9) Laki omaishoidon tuesta annetun lain muuttamisesta
Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! En muista
eläkkeiden lisäksi toista asiaa, josta tämä eduskunta
olisi niin paljon puhunut kuin omaisista ja omaishoidon tuesta.
Itse istun toista kautta, ja ministerit ovat saattaneet ehkä vaihtua,
mutta aina se puolustuspuheenvuoro hallituksen suunnalta on ollut,
että ratkaisut ja parannusehdotukset ovat ihan nurkan takana
odottamassa, kunhan joku komitea saa työnsä valmiiksi.
Niinpä myös vuonna 2007 akuuttiin omaishoitajatilanteeseen
vastattiin, että omaiset haudataan Sata-komiteaan odottamaan aikaansa.
Jokainen meistä tietää, että vaikka Sata-komitea
nyt saisikin syksyn aikana työnsä omaishoitajien
osalta valmiiksi, niin siihen, että ne parannukset ja teot
tulisivat a) ensiksi laiksi ja b) konkretiaksi omaisten elämässä,
menee ainakin pari vuotta lisää aikaa, joten siis
omaisten tilanne on käytännössä jäädytetty
vuosiksi vielä eteenpäin näillä ratkaisuilla.
Sata-komitea elää omassa suljetussa maailmassaan
ja omaa suljettua elämäänsä,
mutta täällä elävässä elämässä tämä syksy
on ollut paha syksy omaisille. Kun varsinaisesti parannuksia ei ole
kuulunut, niin tietenkään ei olisi toivonut, että myöskään
heikennyksiä tulee toimimattomuuden seurauksena, mutta
näin valitettavasti on käynyt. Viimeistään
nimittäin tämän syksyn aikana hallituksen
jäsentenkin on myönnettävä, että omaishoitopolitiikassa
on ihan rehellisesti sanottuna epäonnistuttu moneltakin
osin. Näyttää siltä, että hallitus
ja eduskunnan enemmistö ovat kyllä kuulleet omaisten
hädän mutta eivät ole kuunnelleet, sillä mitään
muuta johtopäätöstä ei voi tehdä siitä,
että hallitus ja hallituspuolueitten edustajat tietyissä kunnissa
ovat hiljaisuudella siunanneet sen tosiasian, että tänä syksynä omaisten
tilannetta on rajusti heikennetty.
Näin on tapahtunut monessa sellaisessa kunnassa, jossa
itse asiassa hallituspuolueitten edustajat ovat niin sanotusti määräysvallassa.
Osa näistä kunnista on suorastaan hallituspuolueitten edustajien
hyppysissä. Esimerkiksi Vantaalla, rikkaassa Espoossa,
Porvoossa, Tuusulassa, Mäntsälässä ja
Kokemäellä säästösyihin
vedoten leikattiin omaishoidon tuesta kesken kautta ja omaiset pakotettiin
uusiin sopimuksiin ja osa jo aiemmin omaishoidon tukea saaneista
omaisista heitettiin roskakoriin ilman, että kerrottiin,
mitkä ovat ne muut tukipalvelut, mitkä sitten
edes tämän omaishoitajasopimuksen tai omaishoidon tuen
kautta olisivat heille tulleet.
Monessa kunnassa myös on tuen saamisen kriteerejä ankarasti
kiristetty tänä syksynä ja ei tarpeen,
ei tehokkuuden, ei toiminnan perusteella, vaan siksi, että kunnat
ovat hoksanneet, että se on hyvä kohta säästää,
kun siihen ei ole määritelty laissa vankkoja kriteerejä.
Tämän seurauksena tänä syksynä iso
joukko uusia omaishoitajia on syrjäytetty tuen piiristä eikä heille
todellakaan ole tarjottu myöskään vastaavasti
mitään korvaavia palveluita. Osa tästä omaishoitajien
heikosta ja heikentyneestä tilanteesta tietysti selittyy
sillä, että samaan aikaan kuntien oma talous on
heikentynyt ja ylipäätänsä kuntien
tarjoamat palvelut ja mahdollisuudet tarjota palveluita ovat heikentyneet,
mutta osa on mielestäni myös sitä välinpitämättömyyttä,
mikä liittyy omaishoitajien elämäntilanteeseen.
Nimittäin näyttää siltä,
ja varsinkin näen itsekin omaisen näkökulmasta,
että liian usein omaisille roolitetaan sellainen tukihenkilörooli,
että hänen elämäntehtävänsä on
olla vain tukena sille kuntoutujalle. Näinhän
tietysti omaishoidon määritelmän mukaan
on, mutta sen ei pitäisi tarkoittaa sitä, että henkilön,
joka on omaishoitaja, kohdalla pitäisi unohtaa kaikki tämän
henkilön omat tarpeet ja ennen kaikkea omat erillisen tuen tarpeet
niissä kriisitilanteissa, mitä omaishoitajuuteen
liittyy. Sitä paitsi mielestäni omaishoitajat
myös ansaitsevat aidosti oikeuden hyvään
arkeen, tavalliseen elämään, normaaliin
maanantaihin, tiistaihin, keskiviikkoon, torstaihin. Omaiset ansaitsevat
myös sen tunteen, että kun he ovat vapaalla, he
ovat vapaalla eikä heidän tarvitse miettiä,
mitä sille hoidettavalle kuuluu tai miten se hoidettavan
väliaikainen hoitaja siellä arjessa pärjää.
Lisäksi mielestäni tämä, että omaiset
on typistetty vain tukihenkilöiksi, unohtaa sen tosiasian,
että nämä omaiset ovat ihan oikeasti
isiä, äitejä, puolisoita, lapsia ja siskoja
ja veljiä. Mielestäni näitä oikeuksia,
oikeuksia normaaleihin perhesuhteisiin, normaaliin tunteeseen, mikä kuuluu
perheessä olemiseen, pitäisi myös pystyä tukemaan.
Arvoisa puhemies! Lailla taataan tällä hetkellä omaisille
tiettyjä palveluita ja tiettyä toimeentuloa ja
tiettyjä vapaapäiviä. Yksikään
näistä lain suomista etuuksista ei valitettavasti
toteudu yhdenkään omaisen kohdalla täysipainoisesti.
Aina on jostakin kohdasta krakausta; jos palvelut pelaavat jotenkuten,
toimeentulosta tai vapaapäivistä ei ole tietoakaan,
tai päinvastoin.
Kun ajattelee sitä ketjua, miten paljon yhteiskunta
säästää itse asiassa sillä,
minkälainen iso joukko ihmisiä meillä on
tällä hetkellä omaisten hoidettavana,
niin jos sen saman väen laittaisi laitoksiin, kustannukset
yhteiskunnalle olisivat huomattavasti korkeampia. Niinpä minun
mielestäni pitäisi muistaa se logiikka, että niin
kauan kuin se omaishoidettavan hoitaja voi hyvin, niin kauan kuin
omaishoitajan hyvinvoinnista myös toimeentulon, palveluiden
ja vaikkapa niitten mielekkäitten vapaapäivien
kautta myös huolehditaan siten, että se on myös
sille hoidettavalle mielekäs päivä, niin
omainen voi hyvin. Ja kun omainen voi hyvin, niin puolestaan se
automaattisesti heijastuu myös sen hoidettavan arkeen.
Tällä hetkellä Suomessa on 300 000
omaista. Valitettavasti tämä on arvioluku, koska
kukaan ei ole nähnyt tarpeelliseksi selvittää aidosti omaishoitajien
määrää. 300 000 omaista,
se tarkoittaa vähintään siis 600 000:ta
ihmistä, jos otetaan myös hoidettavat laskuun.
Kuitenkin tästä joukosta vain joka kymmenes saa
tällä hetkellä kunnallista omaishoidon
tukea, ja useimpien kohdalla henkilökohtainen palvelutarve
sekä tämän hoidettavan että omaishoitajan
kohdalla on täysin laiminlyöty. Omaishoitajuus
ei ole väliaikainen tila. Ikääntyneiden
omaisilla tämä hoitosuhde jatkuu useimmiten vuodesta
viiteen vuoteen, ja kun kyse on pitkäaikaissairaiden, mielenterveyskuntoutujien
ja vammaisten omaisista, niin omaishoitajuus voi jatkua kymmeniä vuosia,
jopa puoli vuosisataa, kun kyse on omasta lapsesta. Kyse on siis
pitkäaikaisesta työsarasta ja tästä upeasta
työstä, josta juhlapuheissa aina muistetaan kertoa,
miten upeata työtä omaiset tekevät, mutta
valitettavasti näyttää siltä,
että yhteiskuntana emme ole valmiita antamaan omaishoitajille
sinne arkeen niitä työvälineitä, joita
he tarvitsisivat.
Niinpä tämä käsitteillä oleva
lakialoite esittää neljää yksityiskohtaa
parannettavaksi omaishoitajan arjessa. Emme tässä kohdassa
esitä siirtoa Kelaan omaishoidon tuen osalta, mutta toivehan on,
että tämä kuuluisa Sata-komitea nyt siihen
tämän syksyn aikana päätyisi.
Sen sijaan esitämme lakiin kirjauksen siitä, että myös
mielenterveyskuntoutujan omaiset ovat omaisia. Vaikka laki näin
olettaakin, valitettavasti kuntakohtaiset kriteerit on usein laadittu niin,
että ne unohtavat kokonaan mielenterveyskuntoutujan omaisten
tilanteen ja vain 3 prosenttia tuen saajista on mielenterveyskuntoutujien omaisia,
vaikka itse asiassa tietojen mukaan noin joka kymmenennellä suomalaisella
on mielenterveysongelmia. Eli kun heidän omaisensa ottaa laskuun
mukaan, niin pitäisi olla huomattavasti isommasta joukkueesta
kyse. Mielenterveyskuntoutujan omaisen huomioiminen omaisena on tarpeen
myös sen takia, että valitettavasti mielenterveyskuntoutujan
omaisella itsellään on moninkertainen riski sairastua
masennukseen verrattuna normaaliin väestöön
yleensä. Tällainen itsetunnon kohotus, että hyväksytään,
että on omaishoitaja omaishoitajien joukkueessa, ettei tarvitse
esittää, minkä takia somaattisten sairauksien
omaishoitajilla on omaishoitajuuteen ja siitä saatavaan
tukeen matalammat kynnykset kuin psyykkisten sairaitten omaisilla
on, olisi jo sellainen parannus näitten omaisten arjessa.
Valitettavasti tällä hetkellä, paitsi
että meillä ei ole tarkkaa tietoa omaisten määrästä,
ei myöskään ole laadittu yhtään
sellaista kansallista ohjelmaa tai suunnitelmaa, jossa tunnistettaisiin
mielenterveyskuntoutujan omaisten työn kuormittavuus, mitä kautta
sitten pystyttäisiin laatimaan myös sellaiset
kuntakohtaiset kriteerit, jotka huomioisivat myös mielenterveyskuntoutujien
omaishoitajien tarpeet.
Toisena ehdotamme työterveyspalveluiden ulottamista
omaishoitajille. Omaishoitajuus on fyysisesti ja psyykkisesti raskasta
hoiva- ja hoitotyötä, se on ympärivuorokautista
työtä ja useimmiten ympärivuotista työtä sen
lisäksi. Näemme, että kun kunnat joka
tapauksessa pitkälti huolehtivat sekä omaishoidettaville
annettavista palveluista että niistä muista tukitoimista,
olisi luontevaa, että julkinen kunnallinen työterveys olisi
se työterveysmuoto, joka taattaisiin näille käytännössä aidosti
arjessa työtä tekeville ihmisille.
Kolmanneksi esitämme, että omaishoidon tuki tehdään
etuoikeutetuksi tueksi. Tällä hetkellä omaishoidon
tuki leikkaa muita etuuksia ja muun muassa ansiotyön ja
omaishoitajuuden yhteensovittaminen on käytännössä monelta
osin tehty täysin mahdottomaksi, mikä mielestäni
on ristiriidassa hallituksen linjausten kanssa muun muassa perheen
ja työn yhteensovittamisesta. Omaishoitajuudessahan on
juuri kyse tästä. Omaishoitajilla pitäisi
olla mahdollisuus saada työttömyysturvaa, jos
he ovat työmarkkinoitten käytettävissä.
Tällä hetkellä tätä mahdollisuutta ei
ole. Lisäksi verotus on sellainen, että se leikkaa
eläkkeensaajilta ja työttömiltä muita
tuloja siinä määrin, että yhteensovittaminen
on mahdotonta.
Neljäntenä kohtana esitämme, että omaishoitosopimuksista
siirrytään kokonaisvaltaisiin hoito- ja palvelusuunnitelmiin.
Tällöin näissä hoito- ja palvelusuunnitelmissa
tulisi huomioida myös omaishoitajan omat hoito- ja palvelutarpeet,
joilla tuetaan omaishoitajia tässä arvokkaassa
työssä.
Arvoisa puhemies! Omaishoitajien tuki, omaiset ansaitsevat muutakin
kuin kauniita juhlapuheita ja jonotusta Sata-komitean jonossa. Toivon,
että tämä aloite omalta osaltaan edistäisi
sitä työtä, jota eduskunta on varmasti
valmis tekemään omaishoitajien hyväksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Ed. Sirnö toi erittäin
hyviä näkökohtia esille, joille toivon
huomioon ottamista Sata-komitean työskentelyssä.
Omaishoitajat tekevät todella arvokasta työtä,
ja tämän merkitys vain kasvaa väestön
keski-iän noustessa. Omaishoidolle tulee luoda niitä puitteita
ja edellytyksiä, että kaikkialla siellä,
missä tähän on mahdollisuutta ja missä sitä tahdotaan
tehdä, myöskin nuo mahdollisuudet annetaan. Kysymys
on osaltaan myös inhimillisyydestä elämän
eri vaiheissa.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Sirnön aloite on erittäin
hyvä omaishoitajien aseman parantamisesta ja sisältää hyvin
paljon samojakin ajatuksia kuin ed. Anneli Kiljusen aloite, joka
oli hiljattain myös täällä käsittelyssä.
Todella on niin, että nyt on erityisiä ongelmia
siinä, että käytännöt
eri kunnissa vaihtelevat omaishoidon tuen osalta kovin paljon. Juuri
nyt kyllä myös säästöjä on
tänne sektorille aika monessa kunnassa ohjattu, aivan kuten
ed. Sirnö tuossa viittasi, ja tämä on
kyllä todella huolestuttavaa. Oikeusasiamieshän
tällä hetkellä selvittää tätä tilannetta,
ja on hyvä, että koetetaan tähän
asiaan tarttua.
Ed. Sirnön aloitteessa on monia tärkeitä seikkoja:
tämä työterveyshuollon ulottaminen omaishoitajille,
mielenterveyskuntoutujien omaishoidon vahvistaminen ja sitten se,
että omaishoidon tuki tehtäisiin etuoikeutetuksi
tuloksi, ja sitten tämä hoito- ja palvelusuunnitelmien
tekeminen. Tarttuisin tähän viimeiseen eli hoito-
ja palvelusuunnitelmien tekoon. Nimittäin se on kyllä äärimmäisen
tärkeää, että heti kun hoitosuhde
syntyy, kerrottaisiin niistä oikeuksista, minkälaisiin
tukipalveluihin hoitajat ovat oikeutettuja, jotta he jaksaisivat
siinä työssä mahdollisimman pitkään.
Se olisi koko yhteiskunnan edun mukaista, ja tässä olisi
kyllä paljon petrattavaa.
Mutta myös monia muita asioita kyllä tarvitaan:
omaishoidon tuen tason parantamista ja ennen kaikkea verotuksen
vapautusta. Kyllä omaishoidon tuen pitäisi olla
verovapaata tuloa. Sen tässä haluan nostaa vielä esiin.
Myös tuo Kelalle siirto on kyllä tärkeä seikka.
Ylipäätänsäkin Elli Aaltosen
raportissa, mikä viime kaudella tehtiin, oli monia kehittämistoimenpiteitä,
ja todella toivon, että jokaiseen budjettiin saataisiin
niitä aina vietyä ja päästyä näin
eteenpäin.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Väestö Suomessa ikääntyy
nopeasti. 1960-luvulla vähän yli 50-vuotiaalla
miehellä oli keskimäärin elinikää jäljellä noin
15—16 vuotta elikkä miehet elivät 66—67-vuotiaaksi.
Nyt 2000-luvun alkupuolella 65—67-vuotiaalla miehellä on
keskimäärin elinikää jäljellä vielä 16 vuotta,
elikkä 40 vuodessa keski-ikä miehillä on noussut
16 vuodella, naisilla hiukan enemmän.
Tästä johtuen kunnat tulevaisuudessa painivat yhä enemmän
perusterveydenhuollon ja peruspalveluitten ongelmien kanssa. Olen
useassa yhteydessä todennut sen, kun olen kuntavierailuja tehnyt,
että kun omaishoidon keskimääräinen tuki
tänä päivänä kuukaudessa
on noin 300 euroa elikkä vajaat 2000 vanhaa markkaa ja
kun ajatellaan sitä, että laitospaikka maksaa
keskimäärin 150—170 euroa vuorokaudessa,
niin tällä omaishoidon tuella, mikä maksetaan
omaishoidosta, voidaan hoitaa omaista laitospaikalla noin 2 vuorokautta.
Tässä on ongelman ratkaisu meillä kunnissa,
ja tätä asiaa pitää pohtia.
Jokainenhan meistä eri ikäluokista haluaa mahdollisimman
pitkään asua kotona. Kodinomainen asuminen on
kaikkein paras vaihtoehto. Jos ajatellaan henkisesti ja psyykkisesti
sitä asiaa, niin sehän tuo sen turvallisuuden
ennen kaikkea, mutta meidän pitää vain
katsoa sitä, että tämä omaishoitaja
myös jaksaa tässä raskaassa ja arvokkaassa
työssään.
Arvoisa herra puhemies! Tästä syystä laitoshoidolle
on etsittävä vaihtoehtoja kodinomaisesta hoidosta,
ja omaishoitoa on ennen kaikkea edistettävä. Vaativaa
hoitotyötä tekevien omaishoitajien jaksamista
on jatkossa tuettava, ja heidän on saatava työstään
kelpo korvaus. Olen esittänyt tämän palkkion
maksamisen siirtämistä kunnilta Kelalle ihan sen
takia, että saataisiin tasavertainen systeemi kattamaan
koko Suomi, ja toisaalta myös omaishoitajavähennys
verotuksessa omalta osaltaan auttaisi merkittävästi
tätä asiaa.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Sirnö totesi, 300 000
omaista on tavattoman suuri luku. Se tarkoittaa sitä, että joka kymmenes
suomalainen on joko omaisena tai hoidettavana. Tarkkaa lukua on
tietysti mahdoton sanoakaan, koska tällaisia määritelmällisiä tapauksia
on, jotka hoitavat, mutta ovatko varsinaisesti sitten omaishoitajia — miten
kategorisoidaan, siitä on vain kysymys.
Säästöähän näistä tulee
todellakin, niin kuin ed. Ahonen viittasi tähän
laitoshoitoon, siltä vältytään
paljolti tässä. Mutta kyllä tässä nyt
ongelmaksi tulee se, että jos tämä kerroin
on 300 000, tai vaikka se olisi vain 200 000,
niin kyllähän tämän asian hintalappu
nousee miljardiluokkaan. Siinä mielessä tässä on
hyvä esittää näitä tarpeita ja
puutteita ja kehittämistä, mutta kyllä tämäkin puoli
tässä asiassa täytyy valitettavasti muistaa. Se
on ongelma monessa kunnassa, niin kuin täällä on
todettu. Monet kunnat ovat tehneet leikkauksia, mutta
ei se ongelma sitten siitäkään parane,
että se maksatus siirretään muualle.
Samaa rahaa se on sekin.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tästä verovapaudesta.
Ed. Merja Kyllönen teki vasemmistoliiton tähän
liittyvän täyden verovapausesityksen viime vuonna.
Se on lakialoite 108/2008, ja se on siis osa tätä samaa
pakettia, mihin itse asiassa tämäkin liittyy.
Tuen tasosta. Kun omaishoitajien järjestöjä kuuntelee
ja omaishoitajia itseänsä, niin itse asiassa tuen
tasoakin tärkeämpää on ensinnäkin
saada tunnustus siitä, että on omainen, että tunnistetaan
se omaisena olemisen asema. Mutta vielä tärkeämpiä ovat
ne palvelut, joita tarjotaan sekä tälle hoidettavalle
että omaiselle. Jos omaiset voisivat laittaa asioita tärkeysjärjestykseen,
niin ykkösenä tärkeysjärjestyksessä olisivat
ne kunnolliset palvelut, saatavilla olevat palvelut sekä tälle
hoidettavalle että omaiselle, kakkosena olisi toki se toimeentulo,
koska se toimeentulo vaikuttaa myös siihen henkiseen hyvinvointiin
monellakin tapaa, ja sitten itse asiassa vasta kolmantena olisivat
ne vapaapäivät, joita käytännössä aika
monella omaisella on, ja vaikka laki niin sallisi ja jopa olisi
niitä kultaisia kuntia, jotka niitä mahdollisuuksia
tarjoaisivat, niin aika monelle omaiselle siitä huolimatta
saattaa olla henkisesti vaikeaa ottaa näitä vapaapäiviä.
Ed. Ahoselle: On totta, että laitoshoitoa tarvitaan,
mutta esimerkiksi mielenterveyskuntoutujien osalta se
on aivan kaoottinen tilanne, että hallitus on linjannut,
että laitospaikoista siirrytään kotihoitoon
samaan aikaan, kun mielenterveyskuntoutujien omaisia ei edes tunnisteta
kotona hoitaviksi omaisiksi ja niitä avopalveluita ei ole
olemassa. Ihmisen onni ei ole elää vuosikausia
laitoksessa, mutta ihmisen onni ei myöskään ole
elää heitteillä vuosikausia. Siitä pitää huolehtia,
että se kotona tapahtuva hoiva myös on rahallisesti
arvokasta.
Ed. Ollila, jokaisella asialla on hintalappu, on totta näin,
mutta väittäisin, että kalliimmaksi omaishoitajien
kohdalla tulee se, että emme tee jotakin näitten
asioitten eteen emmekä nyt satsaa rahallisesti niihin.
Minun mielestäni lyhytnäköistä talouspolitiikkaa
ja rahapolitiikkaa on se, että jätämme
tänään tekemättä säästösyistä jotakin,
mikä huomenna maksaa meille sata-, jopa tuhatkertaisesti.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä kuin ed.
Sirnö siitä, että palvelut ovat kyllä äärimmäisen
tärkeitä, ja siihen jo tuossa edellä viittasin.
Nyt kun kaikki olemme aika yksimielisiä siitä,
että tämän tasapuolisen omaishoidon tuen
suuruuden ja maksatuskäytäntöjen vuoksi
on kannatettavaa, että omaishoidon tuki siirrettäisiin
Kelalle maksettavaksi, niin samassa yhteydessä kyllä pitää kiinnittää erityistä huomiota
juuri siihen, että myös tämä kytkös
näihin kunnallisiin palveluihin säilyy ja sitä ennemminkin
vahvistettaisiin ja että ihan aidosti hoitajalle ja hoidettavalle,
kun se omaishoitosuhde syntyy, kerrottaisiin, mihin tukipalveluihin
on oikeutettu, jotta sen hoidettavan olisi mahdollisimman hyvä olla
ja myös sitten hoitaja jaksaisi siinä tehtävässään.
Mitä sitten tulee näihin vapaapäiviin,
se on kyllä toinen tärkeä kysymys. Siinä kyllä pitäisi kehittää tätä intervallihoitoa
niin, että silloin kun hoitaja pitää näitä vapaapäiviä,
oikeasti hoidettava saisi kuntouttavaa hoitoa. Tällä hetkellä intervallihoitopaikat
eivät aina ole kovin laadukkaita, ja sekin estää sitten
vapaapäivien pitämistä, ei haluta hoidettavaa
viedä ei-niin-laadukkaisiin vuorohoitopaikkoihin. Tässäkin
Elli Aaltonen esitti ihan mukavia ajatuksia siitä, että voitaisiin kehittää omaishoidettavien
perhepäivähoitoa tai olisi kiertäviä hoitajia.
Nämä kaikki mallit, ajatukset, uudenlaiset ideat
olivat minun mielestäni kovin kannatettavia. Niitä kannattaisi
tässä rinnalla viedä samalla, kun kehitetään
tätä perinteisempää intervallihoidon
laatua.
Vielä lopuksi: Kyllä on juuri näin,
että omaishoidon tuki on kuitenkin taloudellisestikin hyvin järkevä ratkaisu
verrattuna juuri siihen, mitä sitten ne muut vaihtoehdot
maksaisivat. Siihen nähden tämä on edullinen,
niin kuin tässä ed. Ahonen toi edellä esiin.
Esko Ahonen /kesk:
Herra puhemies! On todella totta, mitä ed. Sirnö sanoi
mielenterveyskuntoutujien osalta, että siellä meillä on
myös olemassa sellainen aukko, joka vaatii kyllä tarkastelua
lähitulevaisuudessa hyvinkin voimakkaasti.
Mutta ed. Ollilan puheenvuoro kirvoitti minut pyytämään
vielä yhden puheenvuoron lisää tähän
asiaan, kun hän pohdiskeli hyvin analyyttisesti tuossa
tuota 300 000 omaishoitajan määrää — taikka
jos vaikka olisi 200 000:kin. No, he joka tapauksessa hoitavat
saman määrän näitä omaisia.
Minä vain esitän kysymyksen, että ellei heitä olisi,
niin missä he olisivat sitten. He olisivat laitospaikalla.
Eli siinä mielessä meidän pitää lähteä arvostamaan
omaishoitoa yli poliittisten kenttien. He ovat aikamme sankareita,
jotka tekevät erittäin arvokasta työtä.
Niin mekin ikäännymme täällä jokainen
päivä päivältä ja toivottavasti
saamme asua mahdollisimman pitkään kodinomaisissa,
turvallisissa olosuhteissa.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Juuri näin, ed. Ahonen, olette aivan
oikeassa, emmekä me tästä ole eri mieltä,
etteivätkö he ole arjen sankareita. Mutta kuten
totesin, tämän hintalapun on meillä syytä olla
tiedossa. Aloin tuossa vaan miettiä sitä, että on
myös tärkeää, että päätökset
omaishoidon tuesta tehdään siinä samassa
paikassa, missä sitten myös jouduttaisiin maksamaan
ne laitoshoidon kustannukset, jotta tätä vertailua
osataan tehdä. Tässä mielessä pidän
tärkeänä, että tämä oikeus
tähän päätöksentekoon
jää kuitenkin kunnille. Kyllä siellä osataan sitten
tämä vertailu tehdä ja toivottavasti
myös katsoa tarpeeksi pitkällä aikavälillä näitä laitoshoidon
eteen tulevia kustannuksia. Se on ihan selvää,
että nämä vanhukset meille tulevat maksamaan.
Kuten ed. Ahonen totesi, ikää on tullut ihmisille
lisää. Onneksi tietysti tämä hoidettava
aika ei ole lisääntynyt yhtä paljon sentään,
vaan se hoito alkaa sitten monella keskimäärin
myöhemmin.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa omaishoitajista valtaosa on
yli 65-vuotiaita, niin että tietysti ikä alkaa
heilläkin olla kohta vastassa. On myös kysymys
siitä, miten me voimme yhteiskuntana odottaa, että he
orjatyönä meille tekevät työtä,
kun kyse on myös todella siitä, niin kuin sanottua,
että omaishoitajuuden kautta myös korvataan paljon
sellaista työtä, joka muissa olosuhteissa tulisi
joka tapauksessa yhteiskunnan maksatettavaksi.
Unohdin sanoa muutaman asian aikaisemmissa puheenvuoroissani.
Yksi on se, että juuri siitä roolista, kun omainen
useimmiten mielletään vain tukihenkilöksi,
unohdetaan, että hänellä on myös
oikeus osallistua maailmaan, ja tällä hetkellä esimerkiksi
omaishoitajien mahdollisuus harrastaa on käytännössä nolla,
jos se harrastus on kodin ulkopuolella, tai vaikkapa osallistua
yhteiskunnallisesti. Harva omaishoitaja on edustettuna kaupunkien
tai kuntien valtuustoissa tai lautakunnissa johtuen juuri siitä,
että yksinkertaisesti ei pysty saamaan siksi ajaksi, jonka
tämä yhteiskunnallisiin tehtäviin osallistuminen
edellyttäisi, sitä tukea sinne kotiin sille hoidettavalle.
Toinen on se, että minä vetoaisin täällä paikalla
oleviin hallituspuolueitten edustajiin, että mielestäni
on aika kummallinen tilanne, että todellakaan yhdessäkään
tulevassakaan ohjelmassa, jota tällä hetkellä terveydenhuollon
puolella tai sosiaalipuolella mietitään, ei ole
mietitty sitä, mikä on mielenterveyskuntoutujien
omaisten työn rasittavuus. Siitä saataisiin niitä arvokkaita
kriteereitä, jotta sitten, olipa jatkossa se rahanjako
siellä Kelassa tai kunnissa, saataisiin niitä yhtenäisiä kriteereitä siihen,
miten ne kriteerit huomioivat myös sen seikan, että aina
se sairaus ei näy ulospäin.
Keskustelu päättyi.