2) Hallituksen esitys laiksi tupakkaverosta annetun lain liitteen
muuttamisesta
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni on ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Nyt täällä on paljon paljon tarpeetonta ääntä.
Rauhoitutaan, jotta kuulemme toistemme puheenvuorot. — Ed.
Nurmi, olkaa hyvä.
Hallitus on tehnyt esityksen, että tupakkaveroa korotetaan,
ja se pohjautuu lähinnä terveyspoliittisiin perusteisiin.
Mielestäni se on ihan oikean suuntainen ratkaisu. Sitä,
mikä on tupakkatuotteitten oikea hinta, on erittäin
vaikea löytää, koska jos tupakkatuotteet
ovat liian kalliita, niitä lähdetään
tuomaan ja jopa laittomasti tuomaan kotimaahan. Mielestäni
on kuitenkin parempi, että niitä käytetään
koto-Suomesta ostettuna.
On kuitenkin huomioitava, että tupakka on syöpää aiheuttava
aine. Jos tupakka keksittäisiin tänä päivänä,
se ei varmaankaan saisi lupaa päästäkseen
markkinoille. Sille ei annettaisi lupaa, tosin ei kyllä monelle
muullekaan aineelle, mutta tupakka on yksi niistä.
Periaatteessa tupakkaveron korottaminen on hyvä asia.
Sillä kertyy noin 22 miljoonaa euroa lisätuloja
valtion kassaan. Perusteluissa myös sanotaan, että nuoret
käyttäisivät vähemmän
tupakkaa, kun tupakan hinta nousee. Varmaan asia on näin,
mutta kyllä meidän on pystyttävä myös muilla
keinoin valistamaan nuoria kuin euron kautta, esimerkiksi hyvän
esimerkin kautta taikka sitten valistamalla vanhempia, jotka kasvattavat
nuoria, samoin kuin koulu, mutta lähinnä kotihan
lapset kasvattaa. Se työ ei kuulu kouluille vaan kodeille.
Täytyy myös huomioida se, että tupakka
on maailmanlaajuisesti suosittu salakuljetuksen kohde samoin kuin
väärennetyt lääkkeet.
Hallitus on tehnyt tässä hyvää työtä,
ja täytyy sitten vaan seurata, mihinkä suuntaan
asia kehittyy, ja toimia sitten sen mukaan ripeästi.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tämä linjaus hallitukselta
on siis oikea, kun se nostaa tupakkaveroa. Mielestäni kuitenkin
työ on kesken edelleen tupakan haitallisten vaikutusten
kertomisesta nimenomaan nuorisolle, niin kuin edustaja täällä totesi,
ja myöskin se työ on kesken, että pitäisi
arvioida, missä todella tupakkatuotteita myydään.
Tällä hetkellä myynti tapahtuu päivittäistavaran
yhteydessä kioskeissa. Samaan aikaan yhteiskunnassa käydään
keskustelua siitä, että lääkevalmisteita
pitäisi siirtää apteekeista päivittäistavaraan.
Mieluummin pitäisi kääntää keskustelu
niinpäin, että tupakkatuotteet pitäisi
siirtää apteekkiin. Nimittäin jos tupakka
nyt tulisi markkinoille, niin se ehdottomasti kiellettäisiin
karsinogeenisena, syöpää aiheuttavana,
aineena siinä olevien noki- ja palamistuotteiden vuoksi.
Sen lisäksi se kiellettäisiin nikotiinin vuoksi,
joka supistaa valtimoiden seinämissä olevia pieniä lihaksia.
Näin nimenomaan pienet valtimot eli periferinen verenkierto
on sen kohteena. Se verenkierto heikkenee. Siitä tulee
ongelmia sydänsairaille. Keuhkosairauksia poteville
se on erittäin paha asia.
Arvoisa puhemies! Sanotaan, että neuvo välttyä keuhkoahtaumalta,
joka valitettavasti on etenkin naisten sairaus, on nimenomaan se,
että ei pidä aloittaa tupakointia. Se on ainut
ohje, jonka lääketiede pystyy antamaan tuon sangen
ongelmallisen sairauden suhteen, johon ei ole varsinaista hoitoa.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen unohti yhden perustelun vielä tuosta
pitkästä listastaan. Vanha lääninrovastini
sanoi aikanaan, että jos Isä Jumala olisi tarkoittanut
ihmisen kortta röyhyttämään, niin
toki hän olisi tälle korsteenin päähän
luonut. Kun tätä keinoa ei ole käytettävissä,
niin nyt pitää käyttää sitten
veronkorotuksia ja kaikkia niitä keinoja, joihin ed. Tiusanen
tässä viittasi.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Erkki Virtaselle haluankin todeta,
että kaksi minuuttia on lyhyt aika yhteenvedonomaisestikaan
kertoa tupakkatuotteiden negatiivisista, kielteisistä vaikutuksista. Niitä on
hyvin paljon muita, muun muassa limakalvoihin ja ihoon liittyvät
vaikutukset, jotka ovat ongelmallisia. Sanoisin, että nuorille
ihmisille on hyvä kertoa, mitä se merkitsee heidän
terveydelleen sillä hetkellä. Se ei koskaan paranna sitä,
vaan nimenomaan esimerkiksi ihoon liittyvät muutokset,
ihon laadun heikkeneminen, ovat tällaisia välittömiä nikotiinin
aiheuttamia vaikutuksia.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Itse en tupakkatuotteita apteekkiin olisi
siirtämässä, mutta olen samaa mieltä siitä,
että saantia ehkä olisi syytä rajoittaa
taikka ainakin sitä näkyvyyttä, niin
kuin nyt on määrätietoisesti tehtykin
tämän hallituksen aikana.
Tässä esityksessähän nyt
on kyse tupakkaveron korotuksesta. 15 prosenttia esitetään
tuota korotusta, ja se tarkoittaa savukkeiden hintoihin noin 4 prosentin
korotusta, eli puhutaan varsin maltillisesta korotuksesta. Varmasti
tupakan vaarallisuuden tietäen ja tunnustaen olisi mahdollisuus
hieman korkeampaankin korotukseen. Mutta on myös totta
se, niin kuin tässä valiokunta aivan oikein toteaa,
että tuon tämän vuoden alussa voimaan
tulleen tupakkaveron korotuksen vaikutuksista ei vielä ole
tietoa.
Niin kuin ed. Nurmi aivan oikein täällä totesi, tupakan
hinnoittelussa kuten myös alkoholin hinnoittelussa on aina
etsittävä sitä oikeaa, järkevää keskitietä,
kerran muuten siinä käy, niin kuin täällä salissa
on useita kertoja todettu ja niin kuin valiokuntakin toteaa, että tuo
tuonti tulee lisääntymään ja
itse asiassa tuo hyvä tavoite, hyvä tarkoitus
saattaa kääntyä valtion tulojen näkökulmasta
kielteiseksi mutta myös ennen muuta terveyden kannalta
kielteiseksi.
Minun mielestäni on erittäin hyvä,
että myös hallitus puuttuu tupakkaan muuten. Savuttomuus,
savuttomat tilat, valistus ovat erittäin tärkeitä ja
tieto ennen muuta tupakan vaaroista. Tupakointihan on, niin kuin
hyvin tiedämme, suurin ehkäistävissä oleva
terveysriski, mitä meillä suomalaisilla ja maailman
ihmisillä noin yleisesti on.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minua pikkuisen hävettää,
että minä en nyt tähän hätään
keksi yhtään lisäargumenttia tupakointia vastaan
siihen nähden, mitä ed. Tiusanen kahdessa puheenvuorossaan äsken
luetteli. En oikein niissä pysynyt mukanakaan ja yritän
opiskella ne tuolta pöytäkirjatoimiston tiedostosta.
(Ed. Kallis: Mihin hän pyrki sillä puheella?)
Hän sitä paitsi lähti keksimään
niitä lisää, kun näköjään
ei ole enää paikalla.
Arvoisa puhemies! Tässä esitetään
sätkäveron korotusta, merkittävää korotusta.
Arvoisa puhemies! Tämä on mielenkiintoinen asia,
ja tämä on seurattava asia, sillä nuoret
ladyt tekevät sätkää, kiertävät
sätkää, tuossakin Kampin aukiolla oikein
joukolla. Tässä taloudellisessa tilanteessa on
erinomaisen mielenkiintoista tieteellisesti katsoa, vähentääkö sätkäveron
korotus sätkän polttoa ja onko ylipäätään
tällaisessa huonontuvan talouden tilanteessa tämän
laatuisilla veroilla sellaista terveyspoliittista vaikutusta, minkä me kaikki
haluaisimme niillä olevan.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Muutamia havaintoja tästä tupakkalakiin liittyvästä hinnankorotuksesta.
Se on tietysti kiistatta selvää, että kyseessä on erittäin
vaarallinen asia. Sen kaikki tietävät. Se täytyy
vaan taustalla muistaa. Tässä lakiehdotuksessa
on pelkästään kysymys siitä,
että 5 prosentilla nostetaan hintaa. Se on ihan oikean
suuntainen päätös, sitä en mitenkään
tässä kritisoi. Perustelu sen sijaan on jo mielenkiintoinen,
koska sanotaan, että se on keskeisin keino estää tupakointia.
Minä en välttämättä sanoisi
niin, vaan sanoisin, että se on yksi keskeisimpiä keinoja.
Mutta vaikka tässä tietenkään
ei näihin ennalta ehkäiseviin toimenpiteisiin
puututa, niin kyllä olisin itse asiassa katsonut, että niihin
olisi tässä voinut jotenkin sivulauseessa edes
vähän vihjata, että niitäkin
on. Porttiteoria on esimerkiksi yksi tämmöinen.
Siinä ollaan hyvin tylyjä tupakan suhteen, joka
johtaa useimpien mielestä edelleen siihen, että myös
huumeiden käyttö lisääntyy.
Siinä on monta erilaista aspektia. Jos luette täältä eriävästä mielipiteestä,
jonka ed. Räsänen on tehnyt, niin siellähän
on hyvin selvät luvut meille kaikille muistuttamassa, mitä tämä tupakka
meille aiheuttaa. Kaikkien tupakoitsijoiden keski-ikä laskee
lähes kymmenellä vuodella. Elinikäisistä tupakoitsijoista
tupakka tappaa joka toisen. Joka kolmas syöpäsairaus
aiheutuu tupakasta, ja 400 000 suomalaista sairastaa keuhkoahtaumatautia.
Silloin pelkällä hinnankorotuksella leikkiminen
on liian yksipuolinen temppu tämän kaiken kanssa.
Muita toimenpiteitä tarvitaan. Se, olisiko tupakka
apteekissa, minkä ed. Tiusanen täällä otti esille,
on vanha ajatus. Sitä on heitelty aina välillä ilmaan.
Muun muassa Kansanterveyslaitoksen silloisena pääjohtajana
toiminut Pekka Puska, joka nyt on uusissa tehtävissä,
sanoi hyvin ykskantaan asiantuntijalausuntona meille valiokunnassa,
että jos tosissaan halutaan vaikeuttaa tupakan saantia,
saada aikaan kansanterveydellistä tulosta, niin pelkkä hintaleikki
ei riitä vaan se saatavuus myös pitää järjestää toisella
lailla. Silloin se on apteekkivetoinen tämä asia,
halutaan tätä tai ei. Minusta on kummallista,
että sitä nyt ei virkamiestasolla mitenkään
valmistella. Minä kyllä soisin, että sille
tielle lähdettäisiin, jolloin sitten vähän
muitakin kansanterveysriskejä voitaisiin käsitellä toisella
tavalla.
Tupakka ei ole suinkaan ainoa tässä maassa. Jos
nyt oikein räikeän vastaesimerkin otan tässä, kun
tulee mieleen, sanoisin, että kyllä ilkeät
ihmisetkin ovat erittäin suuri terveysriski paitsi itselleen
myös monien lähiympäristölle
ja monelle muulle. (Ed. Kallis: Ja ilkeät poliitikot varsinkin! — Ed.
Pulliainen: Sopiiko siihen sätkäveron korotus?)
Niitä nyt ei sitten saa millään hinnankorotuksilla
eikä lainsäädännöllä pois,
ne tulevat vissiin vielä ilkeämmiksi, mutta tarkoitan, että yhden
asian ympärillä pyöriminen ei nyt niin hirveän
hedelmällistä ole. Se on helppoa niille, jotka
itse eivät tupakoi. Tämä on toisaalta
tupakoitsijoille kovin vaikea paikka. Eiväthän
he tahallaan itsellensä terveydellistä harmia
kuitenkaan halua aiheuttaa.
Vielä yksi mielenkiintoinen kysymys, arvoisa puhemies,
on se, että näistä meille toimitetuista papereista
minä en kertaakaan nähnyt, miten tupakan tuonnille
meidän maassamme on käynyt. Onko se tupakan kokonaistuonti
laskenut esimerkiksi viimeisten 20 vuoden aikana, vai miten se on
heitellyt? Tietääkö salissa joku tästä jotain? Minä mielelläni
kuulisin, tai yritetään hankkia yhdessä sitä tietoa
myöhemmin, sillä jos se ei ole muuttunut, niin
sehän on sitten todellinen miettimisen paikka.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on oikeasuuntainen
toimenpide, ja minusta tupakkaveroa olisi vaikka voinut vähän
enemmän nostaa, koska kyllä sillä hinnalla
tulee olemaan merkitys sen käytön suhteen joka
tapauksessa.
Tämä ed. Tiusasen näkemys siitä,
jotta tupakat laitettaisiin apteekkiin, niin sehän vaatisi
sitten sen, että se olisi niin kuin reseptilääke.
Silloinhan tietysti tämä olisi aika tehokas toimenpide,
kun menisi lääkärin vastaanotolle sanomaan, että kun
on niin kova tupakantuska, niin siihen pitää saada
lievitystä. Silloin ainakin se informaatio olisi faktaa,
jotta kun lääkäri sanoisi, jotta ...
Ilmeisesti se joutuisi myöntämään
sen, kun tuska on niin kova. Vaatisi varmaan mitata sen siinä tapauksessa.
Mutta itse tähän isompaan kokonaisuuteen, mitä edellinenkin
puhuja totesi. Minulla on tämmöinen havainto tuolta
itärajalta, jotta se pitäisi saada jotenkin kuriin,
myös muut valtiot mukaan tähän leikkiin.
Kun nyt saa tuoda tupakkaa sen kartongin tuolta Venäjän
puolelta, niin siellä käydään
tankkaamassa ja ostamassa kartonki. Välttämättä se
tupakka ei ole edes samaa laadultaan, mitä Suomen puolella
on. Sehän tarkoittaa ei pelkästään
Venäjän osalta vaan myös laivoilta tuotavan
tupakan suhteen. Kyllä tähän työhön
pitäisi saada kaikki mukaan, siis kaikki valtiot, koska
samalla tavalla ne haitat varmasti ovat kaikkialla muuallakin eikä pelkästään
Suomessa.
Siinä mielessä yksin hintaakaan nostamalla Suomi,
vaikka kuinka korkealle nostaisi, ei pysty kokonaan torjumaan tätä ongelmaa,
koska sitten tulee tämä jobbaus ja mustan pörssin
kauppa ja tehdään bisnestä sillä hommalla.
Sen takia peräänkuuluttaisin sitä, että pyrittäisiin
joka saumassa, kun ollaan tuolla liikenteessä maailmalla, missä hyvänsä,
vaikuttamaan siihen, jotta näiden tupakkatuotteiden hinnat
saataisiin (Puhemies: 2 minuuttia!) nousemaan ja veroa lisää joka
paikassa.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Muutamia faktoja tupakasta ja tupakkaverosta.
Ensinnäkin tupakka on aivan varmasti haitallinen tuote,
kukaan sitä ei kiellä.
Lähes jokainen tupakoitsija haluaisi lopettaa, ja monet
ovat yrittäneet lopettaa, mutta lähes jokainen
haluaisi lopettaa.
Kolmas fakta on se, että se maksaa yhteiskunnalle ihan
suoranaisesti 250 miljoonaa, mutta jos otetaan huomioon myöskin
sairauspoissaolot ja paljon muutakin, niin se nousee useampaan sataan
miljoonaan euroon.
Neljäs fakta on se, että tupakkavero tuottaa. Tupakkavero
tuottaa noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Mutta uskallan kuitenkin
väittää, että se tuotto ei ole
ainakaan kovin paljon suurempi kuin ne välittömät
ja välilliset kustannukset, mitä siitä seuraa,
ja myöskin se — uskallan sanoa — tuska,
mitä siitä seuraa.
Viides fakta on se, että saatavuus ja hinta vaikuttavat
kysyntään. Puhdas tosiasia on se, että Suomi
on pyrkinyt ja on pyrkimässä savuttomaan Suomeen.
Sen takia me olemme jatkuvasti tiukentaneet tupakkalakia. Nyt on
eräs keino korottaa veroa. Kuinka paljon? Hallitus esittää 1,75 senttiä per
savuke. Kristillisdemokraatit omassa vaihtoehtobudjetissaan esittävät
2 senttiä per savuke. Eduskunta saa äänestää siitä,
kumpi on parempi: saada lisää rahaa valtion kassaan,
mahdollisesti myöskin niin, että tupakanpoltto
vähenee, ja nostetaan se silloin 2 senttiin, (Puhemies:
2 minuuttia!) vai sitten hallituksen esitys. Mutta huomenna ilmeisesti äänestämme,
kun yksityiskohtaisessa käsittelyssä teen muutosesityksen.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tästä aiheesta puhutaan aika
harvoin eduskunnassa. Ei tule oikein sellaisia esityksiä,
ei sellaisia tilanteita, ja nytkin tämä tulee
valtiovarainvaliokunnan verojaoston ja valtiovarainvaliokunnan mietinnön
pohjalta, jossa näkökulma on pitkälti
taloudellinen. Valiokunta ei halunnut liittää tähän
yhteyteen laajempaa pohdintaa, ja se olisikin sitten jo siirtynyt
muiden valiokuntien mietinnän kohteeksi. Mutta kun tämä on
näin yhteiskunnallisesti valtavan laaja, monitahoinen,
merkittävä asia, niin kyllä silloin tällöin
tätä joutaa myös tässä valtakunnan
tärkeimmässä puhujasalissa pohdiskella.
Kuten hallituksen esityksestä käy ilmi, tupakointi
tappaa arviolta noin 5 000—6 000 ihmistä vuosittain.
Kuvitelkaa tilannetta, jos vaikka Suomessa olisi joka vuosi maanjäristys,
joka vaatisi 5 000—6 000 uhria. Kuka
tässä maassa haluaisi enää asua,
jos olisi tiedossa, että joka vuosi jollain paikkakunnalla
kohtaamme tällaisen katastrofin? Meillä liikenteessä valitettavasti
kuolee kolmisensataa ihmistä vuodessa. Tästä puhutaan paljon,
ja tietysti jokainen uhri on raskas, en vähättele
ihmishengen arvoa. Mutta kuvitellaan, jos liikenteessä kuolisi
yli 5 000 ihmistä vuodessa, mihin toimenpiteisiin
ryhtyisimme, mitkä olisivat kattonopeudet maanteillä,
jos ylipäänsä sallittaisiin autoilua.
Sitten tupakoinnista. Sitä ei pidä myöskään vähätellä.
Ajatelkaa, tupakka-askissa on aika suurin kirjaimin varoitukset
siitä, että se on hengenvaarallinen tuote. Jos
leipäpaketissa tai saippua-askissa olisi samanlainen teksti,
että tämä voi olla terveytenne kannalta
vaarallista käyttää, kuinka moni meistä tarttuisi
sellaiseen tuotteeseen?
Meillä on tällä hetkellä sikainfluenssapandemia
päällä. Väittelemme rokotteista.
Meillä on epäluuloja sitä kohtaan, pitäisikö antaa
itsensä rokottaa vai ei. Jos siinä rokotteessa
lukisi, että tämä voi olla teidän
henkenne kannalta vaarallinen tuote, kuka antaisi itsensä rokottaa?
Minä vain kysyn.
Sitten arvoista ja asenteista. Vaikka tupakan mainonta on kielletty,
niin kuitenkin piilomainontaa on jatkuvasti. Tämä suorin
yhteys tupakan saatavuuteen ja hintaan tietysti vaikuttaa kulutuksen
määrään mutta myös
olosuhteet, missä olosuhteissa ylipäänsä sallitaan
tupakointi, ja sitten asenteet. Nimenomaan täältä piilomainonnan
kautta annetaan jotenkin signaalia, että poika tai mies
on vähän miehekkäämpi, karskimpi tupakoidessaan
tai tyttö, nainen vähän viehättävämpi
tupakoidessaan. Näitä asenteita pitäisi muokata,
pitäisi jotenkin saada se signaali pintaan, että ei
ole kovin järkevää, ei ole taloudellista,
että muutut heikommaksi ja huonommaksi, kun tupakoit. Näillä pehmeillä keinoilla
myöskin on joku käyttöarvo.
Tupakoinnin lopettamista tulisi kaikin tavoin kannustaa. Puhun
entisenä tupakoitsijana; 15. helmikuuta vuonna 1965 jäivät
tupakat nurkkaan, ja se on ollut todella onnistunut päätös.
Kehityssuunta, aivan niin kuin ed. Kallis täällä sanoi,
on ollut jo monta vuotta savuton Suomi, ja sitä kohden
pitää ponnistella. Tämä on suuri kansanterveydellinen
kysymys, ja se tulisi siinä valossa nähdä eikä missään
nimessä jonkinlaisena tuloaparaattina valtion budjetissa.
Mitä tulee salakuljetukseen — jos hintaa korotetaan,
sanotaan: ei voi korottaa veroja, kun salakuljetus kasvaa — me
olemme tänään juuri olleet senkin asian äärellä,
että olemme pohtineet Tullin voimavaroja. On kovin epäviisasta
ajaa Tullilaitosta alas ja vaikeroida sitten, että salakuljetuksen
määrä kasvaa. Nämä vetävät
ihan eri suuntiin. Tullilaitoksen resursseja pitää lisätä niin,
että salakuljettajat saadaan kiinni. Näinhän logiikan
soisi toimivan, ja tullimies haukkuu leipänsä eli
tienaa moninkertaisesti palkkansa saamalla valtiolle tuloja.
Vielä, herra puhemies, lopuksi muutama tunnusluku hallituksen
esityksestä johdateltuna. Suomessa tupakoidaan vuosittain
yli 5 miljardia savuketta. Jokaiselle suomalaiselle tasan jaettuna
se tekee yli tuhat tupakkaa. Jokaiselle kalenteripäivälle
jaettuna vauvasta vaariin se on kolme tupakkaa päivässä noin
suuruusluokaltaan. Tällaisesta asiasta on näillä tunnusluvuilla
kysymys.
Kun kannatan tupakkaveron korotusta, toivon, että hallitus
jatkaisi ponnisteluja edelleen kohti savutonta Suomea. Siten esimerkiksi
voitaisiin menetellä, että poistettaisiin nyt
ensin viina ja tupakka esimerkiksi elinkustannusindeksistä.
Ne eivät ole elintarvikkeita, ne ovat myrkkyjä.
Ne lyhentävät ihmisen elämää,
ne eivät ole ihmiselle tarpeellisia. Se on hyvin epäloogista,
että tällaisia myrkkyjä sisällytetään
ihmisen elämän kannalta niin tärkeään
kuvaajaan kuin elinkustannusindeksiin. Se voisi olla elämän
lyhentämisindeksi.
Ihan lopuksi vielä totean, että tupakkaa ei
pidä väheksyä aineena, tupakka koukuttaa,
ja sen teollisuuden, joka on sen takana, piilomainonta myös houkuttaa.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus arvioi budjettiesityksessään,
että tupakkaveron tuotto kohoaa 682 miljoonaan euroon ensi
vuonna. Näin varmasti tapahtuu, kun tupakkaveroa tämän
hallituksen esityksen johdosta taas nostetaan.
Tupakointi on luonnollisesti suuri terveysriski. Sen aiheuttamat
sairaudet kuormittavat myös terveydenhuoltojärjestelmäämme.
Tupakoinnin lopettaminen on investointi niin terveydellisistä kuin
taloudellisista syistä yksilön ja yhteiskunnankin
näkökulmasta. Tupakkaveron tuotoilla ei kateta
tupakoinnista aiheutuvia terveydenhoitokustannuksia. Pelkästään
kroonisen keuhkoputkentulehduksen ja keuhkoahtaumataudin aiheuttamien
hoitokustannuksien on arvioitu olevan 250 miljoonaa euroa vuodessa
ja kokonaisvaikutusten 850 miljoonaa euroa vuodessa.
Suurin osa tupakoitsijoista on työssä käyviä, joten
kustannuksia tulee myös työnantajille. Tupakointi
aiheuttaa noin 1,2 miljoonaa poissaolopäivää sairauden
takia. Tupakoitsija aiheuttaa 2 500—6 000
euron kulut työnantajalleen. Iän myötä tupakoinnin
aiheuttamat sairaudet lisääntyvät, joten
savuttomuuteen panostaminen on myös työnantajalle
kannattavaa.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Päivälleen 100 vuotta sitten
Suomen eduskunta käsitteli toisessa käsittelyssä kieltolakia,
joka koski alkoholia. Siitä Suomen kansa sai aika pian sitten
tarpeekseen, ja salakuljettajien harmiksi se poistettiin.
Tämä veropolitiikka tässä asiassa
on taiteilua salatuonnin ja kulutuksen rajoittamisen ja kieltämättä varmaan
myös valtiontalouden tuottojen välillä.
Mutta on ihan hyvä, että tässä asiassa
vallitsee näin laaja yksimielisyys. Eihän tässä asiassa
ole muuta kuin tuo kristillisdemokraattien vastalause tulossa, ja
siinäkin on hyvin pienestä muutoksesta kysymys,
itse asiassa vain aikataulusta, koska vuosi sittenhän tilanne
oli se, että kun tätä käsiteltiin,
niin silloinhan kristillisdemokraatit esittivät suurin
piirtein samanlaista korotusta, mikä nyt on lopputulema
tähän asiaan, joten hyvin lähellä olemme
kaikki toisiamme, ed. Kallis.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on synnyttänyt
hyvän keskustelun terveen raittiuden puolesta tupakan ongelmia
vastaan, ja hallituksen esitys on tältä osin perusteltu.
Täällä aiemmin ed. Esa Lahtela toi
esille tämän ongelman, mikä liittyy ulkomailta
tuotaviin tupakkatuotteisiin. Jotta veroprosentit olisivat saman
suuntaisia, silloin pitäisi löytää tässäkin asiassa,
ei vain EU:ssa vaan myös muutoinkin, semmoinen veropoliittinen
linja, joka edistää kansanterveyttä.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tupakkaveron korottaminen on täällä herättänyt
tärkeän keskustelun, ja hallituksen esitys onkin
siltä osin hyvin perusteltu. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
kiinnitti huomion myös tähän matkustajatuontiin.
Se on yksi asia, mutta erityisen paljon pitäisi kiinnittää huomiota
tähän salakuljetettuun tupakkaan, mikä on
kuitenkin vielä eri asia kuin matkustajatuonti. Salakuljetus
pääasiassa Venäjältä,
Eestinmaalta aiheuttaa tietenkin Suomelle merkittäviä veronmenetyksiä,
mutta terveydelliset haitat ovat myös kiistattomat salakuljetetussa
tupakassa. No, mistä salakuljetetun tupakan hyvin näkee?
Siinä on myös se merkki. Kun suomalaisesta kioskista
ostaa tupakkaa, siinä varoitetaan tupakan terveyshaitoista,
mutta kun salakuljetetun ostaa, siinä lukeekin kupeessa
"Suitsetamine kahjustab sun tervist", elikkä eestiläinen
tupakka kyllä myös varoittaa, nämä terveyspoliittiset
vaikutukset on huomioitu siinä, mutta siinä useasti
on tällainen teksti.
On myös keskusteltu, onko tupakasta vaikea päästä eroon.
Yksinkertainen konsti on, että jättää päivän
ensimmäisen tupakan polttamatta. Sillä se onnistuu.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Voi kun olisi noin helppoa, ed. Pakkanen,
voi kun olisi noin helppoa! Kyllä ne, jotka ovat yrittäneet lopettaa,
ovat tuskailleet, ja moni on sortunut takaisin tupakkaan. Mutta
onnea kaikille! Minäkin olen päässyt
siitä eroon ihan niin kuin ed. Matti Saarinenkin.
Arvoisa puhemies! Ed. Ollilan puheenvuoron johdosta totean,
että kyllä kristillisdemokraatit viime vuonna
esittivät suurempaa korotusta kuin mitä hallitus
nyt esittää. Se, että me haluamme korottaa
enemmän kuin hallitus, on kyllä linjassa meidän
aikaisempien kannanottojemme kanssa. Mutta arvostan suuresti sitä,
että meidän aikaisempia esityksiämme
huomioidaan ja kun ne sitten toteutuvat joko kokonaan tai osittain,
eduskunta ja hallituspuolueitten edustajat, aivan niin kuin ed.
Ollila nyt, eivät nyt anna kunniaa mutta arvostavat sitä,
että esitys toteutuu, ja pitävät sitä lisäksi
hyvin tärkeänä.
Yleiskeskustelu päättyi.