minä tiedän niistä tuloksia.
Ne ovat positiivisia, mutta niitä haittaa se, että ne
eivät ole vielä monta kymmentä vuotta vanhoja.
Mutta se on kuitenkin selkeä tieto, joka tietyllä lailla
puolustaa tätä teidän ajatustanne. Niitä asioita,
mitä sitten tämä mahdollinen kohdunvuokraus
tai sijaissynnyttäjän käyttö aiheuttaa
lapsen itsetunnolle jossain myöhemmässä vaiheessa,
varmasti täytyy meidän asiantuntijoiden kautta
valiokunnassa käsitellä ja yrittää saada
tähän selvyyttä, sillä tässä on
hyvin paljon semmoista, jolla ei ole itse asiassa mitään
tekemistäkään lain kanssa, vaan ihmisrodun
muiden perusolemusten kanssa.
Tulin tänne eteen käyttämään
puheenvuoron sen takia pelkästään, että lapsen
kannalta ja hänen koko tulevan elämänsä kannalta
tämä keskustelu on ollut aivan liian yksipuolista.
Käytännössä melkein on lapsi
unohdettu. Se on mennyt vähän niin kuin pesuveden
mukana tässä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Todella se lienee kaikkein vastuullisin
näkökulma, että tässä puhutaan
syntymättömistä lapsista eikä vain
aikuisista, jotka ovat tekemässä keskinäisiä ratkaisuja.
Ed. Pauli Saapungin kertomus oli erittäin koskettava
ja vakuuttava. Se vahvistaa varmasti meidän kaikkien käsitystä lapsen
oikeudesta tietää vanhempansa. Mutta tähän
liittyy se asia, johon ed. Ylä-Mononen viittasi, että meillä on
tämä oikeus äidillä olla kertomatta
isää. Voimme tietysti olettaa, että vaikka
se ei tule virallisiin asiapapereihin, hän kertoo sen lapselleen
myöhemmin tai kun katsoo sen tarpeelliseksi. Tämä on
toivottavaa. Mutta se on tilanne, joka ei siis välttämättä toteudu.
Saattaa olla, että äiti kieltäytyy siitä. Me
tiedämme kaikki vähintään kirjallisuudesta, jonka
erikoistuntijoita meillä on täällä myös,
sen, että kuolinvuoteellaankaan äiti ei ole kertonut tätä tietoa
lapselle. Silloin tämä ed. Pauli Saapungin kokemus
jää toteutumatta.
Kun täällä on tuotu myös
esiin se näkökulma, että tässä puututaan
miehen ja naisen väliseen luonnolliseen suhteeseen, jonka
tuloksena syntyy lapsia, ja isyyteen, niin nämä puheenvuorot, mitä täällä on
esitetty siitä, miten perheet hajoavat ja miten isyys jää toteutumatta,
ovat erittäin tärkeitä. Ehkä pääpaino
kaikkien meidän, jotka olemme huolestuneita lasten hyvinvoinnista, isyyden
puutteesta, tulisi kohdistaa siihen, ettei puolet avioliitoista
hajoaisi, ettei synny niin paljon yksinhuoltajuutta, jossa ei ole
sitä isää tai joskus äitiä mukana.
Onhan toki sellaisia aivan onnellisiakin tilanteita perheen hajoamisen
jälkeen lapsen näkökulmasta.
Mutta pääsääntöhän
on se, että yhteiskunta voi huonosti ja tämä toteutuu
nimenomaan perheiden ongelmana ja hajoamisena ja lasten huonona vointina.
Eli yhteiskunta on kertakäyttöyhteiskunta. Avioliitto
ja parisuhdekin on kertakäyttöinen. Se kestää aikansa.
Jotkut väittävät, että nykyään
avioparit hääjuhlallisuuksissa, jotka ehkä maksavat
tuhansia euroja ja kymmenenkintuhatta euroa, ajattelevat ehkä,
että tämä nyt on seuraavaksi muutamaksi
ajaksi ja sitten ehkä sama uudelleen eri kirkossa.
Puhemies! Yksi asia, jonka haluaisin vielä liittää tähän
puheenvuorooni, on se, mitä ed. Krohn puhui kohdusta. Ed.
Krohnin puheenvuoro oli jälleen erittäin mielenkiintoinen,
nimenomaan tämä isä ja isyysmyytti, Isä meidän
taivaassa jne. Se on aivan oikein. Mutta sitten ehkä tällainen luonnontieteellinen
näkökulma tähän kohtukysymykseen:
Siis raskaus ja lapsen kehittyminenhän ei ole mikään
kohdun kysymys. Kollegat, lääkärit, tietävät
ja muut sen, että se ei ole sitä, vaan se on koko
elimistön kokonaisvaltainen tilanne, joka hallitsee äitiä.
(Ed. Brax: Ehkä sen tietää moni muukin!)
Tästä käytiin jo debattia aikaisemmin.
Ed. Sinnemäki muun muassa totesi saman asian. Näin
ei ole mielestäni ihan ongelmaton tämä sijaissynnyttäjä,
koska synnyttäjän elimistö ja elämä muovautuvat
uudella tavalla. Hänellä on jälleen se
suhde siihen syntyvään lapseen synnytyksen jälkeen,
vaikka hän ei ole geneettisessä mielessä biologinen äiti.
Mutta fysiologia ja elämä on tehnyt hänestä äidin,
ja hänen psyykensä ja myöskin hänen
koko elimistönsä, ei ainoastaan kohtu, on muuttunut
tähän tärkeään tehtävään
valmiiksi.
Arvoisa puhemies! Erittäin mielenkiintoinen asia tämä kokonaisuus.
Erittäin vastuunalainen arvio tulee tässä lakiasiainvaliokunnassa
tehtäväksi. Näen edelleenkin niin, että tämä lakialoite vahvistaa
ja tuo omalla tavallaan lisää tähän
keskusteluun lakiasiainvaliokunnassa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Krohnin puheenvuoro avasi itse asiassa
aika hyvin vihreiden logiikkaa tässä kysymyksessä.
Itse asiassa tällä logiikalla pitäisi
kumota myös tämän hetken voimassa oleva
isyyslainsäädäntö, jolla isyys
voidaan vahvistaa niissäkin tapauksissa, joissa lapsi on
esimerkiksi saanut alkunsa vaikkapa siitä ed. Soininvaaran
kuvaamasta ravintolasuhteesta. Perhelainsäädäntöhän
on hyvin pitkälti kehittynyt vuosikymmenten saatossa turvaamaan
lapselle oikeuden isään myös avioliiton
ulkopuolella syntyneissä tilanteissa. Tämä ed.
Krohnin esittämä logiikka käy mielestäni
lopulta paitsi lapsen myös naisen oikeuksia vastaan.
Ed. Karhu mielestäni aika hyvin kiteytti sen, mistä tämä aloite
kumpuaa: yksinäisen naisen tai naisparin halusta toteuttaa äidinvaistoa.
Tämä on sinänsä tärkeä asia
huomioida ja varmasti hyvin kipeä tilanne monen yksin elävän
naisen kohdalla, mutta kuitenkin toisessa vaakakupissa on lapsen
oikeus isään. Ed. Karhu otti esiin näitä isähahmoja,
joita varmasti kaikki lapset tarvitsevat, mutta isähahmo
tai isän malli on kyllä ihan eri asia kuin todellinen
isä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta kuitenkin tässä pitäisi
ottaa tärkeästi se seikka huomioon, miten lapsen
oikeus nimenomaan toteutuu. Yksi esimerkki vain tässä,
koska näissä puheissa ei oikeastaan ole tullut
itselleni vastausta siihen kysymykseen. Kuvitellaan, että toinen
nainen on Töölössä ja toinen
Hakaniementorin kupeella ja molemmat keinohedelmöitetään
saman isän siemenillä, siemenpankista haetaan
nämä. Sitten toinen tekee tytön ja toinen pojan,
ja he tapaavat tuossa kellarissa tai vaikka seurakuntakeskuksessa
ja he ihastuvat toisiinsa, he ovat 20-vuotiaita. He seurustelevat,
ja heistä tuntuu, että oikein mukava juttu, mennäänpäs naimisiin,
kun tässä on kirkkokin näin lähellä, kun
oltiin seurakuntakeskuksessa. Sitten joudutaan semmoisen jutun eteen,
että he menevät terveyskeskukseen vai mihin menevät
ja verikokeisiin ja sitten todetaankin, että hyvänen
aika, hehän ovatkin sisaruksia, vai miten tämä hoidetaan?
Sitten jos he eivät mene sinne, sitten tulee vahinkoa yhteiskunnalle,
sille tulevalle lapselle, joka mahdollisesti syntyy siinä avioliitossa. Tämmöinen
ongelma tähän sisältyy.
Minä en tiedä, miten se ratkaistaan, mutta
aina kun mennään ronkkimaan näitä jotenkin
ja tekemään erinäköisiä juttuja,
niin siinä käy tämmöisiä vahinkoja
sitten ja on mahdollisuuksia, joita ei välttämättä pystytä hallitsemaan.
Tuija Brax /vihr:
Rouva puhemies! Ed. Akaan-Penttilän puheenvuoro kyllä masensi
parillakin tavalla. Ensinnäkin tapa, jolla niputettiin kaikki
vihreät yhteen, ei vastaa keskustelun kulkua. Itse ainakin
korostin ensimmäisessäkin puheenvuorossani, että vain
yhtä asiaa haluan tässä kommentoida.
Ed. U. Anttila toi erittäin tärkeän
erillisen näkökulman tästä tiedonsaannista,
jota toiset vihreät ovat tukeneet ja toiset eivät.
Omalta osaltani olen lähempänä ed. U.
Anttilan tuomia näkökulmia, joskin sillä varauksella,
että tietooni on saatettu, että jos näyttää siltä,
että absoluuttinen automaattinen tiedonsaantioikeus käytännössä tekee
tyhjäksi yksinäisten naisten oikeuden saada hedelmöityshoitoa,
silloin siinä on ehkä vielä entistä vaikeampi
keskustelun paikka.
Mutta ennen kaikkea masennuin siitä, että vilpittömästi
vastasin ed. Akaan-Penttilän kysymykseen juuri korostaen
sitä, että kysymys oli oikea ja haluan jatkaa
siitä keskustelua, osoittaen aivan selvästi, että en
ole tästä asiasta mitenkään
varma ja että myös ed. Akaan-Penttilän
tuomat näkökulmat ovat oikeutettuja. Halusin tuoda siihen
vain sen suhteellisuuden, mitkä ovat oikeasti oikeita keinoja
niiden ed. Akaan-Penttilän näkökulmien
turvaamiseksi, joita lapsen oikeuden nimissä sanotaan olevan,
ja ovatko tässä mittasuhteet oikeilla paikoilla,
jos juuri tähän yhteen hyvin harvinaiseen tapaukseen
kiinnitetään huomiota suhteessa niihin valtaviin
ongelmiin, joita niin sanotuissa normaaleissa parisuhteissa on,
joissa muun muassa hakataan.
Vielä lopuksi kysyisin lääkäreiltä:
Oletteko sitä mieltä, että Väestöliiton
kokeneet hyvät lääkärit ovat
tähän mennessä noudattaneet jotenkin eettisesti
huonoa politiikkaa toimiessaan jo vuosikymmenen verran ainakin tällä saralla?
Saara Karhu /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Mielestäni ed. Krohn kiteytti
isyysproblematiikan varsin terävästi omassa puheenvuorossaan. Omastakin
mielestäni todellinen isä on isä lapsen
arjessa, se voi olla sama henkilö, joka on siemenen antanut,
mutta se ei välttämättä ole
tämä henkilö.
Täällä on toivottu, että tilannetta
tarkasteltaisiin lapsen kannalta. Hallituksen esityksessä siittiöiden
luovutuksesta yksinäisille naisille saattaa seurata isyyden
vahvistus, ja on selvää, ettei siittiöitä tähän
tarkoitukseen enää saada. Jos nyt sitten yksinäinen äiti
kuitenkin päättää tehdä lapsen,
ja nyt sitten siihen lapsen näkökulmaan: Jos lapsi
syntyy luovutetusta siittiöstä, on hän
todennäköisesti terve tai ainakin terveempi kuin
tilanteessa, jossa äiti menee esimerkiksi sinne ravintolaan
ja jonkun satunnaisen kumppanin kanssa tekee lapsen, ja pahimmillaan
lapsi saattaa olla vaikka hiv-positiivinen, kuka tietää.
Oikeus isään jää kummassakin
tapauksessa täysin toteutumatta. Kumpi on parempi lapsen
näkökulmasta? Tai olisiko sitten se vaihtoehto
parempi lapsen näkökulmasta, että hän
ei synny lainkaan, että häneltä kielletään
oikeus elämään?
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! En oikeastaan masentunut ed. Akaan-Penttilän kommenteista,
koska arvasin, että ei hän tosiasiassa aiokaan
kuunnella, mitä me sanomme. Tätä keskusteluahan
on käyty hyvin paljon juuri siitä näkökulmasta,
mikä on lapsen etu, joten en ymmärrä sitä,
miten voi mennä sitten korokkeelle sanomaan, että tässä ei
ole käyty sitä keskustelua siitä näkökulmasta.
Lapsen ja vanhempien etu eivät varmaan ole sillä tavalla
erotettavissa, eikä lapsen etu voi olla esimerkiksi erittäin
huonot vanhemmat.
Jos nyt sitten vielä vääntäisin
rautalangasta oman mielipiteeni koskien näitä naispareja,
mielestäni kaksi naista, jotka haluavat lapsen, jotka kasvattavat
lasta parisuhteessa ja ovat harkinneet sen erittäin tarkoin,
voivat toteuttaa lapsen etua hyvällä tavalla.
Mitä taas tulee lapsen etuun näissä muissa
tapauksissa, siihen ovat ehkä toiset lainsäädännölliset
ja yhteiskuntapoliittiset toimenpiteet tarpeen, mutta tätä lakialoitetta
kannatan esimerkiksi edellä mainitusta syystä.
Jaana Ylä-Mononen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Minulla ei ole tiedossa mitään
sellaista seikkaa Väestöliiton toimissa kautta
vuosien, joka olisi itselleni herättänyt jotain
epäilyä, että siellä ei eettisesti
ja moraalisesti olisi toimittu oikeilla periaatteilla. Tämä kertoo
tietysti meidän lääkärikuntamme
etiikan korkeasta tasosta, moraalin korkeasta tasosta, kun ei ole
ollut mitään lainsäädäntöä ja
on silti pystytty toimimaan hyvin. Nyt on vaan tullut kaikille sellainen
tunne, että tästä koko paketista täytyy
säätää jotenkin lailla, ja en
tiedä, onko se lopultakaan ihan edes niin.
Minulla on semmoinen aavistus, että isättömät
lapset, joita siis syntyy 900 vuodessa, joutuvat tulevaisuudessa
entistä ahtaammalle. Heistä tulee tämmöinen
erityisen ihmeellinen silmätikkujoukko, jolta määrävälein
kysytään, löytyykö sitä isää.
Tämmöistä mielialaa minä en
toivo, että suhtaudutaan tavallaan eri tavoin, jos nainen
on sattunut tulemaan raskaaksi ja synnyttää isättömän
lapsen, ja sitten se hedelmöityshoidoilla alkuun saatettu
lapsi olisi jotenkin niin erilainen ja niin erinomainen. Toisaalta
tämä problematiikka kertoo tästä medikalisoitumisesta
tässäkin asiassa, siitä että se
on liian pitkällä.
Toisaalta paheksun sitä omaltakin osaltani, että suostutaan
perustelemaan missään kohdin isyyttä sillä,
että täytyy tietää geneettinen
tausta. Sehän on tietyllä tavalla sairaalloista
ajattelua, jos ajatellaan luontoa ja luomisen voimaa, ajatella,
että meidän jokaisen pitäisi sen takia,
että jos me joskus myöhemmin sairastumme, tietää geneettinen
isä. Sehän on suo, johon upotaan välittömästi.
Ajatellaan vaan avioliitossa syntyneitä lapsia.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Pyysin puheenvuoron sen takia ennen muuta, koska ed. Brax
aiheellisesti kysyi yleensä kansanedustajilta, mitä mieltä ollaan
Väestöliitosta, ja totean, että Väestöliiton
hyvä toimintakäytäntö on johtanut
siihen, että on pystytty suunnilleen se tapa kopioimaan
laiksi, mitä siellä toteutetaan, lukuun ottamatta
tätä erästä kohtaa, joka mielestäni
on auki oleva kysymys. Ed. Saapunki käytti puheenvuoron,
jossa hän kertoi avoimesti eduskunnan pöytäkirjoihin,
miten tärkeätä on lapselle — ja
oli hänelle itselleen — tietää,
kuka ja missä hänen isänsä on.
Tätä on syytä kunnioittaa.
Kaiken kaikkiaan tämä lakialoite on ollut
erittäin tarpeellinen, ja tämäkin keskustelu
osoittaa, miten moni asia vielä on auki. Painotan nyt sitä vastuuta,
mikä lakiasiainvaliokunnalla on tässä kysymyksessä.
Suurta ymmärrystä toivon kaikille asian käsittelijöille.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Väestöliiton toimintakäytännössä on
mielestäni ollut juuri se ongelma, että muun muassa
vastoin muiden Pohjoismaiden lainsäädäntöä ja
käytäntöä hedelmällisyyshoitoja
on annettu naispareille ja yksinäisille naisille ilman
sen laajempaa eettistä pohdintaa, ihan Väestöliiton
omien käytäntöjen ja arviointien pohjalta.
Ed. Karhulle vielä haluan todeta, kun hän käytti
tällaista kummallista argumenttia ja filosofista ajatuksenjuoksua,
onko lapselle parempi, että hän ei synny lainkaan.
Hän ei varmaankaan aborttiin viitannut tässä suhteessa.
Nimittäin eihän toive lapsesta ole vielä "hän"
eikä toive lapsesta ole lapsi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! En viitannut aborttiin vaan siihen, että tämä yksinäinen äiti
pidättäytyy tekemästä lasta.
Keskustelu päättyy.