9) Laki perintö- ja lahjaverolain 55 §:n muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite tehtiin
sen keskustelun perusteella, jota käytiin perjantaina kaksi
viikkoa sitten tässä salissa ja jossa todettiin,
että sukupolvenvaihdoksiin pitää saada
vauhtia. Ongelma on verotuksen puolella. Eduskunta hyväksyi
yksimielisesti ponnen, joka on nyt otettu tähän
lakialoitteeseen. Eduskunta äänesti siitä,
pannaanko lainmuutokselle aikaraja vai ei. Enemmistö oli sitä mieltä,
että aikarajaa ei tarvita. Vähemmistö esitti,
että näillä valtiopäivillä muutosta
tulisi käsitellä.
Kun enemmistö oli sitä mieltä, että ei
ole mahdollista niin lyhyessä ajassa saada lakimuutosta syntymään,
lupasin tehdä sellaisen lakialoitteen. Copyright kuuluu
kyllä Suomen Yrittäjät ry:lle Anna Lundénille.
Hän on 90-prosenttisesti tämän tekstin
takana, mutta osan näistä tiedoista olen kyllä hänelle
välittänyt. Tosiasia on se, että Suomessa
nimenomaan verotussyistä sukupolvenvaihdoksia ei tehdä.
Lainmuutoksella saataisiin niihin vauhtia. Se merkitsisi kyllä elinkeinoelämän
edistämistä ja jossain määrin
myöskin työllisyyden parantamista.
Samana päivänä, kun tässä eduskunnassa
keskusteltiin, siis kaksi viikkoa sitten, perheyrittäjien
järjestö piti kokousta Finlandia-talolla ja totesi
tämän saman asian, että verotussyistä sukupolvenvaihdoksia
ei tule ja kiirehtivät lakia. Toivon tietenkin, että eduskunnan
yksimielinen tahto toteutuisi tämä lakialoitteen
kautta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite 91/2002
vp eli laki perintö- ja lahjaverolain 55 §:n muuttamisesta
on hyvin kannatettava lakialoite. Aivan kuten aloitteen ensimmäinen
allekirjoittaja ed. Bjarne Kallis asiaa esitteli, tämä liittyy
juuri yritysten sukupolvenvaihdoksiin. Perheyrityksissähän
on tämä erityisen ajankohtaista, koska ne yrittäjät,
jotka kuuluvat niin sanottuihin suuriin ikäluokkiin, ovat
tämän vaiheen edessä. Nämä sukupolvenvaihdokset
eivät ole suinkaan niin itsestäänselvyyksiä,
että ne voivat tapahtua luontevasti. Sen takia tämä lakialoite,
joka osoittaa suurta asiantuntemusta ja jonka tausta täällä tuotiin
esille — hyvänä apuna ovat olleet parhaat
mahdolliset asiantuntijat Suomen Yrittäjistä — on
sellainen, että sen toivoisi etenevän myönteisesti
eteenpäin.
Nämä verotusarvot ovat helposti liian korkeita.
Ajattelen esimerkiksi tänä päivänä maatalouskiinteistöjä.
Siellä on paljolti luovuttu karjasta, ja maatalouskiinteistöt
ovat olemassa, ja minusta ne nuoremman sukupolven edustajat, jotka
vaalivat näitä kiinteistöjä,
pitävät niitä rakennuksia yllä ja
kunnossa, pitävät yllä sitä maaseutumaisemaa,
joka on kulttuurimaisemaa kaikkialla. Samalla kun rakennukset ovat
olemassa, ja ne ovat hyvin tuottamattomassa käytössä monta
kertaa. Ne eivät ole likikään aina enää siinä käytössä, mitä varten
ne on aikanaan suurin ponnisteluin ja uhrauksin tehty, mutta jälkipolvet
ovat halunneet vaalia niitä ja säilyttää ja
käyttää sitten siinä käytössä,
missä on hyväksi nähty. Näiden
verotusarvot pitäisi nähdä aivan minimaalisina
sen käytön näkökulmasta, ja
pitäisi päästä siihen, että perintöverotuksessa
verotusarvot olisivat mahdollisimman alhaisia, jotta elämä voisi
jatkua myöskin tulevien sukupolvien kohdalla.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Sukupolvenvaihdosten edistäminen on
yksi keskeinen yrittäjyysasia. Samalla siinä on
kyse myös työllisyydestä. Me kaikki tiedämme,
että edelleen vaikeana jatkuvan työttömyysongelman
ratkaisu löytyy pienen ja keskisuuren yritystoiminnan parista
ja perheyrittäjyyden parista. Siitä syystä tulisi
tehdä kaikki voitava myös lainsäädännön
puolella sukupolvenvaihdosten edistämiseksi. Havaitsin
tänään lehdestä, että muun
muassa Joensuun seudulla on tuhansia yrityksiä, pieniä yrityksiä pääosin,
tulossa sukupolvenvaihdosvaiheeseen.
Olisi välttämätöntä,
että sukupolvenvaihdokset kyettäisiin toteuttamaan,
ja yksi este näiden hankkeiden osalta on varmaan juuri
verotuksellinen este. Arvot ovat liian korkeat. Tarvittaisiin oikeastaan
tuottoarvoon perustuva määrittely sukupolvenvaihdostilanteiden
osalta. Tämä kysymys on tullut maatilataloudessa
vastaan. Siellähän arvot ovat myös nousseet
ja niissä on vielä kaiken lisäksi suurta
vaihtelua maan eri osissa, ja sama kysymys koskettaa myös
yritysvarallisuutta, joka on yritystoiminnan jatkuvuuden kannalta
tuotannollista pääomaa, se ei ole ulosmitattavaa,
realisoitavaa, pääomaa. Tästä syystä sen kohtelun
pitäisi olla myös yrittäjyyttä tukevaa
ja yritystoiminnan aloittamista ja sukupolvenvaihdoksia edistävää.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! 90-luvun alussa Eurooppaa kosketti hyvin
voimakas poliittinen murros, kun kommunistinen yhteiskuntajärjestelmä monin
paikoin sortui. Suomea koskettivat tuolloin osittain sen seurauksena, mutta
vain osittain sen seurauksena, taloudellisesti hyvin vaikeat vuodet,
jolloin maassamme hävisi monta yritystä. Myös
monta hyvää tervettä yritystä meni
silloin konkurssiin ja lukuisia työpaikkoja hävisi.
Ed. Bjarne Kalliksen tekemässä lakialoitteessa
todetaan: "Ankara verotus on omiaan tekemään sukupolvenvaihdoksista
tilanteita, joissa koko yrityksen toiminnan jatkuvuus ja niin uudeksi
yrittäjäksi ryhtyvän kuin yrityksen palveluksessa
olevienkin henkilöiden työpaikat ovat vaarassa."
Nyt meidän täytyy tehdä ratkaisuja, joilla
me estämme sellaisten tapahtumaketjujen synnyn, jotka 90-luvun
alkupuolella todella johtivat monen perheen, työntekijän
ja yrittäjän suureen ahdinkoon.
Antero Kekkonen /sd:
Puhemies! Se, mitä ed. Seivästö edellä sanoi,
on aivan totta, mutta ihan tosiasioiden tarkentamiseksi: Se tilanne, jossa
90-luvun alussa elettiin, oli poikkeustilanne, ja siitä ei
voi tehdä suoraa johtopäätöstä siihen
tilanteeseen, missä me nyt olemme. Emme taloudellisesti
elä tietenkään kovin ruusuisessa tilanteessa,
mutta me elämme kuitenkin vakaammissa oloissa kuin me olimme
silloin.
Mutta, herra puhemies, perusajattelu tässä esityksessä on
perin oikea. Kun laskelmissa siirryttiin aikoinaan vain substanssiarvoihin,
verotusarvot nousivat erityisesti julkisesti noteeraamattomilla
yrityksillä jyrkästi. Tämä Suomen
aikanaan edistyksellinen, vuodelta 79 peräisin oleva lainsäädäntö on
jossain määrin menettänyt merkitystänsä,
ja verotuskäytäntö on tehnyt sukupolvenvaihdosten
verotuksesta selvästi ankaramman kuin se oli aikoinaan,
kun huojennuslainsäädäntöä tehtiin.
Tässä mielessä tunnen suurta sympatiaa
tätä ajattelutapaa kohtaan, joka täällä takana
on.
Mutta toivottavasti ei vaikuta hallituspuolueen kansanedustajan
kyynisyydeltä, kun sanon, että tässä tietysti
on se peruspulma, että tämmöiset asiat
ovat kantavuudeltaan niin suuria, että ne perin harvoin,
jos koskaan, menevät läpi yksittäisinä lakialoitteina.
Bjarne Kallis /kd:
Herra puhemies! Näin varmasti on, kuten ed. Kekkonen
totesi, mutta haluan vielä todeta, että tämä lakialoite
vastaa siis sataprosenttisesti eduskunnan yksimielistä tahtoa. Eduskunta
on kaksi viikkoa sitten näin lausunut.
Olisi ollut kyllä yksinkertaisempi tapa: se että olisi
noudatettu sitä periaatetta, mitä noudatetaan
yritysten varallisuusverotuksessa. Kun yrityksen varallisuusveroa
vahvistetaan, verotusarvoksi otetaan vain 30 prosenttia yrityksen
varallisuusarvosta, siis arvostetaan 30-prosenttisesti. Näin
ollen yrittäjä pääsee varallisuusverotuksessa
ihan ymmärrettävistä ja perustelluista
syistä helpolla tai helpommalla, ja se on ihan oikein. Sukupolvenvaihdoksessa
voitaisiin käyttää samaa periaatetta.
Se on jo muotoutunut ja vakiintunut ja olisi teknisesti helppo noudattaa.
Tätä nyt lakialoitteessa olevaa pykälän
muotoa on jopa aika vaikea käytännössä soveltaa, mutta
se, niin kuin aikaisemmin totesin, vastaa sataprosenttisesti eduskunnan
tahtoa.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkoselle toteaisin sen verran, että viittauksella
siihen, että DDR:läinen poliittinen järjestelmä sortui,
Berliinin muuri purettiin ja paljastui sitten kaikki se, mitä kommunistisen
yhteiskunnan kulissien takana oli tapahtunut, en suinkaan tarkoittanut
sitä, että me nyt eläisimme sellaisessa tilanteessa.
Pääpainoni oli juuri siinä, että meidän
tulee nyt, vaikka poliittinen ja taloudellinen tilanne on aivan
toisenlainen kuin silloin, tehdä kaikki, ettemme menetä näitä yrityksiä,
näitä työpaikkoja ja etteivät
sitä kautta kunnat ja valtio menetä verotuloja,
joilla pidetään hyvinvointipalveluita yllä.
Ilmaisin itseni ilmeisesti, ed. Kekkonen, sitten epämääräisesti,
jos te ymmärsitte niin, että tällä hetkellä väittäisin,
että nyt Euroopan poliittinen ja talouden tilanne olisi
samanlainen kuin silloin, kun näitä muureja revittiin
alas.
Matti Väistö /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kekkonen totesi olevansa kyyninen siitä,
että tämän laatuinen asia ei lakialoitteen
pohjalta voisi toteutua. Näin valitettavasti on. Hyvin
harvoin täällä lakialoitteet ovat, hyvätkään
lakialoitteet, johtaneet tulokseen. Joskus olen pohtinut sitä, että vaikka
järjestelmämme perustuu siihen, että hallitus
johtaa lainsäädäntötyötä ja
sitä varten sillä on valmistelukoneisto, niin
joskus olisi ja kenties nykyistä useammin tarpeen tehdä eduskunta-aloitteen
pohjalta lainsäädäntöhankkeita
tai viedä niitä päätökseen.
Näin ainakin silloin, jos eduskunta on jo, niin kuin tämän
asian kohdalla, linjannut, millä tavoin asia tulisi hoitaa.
Siitä on varsin suuri yksimielisyys täällä.
Ongelma tiedetään, mutta hallituksen esityksen
tulo ja sen valmistelu valtioneuvoston piirissä saattaa
todella viedä aikaa, ja näin ollen näillä valtiopäivillä ja tällä eduskuntakaudella
tämä asia helposti jää ratkaisematta
ja hoitamatta.
Arvoisa puhemies! Todella näkisin niin, että perusteellisen
ja hyvän valmistelun pohjalta eduskunta voisi nykyistä enemmän
myös lakialoitteisiin pohjautuen päättää lainsäädäntöhankkeista.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Väistölle: En muistaakseni
sanonut, että olen kyyninen. Esitin toivomuksen, että toivottavasti en
vaikuta kyyniseltä, mutta olen realisti. Tarpeeksi pitkään
täällä olleena tiedän sen, että yksittäisten
lakialoitteiden kohtalo on vähän niin ja näin.
(Ed. Väistö: Näin se on!) Itse asiassa
aivan hetki sitten katselin sellaisia lakialoitteita, jotka ovat
saaneet jonkun henkilön nimen. Ensimmäinen, mihin
törmäsin, oli Lex Kokkola runsaan 40 vuoden takaa
ja liittyy työeläkelainsäädäntöön. Sekin
tuli nimenä esiin siksi, että kyseinen kansanedustaja
Kokkola oli sosialidemokraattisen puolueen eduskuntaryhmän
puheenjohtaja ja näin tämä puoluealoite
nimikoitiin hänen mukaansa puheenjohtajuuden tähden.
Tämä ei ole siis kyynisyyttä vaan realismia,
aivan niin kuin myös ed. Väistö asian
hyvin tietää.
Ed. Seivästölle, herra puhemies, haluaisin
sanoa sen, että ed. Seivästö ei tehnyt
itseään lainkaan väärinymmärrettäväksi
ensimmäisessä puheenvuorossaan. Me olemme hänen
kanssaan keskustelleet DDR:stä, sen luonteesta, kyseisen valtion
suhteesta yrittäjyyteen niin paljon, että luulen,
että meidän kahden välillä on
mahdotonta syntyä väärinkäsityksiä asioissa,
jotka koskevat Itä-Saksaa. Tässä suhteessa
annan arvoa toki ed. Seivästön huolelle minun
ymmärryskyvystäni, mutta haluan sanoa hyvin kirkkaasti
ja selkeästi sen, että en ymmärtänyt
hetkeäkään väärin, mitä ed.
Seivästö tarkoitti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tässä ed. Kalliksen
aloitteessa on ihan hyviä elementtejä. Tähän
edelliseen keskusteluun liittyen voisin todeta sen, jotta kun tämä systeemi
on tämmöinen kuin sattuupi olemaan, niin hyvin harva
aloite suoraan saa edustajan nimen. Tämä ed. Rajamäen
viehekalastuslaki on ollut ainakin semmoinen, joka synnytti kovan
keskustelun, ja edustajan sinnikkyyden ansiosta se vietiin läpi tässä eduskunnassa,
mistä nyt sitten joillekin tahoille jäi hampaankoloon,
ja sitä nyt yritetään vähän
vesittää, mutta kuitenkin semmoinen ihme on täällä tapahtunut.
Ed. Kalliksen aloitteen osalta luulen, että tämä ei
ihan tällaisenaan mene läpi, mutta onhan täällä mennyt
monia aloitteita sillä tavalla läpi, että hallitus
on kopsannut ne ja ottanut hyvät elementit niistä.
Ei kai siinä mitään pahaa ole, jos näin tapahtuu,
jos vaan tämä asia saadaan kuntoon. Tärkeintähän
tässä on tämän asian läpivieminen, jotta
sukupolvenvaihdoshommat saataisiin hyvin toimimaan ja turvattaisiin
jatkossa se, jotta meillä olisi yritystoimintaa yhä edelleen
ja erityisesti siinä tilanteessa, kun tiedetään,
että meillä tällä hetkellä kuitenkin
kaiken kaikkiaan väestö ikääntyy
keskimäärin. Yrittäjäpolvi on
enemmän ikääntynyttä sillä tavalla,
että siellä tarvitaan uutta verenvaihtoa. Soisi
kyllä, että kynnyksiä madaltavia elementtejä saataisiin
siihen yhä enemmän aikaan, jotta suomalainen yhteiskunta voisi
tuottaa hyvinvointipalveluita ja työtä ihmisille
ja toimeentuloa, koska siitä on hyvin paljon kiinni, miten
me täällä Suomessa pärjäämme.
Keskustelu päättyy.